Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Relatie & Opvoeding
  4. Te veel speelgoed

Dit onderwerp heeft 27 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 05-12-2011 15:08.

Te veel speelgoed

Ga naar een onderdeel
  1. mijzelf
    Afbeelding van mijzelf

Opzich inderdaad niks mis mee om geld te geven ,maar ik vind het niet leuk! Sommige ouder gaan ook op marktplaats kijken hoor dus 2 hands kan ook wijkcentra's waar tegen de tijd van sinterklaas worden ook druk bezocht.ook voor de verkoop.zit je echt met bergen speelgoed zijn er genoeg goede doelen die het ook nog wel willen hebben omdat niet iedereen een dikke portemonee heeft,even schoonmaken in een tijltje met sop afwasmachine(als je die hebt)en een papiertje erom kan je weer iemand blij maken ermee. Je kan ook een lijstje maken met iets van kleding wat ze graag willen heben. :knipoog2:

2. rema
    Afbeelding van rema

Onze kinderen groeiden op in de jaren '80 en '90, en vooral bij de oudsten was het heel gebruikelijk dat je minstens 80% van al die cadeautjes opsloeg op zolder of in een grote kast, en zo af en toe wisselde je eens van speelgoed of gaf iets uit de kast aan andere kinderen als ze jarig waren.
    Ook leenden vriendinnen en ik speelgoed van elkaar, zoals loopauto's, keukentjes of bordspellen.
    Zo hadden de kinderen steeds iets anders en hoefde je weinig te kopen.
    Wij gingen ook naar de speelotheek, speelgoed lenen, en als er dan eens iets bij was dat je kind steeds weer wilde lenen, wist je dat dat een leuk verjaardagscadeau was.

3. annebeth59
    Afbeelding van annebeth59

quote:
    rema schreef op 22 november 2011 @ 15:39:
    Onze kinderen groeiden op in de jaren '80 en '90, en vooral bij de oudsten was het heel gebruikelijk dat je minstens 80% van al die cadeautjes opsloeg op zolder of in een grote kast, en zo af en toe wisselde je eens van speelgoed of gaf iets uit de kast aan andere kinderen als ze jarig waren.
    Ook leenden vriendinnen en ik speelgoed van elkaar, zoals loopauto's, keukentjes of bordspellen.
    Wij gingen ook naar de speelotheek, speelgoed lenen, en als er dan eens iets bij was dat je kind steeds weer wilde lenen, wist je dat dat een leuk verjaardagscadeau was.
    Those were the days!!!

vandaag is een mooie dag

4. maatjes
    Afbeelding van maatjes

quote:
    rema schreef op 22 november 2011 @ 15:39:
    het "even wegleggen" van gekregen speelgoed deden wij ook, zo was het alsof ze steeds iets nieuws hadden. En doorgeven van speelgoed als ze ergens te groot voor werden ook.

5. mijzelf
    Afbeelding van mijzelf

Oja,dat weet ik ook nog.Waren ze er mee uitgespeeld ,was er een paar x per jaar kindermarkt,waar alleen kinderen mochten verkopen,(heel klein met begeleiding)zodat ze ook weer wat leerden. :duim: En de weken/maanden van voorbereiding was reuze spannend .Goed voor de spaarpot en milieu en opvoeding

6. rema
    Afbeelding van rema

En nu heb je dan ook nog Marktplaats, je kunt overtollig speelgoed dat nog heel en schoon is verkopen, en zelf iets anders kopen.
    Zo heb ik voor mijn grote kinderen van 20 en 55 jaar pas geleden nog een zo goed als nieuw Stratego bordspel gekocht, 33 euro in de winkel, 7,50 euro + 6,75 euro verzendkosten op Marktplaats.

