Heeft u problemen met inloggen? Klik hier voor meer informatie.
  1. Mijn zoon wordt volgend jaar februari 18 jaar.
    Langzamerhand begint het tot mij door te dringen dat er natuurlijk veel dingen zullen veranderen.
    Hij gaat na een jaar niet op school gezeten te hebben en overspannen te zijn geweest aan een nieuwe opleiding beginnen.
    Veiligheid en vakmanschap, een behoorlijk zware opleiding hebben we begrepen 40 uur per week naar school, van half negen tot kwart over 5, wij wonen ongeveer een uur en kwartier van de school vandaan dus hij is dagelijks om half 7 thuis. Daarbij gaat hij 1 x in de drie weken of op bivak of stage lopen bij defensie etc.

Wat komt er allemaal kijken bij een 18 jarige, inmiddels weet ik dat ik er behoorlijk op achteruit ga als alleenstaande moeder, en dat hij zelf zal moeten gaan voorzien in bepaalde zaken. Zoals zijn ziekenfonds, hij krijgt wel zorgtoeslag maar hoeveel is dat?
    Wat als hij geen bijbaantje kan vinden, vraag me sowieso af hoe hij door de weeks moet werken ergens, als je half 7 thuis bent iedere dag, en je huiswerk wat behoorlijk schijnt te zijn nog moet doen.
    Dan de weekenden dat zou natuurlijk kunnen maar je moet denk ik wel een baas vinden die begrijpt dat je 1x in de drie weken het weekend niet kan hij heeft nl al gehoord dat de bivak echt zwaar is en afzien en dat je echt even tijd nodig hebt om bij te komen het weekend erna vooral de begin periode.

Wat moeten ze eigenlijk allemaal zelf betalen verplicht? Ziektekosten, maar stel je hebt geen bijbaantje door omstandigheden? Hoe moeten ze aan geld komen? Zijn er extra voorzieningen? Ikzelf zit nl in de WAO ook geen vetpot. Als het goed is heb je wel recht op de ov chip gratis...
    Eerlijk gezegd heb ik geen idee of ze betaald krijgen voor de stage het is een bol opleiding, en door omstandigheden heb ik me niet kunnen bemoeien met de zoektocht naar deze opleiding mijn zoon heeft alles zelf geregeld, maar hoort van de een dat ze wel betaald krijgen en van de ander weer van niet... hij weet het dus ook niet zeker, in de informatie op internet kun je daar ook niets over vinden.

Iemand tips of iets dergelijks waar je op moet letten aan moet denken als je kind 18 wordt, wat moet je al gaan regelen en wanneer?
    Luctor et emergo
  1. bedankt voor de tips weer, ik ga er zeker wat mee doen :duim:
    Luctor et emergo
  2. mijn zoon wordt over 2 weken en het valt mij juist op dat je zoveel (ongevraagde) informatie krijgt. Een brief van de overheid waarin staat wat er zoal op je afkomt. De ziektekostenverzekering enz.
    De reeds afgesloten familie WA-verzekering zal zo lang hij thuis woont gewoon gelden, de huisdieren zijn ook verzekerd dus je kind ook.
    Een OV-chipkaart is heel iets anders dan een OV-jaarkaart. Die kan voor óf het weekeinde óf door de weeks gelden, het is maar net wat hij zelf wil.
    Volg je een MBO-2 (of 1) opleiding dan is zowel de studiefinanciering als de ov-jaarkaart een gift. Volg je een hogere opleiding dan is het een lening. Heb je dan geen OV-jaarkaart nodig dan lijkt het mij verstandig die niet aan te vragen, omdat die later terugbetaald moet worden.
    Alimentatie moet betaald worden tot 21 jaar, tenzij het kind fulltime werkt. Vanaf 18 jaar heeft het kind zelf recht op de alimentatie.
    Als je voor de hoogte van de studiefinanciering gegevens nodig hebt van de andere ouder en je kan daar om wat voor reden niet achterkomen, dan kun je een briefje sturen met de vraag de gegevens op te vragen bij de Belastingdienst.
    Iedereen van 18 moet een eigen ziektekosten verzekering afsluiten. Handig om even te googelen wat de beste en goedkoopste is. (als we hier kunnen mailen kun je ook googelen).
    Zorgtoeslag moet het kind zelf aanvragen via Digi-D. De vragen zijn niet moeilijk en er is steeds een help-knop.
    Volgens mij is het allemaal goed te doen.
    Lang leve internet en google!!
  3. Een kind onder de 30 kan ook nog een aardige aftrekpost zijn voor de belasting, lees ik net.

