- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 38 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 10-12-2011 15:00.
Zeg 'ns U
- Geplaatst op donderdag 01 december 2011 23:04apekop
De pvv is heel goed in het schofferen van collega's in de kamer.
De omvang van Ineke van Gendt is al eens aan de orde geweest (MENEER de Mos)
Vanmiddag bestond een andere pvv'er het om leden van groen links te vergelijken met een massamoordenaar als Pol Pot.
En dat praat over U en respect??Het is om te gieren als 't niet zo triest was....
Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 23:52starrynight1
quote:[
Vanmiddag bestond een andere pvv'er het om leden van groen links ...etc.
[/fgcolor]
Wat heerlijk weer eens zo'n verouderde uitdrukking (hij bestond het) tegen te komen.
Ik denk trouwens niet dat je er mee op schiet als het jij weer verandert in u. In het engels is het ook you, tegen volwassenen en kinderen. Het maakt voor de algemene beleefdheid niets uit.
Ik voel me zelf altijd alsof ze je in de maling nemen als er u tegen mij wordt gezegd, zelfs artsen doen dat niet altijd meer op consult.
In België worden trouwens kinderen met u aangesproken of gij. Het jij is daar weer niet aan de orde. Het u heeft in ieder geval voor mij geen meerwaarde en zal aan de mentaliteit van de tegenwoordige tijd niets veranderen. Iets terug zetten in de evolutie gaat gewoon niet.
Wat de PVV betreft: Eerst de balk in eigen oog maar eens weghalen.starrynight1 wijzigde dit bericht op 01-12-2011 23:55 met 1% - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 16:59misswinter
Het voorstel op zich is niet verkeerd maar dat de pvv nu de partij is die op deze wijze meer respect wil creëren is toch wel van de gekke. Die kinderen die nu 'u' moeten gaan zeggen uit respect voor een docent, kunnen op tv zien hoe respectloos de pvv'ers zelf met andere mensen omgaan. Inderdaad nogal lachwekkend!
- Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 20:59safloEigenlijk vind ik (71) dat tutoyeren niets te maken heeft met wel of geen respect! Respect krijg je door wie je bent, wat je ervaren hebt en wat je ermee doet en door je houding in het leven.
En voor ouders (en leraren!) vooral consequent-zijn ... en dat betekent niet dat dat op blaftoon afgedwongen moet worden.
Weten jullie wat wij meemaakten met een kleinkind?
Zijn andere Oma had hem al een paar keer gezegd dat hij "U" moest zeggen. Hij prentte dat goed in zijn bolletje. Overduidelijk is dat hij het niet begreep. Toen hij jarig was, kwam die Oma achterom terwijl we met zo'n tien mensen in de tuin zaten. Poort ging open.... en wat zei kleinzoon, beslist te goeder trouw en net 7 jaar geworden?
"Dag U". Hij dacht dat hij het nu eindelijk goed deed. Triest voor Oma maar we hebben allemaal in een deuk gelegen. Kleinzoon had Oma's wens gehonoreerd, maar hij had niemand aan het lachen willen brengen. - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 21:52rema
Dan is hem niet duidelijk gemaakt wanneer en tegen wie hij u moest zeggen.
Wij hebben onze kinderen dat direct geleerd, zoals ze ook praten hebben geleerd.
En natuurlijk maakten ze weleens fouten, maar op de kleuterleeftijd was hen toch wel duidelijk dat ze tegen volwassenen u moesten zeggen.
We hebben ook wel in een deuk gelegen toen we er achter kwamen dat onze middelste op de kleuterschool de wat oudere kinderen ook met u aansprak, maar dat is altijd nog beter dan dat ze tegen iedereen jijen en jouwen. - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 21:59safloJe zegt er iets heel wezenlijks bij Rema!
Jullie hebben je kinderen dat geleerd en ook gecorrigeerd als ze "de fout ingingen".
Kinderen zeggen, als ze klein zijn en opgroeien, in principe hetzelfde als hun moeder tegen de mensen zegt!
Dus als jij zo consequent bent geweest om, als je bv. een zusje belde, tegen het kind te zeggen:"Ik ga tante........ even bellen", dan neemt dat kind het over.
Zo werkt het gewoon met die kleintjes.
Maar als ze de hele dag worden "gestald" in b.v. een crèche, is er toch niemand die erop toeziet dat je kind leert U te zeggen tegen ouderen?
Ik vrees dat het een verloren strijd is.
