Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Huis, Tuin & Keuken
  4. Zelf brood bakken

Dit onderwerp heeft 48 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 29-02-2012 15:18.

Zelf brood bakken

Ga naar een onderdeel
  1. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

Ik wil graag weten wie er ervaring heeft met zelf brood bakken met een broodbakmachine of in de oven.
    Als je een broodbakmachine hebt wil ik graag weten of je daar tevreden over bent en of het makkelijk in gebruik is.

Groetjes

2. mamske1
    Afbeelding van mamske1

Ik wens je veel succes en hoop dat je veel reacties krijgt waar je je keuze door kunt maken die bij jou past.

Voor de wereld ben je zomaar een persoon, maar voor een persoon kun je de hele wereld zijn!

3. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

Dank je Mamske
    Lief dat je me succes wenst.

4. ModLibelle
    Afbeelding van ModLibelle

Beste rommeldam,

Er bestaat al een topic op het Libelle forum over de broodbakmachine, misschien een idee om daar ook even te lezen.
    Succes!

Met vriendelijke groet,
    Forumteam Libelle.nl

AlgemeneVoorwaarden | Forum@Libelle.nl

5. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

Dank je wel ik ga daar kijken.

6. Boekenwurm
    Afbeelding van Boekenwurm

Ik ken wel een aantal mensen met een machine en die bakken er veelvuldig mee.
    En lekker!
    Je kunt hier Julia vragen; en Hse....
    Die bakken ook.

Ik heb er 1 geleend, en vond het wel leuk maar een sta in de weg bij mij, dus ik heb er geen gekocht...

7. rema
    Afbeelding van rema

Ik bak al jarenlang brood met een broodbakmachine, en heb er prima ervaringen mee.
    Als je even naar www.kieskeurig.nl gaat kun je veel recensies lezen.
    Ook heb ik weleens brood in de oven gebakken, eerlijk is eerlijk, dat is nog iets lekkerder, maar wel veel meer werk.
    Een broodbakmachine is supermakkelijk, deeghaak invetten, ingrediënten afwegen en in de vorm doen, en de machine aanzetten.
    Vooral met kant en klare mixen kan het niet mislukken.
    In Duitsland kun je goedkoop meel en broodbakmix kopen, hier ook in veel supermarkten.
    Met meel van de Soezieclub bak je helemaal de lekkerste broden, maar niet zo goedkoop.
    De Soezieclub heeft ook een leuke website.
    En verder kun je bij verschillende molens meel kopen, zelf bestel ik weleens meel bij de Zuidmolen in Groesbeek, heeft een webwinkel.

8. Muquet
    Afbeelding van Muquet

Ik gebruik de machine alleen voor het kneden en de eerste rijs. Dan haal ik het eruit, kneed het even door en maak vloerbroodvorm ervan en laat nogmaals rijzen. Na half uurtje in de oven. Ik vind de vorm uit de machine niet handig en te harde korst meestal. Zo bevalt het me goed.

9. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

Dank je wel voor jullie reacties.

10. hse
    Afbeelding van hse

Mijn eerste Inventum heeft bijna 14 jaar gedraaid.
    Ik bak ongeveer om de dag...soms zelfs elke dag als alle jongens thuis zijn.
    Na de Inventum een ander merk gehad maar die viel al heel snel in duigen.
    Terug gestuurd en geld terug gekregen.
    En nu staat er weer een Inventum in de kast of op het aanrecht.
    Je kunt bij deze zelf instellen hoe je de korst wil hebben.
    Licht, middel of donker...en hoe donkerder...hoe steviger.

Manlief haalt altijd 25 kilo meel bij de molen in Laren die ik overdoe in een grote plastic ton.
    Hij neemt ook gedroogde gist mee....1 kilo.
    Vanavond heb ik dus weer een nieuwe voorraad.

Het recept dat ik dan gebruik is.
    300 ml. water (in het blik doen.)
    500 gr. volkoren meel.
    1 schepje suiker.
    1 schepje gist ( ik heb een soort van maatlepeltje)
    1 schepje (lepeltje) zout
    2 eetlepels zonnebloemolie.

Deze volgorde aanhouden en ervoor zorgen dat het zout niet op de gist gestrooid wordt.
    Suiker en gist gaan wel heel goed samen en de suiker versterkt de gist zelfs.

gewoon liefs

11. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

HSE

Dank je wel meteen een recept erbij , lief hoor.

Heb jij een bbm met een of 2 kneedhaken?
    En krijg jij dan gaten in het brood?

Lieve groetjes van Rommeltje

12. lievejulia
    Afbeelding van lievejulia

rommeltje,op de bieb kan je het boek halen van,de wereld van het brood van ulrike kraus

13. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

JULIA

Dank je wel, heb het opgeschreven voor de volgende keer als ik bij de bieb kom.