http://financieel.infonu. ... rhoud-studerend-kind.html
  4. Dank je Nicole voor de informatie. Ov jaarkaart terug betalen....huh dat is weer wat nieuws wat ik hier lees, dacht dat je daar op je 18e recht op had. En wat betreft googlen kan idd altijd maar we zijn niet allemaal zo handig, ik kan in ieder geval afentoe door de bomen het bos niet meer zien. Ben in ieder geval blij dat ik op tijd op zoek ga.... en kennelijk werkt die WA verzekering niet bij iedere verzekering zo..
    Luctor et emergo
  5. Dat bericht over die belastingaftrek:
    geldt alleen als je kind geen studiefinanciering ontvangt. Daarnaast zijn er nog veel meer beperkingen.
    Is hier dus niet van toepassing
  6. quote:
    nicole schreef op 19 augustus 2011 @ 21:55:
    Volg je een MBO-2 (of 1) opleiding dan is zowel de studiefinanciering als de ov-jaarkaart een gift. Volg je een hogere opleiding dan is het een lening. Heb je dan geen OV-jaarkaart nodig dan lijkt het mij verstandig die niet aan te vragen, omdat die later terugbetaald moet worden.

Onze dochter heeft dit jaar haar MBO-4 afgerond en ze heeft al die tijd gewoon gebruik kunnen maken van haar OV-jaarkaart die ze niet hoeft terug te betalen.
    Een studiebeurs en OV-kaart betaal je alleen terug als je je opleiding voortijdig stopt en dus geen diploma haalt.
  7. Ja, dat klopt, Nicole. Je bent niet verplicht om een studiefinanciering te nemen en in dat geval, als het voordeliger is om de kosten aftrekbaar te maken bij de belasting, is het een keuze.
    Geen idee hoe het verder werkt eigenlijk. Ik heb er ook niet veel verstand van.

MBO niveau 1 en 2 is een gift, begrijp ik nu.
    Niveau 3 en 4, daar kun je een prestatiebeurs voor krijgen, maar moet je terug betalen als je het niet haalt.

Daar lees ik hier al het e.e.a. over.

Zag ik nog wat over MBO opleidingen en de uitleg over financieringen

http://www.mbowijzer.nl/kosten-wat-kost-het-mbo#node-1077
  8. Goedemorgen, Inmiddels heb ik het bedrag voor het komende schooljaar van DUO binnen pfff wat een opluchting, er staat echter dat de tegemoetkoming is voor 8 maanden omdat mijn zoon over 8 maanden 18 word, dan vraag ik me af, of je vanaf februari tot einde schooljaar juli toch nog een bedrag moet gaan betalen, vind het zo gek allemaal, dat zou betekenen dat niet het hele schooljaar betaald word.

Ik vraag me af waar ik kan vragen hoe het nu zit met de alimentatie, mag mijn zoon de alimentatie gebruiken voor bv levensonderhoud tot zijn 21ste of word hij door dit bedrag gekort op de studiefinanciering, iemand enig idee?

