Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Nieuw wetsvoorstel, werken naar vermogen

Dit onderwerp heeft 79 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 10-02-2012 13:29.

Nieuw wetsvoorstel, werken naar vermogen

Ga naar een onderdeel
  1. missmarple
    Afbeelding van missmarple

Ik las met open mond de krant vanmorgen, maar gelukkig ben ik niet de enige die het "de lafste bezuiniging op sociale zekerheid ooit" vind.

Arbeidswet stuit op felle kritiek.
    WWNV Plannen voor mensen met beperking.
    De nieuwe wet werken naar vermogen (WWNV) stuit op zware kritiek. Iedereen die kan werken, moet ook werken, is de boodschap van de wet die staatssecretaris De Krom (sociale zaken) gisteren naar het parlement heeft gestuurd. Met het wetsvoorstel zal volgense de vakbonden en gemeenten niet meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk helpen. Ook de raad van State heeft op diverse punten kritiek. Volgens FNV-bestuurde Leo Hartveld zijn de hervormingen 'de lafste bezuiniging op sociale zekerheid ooit' omdat ze vele tienduizenden mensen keihard gaan raken.
    'Dit slaat de bodem onder de hele sociale zekerheid uit', vindt Henk van der Kolk, voorzitter van de FNV bondgenoten. En volgens CNV-voorzitter Jaap Smit is de wet 'een kale bezuiniging'. De Krom stelt dat drastisch ingrijpen in bestaande regelingen voor jong gehandicapten en de sociale werkvoorziening nodig is om de sociale zekerheid op langere termijn betaalbaar te houden.
    De WWNV levert op termijn een besparing van bijna 2 miljard euro per jaar op. Het aantal werknemers in de sociale werkvoorziening moet terug van zo'n 100.000 nu naar maximaal 30.000 over 30 jaar. Ook de instroom in de Wajong-regeling (jong gehandicapten) wordt drastisch beperkt. Alleen wie volledig en duurzaam arbeidsongeschikt is, komt nog in aanmerking.
    Gemeenten krijgen de regie over de uitvoering van de nieuwe wet.
    De Krom hoopt vele tienduizenden werkzoekenden met een arbeidsbeperking via loondispensatie aan het werk te krijgen, liefst bij de 'gewone' werkgevers. Die krijgen toestemming alleen nog dat deel van het salaris te betalen dat overeenkomt met de werkelijke productiviteit. Wie maar voor 50 procent productief is, krijgt dan ook maar 50 procent van het minimumloon van de werkgever. De sociale dienst kan dat dan aanvullen tot maximaal 100 procent.

Ongelooflijk!!! Dat een dhr Krom zoiets kan zeggen...Was het Wilders geweest die iets gezegd hadden over de hoofddoek of Bosman die een jaar geleden groffe taal over één persoon had geschreven dan was het voorpagina-nieuws geweest..., en had Wilders nog drie extra bodygaurds in dienst kunnen nemen.Maar dit is een zeer laffe bezuiniging want dat treft duizenden mensen met een beperking en word er gedaan alsof ze zich aanstellen.

missmarple wijzigde dit bericht op 02-02-2012 13:13 met 5%

2. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Dat het te belachelijk voor woorden is ( zeg maar een Kromme redenering) daar kan ik het mee eens zijn. Verder vind ik je andere opmerking over Wilders overbodig. Gehandicapten worden al genoeg gepakt. En hebben al genoeg problemen, en niet in de laatste plaats met het zoeken van een baan. Ze zijn vaak aangewezen op een sociale werkplaats,omdat die de voor hen broodnodige voorzieningen hebben. Zoekend naar alternatieven voor bezuinigingen levert de meest idiote oplossingen op. De Krom moet eens goed krom en billenkoek!