Het boek van Annet Heffels "Moeders en dochters" (aanrader!) geeft een prachtig beeld van hoe moeilijk het is de generaties "bij elkaar te houden". - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 22:15niejel
quote:saflo schreef op 02 december 2011 @ 20:59:
Eigenlijk vind ik (71) dat tutoyeren niets te maken heeft met wel of geen respect! Respect krijg je door wie je bent, wat je ervaren hebt en wat je ermee doet en door je houding in het leven.En voor ouders (en leraren!) vooral consequent-zijn ... en dat betekent niet dat dat op blaftoon afgedwongen moet worden.
Dat is zo waar. Mijn schoonouders dwingen het ook op blaftoon af. Van mij en van mijn kinderen. Elke "fout" wordt gecorrigeerd. Ik kom uit een familie van jij zeggen, ging in het begin wel eens in de fout, dat leverde een reprimande op.
Mijn zoon zei altijd als hij iets gaf aan iemand: "hier." We waren daar (voor zo ver mogelijk bij een 2 jarige) erg mee bezig om hem alstublieft te laten zeggen. En eindelijk kon hij iets zeggen dat klonk als: asjieblief. En dat zei hij tegen oma die dat meteen verbeterde. Mijn dochter van 5 toeterde daar meteen overheen: "Hij deed toch goed z'n best meestal zegt hij alleen maar hier."
Met jij kun je ook respect uitdrukken. U zeggen op afgemeten toon kan zonder respect. - Geplaatst op zaterdag 03 december 2011 12:31Anky
U zeggen heeft niets met respect te maken.
Op school mogen de kinderen gewoon jij tegen me zeggen, ze noemen me wel juf, maar dan met mijn voornaam erachter. Ze hebben wel degelijk respect voor me.
Ik zeg zelf U tegen mensen die ouder zijn, dat is me met de paplepel ingegeven. Maar mijn tante b.v. van in de tachtig, vindt dat ik gewoon jij moet zeggen en dat is even wennen.
De mensen die graag met U aangesproken willen worden, kunnen dat krijgen maar niet als ze een stuk jonger zijn dan ik. Dat vergeet ik gewoon, maar ik blijf altijd respecvol naar andere mensen toe.Anky wijzigde dit bericht op 03-12-2011 12:32 met 0% - Geplaatst op zaterdag 03 december 2011 13:29afra
quote:saflo schreef op 02 december 2011 @ 20:59:
Eigenlijk vind ik (71) dat tutoyeren niets te maken heeft met wel of geen respect! Respect krijg je door wie je bent, wat je ervaren hebt en wat je ermee doet en door je houding in het leven.
En voor ouders (en leraren!) vooral consequent-zijn ... en dat betekent niet dat dat op blaftoon afgedwongen moet worden.
Weten jullie wat wij meemaakten met een kleinkind?
Zijn andere Oma had hem al een paar keer gezegd dat hij "U" moest zeggen. Hij prentte dat goed in zijn bolletje. Overduidelijk is dat hij het niet begreep. Toen hij jarig was, kwam die Oma achterom terwijl we met zo'n tien mensen in de tuin zaten. Poort ging open.... en wat zei kleinzoon, beslist te goeder trouw en net 7 jaar geworden?
"Dag U". Hij dacht dat hij het nu eindelijk goed deed. Triest voor Oma maar we hebben allemaal in een deuk gelegen. Kleinzoon had Oma's wens gehonoreerd, maar hij had niemand aan het lachen willen brengen.
Wat een heerlijk verhaal Saflo.
Tijden veranderen en daarmee de aanspreekvormen. Niets ligt meer vast. Maar is dat erg? Ik vind dat niet erg: als het maar met respect gebeurt.
Zo heb ik mijn ouders altijd aangesproken met je en jij. Mijn moeder deed dat ook bij haar moeder. Mijn vader noemde zijn ouders: vader en moeder. Dat vonden wij heel gek klinken.
Onze zoons spreken hun grootouders aan met: je en jij.
Mijn man zegt tegen zijn moeder: u.
Ik noem haar bij haar voornaam en zeg ook je en jij.
Ik kan haar gewoon geen ma noemen. Dat vind ik vreselijk klinken.
Een mam heb ik al, dat is mijn moeder.
Zo noemt mijn stiefdochter mij altijd bij mijn voornaam. Ik vond: een moeder heeft zij al. - Geplaatst op zondag 04 december 2011 12:36misswinter
U zeggen tegen bijv. een docent schept een zekere afstand. Jij zeggen niet en dan is het meteen al makkelijker om ook brutaal tegen iemand te worden. En ik vind het heel normaal dat er toch een zekere afstand is tussen leerling en docent. Anders nemen ze veel te snel een loopje met je. - Geplaatst op zondag 04 december 2011 20:21starrynight1
Ik zit op een soort volwassenen onderwijs. Ik zou het heel gek vinden om u te zeggen tegen iemand die jonger is dan ik, ook al is hij of zij docent. Ik ben ook docente, hoe zou je dat dan aanpakken?
