Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Boekenclub
  4. Leesclub (1) : Connie Palmen, Lucifer

Dit onderwerp heeft 141 reacties, en bestaat uit 6 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 6.
De laatste reactie is geplaatst op 16-04-2009 19:38.

Leesclub (1) : Connie Palmen, Lucifer

Ga naar een onderdeel
  1. melle
    Afbeelding van melle

Deelnemers:
    Ajja2
    Anna13
    MariaW
    Benthe
    Melle
    Wordt besproken vanaf 1 augustus. Voor beschrijving: zie topic Leesclub?!
    Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Kopieer het bovenstaande, zet je eigen naam erbij.
    Ik ga morgen op vakantie. Voor diegenen die dat ook nog voor de boeg hebben: fijne vakantie. En voor allemaal: tot over een paar weekjes. Lees ze!!

2. conxita32
    Afbeelding van conxita32

quote:
    Deelnemers:
    Ajja2
    Anna13
    MariaW
    Benthe
    Melle
    Hoe meer zielen, hoe meer vreugd! Kopieer het bovenstaande, zet je eigen naam erbij.
    Ik ga morgen op vakantie. Voor diegenen die dat ook nog voor de boeg hebben: fijne vakantie. En voor allemaal: tot over een paar weekjes. Lees ze!!

Kreeftje komt er ook bij. Fijne vakantie en tot 1 augustus als we gaan discussieren. niet voor die tijd al beginnen meiden. haha....

mens durf te leven

3. melle
    Afbeelding van melle

Deelnemers:
    Ajja2
    Anna13
    MariaW
    Benthe
    Melle
    Kreeftje1958

4. marnu
    Afbeelding van marnu

Deelnemers:
    Ajja2
    Anna13
    MariaW
    Benthe
    Melle
    Kreeftje1958
    Marnu

5. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Deelnemers:
    Ajja2
    Anna13
    MariaW
    Benthe
    Melle
    Kreeftje1958
    Marnu
    Willemijn

Heb " Lucifer" in mij vakantiekoffer gestopt, dus vind het heel leuk om straks mee te doen!

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

6. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Ik ben wel de eerste week van augustus nog weg. Maar ik haak wel aan.

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

7. benthe
    Afbeelding van benthe

quote:
    ..Ik ga morgen op vakantie..
    Fijne vakantie en alle anderen die binnenkort gaan ook. Vandaag heb ik Lucifer gekocht en ga er binnenkort in beginnen.

8. anna13
    Afbeelding van anna13

Ja, iedereen een hele fijne vakantie.
    Ik heb het boek vanmiddag nieuw gekocht, wij hebben hier in Delft zaterdag een rommel- en boekenmarkt, ik dus vragen of ze dat boek hadden, nee dus, ja je weet maar nooit, hahaha[knip], maar 19,95 voor de gebonden "Lucifer", dat doe ik niet snel, want meestal koop ik tweedehands, maar ik ga er gauw aan beginnen, helemaal leuk...

9. mrsix
    Afbeelding van mrsix

Six sluit zich graag aan. Heb nog nooit iets van Connie Palmen gelezen, dus dat ik meteen een mooie gelegenheid. Ik wens jullie allemaan een mooie zonnige zomer en tot de 1e van augustus!

10. anna13
    Afbeelding van anna13

quote:
    Six sluit zich graag aan. Heb nog nooit iets van Connie Palmen gelezen, dus dat ik meteen een mooie gelegenheid. Ik wens jullie allemaan een mooie zonnige zomer en tot de 1e van augustus!

Ajja2
    Anna13
    MariaW
    Benthe
    Melle
    Kreeftje195
    Marnu
    Willemijn
    mrsix

11. anna13
    Afbeelding van anna13

Zo ik ben vanmorgen begonnen aan het boek, kon het toch met moeite wegleggen, het interesseert me weer enorm.
    Minpuntjes tot nu toe:
    Te moeilijke woorden soms , ik moet er een paar opzoeken in woordenboek
    Ze kan zich net als in I.M. moeilijk wegcijferen, ze is continue aanwezig.
    Haar grote foto op de achterflap is weer iets van hier ben ik, en dat ben ik.
    Ja, mag allemaal natuurlijk, moet ze natuurlijk lekker allemaal zelf weten, maar dit is wat mij opviel, en verder ga ik vanavond verder lezen, ik wil het niet achter elkaar uitlezen, maar toch wel wat bedachtzamer dan andere boeken, ook omdat het voor de leesclub is, en dat maakt het natuurlijk wel weer wat anders ook.
    Nou fijne zondag allemaal, en veel leesplezier natuurlijk.
    Groetjes Anna

12. ajja2
    Afbeelding van ajja2

Ben ik met je eens. Ik denk om zo te kunnen schrijven moet je wel een behoorlijk ego hebben, want je laat wel iets van je zelf zien.Ze schrijft wel erg beeldend.Ik zie het voor me.
    Ik zoek maar zelden woorden op meestal begrijp ik het wel uit de context van de zin,anders leest het zo vervelend.
    "k hou op want anders beginnen we nu al.....tot 1 augustushttp://i9.tinypic.com/5zr7yhu.jpg

13. anna13
    Afbeelding van anna13

14. benthe
    Afbeelding van benthe

In het Volkskrant Magazine van gisteren staat een interview met Kitty Courbois. Hierin vertelt zij o.a. over dit boek en over de hoofdpersonen die ze persoonlijk heeft gekend.

