- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 51 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 09-01-2012 01:37.
Vuurwerk
- Geplaatst op zaterdag 17 december 2011 16:54misswinter

Precies. Dan is het risico op ongelukken ook veel kleiner. Maar ja, ik zie het niet gauw gebeuren dat de regering het gaat verbieden.quote:lorena schreef op 15 december 2011 @ 20:55:
Mooi vuurwerk, gecontroleerd door deskundigen, daar kan ik mee leven, zoals in amsterdam en de erasmusbrug. - Geplaatst op maandag 19 december 2011 09:25misswinter
Vanmorgen in Trouw: vuurwerkverbod is onafwendbaar volgens coördinator Cees Meijer van de Taskforce Opsporing Vuurwerk Bommenmakers. Volgens hem zijn er steeds zwaardere bommen in omloop. Hij zegt ook dat het illegale vuurwerk voornamelijk uit Oost-Europa komt. - Geplaatst op zaterdag 31 december 2011 12:38Anky
Doen jullie allemaal voorzichtig als vanavond het vuurwerk losbarst?
Ik vind het doodeng en kijk wel vanaf een veilige afstand.

- Geplaatst op zondag 01 januari 2012 09:53Adoeseg
Er zijn weer heel wat: arrestaties verricht wegens openlijke geweldpleging
ongelukken gebeurt: een man een Den Helder verloor zijn hand;
verschillende mensen zijn gewond geraakt in een oog;
leuk he? Vuurwerk!
De Stentor vanmorgen:
Drukke jaarwisseling, geen grote incidenten
zondag 01 januari 2012 | 06:02 | Laatst bijgewerkt op: zondag 01 januari 2012 | 09:22
RIJSWIJK - "Vergelijkbaar met een gewone uitgaansavond in Amsterdam.'' Zo typeert de woordvoerder van de politie Amsterdam-Amstelland de nieuwjaarsnacht 2011-2012. Andere politiewoordvoerders bevestigen dat beeld.
Zie ook:
•Oudejaarsavond vooralsnog rustig
•Grote brand in Ursem na bakken oliebollen
•Mannen steken vuurpijl met levende muis af
•Zeker evenveel vuurwerk verkocht als in 2010
•Politie verijdelt aanslag met molotovcocktail
De woordvoerster van de politie Haaglanden noemt het "de minst drukke jaarwisseling sinds jaren.'' In de wijk Ypenburg in Den Haag trad de ME op om de rust te herstellen. Ze vroegen mensen op straat hun huis binnen te gaan. Ook in Zoetermeer was het onrustig, er werden 14 mensen aangehouden bij een vechtpartij.
Geweld
Meerdere agenten raakten gewond door geweld. In Oude Pekela werden twee agenten aangevallen, de een kreeg een kopstoot, de ander een slag in zijn gezicht. De verdachte is aangehouden. In Utrecht werd een persoon aangehouden, omdat hij twee agenten van het korps Utrecht een soort pepperspray in het gezicht had gespoten.
Op het Bleiswijkplein in Rotterdam raakte een agent gewond aan zijn been nadat er een vuurpijl naar hem was gegooid. Een agent die ingreep bij een burenruzie in Huizen kreeg klappen, een verdachte werd aangehouden.
Inbraken
In Amsterdam waren het vooral de inbraken die opvielen, bij de politie kwamen 40 meldingen binnen. Ook in Tilburg werden 5 verdachten van een woninginbraak aangehouden. In het hele land werden vooral aanhoudingen verricht wegens vernielingen, openbare dronkenschap en geweld.
Vuurwerkbom
In Hilversum werd een 40-jarige man aangehouden, nadat hij een vuurwerkbom had laten ontploffen. Vier mensen raakten gewond door rondvliegend glas. In Zetten in Gelderland werd een busje met een grote partij illegaal vuurwerk van de straat geplukt.