Adoeseg wijzigde dit bericht op 02-02-2012 13:46 met 1%
    Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

3. janneke2
    Afbeelding van janneke2

"Gemeenten krijgen de regie over de uitvoering van de nieuwe wet.
    De Krom hoopt vele tienduizenden werkzoekenden met een arbeidsbeperking via loondispensatie aan het werk te krijgen, liefst bij de 'gewone' werkgevers. Die krijgen toestemming alleen nog dat deel van het salaris te betalen dat overeenkomt met de werkelijke productiviteit. Wie maar voor 50 procent productief is, krijgt dan ook maar 50 procent van het minimumloon van de werkgever. De sociale dienst kan dat dan aanvullen tot maximaal 100 procent"

Gemeenten hebben nu al te weinig geld, om de bijstand te kunnen betalen. Triest, maar waar. (of: doelbewust rechts beleid.)

Het klinkt lief, "De Krom hoopt vele tienduizenden werkzoekenden met een arbeidsbeperking via loondispensatie aan het werk te krijgen" - maar hoe had hij dat zoal gedacht...?
    Er was een prima regeling tegen jeugdwerkloosheid, we liepen in de EU min of meer voorop - die regeling is de nek omgedraaid, hoewel het ding een sucses was. De regeling voorzag in nauw contact tussen opleidngsinstituten, werkgevers en zorginstellingen. Kennelijk is het doel op zich, om ook dat (..want het had sucses, het geld werd goed besteed...) de nek om te draaien.

Hoe had hij dan gehandicapten aan het werk willen krijgen, als de contacten wordn doorgesneden...?
    ("Eigen verantwoordlijkheid van de werkgevers", vermoed ik. Dat is een VVD mantra.) Helaas, daar heb ik niet altijd goede ervaringen mee.
    Sommige ondernemingen draaien vooral, om de aandeelhouders winst te bezorgen - het harde kapitalisme. En in het midden en kleinbedrijf heb je juist die goede contacten nodig, omdat een mismatch daar veel ondernemersrisico kan geven.

4. rema
    Afbeelding van rema

Wat zal onze regering dan veel inkomen moeten inleveren, of de Graaiers in Brussel.
    Voor die mensen vind ik het eigenlijk een prima plan.

5. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Mijn ervaring met werken met mensen met een handicap is best wel goed. Alleen: in de huidige tijd ( en daar heb je ook een punt Janneke) is het erg moeilijk voor hen, om het huidige tempo bij te houden. Je kunt van iemand met een handicap niet verwachten, dat ze dezelfde snelheid hebben als niet gehandicapten. En mensen met een verstandelijk vermogen zijn misschien wel méér in staat om hard en snel te werken: mijn ervaring is, dat ze zich gráág willen bewijzen, van zie je wel: ik kan méér dan men zegt. Ik vind het altijd heerlijk om te zien, hoe gráág ze willen en hoe fijn ze het vinden om te doen. Alleen: daar gaat nu de laatste tijd ook de klad in komen.Ook door de recessie. Zijn die lui in Den Haag zo stom, dat ze dát niet door hebben? Of denken ze nou werkelijk dat iedere baas zit te wachten op een werknemer, die trager is dan de rest? Of die meer begeleiding nodig hebben dan de rest? Of om het feit, dat je, wanneer je een gehandicapte in dienst neemt, je verschillende voorzieningen binnen je bedrijf zult moeten treffen? Wc. die bereikbaar moet zijn, rolstoel brede deuren ect?? Krom is die De Krom. Krom denken kan die ook...

Adoeseg wijzigde dit bericht op 02-02-2012 13:54 met 0%

6. ellon
    Afbeelding van ellon

MissM, misschien heb je de grote protesten hierover gemist? En bovendien heeft Wilders met deze plannen ingestemd, dus is hij hier medeschuldig aan.