Heb net zuurdesem rogge brood gekocht kijken of dat wel goed gaat.

En nu gaan we wandelen.
    Kleed me wel warm aan want het is frisjes hier.

Liefs.

14. Liseth1
    Afbeelding van Liseth1

Beste Rommeldam,

Tijdens mijn studietijd maakte ik zuurdesembrood in een stelpannetje op het gas bij gebrek aan een oven. Gewoon halverwege omdraaien.
    De medebewoners van het huis kwamen meestal meteem naar de keuken en het brood was direct op, zo lekker.
    Lateralleen zuurdesembrood in de winter ( het moederdeeg lukt me alleen op de verwarming) Wanneer iemand daar een zomertip voor heeft, graag.
    Ik koop meel inderdaad ook in Duitsland.
    Volkorenmeel is stukken goedkoper en voor gebak neem ik Urkraft des Keimes, dat is hier niet te koop, maar wel erg lekker

groeten,
    Liseth

15. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

LISETH
    Wat leuk dat jij dat in een pannetje deed.

Heb geen tip voor je voor de zomer, maar zit te denken kan het niet even in de magnetron op een lage stand.
    Roep maar wat.

Fijne avond.

16. pootje
    Afbeelding van pootje

Ik heb een combi magnetron en die warm ik op de ovenstand op tot 40 graden en dan de boel gewoon warm houden. Op die temp. Is dat een idee???

Of anders een ouderwetse hooikist met een paar warme kruiken er in.

Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.

17. Liseth1
    Afbeelding van Liseth1

Beste Pootje en Rommeldam,

Het moederdeeg moet de hele tijd, zeker 6 dagen warm zijn wil het zuurdesem tot ontwikkeling laten komen. Heb je dat eenmaal, dan kun je gewoon verder met een stukje deeg van het brood dat je bakt. Maar om het op te starten is continue warmte nodig.
    Dus de oven zou kunnen, maar 6 dagen lang vind ik te gevaarlijk. De magnetron kan dus ook niet.
    Maar ach, dan alleen maar in de winter.
    Weet je al wat meer over je broodbak apparaat? Blijkbaar hebben een heleboel mensen zo'n ding gekregen die het niet willen hebben, want Marktplaats staat er vol mee.

groeten,
    Liseth

Liseth1 wijzigde dit bericht op 26-01-2012 09:01 met 0%

18. pootje
    Afbeelding van pootje

hooikist

Mijn tweede optie zou dus wel kunnen. Als je om de zoveel uur lauwe kruiken blijft toevoegen in die kist.

Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.

19. rommeldam
    Afbeelding van rommeldam

LISETH
    Nee dan gaat het niet in de zomer, zou dat ook geen 6 dagen achter elkaar in oven of magnetron zetten.

Ik begin steeds meet te twijfelen of ik wel een bbm ga kopen, heb zoveel slechte resenties gelezen.
    Natuurlijk zijn er ook mensen die wel tevreden zijn.

Ik eet nu een beschuitje :lol: en tussen de middag ga ik aan het zuurdesembrood.

20. hortensia48
    Afbeelding van hortensia48

quote:
    Liseth1 schreef op 26 januari 2012 @ 09:00:
    Beste Pootje en Rommeldam,

Het moederdeeg moet de hele tijd, zeker 6 dagen warm zijn wil het zuurdesem tot ontwikkeling laten komen. Heb je dat eenmaal, dan kun je gewoon verder met een stukje deeg van het brood dat je bakt. Maar om het op te starten is continue warmte nodig.
    Dus de oven zou kunnen, maar 6 dagen lang vind ik te gevaarlijk. De magnetron kan dus ook niet.
    Maar ach, dan alleen maar in de winter.
    Weet je al wat meer over je broodbak apparaat? Blijkbaar hebben een heleboel mensen zo'n ding gekregen die het niet willen hebben, want Marktplaats staat er vol mee.

groeten,
    Liseth
    Hoe maak je zuurdesem?

21. hse
    Afbeelding van hse

quote:
    rommeldam schreef op 25 januari 2012 @ 10:44:
    HSE
    Heb jij een bbm met een of 2 kneedhaken?
    En krijg jij dan gaten in het brood?
    Lieve groetjes van Rommeltje

Mijn machine heeft één kneedhaak en eh wat is een gat.
    Aan de onderkant iets van een streep, dus.

gewoon liefs

22. biene
    Afbeelding van biene

Dames , hier is een prima recept voor het bereiden van zuurdezembrood ,
    Ik heb het wel van en duitse site .
    100 g Mehl, Typ 1050
    100 ml Wasser, 50°C warmes
    100 g Mehl, Typ 1050
    100 ml Wasser, 50°C warmes
    200 g Mehl, Typ 1050
    200 ml Wasser, 50°C warmes

