Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Binnen een jaar strafblad, dan het land uit

Dit onderwerp heeft 99 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 11-02-2012 13:24.

Binnen een jaar strafblad, dan het land uit

Ga naar een onderdeel
  1. Mee
    Afbeelding van Mee

Leers: Binnen een jaar na aankomst veroordeeld? Dan het land uit

Het kabinet voert vanaf volgend jaar lik-op-stukbeleid in voor criminele vreemdelingen. Wie in het eerste jaar na toelating in Nederland wordt veroordeeld tot ten minste één dag gevangenisstraf of jeugddetentie, raakt zijn verblijfsvergunning kwijt en moet het land verlaten.

Dit staat in een wetsvoorstel van minister Leers van Asiel, Integratie en Immigratie dat vandaag wordt besproken in de ministerraad. De mogelijkheid om criminele vreemdelingen over de grens te zetten was er al langer, maar Leers maakt de drempel fors lager.

Grotere risico's
    Veelplegers lopen met de nieuwe wet grotere risico's. Zij worden in 2013 al uitgezet na drie misdrijven in de eerste twee jaar van hun verblijf. In de huidige praktijk is dat pas na vijf misdrijven. Wie zware vergrijpen pleegt (geweld, drugshandel of zedendelicten met minderjarigen) loopt straks zijn hele leven kans op uitzetting. Ook twintig jaar of langer na toelating kan dan de verblijfsvergunning nog worden ingetrokken.

Vreemdelingen moeten beter beseffen dat zij met crimineel gedrag hun verblijfsstatus op het spel zetten, vindt het kabinet. Het ziet daarin een drukmiddel om met name huiselijk geweld, en ernstige vergrijpen als mensen-, drugs- en wapenhandel te bestrijden.

Nu al gebruikt de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) een glijdende schaal voor vreemdelingen. Hoe langer iemand in Nederland verblijft, des te zwaarder het misdrijf moet zijn, wil hij worden uitgezet. Iemand die zeven jaar in Nederland woont, kan worden uitgezet als hij een onherroepelijke gevangenisstraf van 3 jaar heeft gekregen. Wie hier tien jaar woont, moet 5 jaar gevangenisstraf aan zijn broek hebben, wil hij op grond daarvan worden uitgezet.

Hiaat
    Met de aanpassing van de Vreemdelingenwet probeert het kabinet ook een hiaat in de regels te repareren. In 2009 haalde de Raad van State een streep door de beslissing van de IND om een verblijfsvergunning te weigeren aan een man uit Irak. De IND deed dat omdat de man in de jaren negentig werd veroordeeld voor een in Nederland gepleegde moord. De raad vond dat hem dat zoveel jaar na dato niet meer kon worden nagedragen.

Experts wijzen er al langer op dat aanscherpingen van de 'glijdende schaal' hoogstwaarschijnlijk gaan botsen met Europese regels. Het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) stelt dat in ieder individueel geval moet worden afgewogen of uitzetting wel proportioneel is. Vooral het 'recht op een gezinsleven' kan uitzetting in de weg staan als een veroordeelde vreemdeling daardoor gescheiden dreigt te raken van partner en kinderen.

http://www.volkskrant.nl/ ... ld-Dan-het-land-uit.dhtml

En nu hopen dat de wet zo in elkaar wordt getimmerd dat de Europese en internationale verdragen geen roet in het eten kan gooien

Mee wijzigde dit bericht op 03-02-2012 13:57 met 2%: link

2. amelie1967
    Afbeelding van amelie1967

Ik ben voor gelijkheid: iedereen krijgt dezelfde sanctie (autochtonen, allochtonen of wie dan ook, hoe lang je hier ook bent).

kalm aan en rap een beetje

3. gertine
    Afbeelding van gertine

hèhè eindelijk wordt er wat goeds gedaan :duim:

sol omnibus lucet

4. annec66
    Afbeelding van annec66

Ja iedereen die een gevangenisstraf krijgt van langer dan een jaar direct uitzetten, ongeacht nationaliteit of ras,maar dan ook iedereen!

