- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 396 reacties, en bestaat uit 16 pagina's. U bent momenteel op pagina 12 van 16.
De laatste reactie is geplaatst op 07-03-2012 11:05.
Bezoek bijstandsmoeder aan zoon in cel vergoed
- Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 23:10werkende mama
quote:Keesje1964 schreef op 09 februari 2012 @ 13:20:
[...]
Het is niet automatisch 70 % Janneke2 het is aan een maximum bedrag gebonden dus wat je hier zegt klopt niet.
Klopt, en dat was in 1992 al zo en vast al veel eerder, dat de hoogte van een WW uitkering is gekoppeld aan een maximum bedrag, is jouw loon hoger dan heb je dus pech, en krijg je dus niet 70% van je laatstverdiende loon, maar 70% van het maximum geldende bedrag.
Het bedrijf waar ik begonnen ben met werken ging failliet de adviseur die daar werkte verdiende meer dan het maximum bedrag en kreeg dus minder ww uitbetaald dan de 70% van zijn laatst verdiende loon. (Bij faillissement worden achterstallige lonen en vakantie geld overgenomen/uitbetaald door het UVW).
Ik denk dat Janneke de ontslagvergoeding cq gouden handdruk bedoelde van die directeur, die kunnen nl. riant zijn, zeker vroeger bij uitspraak kantongerecht, de zogenaamde oude kantongerecht formule voor elk dienstjaar een maandsalaris boven de leeftijd van 45 jaar twee maanden etc. kon dat lekker oplopen, en daarnaast had iemand nog recht op een WW uitkering, en als je die combinatie hebt, heb je het niet slecht en kun je riant leven en rondkomen.
En dan heb ik het nog niet over wat sommige slecht functionerende ambtenaren of bestuurders meekrijgen bij niet functioneren, sla de kranten er maar op na, tonnen en miljoenen doen mee
werkende mama wijzigde dit bericht op 09-02-2012 23:26 met 7% - Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 23:24werkende mama
Hoe kan ik de hoogte van mijn WW-uitkering berekenen?
De hoogte van uw WW-uitkering kunt u berekenen aan de hand van het loon dat u ontving in het jaar voordat u werkloos werd. In de eerste 2 maanden dat u een WW-uitkering ontvangt is uw uitkering 75% van dat loon. De volgende maanden ontvangt u 70%. WW-uitkering staat voor Werkloosheidswetuitkering en wordt ook wel WW genoemd.
Maximum WW
Inkomen partner en WW
Eigen vermogen en WW
Sociaal minimum
Maximum WW
De hoogte van de WW-uitkering is gebonden aan een maximum: het maximumdagloon. Uw uitkering is nooit hoger dan 75% van het maximumdagloon.
Maximumdagloon
Het maximumdagloon is het maximale loon per dag waarmee uitkeringsinstanties rekenen als ze de hoogte van uw uitkering volgens de werknemersverzekeringen bepalen. Van 1 januari 2012 tot 1 juli 2012 bedraagt het maximumdagloon ¤ 191,82 (bruto), inclusief vakantietoeslag
Als een maand gemiddeld 21 werkdagen heeft 21x191,82 = 4028,22
de eerste maanden krijg je dan 75% van 4028.22 = Eur 3021,17 bruto. Verdiende die directeur eerst 5000 euro bruto per maand, dan verliest hij dus 1978,83 per maand. Zijn uitkering is voor iemand met een minimunloon riant maar voor een gewezen directeur is dit niet veel. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 10:22Keesje1964
Wie durft nu nog te beweren dat de meeste mensen in de bijstand eigenlijk heel graag werken ?? Lees de vette zin.
Helft in bijstand voelt drang om aan het werk te gaan
Laatste update: 27 februari 2012 06:42 info .
DEN HAAG - De helft van de mensen met een bijstandsuitkering ervaart nu door het contact met de gemeente ''dwang en drang'' om aan het werk te gaan.