15. melle
    Afbeelding van melle

Ajja2
    Anna13
    MariaW
    Benthe
    Melle
    Kreeftje195
    Marnu
    Willemijn
    mrsix
    cisca2
    jolandamart
    Vanuit het andere topic gekopieerd.
    Ik ben net terug van vakantie. Had gehoopt het boek in de vakantie te kunnen lezen, maar ik kon het nergens vinden!!! Ik snap niet waar het gebleven is, mogelijk ondergedoken in de vakantierommel [8o|].
    Nou ja, morgen wordt die rommel opgeruimd, vind ik het alsnog dan ga ik acuut aan de lees en zo niet, dan fiets ik naar de boekhandel. Ik heb nog wat bonnen [knip].
    Ik ben het met Benthe eens dat het overzichtelijker is als we dit topic open houden voor Lucifer en op het andere meer algemene leesclubonderwerpen bespreken. Zoals misschien andere titels...

16. benthe
    Afbeelding van benthe

26 Juli 1981 viel Marina Schapers, de vrouw van Peter Schat, vandaag 26 jaar geleden.

17. jolandamart
    Afbeelding van jolandamart

heb het boek lucifer van connie palmer gelezen in de vakantie kan dus mee klesten 1 augustus [:)]

18. wijsgeria
    Afbeelding van wijsgeria

Ik heb Lucifer gelezen met gekromde tenen en hield er een uitgesproken naar gevoel aan over en wel om de volgende redenen:
    • Hoe walgelijk getuigend van beerputdenken en hoe door en door respectloos om de prachtige zinsnede uit de overlijdensadvertentie van Marina Schapers (Rotterdam, 14 januari 1938 – Skyros, 26 juli 1981) gemaakt door Peter Schat (Utrecht, 5 juni 1935 te Utrecht- Amsterdam 3 februari 2003) : “ Onze mooie wilde vogel is gevlogen” te verkrachten tot : “de engel is gevallen “. Om van toonklok schaamteloos klankklok te maken. Om Peter Schat, die een hemelse uitstraling had, op de laatste bladzijde vanuit zijn Hemel in een doodskist op de grond te laten zakken (wat een goedkope symboliek!) . De haat moet erg diep zitten. Ik kan het helaas alleen maar uitleggen als diepe jaloezie van een groepje elitaire en hoogmoedige lieden.
    • Ik weet zeker, dat Lucas Loos (niks fictie, duidelijk Peter Schat- en wat een denigrerend pseudoniem) met de schaamte en de blikken waarover hij op het einde sprak niet op zichzelf doelde, maar op het irritante zelfingenomen groepje “genieën” bij wie Connie de laatste jaren op schoot mag zitten. Tussen alle pretenties en interessantdoenerij van de arrogante Connie Palmen heen, komt zijn werkelijk geniale persoonlijkheid stralend naar voren, simpelweg door de opsomming van zijn originele ideeën ( die Palmen brengt alsof zij ze zelf heeft bedacht en waar zij zeker het halve boek mee vult) en alles wat hij in zijn leven tot stand heeft gebracht . Ik lees de boeken van Palmen voornamelijk omdat ik op de hoogte wil blijven van de nederlandse literatuur. Ik vind de boeken, die ik totnutoe van haar las, geforceerd, humorloos en saai. Voor Peter Schat is mijn interesse alleen nog maar sterker geworden. Natuurlijk voelde het kluitje wel dat Peter Schat hen te kakken zette (en dan heb ik het uiteraard in de laatste plaats over dat tragische ongeluk). Ze konden en kunnen er hun vinger maar niet opleggen. Dat schijnt zo onverdragelijk te zijn dat ze samen moeten spannen ( gefluisterd in de rode oortjes van Con) om in dit boek een poging te doen af te rekenen met iemand die ongrijpbaar was en het altijd zal blijven. Mislukt dus.
    • Wat me het meest stoort (behalve de lelijke woordkeuze en zinsbouw en de helse humorloosheid) zijn de hemelhoge pretenties – alsof ze denkt het universum te moeten en te kunnen herscheppen en de Bijbel te herschrijven. Alles wordt er bijgesleept: weetjes uit de literatuur, weetjes uit de muziekgeschiedenis en muziektheorie, God, de Duivel en wat erger is: twee overleden mensen die nooit hun oordeel over dit boek kunnen geven. Ik ben echt bang, dat deze vrouw aan pathologische grootheidswaanzin lijdt. Ook te denken bij een ultraselect groepje ‘genieën’ te horen ( ze bedoelt dat groepje zelfingenomen en al even arrogante opa’s als Harry Mulisch waarbij ze op de knie mee mag zitten blaten. Notabene een van oorsprong Herenclubje GETFER! Waar je als vrouw zin in hebt! ) . Het is arrogant, pathetisch en het stinkt. Dat dit boek geschreven is over de ruggen van mensen die overleden zijn en die zich niet kunnen verdedigen is uiteraard een grof schandaal. En dan bij voorbaat alle kritiek afdoen als moralistisch en voorspelbaar. Hoe triest! In haar Verweer ( wat ze waarschijnlijk al klaar had vóór ze het boek ging schrijven- althans volgens de “logica” van Lucifer) herhaalt ze haar hele boek nog eens in verkorte vorm- met grove minachting voor de intelligentie van haar lezerspubliek.
    • Onder het mom het gebied te willen onderzoeken tussen fictie en werkelijkheid worden allerlei insinuaties gedaan over mensen die zijn overleden en zich niet meer kunnen verweren, en vervolgens wordt er nog eens geinsinueerd dat die insinuaties gedaan zijn door bestaande mensen. Een onverteerbaar laf boek.Tenslotte: Peter Schat zou vermoedelijk allesbehalve blij zijn, dat zijn werk vanwege dit boek, dat appelleert aan de sensatiezucht van een groot publiek (kassa Con! Kan de wijnkelder weer aangevuld voor een tijdje) weer in de belangstelling komt te staan.
    • Die speculaties en insinuaties zijn al goedkoop genoeg. Maar het meest laakbare is dat zéér persoonlijke kostbare en intieme détails uit levens van mensen, die betrekkelijk kort geleden zijn overleden en van wie vrienden kennissen en familie nog in leven zijn , uiteraard zonder hun goedkeuring worden misbruikt en verdraaid vanwege literaire interessanterigheid en vette geldmakerij. Dat maakt Palmen in mijn ogen tot een handige knutselaarster ipv een schrijfster.
      (en Con, mocht je dit ooit lezen. Deze hele boekbespreking is vermoedelijk fictief, dus trek je er maar niets van aan).

