- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 74 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 18-01-2012 01:44.
Libelle brief 2 - Ik snap het gewoon niet
- Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 13:52ModLibelle
Vorig jaar genoten mijn man en ik van de Libelle-reis naar Samos. Tijdens een etentje met andere hotelgasten vertelde ik dat ik werkzaam ben in de gehandicaptenzorg. Een oudere vrouw deelde daarop zonder blikken of blozen mee dat ‘ze’, doelend op de gehandicapten, maar beter een spuitje konden krijgen. Hoewel ik nog een zwakke poging deed om uit te leggen dat ze het echt verkeerd zag, reageerde deze mevrouw met: ‘Zo zie ik dat nou eenmaal’. Ik wilde haar nog vragen wat ze zou zeggen als het om haar eigen kind zou gaan. In plaats daarvan heb ik het er maar bij gelaten. Want ik wérk niet alleen met verstandelijk gehandicapten, ik heb ook een verstandelijk gehandicapte zoon. De opmerking spookt nog voortdurend door mijn gedachten. Ik snap gewoon niet dat mensen anno nu er nog zulke opvattingen op nahouden.
M KAlgemeneVoorwaarden | Forum@Libelle.nl - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 14:28mijzelfDat zijn geen mensen,maar zonder gevoel levende wezens!!Hopelijk gaat dit wezen ooit nog in een mens met gevoel veranderen. Snel deze opmerking vergeten ,en gelukkig zijn met je kind,en je werk.Hopelijk blijven meer van deze opmerkingen jullie bespaart.
- Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 16:18starrynight1
Het is wel goed om te ervaren dat er nog dergelijke meningen zijn. Maar wanneer zeg je dat iemand gehandicapt is, dat is voor mij een grotere vraag. Wanneer krijg je dat stempel. Deze mevrouw is gehandicapt in haar inlevingsvermogen denk ik. Een empathieloos wezen, misschien moeten zulke lui ook een spuitje krijgen?
Ik heb zelf een kleinzoon met down, een feest voor zijn omgeving. Hij maakt mensen blij en heeft geen toekomstige zorgen. Hij is wat dat betreft niet gehandicapt om vrees te ontwikkelen voor later en is nooit depressief. Zijn moeder heeft een andere kijk op het leven gekregen en is werkzaam geraakt in het ontwikkelen van lesmateriaal voor deze mensen. Het is over het algemeen niet voordelig voor de maatschappij om gehandicapte mensen af te voeren (denk gewoon maar nuchter aan werkgelegenheid).
't Ja, wie moet je eigenlijk allemaal een spuitje geven om nog een maatschappij overeind te houden, volgens mij blijft er niemand over.
Wel lekker rustig op de wereld.

- Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 18:21ellydev1Ze zeggen weleens sommige mensen praten na hun verstand en daar is deze "dame" een goed voorbeeld van
Vergeet wat die vrouw verteld heeft Mensen met zulke domme praat verdienen zelf een spuitje. - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 18:26Maartje 44
Er is niveau verschil..(gehandicapte)kindjes zijn altijd lieverds vooral als het je(klein)kind is...
Maar eens zijn ze volwassen..en dan ziet vaak een(down)handicap er heel anders uit..
Ik hoorde ooit van een deskundige dat niet alle down personen geschikt zijn voor de,,josti band,,..en dat is zo de waarheid. - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 18:29Maartje 44
quote:ellydev1 schreef op 05 januari 2012 @ 18:21:
Ze zeggen weleens sommige mensen praten na hun verstand en daar is deze "dame" een goed voorbeeld van
Vergeet wat die vrouw verteld heeft Mensen met zulke domme praat verdienen zelf een spuitje.
Die laatste zin...is dat met verstand neer getypt ?
Ieder zn mening en niemand verdiend daardoor een spuitje.. - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 19:35starrynight1
Mensen die tegenwoordig met Down worden geboren, krijgen een heel andere begeleiding dan een tiental jaren terug Maartje. Dat is wat een z.g. deskundige ook kan weten. Ze worden heel anders voorbereid op het leven als vroeger. Ik doel helemaal niet op mijn kleinkind als een aardig kind. Mijn dochter begeleidt een aantal kinderen met verstandelijke beperkingen. http://www.opjeeigenwijze.nl/
Ze kunnen vaak al op hun tiende foutloos schrijven, wat ik van jou niet altijd kan zeggen. Ook het lezen gaat hen bijzonder goed af en kunnen dat vaak al op hun vierde jaar. Bouwen dat lezen op omdat ze taalvaardig moeten worden. Vroeger konden ze zich niet uiten omdat die taalvaardigheid hen niet eigen was, nu wel, dus kunnen ze duidelijk krijgen wat ze willen. En dat bevordert hun kennis en andere vaardigheden. Je zou eens moeten weten.
