Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. De Tien geboden

Dit onderwerp heeft 327 reacties, en bestaat uit 14 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 14.
De laatste reactie is geplaatst op 27-04-2012 19:40.

De Tien geboden

Ga naar een onderdeel
  1. missmarple
    Afbeelding van missmarple

Katholieke indeling:
    1 Gij zult geen afgoden vereren, maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
    2 Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet zonder eerbied gebruiken.
    3 Wees gedachtig dat gij de dag des Heren heiligt.
    4 Eer uw vader en uw moeder.
    5 Gij zult niet doden.
    6 Gij zult geen onkuisheid doen.
    7 Gij zult niet stelen.
    8 Gij zult tegen uw naaste niet vals getuigen.
    9 Gij zult geen onkuisheid begeren.
    10 Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

Joodse indeling:
    1 Ik ben de eeuwige uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb.
    2 Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
    3 Gij zult de naam van de Eeuwige, uw God, niet ijdel gebruiken.
    4 Gedenk de Sjabbat, dat gij die heiligt.
    5 Eer uw vader en uw moeder.
    6 Gij zult niet moorden.
    7 Gij zult niet echtbreken.
    8 Gij zult niet stelen.
    9 Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.
    10 Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.

In Vlaamse versvorm klinkt het zo:
    1 Bovenal bemin één God
    2 Zweer niet ijdel, vloek noch spot
    3 Heilig steeds de dag des Heren
    4 Vader moeder zult gij eren
    5 Dood niet, geef geen ergernis
    6 Doe niets wat onkuisheid is
    7 Vlucht het stelen en bedriegen
    8 Ook de achterklap en het liegen
    9 Wees steeds kuis in uw gemoed
    10 Begeer nooit iemands goed

Protestants:
    1 Vereer naast mij geen andere goden.
    2 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde. Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht.
    3 Misbruik de naam van de HEER, uw God, niet, want wie zijn naam misbruikt laat hij niet vrijuit gaan.
    4 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.
    5 Toon eerbied voor uw vader en uw moeder. Dan wordt u gezegend met een lang leven in het land dat de HEER, uw God, u geven zal.
    6 Pleeg geen moord.
    7 Pleeg geen overspel.
    8 Steel niet.
    9 Leg over een ander geen vals getuigenis af.
    10 Zet uw zinnen niet op het huis van een ander, en evenmin op zijn vrouw, op zijn slaaf, zijn slavin, zijn rund of zijn ezel, of wat hem ook maar toebehoort.’

Er bestaan dus meerdere "tien geboden".
    Sommige tien geboden staan uitgebreid beschreven...dat pastte niet op twee stenen tafels.

Lezen jullie de tien geboden wel eens en leven jullie er naar?

missmarple wijzigde dit bericht op 19-01-2012 13:07 met 1%

2. janneke2
    Afbeelding van janneke2

janneke2 schreef op 19 januari 2012 @ 13:06:
    De 10 woorden staan in de hebreeuwse bijbel - op meerdere plaatsten. (Exodus 34 - en op meerdere hoofdstukken van deuteronomium: 4, 5 en 10.)

Zou ik ze in 10 nummers vangen, dan wordt het:
    1) Ik ben de Heer uw God
    Gij zult geen andere goden hebben
    2) Gij zult geen afgodsbeelden maken
    3) Gij zult de naam van God niet misbruiken
    4) Gedenk de sabbat en hou hem in ere
    5) Eer uw moeder en vader
    6) Gij zult niet doden
    7) Gij zult geen overspel plegen
    8) Gij zult niet stelen
    9) Gij zult geen valse getuigenis afleggen
    10) Gij zult de vrouw van uw buurman niet begeren
    Gij zult uw buurmans huis niet begeren[/quote]

Keesje vroeg naar aanleiding iervan:
    Is dat eerste punt niet de opening en moet de nummering niet er onder beginnen want nou heb je 11 geboden.

Dat "het eerste woord" een opening is, geloof ik grif. Maar het geldt overal en bij iedereen wel als het eerste woord gebod. In bovenstaande samenvatting komt het neer op de regels: "Ik ben de Heer uw God; Gij zult geen andere goden hebben"

En ok het 10e woord/gebod is dermate lang, dat het in bovenstaande samenvatting 2 regels omvat("Gij zult de vrouw van uw buurman niet begeren; Gij zult uw buurmans huis niet begeren")

3. x deetje x
    Afbeelding van x deetje x

Maar wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?

4. twinmom_67
    Afbeelding van twinmom_67

Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. !

5. Keesje1964
    Afbeelding van Keesje1964

6. missmarple

Keesje ik kreeg de link niet geopend.

Twinmom hihi grappig ik dacht bijna dat er echt een Antilliaanse tien geboden waren toen ik je link zag.

Dank je Janneke.

