Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Werk & Studie
  4. In de problemen door werken én bijstandsuitkering

Dit onderwerp heeft 21 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 18-02-2012 22:40.

In de problemen door werken én bijstandsuitkering

Ga naar een onderdeel
  1. gelukkigezeeuw
    Afbeelding van gelukkigezeeuw

heeft iemand hier ervaring mee?
    ik heb een bijstandsuitkering. sinds september vorig jaar werk ik s morgens.
    vervolgens begon de ellende. de sociale dienst hield gelijk die eerste maand geld in (geschat inkomen). maar ik zou pas eind oktober mijn eerste loon krijgen!! dus kon ik al mijn vaste lasten niet betalen en zat met mijn handen in het haar. (als je al lange tijd een uitkering hebt, heb je meestal géén paar duizend euro's op je spaarrekening om dat soort klappen op te vangen) de sociale dienst hield voet bij stuk en zei dat ze het altijd zo deden. dan ben je uitgepraat. ze zeiden dat ik maar een voorschot moest vragen bij mijn nieuwe werkgever.
    werk je daar koud 1 week, moet je al een voorschot aanvragen!!
    gelukkig waren ze begripvol en kreeg ik dat voorschot. toen is het een paar maanden goed gegaan. ze zouden dat voorschot inhouden op mijn 13e maand/eindejaarsuitkering. maar dat was ik dus even vergeten. ik heb dus al op het briefje van half januari(waarop je maandelijks je loon doorgeeft) loon doorgegeven van december én januari. dit had ik nog niet ontvangen. kreeg ik dus vorige week een paar tientjes van mijn werk!! schok me rot. vorig jaar betaalde mijn werkgever 4 wekenloon, maar dit jaar is dat veranderd naar maandloon. omdat ik een 0-uren contract heb, krijg ik mijn eerste loon pas eind februari!! dus.... t is een ingewikkeld verhaal, maar eindconclusie is dat ik deze maand bijna geen geld heb!!
    heb de sociale dienst al gebeld, maar die zeggen (alweer) dat ze gewoon goed zitten. wel zeiden ze dat ik een brief kan schrijven met loonstrook van dec erbij, met de opmerking erbij dat het minder is. die brief is reeds onderweg. jaja, ik zit er bovenop, maar of het helpt.... :-( ik ga niet wéér een voorschot vragen, want het is het ene gat met het andere vullen. de sociale dienst moet gewoon een maand achteraf betalen, net als mijn werkgever... ofzo. ik weet het ook niet, maar deze ellende steeds is niet leuk. dan denk je: was ik maar niet gaan werken....
    wie heeft hier ervaring mee?

vergeet gisteren, leef vandaag en zie uit naar morgen!!

2. annec66
    Afbeelding van annec66

Nee daar heb ik geen ervaring mee.Heel vervelend voor je .Sterkte gewenst.

3. Maartje 44
    Afbeelding van Maartje 44

Als je zo bewust moet zijn met je centen maak je mij niet wijs dat je ,,even bent vergeten,,dat je voorschot verrekent wordt !
    Ga eens naar een begeleidend persoon die je helpt met in-en uitgaven.
    Krijg je dat niet onder de knie zal je altijd in de misere zitten.
    Tjaaaa de bijstand weet van wanten en vaste klanten...dus wees gewoon eerlijk en geef niet een instantie de schuld.

4. misswinter
    Afbeelding van misswinter

Inderdaad heel erg vervelend maar heb je dan helemaal geen informatie ingewonnen voordat je begon met werken? Dan had je jezelf waarschijnlijk een boel problemen kunnen besparen. Veel sterkte in elk geval.

5. Maartje 44
    Afbeelding van Maartje 44

Werken voor de centen is heel nor-maal,zo hoort het tezijn !!!
    Bewust met geld omgaan is een leertraject die velen niet beheersen.
    Je ,,vergeet,,niet wat nog betaald moet worden...stom smoesje dus.
    Blij zijn met zelf verdiende centen is zweet aan elk biljet..bij de steun je hand ophouden geen schande als het niet anders is/kan.
    Maar werk weigeren omdat er anders,,problemen,,ontstaan is juist een misplaatst denken en handelen.
    Das misbruik maken van een voorziening en mag van mij bestraft worden..de belastingbetaler onnodig laten dokken voor iemand die ten onrechte,,gemakkelijk,, zn hand op houd..is schaamte op je kaken.