Natuurlijk zijn er net als bij gewone mensen niveauverschillen in intelligentie, dat hou je. Desondanks kunnen de downs en andere mensen met beperkingen zeer veel meer dan vroeger.starrynight1 wijzigde dit bericht op 05-01-2012 19:36 met 0% - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 19:54marijke1
Kinderen met het syndroom van Down zijn doorgaans lang niet zo beperkt als wordt verondersteld.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 22:44mijzelfiedereen is op zijn eigen manier beperkt in dingen,of gevoelens, want niemand is volmaakt.
{Maartje
Er is niveau verschil..(gehandicapte)kindjes zijn altijd lieverds vooral als het je(klein)kind is...
Maar eens zijn ze volwassen..en dan ziet vaak een(down)handicap er heel anders uit..
Ik hoorde ooit van een deskundige dat niet alle down personen geschikt zijn voor de,,josti band,,..en dat is zo de waarheid}
.maar jij ziet er ook anders uit als je volwassen bent,en speelt naar alle waarschijnlijkheid niet in de jostiband maar misschien in de plaatselijke harmonie(jostiband wat ik persoonlijk knap vind om dat aan deze mensen te leren)vind ik best leuk om te zien hoe deze mensen genieten en hoe het publiek trots is.Ik geef toe dat het misschien niet altijd prettig zal zijn voor mensen(soms kwijlen of rare geluiden maken),maar realiseer je dan ook hoe rijk je bent met gezonde kinderen,
Deze topic betreft geestelijk en lichaamlijk gehandicapte mensen denk ik..
Elk mens heeft op geeft zijn eigen manier waarde aan ons leven ,we kunnen nog heel veel leren van elkaar
mijzelf wijzigde dit bericht op 05-01-2012 22:45 met 0% - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 22:58Pagan
quote:Maartje 44 schreef op 05 januari 2012 @ 18:26:
Ik hoorde ooit van een deskundige dat niet alle down personen geschikt zijn voor de,,josti band,,..en dat is zo de waarheid.
Goh dat je dat van een deskundige moest horen...
Maar wat wil je er mee zeggen, of is het een overbodige mededeling ?"Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 23:00Pagan

Ik vind dat jij nogal vervelend reageert. Wanneer iedereen z'n mening mag hebben, mag die toch ook zijn dat iemand een spuitje verdient voor vervelende opmerkingen?quote:Maartje 44 schreef op 05 januari 2012 @ 18:29:
[...]
Die laatste zin...is dat met verstand neer getypt ?
Ieder zn mening en niemand verdiend daardoor een spuitje.."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 23:10apekop
Zo'n 70 jaar geleden was er een meneer die vond dat alle mensen die "nutteloos" voor de maatschappij waren gedood moesten worden.
Griezelig dat er nog steeds mensen zijn die denken dat ze van betere kwaliteit zijn dan hun medemens.
Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op donderdag 05 januari 2012 23:29rema
Wat krijg je voor wereld wanneer iedereen die anders is dan wat als normaal wordt beschouwd er niet meer mag zijn, en wie beslist wie er goed genoeg is?
Ik denk dat je dan een wereld vol gevoelsarme mensen overhoudt. - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 08:17niejel
Ik hoorde ooit van een deskundige dat niet alle down personen geschikt zijn voor de,,josti band,,..en dat is zo de waarheid.
Maartje,
Stop nou eens met deze nare postings!
Je tikt van die puntjes waarop wij zelf iets moeten invullen en dat komt zo naar over.
Voordat je hier iets schrijft verdiep je eens in de materie! Toen jij jong was ging men heel anders om met mensen met een beperking dan tegenwoordig!
Ik heb bewondering voor de mensen die nu werken in de zorg voor mensen met een beperking en zie om mij heen dat mensen met een beperking een heel goed leven kunnen hebben met de juiste begeleiding. Ze staan veel zelfstandiger in het leven dan vroeger en nemen deel aan de maatschappij. Daar moeten wij mee om gaan en ons aan aanpassen.
