- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 219 reacties, en bestaat uit 9 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 9.
De laatste reactie is geplaatst op 08-04-2012 14:53.
PVV weer meer stemmen
- Geplaatst op dinsdag 21 februari 2012 20:13maryaquote:janneke2 schreef op 20 februari 2012 @ 14:34:
Dat is tenminste eerlijk - in die zin, dat je iedereen evenveel pijn doet.
Kun 'je' zien, wat een formulering kan doen....
de pijn lijkt opeens gedeeld te kunnen worden. - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 13:10Keesje1964
Inderdaad om nu eens open en eerlijk een debat / diskussie met hem aan te gaan maar de ,,haatimam'' sloeg steeds de diskussie dood met leugens.
Grote bewondering heb ik voor Naeeda Aurangzeb bij p en w op 21.02 en haar uitleg waarom ze de gesprekstafel verliet met die haatimam. Totaal geen onderdanigheid maar een wel overwogen keuze.
Hopelijk heeft iedereen hier ook gehoort waarom ze eerst een fanatieke hoofddoeken draagster was en waarom ze die nu wel overwogen niet meer draagt.
Hopelijk heeft iedereen hier ook gehoort wat voor leven zij had met haar exman een moderne westerse moslim. Hoe hij in het openbaar zijn vrouw aan zich gelijk stelde maar zo gauw ze thuis waren dat hij haar weer zag als een inferieur mens. Om dat ze een vrouw is. Hopelijk opent dat wat ogen voor mensen dat niet altijd alles lijkt als wat het is over verwestelijking van moslims maar dat er thuis toch weer in de ouderwetse rol word gevallen. - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 14:57rijkjequote:Keesje1964 schreef op 23 februari 2012 @ 13:10:
Inderdaad om nu eens open en eerlijk een debat / diskussie met hem aan te gaan maar de ,,haatimam'' sloeg steeds de diskussie dood met leugens.
Grote bewondering heb ik voor Naeeda Aurangzeb bij p en w op 21.02 en haar uitleg waarom ze de gesprekstafel verliet met die haatimam. Totaal geen onderdanigheid maar een wel overwogen keuze.
Hopelijk heeft iedereen hier ook gehoort waarom ze eerst een fanatieke hoofddoeken draagster was en waarom ze die nu wel overwogen niet meer draagt.
Hopelijk heeft iedereen hier ook gehoort wat voor leven zij had met haar exman een moderne westerse moslim. Hoe hij in het openbaar zijn vrouw aan zich gelijk stelde maar zo gauw ze thuis waren dat hij haar weer zag als een inferieur mens. Om dat ze een vrouw is. Hopelijk opent dat wat ogen voor mensen dat niet altijd alles lijkt als wat het is over verwestelijking van moslims maar dat er thuis toch weer in de ouderwetse rol word gevallen.
Ik heb het door jou genoemde interview niet gezien. Maar helemaal goed dat deze vrouw er bewust voor kiest om geen hoofddoek meer te dragen. Dat is haar goed recht en wat voor reden zij daar voor heeft is niet belangrijk zolang het maar haar eigen overtuiging is. En precies dezelfde rechten hebben de vrouwen die er bewust voor kiezen de hoofddoek wel te dragen. En ook daar doet de reden er niet toe, zolang het maar haar eigen vrij keuze is.
En je hebt helemaal gelijk. We weten niet wat er achter deuren van mensen gebeurt. Niet alles is wat het lijkt. Maar doe nu niet alsof dit voorbehouden is aan moslims. Ik kom zelf uit een geweldadige relatie, en echt niemand heeft dat toen het gebeurde gemerkt. Rotzooi en narigheid is er helaas overal.\"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\" - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 16:01Keesje1964
quote:rijkje schreef op 23 februari 2012 @ 14:57:
[...]
En je hebt helemaal gelijk. We weten niet wat er achter deuren van mensen gebeurt. Niet alles is wat het lijkt. Maar doe nu niet alsof dit voorbehouden is aan moslims. Ik kom zelf uit een geweldadige relatie, en echt niemand heeft dat toen het gebeurde gemerkt. Rotzooi en narigheid is er helaas overal.
Dat klopt over rotzooi en narigheid dat overal is. Ik hoop dat je het een plek kunt geven en trots bent uit die relatie te zijn.
