- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 30 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 03-02-2012 11:51.
Hoe aankomen tegen te gaan bij overgang
- Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 12:46posi
Hallo dames,
Zijn hier dames die iets gebruiken om tijdens de overgang het aankomen in gewicht tegen te gaan,een homeopatisch middel misschien?Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan. - Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 12:53annec66
Ben net begonnen met minder snoepen en al 3 kg afgevallen. - Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 19:39x deetje x
zelf ben ik 3-4 kg aangekomen in de overgang, daar is het tot nu toe bij gebleven. Ik ga wel meer en verder wandelen en pak wat vaker de fiets... - Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 19:44PapuDribbel
Niet snoepen, minder koolhydraat en meer bewegen, hahhaaa hoor wie het zegt.
Ik was niet aangekomen, toen ik in de overgang kwam, maar later ben ik gaan snoepen.
En onthoud één ding posi, "ieder pondje gaat door het mondje"" .
Succes.PapuDribbel wijzigde dit bericht op 26-01-2012 20:08 met 0% - Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 20:02posi
Bedankt dames,
Ik ben zo aan het klungelen met mijn menstruatie dat ik denk dat ik nu toch echt in de overgang zit,of in ieder geval in de weg er naar toe.
Ben pas 42 dus best jong vind ik zelf en heel eerlijk gezegt heb ik best moeite met het feit dat het inderdaad de overgang kan zijn.
Sporten doe ik al veel en ik fiets bijna altijd dus dan blijft alleen op mijn eten letten over.Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan. - Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 20:10janneke2Eh, wat zou dan de link tussen de overgang en aankomen moeten zijn...?
- Geplaatst op donderdag 26 januari 2012 21:14conxita32
Janneke, hormonale schommelingen, je verbranding vertraagt met het klimmen der jaren en als je wel hetzelfde blijft eten kom je automatisch aan.mens durf te leven - Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 07:00posi
Het probleem is alleen dat als ik nog minder moet ga eten ik op een dag niks meer eet en het moet doen met 2 sneetjes brood verdeeld over een hele dag want veel meer eet ik nu ook niet.Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan. - Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 08:22annebeth59
quote:janneke2 schreef op 26 januari 2012 @ 20:10:
Eh, wat zou dan de link tussen de overgang en aankomen moeten zijn...?
Niet iedereen is er even vatbaar voor, maar iedere vrouw komt in de overgang wel tenminste iets aan. De stofwisseling wordt trager en het is lastig om een nieuw evenwicht te vinden tussen inname van voedsel en verbranding.
Daarbij word je na de overgang kleiner (verlies van kraakbeen) en gaat met hetzelfde gewicht je BMI toch omhoog.
Het allerbeste wat je voor jezelf en je lijf kunt doen is heel veel wandelen. Dit verhoogt je stofwisseling en vertraagt ook het verdere lichamelijke verval. En verder heel sober leven weinig snoepen, alcohol en vlees, maar wel veel fruit.vandaag is een mooie dag - Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 08:24AstonAAls je zo weinig eet, wat weeg je dan?
De meeste vrouwen komen tijdens de overgang wat aan.
Er op letten wat en hoeveel je eet en drinkt scheelt een heel stuk.
Meestal zijn tussendoortjes en snoep de boosdoeners. - Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 14:39janneke2Nou mag iedereen mij lek schieten, maar dat je stofwisseling vertraagt, lijkt me toch niet echt direct samen te hangen met de overgang.
(Tijdens een opvlieger zou ik verwachten, dat mijn stofwisseling hoger staat ingesteld dan direct wenselijk...)
Met de ouderdom vertraagt je stofwisseling, wellicht - of als je schildklier het laat afweten. (Wat helaas relatief vaak voorkomt in de overgang.)
Ook is het zo, dat je bijnieren een belangrijke taak hebben in de overgang en als die arme dingen overbelast zijn geweest, verloopt het proces verre van soepel.
(Maar laten we dat dan benoemen: de bijnieren of de schidklier hebben hulp nodig - en niet alles onder de gevreesde paraplu "het is de overgang...!" vegen.)
En dat je aankomt, als je te veel snoept, tja - dat is op elke leeftijd bingo.
Ook verlies van kraakbeen lijkt me stug.
Toegegeven, tot je 30ste bouw je als mens goed botweefsel op. daarna is het vooral een kwestie van je botweefsel bij houden en na plm. je 60ste begint bij iedereen de verhouden opbouw/afbraak iets te verschuiven.
