- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 38 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 10-12-2011 15:00.
Zeg 'ns U
- Geplaatst op woensdag 30 november 2011 22:50misswinter
Wat lees ik nu weer? De PVV die zegt dat alle scholieren in Nederland weer U moeten zeggen tegen de docent. Helemaal mee eens, maar dat dit nu moet komen van juist deze partij die alle fatsoensnormen aan zijn laars lapt en de premier schoffeert en een minister krankzinnig noemt....... Het is te gek voor woorden. - Geplaatst op woensdag 30 november 2011 22:59apekop
Is allemaal aandachttrekkerij!
Alsof het woord U meteen respect inhoudt en gedrag verbetert.Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 09:30Adoeseg

Kun je toch alleen maar flink om lachen? De klucht gaat verder!quote:misswinter schreef op 30 november 2011 @ 22:50:
Wat lees ik nu weer? De PVV die zegt dat alle scholieren in Nederland weer U moeten zeggen tegen de docent. Helemaal mee eens, maar dat dit nu moet komen van juist deze partij die alle fatsoensnormen aan zijn laars lapt en de premier schoffeert en een minister krankzinnig noemt....... Het is te gek voor woorden.Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 09:52jothea
dat is toch niet meer normaal jôh!een vriendelijk woord kost niets en doet meer dan het duurste geschenk. - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 12:04nita
het wordt tijd dat ze dat weer gaan doen,i.p.v. Pietje en Klaasje te zeggen tegen de leraren.
Het werd tijd dat er eens weer eens een partij wat over zegt.
maar ja alles wat de pvv zegt is niet goed,als een andere partij zoals de thee drinkers het zegt wordt het wel goed gevonden.iedere dag een lach - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 12:26Marigene
Ffffffftttttttt die PVV kan toch ook alleen maar dit soort onzin uitkramen,zelf hebben ze geen enkel fatsoen ,mogen iedereen beledigen enz enz....
Het wordt tijd dat ze zich eens over echte politieke kwesties buigen....
Net wat Adoeseg zegt,laten we er maar gewoon om lachen.....Oost west thuis best! - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 13:12stormie
eindelijk dat er eentje opstaat
of het de PVV is interressert mij geen r.....
ik kan het alleen maar toe juigen
als een kontkrummel JIJ en Stormie
tegen mij brult
zeg ik dan ............. heeft JIJ bij mij op school gezeten
in onze familie is het een gewoonte om U te zeggen
( mijn kinderen) ook tegen anderen
mij spreken ze aan met mijn NAAM, mag wel, en JIJ zeggen
maar ................. over het algemeen is het tante Stormie
mijn kinderen spreken anderen altijd aan met U
en met mevrouw/meneer
punt uit .............. menneer WILDERS ik juig U voorstel toe
dus op de scholen PRIMAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
niet meer jantje,pietje,klaasje,katrientje etc.
gewoon JUFFROUW EN MEESTERHet is een slechte gewoonte zich te bemoeien met de gewoonte van iemand anders - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 13:13mijzelfMijn kinderen hebben nooit op een school gezeten waar dat mag hoor,vroeger niet en nu ook niet,ik weet niet over welke scholen je het dan hebt.En of het van de pvv komt of niet maakt mij niet uit.maar je moet de leerlingen ook hetzelfde respect geven en dat hoeft niet met mevrouw en meneer .onder elkaar zullen ze het niet over mev /men hebben.Niet alle jeugd is tuig hoor,ouderen zijn ook niet altijd even vriendelijk.Ik ben gewoon ma/oma en ook ik de mijne gewoon opgevoed met mev/men.ik geloof ook niet dat nou alleen daaraan ligt maar ook hoe kom je ze zelf tegemoetmijzelf wijzigde dit bericht op 01-12-2011 13:19 met 15%
- Geplaatst op donderdag 01 december 2011 13:28Maartje 44
Je hebt maar 1 vader/moeder dus zeg je Pa + Ma.
