- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 81 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 14-02-2012 12:04.
Morbide obesitas / Gastric Bypass
- Geplaatst op woensdag 11 januari 2012 21:05waarom2004
Sinds mijn pubertijd ben ik in gevecht met mijn gewicht maar ondanks de overtollige kilo's kon ik alles doen en laten wat ik wilde.
Maar sinds een jaar of 4 is daar een einde aan gekomen.
Ik heb diabetes en mijn cholesterol is te hoog.
De medicijnen die ik daarvoor slik bezorgen mij meer klachten dan de kwaal.
Ten einde raad heb ik 4 maanden geleden een afpraak gemaakt bij het Slotervaart ziekenhuis om eens te gaan praten over een Gastic Bypass.
Over twee weken is het zover, dan heb ik mijn eerst afspraak.
Nu heb ik mij al op een aantal fora ingelezen maar daar vind ik eigenlijk alleen maar mensen die het kort de operatie hebben ondergaan.
Mijn vraag is nu of hier iemand is die mij kan vertellen wat de effecten na een aantal jaar zijn, bij voorkeur vanaf een jaar of 4 na de operatie.
En of het waard is om de operatie te laten doen.
Mijn BMI is nu 42,3 en ik ben het gesjouw met al die kilo's meer dan zat.
Ik heb van alles gedaan om gewicht te verliezen en ik val ook best wel goed af, alleen het vasthouden is wat steeds weer mislukt.,
Ik zou graag jullie ervaringen hiermee horen.
Groetjes WaaromGroetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 12:06Maartje 44
Sterkte meid...niet het afvallen moet je in je systeem zetten maar het eetpatroon.
Pas dan boek je blijvend succes. - Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 13:49mijzelfKijk eens op de site van; valt af .nl
Er staat heel veel op dus hier ook van .Het is even zoeken maar je word er wel wijzer van.
Misschien zijn er nog wel meer opties voor je,laat je goed voorlichten ,en overdenk goed de risico,s.Dat is wat mij tegenhoud om deze stap te nemen.
- Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 14:39janneke2quote:waarom2004 schreef op 11 januari 2012 @ 21:05:
Sinds mijn pubertijd ben ik in gevecht met mijn gewicht maar ondanks de overtollige kilo's kon ik alles doen en laten wat ik wilde.
Maar sinds een jaar of 4 is daar een einde aan gekomen.
Ik heb diabetes en mijn cholesterol is te hoog.
De medicijnen die ik daarvoor slik bezorgen mij meer klachten dan de kwaal.
Groetjes Waarom
Hoi Waarom,
ik vermoed dat je statines slikt en dat IS helaas rotooi.
Uiteraard: een te hoog cholestrol is het ook niet.
Ga eens langs bij een orthomoleculaire arts - die kan eigne onderzoek doen er er zijn goede middelen die de functie van de statines kunnen overnemen.
...waaronder... (je gelooft het misschien niet) preparaten van visolie.
(Niet zelden zijn mensen met obesitas trouwens ook ondervoed. BIj visolie gaat het om de juiste verhoudingen van DHA en EPA, omega 3, 6 en 9, vroeger bekend als vitamine F. Alleen door echt gezond te eten krijg je dat als gewoon mens op orde - heb je dat niet op orde, dan heb je altijd ene "onvoldaan gevoel". Eet je dan iets wat lekker is, maar jou niet de goede vitamine F geeft, word je helaas alleen maar dik - en op termijn ziek.)
In overleg met je huisarts of inernist kun je dan op termijn stoppen met de statines.
En dan afvallen en volwaardige voeding eten. Dat kan heel goed met diabetes - en het kan nog lekker zijn ook!
Probeer dat eerst, voor je in je gaat laten snijden. - Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 20:13waarom2004
Dank je wel Maartje.Groetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 20:20waarom2004
Mijzelf,
Ik ben zelf geregistreerd op valt af en heb mij daar ook aangemeld bij de Gastric bypass groep maar ook daar relatief veel jonge Bypassers en nog geen reacties op mijn vragen.