5. Pagan
    Afbeelding van Pagan

quote:
    amelie1967 schreef op 03 februari 2012 @ 13:37:
    Ik ben voor gelijkheid: iedereen krijgt dezelfde sanctie (autochtonen, allochtonen of wie dan ook, hoe lang je hier ook bent).

Dat is in dit geval bijna niet mogelijk, een autochtoon die hier een jaar verblijft, is meestal te jong om al een misdrijf te hebben gepleegd. Wanneer je dus zegt autochtonen ook tot een jaar na arriveren uit te zetten vanwege een misdrijf, is dat een wassen neus.
    Je ziet ook dat Het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) stelt dat in ieder individueel geval moet worden afgewogen of uitzetting wel proportioneel is.

"Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben."

6. annec66
    Afbeelding van annec66

quote:
    Pagan schreef op 03 februari 2012 @ 14:44:
    [...]
    Dat is in dit geval bijna niet mogelijk, een autochtoon die hier een jaar verblijft, is meestal te jong om al een misdrijf te hebben gepleegd. Wanneer je dus zegt autochtonen ook tot een jaar na arriveren uit te zetten vanwege een misdrijf, is dat een wassen neus.
    Je ziet ook dat Het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) stelt dat in ieder individueel geval moet worden afgewogen of uitzetting wel proportioneel is.
    Je bedoelt waarschijnlijk allochtoon ; een autochtoon is iemand die hier altijd al woont!

annec66 wijzigde dit bericht op 03-02-2012 14:50 met 14%

7. Pagan
    Afbeelding van Pagan

Nee ik bedoel precies wat ik schrijf.

"Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben."

8. Keesje1964
    Afbeelding van Keesje1964

Dus de regels gelden voor iedereen dus er is gelijkheid en geen discriminatie.

9. Mee
    Afbeelding van Mee

quote:
    amelie1967 schreef op 03 februari 2012 @ 13:37:

Wat is het adres van het hutje op de hei waar je blijkbaar leeft !!, stuur ik een paar van die geweldige mensen langs die de maatschappij verzieken en amper een blauwe maandag hier zijn.
    Wat een idealistisch en tegelijkertijd onrealistisch geklets...
    Ik geef toe de wet zal wel een wassen neus blijken te zijn door alle nationale / Europese en internationale verdragen die er ondertussen zijn
    Er zijn zoveel verdragen dat niemand er meer wijs uit kan worden.
    En er zal wel weer door een of ander overbetaalde advocaat een tegen wetje gevonden worden om het tegen te gaan.
    Maar de insteek is prima ..
    Als je hier naar toe komt om een beter leven te krijgen of welk andere reden dan ook en je kan je handen niet thuis houden en gedragen , dan is er maar 1 remedie ....Opzouten en heel snel..
    Hopelijk weten ze deze wet wel zo in elkaar te timmeren dat er geen speld tussen te krijgen is
    Want met het oog op de komende invasie van Roemenen en nog een paar landen die straks vrij verkeer krijgen , zal de criminaliteit / overlast alleen maar toe nemen

Mee wijzigde dit bericht op 03-02-2012 15:10 met 0%

10. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    [Ik ben voor gelijkheid: iedereen krijgt dezelfde sanctie (autochtonen, allochtonen of wie dan ook, hoe lang je hier ook bent)]

;) Ofwel: nadat iedereen, autochtonen, allochtonen of wie dan ook uit de cel komt, gelijk afvoeren naar Australie...? Doen we meteen wat aan de overbevolking. ;)

11. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 15:07:
    [...]

Wat is het adres van het hutje op de hei waar je blijkbaar leeft !!, stuur ik een paar van die geweldige mensen langs die de maatschappij verzieken en amper een blauwe maandag hier zijn.
    Wat een idealistisch en tegelijkertijd onrealistisch geklets...