rema wijzigde dit bericht op 22-11-2011 19:24 met 3%

7. lejardinier1964
    Afbeelding van lejardinier1964

Ik heb dit ook zo ervaren toen mijn kinderen nog klein waren.
    We woonden in een klein huisje met weinig opslag .
    Mijn moeder kwam toen op het idee om samen iets te lopen met een verjaardag. Zo wilde mijn zoontje graag een duplo treinbaan.Mijn zussen, ouders en ik hebben toen elk een deel gekocht.
    Dit hebben we later doorgevoerd met een verlanglijstje.
    Nu geven we geld.
    Ik vind het geen gek idee om geld voor de spaarekening te vragen, alleen staat daar niet iedereen voor open.
    Ik vond het ook vaak zonde. Het was zo'n overdaad, de kinderen wisen vaak niet waar ze mee moesten spelen, zo veel kregen ze.
    Wij kregen vroeger van opa en oma en van onze ouders een kadootje, daar waren we superblij mee.

8. Goo
    Afbeelding van Goo

Vroeger was het gewoon anders. Het was er niet om overdaad te geven. Wellicht als het wel kon dat het toen ook werd gedaan.

Gelukkig zijn de tijden beter geworden. En ja, natuurlijk is het wel eens teveel ja, maar wees blij dat het kan.

9. gwynette
    Afbeelding van gwynette

Heb je er last van Marquise? Want eerlijk gezegd vind ik dat het niemand iets aangaat hoe andere mensen omgaan met de cadeau's voor hun kinderen. Als je zegt "ze" hebben zoveel, vergeet dan niet dat "we" ook heel veel hebben. Zij geen speelgoed, dan jij ook geen kast vol kleren, CD's, gadgets, elke dag lekker eten, GSM, auto, twee TV's... de tijden zijn veranderd. Het gaat me niets aan wat andere mensen doen en ik kan me er ook absoluut niet druk over maken. Als je jezelf afvraagt "wat moet ik zelf nou nog geven" vind ik dat een betere vraag. Mijn suggestie: geef eens een boek. Of een pyjama. Of een bioscoopbon. Allemaal leuk, niet made in China.
    Een jong kind geld geven om er "op zijn 18e iets leuks van te kopen" - doe dan niks, dan stel je het kind ook niet teleur. Dat is geen cadeau voor een jong kind, die kunnen zover nog niet vooruit kijken. Trouwens, zelf zou ik 10 euro om over 15 jaar iets van te kopen ook niet echt het cadeau van de eeuw vinden.

10. Marijo 53
    Afbeelding van Marijo 53

Gwynette, :duim: . Ik had het niet beter kunnen zeggen. Nog een kleine aanvulling. Geld geven vind ik iets van. Lekker makkelijk dan hoef je niet een orgineel cadeau te verzinnen.Ik vind het juist een prestatie om iets de verzinnen waar een ander oprecht bij mee is. Je doet er moeite voor.

Marijo 53 wijzigde dit bericht op 25-11-2011 21:22 met 0%

11. maatjes
    Afbeelding van maatjes

inderdaad Gwynette, dit is precies hoe ik het ook bedoel. Goed verwoord en wat mij betreft dus helemaal gelijk!

12. rema
    Afbeelding van rema

Ik vraag me wel af hoe die kinderen die overladen zijn met cadeaus en andere spulletjes het later zelf in het leven redden.
    Dat wij veel meer hebben komt natuurlijk ook dat we 25 jaar ouder zijn, toen wij 20 waren begonnen we met niets.
    Daarom lijkt het me helemaal niet goed als kinderen zoveel hebben, ze moeten ook zien dat je moet werken voor je spullen, dat het niet vanzelf komt.
    Het valt me nu al vaak op met tv programma's zoals huizenjacht etc. dat jonge mensen soms zo minderwaardig over de woningen doen die ze kunnen kopen, alles moet eruit, alles moet opnieuw.
    Ze gaan er gewoon vanuit dat ze op die jonge leeftijd het huis al net zo goed voor elkaar moeten hebben als hun ouders die 30 jaar lang ieder dubbeltje om hebben gedraaid om het mooi te krijgen in huis, ik vind dat zo onrealistisch en verwend allemaal.
    In mijn ogen begint dat al als het kind klein is, en (bijna) alles krijgt wat het wil.