Op zich een leuke site, ben er vorig jaar met Modifast dik 9 kilo afgevallen.
Maar je raad het al....................................................
Janneke2,
Ja ik slikte statines, maar ben er na een paar maanden mee opgehouden omdat ik mij zo beroerd voelde.
Ik probeer het te compenseren door 2 maal per week vette vis te eten.
Op zich eet ik volgens mij behoorlijk gezond en als ik lijn neem ik modifast, daar zit volgens mijn interniste ook alles in.
Heb een app op mijn mobiel waarmee ik de koolhydraten vetten en eiwitten kan berekenen en als ik die waardes zie kloppen ze ook met een volwaardige voeding.
En natuurlijk snoep/eet ik soms te veel.
Dat is ook mijn manco.
Ik kan beter niet eten dan iets eten, ik ken geen verzadigingsgevoel dus het is steeds een gevecht om te stoppen met honger.
En laten we eerlijk zijn deze operatie heeft nooit op mijn verlanglijstje gestaan.
Omdat ik er niet in geloofde.Omdat ik ervan overtuigd was/ben dat het tussen mijn oren zit en dat ik zelf de knop moet omzetten
Totdat mijn interniste zei dat als je die operatie laat doen je ook je verzadigingsgevoel terug krijgt. En dat die knop in je hoofd dan omgaat.
Toen begon ik te twijfelen.
En nu zoek ik dus ervaringen.
Want snijden in een gezond lijf daar geloof ik niet in, maar mijn lijf is niet gezond meer en als ik nu niet ingrijp zal het straks een onomkeerbaar proces worden.
Daarom, omdat ik strak een goed onderbouwde beslissing wil nemen, zoek ik mensen die het al meer dan 2 jaar geleden hebben laten doen en wil ik hun verhaal horen, na de euforie van het afvallen.
Was het 't waard of niet???
Groetjes WaaromGroetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op donderdag 12 januari 2012 21:11mijzelfhttp://www.obesitasvereni ... =0&postorder=asc&start=30
Misschien heb je hier wat aan Waarom,internet is hier ook super voor dat zie je maar weer. - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 00:01janneke2quote:waarom2004 schreef op 12 januari 2012 @ 20:20:
Janneke2,
Ja ik slikte statines, maar ben er na een paar maanden mee opgehouden omdat ik mij zo beroerd voelde.
Ik probeer het te compenseren door 2 maal per week vette vis te eten.
Verstandig - en gewoon in de smiezen houden of je voldoende vitamine F binnenkrijgt (ofwel: of je cholestrol nu nog steeds daalt).
Zo nee, dan heb je "hardere maatregelen" nodig dan alleen vette vis.
quote:waarom2004 schreef op 12 januari 2012 @ 20:20:
En natuurlijk snoep/eet ik soms te veel.
Dat is ook mijn manco.
Ik kan beter niet eten dan iets eten, ik ken geen verzadigingsgevoel dus het is steeds een gevecht om te stoppen met honger.
Hm - lastig!!!
Heb je ooit dat gevoel van tevredenheid gehad...?
Het gevoel van "nu is het goed"...?
Of is je honger er altijd...? Of juist weer soms wel en soms niet?
quote:waarom2004 schreef op 12 januari 2012 @ 20:20:En laten we eerlijk zijn deze operatie heeft nooit op mijn verlanglijstje gestaan.(...)
Want snijden in een gezond lijf daar geloof ik niet in, maar mijn lijf is niet gezond meer en als ik nu niet ingrijp zal het straks een onomkeerbaar proces worden.
Ja, idd, dat geloof ik grif...!
quote:waarom2004 schreef op 12 januari 2012 @ 20:20:(...).Omdat ik ervan overtuigd was/ben dat het tussen mijn oren zit en dat ik zelf de knop moet omzetten
Deze snap ik niet.
Okee - dingen kunnen 'psychisch' etc. zijn (tussen de oren en boven de wenkbrauwen).
...maar hoezo moet je het dan zelf doen?