Ik zie alles met angst en beven tegemoet, ik ga rond de 450 euro achteruit als mijn zoon 18 word, maar moet hem dan nog wel onderhouden vraag me af waarvan, ik zit net boven de bijstandsgrens dus heb nergens recht op kortingen moet alle gemeentebelastingen betalen etc, ben er nu al misselijk van.
    roxy wijzigde dit bericht op 29-08-2011 10:57 met 19%
    Luctor et emergo
  9. Rox niet gelijk je zelf in de stress gooien. Je zoon wordt 18, dus heeft hij recht op studiefinanciering. Wat je nu krijgt is een tegemoet koming. Wat je even moet doen is Duo bellen, en vragen hoe en wat. Ik denk dat hij gewoon studiefinanciering moet aanvragen op tijd.En dat alles dan netjes doorloopt. Want tot hun 18 hebben ze op het mbo geen recht op studiefinanciering maar heb jij wel recht op die tegemoetkoming die je nu krijgt. Straks heeft hij er wel recht op als hij 18 is. Je bent ruim op tijd, dus heb het er maar over met de personen die jou er mee helpen kunnen.
    Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.
  10. quote:
    roxy schreef op 29 augustus 2011 @ 10:55:
    Goedemorgen, Inmiddels heb ik het bedrag voor het komende schooljaar van DUO binnen pfff wat een opluchting, er staat echter dat de tegemoetkoming is voor 8 maanden omdat mijn zoon over 8 maanden 18 word, dan vraag ik me af, of je vanaf februari tot einde schooljaar juli toch nog een bedrag moet gaan betalen, vind het zo gek allemaal, dat zou betekenen dat niet het hele schooljaar betaald word.

Ik vraag me af waar ik kan vragen hoe het nu zit met de alimentatie, mag mijn zoon de alimentatie gebruiken voor bv levensonderhoud tot zijn 21ste of word hij door dit bedrag gekort op de studiefinanciering, iemand enig idee?

Ik zie alles met angst en beven tegemoet, ik ga rond de 450 euro achteruit als mijn zoon 18 word, maar moet hem dan nog wel onderhouden vraag me af waarvan, ik zit net boven de bijstandsgrens dus heb nergens recht op kortingen moet alle gemeentebelastingen betalen etc, ben er nu al misselijk van.

Al eerder verteld ..
    Je zoon wordt in het lopende schooljaar 18 dus heb je geen schoolkosten te betalen voor het schooljaar september 2011-Juli 2012.
  11. Ben een beetje vergeetachtig kennelijk. Of nee ik had het gelezen maar het verbaasde me gewoon even(tja sorry hoor) dat er stond dat hij voor 8 maanden duo kreeg omdat hij dan 18 word. Vandaar :sad:
    Luctor et emergo
  12. Aanstaande schooljaar is gewoon betaald, maar zoonlief heeft recht op studiefinanciering vanaf dat hij 18 wordt. Dit moet je wel op tijd aanvragen.
    Wat hij nu krijgt(jij) is een tegemoetkoming. Dat is wat anders. Het valt allebei onder DUO. Dus bel met ze en zorg dat je vragen beantwoord worden.
  13. Gisteren ging mijn zoon met zijn coach naar de Duo, en er werd hem aangeraden om het meteen aan te vragen want voor je het weet ben je te laat en moet je wachten op het geld, dus meteen maar gedaan. Zat wel een formulier bij over een ouder die niet wil/kan mee betalen in dit geval zijn vader dan, ze gaan proberen zijn loon te achterhalen. Jammer dat mijn zoon niet meteen heeft gevraagd hoe het zit als vader wel kan maar niet wil betalen, tenslotte hebben ze geen kontakt. Hoop niet dat het zo is dat als vader het wel heeft maar niet doet het ons probleem is, dus ik moet nog maar even een x gaan bellen.

De alimentatie mocht mijn zoon houden werd er gezegd dat ging niet van zijn studiefinanciering af.
    Vandaag is hij voor het eerst naar de MBO, mijn zoon heeft de hele opleiding zelf geregeld, is superblij dat hij weer naar school mag en wat gebeurd er hij heeft heel veel last van zijn knie, terwijl de hele opleiding bijna om sporten gaat, zal ons toch niet weer gebeuren zeg....
    Luctor et emergo
  14. Er kan van alles gebeuren , maar leef in het nu. Dat hij meer gaat sporten kan ook maken dat hij juist minder last van zijn lijf krijgt. Spieren worden steviger, je lijf maakt stofjes aan die je goed laten voelen, enz.

