Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Gezondheid & Psychologie
  4. Hoe aankomen tegen te gaan bij overgang

Dit onderwerp heeft 30 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 03-02-2012 11:51.

Hoe aankomen tegen te gaan bij overgang

Ga naar een onderdeel
  1. conxita32
    Afbeelding van conxita32

Janneke, hormonale schommelingen, je verbranding vertraagt met het klimmen der jaren en als je wel hetzelfde blijft eten kom je automatisch aan.

mens durf te leven

2. posi
    Afbeelding van posi

Het probleem is alleen dat als ik nog minder moet ga eten ik op een dag niks meer eet en het moet doen met 2 sneetjes brood verdeeld over een hele dag want veel meer eet ik nu ook niet.

Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan.

3. annebeth59
    Afbeelding van annebeth59

quote:
    janneke2 schreef op 26 januari 2012 @ 20:10:
    Eh, wat zou dan de link tussen de overgang en aankomen moeten zijn...?

Niet iedereen is er even vatbaar voor, maar iedere vrouw komt in de overgang wel tenminste iets aan. De stofwisseling wordt trager en het is lastig om een nieuw evenwicht te vinden tussen inname van voedsel en verbranding.

Daarbij word je na de overgang kleiner (verlies van kraakbeen) en gaat met hetzelfde gewicht je BMI toch omhoog.

Het allerbeste wat je voor jezelf en je lijf kunt doen is heel veel wandelen. Dit verhoogt je stofwisseling en vertraagt ook het verdere lichamelijke verval. En verder heel sober leven weinig snoepen, alcohol en vlees, maar wel veel fruit.

vandaag is een mooie dag

4. AstonA
    Afbeelding van AstonA

Als je zo weinig eet, wat weeg je dan?

De meeste vrouwen komen tijdens de overgang wat aan.
    Er op letten wat en hoeveel je eet en drinkt scheelt een heel stuk.

Meestal zijn tussendoortjes en snoep de boosdoeners.

5. janneke2
    Afbeelding van janneke2

Nou mag iedereen mij lek schieten, maar dat je stofwisseling vertraagt, lijkt me toch niet echt direct samen te hangen met de overgang.
    (Tijdens een opvlieger zou ik verwachten, dat mijn stofwisseling hoger staat ingesteld dan direct wenselijk...)

Met de ouderdom vertraagt je stofwisseling, wellicht - of als je schildklier het laat afweten. (Wat helaas relatief vaak voorkomt in de overgang.)
    Ook is het zo, dat je bijnieren een belangrijke taak hebben in de overgang en als die arme dingen overbelast zijn geweest, verloopt het proces verre van soepel.
    (Maar laten we dat dan benoemen: de bijnieren of de schidklier hebben hulp nodig - en niet alles onder de gevreesde paraplu "het is de overgang...!" vegen.)

En dat je aankomt, als je te veel snoept, tja - dat is op elke leeftijd bingo.

Ook verlies van kraakbeen lijkt me stug.
    Toegegeven, tot je 30ste bouw je als mens goed botweefsel op. daarna is het vooral een kwestie van je botweefsel bij houden en na plm. je 60ste begint bij iedereen de verhouden opbouw/afbraak iets te verschuiven.
    (Aanpak: voldoende bewegen, vooral dingen zoals ;) gewichtheffen, echt met je spieren aan je botten trekken - voldoende drinken, goede pH in je lichaam, voldoende groente eten zodat je calcium, mineralen en sporenelementen hebt. Daarmee kun je de invloed van het veranderen van oestrogeen teniet doen.)

janneke2 wijzigde dit bericht op 27-01-2012 14:59 met 14%

6. Boekenwurm
    Afbeelding van Boekenwurm

Ehm Posi?

Als je heel weinig eet, zoals je zelf aangeeft, dan staat je lichaam constant in de alarmfase.
    Help; honger! Help; tekorten!
    Dus alles wat binnenkomt wordt opgeslagen als VET!

