Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Relatie & Opvoeding
  4. 50 en nu?

Dit onderwerp heeft 44 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 08-03-2012 18:22.

50 en nu?

Ga naar een onderdeel
  1. Tulp123
    Afbeelding van Tulp123

Ik ook.

2. maatjes
    Afbeelding van maatjes

yukio, ik sluit me helemaal bij je aan!

3. PapuDribbel
    Afbeelding van PapuDribbel

quote:
    jop envelop schreef op 26 januari 2012 @ 10:06:
    overgang.....ik heb nergens last van hoor.ben alleen maar blij dat ik nooit meer ongesteld word.dat was pas ee ramp.misschien komt het wel omdat ik veel buiten ben.ik weet ook niet.of ik heb gewoon geluk

Kon ik maar ook dit zeggen. Ik heb alles gehad, wat een mens in de overgang zou kunnen hebben. Tot overmaat van ramp krijg ik nu pas opvliegers, terwijl ik sinds m'n 38ste tob met de overgang. Ben meer dan 19 jaar bezig en wat heb ik een last ondervonden, tot de dag van vandaag. Mijn leven is gewoon een ramp. Gewoon triest. En het wordt er niet beter op.
    Of ik alles aan de overgang te danken heb, kan ik niet zeggen.

Maar ik wens het niemand toe.

4. clineke
    Afbeelding van clineke

Yukio, mee eens. Geen enkel probleem ondervonden, maar ik denk inderdaad dat jouw levensinstelling de sleutel is en NIET de overgang zelf, al kan die wel symptomen en klachten meebrengen natuurlijk. Rond die leeftijd ga je immers zien dat je jeugd voorbij is, de kinderen de deur uit, in het kort gezegd "midlife crisis" en dat kan voor negatieve gedachten en stress zorgen. Werk eraan om je leven weer inhoud te geven, zorg voor je lijf en je leden EN je geest.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

5. gwynette
    Afbeelding van gwynette

Overgang treft de één harder dan de ander, net zoals de één 8 dagen hevig bloedt tijdens de menstruatie en de eerste dagen van de pijn niet vooruit kan en de ander na 4 dagen met een normaal verbandje er alweer vanaf is. Om dan te zeggen dat of je er veel of weinig last van hebt ligt aan je instelling vind ik wel wat erg kort door de bocht. Je legt dan namelijk nog meer bij degene neer die het toch al moeilijk heeft: je instelling is slecht en als je maar zo deed als ik had je geen last. Geluk en fysieke aanleg speelt een veel grotere rol.
    Dat gezegd zijnde: natuurlijk is je instelling ook belangrijk. Als jij erop uit trekt, vooruit kijkt, kijkt naar wat je wel hebt en nieuwe activiteiten ontplooit die horen bij de nieuwe levensfase en als je gezond eet en genoeg beweegt, dan zul je je beter voelen. Maar het vervelende is: als je maar gedeprimeerd genoeg bent, al dan niet door de overgang, dan lukt dat je gewoon niet! Vlak ook slaapgebrek niet uit. Ik ben pas 42 maar al in de overgang en vorige winter heb ik een periode gehad dat ik per nacht gemiddeld 8 keer badend in het zweet wakker werd. Dat betekende dus dat ik nooit langer dan een goed half uur achter elkaar sliep. Na een paar maanden kon je me wegdragen, zeker omdat ik ook nog een jong gezin en een inspannende baan heb. Gelukkig hield het vanzelf op na een paar maanden (het lijkt nu helaas weer te beginnen, help!), maar als je echt slecht slaapt, wordt de wereld een ellendige plaats.

6. lakota
    Afbeelding van lakota

Natuurlijk is het fijn als je de persoon bent die geen last heeft.jammer genoeg is er ook een groot aantal vrouwen die er jaren last van kunnen hebben.
    Juist voor die vrouwen is het belangrijk , dat ze weten dat het normaal is.Dat er wat aan et doen is.
    Dat er homeopaten zijn in Nederland die je kunnen helpen.Dat er kruiden zijn die kunnen helpen en als je echt depie aan het worden bent , dat je ergens terecht kunt.
    Dan kan het een kwestie zijn van prioriteiten.Dat ligt aan je eigen portemonnee.
    Er is veel te lezen op Google.Er zijn medische bibliotheken.
    Daar ga je gewoon naar binnen en je zoekt.
    Maar er zijn ook grote boekhandels waar dit zoor info is.
    Dat je hele leven ervan verknoeid wordt ,dat weet ik niet,dat lijkt me zielig voor die persoon.
    Mijn eigen gezondheid is naar een nulpunt geraakt.Dat weet ik wel.
    En het is moeizaam om daar uit te komen.
    Maar weer,lees,doe,zoek hulp....er is altijd ERGENS hulp!

