Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. De Tien geboden

Dit onderwerp heeft 327 reacties, en bestaat uit 14 pagina's. U bent momenteel op pagina 11 van 14.
De laatste reactie is geplaatst op 27-04-2012 19:40.

De Tien geboden

Ga naar een onderdeel
  1. clineke
    Afbeelding van clineke

Metaphysica is een interessant onderwerp, al is het niet altijd gemakkelijk om je hoofd erom te winden, so to speak :knipoog2:

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

2. catella
    Afbeelding van catella

Om God te kennen moeten we delen in zijn identiteit,
    Want alleen soort kent soort.

Laat de materiele wereld achter je,
    en stel jezelf als onmetelijk voor.
    Rijs op uit de tijd naar de eeuwigheid.
    Dan zul je God kennen.
    Geloof dat voor jou niets onmogelijk is.
    Stel je voor dat je onsterflijk bent
    en geleerd in elke kunst en wetenschap.

Stel je voor dat je thuis bent in
    de schuilplaatsen van elk levend schepsel.
    Maak jezelf hoger dan het hoogste,
    dieper dan de diepste diepte
    0mvat in jezelf alle tegenstellingen,
    hitte en kou, hard en vloeibaar.
    Denk jezelf overal tegelijkertijd,
    op het land, in de zee, in de hemel.

Stel je voor dat je ongeboren in de baarmoeder bent,
    Maar ook jong en oud en al dood
    en in de wereld voorbij het graf.

Zie dat alles naast en in elkaar bestaat
    In het bewustzijn.
    Alle tijden en alle plaatsten.
    Alle dingen van alle vormen en afmetingen

Dan zal je God kennen.

Hermes Trismegistus

3. clineke
    Afbeelding van clineke

Maar zelfs als we dat alles deden wat hieronder staat beschreven, dan nog zien we God te beperkt, binnen de grenzen van onszelf, in plaats van het mystery dat hij is, onnoemelijk veel groter dan wij ons zelfs maar voor kunnen stellen.

... en dan is er nog dit van Einstein

man's ethical behaviour should be based effectually on sympathy, education, and social ties and needs; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death. (Albert Einstein, Religion and Science, New York Times Magazine, 9 November 1930

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a will of the kind that we experience in ourselves. Neither can I nor would I want to conceive of an individual that survives his physical death; let feeble souls, from fear or absurd egoism, cherish such thoughts. I am satisfied with the mystery of the eternity of life and with the awareness and a glimpse of the marvelous structure of the existing world, together with the devoted striving to comprehend a portion, be it ever so tiny, of the Reason that manifests itself in nature. (Albert Einstein, The World as I See It)

I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own -- a God, in short, who is but a reflection of human frailty. Neither can I believe that the individual survives the death of his body, although feeble souls harbour such thoughts through fear or ridiculous egotisms. (Albert Einstein, obituary in New York Times, 19 April 1955)

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein)

clineke wijzigde dit bericht op 12-02-2012 02:43 met 7%
    "To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

4. catella
    Afbeelding van catella

Spinoza's gedachte ligt mij ook beter. De uitleg van zijn boek Ethica ben ik nu aan het lezen. Ik kende het wel maar was er veel van vergeten, het leest makkelijk omdat het mij ligt en zo in mijn leven past.

Maar goed, dit hoort weer niet hier thuis. :schaam:

5. ellon
    Afbeelding van ellon

De wereld heeft meer Einsteins nodig.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

6. catella
    Afbeelding van catella

quote:
    ellon schreef op 12 februari 2012 @ 10:39:
    De wereld heeft meer Einsteins nodig.
    Een waarheid als een koe !

7. marya
    Afbeelding van marya

quote:
    cinnemon schreef op 11 februari 2012 @ 21:55:
    [...]

Nee, ik had het nog niet uitgelegd, maar ik dacht voor al de gelovigen hier, leek het me heel duidelijk.

Vroeger op school en zondagschool vertelde ze een verhaal van een overspelige vrouw( aangerand of vrijwillig?) die zou gestenigd worden, toen vroeg Jezus?, zij die zonder zonden zijn, gooie de eerste steen, nu kan ik het niet goed vertelt hebben, maar ik heb dit jarenlang zo onthouden.