;) Misschien kun je die mensen beter ergens anders heen sturen Mee..?
    (Ik zal je niet te veel teleurstellen met de mededeling, dat die geweldige mensen langs die de maatschappij verzieken en amper een blauwe maandag hier zijn nauwelijks bestaan. Ach, de huurmoorenaars, ingevlogen door Willem H, de man zonder hart uiteraard. En mogelijk enige vakbroeders, die voor zichzelf werken. Maar ik dacht nou niet direct, dat we als een corrupt land te boek standen, dus de eesten van dat schorremorrie komt zich hier niet vestigen.

(Off topic: de buren waarschuwen wel voor een van onze 2e Kamerleden, die helaas het tot kunst meent te moeten verheffen om af te geven op nieuwkomers. Je moet ook wat, als je daalt in de peiingen als populist. Zijn stemmers hadden afgelopen week een tegenvallend salarisstrookje...)

quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 15:07:Ik geef toe de wet zal wel een wassen neus blijken te zijn door alle nationale / Europese en internationale verdragen die er ondertussen zijn

Idd.
    Scoren voor de Buhne, daarvoor zit een mens nou in het kabinet...! Is het nou goed...? ;)

quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 15:07:Hopelijk weten ze deze wet wel zo in elkaar te timmeren dat er geen speld tussen te krijgen is
    Dat gaat lastig worden, maar wellicht kun je als politicus je electoraat proberen te belazeren...?
    quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 15:07:Want met het oog op de komende invasie van Roemenen en nog een paar landen die straks vrij verkeer krijgen , zal de criminaliteit / overlast alleen maar toe nemen

Brrrr....
    (Implicatie: "U bent Roemeen, u komt hier niet met eerlijke bedoelingen...")

12. Mee
    Afbeelding van Mee

Van de Roemenen is een feit
    Sinds 1 januari 2007 (toetreding EU) mogen ze naar Engeland
    In Engeland heeft 90 % van de geregistreerde Roemenen een strafblad
    BBC heeft vorig jaar een documentaire gemaakt waar de onderzoeker(s) onder ander ook naar Roemenië is af gereisd om te kijken waarom de criminaliteit onder die groep zo hoog is

Dit is een krantenartikel van september 2007
    http://www.dailymail.co.u ... -1-000-crimes-months.html

En dit is van November 2011

http://euobserver.com/22/32265

Criminaliteitsrapport mogelijk nadelig voor toetreding Bulgarije en Roemenië tot Schengenzone (en)
    http://www.europa-nu.nl/i ... _nadelig?ctx=vh7dowjo3mzi

Mee wijzigde dit bericht op 03-02-2012 15:47 met 0%

13. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

quote:
    [...]

Scherp opgemerkt!

Willemijn23 wijzigde dit bericht op 03-02-2012 15:58 met 0%
    Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

14. janneke2
    Afbeelding van janneke2

Hm, tja - ik schreef: "(Implicatie: "U bent Roemeen, u komt hier niet met eerlijke bedoelingen...")"
    quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 15:42:
    Van de Roemenen is een feit
    Sinds 1 januari 2007 (toetreding EU) mogen ze naar Engeland
    In Engeland heeft 90 % van de geregistreerde Roemenen een strafblad

En wat in de middeleeuwen is afgeschaft, Mee, is collectieve straf binnen een rechtsstaat. (Er zijn af en toe wel akelie regimes, die weer collectieve straffen uitdelen.)

Jij bent simpelweg bereid, 10% van de Roemenen compleet te negeren (je schrijft over 'feiten' als ik ter tafel breng, of dan alle roemenen etc.)
    dan wel hen te straffen voor wat hun landgenoten doen.

;) Je loopt wat achter, dit doen we tegenwoordig anders.
    Eu regels, enzo. Sinds de Franse revolutie: mensen hebben rechten, als individu.

15. Mee
    Afbeelding van Mee

quote:
    janneke2 schreef op 03 februari 2012 @ 16:06:
    Hm, tja - ik schreef: "(Implicatie: "U bent Roemeen, u komt hier niet met eerlijke bedoelingen...")"
    [...]