7. Anita72
    Afbeelding van Anita72

Vervelend....

Je hebt ook speciale 50 + relatiebureaus zag ik laatst.

Misschien is dit wat voor je?

8. Manji 48
    Afbeelding van Manji 48

Ik heb er 12 jaar ingezeten met alle nare verschijnselen die erbij horen. Maar als ik me ongelukkig voelde,wat heus weleens gebeurde,dan ging ik iets leuks doen en viel het allemaal wel mee.Leef je leven en als je verder gezond bent,heb je niks te klagen. Ga erop uit of onderneem iets,maar blijf niet achter de geraniums zitten,dat heeft nog nooit iemand goed gedaan.
    En is het niet heerlijk om niet meer ongesteld te worden?
    Haha en ik heb heel af en toe nog weleens zo'n hittegolfje. :lol:

Manji 48 wijzigde dit bericht op 06-02-2012 12:10 met 6%

9. JHaz
    Afbeelding van JHaz

Ik had een hele drukke, maar leuke, baan toen ik aan de overgang begon, en drijfnat, vergeetachtig, enz kon ik niet werken. Ook wilde ik me niet regelmatig echt rot voelen. Heb van alles geprobeerd, maar ben uiteindelijk aan de hormonen gegaan. Nooit een dag spijt van gehad. Ik wist niet hoe ellendig ik me had gevoeld tot ik me weer goed voelde.

Ik wilde liever nu van het leven genieten en heel misschien (wat ik nog steeds niet geloof) een paar jaar minder aan het einde van m'n leven. Doe wat voor jou het beste is, want iedereen ervaart het anders.

10. ees
    Afbeelding van ees

Volgend jaar hoop ik 50 te worden. Iedereen om me heen die deze leeftijd al bereikt heeft, zei ik altijd: wees blij dat je het wordt. Niet iedereen wordt dit. En ik meende dat ook. Maar nu ik zelf in de buurt kom, weet ik me geen raad met mn leven. Maar ik weet niet of dat helemaal te maken heeft met dat getal. Op deze leeftijd zijn je kinderen meestal wat ouder. Ze hebben je niet echt meer nodig, tenminste, dat voelt zo. Je bent ineens veel meer op jezelf aangewezen. En ik heb nu opeens tijd voor mezelf. Iets waar ik al zolang naar uit zat te kijken. En nu heb ik tijd, maar ik weet toch echt niet meer wat ik daarmee moet doen. Ik voel mezelf nu ook knap nutteloos. Maar ook vreselijk ontevreden. Dus op dit moment niet echt gelukkig. Maar ben nu wel heel hard bezig om wat te veranderen.

11. jop envelop
    Afbeelding van jop envelop

ik ben er juist allemaal in berust.er word niet veel meer van me verwacht.zoals ik al las de kinderen hebben je niet meer zo nodig.dus we krijgen minder verantwoording...uiterlijk veranderen we ook,maar dat mag op die leeftijd.je word vaak gezien als iemand die de wijsheid in pacht heeft (levenservaring).geen menstruatie meer,heerlijk.dus ik zie er alleen maar de positieve dingen van in.ik hoop alleen wel dat ik gezond mag blijven..dat is wel een angst die om de loer komt kijken.je hoort vaak als men gaat genieten.gooit de gezondheid roet in het eten.dat benouwt me wel heel erg.want hoe je het went of keert.als we een leneaal waren,dan zaten we ver over de helft pff

tja wat zal ik ervan zeggen?

12. clineke
    Afbeelding van clineke

Ik vind die Nederlandse uitdrukking "gaan genieten" zo vreemd. Je geniet toch iedere dag van het leven mag ik hopen? Elke leeftijd heeft zijn mooie en minder mooie kanten. Vijftig is niet anders wat dat betreft. En als je onder "genieten" verstaat dat je gaat rentenieren van je pensioengeld en ineens allerlei hobbies moet gaan zoeken, dat zet je veel druk op jezelf met onrealistische verwachtingen; financieel (die tijden zijn denk ik voor de meesten wel voorbij) en emotioneel (je werkt niet meer, je moet jezelf ineens "vermaken" en vooral "genieten van deze gouden jaren"). Ik zou zeggen, accepteer de realiteit; zolang mogelijk een part-time baan of vrijwilligerswerk doen, de hobbies die je al had uitbreiden, goed je financieen regelen, je sociale contacten onderhouden, gezond eten, goed slapen, voldoende lichaamsbeweging.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

13. jop envelop
    Afbeelding van jop envelop

ja clineke ik zeg wel (gaan genieten).maar ik geniet nu dus ook.maar het is inderdaad zo,n nederlandse uitdrukking.eigenlijk wil ik nog helemaal niet aan mijn oude dag gaan denken. want financieel zie ik het somber in,en als men ziek word pff dan mag je niet meer alles eten,je kan niet meer alles dan.misschien ben je dan wel weduwe.of 1 van de 2 dement of iets anders.nee ik wil er nog echt niet aan denken.dus ik geniet nu van 50+ zijn

tja wat zal ik ervan zeggen?

