Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Zorgverzekering

Dit onderwerp heeft 56 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 20-01-2012 08:25.

Zorgverzekering

Ga naar een onderdeel
  1. gertine
    Afbeelding van gertine

5 jaar zorgverzekering: 50% duurder

'Iedereen moet meer betalen voor zorg'
    19 November 2011Erik Bogaards
    Zorgkiezer.nl zette voor Tros Radar de gevolgen van het nieuwe zorgstelsel op een rij. We betalen meer en krijgen er minder voor terug.

Nederlanders zijn sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel in 2006 bijna vijftig procent meer kwijt aan hun zorgverzekering. In 2012 bedragen de kosten voor een zorgverzekering van een alleenstaande 1.786 euro, dat is 567 euro meer dan in 2006. Een gezin is zo´n 1.134 euro duurder uit dan bij de invoering. Dat blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Zorgkiezer.nl.

Tegelijkertijd is de dekking van de basisverzekering op een aantal belangrijke onderdelen versoberd. Zo zijn de eerste 20 behandelingen fysiotherapie geschrapt voor chronische aandoeningen, wordt het trekken van verstandskiezen bij de kaakchirurg niet meer vergoed, en worden een groot aantal geneesmiddelen zoals slaapmiddelen,
maagzuurremmers en antidepressiva niet meer of beperkt verstrekt.

Iedereen is erop achteruit gegaan: zowel mensen met een bovenmodaal inkomen (door ondermeer de fors verhoogde inkomensafhankelijke bijdrage), mensen met een modaal inkomen (geen zorgtoeslag maar wel hoger eigen risico en aanvullende verzekering betalen), als mensen met een zorgtoeslag, die in 2011 al niet opweegt tegen de stijging van de zorgkosten en vanaf 2012 zal worden afgebouwd.

Bij de introductie van het nieuwe stelsel, was het het idee dat concurrentiewerking en vergelijkende en overstappende klanten voor scherpere prijzen zouden moeten zorgen. Daar lijkt nu in de praktijk weinig van de terecht te komen.

Zorgkiezer.nl pleit daarom voor nader onderzoek naar de vraag wat het effect is van de
marktwerking
    uit het AD

sol omnibus lucet

2. ring1
    Afbeelding van ring1

En dan vinden ze het ook nog vreemd dat de mensen het niet meer kunnen betalen. Die krijgen meteen een incassoafdeling op hun nek.
    Triest.

Daarom hoop ik maar dat de Sp hun plan door kunnen zetten.
    Zou wel een hoop schelen.

3. ellon
    Afbeelding van ellon

Welnee Ring. Mensen blijven toch massaal op VVD en CDA stemmen. De peiling liegt er niet om. VVD staat riant op kop en ook Wilders heeft weer 2 zetels gescoord met het loze gewauwel over de gulden. Daar wordt de zorgverzekering van Henk en Ingrind geen euro goedkoper van.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

4. ring1
    Afbeelding van ring1

Ik ben verbaasd over zoveel populariteit.

5. gertine
    Afbeelding van gertine

ik ook, ik heb rutte horen zeggen voor de verkiezingen dat de zorgverzekering binnen 5 jaar naar 350 euro moet
    maar niemand schijnt dat erg te vinden

sol omnibus lucet

6. amelie1967
    Afbeelding van amelie1967

Ondertussen betaal ik 161 euro per maand. Een hoog percentage van m'n inkomen. En dan nog moet ik heel veel zaken zelf betalen. Ben weer eens bij de tandarts geweest en mag nu zelf de rekening betalen a 340 euro, omdat ik de max. vergoeding van de óptimale (?) verzekering allang overschreden ben.

Als student betaalde ik 25 gulden (!) per maand. Those were the days.

Ik vind dat de zorgverzekeringspremie inkomensafhankelijk moet zijn.

kalm aan en rap een beetje

7. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Nu in Kassa.

Op het bovenstaande berust copyright©

8. rema
    Afbeelding van rema

Het ziekenfonds moet gewoon terug komen, nu betaal je enorm veel geld, en als je iets hebt moet je weer betalen, je bent eigenlijk helemaal niet meer verzekerd van zorg.
    Ik dacht toch echt dat verzekeren betekend dat je verzekerd bent, en niet dat je daarboven op nog zelf moet betalen, dat is dubbel op.

9. jsteen1
    Afbeelding van jsteen1

quote:
    gertine schreef op 19 november 2011 @ 17:02:
    ik ook, ik heb rutte horen zeggen voor de verkiezingen dat de zorgverzekering binnen 5 jaar naar 350 euro moet
    maar niemand schijnt dat erg te vinden

nou ik wel hoor gertine door mijn ziekte mag ik heel veel meer betalen dus een hoop betaal ik nu zelf ik weet niet meer waar dit heen moet .
    laat het oude ziekenfond maar terug komen even tuweel met aanvullend
    dat hadden we vroeger ook .