We zouden toch allemaal moeten weten dat, als we een rechtse regering in het zadel helpen, de zwakkeren in de samenleving aan hun lot overgelaten worden? Blijkbaar dringt het niet door dat een rechtse regering er zit voor het bedrijfsleven en dat burgers er verder niet toe doen. Zij zijn alleen een instrument voor het bedrijfsleven en moeten zo min mogelijk rechten hebben: ontslagrechtversoepelingen, overheid (dus dienstverlening) inkrimpen, sociale verzekeringen uitkleden, dienstverlening uitbesteden aan de markt. Het draait alleen maar om winst, winst en nog eens winst en de staatskas profiteert steeds minder, waardoor burgers uiteindelijk aan hun lot worden overgelaten en de zwakkeren het onderspit delven en moeten zien te overleven door liefdadigheid. Zo maak je arm volledig afhankelijk van rijk.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

7. Mee
    Afbeelding van Mee

Al voor de verkiezingen is hier voor gewaarschuwd welke plannen er werden ontwikkeld ( maar eigenbelang gaat voor algemeen belang denk ik weleens)
    Dit kabinet wil het liefst helemaal af van de sociale werkplaatsen
    Eigenlijk willen ze van alle sociale regelingen af.
    Mijn indruk is dat ze gehandicapten ,langdurig ziek en andere mensen die een beroep op de sociale zekerheid doen, maar ook het speciaal onderwijs en de sociale werkplaatsen als een lastige en overbodige kostenpost ervaren.
    En in plaats van maatwerk of de fraude aan te pakken is natuurlijk het gemakkelijkst om dan maar de hele regeling af te schaffen.
    En de herbeoordeling van de mensen die nu in de sociale werkplaats arbeid verrichten is al in volle gang, sinds vorig jaar.
    Waarbij de criteria een wassen neus is en de mensen al vlug de stempel "goed beoordeeld " worden gevonden en capabel om werk in het bedrijfsleven aan te kunnen.
    Het bedrijfsleven zit er niet op te wachten en deze mensen verdwijnen voor altijd in de bijstand ..
    Deurtje dicht en geen last meer van.

8. Mee
    Afbeelding van Mee

quote:
    ellon schreef op 02 februari 2012 @ 14:15:
    MissM, misschien heb je de grote protesten hierover gemist? En bovendien heeft Wilders met deze plannen ingestemd, dus is hij hier medeschuldig aan.

We zouden toch allemaal moeten weten dat, als we een rechtse regering in het zadel helpen, de zwakkeren in de samenleving aan hun lot overgelaten worden? Blijkbaar dringt het niet door dat een rechtse regering er zit voor het bedrijfsleven en dat burgers er verder niet toe doen. Zij zijn alleen een instrument voor het bedrijfsleven en moeten zo min mogelijk rechten hebben: ontslagrechtversoepelingen, overheid (dus dienstverlening) inkrimpen, sociale verzekeringen uitkleden, dienstverlening uitbesteden aan de markt. Het draait alleen maar om winst, winst en nog eens winst en de staatskas profiteert steeds minder, waardoor burgers uiteindelijk aan hun lot worden overgelaten en de zwakkeren het onderspit delven en moeten zien te overleven door liefdadigheid. Zo maak je arm volledig afhankelijk van rijk.

Sorry , was met mijn bericht bericht bezig en heb niet in de gaten gehad dat je dit ook al opgeschreven hebt
    Andere woorden maar komt op hetzelfde als mijn bericht

9. annebeth59
    Afbeelding van annebeth59

En als die mensen dan, zoals zoveel Nederlanders gewoonweg geen werk kunnen vinden. Ik vind die kreet "iedereen die kan werken, moet werken!" heel frustrerend in deze tijd van toenemende werkeloosheid.

vandaag is een mooie dag

10. missmarple

Arbeidswet stuit op felle kritiek.
    WWNV Plannen voor mensen met beperking.
    De nieuwe wet werken naar vermogen (WWNV) stuit op zware kritiek. Iedereen die kan werken, moet ook werken, is de boodschap van de wet die staatssecretaris De Krom (sociale zaken) gisteren naar het parlement heeft gestuurd. Met het wetsvoorstel zal volgense de vakbonden en gemeenten niet meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk helpen. Ook de raad van State heeft op diverse punten kritiek.

antw MM: Maar dat is toch gisteren pas verstuurd....