We moeten met hen praten in plaats van over hen!niejel wijzigde dit bericht op 06-01-2012 10:01 met 45% - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 08:53ellon

Sterker nog: als die mevrouw die opmerking tegen mij had gemaakt, had ik gezegd dat mensen zoals zij een spuitje zouden moeten krijgen. Ik denk dat het gesprek dan snel afgelopen zou zijn,quote:Pagan schreef op 05 januari 2012 @ 23:00:
[...]
Ik vind dat jij nogal vervelend reageert. Wanneer iedereen z'n mening mag hebben, mag die toch ook zijn dat iemand een spuitje verdient voor vervelende opmerkingen?De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 11:33lana
quote:ellon schreef op 06 januari 2012 @ 08:53:
[...]
Sterker nog: als die mevrouw die opmerking tegen mij had gemaakt,
Ik was geloof ik volkomen sprakeloos geweest, bij zoveel domheid........
Bestaan die mensen echt? - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 11:40lana
Maartje, is het jouw waarheid of de "waarheid" van een "deskundige"?
Want waar haalt de deskundige zijn deskundigheid vandaan? Van een andere deskundige dacht ik zo....
Want wie zijn de echte deskundigen? Zijn dat niet de ouders, broers, zussen van een kind met down? Zijn zij niet degenen die precies weten wat mogelijk is of wat niet, voor hun kind, broer, zus. - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 11:43myra
Ik schrik wel 'n beetje van wat ik hier nu lees: een spuitje geven! Met als bedoeling: iemand dan maar uit de weg ruimen! De gedachte alleen al! Waar halen ze 't vandaan! Dit is nu 'n goed voorbeeld van een maatschappij waar geen tolerantie meer is, alles is wit of zwart, er zit niets meer tussen. Saamhorigheid, meevoelen, geduld, fatsoen, vriendelijkheid enz het is allemaal ver te zoeken.BAH
Wat 'n armoede! - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 13:00janneke2quote:Maartje 44 schreef op 05 januari 2012 @ 18:26:
Ik hoorde van een deskundige - dwz.: iemand die al jaren werkte in een gezinsvervangend tehuis, dat dit idd de nuchtere waarheid is.
De meeste mensne met down zijn uiterst "aaibaar" en als de familie niet meer komt (snik) is een bezoektante zo gevonden.
Maar als er ook psychische problematiek speelt - hoei...! (Heftige jalouzie, waardoor er direct wordt aangevallen of spullen kapot worden gemaakt. Mijn schoonzus woonde met zo iemand in huis - brrr. Of soms zijn deze woedaanvallen onduidelijk, komen ze ''vanuit het niets''; uitgevoerd door een boomlange, gespierde kerel...)
Als schoonzus van een autiste: autisten zijn veel en veel minder aaibaar - en bezoektantes vinden is beslist moeizamer.
In 1988 terug was "heel nederland" geschokt door Jolanda Venema: vastgeketend in een tehuis. ("Diep zwakzinnig met ernstige gedragsproblematiek".)
Vorig jaar "hadden we" Brandon. (Die zich redelijk tot goed verbaal kon uiten, maar geen enkele controle kon krijgen over zijn agressie...)
Niet dat ik direct een oplossing heb (en van dat spuitjesmens moet ik niets hebben), maar er is idd groot verschil in niveau. - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 13:15Maartje 44
quote:janneke2 schreef op 06 januari 2012 @ 13:00:
[...]
Ik hoorde van een deskundige - dwz.: iemand die al jaren werkte in een gezinsvervangend tehuis, dat dit idd de nuchtere waarheid is.
De meeste mensne met down zijn uiterst "aaibaar" en als de familie niet meer komt (snik) is een bezoektante zo gevonden.
Maar als er ook psychische problematiek speelt - hoei...! (Heftige jalouzie, waardoor er direct wordt aangevallen of spullen kapot worden gemaakt. Mijn schoonzus woonde met zo iemand in huis - brrr. Of soms zijn deze woedaanvallen onduidelijk, komen ze ''vanuit het niets''; uitgevoerd door een boomlange, gespierde kerel...)
Als schoonzus van een autiste: autisten zijn veel en veel minder aaibaar - en bezoektantes vinden is beslist moeizamer.
In 1988 terug was "heel nederland" geschokt door Jolanda Venema: vastgeketend in een tehuis. ("Diep zwakzinnig met ernstige gedragsproblematiek".)