7. missmarple

quote:
    x deetje x schreef op 19 januari 2012 @ 16:07:
    Deetje, ik weet niet hoe oud je bent maar wij kregen vroeger les over , de tien geboden, in de Godsdienstles. Ik heb er eigenlijk nooit meer iets van gehoord tot dat er op een ander topic over begonnen werd. En ik wist niet dat er meerdere tien geboden waren.

Maar je kunt ook terecht op andere topic's. bijvoorbeeld het topic "vlekken op kunststofdeur"of het topic "schrijven met gevangenen".En bij libelle-café zijn er blaf en babbeltopic's. Keuze genoeg.

missmarple wijzigde dit bericht op 19-01-2012 19:07 met 4%

8. marijke1
    Afbeelding van marijke1

De tien geboden zoals de meeste mensen die kennen kunnen door ieder weldenkend mens worden bedacht, ik sla de eerste vijf maar even over maar vanaf het zesde gebod vind ik ze erg logisch.

Op het bovenstaande berust copyright©

9. Pagan
    Afbeelding van Pagan

quote:
    x deetje x schreef op 19 januari 2012 @ 16:07:

MM vraagt gewoon iets in haar openingstopic:

Lezen jullie de tien geboden wel eens en leven jullie er naar?

"Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben."

10. Pagan
    Afbeelding van Pagan

Ik vind 6 t/m 9 normaal, de rest houden ze maar.. Jammer dat er geen gebod is: Gij zult geen kinderen penetreren

11. missmarple

quote:
    Pagan schreef op 19 januari 2012 @ 19:11:
    Ik vind 6 t/m 9 normaal, de rest houden ze maar.. Jammer dat er geen gebod is: Gij zult geen kinderen penetreren
    6 Gij zult geen onkuisheid doen
    Misschien is het 6.
    Ik vind dat die regel eigenlijk zegt "de mogelijkheid is er, maar doe het toch maar niet". NEE die MOGELIJKHEID mag er NOOIT zijn.

12. missmarple

9 Gij zult geen onkuisheid begeren.

of deze

13. Mee
    Afbeelding van Mee

Als je homo bent dan geldt nr 10 niet voor je
    Is anders heel oneerlijk :tong:

14. Pagan
    Afbeelding van Pagan

Dan mag je de buurman niet begeren en buurvrouws huis ook niet. Er bestonden toen natuurlijk nog geen homo's. Ik weet nog dat ik als kind niet snapte dat als Adam en Eva de eerste mensen waren, hoe die twee zonen zich vermenigvuldigd hadden. Later dacht ik zelfs aan iets incestueus, maar ik meen me te herinneren dat ze gewoon een vrouw uit een ander dorp trouwden. En toen sloeg de een de ander zn hersens in, mooie verhalen, ik zat op een christelijke lagere school, niets godsdienstig van huis uit.

15. mijzelf
    Afbeelding van mijzelf

begeren werd mij altijd gezegt had niet alleen te maken met het lichaamlijke maar ook niet jaloers zij op de materiélle dingen in het leven.
    Nou de meeste vind ik normaal hoor,en met de andere heb ik geen problemen.Ben christelijk opgevoed,maar doe er verder niks mee

16. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Adam en Eva hadden voorzover ik weet meer kinderen, ook dochters, er was dus sprake van incestueze verhoudingen en daar zijn wij allemaal het eindproduct van.

marijke1 wijzigde dit bericht op 19-01-2012 21:24 met 0%

17. marijke1
    Afbeelding van marijke1

In België is kuis een synoniem voor schoon, onkuisheid betekent in dat geval dat je huis vies is. ;)

18. missmarple

Betekenis ' kuis '

1kuis bn, bw; -er, -t 1 rein, zuiver: ~e taal 2 in seksueel opzicht eerbaar; maagdelijk, (iron) preuts

2kuis de; m (Belg) schoonmaak: (lett en fig) grote ~ grote schoonmaak

 kui·sen kuiste, h gekuist reinigen; zie gekuist

19. missmarple

quote:
    Pagan schreef op 19 januari 2012 @ 20:19:
    Dan mag je de buurman niet begeren en buurvrouws huis ook niet. Er bestonden toen natuurlijk nog geen homo's. Ik weet nog dat ik als kind niet snapte dat als Adam en Eva de eerste mensen waren, hoe die twee zonen zich vermenigvuldigd hadden. Later dacht ik zelfs aan iets incestueus, maar ik meen me te herinneren dat ze gewoon een vrouw uit een ander dorp trouwden. En toen sloeg de een de ander zn hersens in, mooie verhalen, ik zat op een christelijke lagere school, niets godsdienstig van huis uit.
    Dat snap ik nog steeds niet...

Alles en iedereen is later verdronken, behalve Noah die een ark bouwde en van elk soort dier twee exemplaren mee nam zodat zij overstroming/zondvloed zouden overleven...dus de kinderen van Adam en Eva zijn verdronken. Wij zijn spiksplinternieuw geboren.