(Aanpak: voldoende bewegen, vooral dingen zoals
gewichtheffen, echt met je spieren aan je botten trekken - voldoende drinken, goede pH in je lichaam, voldoende groente eten zodat je calcium, mineralen en sporenelementen hebt. Daarmee kun je de invloed van het veranderen van oestrogeen teniet doen.)janneke2 wijzigde dit bericht op 27-01-2012 14:59 met 14% - Geplaatst op vrijdag 27 januari 2012 16:17Boekenwurm
Ehm Posi?
Als je heel weinig eet, zoals je zelf aangeeft, dan staat je lichaam constant in de alarmfase.
Help; honger! Help; tekorten!
Dus alles wat binnenkomt wordt opgeslagen als VET!
Juist in de overgang ( en altijd natuurlijk ) is je lichaam gebaat bij langzame koolhydraten zoals alle volkoren produkten, havermout etc.
Fruit, 2 x een portie, volop groente en matig met (volle ) zuivel.
Vis, veel wokken in matig olie, weinig aardappels of pasta (70 gram) keertje vegetarisch.
EN mss een keer of wat naar een diëtiste voor je slechte eetgewoonten? - Geplaatst op zaterdag 28 januari 2012 07:20posi
Mijn maaltijd op een dag bestaat uit:
s'morgens 2 beschuitjes met 1 sneetje peperkoek
s'middags 2 sneetjes brood met mager beleg
sávonds 1 aardappel,wat groenten en klein stukje vlees ,kip of vis.
Toetjes eet ik niet maar krijg ik tussen door wat honger dan pak ik een schaaltje magere yoghurt.
Ik vind dit allemaal niet veel dus zou niet weten hoe ik nog minder moet gaan eten..
Ik let extreem op mijn lijn omdat ik vroeger dik ben geweest en jaren mijn best heb gedaan om dit eraf te krijgen,inmiddels weeg ik 58 kilo en dat wil ik zo houden anders pas ik straks niet meer in mijn trouwjurk als ik in april ga trouwen..Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan. - Geplaatst op zaterdag 28 januari 2012 16:08meleta
ik was heel erg geholpen met het Mirenaspiraaltje. ik menstrueerde heel erg en zat al in de overgang. bloedarmoede enz. en de menstruatie wilde maar niet stoppen(53jr).
tot het mirenaspiraaltje. het heeft even geduurd voor het over was maar het was van die tijd af aan beheersbaar. ben er nu doorheen en dit jaar kan hij er uit. - Geplaatst op maandag 30 januari 2012 16:19Boekenwurm
quote:posi schreef op 28 januari 2012 @ 07:20:
Mijn maaltijd op een dag bestaat uit:
s'morgens 2 beschuitjes met 1 sneetje peperkoek
s'middags 2 sneetjes brood met mager beleg
sávonds 1 aardappel,wat groenten en klein stukje vlees ,kip of vis.
Toetjes eet ik niet maar krijg ik tussen door wat honger dan pak ik een schaaltje magere yoghurt.
Ik vind dit allemaal niet veel dus zou niet weten hoe ik nog minder moet gaan eten..
Ik let extreem op mijn lijn omdat ik vroeger dik ben geweest en jaren mijn best heb gedaan om dit eraf te krijgen,inmiddels weeg ik 58 kilo en dat wil ik zo houden anders pas ik straks niet meer in mijn trouwjurk als ik in april ga trouwen..
Posi; ik ben in mijn posting onder deze van jou niet duidelijk geweest misschien, of je wilt het mss niet horen.
Niet vervelend bedoeld maar jij eet veel te weinig dus, zie mijn posting.....
Jij hongert jezelf uit en dus slaat je lichaam alles op.
Nog minder eten moet jij dus niet doen; eerder meer.
Doe eens de test op het voedingscentrum dan krijg je online advies wat iemand van jouw leeftijd zou mogen/moeten eten.
Trouwens; leuk dat je gaat trouwen.

- Geplaatst op maandag 30 januari 2012 16:45clineke
Ik ben geen dietiste, Posi, maar als ik jouw dagelijkse maaltijden zie dan lijkt het erop alsof er relatief veel koolhydraten zijn en weinig eiwit. Misschien de verhouding wat aanpassen en kijken wat er dan gebeurt? Krijg je meer energie van ook en beter voor je spieren, gezien je ook aardig in beweging bent (wandelen telt hoor
)"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012 07:30posi
Ik weet dat ik weinig eet maar mijn ervaring is dat als ik meer ga eten het er zo weer aanvliegt en dat wil ik eigenlijk graag voorkomen.
Ik probeer nu wel tussen de maaltijden door wat extra's te nemen zoals een sneetje peperkoek of iets in de vorm van een eierkoek,sporten/wandelen doe ik veel en ook fiets ik overal naar toe voor mijn werk in de thuiszorg,ik denk dat het qua beweging wel goed zit.Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan. - Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012 08:47AstonAHet lijkt me verstandig eens naar een diëtiste te gaan.