10. twinmom_67
    Afbeelding van twinmom_67

Het is een doffe ellende zeker met die Rutte ik hoop dat de dag snel komt dat dit afbraakkabinet ter ziele is.
    Ik heb een hogere zf verzekering en een extra tandarts verzekering,maar nog kan je flink bij betalen.Ik vraag er ook niet om om een zwakker gebit ben er altijd zuinig op geweest,maar helaas is het gewoon enorm kwetsbaar.Ik ga elk half jaar naar de ta en soms nog vaker,omdat het helaas moet ik ga ook niet voor mijn plezier naar de tandarts had dat ook liever niet gehad.Die kan soms van mij alleen al op vakantie naar de Bahama's.

Gzd hebben de kids een sterk gebit.
    Onlangs een van de kids een beugel en eerder kreeg je de fluor zo nu kan je onderhand al 12 euro bij dokken per fles ,straks krijgt de ander ook de beugel kassaping.

Of ibuprofen 600 bruis kan je ook ffe 12 euro voor bij dokken,dan maar de tabletten die zijn nog gratis en anders pak ik er wel een van 400 en een van 200 van het kruidvat bij wijze van spreken of de diclofinac 75 die ik soms slik ook niet voor mijn lol.
    Waar gaat al dat geld naar toe vraag ik mij af,zijn het dan nog wel relatief kleine bedragen er zijn helaas zat mensen die moeten flinke rekeningen voor hun medicatie betalen.
    Ik loop om de zoveel tijd bij een osteopaat nu krijg ik nog 75% vergoed hier van,straks wellicht ook niet meer als die plannen doorgaan.Ik vraag niet om rug klachten.Ik ben op zich al niet zo'n doktersloper alleen als het echt nodig is.

En het wordt alleen maar meer uitgekleed bij alle maatschappijen.
    Wat je eerst bij een wel krijgt,zal na een tijd ook veranderen daarom ben ik nooit overgestapt het is toch vaak de bekende kat in de zak.
    Als je soms de bedragen ziet dan denk je halloooo je betaald je onderhand scheel aan zf premie.

Met dit kabinet worden de rijken rijker en de armen armer en de gewone man is gewoon enorm de klos.
    Straks herken je de mensen gewoon aan het gebit bij wijze van spreken hoe armer hoe slechter het met het gebit gesteld is.Rekeningen van tandartsen zijn niet misselijk en straks wordt dat nog erger als ze hun eigen tarief mogen berekenen.

Die hele vvd pvv en die mikmak denken alleen maar aan hun eigen portomonee.De een doet dit de ander roeptoetert allemaal onzin dingen.
    Laat idd het oude zf stelsel terug keren zoals het nu is is gewoon verschrikkelijk.Denk je je ingedekt te hebben met her en der een hogere zf kom je nog bedrogen uit,omdat eea versobert gaat worden of je moet je nog hoger gaan verzekeren om de zf kassen te spekken.

Ik hoop dat dit kabinet binnen niet al te lange tijd zo'n fout maakt dat het valt en dan op naar een sociaal kabinet.
    Die kop van Rutten word ik zo misselijk van wat een min mannetje is dat bah.Balkenende was niks,maar dit is nog minder dan niks.Pvv mag ook ophouden heb je ook niks aan aan dat stel roeptoeters.

Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. !

11. apekop
    Afbeelding van apekop

Paars was dus achteraf helemaal zo slecht niet....

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

12. rema
    Afbeelding van rema

Paars heeft anders wel de pleuro uitgevonden, links was niets, maar rechts is ook helemaal niets.
    Mijn schoonouders gingen vroeger nooit stemmen, ze zeiden altijd " Of je nu door de hond of door de kat gebeten wordt, beter wordt het nooit, ze zitten allemaal voor zichzelf in de regering, niet voor ons, ik vond dat een hele rare opmerking, mijn ouders gingen wel stemmen, maar tegenwoordig moet ik mijn schoonouders steeds meer gelijk geven.
    En dan dat gedoe met overstappen, verzekeringen vergelijken, we hebben het vorig jaar gedaan, maar de verzekeringen zijn niet te vergelijken, ze moeten veel duidelijker zijn.
    Wij zijn met het basispakket overgestapt, de aanvullende verzekering ook, de tandartsverzekering niet, omdat we een hele goede hebben.
    Nu krijg ik toch steeds aanmaningen van de basis ziektekostenverzekering dat ik bijdragen voor de tandarts moet betalen, dat kan helemaal niet, want die hebben we bij een ander.
    Overal moet je achteraan, ik kan me voorstellen als je nog wat ouder bent dat je er niets meer van snapt, wij hebben dat al steeds vaker.