Foto: ANP ''Dat ze de plicht hebben om te solliciteren en daarbij iedere vorm van werk dienen aan te pakken, ervaart slechts een klein deel van de bijstandsontvangers. Dit is onaanvaardbaar.''
Dat schrijven minister Henk Kamp en staatssecretaris Paul de Krom (Sociale Zaken) maandag aan de Tweede Kamer.
.De twee VVD-bewindsmannen werken al een tijd aan aanscherping van regels, zodat werklozen meer gestimuleerd worden om te gaan werken. Daarbij willen ze gemeenten meer voorschrijven hoe ze mensen uit de bijstand activeren.
Verschillen
Volgens Kamp en De Krom zijn er grote verschillen in de wijze waarop gemeenten de bijstand uitvoeren en hebben gemeentelijke medewerkers een grote beoordelingsvrijheid.
''Er zijn medewerkers bij de sociale diensten die de activerende principes van de bijstand goed toepassen, er zijn er ook die dat niet doen. Een eenduidige activerende aanpak is gewenst",' schrijven zij.
Wetsvoorstel
De staatssecretaris komt hiertoe met een wetsvoorstel. Met deze wet in de hand kunnen gemeenten iemand in de bijstand die niet of onvoldoende meewerkt om aan het werk te komen, beter aanspreken volgens De Krom.
Dat kan betekenen dat iemand zijn uitkering verliest als hij een baan weigert, niet zijn best doet om deze te behouden of niet bereid is een langere reistijd van en naar het werk te aanvaarden.
Uitkering
Kamp kondigde in november vorig jaar al aan dat iemand in de bijstand die niet wil verhuizen voor een baan, zijn uitkering kan verliezen.
Dit kwam hem op kritiek te staan in de Kamer. Ook regeringspartij CDA vroeg zich af of de VVD-bewindsman niet doorschoot en of mensen met een gezin niet in de problemen komen.
Kamp zei toen dat dit soort vragen aangeeft hoe vaak allerlei redenen worden bedacht waarom werklozen niet een baan hoeven te accepteren en ''precies de reden is'' waarom sommigen in een uitkering blijven zitten. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 10:43rijkjeUit die qoute haal ik niet dat de meeste niet willen werken. Ik begrijp er uit dat er gemeentes zijn die niet genoeg hun best doen om mensen te stimuleren en te begeleiden om uit de bijstand te komen, en dat dit ook zo wordt ervaren door de mensen\"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\"
- Geplaatst op maandag 27 februari 2012 10:47Willemijn23
Goed gezien rijkje. Dáár gaat het om.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 10:57Willemijn23
Weet je waar ook eens aandacht aan moet worden besteed? Aan mensen die dan wel een betaalde baan hebben maar de kantjes ervan af lopen. Ik ken ze genoeg: de mensen die de baas besodemieteren door in zijn tijd, op zijn kosten, bezig te zijn met allerlei privézaken. Dat kost de gemeenschap ongetwijfeld een fortuin.
Voorbeelden: privé telefoontjes, privébezoeken aan internet, privé boodschappen doen, eerder naar huis gaan, of later van huis als je voor "de zaak" onderweg bent...
Niet iedereen die zogenaamd werkt hoeft zich beter te voelen dan degene die zogenaamd zijn hand ophoudt. En het gekke is...kritiek op de mensen in de bijstand komt juist vaak van die mensen, die er alles aan doen om met minimale prestaties maximaal te verdienen. Misschien speelt jaloezie een rol?Willemijn23 wijzigde dit bericht op 27-02-2012 11:01 met 44%Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:00Keesje1964

Dat is een onderdeel van het verhaal. Ik lees echt iets anders.quote:rijkje schreef op 27 februari 2012 @ 10:43:
Uit die qoute haal ik niet dat de meeste niet willen werken. Ik begrijp er uit dat er gemeentes zijn die niet genoeg hun best doen om mensen te stimuleren en te begeleiden om uit de bijstand te komen, en dat dit ook zo wordt ervaren door de mensen - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:02Keesje1964
quote:Willemijn23 schreef op 27 februari 2012 @ 10:57:
Weet je waar ook eens aandacht aan moet worden besteed? Aan mensen die dan wel een betaalde baan hebben maar de kantjes ervan af lopen. Ik ken ze genoeg: de mensen die de baas besodemieteren door in zijn tijd, op zijn kosten, bezig te zijn met allerlei privézaken. Dat kost de gemeenschap ongetwijfeld een fortuin.