En wat in de middeleeuwen is afgeschaft, Mee, is collectieve straf binnen een rechtsstaat. (Er zijn af en toe wel akelie regimes, die weer collectieve straffen uitdelen.)

Jij bent simpelweg bereid, 10% van de Roemenen compleet te negeren (je schrijft over 'feiten' als ik ter tafel breng, of dan alle roemenen etc.)

Eu regels, enzo. Sinds de Franse revolutie: mensen hebben rechten, als individu.
    Typisch ! de conclusie die je trekt ..

16. apekop
    Afbeelding van apekop

UItzetten waarheen??

Illegalen hebben vaak niet eens een paspoort,zodat onduidelijk is wat het land van herkomst is.
    En als ze wel een pp hebben,wil het vaderland ze vaak niet meer terug.
    Als een criminele Roemeen of Pool uitgezet wordt,staat-ie met de open grenzen de volgende week weer op de stoep.

Echt weer een pvvplannetje,waar Leers zich voor laat (mis)gebruiken.Ik zie veel meer heil in heropvoedingsmaatregelen,maar dan ook voor onverbeterlijk criminele autochtonen!
    B.v. voor die opgefokte zogenaamde voetbalsupporters die met hun gerel en vernielingen onze maatschappij een berg geld kosten.

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

17. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 16:22:
    [...]

Typisch ! de conclusie die je trekt ..
    :) Dank je voor het compliment! :duim:

18. Gizmo
    Afbeelding van Gizmo

Ik vind ook dat als je hier mag verblijven en je komt in aanraking met justitie wegwezen, want kwam je nu om een bestaan op te bouwen of om je hier te misdragen. Voor autotochten lijkt het me wat moeilijk om die uit te zetten en naar het land van oorsprong te sturen, want dit is hun land van oorsprong.

illegalen hebben bij mijn weten geen verblijfsvergunning (want dan ben je hier legaal), dus dat is weer een ander verhaal.

Tegenwoordig hangen ze overal camara's neer en alles wordt geregisteerd, dus zodra een Pool, Roemeen, Joegoslaaf, Duitser etc zich hier meld voor werk en hij heeft een strafbaar feit gepleegd wegwezen. Zal wel weer niet mogen, maar droom graag hardop.

Elke dag is een begin voor de rest van mijn leven.

19. Mee
    Afbeelding van Mee

quote:
    janneke2 schreef op 03 februari 2012 @ 16:06:
    [...]

Rapport: Bulgarije en Roemenië moeten buiten Schengen gehouden worden (en) - Hoofdinhoud

gepubliceerd op vrijdag 27 januari 2012, 10:16.

http://www.europa-nu.nl/i ... e_moeten?ctx=vhgadzi6aiug

20. janneke2
    Afbeelding van janneke2

...en wat me eigenlijk nog het meeste idrriteert aan deze maategel:

"Het kabinet ziet in deze maatregel als een drukmiddel om met name huiselijk geweld, en ernstige vergrijpen als mensen-, drugs- en wapenhandel te bestrijden."

Laat het nou zo zijn, dat men geen cent uitgeeft aan beleid tegen huiselijk geweld, mensenhandel en wapenhandel. (Drughandel, dat gaat wel goed.)

En als iemand een stevig starfbaar feit pleegt op het gebied van huiselijk geweld, mensen-, drugs- en wapenhandel dan heb je geen nieuwe maatregelen nodig. (Dat zijn dermate ernstige dingen, dan gaat iemand de petoet in en wordt daaran auitgezet.)(Dat gaat al jaren en jaren en jaren zo.)

Dit is gewoon weer eens lekker symboolpolitiek, waar de buren terecht voor waarschuwen.
    Keer op keer op keer wordt ons onder de neus geduwd, dat een vreemdeling wel eens crimineel kan zijn.
    En: dat je daar maatregelen voor / tegen moet nemen!
    Anders gaat het fout!