Juist in de overgang ( en altijd natuurlijk ) is je lichaam gebaat bij langzame koolhydraten zoals alle volkoren produkten, havermout etc.
    Fruit, 2 x een portie, volop groente en matig met (volle ) zuivel.
    Vis, veel wokken in matig olie, weinig aardappels of pasta (70 gram) keertje vegetarisch.
    EN mss een keer of wat naar een diëtiste voor je slechte eetgewoonten?

7. posi
    Afbeelding van posi

Mijn maaltijd op een dag bestaat uit:
    s'morgens 2 beschuitjes met 1 sneetje peperkoek
    s'middags 2 sneetjes brood met mager beleg
    sávonds 1 aardappel,wat groenten en klein stukje vlees ,kip of vis.

Toetjes eet ik niet maar krijg ik tussen door wat honger dan pak ik een schaaltje magere yoghurt.
    Ik vind dit allemaal niet veel dus zou niet weten hoe ik nog minder moet gaan eten..

Ik let extreem op mijn lijn omdat ik vroeger dik ben geweest en jaren mijn best heb gedaan om dit eraf te krijgen,inmiddels weeg ik 58 kilo en dat wil ik zo houden anders pas ik straks niet meer in mijn trouwjurk als ik in april ga trouwen..

Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan.

8. meleta
    Afbeelding van meleta

ik was heel erg geholpen met het Mirenaspiraaltje. ik menstrueerde heel erg en zat al in de overgang. bloedarmoede enz. en de menstruatie wilde maar niet stoppen(53jr).
    tot het mirenaspiraaltje. het heeft even geduurd voor het over was maar het was van die tijd af aan beheersbaar. ben er nu doorheen en dit jaar kan hij er uit.

9. Boekenwurm

quote:
    posi schreef op 28 januari 2012 @ 07:20:
    Mijn maaltijd op een dag bestaat uit:
    s'morgens 2 beschuitjes met 1 sneetje peperkoek
    s'middags 2 sneetjes brood met mager beleg
    sávonds 1 aardappel,wat groenten en klein stukje vlees ,kip of vis.

Toetjes eet ik niet maar krijg ik tussen door wat honger dan pak ik een schaaltje magere yoghurt.
    Ik vind dit allemaal niet veel dus zou niet weten hoe ik nog minder moet gaan eten..

Ik let extreem op mijn lijn omdat ik vroeger dik ben geweest en jaren mijn best heb gedaan om dit eraf te krijgen,inmiddels weeg ik 58 kilo en dat wil ik zo houden anders pas ik straks niet meer in mijn trouwjurk als ik in april ga trouwen..

Posi; ik ben in mijn posting onder deze van jou niet duidelijk geweest misschien, of je wilt het mss niet horen.
    Niet vervelend bedoeld maar jij eet veel te weinig dus, zie mijn posting.....
    Jij hongert jezelf uit en dus slaat je lichaam alles op.
    Nog minder eten moet jij dus niet doen; eerder meer.
    Doe eens de test op het voedingscentrum dan krijg je online advies wat iemand van jouw leeftijd zou mogen/moeten eten.

Trouwens; leuk dat je gaat trouwen.
    ;)

10. clineke
    Afbeelding van clineke

Ik ben geen dietiste, Posi, maar als ik jouw dagelijkse maaltijden zie dan lijkt het erop alsof er relatief veel koolhydraten zijn en weinig eiwit. Misschien de verhouding wat aanpassen en kijken wat er dan gebeurt? Krijg je meer energie van ook en beter voor je spieren, gezien je ook aardig in beweging bent (wandelen telt hoor :knipoog2: )

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

11. posi
    Afbeelding van posi

Ik weet dat ik weinig eet maar mijn ervaring is dat als ik meer ga eten het er zo weer aanvliegt en dat wil ik eigenlijk graag voorkomen.