Nu kreeg ik van Clineke de indruk, dat ze nooit iets fout deed, daarom vroeg ik, durf jij de eerste steen te gooien, maar voor mij hoeft ze niet te antwoorden, want niemand is perfect, alleen God, we maken ook allemaal wel eens een leugentje om best wil, maar het is een leugen.

De waarden die ze noemde, dat is algemeen, we proberen er allemaal naar te leven.

Dat ik zo laat ben met antwoorden, komt omdat mijn zondag jullie zaterdag is, ha..ha.. en ik het gisteren druk had, het is nu ongeveer een paar minuten voor 7 am. zondagmorgen en hier boven dit berichtje staat de holl tijd.

Cinnemon,
    Ik ken Jezus' gezegde over "de eerste steen gooien".
    Het was Jezus, die dat zei.
    Als wij/jij dat hier gaan zeggen in een discussie, dan worden er, m.i. wel een paar stappen overgeslagen.

8. clineke
    Afbeelding van clineke

Overigens kan ik me in Benjamin Franklin's visie ook wel vinden. Hij was wetenschapper, ontdekker, vrijmetselaar (o.a.)
    Benjamin Franklin

Thirteen Virtues

Franklin sought to cultivate his character by a plan of 13 virtues, which he developed at age 20 (in 1726) and continued to practice in some form for the rest of his life. His autobiography lists his 13 virtues as:

"Temperance. Eat not to dullness; drink not to elevation."
    "Silence. Speak not but what may benefit others or yourself; avoid trifling conversation."
    "Order. Let all your things have their places; let each part of your business have its time."
    "Resolution. Resolve to perform what you ought; perform without fail what you resolve."
    "Frugality. Make no expense but to do good to others or yourself; i.e., waste nothing."
    "Industry. Lose no time; be always employ'd in something useful; cut off all unnecessary actions."
    "Sincerity. Use no hurtful deceit; think innocently and justly, and, if you speak, speak accordingly."
    "Justice. Wrong none by doing injuries, or omitting the benefits that are your duty."
    "Moderation. Avoid extremes; forbear resenting injuries so much as you think they deserve."
    "Cleanliness. Tolerate no uncleanliness in body, cloaths, or habitation."
    "Tranquility. Be not disturbed at trifles, or at accidents common or unavoidable."
    "Chastity. Rarely use venery but for health or offspring, never to dullness, weakness, or the injury of your own or another's peace or reputation."
    "Humility. Imitate Jesus and Socrates."

9. lorena
    Afbeelding van lorena

[b]Kun je dit ook in het nederlands vertalen?
    quote:
    [message=2540542,noline]clineke schreef op 12 februari 2012 @ 02:01[/message]:[/b]
    Maar zelfs als we dat alles deden wat hieronder staat beschreven, dan nog zien we God te beperkt, binnen de grenzen van onszelf, in plaats van het mystery dat hij is, onnoemelijk veel groter dan wij ons zelfs maar voor kunnen stellen.

... en dan is er nog dit van Einstein

man's ethical behaviour should be based effectually on sympathy, education, and social ties and needs; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death. (Albert Einstein, Religion and Science, New York Times Magazine, 9 November 1930

I cannot conceive of a God who rewards and punishes his creatures, or has a will of the kind that we experience in ourselves. Neither can I nor would I want to conceive of an individual that survives his physical death; let feeble souls, from fear or absurd egoism, cherish such thoughts. I am satisfied with the mystery of the eternity of life and with the awareness and a glimpse of the marvelous structure of the existing world, together with the devoted striving to comprehend a portion, be it ever so tiny, of the Reason that manifests itself in nature. (Albert Einstein, The World as I See It)

I cannot imagine a God who rewards and punishes the objects of his creation, whose purposes are modeled after our own -- a God, in short, who is but a reflection of human frailty. Neither can I believe that the individual survives the death of his body, although feeble souls harbour such thoughts through fear or ridiculous egotisms. (Albert Einstein, obituary in New York Times, 19 April 1955)

I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. (Albert Einstein)

10. catella
    Afbeelding van catella

Mijn engels is ook niet best, maar bij "vertaal" kom je een heel eind.