Gewond
Een 41-jarige man uit Den Helder raakte zijn hand kwijt toen hij vuurwerk afstak. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. Ook in Utrecht en Enschede raakten mensen ernstig gewond door vuurwerk. Een jongen (8) uit Nieuw-Vennep raakte gewond aan zijn onderlichaam, toen een pot met siervuurwerk omvielAdoeseg wijzigde dit bericht op 01-01-2012 09:55 met 84%Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op zondag 01 januari 2012 21:29misswinter
Een oogarts in het oogziekenhuis in Rotterdam pleitte ook al voor een vuurwerkverbod. De lijst met slachtoffers was weer behoorlijk zeg als ik het zo lees. En de rotzooi die mensen achterlaten was ook aanzienlijk. Wanneer je dan toch zo nodig vuurwerk moet afsteken ruim dan de troep na afloop op en laat het niet liggen voor anderen om het op te ruimen. Gelukkig zijn we er weer voor een jaar vanaf! - Geplaatst op maandag 02 januari 2012 09:56jaydee
Ik heb er van genoten. Wat een kleurenpracht was het weer. De oren waren er minder blij mee, maar met een watje was dat snel opgelost
- Geplaatst op maandag 02 januari 2012 11:41Mee
quote:Adoeseg schreef op 01 januari 2012 @ 09:53:
Er zijn weer heel wat: arrestaties verricht wegens openlijke geweldpleging
ongelukken gebeurt: een man een Den Helder verloor zijn hand;
verschillende mensen zijn gewond geraakt in een oog;
leuk he? Vuurwerk!
De Stentor vanmorgen:
Drukke jaarwisseling, geen grote incidenten
zondag 01 januari 2012 | 06:02 | Laatst bijgewerkt op: zondag 01 januari 2012 | 09:22
RIJSWIJK - "Vergelijkbaar met een gewone uitgaansavond in Amsterdam.'' Zo typeert de woordvoerder van de politie Amsterdam-Amstelland de nieuwjaarsnacht 2011-2012. Andere politiewoordvoerders bevestigen dat beeld.
Zie ook:
•Oudejaarsavond vooralsnog rustig
•Grote brand in Ursem na bakken oliebollen
•Mannen steken vuurpijl met levende muis af
•Zeker evenveel vuurwerk verkocht als in 2010
•Politie verijdelt aanslag met molotovcocktail
De woordvoerster van de politie Haaglanden noemt het "de minst drukke jaarwisseling sinds jaren.'' In de wijk Ypenburg in Den Haag trad de ME op om de rust te herstellen. Ze vroegen mensen op straat hun huis binnen te gaan. Ook in Zoetermeer was het onrustig, er werden 14 mensen aangehouden bij een vechtpartij.
Geweld
Meerdere agenten raakten gewond door geweld. In Oude Pekela werden twee agenten aangevallen, de een kreeg een kopstoot, de ander een slag in zijn gezicht. De verdachte is aangehouden. In Utrecht werd een persoon aangehouden, omdat hij twee agenten van het korps Utrecht een soort pepperspray in het gezicht had gespoten.
Op het Bleiswijkplein in Rotterdam raakte een agent gewond aan zijn been nadat er een vuurpijl naar hem was gegooid. Een agent die ingreep bij een burenruzie in Huizen kreeg klappen, een verdachte werd aangehouden.
Inbraken
In Amsterdam waren het vooral de inbraken die opvielen, bij de politie kwamen 40 meldingen binnen. Ook in Tilburg werden 5 verdachten van een woninginbraak aangehouden. In het hele land werden vooral aanhoudingen verricht wegens vernielingen, openbare dronkenschap en geweld.
Vuurwerkbom
In Hilversum werd een 40-jarige man aangehouden, nadat hij een vuurwerkbom had laten ontploffen. Vier mensen raakten gewond door rondvliegend glas. In Zetten in Gelderland werd een busje met een grote partij illegaal vuurwerk van de straat geplukt.
Gewond
Een 41-jarige man uit Den Helder raakte zijn hand kwijt toen hij vuurwerk afstak. Hij is naar het ziekenhuis gebracht. Ook in Utrecht en Enschede raakten mensen ernstig gewond door vuurwerk. Een jongen (8) uit Nieuw-Vennep raakte gewond aan zijn onderlichaam, toen een pot met siervuurwerk omviel
DE grootste onzin elk jaar weer omtrent het vuurwerk
Schaf dan ook maar af , autos, fietsen, brommers, keuken trapjes ( 80% van de ongevallen gebeurt in en rond het huis), schoonmoeders en wat nog meer waar we dagelijks mee te maken krijgen.
Oudjaar wordt gevierd door pakweg 12 miljoen mensen ( kinderen onder de 5 en andere uitzonderingen voor het gemak een getal afgetrokken) binnen en buitenhuis, op het zelfde moment.