Iemand aanspreken met een titel schept fatsoen en dat merk je in het omgaan met..
Een leraar dus meester of juf..als het mag met voornaam er-na..
Polite burgermeester arts dominee,allemaal aanspreektitels die verdiend zijn met studie en respect.
Wil je je kinderen omgangsregels meegeven dan is deze vorm van aanspreken zeker op zn plaats.
Heeft niks met de PVV temaken of wat voor stroming ook.
Fatsoen begint bij de basis(school)dus is het zeker de moeite waard.
Ze nemen het mee op hun levensweg,vaste gewoonte is meteen een pluspunt met elke conversatie..de persoon geeft een visitekaartje af als er met een titel of het U woord gesproken wordt.
Jong geleerd is oud gedaan ! - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 14:32ellon
En als nou de PVV zelf eens het voorbeeld gaat geven, dan komen we al een heel eind. Niet gaan roepen dat het respect terug moet als je zelf de hele dag bagger de ether in gooit.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 14:53lorena
Maartje,ik ben het roerend met je eens.quote:Maartje 44 schreef op 01 december 2011 @ 13:28:
Je hebt maar 1 vader/moeder dus zeg je Pa + Ma.
Iemand aanspreken met een titel schept fatsoen en dat merk je in het omgaan met..
Een leraar dus meester of juf..als het mag met voornaam er-na..
Polite burgermeester arts dominee,allemaal aanspreektitels die verdiend zijn met studie en respect.
Wil je je kinderen omgangsregels meegeven dan is deze vorm van aanspreken zeker op zn plaats.
Heeft niks met de PVV temaken of wat voor stroming ook.
Fatsoen begint bij de basis(school)dus is het zeker de moeite waard.
Ze nemen het mee op hun levensweg,vaste gewoonte is meteen een pluspunt met elke conversatie..de persoon geeft een visitekaartje af als er met een titel of het U woord gesproken wordt.
Jong geleerd is oud gedaan ! - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 14:57lorena

- Geplaatst op donderdag 01 december 2011 19:17Maartje 44

Dank U... !!!quote: - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 21:58RellebelGoed punt van de PVV, hoop dat het ingesteld wordt.De een zijn dood is een ander zijn brood.
- Geplaatst op donderdag 01 december 2011 23:04apekop
De pvv is heel goed in het schofferen van collega's in de kamer.
De omvang van Ineke van Gendt is al eens aan de orde geweest (MENEER de Mos)
Vanmiddag bestond een andere pvv'er het om leden van groen links te vergelijken met een massamoordenaar als Pol Pot.
En dat praat over U en respect??Het is om te gieren als 't niet zo triest was....
Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op donderdag 01 december 2011 23:52starrynight1
quote:[
Vanmiddag bestond een andere pvv'er het om leden van groen links ...etc.
[/fgcolor]
Wat heerlijk weer eens zo'n verouderde uitdrukking (hij bestond het) tegen te komen.
Ik denk trouwens niet dat je er mee op schiet als het jij weer verandert in u. In het engels is het ook you, tegen volwassenen en kinderen. Het maakt voor de algemene beleefdheid niets uit.
Ik voel me zelf altijd alsof ze je in de maling nemen als er u tegen mij wordt gezegd, zelfs artsen doen dat niet altijd meer op consult.
In België worden trouwens kinderen met u aangesproken of gij. Het jij is daar weer niet aan de orde. Het u heeft in ieder geval voor mij geen meerwaarde en zal aan de mentaliteit van de tegenwoordige tijd niets veranderen. Iets terug zetten in de evolutie gaat gewoon niet.
Wat de PVV betreft: Eerst de balk in eigen oog maar eens weghalen.starrynight1 wijzigde dit bericht op 01-12-2011 23:55 met 1% - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 16:59misswinter
Het voorstel op zich is niet verkeerd maar dat de pvv nu de partij is die op deze wijze meer respect wil creëren is toch wel van de gekke. Die kinderen die nu 'u' moeten gaan zeggen uit respect voor een docent, kunnen op tv zien hoe respectloos de pvv'ers zelf met andere mensen omgaan. Inderdaad nogal lachwekkend!
- Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 20:59safloEigenlijk vind ik (71) dat tutoyeren niets te maken heeft met wel of geen respect! Respect krijg je door wie je bent, wat je ervaren hebt en wat je ermee doet en door je houding in het leven.
En voor ouders (en leraren!) vooral consequent-zijn ... en dat betekent niet dat dat op blaftoon afgedwongen moet worden.
Weten jullie wat wij meemaakten met een kleinkind?
Zijn andere Oma had hem al een paar keer gezegd dat hij "U" moest zeggen. Hij prentte dat goed in zijn bolletje. Overduidelijk is dat hij het niet begreep. Toen hij jarig was, kwam die Oma achterom terwijl we met zo'n tien mensen in de tuin zaten. Poort ging open.... en wat zei kleinzoon, beslist te goeder trouw en net 7 jaar geworden?
"Dag U". Hij dacht dat hij het nu eindelijk goed deed. Triest voor Oma maar we hebben allemaal in een deuk gelegen. Kleinzoon had Oma's wens gehonoreerd, maar hij had niemand aan het lachen willen brengen. - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 21:52rema
Dan is hem niet duidelijk gemaakt wanneer en tegen wie hij u moest zeggen.
Wij hebben onze kinderen dat direct geleerd, zoals ze ook praten hebben geleerd.
En natuurlijk maakten ze weleens fouten, maar op de kleuterleeftijd was hen toch wel duidelijk dat ze tegen volwassenen u moesten zeggen.
We hebben ook wel in een deuk gelegen toen we er achter kwamen dat onze middelste op de kleuterschool de wat oudere kinderen ook met u aansprak, maar dat is altijd nog beter dan dat ze tegen iedereen jijen en jouwen. - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 21:59safloJe zegt er iets heel wezenlijks bij Rema!
Jullie hebben je kinderen dat geleerd en ook gecorrigeerd als ze "de fout ingingen".
Kinderen zeggen, als ze klein zijn en opgroeien, in principe hetzelfde als hun moeder tegen de mensen zegt!
Dus als jij zo consequent bent geweest om, als je bv. een zusje belde, tegen het kind te zeggen:"Ik ga tante........ even bellen", dan neemt dat kind het over.
Zo werkt het gewoon met die kleintjes.
Maar als ze de hele dag worden "gestald" in b.v. een crèche, is er toch niemand die erop toeziet dat je kind leert U te zeggen tegen ouderen?
Ik vrees dat het een verloren strijd is.
Het boek van Annet Heffels "Moeders en dochters" (aanrader!) geeft een prachtig beeld van hoe moeilijk het is de generaties "bij elkaar te houden". - Geplaatst op vrijdag 02 december 2011 22:15niejel
quote:saflo schreef op 02 december 2011 @ 20:59:
Eigenlijk vind ik (71) dat tutoyeren niets te maken heeft met wel of geen respect! Respect krijg je door wie je bent, wat je ervaren hebt en wat je ermee doet en door je houding in het leven.En voor ouders (en leraren!) vooral consequent-zijn ... en dat betekent niet dat dat op blaftoon afgedwongen moet worden.
Dat is zo waar. Mijn schoonouders dwingen het ook op blaftoon af. Van mij en van mijn kinderen. Elke "fout" wordt gecorrigeerd. Ik kom uit een familie van jij zeggen, ging in het begin wel eens in de fout, dat leverde een reprimande op.
Mijn zoon zei altijd als hij iets gaf aan iemand: "hier." We waren daar (voor zo ver mogelijk bij een 2 jarige) erg mee bezig om hem alstublieft te laten zeggen. En eindelijk kon hij iets zeggen dat klonk als: asjieblief. En dat zei hij tegen oma die dat meteen verbeterde. Mijn dochter van 5 toeterde daar meteen overheen: "Hij deed toch goed z'n best meestal zegt hij alleen maar hier."