Toch zijn die 13 deugden wel heel bekend, terwijl ik de man niet ken.
    Dat is nu het leuke van internet, je kan van alles opzoeken.
    mooi he.

11. clineke
    Afbeelding van clineke

Lorena, daar gaat nogal wat tijd in zitten, dat ik niet heb, maar zoals Catella zei, dit zet je op het goeie been:

Google translate

12. clineke
    Afbeelding van clineke

quote:
    catella schreef op 12 februari 2012 @ 17:49:
    Mijn engels is ook niet best, maar bij "vertaal" kom je een heel eind.

Toch zijn die 13 deugden wel heel bekend, terwijl ik de man niet ken.
    Dat is nu het leuke van internet, je kan van alles opzoeken.
    mooi he.
    Benjamin Franklin is hier net zo bekend als Einstein ;) Hij wordt gezien als een van de funderende vaders van Amerika. Misschien ken je hem hiervan? :lol:
    http://edu.glogster.com/media/4/26/22/53/26225386.jpg

13. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

quote:
    clineke schreef op 12 februari 2012 @ 19:11:
    Lorena, daar gaat nogal wat tijd in zitten, dat ik niet heb, maar zoals Catella zei, dit zet je op het goeie been:

Google translate
    Ehh... dat gebruiken wij thuis als we een leuke avond willen hebben. De vertaling is zo letterlijk dat er geen touw aan valt vast te knopen...hilarisch gewoon. Stukje vertalen en dan is de vraag: Waar gáát dit over? Echt een leuk spelletje. :D

Willemijn23 wijzigde dit bericht op 12-02-2012 19:17 met 0%
    Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

14. catella
    Afbeelding van catella

quote:
    clineke schreef op 12 februari 2012 @ 19:13:
    [...]

Benjamin Franklin is hier net zo bekend als Einstein ;) Hij wordt gezien als een van de funderende vaders van Amerika. Misschien ken je hem hiervan? :lol:
    [afbeelding]
    De foto heb ik natuurlijk gezien, zonder te weten wie hij werkelijk was. Maar zeker interessant om over hem te lezen en leuk om jouw te lezen, Clineke

15. catella
    Afbeelding van catella

quote:
    Willemijn23 schreef op 12 februari 2012 @ 19:16:
    [...]

Ehh... dat gebruiken wij thuis als we een leuke avond willen hebben. De vertaling is zo letterlijk dat er geen touw aan valt vast te knopen...hilarisch gewoon. Stukje vertalen en dan is de vraag: Waar gáát dit over? Echt een leuk spelletje. :D
    Hahhahaa.......bij "vertaal "is dat ietsies beter.

16. clineke
    Afbeelding van clineke

Even off topic: Willemijn, hier wordt heel veel Spaans gesproken (2e taal na het Engels) en in sommige gebieden, zoals zuid Florida waar onze jongste woont, spreken sommige mensen helemaal geen Engels. Natuurlijk ben ik bezig met Rosetta Stone Spanish ;) maar om nu even een telefoontje te plegen, ehm.... not so easy. Dus doe ik eerst de zin in het Engels in de translator en dan lees ik het in Spaans af na eerst de persoon in kwestie gewaarschuwd te hebben dat ik (nog ;)) maar een paar woorden Spaans spreek. Gaat meestal goed! Ja, het staat vaak verkeerd, maar als je de taal een beetje spreekt zie je wel wat er bedoeld wordt. Ik vind het een prima hulpmiddel.

17. Willemijn23
    Afbeelding van Willemijn23

Ja, het helpt wel iets, maar echt, soms kan ik in een deuk liggen om een vertaling. Voor het engels en frans gebruik ik het soms voor een enkel woord, dat gaat prima, omdat je verder de tekst goed begrijpt. Echt leuk wordt het als je een totaal vreemde taal neemt. Dan is er echt geen touw aan vast te knopen.

Keer je om naar de zon... en je schaduw verdwijnt.

18. missmarple
    Afbeelding van missmarple

quote:
    catella schreef op 12 februari 2012 @ 00:56:
    Om God te kennen moeten we delen in zijn identiteit,
    Want alleen soort kent soort.