Beschuiten, eierkoeken en peperkoek zou je door gezondere dingen kunnen vervangen.
Je schrijft ook niets over het eten van fruit of over wat je drinkt (vocht) op een dag. - Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012 09:10hemelskoekje

Ik heb laatst een onderzoek gelezen en daar stond in dat een eierkoek nog meer caloriën bevatten dan een oliebol. Dus ik denk dat je die beter kan laten staan.quote:posi schreef op 31 januari 2012 @ 07:30:
Ik probeer nu wel tussen de maaltijden door wat extra's te nemen zoals een sneetje peperkoek of iets in de vorm van een eierkoek,sporten/wandelen doe ik veel en ook fiets ik overal naar toe voor mijn werk in de thuiszorg,ik denk dat het qua beweging wel goed zit.
Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft... - Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012 09:22pootje
Posi ik ben vanaf mijn 38 ste al bezig.En ben nu 47. Maar ik kan je een advies geven. Ga meer eten. Je zal dan zeker aankomen, de eerste periode. Maar uiteindelijk heb je meer baat bij een eetpatroon waarbij je meer eet.
Ik loop inmiddels al weer een maand bij de weightwatchers en vreet me scheel aan van alles en nog wat om aan de hoeveelheden te komen die ik nodig heb. En ik ben dus wel al bijna 2,5 kilo afgevallen de afgelopen maand. Het zit hem dus echt niet in de hoeveelheden maar in wat je eet.
Ik onbijt met nog minder dan jij, maar lunch wel met 4 boterhammen. En savonds eet ik een vol bord met groente en aardappels en vlees of vegetarische schijf er bij. En dan nog heb ik ruimte voor iets in de avond. En fruit eet ik ook nog. Af en toe een toetje, en elke dag beker melk of karnemelk.Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012 16:32ietjefietje
Ik denk dat de meeste die hier reageren zelf niet in de menopauze zijn. Zelf ben ik er nu doorheen, heel mijn leven lang ongeveer hetzelfde gewicht gehad 65 kilo, ook na zwangerschappen weer terug naar hetzelfde gewicht.
Maar nu lukt ht niet meer, ik ben nu al een paar jaar 68 kilo en wil best die kilootjes kwijt....mijn idee is dat het produceren van sex-hormonen gewoonweg veel energy vraagt, en tja, die heb je dan dus niet meer .....
Ik ben juist meer gaan bewegen, wandelen, fietsen maar alleen jezelf uithongeren kan nog verschil maken op deze leeftijd. - Geplaatst op dinsdag 31 januari 2012 19:24clineke
Beschuit, peperkoek, eierkoek, etc. zijn witte, snel verbrandende koolhydraten met weinig voedingswaarden. Je insuline productie schiet omhoog en binnen een uur val je in een gat (vermoeidheid, slaperigheid, enz). Dit soort voedsel wordt je dik, lui en moe van. Nogmaals, zorg ervoor dat je verschillende soorten granen (haver, rogge, boekweit, zilvervliesrijst) eet behalve enkel tarweproducten. Eet meer eiwitten: Een salade met geroosterde kip reepjes ofzo voor lunch.
Ik ben 54 en al 4 jaar door de overgang heen. Weeg nu minder dan ooit tevoren. Loop 6 km per dag. Eet ongeveer 2300-2500 calorieen per dag.clineke wijzigde dit bericht op 31-01-2012 19:25 met 13%"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op woensdag 01 februari 2012 07:30posi
Dames alvast super bedankt voor de tips,ik zal mijn eetgewoonte's proberen aan te passen en vooral meer tarwe soorten gaan eten.Aanvaard wat je niet veranderen kan. Maar verander dat wat je niet aanvaarden kan. - Geplaatst op woensdag 01 februari 2012 13:29janneke2
Gosh, waarom denk je dat...?quote:ietjefietje schreef op 31 januari 2012 @ 16:32:
Ik denk dat de meeste die hier reageren zelf niet in de menopauze zijn. - Geplaatst op woensdag 01 februari 2012 13:40clineke

Ehm... meer verschillende graansoorten (rogge, havermout, quinoa, boekweit, etc.) en MINDER tarwe, maar dat bedoelde je volgens mij ookquote:posi schreef op 01 februari 2012 @ 07:30:
Dames alvast super bedankt voor de tips,ik zal mijn eetgewoonte's proberen aan te passen en vooral meer tarwe soorten gaan eten.
"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous
Dit onderwerp heeft 30 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 03-02-2012 11:51.
Hoe aankomen tegen te gaan bij overgang