6. pakezel
    Afbeelding van pakezel

quote:
    gelukkigezeeuw schreef op 30 januari 2012 @ 19:46:
    ik heb een bijstandsuitkering. sinds september vorig jaar werk ik s morgens. vervolgens begon de ellende. ...... ik weet het ook niet, maar deze ellende steeds is niet leuk. dan denk je: was ik maar niet gaan werken....
    wie heeft hier ervaring mee?
    Ik sluit me aan bij onderstaande reacties. Indien je ook maar enigszins in de gelegenheid bent is het je plicht te werken en niet op de zak van de belastingbetaler te teren. Zoek eens contact met budgetbeheerders, die kunnen je hierin wellicht begeleiden zodat het je niet nog eens gebeurt.

7. annec66
    Afbeelding van annec66

Volgens mij kan to hier niet zoveel aan doen, want ze had alleen maar een uitkering.Daar kun je vaak niet van sparen en als je een nieuwe baan krijgt ,moet je vaak lang wachten op je 1e loon. Wanneer je geen reserve hebt ,heb je dan een groot probleem. Misschien lenen van familie?

8. pakezel
    Afbeelding van pakezel

annec66, to geeft aan vergeten te zijn dat het voorschot werd ingehouden op de 13e maand. Dus dat ze hiermee de mist in is gegaan is deels ook aan haarzelf te wijten.
    En men struikelt hier met name over de opmerking van to dat ze beter niet had kunnen gaan werken want dan had ze dit gedoe niet gehad. Ik heb geen idee waarom to in de bijstand zit en in hoeverre zij in de gelegenheid is om te werken. Maar als ik zoiets lees als in het bericht van to , zonder verdere toelichting, dan raak ik wel geïrriteerd. Ik vind het heel erg als iemand die tot werken in staat is er bewust voor zou kiezen om zijn/haar hand op te houden. Dat mag van mij gestraft worden. Voorheen was het volgens mij echter wel zo dat elke cent die je verdiende meteen werd in gehouden op je uitkering. Of dat nog zo is weet ik niet. Ik vind wel dat als je werkt, dat ook financieel voordeel op mag leveren. Dus bijvoorbeeld een uitkering van omgerekend ¤ 10,- per uur en als je dan werk hebt waarmee je ¤ 13,- per uur verdient dat je voor de gewerkte uren wel dat extra salaris mag houden. Maar of dat kan weet ik niet.
    Wellicht een tip om bij een voorschot niet alles in één keer in te laten houden op een salaris maar verdeeld over een paar maanden. desnoods met wat rente. Maar dan is het beter te overzien.

9. gelukkigezeeuw

het is zo dat ik gezond ben en kan werken. ik werk ook en heb aanvullend een uitkering... ik probeer meer werk te krijgen, maar zoals jullie weten is het een moeilijke tijd.
    ik heb er niet op een dag voor gekozen om in de bijstand te gaan, maar toen ik ging scheiden kreeg ik die uitkering, totdat ik genoeg werk heb. en idd: alles wat ik verdien wordt ingehouden, maar dat vind ik terecht, want ik zie het puur als een aanvulling en kan ook niet wachten tot ik eruit ben. feit wat meespeelt is dat ik geen alimentatie krijg van mijn exman voor onze kinderen. helaas. ik ben daar wel mee bezig (het is immers een recht en dus heb ik een stichting achter de broek van mijn exman aan gestuurd) en dat zal ervoor zorgen dat ik eerder uit de bijstand kan.
    ik wist dat ze dat voorschot gingen inhouden, maar ik wist niet hoeveel de oudejaarstoeslag van mijn werk zou zijn. men deed in sept alsof dat wel toereikend zou zijn. vandaar. (ik heb daar eerder niet over gerept, omdat ik niet zulke strenge reacties verwacht had.. :kater: ) maar ja, ik snap het ook wel.

gelukkigezeeuw wijzigde dit bericht op 08-02-2012 16:16 met 4%

10. roxy
    Afbeelding van roxy

Gelukkigezeeuw, Sterkte ermee, wat een nare harde reakties idd bah, eerst vragen hoe het precies zit voordat je zo hard uit de hoek komt. En hulp vragen pff ik heb op ander gebied ervaring dat zelfs dat soms niet helpt omdat de meeste instanties zelf niet eens weten hoe iets in elkaar zit. Je bent ook maar eens mens soms kan iets in een bepaalde situatie nu eenmaal niet even goed doordringen...