Laat de materiele wereld achter je,
    en stel jezelf als onmetelijk voor.
    Rijs op uit de tijd naar de eeuwigheid.
    Dan zul je God kennen.
    Geloof dat voor jou niets onmogelijk is.
    Stel je voor dat je onsterflijk bent
    en geleerd in elke kunst en wetenschap.

Stel je voor dat je thuis bent in
    de schuilplaatsen van elk levend schepsel.
    Maak jezelf hoger dan het hoogste,
    dieper dan de diepste diepte
    0mvat in jezelf alle tegenstellingen,
    hitte en kou, hard en vloeibaar.
    Denk jezelf overal tegelijkertijd,
    op het land, in de zee, in de hemel.

Stel je voor dat je ongeboren in de baarmoeder bent,Maar ook jong en oud en al dood
    en in de wereld voorbij het graf.

Zie dat alles naast en in elkaar bestaat
    In het bewustzijn.
    Alle tijden en alle plaatsten.
    Alle dingen van alle vormen en afmetingen

Dan zal je God kennen.

Hermes Trismegistus
    maar als iedereen zich moet voorstellen dat ie ongeboren in de baarmoeder zit, maar ook jong, oud en dood....van wie is die baarmoeder dan?

missmarple wijzigde dit bericht op 12-02-2012 23:05 met 1%

19. catella
    Afbeelding van catella

quote:
    missmarple schreef op 12 februari 2012 @ 23:04:
    [...]

maar als iedereen zich moet voorstellen dat ie ongeboren in de baarmoeder zit, maar ook jong, oud en dood....van wie is die baarmoeder dan?
    Jouw voorstellingsvermogen is ietsies groter dan er staat beschreven. :lol:

20. ellon
    Afbeelding van ellon

MM, is dit een serieuze vraag van je? Het is een gedicht, hoor.... :?

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

21. missmarple

quote:
    ellon schreef op 13 februari 2012 @ 08:24:
    MM, is dit een serieuze vraag van je? Het is een gedicht, hoor.... :?
    antw MM:Een gedicht dat begint met de woorden: Om God te kennen moeten we delen in zijn identiteit,
    Want alleen soort kent soort
    . neem ik heel serieus en tuurlijk is mijn vraag dan ook serieus.

22. clineke
    Afbeelding van clineke

Volgens mij betekent die regel dat je jezelf in alle staten van het leven voor moet stellen, zoals een circle of life (de identiteit van God, overal om ons heen); van het prille begin tot het hiernamaals. Tot wie die baarmoeder behoort is niet echt van belang lijkt me. Dat is meer figuurlijk bedoeld.

clineke wijzigde dit bericht op 13-02-2012 14:15 met 13%

23. missmarple

quote:
    clineke schreef op 13 februari 2012 @ 14:14:
    Volgens mij betekent die regel dat je jezelf in alle staten van het leven voor moet stellen, zoals een circle of life (de identiteit van God, overal om ons heen); van het prille begin tot het hiernamaals. Tot wie die baarmoeder behoort is niet echt van belang lijkt me. Dat is meer figuurlijk bedoeld.
    antw MM: Als mijn voorstellingsvermogen zo groot moet zijn (en dat is het) dan komt de vraag om het hoekje "van wie is de baarmoeder waar ik in zit als iedereen 'jong, oud en dood' is ".

24. clineke
    Afbeelding van clineke

IEDEREEN is niet "jong, oud en dood", dat staat er niet. JIJ moet jezelf in alle staten van het leven voorstellen: Als embryo, als jong mens, als oud mens, in het hiernamaals, vloeibaar en vast, enz. De cirkel van het leven is dan rond = de identiteit van God. God is in alles om ons heen. Vul die baarmoeder eigenaresse zelf maar in want dat is verder van geen belang, die kun je "moeder X" noemen. Als je het echt belangrijk vindt kun je die baarmoeder toedenken aan iemand anders die in de fase van het leven zit en zich in die fase op dat moment voorstelt. Lord have mercy...

clineke wijzigde dit bericht op 13-02-2012 20:41 met 1%

25. missmarple

Wijze woorden moeten wel kloppen, realitisch zijn.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x