13. gwynette
    Afbeelding van gwynette

Op zich heb je gelijk Rema, dat wij minder hadden toen we begonnen. Maar wij hebben wel veel meer dan onze ouders hadden toen zij onze leeftijd hadden. Of dat een wenselijke ontwikkeling is weet ik niet, maar het is nou eenmaal zo. Dat veel jonge mensen denken dat ze alles maar meteen perfect moeten hebben herken ik ook wel, maar dan toch voornamelijk van TV: de meeste jonge mensen die ik ken (en dat zijn er veel want ik werk in het onderwijs) weten dondersgoed dat voor niets de zon opgaat en dat er gewerkt moet worden als je iets wil hebben. Ze hebben allemaal bijbaantjes naast hun school en de meesten zijn helemaal niet zo verwend. Zelf geef ik mijn kinderen alleen cadeaus met hun verjaardag en Sinterklaas, en dan nog iets in de zomervakantie omdat ze allebei in November jarig zijn en de cadeauloze periode wel heel lang duurt ;-) Verder krijgen ze zakgeld maar niks voor rapporten, ik vind het niet meer dan normaal dat je je best doet op school. Natuurlijk zijn ze verwend vergeleken bij ons vroeger, maar ik ben ook verwend vergeleken bij mijn moeder vroeger. Om het over mijn oma nog maar niet eens te hebben. Ik denk wel dat de grootste groei in welvaart er een beetje uit is maar dat is ook niet zo erg, er is meer in het leven dan alleen geld en spullen!

gwynette wijzigde dit bericht op 26-11-2011 11:36 met 0%

14. alice2003
    Afbeelding van alice2003

Leuk item. Ik zit zelf ook met dezelfde vraag. Hoe voorkom ik dat iedereen aankomt met weer de volgende pop of ander plastic uit China. Geld voor een 8 jarige vind ik nog niets, maar ik zou wel gaan voor een gezamelijk cadeau. Iedereen legt wat bij elkaar en dan een groot cadeau per keer, bijvoorbeeld Playmobil boerderij ofzo( om maar wat te noemen). Niet van die kleine prularia die je krijgt en natuurlijk goed bedoeld hoor, maar je huis raakt er helemaal verstopt mee.

15. clineke
    Afbeelding van clineke

Ach, nu mensen steeds meer zelf moeten betalen voor studies, ziektekostenverzekering, e.d. zal er ook wel meer geld gegeven en gespaard gaan worden "voor later" en dat is een goede trend.

Stel aan je kind voor dat elk jaar met Sinterklaas/Kerstmis hij/zij een grote doos vol "oud" speelgoed bij elkaar gaat garen en ga dan met dat kind een arme buurt in om het uit te delen of geef het aan een goed doel. Leren ze heel veel van. Neem de kids mee om vrijwilligerswerk te doen in een soepkeuken i.p.v. hele dagen voor TV en volvreten. Verkoop speelgoed en kleding wat niet meer gebruikt wordt in een tweede hands winkel en het geld dat je ervoor krijgt geef je aan het kind (gedeeltelijk) of gebruik je om nieuwe kleding te kopen. Zo hebben wij het destijds gedaan en dochter van 23 komt nog steeds thuis met een koffer vol kleding elk jaar rond de Kerstmis, om weg te geven en te verkopen. Vrijwilligerswerk is iets vanzelfsprekends voor haar. Een beetje planning en het kan allemaal best hoor, iedereen tevreden en ze leren dat de wereld niet om hen draait.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

16. gwynette
    Afbeelding van gwynette

Zo doen wij het ook vaak Clineke: oud speelgoed weggeven of verkopen op één van de vele rommelmarkten voor plaatselijke goede doelen. Oude Playnobil verkoop ik tegen een matsprijsje aan de plaatselijke Speltherapeut en de opbrengst gaat op de spaarrekening voor later.
    "Volvreten en hele dagen voor de televisie hangen" mogen ze toch al niet en hoewel ze voor vrijwilligerswerk nog iets te klein zijn kunnen ze al best meedoen aan sponsoracties en dergelijke. Je bent niet alleen op de wereld en het feit dat je het goed hebt schept ook verplichtingen. Maar helemaal geen cadeautjes meer dat gaat me nog steeds te ver ;-)

17. clineke
    Afbeelding van clineke

Mee eens, Gwynette (ik ben het meestal met je eens merk ik vaak wanneer ik je postings lees ;) ). Er is ook een middenweg en er zijn oplossingen voor elk "probleem".