19. sueann
    Afbeelding van sueann

quote:
    heb het boek lucifer van connie palmer gelezen in de vakantie kan dus mee klesten 1 augustus
    Kletsen?

20. lievejulia
    Afbeelding van lievejulia

sueann,jolanda wil graag mee praten over een boek,maar soms is haar taal niet goed,neem maar voor lief

21. melle
    Afbeelding van melle

Hallo dames
    Ik zou graag mee willen praten over Lucifer, maar zoals ik eerder meldde: ik kan het boek niet vinden. En ik vertik het om het opnieuw te kopen [8o|].
    Ik kijk dan ook verder niet op dit topic, want ik zal het heus nog wel lezen en dan wil ik onbevooroordeeld zijn.
    Verder wens ik jullie veel discussieplezier toe.
    Groetjes, Melle

22. anna13
    Afbeelding van anna13

quote:
    Ik heb Lucifer gelezen met gekromde tenen en hield er een uitgesproken naar gevoel aan over en wel om de volgende redenen:
    • Hoe walgelijk getuigend van beerputdenken en hoe door en door respectloos om de prachtige zinsnede uit de overlijdensadvertentie van Marina Schapers (Rotterdam, 14 januari 1938 – Skyros, 26 juli 1981) gemaakt door Peter Schat (Utrecht, 5 juni 1935 te Utrecht- Amsterdam 3 februari 2003) : “ Onze mooie wilde vogel is gevlogen” te verkrachten tot : “de engel is gevallen “. Om van toonklok schaamteloos klankklok te maken. Om Peter Schat, die een hemelse uitstraling had, op de laatste bladzijde vanuit zijn Hemel in een doodskist op de grond te laten zakken (wat een goedkope symboliek!) . De haat moet erg diep zitten. Ik kan het helaas alleen maar uitleggen als diepe jaloezie van een groepje elitaire en hoogmoedige lieden.
    • Ik weet zeker, dat Lucas Loos (niks fictie, duidelijk Peter Schat- en wat een denigrerend pseudoniem) met de schaamte en de blikken waarover hij op het einde sprak niet op zichzelf doelde, maar op het irritante zelfingenomen groepje “genieën” bij wie Connie de laatste jaren op schoot mag zitten. Tussen alle pretenties en interessantdoenerij van de arrogante Connie Palmen heen, komt zijn werkelijk geniale persoonlijkheid stralend naar voren, simpelweg door de opsomming van zijn originele ideeën ( die Palmen brengt alsof zij ze zelf heeft bedacht en waar zij zeker het halve boek mee vult) en alles wat hij in zijn leven tot stand heeft gebracht . Ik lees de boeken van Palmen voornamelijk omdat ik op de hoogte wil blijven van de nederlandse literatuur. Ik vind de boeken, die ik totnutoe van haar las, geforceerd, humorloos en saai. Voor Peter Schat is mijn interesse alleen nog maar sterker geworden. Natuurlijk voelde het kluitje wel dat Peter Schat hen te kakken zette (en dan heb ik het uiteraard in de laatste plaats over dat tragische ongeluk). Ze konden en kunnen er hun vinger maar niet opleggen. Dat schijnt zo onverdragelijk te zijn dat ze samen moeten spannen ( gefluisterd in de rode oortjes van Con) om in dit boek een poging te doen af te rekenen met iemand die ongrijpbaar was en het altijd zal blijven. Mislukt dus.