Ik zie hier helemaal niet dat hierin meegenomen wordt in de discussie. - Geplaatst op zondag 04 december 2011 20:44lorena
Als je dat van klein af gewend bent, was! het heel gewoon. Ik zei ook U tegen mijn ouders, meesters en anderen die boven je stonden. Ik denk dat het in de jaren 70 veranderd is. Toen werd het modern! om jij te zeggen. Ook de meesters werden leraren, stond geleerder? En werden ze met hun voornaam aangesproken. Draai dat maar eens terug.lorena wijzigde dit bericht op 04-12-2011 20:50 met 0% - Geplaatst op zondag 04 december 2011 23:48apekop
Het hoeft w.m.b ook helemaal niet teruggedraaid te worden,het gaat erom dat hoe iemand ook aangesproken wordt,dat met respect gebeurt.
Al zou ik er niet over piekeren om doktoren en andere geleerde mensen met jij aan te spreken.
Want daar wil ik toch graag een beetje afstand bewaren.Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op maandag 05 december 2011 12:58misswinter
Het zou ook niet in mij op komen om je/jij te zeggen tegen een ouder iemand of bijv. een arts/advocaat o.i.d. Dat heb ik zo geleerd en inderdaad, je wilt tegenover bepaalde mensen toch een soort van afstand bewaren. - Geplaatst op maandag 05 december 2011 22:37mijzelfAl zou ik er niet over piekeren om doktoren en andere geleerde mensen met jij aan te spreken.Komt dat omdat ze meer hebben geleert ?
dus dat je het gevoel hebt dat je minder bent,?
Zo komt het een beetje over ,of ik begrijp het misschien verkeert,mijn moeder had dat gevoel namelijk wel .Ik spreek zelf wel mensen aan met u (59),ook wel tegen jongeren hoor in de winkel bijvoorbeeld.Ook ouderen zijn niet altijd netjes en vriendelijk is mijn ervaring hoor - Geplaatst op dinsdag 06 december 2011 18:03apekop
Nee,dat heeft er niet zoveel mee te maken,maar ik wil door U te zeggen een afstand creeren.
Ik sta niet op vriendschappelijke voet met de huisarts,al is-ie hartstikke aardig.
Mijn ervaring is dat je eigenlijk tegen heel veel mensen jij en jou kunt zeggen,als je vriendelijk bent.
Als je gaat snauwen kan het verkeerd over komen.
Tegen mensen die duidelijk ouder zijn dan ik zeg ik wel U,tenzij ze zelf aangeven liever getutoyeerd te worden.
Schoonzoons begonnen altijd met mevrouw en U,en later werd het Apekop en U,maar dat vind ik een rare combi.
Dus het werd vanzelf jij.
Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op woensdag 07 december 2011 16:30misswinter
Door artsen e.d. met u aan te spreken zorg je inderdaad voor meer afstand. Heeft niets met meer of minder zijn te maken. Ik vind dat ge-je en jij tegenover zo'n persoon gewoon niet wenselijk. - Geplaatst op woensdag 07 december 2011 21:17starrynight1
Leefden we maar in Engeland, dan hadden we helemaal geen discussie over dit probleem???? - Geplaatst op donderdag 08 december 2011 00:13apekop
Mijn Canadese schoondochter vindt het zo vreemd dat we je,jij,jou,jullie en u hebben...inderdaad hartstikke ingewikkeld..Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op donderdag 08 december 2011 09:15misswinter
Ja, in Engelstalige landen is het allemaal wat makkelijker wat dat betreft. Maar in bv Duitsland en Frankrijk is het net zoals bij ons en daar zijn de regels nog wat strenger dan hier wat betreft u en jij. - Geplaatst op donderdag 08 december 2011 22:24werkende mama
Noem mijn huisarts gewoon bij zijn voornaam en hij mij ook, wil niet zeggen dat ik geen respect heb voor hem, als iemand zich aan mij voorstelt waarbij hij of zij zijn of haar voornaam noemt, dan noem ik degene daarna bij zijn of haar voornaam, ik stel me altijd voor met voor- en achternaam daarmee geef ik aan dat ik het prima vind dat degene mij bij mijn voornaam noemt. Zeker in mijn werk is dat veel handiger. Moet in deze discussie ook denken aan mijn leraar Nederlands tijdens mijn studie, waarbij je jezelf nooit mevrouw of meneer mocht noemen en ook niet in correspondentie, zijn commentaar was altijd: Dat maakt een ander wel uit of je een mevrouw bent, ben het nooit vergeten en vond het een goede maatstaf. Heb mijn kinderen geleerd respect te hebben voor ouderen, en dan netjes u te zeggen, en dat hoeven ze niet tegen mijn man of mijzelf, als ze bij vriendjes gaan spelen, en die moeder stelt zich voor met haar voornaam dan hoeven ze het voor mij ook niet. Heb als hulpmiddeltje naar mijn kinderen altijd verteld, als iemand grijs haar heeft zeg je u/mevrouw of meneer dan zit je automatisch goed.