Vorig jaar "hadden we" Brandon. (Die zich redelijk tot goed verbaal kon uiten, maar geen enkele controle kon krijgen over zijn agressie...)
Niet dat ik direct een oplossing heb (en van dat spuitjesmens moet ik niets hebben), maar er is idd groot verschil in niveau.
Goed verwoord,dank je wel !
Tis geen roze bril en vaak problematisch als ze volwassen worden.
(spuitjes discussie is beneden elk niveau,laat dat duidelijk zijn)
De kracht bij een woede uitbarsting is on-geremt door de handicap.
Begeleiding vaak intensief en al-tijd nodig,respect voor wie dat als hulpverlener kan. - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 13:51lana
quote:Maartje 44 schreef op 06 januari 2012 @ 13:15:
[...]
Tis geen roze bril en vaak problematisch als ze volwassen worden.
Als je het dan hebt over "ze"....., bedoel je dan dat "ze" allemaal problematisch worden,als ze volwassen zijn of is er enige nuance mogelijk?
Zijn het niet juist de excessen die uitgebreidt in de media komen en breed worden uitgesponnen? En al die mensen waar het wel goed mee gaat dan? Is dat niet de meerderheid? Maar niet interressant genoeg om daar een mooi plaatje van te maken door de media.
Als we het hebben over een groot verschil in niveau, dan klopt dat inderdaad. Maar dat is bij de "gewone" mensen toch ook zo? Dat niveau verschil. We zijn niet allemaal even slim, dat blijkt wel uit de opmerking van iemand die we als normaal beschouwen..... ( wat dat ook moge zijn) - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 14:00Adoeseg

Ik vind die opmerking van die mevrouw net zo erg, als de domme opmerkingen die wel eens tegen homo's, gekleurde of anders gelovigen worden gemaakt. Het getuigd van weinig inzicht in het leven van anderen. Laat je niet van de wijs brengen door zo'n dom mens!quote:ModLibelle schreef op 05 januari 2012 @ 13:52:
Vorig jaar genoten mijn man en ik van de Libelle-reis naar Samos. Tijdens een etentje met andere hotelgasten vertelde ik dat ik werkzaam ben in de gehandicaptenzorg. Een oudere vrouw deelde daarop zonder blikken of blozen mee dat ‘ze’, doelend op de gehandicapten, maar beter een spuitje konden krijgen. Hoewel ik nog een zwakke poging deed om uit te leggen dat ze het echt verkeerd zag, reageerde deze mevrouw met: ‘Zo zie ik dat nou eenmaal’. Ik wilde haar nog vragen wat ze zou zeggen als het om haar eigen kind zou gaan. In plaats daarvan heb ik het er maar bij gelaten. Want ik wérk niet alleen met verstandelijk gehandicapten, ik heb ook een verstandelijk gehandicapte zoon. De opmerking spookt nog voortdurend door mijn gedachten. Ik snap gewoon niet dat mensen anno nu er nog zulke opvattingen op nahouden.
M KKiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 14:26janneke2quote:lana schreef op 06 januari 2012 @ 13:51:
Zijn het niet juist de excessen die uitgebreidt in de media komen en breed worden uitgesponnen?
Tussen Jolanda Venema en Brandon zat zo 'n 25 jaar, dus dat valt wel mee. Maar let wel: in beide gevallen ging het om familie, die een en ander naar buiten bracht.
Trouwens: in het 'geval' van Brandon ging het dus om niet te beheersen agressie - maar niemand wist de oorzaak. Ook Brandon zelf kon geen duidelijkheid geven. (Het kan van alles zijn, van voedselintolerantie tot sexueel misbruik...)
Ook mijn schoonzus, die geen sexueel contact maakt, heeft 2 maal de morning after pil gehad. (Waarom, dat staat niet in het dossier vermeld, dat of ze zwanger was en zo ja, hoe dan, geen idee.)
Ofwel: ik vind de aandacht van de media voor het reilen en zeilen van de gehandicaptenzorg maar mondjesmaat.