Zubereitung
    Mehl Typ 1050 oder höher (kein Haushaltsmehl Typ 405 ) und lauwarmes Wasser zu gleichen Teilen gut miteinander verrühren. Z. B. 100 gr. Mehl und 100 gr. lauwarmes Wasser. An einem warmen, sonnigen Ort 48 Stunden abgedeckt gären lassen.
    Die gleiche Menge Mehl und Wasser dazugeben und gut verrühren. An einem warmen, sonnigen Ort 24 Stunden gären lassen.
    Die doppelte Menge Mehl und Wasser dazugeben und gut verrühren. An einem warmen, sonnigen Ort 12 – 24 Stunden gären lassen.
    Der Sauerteig muss frisch säuerlich riechen ( z. B. wie ein saurer Apfel) und nicht schlecht.
    Bleibt Sauerteig übrig, so kann er als Ansatz für einen neuen Sauerteig gebraucht werden. Einfach die Menge Sauerteig die man braucht in Mehl und Wasser aufteilen und dazugeben ( z. B. für 500 g Sauerteig – 250 g Mehl und 250 ml lauwarmes Wasser dazugeben und 24 Stunden gären lassen ). Er hält sich im Kühlschrank 10-14 Tage frisch.

Arbeitszeit: ca. 20 Min.
    Ruhezeit: ca. 3 Tage 12 Std.
    Schwierigkeitsgrad: simpel
    Brennwert p. P.: keine Angabe
    Freischaltung: 08.06.03
    Rezept

biene wijzigde dit bericht op 26-01-2012 23:45 met 0%
    Wie niet gelukkig is waar hij is , zal het ook niet zijn waarheen hij gaat .

23. Liseth1
    Afbeelding van Liseth1

Beste Hortensia en Bijtje,

Ik heb een recept voor wat kleinere hoeveelheden. Maar het komt wel op hetzelfde neer als ik het zo bekijk. Mijn brood wordt wel met zuurdesm gemaakt, maar smaakt niet zuur.

Zuurdesem:
    50 gr tarwebloem
    50 gr melk
    50 gr water
    10 gr suiker
    Alles mengen en op een warme plaats zetten. het moet kunnen ademen, dus alleen een doek erover doen. Na 3 dagen komen er beletjes (en gaat het stinken, dat is goed) Dan elke dag 2 eetlepels bloem en 2 eetlepels lauw water erbij en even roeren.

Na 5 a 6 dagen brood bakken.
    Het moederdeeg mengen met 600 gr tarwemeel of volkorenmeel, 2 dl lauw water erbij, goed kneden. In een ingevet broodblik doen en met een vochtige doek erover laten rijzen.
    In de oven bakken op 200 graden of stand 5 45- 50 minuten.

Eventueel deeg mengen met 100 gr appel (gedroogd) en 100 gr rozjnen.

Eet smakelijk.

groeten,
    Liseth

24. Vogelblij
    Afbeelding van Vogelblij

Ik heb een recept om brood te bakken in de magnetron, maar dat is wel een grote hoeveelheid. Ik heb dat 2 keer gedaan. De eerste keer was het redelijk, maar de 2e keer vond ik het niet lekker. Het is namelijk erg moeilijk (bij mijn recept tenminste) om de juiste hoeveelheid gist af te passen. Ik had zelf wat bij de warme bakker gekocht en dat was wel beter, maar het wilde niet lukken. Het was te hard nadat het was afgekoeld. De 1e keer lag het ook wel een beetje zwaar op de maag, maar dat kan ook de hoeveelheid of de noten in het brood geweest zijn.

Dan heb je nog naanbrood en een ander Indiase broodsoort (chapati) die ook vrij eenvoudig zelf te maken zijn. Probleem is meestal om de juiste gistsoort te vinden. Op internet kan je daar een paar recepten van vinden. Bij de vegetarische recepten stond er ook een en dat was naanbrood met komijn. Chapati heb ik eigenlijk alleen nog maar in een restaurant gegeten.

EDIT: Op smulweb en het receptenboek bij AH staan enkele recepten. Zou je zelf kunnen kijken als je dat leuk vind. Ze zijn natuurlijk niet allemaal hetzelfde.
    http://www.smulweb.nl/rec ... i-indiaas-ongerezen-brood
    http://www.smulweb.nl/recepten/1072722/Naan-brood

Vogelblij wijzigde dit bericht op 27-01-2012 11:54 met 13%: EDIT
    Pimpelmeesje

25. Muquet
    Afbeelding van Muquet

Het naan recept ga ik zeker proberen. Vorige week in een turks restaurantje gezien hoe het brood daar gebakken werd. Het werd aan de binnenkant van de oven geplakt, de oven was net een grote stenen pot in een soort ijscokarretje. Smaakte ook heerlijk zo vers gebakken.

Muquet wijzigde dit bericht op 27-01-2012 17:46 met 4%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x