Zal rond de 10% liggen die ook daadwerkelijk wat afsteekt , de rest zijn kijkers
Dus tussen 1.2 miljoen en 1.5 miljoen mensen zijn tegelijkertijd een dag met het vuurwerk bezig
In de sport vallen meer gewonden per dag
En dat is zogenaamd gezond
http://www.sportzorg.nl/upload/Files/Cijfers%20blessures
En de vernielingen zijn ook zonder vuurwerk een probleem waar de politiek en politie zwaarder en beter op moet straffen, maar geen beleid hebben
Het kleine percentage wat de boel verziekt daar voor moet de overgrote meerderheid , wat wel normaal met vuurwerk omgaat , voor gestraft worden!
Verbieden is een onmacht uiting van de politiek en handhavers
Men weet er geen antwoord of oplossing voor dus dan maar verbieden
En ondertussen wel de grenzen openzetten
Er is geen beleid in het tegen gaan van de verhuftering in de maatschappij dat is de oorzaak voor de ervaren overlast door een enkeling , niet het afsteken van het vuurwerk en plezier door meer dan een miljoen mensenMee wijzigde dit bericht op 02-01-2012 11:52 met 0% - Geplaatst op maandag 02 januari 2012 12:18HelenaMeer
Siervuurwerk vind ik leuk om te zien. Dat knalvuurwerk haat ik dan weer wel, maar dat zal wel stoer gevonden worden door kleine mannetjes. Het is maar 1 dag per jaar, dat dan weer wel.
Verder ben ik het helemaal eens met Mee. - Geplaatst op maandag 02 januari 2012 18:11mijzelfIk heb erg genoten van het mooie siervuurwerk hoor,erg veel en lang.De hardere klappen waren voornamelijk voorgaand aan 31 dec.Alleen hadden ze de putdeksels ondekt met van die super knallen!!!die schijnen af en toe door de lucht te hebben gezweeft met de nodige knallen.was blij dat mijn kinderen weer heelhuids thuiskwamen.En met een gelukkig nieuwjaar en het was super het bed indoken,zodat ik ook weer lekker kon slapen,en gelukkig weer een heel jaar daar geen zorgen over hebt(dat scheelt weer)Nu voor iedereen weer een heel gelukkig,gezond nieuwjaar,zonder al te veel zichtbare bodems in de beurs.dat is het volgende thema denk ik.

- Geplaatst op dinsdag 03 januari 2012 18:14Adoeseg
Doe ik niet aan.Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 14:05misswinter
Het is niet alleen het 'gewone' vuurwerk maar met name dat illegale waar heel gevaarlijk spul bij zit. En het feit dat mensen er gewoon rare dingen mee doen zoals er in huis mee knutselen of het naar andere mensen gooien of er een muis aan vastbinden en het dan de lucht inschieten. Hoe ziek ben je dan? Dus wat mij betreft volgen we de meeste andere Europese landen en regelen we het centraal. - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 15:56marijke1
Welke Europese landen? De voormalige oostbloklanden exporteren het gevaarlijkste vuurwerk.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 16:59Vogelblij
Mijn allereerste post op actueel en ik ga het ook verder niet gebruiken.
Voor deze maak ik een uitzondering omdat ik navraag heb gedaan via 0900-8844 op grond van welke wetten er eigenlijk goedkeuring is verleend voor het knallen (incl. Carbid) vanaf 10:00 uur 's morgens. Met als doel om zelf en eventueel anderen door te verwijzen naar een plek waar je als gewone burger die last van heeft protest kunt aantekenen. Die is er niet. Wel kan je ergens een petitie ondertekenen voor een algeheel verbod. Persoonlijk vind ik dat jammer, maar een hele dag naar de kloten doordat je in de herrie zit. Je niet meer overal veilig over straat kan doordat jongeren met rotjes gooien en je dus zonder zelf schuld te zijn zomaar een gehoorbeschadiging kunt oplopen. De grotere risico's even buiten gesloten.
Post hier nu mijn bezwaren tegen het jaarlijks verpesten van mijn oudjaarsdag. Vind het zo stom dat iedereen legaal rotjes mag rond gooien en vind het onverantwoord. Kruitdampen mogen wel voor mijn deur en roken in een kroeg mag niet? Die kroeg die kan ik mijden, maar waar moet ik heen voor mijn eigen deur? Ga ook niet naar buiten die dag. Vind het gevaarlijk, want je loopt nu wel risico's.