Goed dat ze samen de boel al hebben ingevuld. Coach en zoon zijn goed bezig.

En geniet van het feit dat hij het zelf geregeld heeft en er superveel zin in heeft. Pluimpje voor je zoon!
  15. Wat een regeltjes en gedoe ik word er helemaal knettergek van, DIO had gezegd dat mijn zoon alimentatie mocht houden en hij evengoed studiefinanciering kreeg. Ik was er niet bij.
    Nu lees ik op internet dat dat niet zo is :

De Informatie Beheer Groep bepaalt de ouderlijke bijdrage die het bedrag vormt dat de ouders kunnen bijdragen in de school- of studiekosten en levensonderhoud van hun kind. Deze ouderlijke bijdrage wordt gebaseerd op het inkomen van de ouders. De ouders zijn echter niet verplicht om dit bedrag ook daadwerkelijk bij te dragen en er staan geen sancties op het niet betalen, dit is echter een zeer zwaarwegend advies. Het kind kan proberen meer studiefinanciering te krijgen door een beroep te doen op de regeling inzake weigerachtige ouders. Men hoeft overigens niet bovenop de kinderalimentatie nog eens de ouderlijke bijdrage te betalen. In de praktijk zal men moeten kijken naar het eventuele verschil tussen ouderlijke bijdrage en de kinderalimentatie. Dat wat de ouderlijke bijdrage hoger is dan de kinderalimentatie kan men dan extra gaan betalen.

---

Ik haal uit dit verhaal op dat kinderalimentatie word gezien als ouderbijdrage, vraag is echter of hij evengoed recht heeft op studiefinanciering, overigens snap ik het niet zo goed de ouder is niet verplicht staat er, maar kinderalimentatie is wel verplicht dat weet ik. Ik raak het spoor zo bijster. Was vandaag bij Maatschappelijk werk die wist het ook allemaal niet, kan pas over 5 weken weer terecht dan heeft hij de informatie bij elkaar hoopt hij, we gaan al naar februari toe. Wat een stress....

De duo gaat als ik het goed begrijp kijken of de alimentatie overeenkomt met de ouderbijdrage, stel dat dat zo is dan hoeft vader niets meer te betalen dan de alimentatie maar evengoed blijft mijn vraag of hij dan recht heeft op studiefinanciering. Ik word helemaal dol :? :muur:
    Luctor et emergo
  16. Als je 18 bent en de opleiding voldoet aan de eisen die de studiefinanciering eist, heb je recht op studiefinanciering, de zogenaamde basisbeurs krijg je altijd, of je in aanmerking komt voor aanvullende studiefinanciering is afhankelijk van het inkomen van de ouders, is dat te hoog dan heb je hier geen recht op, verder is er een mogelijkheid om bij te lenen maar of dit wenselijk is? kinderalimentatie is verplicht tot het kind 18 jaar is. tenzij het nog een opleiding volgt en dus financieel afhankelijk is dan moet er t/m het 21e jaar "kinder"alimentatie betaald worden.
  17. http://www.ouders.nl/m18-basisinformatie.htm

Dit is een hele duidelijke site met heel veel tips, ook waar je eventueel recht op hebt als je veel achteruit gaat met inkomen als je kind 18 word. Per gemeente aangegeven.

Wie weet heeft iemand er nu of in de toekomst wat aan.
    Ik vind het nog steeds een heel gedoe om het uit te vinden, zelfs de
    maatschappelijk werker kan amper wat doen en weet de wegen niet te vertellen behalve deze site ppff.
    Ben nog steeds bezig met de aanvullende studiebeursfinanciering, en de juiste zorgverzekering vind ik ook heel erg moeilijk....