Eerst proberen ze aan het persoonsgebonden-budget te plukken...daar is veel protest over geweest...dat weet ik, en nu gaan ze de rest plunderen. Er zijn zoveel werkelozen, iemand zonder beperking komt niet eens aan de bak. Als ze mensen met een beperking gaan betalen naar werk....in de hoop dat ze dan toch meer of harder gaan werken vind ik SCHANDALIG!!! die mensen hebben hun beperking niet uitgezocht. Ook ben ik bang dat werkgevers er misbruik van maken door te zeggen "je werkt niet goed dus krijg je minder".

missmarple wijzigde dit bericht op 02-02-2012 15:47 met 0%

11. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Ja, heel langzaam schuiven ze een systeem naar binnen volgens Amerikaans gebruik: werken ( en belonen) naar vermogen...Dat rechtse volk moet eerst zelf eens in een rolstoel gaan zitten, misschien dat ze dan gaan zien wat ze aan het doen zijn...
    Laten we in het kader van Help eens een handje alle regeringsmedewerkers en de ministers en staatssecretarissen voorop eens uitnodigen in een rolstoel plaats te nemen. Bind de handjes vast, zodat het moeilijker wordt iets ermee te doen en draag ze op: loon naar werken, dus w e r k e n z a l j e!! Eens kijken of het iemand lukt. En De Kromme voorop! <:8)

12. JHaz
    Afbeelding van JHaz

Ik ga er verder niet op in, want je weet precies hoe het gaat in Amerika (terwijl ik er al meer dan 50 jaar woon), maar het is wel het meest rolstoel-vriendelijke land in de wereld. Je kan overal naar binnen, overal rijden, enz.

13. clineke
    Afbeelding van clineke

.... EN: de werkgever MOET een aangepast kantoor hebben, een gehandicapten parkeerplaats voor de deur hebben, en mag een "tekortkoming" nooit laten meewegen bij solicitaties.

Maar zoals gezegd, jullie weten precies hoe het allemaal zit in Amerika dus ik vertel niks nieuws natuurlijk.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

14. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

quote:
    clineke schreef op 02 februari 2012 @ 16:46:
    .... EN: de werkgever MOET een aangepast kantoor hebben, een gehandicapten parkeerplaats voor de deur hebben, en mag een "tekortkoming" nooit laten meewegen bij solicitaties.

Maar zoals gezegd, jullie weten precies hoe het allemaal zit in Amerika dus ik vertel niks nieuws natuurlijk.

Wat ik bedoelde te zeggen: loon naar werken. De amerikaanse manier van betalen. En als dat allemaal bij jullie in de loop van de jaren verbetert is: prima. Hier waren we al jaren op weg het pad van de gehandicapten te verbreden , nu worden er langzaam maar zeker stukjes vanaf geknabbeld en gaan de voorzieningen voor hen weer achteruit. Sinds de jaren 60 werd er veel meer voor gehandicapten gedaan. Nu brokkelt die hele goede voorziening steeds verder af. Zo worden de minst bedeelden en de meest kwetsbaren gepakt...niet iets om trots op te zijn.
    Ik bewonder Obama om de manier waarop hij de ziekenzorg wil verbeteren...als hij niet zo wordt tegengewerkt, kan het zeker een enorme prestatie worden genoemd.