En idd: diep respect, voor wie werkt ''in de Z'' !!! - Geplaatst op vrijdag 06 januari 2012 19:45starrynight1
Onbekend maakt onbemind. Dat geldt ook hier. Er zou wat meer openheid over bepaalde aandoeningen moeten zijn vanuit de overheid. Veel kinderen met beperkingen worden momenteel in het basisonderwijs geïntegreerd. Dat heeft goede en minder goede kanten. Deels leren kinderen zonder achterstand omgaan met hun klasgenoten en hun beperkingen ervaren, aan de andere kant vraag ik me af in hoeverre de kinderen met achterstand het zelf ervaren als prettig om met kinderen om te gaan die 'normaal' zijn. Dat zal blijken als na een jaar of tien bepaalde conclusies worden getrokken door 'deskundigen'
Ik praat hier dus niet over de volwassenen die het huidige, meerwaardige (meer betrokken) onderwijs niet gevolgd hebben, maar over degenen die het 'geluk' hebben meer geintegreerd te worden in het huidig onderwijs.
'Normale' mensen kunnen heel lastig zijn als ze volwassen zijn en gaan hun boekje vaak op velerlei manieren te buiten (Breivik als recent voorbeeld), en richten dan veel schade aan, terwijl mensen met een beperking, als de begeleiding goed is (niet altijd) in de gaten gehouden kunnen worden.
Nogmaals, het levert veel werkgelegenheid op tijdens het bestaan van mensen met beperkingen, of je wilt of niet. Bewondering heb ik niet zozeer voor de begeleiding, het ligt je of het ligt je niet. Mijn dochter doet het met veel plezier en geniet er van en heeft daarom totaal geen behoefte aan bewondering van wie of wat dan ook. Hoort mensen zelfs met een beetje argwaan aan als ze op een manier praten alsof ze een soort uitzondering is wanneer ze enthousiast is. Vervelend is dat en mensen moeten eens leren dat acceptatie een normaal iets is. Want wie van ons is eigenlijk 'normaal'. Het schrijven op een forum is ook een vorm van narcisme, een benaming die voor mensen met een beperking geldt, inclusief mijzelf.
starrynight1 wijzigde dit bericht op 06-01-2012 19:48 met 0% - Geplaatst op zaterdag 07 januari 2012 01:10Pagan
Goede bijdrage Starrynight1.
Ik lees hier het openingsbericht, waarvan ik dacht triest dat iemand het alleen al nodig vindt deze ongepaste mening te delen met iemand, die vertelt in de gehandicaptenzorg te werken (ook nog blijkt zelf een gehandicapte zoon te hebben), dus blijkbaar op een bepaalde, redelijk gefrustreerde confrontatie uit is. Naar mijn smaak had degene die deze brief schrijft zelf de confrontatie aan moeten gaan, i.p.v. een brief aan een vrouwenblad schrijven, misschien dat dan zo'n dame zich de volgende keer bedenkt, dat scheelt weer voor de volgende..
Op dit forum ben ik nog steeds verbijsterd over de reacties van Maartje44. Ook de daarop volgende reacties van Janneke2 zijn voor mij onbegrijpelijk.
Dames, wat willen jullie nu eigenlijk precies beweren? Wat is nu jullie mening omtrent de openingsbrief. Maartje lijkt wel te verklaren dat ze het met de spuitjesmevrouw eens is, want er zijn niveauverschillen? Dat is haar dan wel wijsgemaakt door een deskundige, tja.. een waarheid als een koe, natuurlijk zijn er niveauverschillen bij mensen die een verstandelijke aandoening hebben, daar heb je toch niet de mening van een deskundige voor nodig, dat weet elke idioot. Janneke valt haar vakkundig bij...ook over gedragsproblemen. Maar wat is het punt dat jullie willen maken??? Zijn daarom mensen met een handicap lastig en kunnen ze beter geelimineerd worden of wat bedoel je in godsnaam te zeggen? Niveauverschillen lijkt mij geen reden tot zulke wanstaltige opmerkingen als die door de briefmevrouw worden beschreven. DUS je veroordeelt die opmerking, of ben je het ermee eens of zeg wat je dan bedoelt, ook die roze bril, wat bedoel je? Maak jij uit of iemand door een roze bril kijkt, of heb je respect voor de verschillen, die je zelf van een DESKUNDIGE hebt gehoord? Wat is het issue van niveauverschillen, die heb je ook bij zog. niet gehandicapte mensen, op een forum valt dat al op, vreselijk slechte ned.grammatica bijv., heeft de maatschappij op de langere termijn behoorlijk last van, moeten die mensen ook een spuitje Maartje?"Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben."
Dit onderwerp heeft 74 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 18-01-2012 01:44.
Libelle brief 2 - Ik snap het gewoon niet