    • Wat me het meest stoort (behalve de lelijke woordkeuze en zinsbouw en de helse humorloosheid) zijn de hemelhoge pretenties – alsof ze denkt het universum te moeten en te kunnen herscheppen en de Bijbel te herschrijven. Alles wordt er bijgesleept: weetjes uit de literatuur, weetjes uit de muziekgeschiedenis en muziektheorie, God, de Duivel en wat erger is: twee overleden mensen die nooit hun oordeel over dit boek kunnen geven. Ik ben echt bang, dat deze vrouw aan pathologische grootheidswaanzin lijdt. Ook te denken bij een ultraselect groepje ‘genieën’ te horen ( ze bedoelt dat groepje zelfingenomen en al even arrogante opa’s als Harry Mulisch waarbij ze op de knie mee mag zitten blaten. Notabene een van oorsprong Herenclubje GETFER! Waar je als vrouw zin in hebt! ) . Het is arrogant, pathetisch en het stinkt. Dat dit boek geschreven is over de ruggen van mensen die overleden zijn en die zich niet kunnen verdedigen is uiteraard een grof schandaal. En dan bij voorbaat alle kritiek afdoen als moralistisch en voorspelbaar. Hoe triest! In haar Verweer ( wat ze waarschijnlijk al klaar had vóór ze het boek ging schrijven- althans volgens de “logica” van Lucifer) herhaalt ze haar hele boek nog eens in verkorte vorm- met grove minachting voor de intelligentie van haar lezerspubliek.
    • Onder het mom het gebied te willen onderzoeken tussen fictie en werkelijkheid worden allerlei insinuaties gedaan over mensen die zijn overleden en zich niet meer kunnen verweren, en vervolgens wordt er nog eens geinsinueerd dat die insinuaties gedaan zijn door bestaande mensen. Een onverteerbaar laf boek.Tenslotte: Peter Schat zou vermoedelijk allesbehalve blij zijn, dat zijn werk vanwege dit boek, dat appelleert aan de sensatiezucht van een groot publiek (kassa Con! Kan de wijnkelder weer aangevuld voor een tijdje) weer in de belangstelling komt te staan.
    • Die speculaties en insinuaties zijn al goedkoop genoeg. Maar het meest laakbare is dat zéér persoonlijke kostbare en intieme détails uit levens van mensen, die betrekkelijk kort geleden zijn overleden en van wie vrienden kennissen en familie nog in leven zijn , uiteraard zonder hun goedkeuring worden misbruikt en verdraaid vanwege literaire interessanterigheid en vette geldmakerij. Dat maakt Palmen in mijn ogen tot een handige knutselaarster ipv een schrijfster.
      (en Con, mocht je dit ooit lezen. Deze hele boekbespreking is vermoedelijk fictief, dus trek je er maar niets van aan).

Wijsgeria, prachtig verwoordt, en je hebt het spits blijkbaar afgebeten.
    We beginnen morgen, maar dit is al zeker een goed begin.

23. wijsgeria
    Afbeelding van wijsgeria

....en wie heeft hier al die malle clichématige one-liners nou neergeklad? Of is dat typisch Libelle-achtig? Ik mag toch hopen dat het niveau van de discussies iets hoger gaat liggen!

24. wijsgeria
    Afbeelding van wijsgeria

En wie heeft al die clichématige one-liners hier neergeklad? Of is dat typisch Libelle-achtig? Ik mag toch hopen dat het niveau van de discussie hoger gaat liggen!

25. wijsgeria
    Afbeelding van wijsgeria

Wie heeft hier nou al die clichématige one-liners neergeklad? Ik mag toch hopen dat het niveau van de discussie iets hoger gaat liggen.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x