Overigens werkende mama de alimenatie loopt TOT 21 jaar... :|
    Luctor et emergo
  18. Let goed op Roxy met een zorgverzekering er zijn een aantal verzekeringen die voor jongeren tot 21 jaar een flinke korting geven op de aan vullende verzekering.
  19. Tja maar er zijn er zoveel ik zie door de bomen het bos niet meer.... :?
    Luctor et emergo
  20. Ik heb toe der tijd een verzekerings meneer gebelt die heeft het uitgezocht en het koste niets.
  21. quote:
    roxy schreef op 13 december 2011 @ 15:53:
    http://www.ouders.nl/m18-basisinformatie.htm

Dit is een hele duidelijke site met heel veel tips, ook waar je eventueel recht op hebt als je veel achteruit gaat met inkomen als je kind 18 word. Per gemeente aangegeven.

Wie weet heeft iemand er nu of in de toekomst wat aan.
    Ik vind het nog steeds een heel gedoe om het uit te vinden, zelfs de
    maatschappelijk werker kan amper wat doen en weet de wegen niet te vertellen behalve deze site ppff.
    Ben nog steeds bezig met de aanvullende studiebeursfinanciering, en de juiste zorgverzekering vind ik ook heel erg moeilijk....

Overigens werkende mama de alimenatie loopt TOT 21 jaar... :|

Alimentatie zul je bedoelen, en ipv studiebeursfinanciering, studiefinanciering. Als we toch gaan muggenziften..

Voor de zorgverzekering van je kind, moet je goed kijken wat heeft hij nodig heeft, en als er geen bijzonderheden zijn, kun je overwegen alleen een basisverzekering te nemen, als het goed is, is het gebit op 18 jarige leeftijd ook in orde.
    werkende mama wijzigde dit bericht op 13-12-2011 19:48 met 15%
  22. Ojee werkende mama waarom word er meteen gedacht dat ik het vervelend bedoel <:8) daarom ben ik hier ook zo'n tijd weggebleven op het forum, ik bedoel er helemaal niets negatiefs mee, ik dacht nl precies hetzelfde tot iemand mij erop attendeerde dat het tot 21 was, sorry hoor..... het is soms gewoon wel handig te weten hoe het precies zit, en een jaar meer of minder is toch wel belangrijk leek me. En de alimentatie bedoelde ik idd, tikfoutje <:} Ik bedoelde overigens aanvullende studiefin.....
    Luctor et emergo
  23. Sorry hoor Roxy, na een lange werkdag kwam het bij mij rottig over! En ja als je in een alimentatie situatie zit kan het veel uitmaken een jaar. Vroeg me wel gelijk af hoeveel studenten er op hun 21e daadwerkelijk klaar zijn met hun studie. Met 18 gaan studeren, meeste studie's vier jaar, is er een bepaling dat de ouderbijdrage doorloopt?! Lijkt me wel logisch.
  24. Kan inmiddels wel vertellen dat het een hele uitzoekerij is waarin het duo zelf afentoe niet eens weet hoe het nu zit.
    Mijn zoon vraagt een aanvullende beurs aan, wil vader buiten beschouwing laten, maar de alimentatie word wel meegerekend en in eerste instantie hadden ze gezegd van niet, op hun site staat ook dat de alimentatie er buiten staat. Wat een wir war aan ellende en uitzoekerij. Zoveel officiele documenten nodig om kriegel van te worden. Maar we gaan door uiteindelijk zal het wel goed komen, hoewel ik denk dat mijn zoon geen tot zeeeeeeer weinig aanvullende beurs krijgt vanwege zijn alimentatie, vraag me acht af waarvan ze moeten leven. We shall see! Jammer dat er weinig mensen reageren die al met het bijltje gehakt hebben, en er iets meer over kunnen vertellen....
    Luctor et emergo
  25. Hoi Roxy, vervelend dat er hier niet meer ervaringsdeskundigen reageren.

Je zoon wil de alimentatie van zijn vader erbuiten houden, daar zal hij zijn redenen wel voor hebben, maar als het DUO daar wel mee rekent en het daardoor gevolgen heeft voor zijn aanvullende studiefinanciering, zou ik die alimentatie toch laten betalen door zijn vader. Tenslotte is zijn vader het ook verplicht te betalen tot zijn 21e jaar.