15. mijzelf
    Afbeelding van mijzelf

het creëert dan wel werk op sociale zaken ,dan zijn de rijen niet zolang. :lol:Maar ik denk dat er weinig mensen voor de lol in de w.a.o .of iets dergelijks zitten.voor de wajong is dat hetzelfde volgens mij want als je al eruit kan komen nemen ze je weer nergens aan ,of tegen een veel lager loon ,want jij hebt die uitkering gehad(overspannen o.i.d.)dus je spoort niet ,Dus zij kunnen er weer lekker misbruik van maken,je gaat toch niet naar een ander.Mensen met een handicap hebben trouwens ook nog het werk thuis als ze dat al kunnen,wat erg veel energie kost en waar ze veel langer als normaal over doen ,als ik van mijzelf uitgaat.Ik zou hulp kunnen krijgen (is mij aangeraden)maar doe het nog graag zelf,zolang als het gaat. Dan ben ik nog wat in beweging.

16. missmarple

Ik denk dat er velen tussen wal en schip zullen geraken. Misschien zelfs meer zwervers dan we al hebben...en die zullen toch ook moeten eten...dus misschien ook meer inbraken en berovingen. Triest triest triest...maar ach wat zeur ik...Beatrix en Maxima droegen toch een hoofddoek en kledinghoes...dat is voorpaginanieuws en o zo belangrijk voor Nederland.

missmarple wijzigde dit bericht op 07-02-2012 21:56 met 4%

17. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

quote:
    missmarple schreef op 07 februari 2012 @ 21:55:
    Ik denk dat er velen tussen wal en schip zullen geraken. Misschien zelfs meer zwervers dan we al hebben...en die zullen toch ook moeten eten...dus misschien ook meer inbraken en berovingen. Triest triest triest...maar ach wat zeur ik...Beatrix en Maxima droegen toch een hoofddoek en kledinghoes...dat is voorpaginanieuws en o zo belangrijk voor Nederland.

Precies, dat is zó onbelangrijk dat het gewoon schandalig is dat Wilders en consorten er zoveel aandacht aan besteedden. Ben ik helemaal met je eens!
    Alleen maar om de aandacht af te leiden van de echte problemen waar onze Geert geen antwoord op heeft.

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

18. werkende mama
    Afbeelding van werkende mama

quote:
    Willemijn23 schreef op 07 februari 2012 @ 22:03:
    [...]

Precies, dat is zó onbelangrijk dat het gewoon schandalig is dat Wilders en consorten er zoveel aandacht aan besteedden. Ben ik helemaal met je eens!
    Alleen maar om de aandacht af te leiden van de echte problemen waar onze Geert geen antwoord op heeft.
    Eens!

19. missmarple

quote:
    [...]

antw.MM:Maar onze koningin en onze minister-president kunnen nu toch ook alles uit de kast halen voor het belang-van-Nederland.Ze reist naar de sjeik op staatsbezoek, danst naar zijn pijpen, maar...
    als je nu ook weer kijkt naar de moderne autofabriek in Limburg...omdat Japan de productie in Thailand gaat opstarten gaat de moderne fabriek sluiten en komen er weer ontzettend veel werkelozen bij....Beatrix was erbij toen ze opnieuw heropend werd maar nu zie je geen kip die met de Japanner gaat praten.

Waarom moet hier alles zo duur zijn zodat onze fabrieken elders worden opgestart...behalve de vuilverbranders die blijven in Nederland....zelfs het vuil van Italië en Duitsland komt naar Nederland.

20. ellon
    Afbeelding van ellon

Als buitenlandse bedrijven besluiten hier een fabriek te openen en na een aantal jaren besluiten om die fabriek weer te sluiten en elders te openen omdat dat goedkoper is, kan de koningin op haar kop gaan staan, maar dat helpt geen zier. Dat zijn besluiten gemaakt op winstoogmerk. Dan kan ze inderdaad beter haar tijd besteden aan bezoeken aan landen die hier wel willen investeren.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

21. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Helemaal mee eems Ellon en ook met jou Willemijn! :duim: :duim:

22. missmarple

quote:
    ellon schreef op 08 februari 2012 @ 08:47:
    Als buitenlandse bedrijven besluiten hier een fabriek te openen en na een aantal jaren besluiten om die fabriek weer te sluiten en elders te openen omdat dat goedkoper is, kan de koningin op haar kop gaan staan, maar dat helpt geen zier. Dat zijn besluiten gemaakt op winstoogmerk. Dan kan ze inderdaad beter haar tijd besteden aan bezoeken aan landen die hier wel willen investeren.
    Het is altijd een Nederlandse fabriek geweest tot dat de Ned.staat de fabriek verkocht aan Japan...maar het zijn wel Nederlandse mensen die daar werken...waaraan de Ned.Staat straks uitkeringen moet betalen als ze op straat komen te staan....Als onze koningin voor Staatsbezoek naar de Sjeik gaat afreizen en daar naar de pijpen van de sjeik kan dansen...en als onze koninklijke familie naar Suriname reist om de problemen van de bevolking aan te horen en een oplossing proberen te vinden. Limburg is een stuk korter bij dan Suriname...maar wel een stuk kouder. Als ze jaren geleden kon komen om het lint door te knippen bij een feestelijke heropening...waarom dan niet ook in slechte tijden de neus laten zien. Het lijkt wel alsof Limburg er maar bij hangt.

missmarple wijzigde dit bericht op 08-02-2012 11:01 met 1%

23. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Vierde de majesteit koninginnedag niet in Limburg de laatste keer?
    Misschien voelt ze zich ook wel niet meer zo welkom, aangezien het toch een beetje Wildersland is en hij niet bep. vriendelijk over onze vorstin praat..

Willemijn23 wijzigde dit bericht op 08-02-2012 11:16 met 53%
    Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

24. apekop
    Afbeelding van apekop

MM,ik denk niet dat Bea naar de pijpen van wie dan ook danst...en een staatsbezoek aan Suriname???
    Ik denk dat je de de Antillen bedoelt,is maar een nuance verschil hoor.....

apekop wijzigde dit bericht op 08-02-2012 12:06 met 2%
    Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

25. Keesje1964
    Afbeelding van Keesje1964

quote:
    [...]

Zoals je dit schrijft lijkt het alsof Wilders de diskussie over de hoofddoeken bij het staatsbezoek heeft aangezwengelt maar heel veel mensen zoals Missmarple hadden zo een zelfde conclusie al getrokken en schreven daar over.
    Als je op jou manier denkt dan kun je bv. over Job Cohen ook zeggen, hou je bezig met de binnenlandse politiek ipv. steeds maar over de PVV beginnen.
    Hopelijk zie je dat verschil.

Natuurlijk is het klink klare onzin om te suggereren dat onze koningin niet welkom in Limburg voelt om dat Wilders daar toevallig vandaan komt en veel aanhang heeft.

Over de openingspost, ik lees de inhoud van die wwnv wet anders omdat ik er andere dingen over las zie bv. hieronder van nu.nl.

"Teveel mensen die kunnen werken, staan nu onnodig langs de kant"
    De wet bevat maatregelen die het voor werkgevers aantrekkelijker moeten maken om mensen met een arbeidshandicap in dienst te nemen. Zo zorgt loondispensatie er voor dat werkgevers alleen betalen voor wat er daadwerkelijk geproduceerd is. De overheid vult het inkomen aan tot minimumloon. Met werkgeversorganisatie VNO-NCW en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zijn verder afspraken gemaakt over het creëren van 5000 werkervaringsplaatsen. De Wet werken naar vermogen is bedoeld voor mensen die een bijdrage aan het arbeidsproces zouden kunnen leveren. Voor duurzaam volledig arbeidsongeschikte jongeren blijft de Wajong bestaan. De sociale werkplaatsen blijven bestaan voor hen die niet in een reguliere werkomgeving kunnen werken. In totaal krijgen de gemeenten voor de uitvoering in 2015 circa 2,6 miljard euro beschikbaar.

Keesje1964 wijzigde dit bericht op 08-02-2012 12:49 met 0%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x