Accoord, een arts heeft weinig verstand van de psyche, maar daar heb je dan weer psychologen voor.
quote:waarom2004 schreef op 12 januari 2012 @ 20:20:Totdat mijn interniste zei dat als je die operatie laat doen je ook je verzadigingsgevoel terug krijgt. En dat die knop in je hoofd dan omgaat.
Hm - interesting, my dear Watson, interesting!
Dat er na een gastric by pass weer rek optreedt in die verkleinde maag, dat kan ik me voorstellen.
Maar dat/of die rek ook het verzadigingsgevoel geeft - dat is idd wel een vraag!
Bij de meeste mensen is dat zo, maar die rem ontbreekt bij jou om een of andere reden - en of die rem er automatisch in wordt gebouwd?. - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 09:52waarom2004
Hoi Mijzelf,
Heb de artikelen gelezen en kan er niet vrolijk van worden.
Dat is ook waar ik bang voor ben. Dat zelfs die operatie niet meer helpt na een aantal jaar.
Groetjes WaaromGroetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 10:04waarom2004
quote:janneke2 schreef op 13 januari 2012 @ 00:01:
[...]
Verstandig - en gewoon in de smiezen houden of je voldoende vitamine F binnenkrijgt (ofwel: of je cholestrol nu nog steeds daalt).
Zo nee, dan heb je "hardere maatregelen" nodig dan alleen vette vis.
[.klopt helemaal..]
Hm - lastig!!!
Heb je ooit dat gevoel van tevredenheid gehad...?
Of is je honger er altijd...? Of juist weer soms wel en soms niet?
[.Kan mij niet herinneren dat ik het had het gevoel nu is het goed er zit gen lichamelijke rem op.
De honger is er niet altijd de honger is er pas na het eten. Na een normale avondmaaltijd heb ik honger (Hoofdhonger noem ik het)..]
Deze snap ik niet.
Okee - dingen kunnen 'psychisch' etc. zijn (tussen de oren en boven de wenkbrauwen).
...maar hoezo moet je het dan zelf doen?
Accoord, een arts heeft weinig verstand van de psyche, maar daar heb je dan weer psychologen voor.
[Ik weet dat als ik relaxed ben en mijn dagen op mijn manier kan invullen en daardoor ik meer kan bewegen ik dus wel kan afvallen, alleen het vasthouden tijdens de normale gang van zaken, werken huishouden en de zorg voor ouders valt mij zwaar. waardoor ik ga troost eten...]
Hm - interesting, my dear Watson, interesting!
Dat er na een gastric by pass weer rek optreedt in die verkleinde maag, dat kan ik me voorstellen.
Maar dat/of die rek ook het verzadigingsgevoel geeft - dat is idd wel een vraag!
Bij de meeste mensen is dat zo, maar die rem ontbreekt bij jou om een of andere reden - en of die rem er automatisch in wordt gebouwd?.Groetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 10:56conxita32
Hoi, Ik snap je probleem en ook je weerstand om te laten snijden in een gezond lichaam.
Ik ben sinds 2 weken bezig met een programma van John Gabriel. het is geen lijnen wat je doet. daar stop je voorgoed mee.
Met behulp van een ochtend en avond cd visualiseer je het hoe en wat in je lichaam. Door je onbewuste gedachten om te zetten en te laten herprogrameren ga je afvallen zonder lijnen.
Ik had altijd honger bij lijnpoging nummer zoveel. Nu eet ik wat ik wil en heb geen hongergevoel meer. Serker nog, ik vergeet weleens tussen de middag te eten. neem wel fruit, maar verder niks.
Het enige wat je moet veranderen zijn inderdaad vitamine's.
Hij adviseerd om 's avonds een probiotica te nemen en verder een multivitamine waar voldoende omega 3 in zit.
Ik heb zijn boek in 1 adem uitgelezen en gebruik dus nu de cd's en ik voel me veel evenwichtiger en ben 2 kilo kwijt en ik heb een zeer goed gevoel hierover.Moet uiteraard nog veel meer.Maar dat komt vanzelf.