Ik reageer op vette tekst.
Dat schrijf ik niet Rijkje en dat bedoel ik niet. Uit haar verhaal bleek dat haar man zich buiten voor deed als moderne westerse vrije man die gelooft in islam en naar buiten toe gedrag afwees dat vrouwen inferieur waren aan mannen. Alleen bleek de islam overtuiging toch veel en veel dieper te zitten en was hij er in zijn hart van overtuigt dat vrouwen w e l inferieur waren aan mannen maar dat toonde alleen binnenhuis en nooit met andere mensen erbij. Ik geloof dit verhaal, ook omdat ik het al vaker heb gehoord van enkele westerse moslima's die nu een relatie hebben met een autochtone nederlandse man. Het is geen incident het gebeurd veel en veel vaker. Daarom snap ik sommige punten van Wilders ook als hij niet de moslim veroordeeld maar wel zijn geloof die hij als ideologie beschouwd. - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 16:09rijkjequote:Keesje1964 schreef op 23 februari 2012 @ 16:01:
[...]
Dat klopt over rotzooi en narigheid dat overal is. Ik hoop dat je het een plek kunt geven en trots bent uit die relatie te zijn.
Ik reageer op vette tekst.
Dat schrijf ik niet Rijkje en dat bedoel ik niet. Uit haar verhaal bleek dat haar man zich buiten voor deed als moderne westerse vrije man die gelooft in islam en naar buiten toe gedrag afwees dat vrouwen inferieur waren aan mannen. Alleen bleek de islam overtuiging toch veel en veel dieper te zitten en was hij er in zijn hart van overtuigt dat vrouwen w e l inferieur waren aan mannen maar dat toonde alleen binnenhuis en nooit met andere mensen erbij. Ik geloof dit verhaal, ook omdat ik het al vaker heb gehoord van enkele westerse moslima's die nu een relatie hebben met een autochtone nederlandse man. Het is geen incident het gebeurd veel en veel vaker. Daarom snap ik sommige punten van Wilders ook als hij niet de moslim veroordeeld maar wel zijn geloof die hij als ideologie beschouwd.
Ik twijfel ook geen moment aan haar verhaal. Zal ongetwijfeld waar zijn en ook ongetwijfeld meer gebeuren. Triest genoeg allemaal.
In dit geval gaat het over een geloof, er zijn nog tientallen redenen te bedenken waar niet westerse mannen en westerse mannen hun vrouwen mee onder de duim proberen te houden. Het zou mooi zijn als we dat eens zouden kunnen stoppen. Maar helaas is dat iets wat altijd zo geweest is en ik ben bang dat het ook nooit uit te roeien valt.
Dat Wilders niet de moslim veroordeeld vind ik een fabel. Dat heeft hij idd geroepen maar zijn daden spreken een andere taal en daar reken ik hem op af.\"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\" - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 19:42Willemijn23
Het verschil is dit: als een westerse man zijn vrouw slaat deugt de man niet.
Als een moslim zijn vrouw slaat deugt het geloof niet.
Aldus de Wilders-adepten.Willemijn23 wijzigde dit bericht op 23-02-2012 19:43 met 9%Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 20:34Pagan
Haar man sloeg haar omdat hij haar mag slaan volgens de koran alleen niet in haar gezicht."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 22:27ellon
Klopt ook niet helemaal, Pagan. Ligt helemaal aan de vertaling:
In de Koran staat een veel besproken passage waarin de man de toestemming, zo niet de opdracht zou krijgen zijn vrouw te slaan (Koran 4:34). Deze passage kan echter ook gelezen worden als een aanmaning aan mannen zich in te houden, in ieder geval niet zonder geldige reden zijn vrouw te corrigeren, of zonder eerst gepoogd te hebben het uit te praten en een afkoelingsperiode in te lassen. Veel hangt af van de vertaling. De Nederlandse vertaling noemt de man de zaakwaarnemer van de vrouw, hetgeen ongelijkheid impliceert. De Engelse weergave op deze site, gemaakt door een Moslim, geeft de man de plicht zijn vrouw te beschermen en te onderhouden, de vrouw de plicht de zaken waar te nemen bij zijn afwezigheid. Als hieraan iets schort mag de man haar hooguit na een voorafgaande procedure een lichte tik geven. De man dient zich met andere woorden in te houden. Er wordt echter ook gesteld dat het Arabische woord idrabuhunna (afgeleid van daraba), hier als slaat vertaald, ook verlaat kan betekenen. In dat geval gaat het hier om de beschrijving van een rechtvaardige echtscheidingsprocedure. Een vergelijkbare discussie betreft de rol van de vrouw in het zakelijk verkeer, waar haar getuigenis de helft weegt van dat van een man.