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

18. mijzelf
    Afbeelding van mijzelf

Verder krijgen ze zakgeld maar niks voor rapporten, ik vind het niet meer dan normaal dat je je best doet op school
    .
    Vind ik ook hoor,en zo heb ik het ook bij mijn eigen kinderen gedaan nu 18,34,36.Ik had er een verschrikkelijke hekel aan dat bedelen ,want dat word het wel natuurlijk als ze groter worden.Een kind dat heel goed zijn best doet en maar net 5,6, haald doet minder zijn best....Maar hoe breng je dat over op de andere opa en oma (goede cijfers),want die staan erop dat het kleinkind absoluut geld krijgt,ondanks dat ouders het niet willen? Inderdaad nu er meer "armoede" komt,komen de andere problemen want veel kinderen zijn nu aan de luxe gewend en moeten nu minder doen,dat valt niet mee.Dan inderdaad bijbaantjes als het kan(voor oudere kinderen) ,heel goed .Maar ik denk ook dat er bij de ouders iets moet gebeuren .misschien dat ze dat eens als thema op ouderavond of zo,of in de week/maandbrief aangeven.Want ook bij de kinderen onderling speelt het en dan zijn ze geen 12 maar 6 jaar hoorde ik.

19. pakezel
    Afbeelding van pakezel

Onze dochter heeft nu ook in haar eentje meer dan wij vroeger met drie kinderen thuis. Maar de tijden veranderen inderdaad. Wat bij ons wel wordt gedaan is een verlanglijstje maken op internet. Daar staan kleinere cadeautjes bij maar ook grotere die je dan met een paar mensen samen kunt geven. En anders staat ook altijd de optie van een cadeaubon van een bepaalde winkel er bij zodat er met alles samen iets moois gekocht kan worden.

Verder gaat veel aan speelgoed/spelletjes waar onze dochter te groot voor is door naar mijn zus die het in haar eentje met drie kinderen en een ex-partner die het vertikt om ook maar een cent voor zijn kinderen bij te dragen, best zwaar heeft. En spullen die daar niet heen kunnen verkoopt onze dochter zelf in een "winkeltje" in de straat of met koninginnedag. Van de opbrengst koopt ze dan zelf iets nieuws. Zo leert ze ook al snel de waarde van het geld kennen.

Persoonlijk denk ik dat een kind liever een cadeautje uitpakt. Ach, als ik zie dat de kinderen bij ons in de familie ook nog heel blij zijn met een velletje stickers van amper een euro dan denk ik dat alles wel meevalt. Het is net wat je ze zelf mee geeft, toch?

20. yukio
    Afbeelding van yukio

Kinderen worden tegenwoordig met een materialistische lepel in de mond opgevoed. Maar we leven in een tijd van hand op de knip en doen met minder, repareeren in plaats van nieuw, twee keer nadenken voordat je het uitgeeft. Mijn kinderen krijgen voor hun verjaardag een kado van rond de 50 euro, hetzelfde met Kerst.

Maar daarnaast krijgen ze waar veel kinderen naar verlangen, aandacht, support, liefde en financiele hulp wanneer ze het echt nodig hebben.
    Wij zouden het ons kunnen veroorloven om veel meer geld aan kado's te besteden, maar dat hebben we altijd express afgehouden, want ze waarderen geld nu veel meer en weten wat het woord 'sparen' inhoud.