Google maar eens op john gabriel methode. Echt het werkt. je kunt een hoofdstuk downloaden en je leest over het hoe en waarom. het zit zo logisch in elkaar.
Ik geloof hem echt wel en daarom heb ik hiervoor gekozen.
Ik wens je veel succes, al is dit misschien niet het antwoord dat je vroeg.
Succes en groetjes.mens durf te leven - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 11:24waarom2004
Hoi Conxita,
Ik zal er naar kijken.
Fijn dat het jou helpt.
Maar lijnen kan ik wel alleen vasthouden niet.
En dan heb ik het niet over 5 kilo, maar over meer dan 35 kilo
Groetjes WaaromGroetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 11:37janneke2Hoi Waarom,
het afdrukken ging een beetje mis...
Ik vroeg iets van 'heb je ooit dat gevoel van tevredenheid gehad...?
Jij schreef:."Kan mij niet herinneren dat ik het had het gevoel nu is het goed er zit gen lichamelijke rem op.
De honger is er niet altijd de honger is er pas na het eten. Na een normale avondmaaltijd heb ik honger (Hoofdhonger noem ik het)"
Ik begrijp dit als dat er voor het eten geen honger is. Dat herken ik. Als ik ijverig bezig met iets ben, sla ik ook zo een maaltijd over. Niet verstandig, want je lichaam bouwt dan wel een soort achterstand op.
En bij de vogende maaltijd blijkt dan opeens, dat ik razende honger heb. (Logisch: heel lang niet gegeten.)
En tijdens het geocncentreerd bezig zijn heb ik geen gevoel van 'het is genoeg' - maar na een tijd eten komt bij mij dat gevoel gelukkig wel op. En bij jou blijft je hoofd maar hongerprikkels geven...
Ik had een vraag gesteld over "waarom vind je, dat je het zelf moet doen...?"
Jij schreef: "Ik weet dat als ik relaxed ben en mijn dagen op mijn manier kan invullen en daardoor ik meer kan bewegen ik dus wel kan afvallen, alleen het vasthouden tijdens de normale gang van zaken, werken huishouden en de zorg voor ouders valt mij zwaar. waardoor ik ga troost eten..."
Wat ik herken is troosteten.
...en opgeteld bij dat je 'hoofdhonger' hebt, dat er geen gevoel van "het is genoeg" komt, zou ik bijna denken, dat je wel degelijk een lichamelijke rem hebt, maar dat die overschreeuwd wordt door je psychische behoefte aan troost.
En omdat psychische behoefte aan troost bij jou - en mij - "eten" is, IS het simpelweg niet genoeg, die gewone avondmaaltijd. Hoort daar nog van alles aan chocolade en wat al niet achteraan...
Blijft natuurlijkwel de vraag staan, waarom je dat troosteten in je eentje zou moeten aanpakken.
Juist als je behoefte hebt aan troost, is sociale steun zoeken verstandig. Dat stopt - in elk geval bij mij - het eten.
Not to mention, dat voor je oudes zorgen naast werk en een eigen bedoening gewoon zwaar IS - wellicht heeft het zin, ook daar steun voor te zoeken...? - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 16:18verjaardagskado
Hoi Waarom
Las al een tijdje mee, maar heb zelf een sleeve gehad en vond dat ik hier niet bij hoor!!
Maar waarom een bypass?
Ik ben heel blij dat ik de sleeve heb laten doen ( nu ruim een jaar geleden) en ben tot mijn vreugde al 44 kg afgevallen en ook ( wat mijn drijfveer was) mijn hart klopt weer regelmatig.
complimeten ten over en een heel ander mens.
Kijk op de site van de obesitaskliniek en orienteer je, mocht je dit besluiten weet dan wel dat de keuring streng is, dus wees niet teleur gesteld mocht het niet lukken, probeer het dan na een jaar nog eens.
heb je vragen stel ze, veel sterkte met je beslissing
gr. KadootjeGeniet van vandaag!! - Geplaatst op vrijdag 13 januari 2012 19:17mijzelfik begreep dat een sleeve juist uitrekt,dus je moet je ook streng aan het dieet blijven houden,en dat is nu net het probleem.Bij een hele goede begeleiding met psycholoog zal het misschien wel lukken.ik heb toevallig ook op die site gekeken gisteren.