Voorbeelden: privé telefoontjes, privébezoeken aan internet, privé boodschappen doen, eerder naar huis gaan, of later van huis als je voor "de zaak" onderweg bent...
Niet iedereen die zogenaamd werkt hoeft zich beter te voelen dan degene die zogenaamd zijn hand ophoudt.
Inderdaad, das ook diefstal. Vooral door de komst van internet en smart phones.
Maar compleet offtopic. Als we nu een zijweg inslaan wordt het geheel weer onoverzichtelijk en begrijpen we elkaar weer niet.Keesje1964 wijzigde dit bericht op 27-02-2012 11:07 met 6% - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:06Willemijn23

Dan lees je verkeerd. Als je goed leest gaat het over de gemeenten die volgens deze heren te weinig hun best doen, waardoor door de bijstandsgerechtigde de druk niet wordt gevoeld. Het laatste is dan trouwens daarmee nog geen feit maar een gevolgtekking van de heren van hun eigen aannames. Klinkt in mij oren weer een beetje als populistisch, maar goed dat is dan míjn mening en dus ook subjectief.quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 11:00:
[...]
Dat is een onderdeel van het verhaal. Ik lees echt iets anders.Willemijn23 wijzigde dit bericht op 27-02-2012 11:09 met 23%Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:16Willemijn23

Ik begrijp dat het off topic lijkt, maar aangezien hier de discussie zich vooral toespitst op mensen die hun hand ophouden t.o. van hen die zo gewetensvol hard werken om dat allemaal te betalen, lijkt het mij toch een terechte opmerking.quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 11:02:
[...]
Inderdaad, das ook diefstal. Vooral door de komst van internet en smart phones.
Maar compleet offtopic. Als we nu een zijweg inslaan wordt het geheel weer onoverzichtelijk en begrijpen we elkaar weer niet.Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:22Keesje1964
Maar is het de schuld van de gemeente dat er bij die mensen bijna geen besef is dat je iets moet doen voor je geld ? Ik vind dat de omgekeerde wereld hoor. Die mensen kunnen toch ook zelf nadenken ! - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:25Willemijn23

Dat er bij "die mensen " geen besef is dat je moet werken staat er ook al niet. Er staat dat de druk niet wordt gevoeld, wat vervolgens niet wordt aangetoond, maar slechts beweerd. Althans ik zie niet dat dit de uitkomst is van een onderzoek naar dat gevoel. Het is een interpretatie die gretig wordt overgenomen door degene in wiens straatje dit van pas komt.quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 11:22:
Maar is het de schuld van de gemeente dat er bij die mensen bijna geen besef is dat je iets moet doen voor je geld ? Ik vind dat de omgekeerde wereld hoor. Die mensen kunnen toch ook zelf nadenken !Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:32janneke2
Eh - welke mensen zouden volgens jou ook zelf moeten nadenken...?quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 11:22:
Maar is het de schuld van de gemeente dat er bij die mensen bijna geen besef is dat je iets moet doen voor je geld ? Ik vind dat de omgekeerde wereld hoor. Die mensen kunnen toch ook zelf nadenken !
- Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:34Willemijn23
quote:janneke2 schreef op 27 februari 2012 @ 11:32:
[...]
Eh - welke mensen zouden volgens jou ook zelf moeten nadenken...?
Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:50Keesje1964
Kwoots van www.nu.nl
Dat ze de plicht hebben om te solliciteren en daarbij iedere vorm van werk dienen aan te pakken, ervaart slechts een klein deel van de bijstandsontvangers.
aanscherping van regels, zodat werklozen meer gestimuleerd worden om te gaan werken.