En automatisch u zeggen tegen een arts of een advocaat omdat hij gestudeerd heeft, nee dat doe ik dus niet, doe maar gewoon! Voor die advocaat ben ik een client/klant die zijn dure rekening moet betalen, en heb door de gezondheid van mijn ouders/schoonouders al heel wat blunders/en slechte behandelingen meegemaakt in zorginstellingen en ziekenhuizen dat u niet meer automatisch is, en ik weliswaar altijd correct blijf, maar gerust mijn mening geef, en zeker niet klakkeloos de mening van arts etc. aanneem, en nee ze staan niet op een voetstuk bij mij, al heb ik wel respect voor artsen/chirurgen, jarenlange studie's lange werkweken etc.
En de koningin heb ik zeker niet op een voetstuk, puur door geboorterecht op zo'n positie komen, verdient geen buiging van mij, heb meer respect voor mensen die door hard werken de top bereiken. En denk ik altijd maar zelfs de koningin laat een scheet en gaat naar het toilet, en ze wordt riant betaald door ons
werkende mama wijzigde dit bericht op 08-12-2011 22:24 met 0% - Geplaatst op vrijdag 09 december 2011 22:44starrynight1
Kan er niets tegenin brengen. Vooral tegen die blunders van ziekenhuizen en artsen niet. Voorbeeld: Ben vorig jaar december doorverwezen naar Erasmus. Eind april j.l. kon ik terecht, juli eens gebeld wanneer ik bericht kreeg voor behandeling. Kattig antwoord 'mevrouw u hoort van ons, u moet niet bellen' van het secretariaat. Ik vroeg 'op welke termijn denkt u dan dat ik een oproep krijg? Nou ik pak uw status even... wat denk je vergeten aan te vragen bij zorgverzekering. Dan weer wachten. Ik kan op 23 december terecht na twee keer gemaild te hebben en uiteindelijk toch maar weer 'de brutaliteit' genomen om eens te vragen wanneer ik aan de beurt was. Hopelijk kan ik dan eens geopereerd worden, ondertussen alsmaar pijn, pijn, pijn. Meer dan een jaar later. Ik snap er niets van.
Nou ja en die koningin wordt inderdaad door ons betaald, waarom respect? Omdat ze een andere wieg had? Is ze daardoor meer mens Ze heeft wel goede kwaliteiten maar die hebben meer mensen, ook degenen die geen koningin zijn. Geef mij die mensen maar die werkelijk wat voor een ander doen en zichzelf ook respecteren in wat ze doen. - Geplaatst op vrijdag 09 december 2011 23:22apekop
Er zijn legio mensen die ook op hoge leeftijd geen grijs of wit haar hebben,soms puur natuur of uit een pakje..
Dus daar heeft een kind niet veel aan lijkt me.Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op zaterdag 10 december 2011 10:16misswinter
Door een kind u te laten zeggen tegen een docent ontstaat er meer afstand. Het ge-je en jij tegenwoordig geeft kinderen het gevoel dat die afstand er niet meer is en ze dus maar van alles kunnen zeggen. Van je en jij gaat het dan al snel naar 'hé' en ga zo maar door. Slechte zaak. - Geplaatst op zaterdag 10 december 2011 15:00mijzelfmisschien volgt de koningin deze topic wel
maar ik denk dat voor haar ook deze dingen niet hoeven hoor ,inderdaad doordat ze in een ander wiegje is gelegt hoort dat,maar ik denk dat het verder niet anders is dan bij ons .het is ook een moeder/oma en voor sommige mevrouw.Ze kan er ook helemaal niks aan doen,en ik ben blij dat ik de koninging niet ben,kunnen we lekker over normale beppen al zal zij dat vast ook wel doen.Net een normaal mens!!!
Dit onderwerp heeft 38 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 10-12-2011 15:00.
Zeg 'ns U