Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Gezondheid & Psychologie
  4. Af en toe last van een benauwde ademhaling

Dit onderwerp heeft 3 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 24-12-2011 10:20.

Af en toe last van een benauwde ademhaling

Ga naar een onderdeel
  1. Allready
    Afbeelding van Allready

Goedenavond,

Ik ben een 21 jarige jongen, gezond, alleen heb ik een probleem waar ik al een aantal jaar mee zit. Ik weet niet of het een gewoonte, een soort astma, of iets anders in die trend is. Ik heb meerdere malen per dag een 'extra ademhap' nodig. Het lijkt op een soort hyperventilatie. Ik adem dan diep in, en dan is mijn ademhaling weer op pijl. Zoals je je kunt voorstellen is dit vrij irritant als je dit meerdere malen per dag moet doen. Ook krijg ik wat last van mijn schouders als ik ze steeds ophaal met het inademen. Nu zullen er velen zijn die zeggen ga eens naar de dokter. Dat heb ik gedaan, 2 jaar geleden zonder enig concreet resultaat. Ik heb toen een longfunctie-onderzoek gedaan en daar kwam niet veel uit. Het blijkt dat ik allergisch ben voor katten, honden en nog wat andere (onbelangrijke) dingen.

Nu hebben die pillen nauwelijks gewerkt, en heb ze dus in die twee jaar maar een aantal keer gebruikt, zonder resultaat. Het valt mij op dat ik het vaker heb als ik eraan denk, dus het lijkt af en toe op een gewoonte. Ik heb een huiskat, en daar ligt het niet aan. Ik heb het ook buitenshuis op welke plek dan ook. Met grote inspanning heb ik er veel last van en moet ik vaak even goed op adem komen. Als ik de extra 'ademhap' niet doe, krijg ik het gevoel dat ik onregelmatig ga ademen en dan wordt het een beetje krampachtig en ongenuanceerd.

Ook als ik geen inspanning doe, heb ik het. Dus het is wéér gooien op een gewoonte, of iets in een andere hoek. Ik ben vorige maand weer naar mijn dokter gegaan, een tijdelijke vervanger van mijn dokter. Wéér een longfunctie-onderzoek gedaan en daaruit kwam weer niks. Bij dat onderzoek heb ik ook bloed laten prikken, en ook een test gekregen met een 'puffer'. Ook was er weinig verschil met de puffer. Mijn longinhoud is gewoon goed, en zelfs beter dan 2 jaar geleden.

Nu ben ik doorverwezen naar de fysiotherapie om te kijken of het iets met mijn ademhaling is. Misschien is het een verkeerde ademhaling waardoor ik dit krijg. Voordat ik hier heen ga wil ik graag weten of er meerdere mensen met dit probleem zijn, of iemand kent met dit probleem.

Alvast bedankt en nog een fijne nachtrust.

Allready wijzigde dit bericht op 23-12-2011 00:31 met 2%: verkeerde zinsopbouw

2. Jossi
    Afbeelding van Jossi

Hoi Allready,

Niet helemaal exact, maar ik begrijp wel een beetje wat je bedoelt.
    Ik heb zelf een heel onregelmatige ademhaling, dit doe ik zelf en ik word er ook erg kriebelig van.
    Heb eens ademhalingstherapie gedaan om te ervaren wat een ademhaling allemaal kan doen . En ook om mij te laten voelen en ervaren dat een ademhaling ook vanzelf gaat, je hoeft er niet bij na te denken.
    Ga zeker naar die therapie, heel veel succes daarmee...

3. Marigene
    Afbeelding van Marigene

Ik heb daar ook last van gehad,ben toen naar een fysio therapeut gestuurd voor haptonomie.bij mij werkte dit goed,maar ik weet niet of mijn klachten dezelfde waren als bij jou...
    Ik had meer het gevoel even " weg" te raken...
    Ben ook een stuk ouder dan jij,maar dat doet er denk ik verder niet toe....
    Ik hoop dat er een oplossing voor komt,groetjes .....

Oost west thuis best!