Vind het ook belachelijk dat zoiets wordt goedgekeurd. De politie KAN er niets aan doen. Er is geen beginnen aan. Het is niet controleerbaar. Ook die jonge mensen reageren dat je niet moet zeiken, want het mag. Hangjongeren daar komen ze dan wel voor, maar hoe bepalen ze dat? Stom, stom en nog eens stom.
Regen is het enige redmiddel.
Van mij mag siervuurwerk en een paar uurtjes afsteken echt wel, maar dan niet een hele dag. A.u.b. politici, doe nu eens iets waar burgers ook iets aan hebben. Jeugd moet de toekomst krijgen? Sinds wanneer moet het plezier van alle anderen dan kapot?
Ik geloof ook niet dat het alle jeugd is, maar slechts een klein groepje dat gericht is op vernielen en hun frustraties uit de buurt van hun ouders gaat afreageren. Zou het niet erg vinden als ze het alleen maar bij hun eigen ouders in hun tuin zouden doen. Dan kunnen buren nog vragen of het minder kan. Wie de relatie met de buren goed wil houden die reageert dan als een normaal mens..... of juist niet.
Hoeveel decibel is toegestaan? Als die andere wetten zijn opeens waardeloos op die ene laatste dag van het jaar.
Volgens mij kan dat ook anders. Plezier voor iedereen en dan gedeeld. Nu zijn de verkeerde instellingen die het winnen.
Wat ik zou willen is dat het afsteken NIET meer de gehele dag is toegestaan, maar een paar uurtjes vanaf 00:00. Een paar kleine incidenten is dan niet zo erg, maar nu is het een hele dag door.Vogelblij wijzigde dit bericht op 04-01-2012 17:00 met 0%Pimpelmeesje - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 17:12Vogelblij
O ja, vind het ook minder erg als de kinderen het dan alleen voor de deur van hun eigen ouders zouden knallen. Heb er dan weer opeens veel minder op tegen. Nu zijn er zelfs kleine kinderen die alleen thuis zijn en de hele dag rotjes naar voorbijgangers gooien. Ouders zijn werken?
Oma hoort misschien niet meer zo goed?
Heb geen enkele behoefte aan discussie, maar ook geen behoefte om de kinderen van anderen een hele dag voor MIJN deur te horen knallen. Ik vind het veel leuker als het voor de deur van hun ouders gedaan wordt.Vogelblij wijzigde dit bericht op 04-01-2012 17:13 met 7%Pimpelmeesje - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 18:26twinmom_67
Hoe dom kan je zijn
Vuurpijl afsteken vanuit zijn achterste
Het is maar waar je op kickt.
Of bij eea kerstbomen verbranding dat eea klungel er een gasfles tussen gelegd heeft gzd geen rare dingen gebeurt,maar hoe stom kan je zijn.
Ik snap er ook het idee niet achter dat ze het gehele dag mogen afsteken stel er een paar uur voor beschikbaar vanaf 12 uur 's nachts tot pakweg 2 uur , s nachts en dan over en uit.
Siervuurwerk heb ik geen moeite mee,maar die knallen vooral die ilegale troep lijken wel complete bomexplosies en dan van die eencelligen die er mee gaan knutselen om het knal effect nog groter te krijgen.De ramen trillen soms zo wat uit de sponningen als er van die ilegale troep wordt afgestoken.Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. ! - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 19:44misswinter

Duitsland, Italië, Engeland......quote:marijke1 schreef op 04 januari 2012 @ 15:56:
Welke Europese landen? De voormalige oostbloklanden exporteren het gevaarlijkste vuurwerk. - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 19:59marijke1

Natuurlijk, dat zijn de voormalige oostbloklanden. Lees jij geen kranten?quote:Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op woensdag 04 januari 2012 23:44mijzelfdie zijn duur hoor
en de rest hebben ze misschien door de drukte

en carbid gebruikten ze voor de harde knallen 90jaar geleden ook al ,volgens mijn vader,maar alleen in de weilanden.