Ze verlangen wel naar bepaalde dingen, maar direkt ingeven naar die verlangens maakt dat ze nooit genoeg hebben, of denken dat ze nooit genoeg hebben. Kleine kinderen worden groot en aan de ouders de taak om kinderen op te voeden met een idee van 'wat ik krijg is genoeg' wat ik wil kan nog komen.

Liefde is gratis maar eeuwig, een boswandeling is gratis maar de voldoening blijft de hele dag hangen, zelf wens kaarten maken is een leuke bezigheid en de waardering van degene die ze ontvangen blijvend. Een eigen gebakken brood of taart smaakt zoveel lekkerder...wat ik hiermee bedoel te zeggen is dit...kijk naar de alternatieven, beleef je leven in plaats van alleen maar je krediet kaart te trekken om onmogelijk dure kadootjes te kopen omdat je denkt dat dat het is wat je kinderen willen.....

Leentje leerde Lotje lopen

21. x deetje x
    Afbeelding van x deetje x

Mijn wens is BERGEN speelgoed voor ALLE kinderen! Er zijn nog steeds kinderen die dat niet hebben, niet naar clubjes kunnen en noem maar op. Kinderen van bijstandsouders, die amper te eten hebben in ons mooie rijke Nederland.
    Sorrie maar dit moest ik even kwijt...

22. rema
    Afbeelding van rema

En dat eten,samen met liefde en aandacht zijn veel belangrijker dan bergen speelgoed.
    Spelen kunnen kinderen overal mee, van keukenspulletjes tot dozen en knopen, voor de fantasie is dat zelfs beter dan al dat gifgroene en knal roze plastic speelgoed.
    Met een simpel pakje speelkaarten kun je kinderen ook heel lang bezig houden.

23. missmarple
    Afbeelding van missmarple

quote:
    x deetje x schreef op 04 december 2011 @ 15:56:
    Mijn wens is BERGEN speelgoed voor ALLE kinderen! Er zijn nog steeds kinderen die dat niet hebben, niet naar clubjes kunnen en noem maar op. Kinderen van bijstandsouders, die amper te eten hebben in ons mooie rijke Nederland.
    Sorrie maar dit moest ik even kwijt...
    "Bergen speelgoed" lijkt me helemaal NIET gezond. Een kind geniet meer van weiniger dan van veel. Een kind moet wel nog wensen hebben.En vooral leren dat het niet vanzelfsprekend is om 'alles' of 'bergen' te hebben. Ik denk dat dan ook "respect-voor-het-kleine" gekweekt word.

Wat lijkt me dat erg als een kind, of zijn ouders niet meer weten wat men het kind kan kopen omdat ze alles al hebben. Verschrikkelijk lijkt me dat.

24. x deetje x
    Afbeelding van x deetje x

bergen speelgoed, bij wijze van spreken, bedoel ik. Als sinterklaas bij veel kinderen, voor kapitalen aan speelgoed brengt, maar bij jou blijft het beperkt tot een kleinigheid, is dat moeilijk te begrijpen voor een kind. Ik weet ook wel dat je kinderen overal mee kunt laten spelen en dat liefde en zorg véél belangrijker voor ze zijn. Maar ik voel mee met de kinderen die die "weelde" moeten missen.

25. Goo
    Afbeelding van Goo

De tijd dat kinderen met knopen speelde is (gelukkig wat mij betreft) voorbij.

Ik snap dat er veel kinderen teveel krijgen, dat er overvloed is, maar ik zou toch echt niet terug willen naar de tijd van de knoop omdat onze kinderen verwent worden. Want de ''weelde'', die er toen was willen de volwassenen ook niet terug. (Alles op de hand wassen, met een veger door het huis. Op de knietjes de vloer boenen, overal met de bus naar toe of nog erger: op de fiets). Dus ik vind het een beetje krom lullen wat dat betreft dat de kinderen wel terug ''moeten'' naar de knoop.

Het is natuurlijk waar dat er veel kinderen veel krijgen, maar er zijn er echt nog genoeg die dat echt niet krijgen hoor.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x