4. janneke2
    Afbeelding van janneke2

Hoi Allready,

war jouw klachten me aan doen denken, is "hypertoon midenrif". -
    Hypertoon is potjeslatijn voor te hoge spanning in de spieren.
    Nou is je middenrif een peesplaat (staat in alle boekjes) maar die peesplaat beweeg je met behulp van je spieren. En die spieren zijn regelmatig (ook bij atleten en zangers, lui die normaliter veel van hun lichaam weten en er veel van vragen) hypertoon.

Er is een makkelijke techniek voor/ tegen "hypertoon midenrif".
    (Als het meezit, kent een fysio deze techniek, maar vaak ook niet.)

Stap 1: zet je 2 handen in je zij, ter hoogte van je onderste ribben, zodat je je adembeweging voelt. Voel gewoon of je handen bewegen.
    (Idealiter gaan ze ietsje naar buiten en naar binnen.)
    Het kan zittend, het mag staand en je kunt het eventueel (als je er handig in bent) ook liggend doen.
    In feite doe je nog niets, je voelt alleen, zodat je een benul hebt van je adembeweging.

Stap 2: tijdens het inademen, als je handen uit elkaar gaan,
    houd je je ribben een KLEIN beetje tegen.
    Er zijn lui die deze oefening 'het wedstrijdje' noemen: je ribben winnen de wedstrijd!!! Je handen gaan ietsje uiteen.
    (Hoeveel precies is NIET belangrijk en het kan verschillen van wat je tijdens stap 1 voelde.)
    Je ribben (middenrif) werken iets harder dan gebruikelijk, maar - om de gedachte te bepalen - gebruik slechts 25% van die kracht!

Stap 3 is het moeilijkste: als je inademing stopt, stop je.
    Dwz.: ga niet door met lucht innemen "Het is gewoon goed".
    EN: je handen stoppen ook.

Stap 4: tijdens de uitademing doe je niets met je handen.
    (Nu ja, ze liggen gewoon op je ribben, net als in stap 1, maar er wordt niet geduwd of getrokken, "die wedstrijd" is alleen tijdens het inademen.)

...en als je uitademing klaar is, is de uitademing gewoon klaar, je doet niets en je WACHT (...dit is een moeilijk punt...) op de inademing.

Zodra je inademing VANZELF begint, ga je weer een heel klein beetje tegenhouden.

Doe in het begin zo 2 of 3 keer "in en uit". En daarna ga je iets anders doen en evt. een paar uur later doe je het nog weer eens, als je zin hebt.
    (Yoga oefeningen werken het beste "als je zin hebt", spieren trainen werkt het beste als je het met regelmaat doet - probeer daar een tussenweg in te vinden...!)

Gaat het goed, dwz. voelt het prettig (en ALLEEN dan!!) dan kun je de oefening steeds langer achter elkaar doen en steeds vaker - maar de optimist zegt, dat je soms na twee keer (dus een halve minuut) al geen hypertoon middenrif meer hebt.
    (Dat geldt voor de boffers, voor wanboffers kan het iets langer duren.)
    Denkbaar merk je, dat je dieper of langzamer gaat ademen - dat is prima.
    Soms merk je in feite niets - ook niet erg. (= Soms werkt de oefening wel degelijk, maar valt het resultaat jou simpelweg niet op.)

Een 2e, totaal andere, aanvullende oefening is: ga naar de feestwinkel enkoop een stel ballonnen.
    Blaas elke dag 3 ballonnen op. (Nu ja, in elk geval voorbij dat eerste punt.) En daarna laat je ze weer leeglopen als je niet in de ballonnen mood bent.

En mogelijk heeft een bezoek aan een therapeut die togepaste kinesiologie doet, ook zin. Je hebt een lichte allergie - vaak is dat wel te verhelpen. (Je bent allergisch voor kattehaar, maar kunt gewoon leven in een huis met een huiskat. HOERA! Dat laatste restje allergie kan waarschijnlijk ook de nek worden omgedraaid.)

janneke2 wijzigde dit bericht op 24-12-2011 10:26 met 0%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x