Met deze wet in de hand kunnen gemeenten iemand in de bijstand die niet of onvoldoende meewerkt om aan het werk te komen, beter aanspreken volgens De Krom.
Dat kan betekenen dat iemand zijn uitkering verliest als hij een baan weigert, niet zijn best doet om deze te behouden of niet bereid is een langere reistijd van en naar het werk te aanvaarden.
Kamp zei toen dat dit soort vragen aangeeft hoe vaak allerlei redenen worden bedacht waarom werklozen niet een baan hoeven te accepteren en ''precies de reden is'' waarom sommigen in een uitkering blijven zitten. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 11:52Willemijn23

Precies. Ik ben blij dat je het nu ook begrijpt.quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 11:50:
Kwoots van www.nu.nl
Dat ze de plicht hebben om te solliciteren en daarbij iedere vorm van werk dienen aan te pakken, ervaart slechts een klein deel van de bijstandsontvangers.
aanscherping van regels, zodat werklozen meer gestimuleerd worden om te gaan werken.
Met deze wet in de hand kunnen gemeenten iemand in de bijstand die niet of onvoldoende meewerkt om aan het werk te komen, beter aanspreken volgens De Krom.
Kamp zei toen dat dit soort vragen aangeeft hoe vaak allerlei redenen worden bedacht waarom werklozen niet een baan hoeven te accepteren en ''precies de reden is'' waarom sommigen in een uitkering blijven zitten.Willemijn23 wijzigde dit bericht op 27-02-2012 11:55 met 0%Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 12:09janneke2Okee, dit verhaal met de slecht lopende zinnen staat op nu.nl.
Ik heb even op nos.nl gekeken, daar staat net iets anders - een en ander verwijst naar een interview vandaag in het AD: de staats is van plan, mesn te verlichten werk te accepteren, dat anderhalf uur reizen van hun huis vandaan is.
Ik hoop, dat gemeenten deze regels voor moeders aan hun laars lappen. (8 uur werken plus 3 uur reizen - dat is geen combi met opvoeden. Een bijstandsvrouw heeft nu eenmaal geen au pair, werkster etc. en waarschijnijk ook geen man.)
Verder stelt ook nos.nl botweg, 'dat mensen in de bijstand een sollicitatieplicht hebben' - vaak is dat idd zo, maar niet altijd.
(En bijstandsambtenaren hebben beter dingen te doen, dan mensen "met afstand 4 van 4 van de arbeidsmarkt" (zo heet dat in het ambteijke jargon) dwang te laten ervaren. (Bijv. energie stoppen in mensen met afstand 0 of 1.) - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 12:58Keesje1964

www.nu.nlquote:janneke2 schreef op 27 februari 2012 @ 12:09:
Okee, dit verhaal met de slecht lopende zinnen staat op nu.nl.
Ik heb even op nos.nl gekeken, daar staat net iets anders - een en ander verwijst naar een interview vandaag in het AD: de staats is van plan, mesn te verlichten werk te accepteren, dat anderhalf uur reizen van hun huis vandaan is.