En dan de bijbel:
In de Bijbel kan het feit, dat de man over de vrouw heerst, gezien worden als een vloek die de verdrijving uit het paradijs met zich meebrengt, en niet als een ideale toestand. Paulus gebruikt daarentegen passages uit Genesis (Hoofdstukken 3 & 4) om de onderdanigheid van de vrouw te legitimeren. Zij mag bijvoorbeeld niet spreken in het openbaar.
Ondanks het gegeven van belangentegenstellingen en conflicten wordt in beide boeken ook benadrukt dat mannen en vrouwen elkaar nodig hebben, dat zij vooral ook medestanders zijn. In de Koran staat dat mannen en vrouwen elkaar aanvullen, als dag en nacht.
In het Bijbelboek Numeri wordt de vrouw in haar economisch handelen beperkt door het veto van haar vader respectievelijk haar man. Volgens Paulus moet zij van bepaalde functies, zoals het geven van onderwijs uitgesloten worden. In de Koran wordt daarentegen de financiële zelfstandigheid van de vrouw benadrukt. Zij werkt net als de man voor een loon. Zij mag ook vrij beschikken over de bruidschat die de man haar bij het begin van het huwelijk geeft. De man heeft de plicht de vrouw te onderhouden, vooral tijdens haar ‘zwangerschapsverlof’ die naar wens twee jaar kan duren. Ook de gescheiden vrouw en haar kinderen hebben recht op onderhoud. Deze financiële bewegingsruimte heeft de vrouw ook nodig om te voldoen aan de zakaat, haar heilige plicht om een deel van haar vermogen af te staan aan de armen. Ook het feit dat de man verplicht is vrouw en kinderen te onderhouden, terwijl de vrouw daaraan met haar verdiensten niet hoeft bij te dragen, maakt het redelijk dat jongens twee keer zoveel erven als meisjes.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op donderdag 23 februari 2012 22:37Willemijn23
Ik vind het eigenlijk boeiend om te lezen hoe deze oude boeken proberen de zorg voor elkaar te regelen. Ik denk dat de intentie goed was en dat mensen er in de geschiedenis weer mee aan de haal zijn gegaan ten voordeel van zichzelf. Dat zie je ook in de verhouding meester-knecht die eigenlijk werd vastgelegd in een tijd dat slavernij nog een normaal onderdeel van het gewone leven was. Zoiets kun je niet onverkort en ongewijzigd toepassen in de moderne tijd.
Overigens maakt de Bijbel deel uit van de Koran, dus de wetten in de Bijbel werken denk ik dus ook door in de Koran.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 08:57Pagan
Ellon, ik was onduidelijk, dat vertelde Naeeda Aurangzeb bij P&W. Haar man sloeg haar, maar niet in het gezicht om die Koranreden. Lijkt mij meer om de buren..."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 09:50ellon
Mishandelingen zijn meestal niet in het gezicht. Daar hebben moslims niet het alleenrecht op. En een mishandelaar doet dat altijd om de buitenwereld niet te laten zien wat er gebeurt binnenskamers.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 10:58Pagan
Ik beweer niet dat moslims daar het alleenrecht op hebben, het ging over die interviewster, ik zag haar bij PenW. Zij vertelde hoe haar man haar mishandelde en niet in haar gezicht, want volgens hem was dat verboden in de koran."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 12:42Keesje1964
quote:Willemijn23 schreef op 23 februari 2012 @ 19:42:
Het verschil is dit: als een westerse man zijn vrouw slaat deugt de man niet.
Als een moslim zijn vrouw slaat deugt het geloof niet.
Aldus de Wilders-adepten.
Ik geloof niet dat jij het helemaal begrijpt.
De moslim slaat omdat hij de Koran op die wijze interpreteert, vrouw is inferieur dus het mag.