maar gekken zal je altijd houden want dan verzinnen ze weer wat anders zoals inderdaad gasflessen e.d.JAMMER WANT ZE VERZIEKEN HET OOK VOOR DE MENSEN DIE WEL GOED WILLENmijzelf wijzigde dit bericht op 04-01-2012 23:49 met 41% - Geplaatst op zaterdag 07 januari 2012 11:07misswinter
Carbid gebruiken ze volgens mij vooral op het platteland. In de stad houden ze het bij het illegale knalvuurwerk. Heb begrepen dat er toch een flink aantal mensen een hand is kwijtgeraakt. Toch een dure prijs die je moet betalen voor een beetje geknal. - Geplaatst op zaterdag 07 januari 2012 14:16Vogelblij
Ja, en 50% van de gewonden door vuurwerk stonden alleen maar te kijken. Dat vind ik nog het ergste. De rest heeft het zelf gedaan. Hadden nog een keuze en dat was dan de foute, maar konden wel kiezen. Die overige 50% die hebben afgestoken en dus offers hebben gemaakt. Als ze die aantallen zou uitzetten op tegen de totale bevolking die er wel overlast van ondervind. Dan is er misschien een iets beter beleid mogelijk. Nu wordt er zoveel geluld en onzin verkondigd waardoor een goede aanpak onmogelijk lijkt.
Waarom gooien ze niet een paar disco's open waar ze met bussen (personen dan) naar toe worden gereden. Lekker een paar uurtjes uit hun dak gaan met muziek en dansen. Kunnen ze i.p.v. rotjes een paar (alcoholvrije) drankjes kopen en dat is goed voor de economie, verzekeringspremies, politie heeft het minder druk en scheelt kinderopvang.... Nou ja, iets beter uitgewerkt idee dan. Hebben die kinderen lol en zijn ze van de straat af. Moeten er wel 2 zalen zijn zodat ze ook even uit de herrie kunnen als ze dat willen. Ze moeten toch geen gehoorbeschadiging oplopen?
Muziek niet al te hard kan ook, maar dat is duf en dan ook niet spannend genoeg. Thuis doen dat mag zeker weer niet, behalve als ouders weg zijn......Vogelblij wijzigde dit bericht op 07-01-2012 14:25 met 33%Pimpelmeesje - Geplaatst op zaterdag 07 januari 2012 17:44marijke1

Carbid schieten doen ze in de noordelijke provincies. Waar het gereguleerd is (wedstrijdjes wie het verst kan schieten) worden de melkbussen dichtgemaakt met ballen, op het erf gebruiken ze gewoon het deksel. Het is een stuk minder gevaarlijk dan gewoon vuurwerk tenzij je het deksel van een melkbus tegen je hoofd krijgt. Dan heb je vette pech.quote:misswinter schreef op 07 januari 2012 @ 11:07:
Carbid gebruiken ze volgens mij vooral op het platteland. In de stad houden ze het bij het illegale knalvuurwerk. Heb begrepen dat er toch een flink aantal mensen een hand is kwijtgeraakt. Toch een dure prijs die je moet betalen voor een beetje geknal.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zaterdag 07 januari 2012 22:43mijzelfOok in Brabant en Zeeland hoor.Was altijd grote
In de stad zie je geen melkbussen(
nog niet) - Geplaatst op zondag 08 januari 2012 13:10marijke1
O, dat wist ik niet, ik dacht dat het vooral in de Achterhoek, Drenthe en Groningen gebruik was.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zondag 08 januari 2012 22:18Vogelblij
Ach en dan die jongen van 14 die door zijn eigen ouders was aangegeven omdat ze onder het bed een zelfgemaakte zware bom hadden gevonden. Het zal je kind maar wezen. Ben je als moeder aan het opruimen en dan vind je zoiets... Dan ga je misschien toch heel erg hopen dat er een volgende gewoon vieze boekjes onder het bed liggen.
Vogelblij wijzigde dit bericht op 08-01-2012 22:19 met 0%Pimpelmeesje - Geplaatst op maandag 09 januari 2012 01:37Mee

Jammer dat gepoogd wordt de traditie om na middernacht naar buiten te gaan om zeep te helpen. Dit door gasten die vinden dat je van huis weg moet om samen met een paar duizend anderen naar gemeentevuurwerk te kijken. Doe er dus maar weer een verbod bij, om tot de conclusie te komen dat het niet het vuurwerk was, en dat de hufters er nog net zo'n zooi van maken.quote:lorena schreef op 15 december 2011 @ 20:55:
Laat de regering het maar verbieden. Het wordt steeds gekker en gevaarlijker! Ik ben benieuwd hoeveel slachtoffers er dit jaar weer vallen! Mooi vuurwerk, gecontroleerd door deskundigen, daar kan ik mee leven, zoals in amsterdam en de erasmusbrug.
Dit onderwerp heeft 51 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 09-01-2012 01:37.
Vuurwerk