Ik probeer nu wel tussen de maaltijden door wat extra's te nemen zoals een sneetje peperkoek of iets in de vorm van een eierkoek,sporten/wandelen doe ik veel en ook fiets ik overal naar toe voor mijn werk in de thuiszorg,ik denk dat het qua beweging wel goed zit.

12. AstonA
    Afbeelding van AstonA

Het lijkt me verstandig eens naar een diëtiste te gaan.

Beschuiten, eierkoeken en peperkoek zou je door gezondere dingen kunnen vervangen.

Je schrijft ook niets over het eten van fruit of over wat je drinkt (vocht) op een dag.

13. hemelskoekje
    Afbeelding van hemelskoekje

quote:
    posi schreef op 31 januari 2012 @ 07:30:
    Ik probeer nu wel tussen de maaltijden door wat extra's te nemen zoals een sneetje peperkoek of iets in de vorm van een eierkoek,sporten/wandelen doe ik veel en ook fiets ik overal naar toe voor mijn werk in de thuiszorg,ik denk dat het qua beweging wel goed zit.
    Ik heb laatst een onderzoek gelezen en daar stond in dat een eierkoek nog meer caloriën bevatten dan een oliebol. Dus ik denk dat je die beter kan laten staan. ;)

Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft...

14. pootje
    Afbeelding van pootje

Posi ik ben vanaf mijn 38 ste al bezig.En ben nu 47. Maar ik kan je een advies geven. Ga meer eten. Je zal dan zeker aankomen, de eerste periode. Maar uiteindelijk heb je meer baat bij een eetpatroon waarbij je meer eet.

Ik loop inmiddels al weer een maand bij de weightwatchers en vreet me scheel aan van alles en nog wat om aan de hoeveelheden te komen die ik nodig heb. En ik ben dus wel al bijna 2,5 kilo afgevallen de afgelopen maand. Het zit hem dus echt niet in de hoeveelheden maar in wat je eet.

Ik onbijt met nog minder dan jij, maar lunch wel met 4 boterhammen. En savonds eet ik een vol bord met groente en aardappels en vlees of vegetarische schijf er bij. En dan nog heb ik ruimte voor iets in de avond. En fruit eet ik ook nog. Af en toe een toetje, en elke dag beker melk of karnemelk.

Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.

15. ietjefietje
    Afbeelding van ietjefietje

Ik denk dat de meeste die hier reageren zelf niet in de menopauze zijn. Zelf ben ik er nu doorheen, heel mijn leven lang ongeveer hetzelfde gewicht gehad 65 kilo, ook na zwangerschappen weer terug naar hetzelfde gewicht.
    Maar nu lukt ht niet meer, ik ben nu al een paar jaar 68 kilo en wil best die kilootjes kwijt....mijn idee is dat het produceren van sex-hormonen gewoonweg veel energy vraagt, en tja, die heb je dan dus niet meer .....
    Ik ben juist meer gaan bewegen, wandelen, fietsen maar alleen jezelf uithongeren kan nog verschil maken op deze leeftijd.

16. clineke
    Afbeelding van clineke

Beschuit, peperkoek, eierkoek, etc. zijn witte, snel verbrandende koolhydraten met weinig voedingswaarden. Je insuline productie schiet omhoog en binnen een uur val je in een gat (vermoeidheid, slaperigheid, enz). Dit soort voedsel wordt je dik, lui en moe van. Nogmaals, zorg ervoor dat je verschillende soorten granen (haver, rogge, boekweit, zilvervliesrijst) eet behalve enkel tarweproducten. Eet meer eiwitten: Een salade met geroosterde kip reepjes ofzo voor lunch.

Ik ben 54 en al 4 jaar door de overgang heen. Weeg nu minder dan ooit tevoren. Loop 6 km per dag. Eet ongeveer 2300-2500 calorieen per dag.

clineke wijzigde dit bericht op 31-01-2012 19:25 met 13%
    "To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

17. posi
    Afbeelding van posi

Dames alvast super bedankt voor de tips,ik zal mijn eetgewoonte's proberen aan te passen en vooral meer tarwe soorten gaan eten.

18. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    ietjefietje schreef op 31 januari 2012 @ 16:32:
    Ik denk dat de meeste die hier reageren zelf niet in de menopauze zijn.
    Gosh, waarom denk je dat...?

19. clineke
    Afbeelding van clineke

quote:
    posi schreef op 01 februari 2012 @ 07:30:
    Dames alvast super bedankt voor de tips,ik zal mijn eetgewoonte's proberen aan te passen en vooral meer tarwe soorten gaan eten.
    Ehm... meer verschillende graansoorten (rogge, havermout, quinoa, boekweit, etc.) en MINDER tarwe, maar dat bedoelde je volgens mij ook :knipoog2:

20. posi
    Afbeelding van posi

Clineke,klopt dat bedoel ik sorry,anders heeft het nog geen zin..haha ;)

21. janneke2
    Afbeelding van janneke2

Nou... Wat ook kan helpen: eet onbewerkt.

Heb je zin in tarwe, prima: maar dan ook echt de tarwekorrels eten.
    Dan helpt: je bent met 1 mond vol rustig 5 minuten aan het kauwen.
    Het is er niet minder smakelijk om!

22. clineke
    Afbeelding van clineke

:lol: @ Janneke

Studies hebben uitgewezen dat suiker bijna net zo verslavend is als crack cocaine. Cold turkey afkicken en na ongeveer 3 dagen ga je merken dat je er steeds minder behoefte aan krijgt.

Witte, simpele koolhydraten, alcohol etc. worden door het lichaam omgezet in suiker.

23. posi
    Afbeelding van posi

quote:
    janneke2 schreef op 02 februari 2012 @ 13:51:
    Nou... Wat ook kan helpen: eet onbewerkt.

Heb je zin in tarwe, prima: maar dan ook echt de tarwekorrels eten.
    Dan helpt: je bent met 1 mond vol rustig 5 minuten aan het kauwen.
    Het is er niet minder smakelijk om!
    janneke het zal best smaken hoor maar als ik met een mond vol tarwe door de overgang moet zien te geraken dan kies ik toch echt voor mijn eierkoekje.... ;)

24. Boekenwurm

Proest ;)
    Maar echt Posi; een eierkoek en bijvoorbeeld ontbijtkoek dat lijkt goed.
    want geen vet....
    Maar wel suiker... en bij een eierkoek de verkeerde koolhydraten.
    Neem eens een volkoren cracotte , rond de 25 kcal. Beetje tomaat er op, calorieën verwaarloosbaar .
    Of heel dun boter, want je moet toch vetten (vit A en of D , wat was het ook weer) en dan heel dun wat jam.
    Of bijvoorbeeld stoofpeertjes stroop van Frutesse.
    Net een koekje, maar veel gezonder.

Boekenwurm wijzigde dit bericht op 04-02-2012 21:17 met 0%: typefout , moest zijn dun jam

25. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    posi schreef op 03 februari 2012 @ 07:02:
    Janneke het zal best smaken hoor maar als ik met een mond vol tarwe door de overgang moet zien te geraken dan kies ik toch echt voor mijn eierkoekje.... ;)

Hoi Posi,
    er zijn -tig andere dingen, die jou goed door de overgang kunnen helpen. Varierend van buikdansen, yoga, overgangsconsulentes, huisarts, orthomoleculaire arts tot noem maar op. Als de overgang zich bij jou idd meldt bij 42, dan is het geen luxe, om je botdichtheid nu al te laten onderzoeken en maatregelen te nemen.

Aankomen is bij mijn weten geen overgangsverschijnsel, maar bij het ouder worden (maar hemeltje lief, je bent pas 42, sprak oma) komen de kilo's er soms aan.
    Gesteld, dat je erg geniet van koolhydraat rijk voedsel: wees dan consekwent: geef jezelf dat pleziertje, maar kauw zo lang mogelijk op 1 hap.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x