Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Geld & Recht
  4. Zilver en goud verkopen

Dit onderwerp heeft 13 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 27-04-2012 11:20.

Zilver en goud verkopen

Ga naar een onderdeel
  1. HappyHetty
    Afbeelding van HappyHetty

Ik zag vandaag dat goud en zilver veel waard zijn. Even mijn zilveren guldens en rijksdaalders opgezocht. Ook heb ik nog wat sieradenprul. Eigenlijk wil ik het wel verkopen, maar waar doe ik dat?? Ik word via Google niet veel wijzer... :nee:
    Ik zal toch nu niet de enige zijn die wil verkopen...

Bij een juwelier verwacht ik niet de optimale prijs.

2. kirstennl
    Afbeelding van kirstennl

Bij een juwelier krijg je ook niet de optimale prijs. Je kan zelf op internet nakijken wat goud en zilver voor koers hebben. Bij Prakken bijvoorbeeld. (op internet te vinden) De juwelier geef altijd flink minder omdat hij ook winst wil hebben en zal beweren dat er 'vuil'en 'afval' tussen zit wat ook mee wordt gewogen. Bij Prakken is het de werkelijke prijs die je er momenteel voor kan krijgen. Opsturen naar zo'n bedrijf wat op tv reklame maakt is ook geen optie. Je weet niet op de gram wat alles weegt en je krijg daat echt een stuk minder. Wat zij hebben gewogen krijg je.

Bel gewoon eens rond met een paar bedrijven om te informeren. Ik heb bv zelf een antiekhandel en koop ook goud in, voor de huidige Prakken koers. Misschien zijn er bij jou in de buurt ook wel antiekhandelaren die goud opkopen. Vraag gewoon of ze de Prakken koers hanteren. Die kan je zelf ook opzoeken op internet en je weet meteen of je eerlijk wordt behandeld.
    Succes ermee

Niemand veroordelen en over niemand oordelen.

3. HappyHetty

Dank je wel Kirstennl!
    Nee, opsturen lijkt mij ook niks. :nee:
    Prakken is voor mij niet naast de deur, maar door die site wist ik wel beter waar ik op moest zoeken. Ik kwam bijvoorbeeld uit bij Goudwisselkantoor. Die hebben meerdere filialen. Dat deed me trouwens denken aan Grenswisselkantoor. Volgens mij bestaan die niet echt meer... Sinds de invoering van de euro zijn die ook niet echt meer nodig.
    Maar wat een gedoe nog om wat muntjes kwijt te raken. :?

4. clineke
    Afbeelding van clineke

Op elk vliegveld zitten van die kantoortjes, "grenswisselkantoren", waar je je muntjes omwisselen kan.

Gouden en zilveren sieraden worden per gewicht verkocht. Een prachtig bewerkte armband of een grof stuk goud, ieder hetzelfde gewicht, geven je dezelfde prijs.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

5. Marijo 53
    Afbeelding van Marijo 53

Hier staat regelmatig een bedrijf in de kant die dan bekend maakt waar ze binnen kort zijn. Soms staan ze met een kraam in het overdekt winkelcentrum een andere keer weer in het buurt cafe. Gewoon de krant in de gaten houden.

6. kirstennl
    Afbeelding van kirstennl

Nog even een tip,
    Wanneer je besluit om ook sieraden weg te doen kijk dan hoeveel karaat het is. Hoe meer karaat, hoe hoger het goud gehalte van erin zit. En neem als het even kan alleen genoegen met de koers die Prakken ook heeft. Dat is de koers van de dag.
    Bij die kramen die in de krant staan moet je dus niet zijn. Die geven stukken minder voor je spullen. Dat kan heel veel geld schelen. Als je in de buurt van een grote stad woont, zou je ook eens bij een veilinghuis kunnen informeren. Die weten ook allerlei adresjes.
    Nogmaals succes.

kirstennl wijzigde dit bericht op 04-02-2012 01:52 met 32%

7. HappyHetty

Marijo, ik heb geen krant, maar als ik m'n muntjes kwijt ben kan ik misschien een halfjaar abonnement nemen. :lol:
    Kirsten, een veilinghuis lijkt inderdaad ook een goede tip.
    Zelf denk ik ook nog aan een edelsmid... :idee:

Dat zoiets toch zo moeilijk kan zijn...