14. ees
    Afbeelding van ees

En toch...gaan genieten, dat is toch wel een beetje voor mij van toepassing. Ik heb jaren niet echt kunnen genieten. En dit i.v.m. ziekte van mezelf, een depressieve man, en dus stress en druk, druk, druk.Nu tijd over, en dan piekeren over de toekomst. Maar dat wil ik helemaal niet. Nu tijd over en dus tijd om bewust leuke dingen te bedenken. Want bij mij komt dit niet vanzelf. En daar ben ik nu druk mee bezig om mijn leven een beetje op de rails te krijgen. Het idee om ouder te worden en gebreken te krijgen die hier toch wel een beetje bijhoren, dat benauwd mij op dit moment. Misschien ook een kwestie van wennen.

15. JHaz
    Afbeelding van JHaz

quote:
    clineke schreef op 07 maart 2012 @ 15:26:
    En als je onder "genieten" verstaat dat je gaat rentenieren van je pensioengeld en ineens allerlei hobbies moet gaan zoeken, dat zet je veel druk op jezelf met onrealistische verwachtingen; financieel (die tijden zijn denk ik voor de meesten wel voorbij) en emotioneel (je werkt niet meer, je moet jezelf ineens "vermaken" en vooral "genieten van deze gouden jaren"). Ik zou zeggen, accepteer de realiteit; zolang mogelijk een part-time baan of vrijwilligerswerk doen, de hobbies die je al had uitbreiden, goed je financieen regelen, je sociale contacten onderhouden, gezond eten, goed slapen, voldoende lichaamsbeweging.
    Ik "rentenier", en geniet er elke dag van. Ik heb vriendinnen waar ik dingen mee doe, ik volg cursussen, ik reis heel veel, verveel me geen minuut, en aan een part-time baan wil ik niet eens denken watn ik heb m'n hele leven gewerkt. Voor mij is het leven nu, op m'n 67ste, hartstikke fijn.

16. Bosa
    Afbeelding van Bosa

Een zinvolle invulling buiten je werk en gezin?

Vrijwilliger worden bij slachtofferhulp, sensoor, verslavingskliniek, leger des heils oid.
    Een paar maanden daar werken en je komt erachter dat je supergezegend bent met je 50 jaar, je overgang en de rest...
    Ze staan te springen om je, dus voel je je welkom daar.

Zinvoller kan ik het niet voor je maken.

Ben zelf tussen 50 en 60

17. lakota
    Afbeelding van lakota

Veel mensen komen een beetje in een soort MidLife Crisis.Geeft niets .Het geeft je een kans om te kijken of er dingen zijn die je nog wilt gaan doen.Nooit een kans voor gehad hebt.Blijf bezig met wat je wilt doen.Het is een nieuwe mooie fase van je leven.veel van oude stress valt weg.
    Als je gezin bent en blijft tel die zegening.
    je HOEFT niets alles meer.Het wordt meer een mogen.
    Natuurlijk geniet je op ander tijden ook.Je hoeft je leven niet totaal om te keren.Maar voor sommige mensen gaat het wel zo.
    Vooral als je kinderen eenmaal de deur uit zijn .Je b.v met pensioen gaat etc etc..Een echtgenoot die b.v overlijd.Er zijn allerlei omstandigheden waar ons leven drastisch verander kan worden.
    Word je echt ontevreden ,ja ga dan even buiten je eigen grenzen en kijk hoe anderen leven.Dat geeft vaak weer een helder beeld van wat we zef vaak wel hebben.

18. ees
    Afbeelding van ees

Bosa, soms moet je inderdaad eens met de neus op de feiten worden gedrukt. Ik heb ook het idee dat ik soms een duwtje in de goede richting nodig heb. En dat duwtje krijg ik zeker met zo'n opbouwende mail van jou. Dankjewel. Ik ga mezelf weer eens onderhanden nemen, want ik ben niet blij met dit angstige, ontevreden gevoel wat ik nu heb. Heb 1 cursus mindfulness gedaan, en dat heeft mij ook al wel vooruit geholpen. Genieten van het ogenblik en niet constant op de loop gaan met je gedachten, naar het verleden en de toekomst.