Ik vind het een hele moeilijke stap omdat je zoveel verschillende verhalen leest.maar ook bij een maagbandje kan het verkeert aflopen is mijn ervaring. - Geplaatst op zaterdag 14 januari 2012 11:07waarom2004
Hoi Janneke, dat zou best wel kunnen kloppen.
Mag ik hier later op reageren, moet zo de deur uit.
Ben in ieder geval blij met jullie reacties.
Fijn weekend!!
Groetjes WaaromGroetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op zaterdag 14 januari 2012 15:19verjaardagskado
Maagbandje geven helaas steeds meer problemen, en ivm medicijn gebruik heb ik gekozen voor de sleeve, want die ruim 1 meter darm missen, vond ik geen prettig idee.
In de nazorg groep waar ik zit hebben al de mensen met een bypass toch wel wat problemen en nog een ander vrouwtje met een sleeve en ik niet. Ze halen ook het hongercentrum weg en dus heb je nooit meer honger ( wel lekkere trek) en als je teveel eet gooi je het er weer uit en dat doe je 2 x en dan weet je wat wel kan en wat niet.( voelt echt niet fijn).
Je maag is maar zo klein dat uitrekken bijna niet mogelijk is, hoewel sommige dat wel lukt, maar het blijft gevaarlijk, de rek raakt er eens uit.
En ja er kunnen complicaties op treden, maar daar word je in het voortrajeckt meerdere malen op gewezen, dus de keuze ligt dan bij jou, als je door de sreening komt.
groetjes van kadootjeGeniet van vandaag!! - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 09:10jasmijn37
een familielid van mij heeft ook een gastric bypass laten doen een paar jaar geleden.
helaas is hij, ten gevolge van de operatie, overleden!
weet dus heel goed waar je aan begint.
succes met de keuze. - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 13:03mijzelfDat is wat ik ook bedoel,zoveel procent overlijd bij de ingreep,en een paar bij complicatie (weet momenteel niet het percentage)En dan kan je zeggen ja,dat is met zoveel overgewicht ook,Maar ik heb het gevoel dat je het dan opzoekt.Het leven en dat van mijn kinderen is me nu net teveel waard,en ik wil dat risico gewoon niet.Ik moet er niet aan denken,het was vorige keer(na éénjaar) kantje boord, ik wil het nevernooit geen 2de keer meer meemaken.En het was ook nog allemaal voor niks dat is het ergste.mijzelf wijzigde dit bericht op 15-01-2012 13:06 met 2%
- Geplaatst op zondag 15 januari 2012 13:19waarom2004
Hoi Allemaal,
Nou dat zijn schrikbarende verhalen.
En ook juist die verhalen die mij de moed ontnemen tot de operatie.
Maar kadootje, hoe kwam jij tot de beslissing van een sleeve? En word bij de sleeve ook het hongercentrum uitgeschakeld? Dat is mij niet duidelijk.
En tegen wat voor problemen lopen de mensen met de bypass in jouw groep aan?
Janneke ik besef ook dat het zwaar is bij elkaar. En gelijkertijd is dat mijn huivering voor de operatie.
Hoe naar het ook klinkt ouders hebben niet het eeuwige leven meer.
Daarna komt er voor mij een rustiger periode, die misschien ook in mijn gewicht zal doorspelen (afvallen).
Het ook voor een groot deel troosteten, op de manier van ik ben al zo moe en ik moet al zo veel.
Dan ik neem wat lekkers of ik eet iets meer.
Daarbij heb ik een zittend beroep, en dat doet ook geen goed.
En een operatie is voor de rest van mijn leven.
Lastig dus.
Ben er nog niet uit.