Luctor et emergo

11. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    gelukkigezeeuw schreef op 30 januari 2012 @ 19:46:
    ik heb een bijstandsuitkering. sinds september vorig jaar werk ik s morgens.
    vervolgens begon de ellende. de sociale dienst hield gelijk die eerste maand geld in (geschat inkomen). (...) de sociale dienst hield voet bij stuk en zei dat ze het altijd zo deden. dan ben je uitgepraat. ze zeiden dat ik maar een voorschot moest vragen bij mijn nieuwe werkgever.

Sommige sociale dienstenmenen zo te werk te moeten gaan.
    Het zal wel waar zijn: in gemeenten waar het gevoelen is, dat bijstandstrekkers luiwammessen zijn, word je idd het vel over de oren gehaald - terwijl dat nergens voor nodig is...!

Ooit woonde ik in Leiden en ik had oa. een vriendin die in Oegstgeest in de bijstand zat en een vriendin die in Leiden in de bijstand zat.
    Werelden van verschil....!

quote:
    gelukkigezeeuw schreef op 30 januari 2012 @ 19:46: ik heb dus al op het briefje van half januari(waarop je maandelijks je loon doorgeeft) loon doorgegeven van december én januari. dit had ik nog niet ontvangen.

Ajajaj!!
    Jouw "sociale" dienst is zogezegd eerder die van Oegstgeest dan die van Leiden.
    Onthoud: ze nemen met liefde je hele hand, ook als je 1 vinger geeft. - en een benul van wat 'in de bijstand zitten' betekent, hebben ze niet.

quote:
    gelukkigezeeuw schreef op 30 januari 2012 @ 19:46: mijn werkgever betaalde 4 wekenloon, maar dit jaar is dat veranderd naar maandloon. omdat ik een 0-uren contract heb, krijg ik mijn eerste loon pas eind februari!! dus.... t is een ingewikkeld verhaal, maar eindconclusie is dat ik deze maand bijna geen geld heb!!
    heb de sociale dienst al gebeld, maar die zeggen (alweer) dat ze gewoon goed zitten.

Ja, zou denken rijke oegstgeestenaren.
    Het slaat nergens op, maar er zal wel een of andere rechtvaardiging voor te verzinnen zijn.
    Een fatsoenlijke dienst zoals die in Leiden geeft je gewoon een voorschot, zodat je te eten hebt.

janneke2 wijzigde dit bericht op 09-02-2012 12:51 met 0%

12. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Maartje 44 schreef op 31 januari 2012 @ 08:01:
    .dus wees gewoon eerlijk en geef niet een instantie de schuld.

???

Wie is hier oneerlijk...?

De bijstand is onder andere bedoeld, om te zorgen dat mensen hun eten kunen kopen en vaste lasten kunnen betalen.
    Als iemand met een nul uren contract een maand geen loon ontvangt, zit de sociale dienst op het randje.

Naar de letter van de wet zal het waarschijnlijk wel kloppen -
    naar de geest van de wet is de sociale dienst compleet fout.

13. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Maartje 44 schreef op 01 februari 2012 @ 12:41:
    Werken voor de centen is heel nor-maal,zo hoort het tezijn !!!

Lees jij de krant...?
    Dan zou je weten, dat het tegenwoordig erg normaal is, dat bedrijven de deuren sluiten.
    Accoord, dat vind ik persoonlijk ook niet normaal - maar zo liggen de zaken wel.
    quote:
    Maartje 44 schreef op 01 februari 2012 @ 12:41:Bewust met geld omgaan is een leertraject die velen niet beheersen.
    Je ,,vergeet,,niet wat nog betaald moet worden...stom smoesje dus.

Nou kan het aan het nederlands liggen dat jij gebruikt (in je solliciatiebrief deed je het hopelijk beter) maar "een smoesje" is in mijn woordenboek iets totaal anders dan "een nog niet doorlopen leertraject".
    Dus wie je precies wat verwijt, is mij niet glashelder.

14. Minette
    Afbeelding van Minette

Heb je al advies gevraagd aan het plaatselijke cliëntenplatform voor mensen met een uitkering? (want dat had je, voor deze baan kreeg. Die weten meestal wel hoe, de soos met dit soort zaken moet handelen) of Sociale raadslieden,- maatschappelijk werk? misschien weten de mensen van http://www.debus.nl/ (voor mensen met een uitkering in Noord-Brabant) wel waar je moet wezen in JOUW omgeving. Succes

15. josvandertoorn
    Afbeelding van josvandertoorn

Wel erg gemakkelijk al deze sociale wenselijke reacties.
    ik hoop oprecht dat je je leven weer op een rijtje krijgt en je geluk weer vindt.
    Het is yenslotte niet zomaar een stap om te gaan scheiden.
    Oh ja en ff een tip voor alle moraalridders.
    het is makkelijk praten wanneer je dit niet meegemaakt hebt!!

zaken hebben oorzaken.