Gewoon, die woordcombi vaak herhalen: vreemdeling, crimineel. Vreemdeling, crimineel. Of desgewenst: vluchteling, crimineel. (Huuu!!) Of schijnbaar keurig: allochtoon, crimineel.
    Ik snap wel, dat Duitsland er weinig van moet hebben, je zou haast zeggen: Chapeau!

21. Willemijn23

janneke2 :duim:
    Goed gezegd.

22. Mee
    Afbeelding van Mee

Ondertussen weet ik wel in de loop de jaren dat je als crimineel, sociaal gestoord , verkrachter , pedofiel of wat voor andere afwijkende handelingen die je verricht.
    Waar een normaal denkend mens niet eens op komt, beter af bent.
    Van alles wordt er bijgesleept om die mensen te beschermen
    Laat ik nu zo denken dat als je iets uitvreet wat niet door de beugel kan je gewoon je rechten kwijt bent.
    En dat misdrijven als moord , mensenhandel en nog een aantal van dit soort delicten ik het liefst wil zien dat deze mensen een parachute wordt omgedaan en dan ergens boven de Sahara worden gedropt.
    Laten ze daar maar dan hun energie gebruiken om het vruchtbaar te maken en te overleven.
    En ik kan daarom ook heel goed leven met een wet die zegt , kom je hierheen en je misdraagt je ...wegwezen
    Dat staat los van de uitvoerbaarheid

23. Willemijn23

En zo is het dus ook geregeld. En verder krijg je gevangenisstraf voor de meeste door jou genoemde delicten, waarbij ik sociaal gestoord niet als een delict zie, maar als een handicap.

24. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 17:13:
    [...]

Rapport: Bulgarije en Roemenië moeten buiten Schengen gehouden worden (en) - Hoofdinhoud

gepubliceerd op vrijdag 27 januari 2012, 10:16.

http://www.europa-nu.nl/i ... e_moeten?ctx=vhgadzi6aiug

Ja, en...?

Ik vind dit in de verste verte geen argument.
    Dit rapprt gaat over de vraag, hoe de economie in die landen er voor staat en of het daarom aan de orde is, ze in het Schengen verdrag op te nemen.

Dat staat mijlen-, maar dan ook mijlenver van jouw implicatie vandaan, ''dat alle Roemenen misdadigers zijn'', wat je tracht te onderbouwen, met dat in GBr wel 90% van de Roemenen crimineel zou zijn.

Trouwens: ook buiten het Schengenverdrag geldt dat er binne de EU rij verkeer is voorpersonen, diensten en goederen. (Okee, nieuwkomers hebben een tijdje een restrictie - maar dat is iets anders dan wel of niet toetreden tot 'Schengen'.)

25. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 17:44:
    Laat ik nu zo denken dat als je iets uitvreet wat niet door de beugel kan je gewoon je rechten kwijt bent

Dit is de middeleeuwse maatregel "vogelvrij verklaard worden, en al je goederen verbeurd."

...dat geeft mij associaties met Robin Hood, kirjgertje spelen...

(En tja - zo werkt het ook vaak door: dan krijg je outlaws in de bossen (toen), in de asfaltjungle (nu).)
    quote:
    Mee schreef op 03 februari 2012 @ 17:44:En dat misdrijven als moord , mensenhandel en nog een aantal van dit soort delicten ik het liefst wil zien dat deze mensen een parachute wordt omgedaan en dan ergens boven de Sahara worden gedropt.
    Laten ze daar maar dan hun energie gebruiken om het vruchtbaar te maken en te overleven.
    Okee - dat is 16e eeuws: hetzij het rasphuis, hetzij "pompen of verzuipen." (Dat was de strafkelder van het rasphuis: onder het amsterdams peil. Elke vloed liep je cel onder, maar je had een pomp in je cel. Waar dus je leven van af hing. Met eb kon je slapen, in een drijfnat vertrek.)

janneke2 wijzigde dit bericht op 03-02-2012 18:01 met 0%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x