19. lakota
    Afbeelding van lakota

Misschien kun je die cursus uit gaan breiden.
    Mindfulness is een goede staat van zijn.Moeilijk maar het relativeert andere dingen.Aanvaarden wat is,elke minuut van elke dag.
    We komen voor alle lessen die we dit keer nodig hebben.Daar moet je het mee doen.Er tegen vechten geeft veel stress en haalt op het laatst weinig uit,.Praat maar eens met oudere mensen.
    Ontevreden komt vanuit jezelf.Angst ook.Angst houd je tegen om een vol leven te hebben.
    Het is een zeer slechte raadgever.Luister naar je angsten en kijk ze in de ogen.Dat haalt de helft van het angstige al weg.leer kennen waar het om gaat.
    Leer accepteren wat je vandaag hebt.
    Gisteren is voorbij,morgen is er nog niet , je hebt alleen vandaag.
    "De kracht van het NU",van Eckhart Tolle gaat daarover....

20. Bosa
    Afbeelding van Bosa

Ees, het is niet als kritiek bedoelt hoor, maar het las alsof alles maar meezat bij de topicopener, (gelukkig maar) en dan is het goed om eens aan de andere kant te kijken.
    Je leert in trainingen enz een hoop, dus kom je er zelf wijzer en rijker uit.
    Je kunt je levenservaring inzetten voor anderen.
    Zelf doe en deed ik ook dingen in die richting en daar voel je je inderdaad nuttig.
    Denk niet dat ik die gedachten van jou niet ken hoor, maar soms heb je inderdaad een duwtje nodig, niet leuk, maar het keert zich vanzelf ten goede voor jou.
    Als je je depressief voelt, dan wél even langs de huisarts hé?

Bosa wijzigde dit bericht op 07-03-2012 19:07 met 3%

21. ees
    Afbeelding van ees

Wat kan je het mooi zeggen, Lakota. Dit zal me weer een stapje verder helpen. En zo is elk stapje meegenomen. Ik zit ook echt op het goede spoor, maar ik mis een beetje geduld. Wat niet van de 1 op de andere dag is gekomen, moet je ook niet verwachten dat het wel in 1 dag opgelost is. Maar dat valt soms niet mee om dat te bedenken. En die mindfulness is inderdaad wel wat voor mij.

22. ees
    Afbeelding van ees

Ja Bosa, ik voelde me opeens niet nuttig meer. Echt een heel naar gevoel. Ik had ook het idee dat ik er nooit meer uit zou komen. Maar daar ben ik inmiddels van overtuigd dat dat gelukkig niet het geval is. Langzamerhand ga ik steeds beter in mn vel zitten. Het is vreemd als je jezelf niet meer kent. Maar het komt goed! Daar hou ik me aan vast. Niet fijn voor de mensen die het ook meegemaakt hebben, maar het helpt mij wel om te weten dat ik niet de enige ben. En sommigen kunnen het zo goed verwoorden, dat ik best verbaasd ben, zo van, nou ja zo voel ik het ook precies. We hebben elkaar nodig.

23. lakota
    Afbeelding van lakota

Niemand is een eiland Ees.Jij niet ik niet ,. niemand dus.
    Veel vrouwen hebben last van dat lege nest syndroom.Zo heet het dan bij vrouwen en bij mannen wordt het vaak Mid Life Crisis genoemd.
    Maar overal en altijd is er wel ergens een weg naar buiten te vinden.Een oplossing.Over 20 jaar zul je op deze tijd terug kijken en zeggen ,het was een keerpunt in mijn leven.Maar een goed punt ,IK had keuzes, die ik eindelijk kon gaan volgen voor MIJ.
    Je zit op een prachtige leeftijd , waar je gerust een eigen mening kan hebben , zonder dat je de halve wereld op je kop krijgt.Jij hebt op andere plekken gestaan en NU sta je hier.
    Er zijn veel goede boeken die je hier door heen kunnen helpen.
    En heb je meer hulp nodig zoek een goede Life Coach.
    Hormonen en overgang , kinderen,relatie's alles doet iets met ons en zo hoort het.
    Het heet groeien...en stop je met groeien dan wordt het fataal.

24. ees
    Afbeelding van ees

Vandaag de 2e intake gehad bij een psycholoog. Dat voelde wel goed. Je kan je verhaal kwijt, en krijgt ook de nodige aanwijzingen om ook eens op een andere manier te gaan denken. Dan kan je er zelf weer mee aan de slag.

25. lakota
    Afbeelding van lakota

Mooi Ees.Het MOET goed voelen.Je zult een relatie gaan opbouwen met die persoon en persoonlijk moeten worden , dus er moet een goed gevoel zijn.Zodra er dingen mis gaan, twijfel dan nooit een ander te zoeken.
    Je zit er NOOIT aan vast.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x