De westerse man slaat omdat hij het met woorden niet aan kan,meestal niet voortkomend uit zijn geloof.
Beide reageren volgens mij vanuit hun eigen onzekerheid en vertonen dominant gedrag. - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:01janneke2
Kunnne we dit soort uitspraken er buiten houden..?quote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 12:42:
Ik geloof niet dat jij het helemaal begrijpt.quote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 12:42:De moslim slaat omdat hij de Koran op die wijze interpreteert, vrouw is inferieur dus het mag.
1 zin, 4 foute veronderstellingen.
In zijn soort erg knap, Keesje!
1) Vrij naar prinses Maxima: de moslem bestaat niet. De islam in Indonesia is anders, dan die in Egypte, Libanon, Marokko of juist weer Turkije.
2) "De" moslem slaat, omdat hij de koran zo interpreteert - dat is wel een heel erg laf excuus. Slaan is een manier (ik doe nu even verder geen uitspraak over wat ik van die manier vind) om een conflict op te lossen.
Op zich staat de bijbel slaverij en zweepslagen toe, de koran ook - maar het wordt niet aanbevolen als een manier om een conflict op te lossen - terwijl jij dat wel impliceert. (Slaan, omdat het mag.)
4) Die inferioriteit van de vrouw, die heb je of uit de cultuur gehaald (NL kan er ook wat van) of zelf verzonnen, maar de koran heeft het niets van doen.
quote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 12:42:De westerse man slaat omdat hij het met woorden niet aan kan, meestal niet voortkomend uit zijn geloof.
Zou dat echt zo zijn...?
Ik herinner me nog een relletje, een maand of wat gelden, over een strenge dominee, die ouders oporiep, om hun kinderen te tuchtigen en niet in te gaan op de mededelingen van de kindern, dat dat pijn deed. (Ofwel: in NL slaan mensen ook uit geloof.)
...en als gezegd: aangezien er nergens in de koran staat, dat je als man gezellig een vrouw ls boksbal mag gebruiken, zo goedkoop in de kosten enzo, leuk tijdverdrijf, etc. - zal ook die moslemman die zijn vrouw slaat (....moslems zijn net mensen, weet je,
mannen kunnen het idd niet altijd met woorden af....) zo zijn relatieproblemen hebben.
Enne: kunnen we een bepaald ediscussie meteen even afkappen: de 'blijf van mijn lijf' huizen zitten idd vol met moslima's - omdat die minder mogelijkheden hebben dan nederlandse vrouwen, om snel zelf een ander dak boven het hoofd te regelen. Niet, omdat daar vaker wordt gemept.
(En als er wordt gemept, dan dus om min of meer dezelfde redenen als een nederlandse man.)
quote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 12:42:Beide reageren volgens mij vanuit hun eigen onzekerheid en vertonen dominant gedrag.
(Nadruk van mij, J.)
Hoei, keesje toch, ik ben het met je eens!!
Beide mannen slaan om dezelfde redenen.
(Niet goed te praten - maar laten we de vinger wel op de juiste zere plek leggen en de islam niet de schuld geven) - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:04Keesje1964

Fijn dat je het met mij eens bent maar volgens mij heb jij de uitzending niet gezien en blijf je halsstarrig iets volhouden wat door moslima's zelf wel zo word ervaren.quote:janneke2 schreef op 24 februari 2012 @ 13:01:
(Nadruk van mij, J.)
Hoei, keesje toch, ik ben het met je eens!!
Beide mannen slaan om dezelfde redenen.
(Niet goed te praten - maar laten we de vinger wel op de juiste zere plek leggen en de islam niet de schuld geven) - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:12rijkje
Beide mannen zoeken een excuus voor hun onvermogen. Zoals jij het al schreef het is een interpretatie van de koran. Wat niet inhoudt dat het ook zo is en is toegestaan. Ik weet niet of jij die bekende sekte uit Amerika kent, die met borden als God haat homo's en "eigen schuld dikke bult"(een vrij vertaling van mijn kant) bij begrafenissen van omgekomen Amerikaansen militairen gaat posten. Geen zinnig mens zal beweren dat dit in de bijbel staat of dat het geloof dit goed keurt. Toch zijn ook zij overtuigd van hun gelijk.quote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 12:42:
[...]