Ik had trouwens ook nog wat koperen centen, maar die kun je volgens mij net zo goed in de container gooien. :knipoog2:

8. kirstennl
    Afbeelding van kirstennl

De koperen centen zijn inderdaad niets waard. Daar zit ook teveel rommel doorheen. Ik denk niet dat een edelsmit de munten zal opkopen, maar de sieraden zijn het proberen waard. Ze smelten vaak zelf waardoor ze ook een betere koers dan een juwelier zullen geven. Je kan Prakken ook bellen om te vragen of je de munten kan opsturen. Er zijn dan wel verzendkosten, maar je krijg wel een goede prijs. Ik dacht te weten dat dat wel kon. Wel verzekeren hoor!

9. Marijo 53
    Afbeelding van Marijo 53

HappyHetty, bij ons staat het gewoon in zo'n huis aan huiskrant.

10. yukio
    Afbeelding van yukio

Vergeet niet dat een veilingshuis zeker 28% gaat inrekenen voor de verkoop van jou spullen. Iedereen die goud of zilver van jou koopt doet dat om er later zelf ook weer een muntje uit te slaan.
    Je zult nooit precies vangen wat Prakken zegt dat het waard is.

Leentje leerde Lotje lopen

11. SannaL
    Afbeelding van SannaL

Als je kijkt naar de koers van zilver en goud, dan gaat het om puur zilver en goud. Sieraden en munten zijn voor het overgrote deel niet helemaal van zilver of goud, maar een legering. Voor een 18-karaats gouden armband krijg je dus minder dan voor een 24-karaats gouden armband, simpelweg omdat er minder goud in zit.
    Bovendien moeten die mensen waaraan je het verkoopt, ook de boel smelten, en andere materialen eruit filteren, dit kost uiteraard ook geld. En deze mensen moeten er bovendien ook nog een klein beetje winst op maken. Dus de optimale prijs zit sowieso al een heel stuk van de koersprijs af. Ik zou als ik jou was naar verschillende juweliers gaan en vragen wat ze ervoor willen geven. Ook kan ik me voorstellen dat je niet eens wilt dat het omgesmolten wordt, in dat geval kun je een advertentie plaatsen op websites zoals Marktplaats, Speurders of Locanto.

Succes ermee! Of heb je de boel inmiddels al verkocht?

12. PapuDribbel
    Afbeelding van PapuDribbel

Goud verkopen valt niet mee, je wordt bijna altijd genept. Ik weet niet wat prakken is.
    Ik zit ook met een sieraad, die ik 6 jaar geleden had gekocht voor een hele speciale gelegenheid. Ik heb het toendertijd niet kunnen dragen en het is een sieraad, die je alleen drag op een hele bijzondere dag.
    Ik had er 350 euro voor betaald. Ik ben na een jaar terug gegaan naar de luwelier, waar ik het had gekocht en 3 x raden wat ik ervaar kreeg. Het is een sieraad van 22 karaat. Ik kon blij zijn met 150 euro. Ik heb het niet gedaan. De juwelier zou het zo kunnen wassen en weer verkopen.Ik gooi het liever weg (bij wijze van spreken) dan dat ik het weg doe voor minder dan de helft.
    Ik ga googlen om te kijken wat prakken is en dan ga ik het weer proberen te verkopen, want het ligt maar.

13. patty63
    Afbeelding van patty63

hoi ik zou je aanraden om eens op juwelierj...nsen te kijken die zit hier in rotterdam en ze komen ook op andere plaatsen daar heb ik ook mijn goud en zilveren rijksdaalders en guldens ingeleverd die geven echt een hoge prijs en je kan elke dag zien wat ze er die dag voor geven

ModLibelle wijzigde dit bericht op 27-04-2012 23:50 met 9%: Reclame verwijderd

14. _marcella_
    Afbeelding van _marcella_

Hey,

Ik was een tijdje terug in Almere bij G...dsp...rders.nl. Zij geven je voorlichting over hoe zij te werk gaan enz.. Dat vond ik wel betrouwbaar overkomen. Ik had nog wat goud liggen en kwam zo uit op 2 keer zoveel dan bij een juwelier. Tegenwoordig word je echt vaak opgelicht dus ik zou eerst goed voor onderzoek doen. Ze hebben ook een site met prijzen..

Groetjes,

Marcella

ModLibelle wijzigde dit bericht op 27-04-2012 23:49 met 16%: Link/reclame verwijderd

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x