Eva is gemaakt uit een rib van Adam omdat Adam anders eenzaam zou zijn in het paradijs.

20. missmarple

Ik mis in die Tien geboden de "dress-code".Heeft iemand anders nog een andere stenen-tafel?

21. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Adam was een probeersel, omdat ie niet helemaal goed gelukt was werd Eva uit één van zijn ribben gemaakt, als stelletje konden ze er wel mee door. Beetje Barbie en Ken.

22. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

De 10 geboden van God:
    1. Ik ben de Heer uw God, gij zult geen afgoden vereren maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
    3. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.
    4. Eer uw vader en uw moeder.
    5.Gij zult niet doden.
    6. Gij zult geen onkuisheid doen.
    7. Gij zult niet stelen
    8. Gij zult tegen Uw naaste niet vals getuigen
    9. Gij zult geen onkuisheid begeren
    10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

De 5 geboden van de H.Kerk:
    1.Gij zult de verplichte feestdagen vieren als zondag
    2.Op zondag en verplichte feestdagen de H.Mis bijwonen en geen verboden werk doen.
    3. Op onthoudingsdagen geen vlees gebruiken en op vastendagen vasten.
    4. Tenminste een maal per jaar biechten.
    5. In de Paastijd de H. Communie ontvangen

Adoeseg wijzigde dit bericht op 20-01-2012 13:15 met 0%
    Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

23. Keesje1964
    Afbeelding van Keesje1964

quote:
    janneke2 schreef op 19 januari 2012 @ 13:24:
    janneke2 schreef op 19 januari 2012 @ 13:06:
    De 10 woorden staan in de hebreeuwse bijbel - op meerdere plaatsten. (Exodus 34 - en op meerdere hoofdstukken van deuteronomium: 4, 5 en 10.)

Zou ik ze in 10 nummers vangen, dan wordt het:
    1) Ik ben de Heer uw God
    Gij zult geen andere goden hebben
    2) Gij zult geen afgodsbeelden maken
    3) Gij zult de naam van God niet misbruiken
    4) Gedenk de sabbat en hou hem in ere
    5) Eer uw moeder en vader
    6) Gij zult niet doden
    7) Gij zult geen overspel plegen
    8) Gij zult niet stelen
    9) Gij zult geen valse getuigenis afleggen
    10) Gij zult de vrouw van uw buurman niet begeren
    Gij zult uw buurmans huis niet begeren[/quote]

Keesje vroeg naar aanleiding iervan:
    Is dat eerste punt niet de opening en moet de nummering niet er onder beginnen want nou heb je 11 geboden.

Dat "het eerste woord" een opening is, geloof ik grif. Maar het geldt overal en bij iedereen wel als het eerste woord gebod. In bovenstaande samenvatting komt het neer op de regels: "Ik ben de Heer uw God; Gij zult geen andere goden hebben"

En ok het 10e woord/gebod is dermate lang, dat het in bovenstaande samenvatting 2 regels omvat("Gij zult de vrouw van uw buurman niet begeren; Gij zult uw buurmans huis niet begeren")
    Je uitleg bij het 1ste gebod begrijp ik nu dank je wel. Het 10de gebod zijn twee verschillende regels. De ene over seksuele (buurvrouw) en de andere over materiele (huis van de buren). Die van de buurvrouw word al een beejte behandeld in punt 7 hoe wel begeren en overspel niet het zelfde betekend.

24. Mee
    Afbeelding van Mee

Gebod 1 heeft dictatoriale kenmerken

25. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

quote:
    Adoeseg schreef op 20 januari 2012 @ 13:14:
    De 10 geboden van God:
    1. Ik ben de Heer uw God, gij zult geen afgoden vereren maar Mij alleen aanbidden en boven alles beminnen.
    3. Wees gedachtig, dat gij de dag des Heren heiligt.
    4. Eer uw vader en uw moeder.
    5.Gij zult niet doden.
    6. Gij zult geen onkuisheid doen.
    7. Gij zult niet stelen
    8. Gij zult tegen Uw naaste niet vals getuigen
    9. Gij zult geen onkuisheid begeren
    10. Gij zult niet onrechtvaardig begeren wat uw naaste toebehoort.

De 5 geboden van de H.Kerk:
    1.Gij zult de verplichte feestdagen vieren als zondag
    2.Op zondag en verplichte feestdagen de H.Mis bijwonen en geen verboden werk doen.
    3. Op onthoudingsdagen geen vlees gebruiken en op vastendagen vasten.
    4. Tenminste een maal per jaar biechten.
    5. In de Paastijd de H. Communie ontvangen

Sterker nog Mee: het "verplichten" van het een en ander tast je persoonlijke vrijheid aan.
    Gelukkig hoef je niet iedereen aan je tafel uit te nodigen, die alle geboden geschonden heeft....

Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x