http://www.nu.nl/economie ... oelt-drang-werk-gaan.html
www.ad.nl
http://www.ad.nl/ad/nl/55 ... t-druk-om-te-werken.dhtml
Zoek de verschillen. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 13:04ellon
En waar moeten al die mensen werken met een steeds verder stijgende werkloosheid? Daar heeft Kamp het helemaal niet over. Straks gaat een derde van de ambtenaren eruit, want de overheid moet kleiner. Die mensen moeten ook allemaal weer aan de slag zien te komen. Deze regering stimuleert helemaal niemand om aan de slag te gaan, zorgt voor een enorme werkloosheid en heeft dan de euvele moed om mensen te 'dwingen' om aan het werk te gaan.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 13:09Keesje1964
In bedrijven wordt na een bezuiniging ook vaak het zelfde werk door minder mensen gedaan. Goed kijken naar wie doet wat en daarin evt. verbeteringen aanbrengen en minder tijd verknoeien aan nutteloze dingen als kletsen of internet of privedingen. Of werkzaamheden op een andere manier doen om tijd te sparen. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 13:12rijkje
Dus??? Daarmee geef je geen antwoord op de vraag van Ellon...Waar moeten al deze mensen in godsnaam aan de slag gaan?quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 13:09:
In bedrijven wordt na een bezuiniging ook vaak het zelfde werk door minder mensen gedaan. Goed kijken naar wie doet wat en daarin evt. verbeteringen aanbrengen en minder tijd verknoeien aan nutteloze dingen als kletsen of internet of privedingen. Of werkzaamheden op een andere manier doen om tijd te sparen.\"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\" - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 13:17Keesje1964
Er zijn veel vakature's en veel banen worden ook door buitenlandse mensen gedaan die de werklozen ook zouden kunnen doen. Ik denk dat het te negatief word benaderd over werk vinden,of dat mensen te veel eisen en wensen hebben terwijl ze open moeten staan voor alles om aan te nemen ipv. hand ophouden. Daar heb je geen gemeente voor nodig,dat kun je zelf ook inzien en doen. Je hoeft niet altijd aan het handje te worden meegenomen maar zelf initiatief nemen. Al eerder over gehad hier. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 13:22Willemijn23
quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 13:17:
Er zijn veel vakature's en veel banen worden ook door buitenlandse mensen gedaan die de werklozen ook zouden kunnen doen. Ik denk dat het te negatief word benaderd over werk vinden,of dat mensen te veel eisen en wensen hebben terwijl ze open moeten staan voor alles om aan te nemen ipv. hand ophouden. Daar heb je geen gemeente voor nodig,dat kun je zelf ook inzien en doen. Je hoeft niet altijd aan het handje te worden meegenomen maar zelf initiatief nemen. Al eerder over gehad hier.
Wat fijn dat jij zoveel vacatures weet voor al die mensen. Is er bij jou op je werk bijvoorbeeld veel mogelijkheden voor het aannemen van mensen met een uitkering?
( In mijn bedrijfstak helaas niet, daar gaan er op de korte termijn 9000 uit)Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt. - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 13:23rijkje
Hoe kom je erbij dat er veel vacatures zijn? Ik ben 49. Zit vanwege gezondheidsklachten zonder werk. Het enige werk waar ik voor opgeleid ben waar ik ervaring in heb kan ik niet meer doen. Ik ben alleenstaande moeder. Hoe veel vacatures zijn er voor mij denk je? En zoals als mij zijn er nog honderdduizenden.quote:Keesje1964 schreef op 27 februari 2012 @ 13:17:
Er zijn veel vakature's en veel banen worden ook door buitenlandse mensen gedaan die de werklozen ook zouden kunnen doen. Ik denk dat het te negatief word benaderd over werk vinden,of dat mensen te veel eisen en wensen hebben terwijl ze open moeten staan voor alles om aan te nemen ipv. hand ophouden. Daar heb je geen gemeente voor nodig,dat kun je zelf ook inzien en doen. Je hoeft niet altijd aan het handje te worden meegenomen maar zelf initiatief nemen. Al eerder over gehad hier.\"When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace\" - Geplaatst op maandag 27 februari 2012 13:36ellon
Er zijn niet genoeg vacatures, Kees en er komen steeds meer werklozen bij. Bovendien werken al die buitenlandse werknemers onder zeer slechte omstandigheden en verdienen niet volgens onze vastgestelde CAO's. Het zou eenvoudigweg niet legaal zijn om Nederlandse werknemers op die manier te belonen, dus waar heb je het over?De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats
Dit onderwerp heeft 396 reacties, en bestaat uit 16 pagina's. U bent momenteel op pagina 12 van 16.
De laatste reactie is geplaatst op 07-03-2012 11:05.
Bezoek bijstandsmoeder aan zoon in cel vergoed