Groetjes WaaromGroetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 13:54pootje
Wat heb je al allemaal voor dieeten geprobeerd dan??Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 15:32waarom2004
Pootje,
De eerste maal dat ik veel afviel was met een eiwit dieet, een soort poeder rond 1980;
Gewoon lijnen,
brooddieet;
Eetlustremmers op dokters voorschrift.
Met als gevolg hartkloppingen en droge mond.
Slank en Fit kuur;
Zwem je slank + diëtiste.
Weer eetlustremmers;
diverse diëtistes;
Obesitaskliniek Ursula traject van bijna 3 jaar totaal;
Reductil;
Modifast;
Herbalife;
Beweegkuur.
Het gaat ook niet om het afvallen, het gaat om het verloren gewicht eraf houden.
Groet Waarom.Groetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 19:01pootje
Als ik dat zo lees heb je alleen nog maar extreme dingen geprobeerd. Afgezien van dietistes. Probleem van poedertjes en dingen als brooddieten en herbalife/modifast dat je behoorlijk onder het aantal calorieen zit wat je moet eten. Om je motor draaiende te houden. Gevolg is, als je weer beetje normaal gaat eten dat je dan gelijk weer aankomt, omdat je lijf uit behoud op de spaarstand is gaan staan.
Ik zeg niet dat je er niet voor moet gaan, maar ik zou toch ook nog even verder rond kijken. Ben je al eens bij de Weightwatchers geweest bv. je mag echt alles eten. maar niet boven je aantal points die je per dag mag eten. Volgens mij is het ook een van de weinige dieten die erkend goed is. Omdat je alles binnenkrijgt wat je moet eten.
Emo eters zijn we allemaal. Ik ben daar ooit 20 kilo afgevallen en heb daarna het programma losgelaten. Na 5 jaar kan ik bijna op nieuw beginnen. Maar ik weet wel waar het aan ligt. te grote porties, te veel snoepen etc. maar ik weet ook dat dit wel een manier is om verantwoord en redelijk makkelijk wel af te vallen. Maar helemaal vanzelf zal het niet gaan. En we hebben allemaal levens lang. of je nou kiest voor het een of het ander.
Zoek een psychologe die je naast een dieet begeleid. En denk er goed over na voor je in je laat snijden.Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 19:40waarom2004
Pootje,
Ja die was ik nog vergeten.
Ben er drie maal geweest voor de punten en na de punten met boekjes en cd's, calculators en stappentellers.
En ja het werkt, dat is ook niet het probleem maar daarna.
Vind het nog knap dat jij bijna 5 jaar over die 20 kilo hebt gedaan.
Het is toch altijd opletten geblazen. Je moet het niet alleen zelf doen je moet het ook zelf volhouden.
En begeleiding van een psycholoog heb ik gehad bij de obesitaskliniek. Die begrepen alles volkomen, waarom ik troost at.
Weet ook wel hoe het in elkaar zich in mijn hoofd bedoel ik maar weten en doen èn blijven doen dat is de moeilijkheid.
Groetjes Waaromwaarom2004 wijzigde dit bericht op 15-01-2012 19:40 met 0%Groetjes Waarom ----------------------- what goes around comes around - Geplaatst op zondag 15 januari 2012 19:46pootje

Het is zeker daar slimmer om iedere week te gaan. Ik heb echt die stok achter de deur nodig. Alleen lukt het niet. Ben je eenmaal op gewicht en je bent door die 6 of 8 weken stabiliseren heen dan kan je minder vaak gaan. Als je dan 1 maal per maand gaat heb je toch nog die stok achter de deur.
Ik ben van plan om het nu niet weer los te laten. En echt elke week te gaan tot ik weer onder de 75 ben. Voor mijn lengte zou ik nog 10 minder moeten. Maar een mens moet realistisch blijven vind ik. En een beetje lekker eten is ook gewoon lekker. Ik mag graag koken, en dat lekker eten heeft voor mij niet altijd die troost functie. Het is ook gewoon leuk!!!Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.
Dit onderwerp heeft 81 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 14-02-2012 12:04.
Morbide obesitas / Gastric Bypass