16. pakezel
    Afbeelding van pakezel

@Jos, hoe weet je of de personen die je aanduidt met "moraalridders" niet ook iets soortgelijks hebben meegemaakt? Is je eigen reactie dan niet ook erg makkelijk? Laatst stond er hier op het forum een discussie over vrouwen die niet financieel zelfstandig zijn. In dit soort situaties zie je pas hoe belangrijk het is om als vrouw financieel zelfstandig te kunnen zijn. Dan hoef je niet terug te vallen op zaken als bijstand en heb je het wat meer zelf in de hand. Ja, van mijn kant makkelijk praten. Maar ik heb er altijd voor gezorgd financieel onafhankelijk te (kunnen) zijn. Wel zo handig als je midden in een echtscheiding zit en ook te horen krijgt dat je werkgever failliet is. En dan nog red ik het zelf. Kwestie van je zaken regelen. Een ander doet dat niet voor je.

17. roxy
    Afbeelding van roxy

Er zitten niet alleen vrouwen in de bijstand of andere uitkeringen hoor.
    Sommige mensen is het om wat voor redenen nu eenmaal niet gegeven om financieel zelf alles voor elkaar te krijgen, dat ligt niet altijd aan de mensen zelf!! En als je het wel voor elkaar hebt gekregen prima, wees trots helemaal goed, maar vergelijk niet iedereen met elkaar. De een heeft meer geluk in het leven dan de ander, en geluk dwing je niet af zoals sommige wel altijd beweren. Omstandigheden!!!

Luctor et emergo

18. Jacoba1970
    Afbeelding van Jacoba1970

Ben het helemaal met de laatste reactie eens....

19. annec66
    Afbeelding van annec66

quote:
    roxy schreef op 12 februari 2012 @ 09:29:
    Er zitten niet alleen vrouwen in de bijstand of andere uitkeringen hoor.
    Sommige mensen is het om wat voor redenen nu eenmaal niet gegeven om financieel zelf alles voor elkaar te krijgen, dat ligt niet altijd aan de mensen zelf!! En als je het wel voor elkaar hebt gekregen prima, wees trots helemaal goed, maar vergelijk niet iedereen met elkaar. De een heeft meer geluk in het leven dan de ander, en geluk dwing je niet af zoals sommige wel altijd beweren. Omstandigheden!!!
    Helemaal mee eens !

20. gelukkigezeeuw

dankjewel voor allen die voor mij opkomen. zo voelt het iig. van de anderen is het vast ook niet kwaad bedoeld...
    stand van zaken: door wat extraatjes is het deze maand allemaal goed gekomen (dank aan de Heer, Die hier voor gezorgt heeft, sorry voor hen die zich eraan ergeren, maar ik heb dit zo ervaren).
    ik wordt iets voorzichtiger; ik geef alles op, maar sóms liever een maandje later, dat kan nl.
    heb per deze week 2 middagen werk erbij. dinsdagmiddag een sollicitatiegesprek voor ánder werk, wat sowieso genoeg uren biedt om rond te komen!! dan moet ik dat nieuwe werk én het werk dat ik al deed natuurlijk opzeggen, maar ja, ik moet dingen aannemen, zolang ik dat andere werk nog niet heb, want het is natuurlijk nog niet zeker of ik dat krijg. maar volgens mij maak ik goede kans......
    wordt vervolgd.... :byebye:

21. pakezel
    Afbeelding van pakezel

GZ, wat fijn dat het toch is goedgekomen. Ik denk dat de fellere reacties kwamen door je laatste opmerking. Heb je nu alles goed in kaart gebracht wat je kunt verwachten? Probeer het eens bij te houden in een schriftje of in een excelbestand. En mocht je nog eens een voorschot nodig hebben informeer eens of dit in een paar maandelijkse termijnen teruggevorderd kan worden. Zo niet, registreer dit dan duidelijk voor jezelf. Misschien is het de komende tijd wel mogelijk om elke maand een kleine buffer op te bouwen. Al zou het maar ¤ 50,- per maand zijn. Alle beetjes helpen. Positief denken scheelt al een stuk, dan straal je ook positiviteit uit. Heel veel succes en veel plezier met je baan!

22. roxy
    Afbeelding van roxy

:duim:

Luctor et emergo

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x