Met jij kun je ook respect uitdrukken. U zeggen op afgemeten toon kan zonder respect. - Geplaatst op zaterdag 03 december 2011 12:31Anky
U zeggen heeft niets met respect te maken.
Op school mogen de kinderen gewoon jij tegen me zeggen, ze noemen me wel juf, maar dan met mijn voornaam erachter. Ze hebben wel degelijk respect voor me.
Ik zeg zelf U tegen mensen die ouder zijn, dat is me met de paplepel ingegeven. Maar mijn tante b.v. van in de tachtig, vindt dat ik gewoon jij moet zeggen en dat is even wennen.
De mensen die graag met U aangesproken willen worden, kunnen dat krijgen maar niet als ze een stuk jonger zijn dan ik. Dat vergeet ik gewoon, maar ik blijf altijd respecvol naar andere mensen toe.Anky wijzigde dit bericht op 03-12-2011 12:32 met 0% - Geplaatst op zaterdag 03 december 2011 13:29afra
quote:saflo schreef op 02 december 2011 @ 20:59:
Eigenlijk vind ik (71) dat tutoyeren niets te maken heeft met wel of geen respect! Respect krijg je door wie je bent, wat je ervaren hebt en wat je ermee doet en door je houding in het leven.
En voor ouders (en leraren!) vooral consequent-zijn ... en dat betekent niet dat dat op blaftoon afgedwongen moet worden.
Weten jullie wat wij meemaakten met een kleinkind?
Zijn andere Oma had hem al een paar keer gezegd dat hij "U" moest zeggen. Hij prentte dat goed in zijn bolletje. Overduidelijk is dat hij het niet begreep. Toen hij jarig was, kwam die Oma achterom terwijl we met zo'n tien mensen in de tuin zaten. Poort ging open.... en wat zei kleinzoon, beslist te goeder trouw en net 7 jaar geworden?
"Dag U". Hij dacht dat hij het nu eindelijk goed deed. Triest voor Oma maar we hebben allemaal in een deuk gelegen. Kleinzoon had Oma's wens gehonoreerd, maar hij had niemand aan het lachen willen brengen.
Wat een heerlijk verhaal Saflo.
Tijden veranderen en daarmee de aanspreekvormen. Niets ligt meer vast. Maar is dat erg? Ik vind dat niet erg: als het maar met respect gebeurt.
Zo heb ik mijn ouders altijd aangesproken met je en jij. Mijn moeder deed dat ook bij haar moeder. Mijn vader noemde zijn ouders: vader en moeder. Dat vonden wij heel gek klinken.
Onze zoons spreken hun grootouders aan met: je en jij.
Mijn man zegt tegen zijn moeder: u.
Ik noem haar bij haar voornaam en zeg ook je en jij.
Ik kan haar gewoon geen ma noemen. Dat vind ik vreselijk klinken.
Een mam heb ik al, dat is mijn moeder.
Zo noemt mijn stiefdochter mij altijd bij mijn voornaam. Ik vond: een moeder heeft zij al. - Geplaatst op zondag 04 december 2011 12:36misswinter
U zeggen tegen bijv. een docent schept een zekere afstand. Jij zeggen niet en dan is het meteen al makkelijker om ook brutaal tegen iemand te worden. En ik vind het heel normaal dat er toch een zekere afstand is tussen leerling en docent. Anders nemen ze veel te snel een loopje met je. - Geplaatst op zondag 04 december 2011 20:21starrynight1
Ik zit op een soort volwassenen onderwijs. Ik zou het heel gek vinden om u te zeggen tegen iemand die jonger is dan ik, ook al is hij of zij docent. Ik ben ook docente, hoe zou je dat dan aanpakken?
Ik zie hier helemaal niet dat hierin meegenomen wordt in de discussie.
Dit onderwerp heeft 38 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 10-12-2011 15:00.
Zeg 'ns U