Ik geloof niet dat jij het helemaal begrijpt.
De moslim slaat omdat hij de Koran op die wijze interpreteert, vrouw is inferieur dus het mag.
De westerse man slaat omdat hij het met woorden niet aan kan,meestal niet voortkomend uit zijn geloof.
Beide reageren volgens mij vanuit hun eigen onzekerheid en vertonen dominant gedrag.\"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\" - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:19Keesje1964
Daarom vind ik het niet terecht dat mensen negatieve aktie's doen vanuit hun geloof want het geloof heeft als basis vrede. Negatieve aktie's uitvoeren op basis van geloof is je verschuilen en zelf geen verantwoordelijkheid voor eigen daden durven nemen. Gewoon laf dus. - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:24apekop
Keesje,ik neem aan dat je hiertoe ook de islam rekent??Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:26Keesje1964
E l k geloof Apekop. - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:29rijkje
Help!!!! Nu ben ik het ook al met je eensquote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 13:19:
Daarom vind ik het niet terecht dat mensen negatieve aktie's doen vanuit hun geloof want het geloof heeft als basis vrede. Negatieve aktie's uitvoeren op basis van geloof is je verschuilen en zelf geen verantwoordelijkheid voor eigen daden durven nemen. Gewoon laf dus.
\"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\" - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 13:30Keesje1964
1 grote gezellige vrienden club hier !
Pas maar op,als we het allemaal met elkaar eens zijn word het saai hier. - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 14:02janneke2quote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 13:04:
[...]
Fijn dat je het met mij eens bent maar volgens mij heb jij de uitzending niet gezien en blijf je halsstarrig iets volhouden wat door moslima's zelf wel zo word ervaren.
...nadruk van mij, J.
Welke uitzending...?
(Ik kijk weinig teevee, dus hoogstwaarschijnlijk heb ik *het* niet gezien. Ik reageerde, niet meer en niet minder, op wat jij schreef over "de man, de moslem" - als jij een specifieke situatie voor ogen had, zou het idd zo kunnen zijn, dat wat ik schreef daar niet van toepassing is.)
Vwb. "wat door moslima's zelf wel zo word ervaren" dat vind ik een onheldere opmerking.
Op zich zullen er best moslima's zijn, die 2e rangs behandeld worden. (Helaas, die dingen gebeuren, in alle geloven en in alle landen.)(Feminsten noemen dat het patriarchaat.)
En waarschijnlijk zullen er ook heus
"hanen" zijn, die hun gedrag proberen te rechtvaardigen met de koran in de hand. (Idem, de bijbel - daar staat dat letterlijk in, of de Veda, of noem allemaal maar op).
...en denkbaar, dat ''die ene'' (?) moslima, die in die uitzending voorkwam dit idd zo voelt/ ervaart. (En ik vrees, dat zij net niet de enige is, laat ik daar ook helder in zijn, maar "de regel" is dit niet.)
Punt is wel, dat ik dat niet heb willen ontkennen - ik ontken, dat dit "de" islam is, dat dit zo hoort en altijd zo gaat omdat het ook zo moet gaan. - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 16:25Keesje1964

Lees even terug Janneke2 dan weet je waar het over gaat en wat daar is gezegt.quote:janneke2 schreef op 24 februari 2012 @ 14:02:
Welke uitzending...?
(Ik kijk weinig teevee, dus hoogstwaarschijnlijk heb ik *het* niet gezien. - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 16:48apekop

Dus je bent 't met mij eens dat het basisprincipe van de koran en dus de islam vrede is?quote:Keesje1964 schreef op 24 februari 2012 @ 13:26:
E l k geloof Apekop.Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op vrijdag 24 februari 2012 17:06Keesje1964

Ja en dat zal iedereen met jou eens zijn ook Wilders. Het gaat over de b a s i s dan he niet over interpretatie van een grote groep gelovigen.quote:apekop schreef op 24 februari 2012 @ 16:48:
[...]
Dus je bent 't met mij eens dat het basisprincipe van de koran en dus de islam vrede is?
Dit onderwerp heeft 219 reacties, en bestaat uit 9 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 9.
De laatste reactie is geplaatst op 08-04-2012 14:53.
PVV weer meer stemmen