13. roxy
    Afbeelding van roxy

Ik ben helemaal het spoor bijster met al dat gerommel, wat is nu strx de bedoeling dan dat je voor controle gaat, een gaatje hebt, vraagt hoeveel kost het om te laten vullen, antwoord ...., o is goed of dan bel ik eerst ff een andere tandarts wat het kost, het ziekenfonds betaald toch nog gewoon de kosten?? Ik ben toch ggrrr geen zakenvrouw ofzo....
    Ik raak volledig in paniek om al die veranderingen, ben helaas ook veelste chaotisch om uit te zoeken waar ik het beste kan verzekeren zit al vanaf mijn geboorte 51 jaar geleden bij de Agis. Ik snap er niets meer van. Zat te denken om alleen de basis verzekering te nemen met tandartskosten dan maar, helaas weet ik dat ik een abces in mijn mond heb... wat ooit weer zal gaan opspelen...
    Ik heb chronische aandoeningen maar dat is dan maar jammer, dan maar pijn, geen betaalde medicijnen meer en zeker mijn 9 behandelingen fysio bewaren voor als je iets breekt oid en het echt niet anders kan.
    Voor mij is het belangrijk dat ik naar Punt P kan om te praten, maar als ook dat niet vergoed word dan maar niet, ik kan toch echt niets missen meer, ga al zoveel achteruit als mijn zoon 18 word, maar ik word wel geacht nog voor hem te zorgen met heel veel minder.
    Hoe moeten jongeren van 18 die nog op school zitten hun ziekenfonds betalen?

roxy wijzigde dit bericht op 20-11-2011 13:58 met 0%
    Luctor et emergo

14. apekop
    Afbeelding van apekop

In Kassa werd het gisteren behoorlijk duidelijk uitgelegd.
    Als je een gezond gebit hebt,hoef je je daarvoor niet aanvullend te verzekeren.Heb je dan eens een gaatje,betaal je dat zelf,is goedkoper dan een aanvullende verzekering.
    Ik heb wel een tandartsverzekering,gelukkig maar,ik krijg volgende week een frame met een paar kiezen.Ik heb geen idee wat me dat gaat kosten,maar ik heb 't nodig.Als ik dat achter de rug heb,verwacht ik niet veel kosten meer te hebben,volgend jaar laat ik denk ik de tandartsverzekering helemaal vervallen.
    Het vervelende is,dat een mens nu eenmaal niet in de toekomst kan kijken en dus ook niet weet of-ie wellicht over een paar maanden ineens een fysiotherapeut nodig heeft.
    Ik wel heel blij dat de medicatie in het basispakket zit,als ik zie hoeveel de pillen van mijn man kosten.

apekop wijzigde dit bericht op 20-11-2011 16:57 met 0%

15. roxy
    Afbeelding van roxy

Ik ga even uitzending gemist opzoeken, want ik vind het allemaal maar een raar gedoe dat onderhandelen.

Mijn zoon heeft pas 2 vullingen misschien verstandig idd om de goedkoopste aanvullende verz erbij te nemen in zijn pakket.
    Wat mijzelf betreft zit met dat k.t abces sukkels wilde het dit jaar niet helemaal weghalen, nu zit ik met de gebakken peren.
    Mijn zoon doet de opleiding VEVA met 9 behandeligen fysio red je het niet als je wat gebeurd... wat een dilemma's.

Luctor et emergo

16. amelie1967
    Afbeelding van amelie1967

quote:
    apekop schreef op 20 november 2011 @ 16:24:
    ik krijg volgende week een frame met een paar kiezen.Ik heb geen idee wat me dat gaat kosten
    Heb je van je tandarts geen prijsopgave gekregen? Ik heb ook zoiets gekregen en heb toen een prijsopgave gekregen met diverse opties en de kosten daarvan.

kalm aan en rap een beetje

17. job
    Afbeelding van job

Rema als er meer mensen op links hadden gestemd zaten we nu niet met dit kabinet dus je stem doet er wel degelijk toe.
    Ik snap jouw tandartsverzekering niet, heb je die bij een andere maatschappij dan de rest, kan toch niet?

18. Marijo 53
    Afbeelding van Marijo 53

Ook ik zit met de gebakken peren. Ziekte van bechterw. 2 keer per week fysio. Ik moet nu een ander verzekering omdat de mijne dit niet betaalt. Ik moet me voor een vermogen bij verzeker wil ik aan het einde van het volgend jaar nog gewoon kunnen lopen. Dankje wel regering.

19. Marijo 53
    Afbeelding van Marijo 53

Lieve Sint. Ik wil graag een zorgverzekering die mijn fyiso wil betalen zonder dat ik me voor een vermogen moet verzekeren. Dank u wel Sint en de groetjes aan Zwarte Piet

20. rema
    Afbeelding van rema

Ja, Job dat kan wel, het is juist de bedoeling dat je gaat shoppen naar de goedkoopste verzekering, dat hebben wij vorig jaar gedaan voor de basisverzekering.
    De basisverzekering dekt voor iedereen precies hetzelfde, dat is bij de wet vastgesteld, dus daar kun je gewoon de allergoedkoopste van nemen, daar hoef je dus eigenlijk niet over na te denken en niets voor te vergelijken.
    De aanvullende verzekeringen zijn een ander verhaal, die maken het zo moeilijk, verschillen overal van dekking en van prijs, dus daar moet je goed voor opletten bij wie je die afsluit.
    Dus ook al wil je alle onderdelen bij een andere ziektekostenmaatschappij, dat mag allemaal, alleen je administratie wordt er wat moeilijker op, of zoals in ons geval, de tandarts heeft de rekening bij onze basisverzekering gedeclareerd, en niet bij degene waar we aanvullend verzekerd zijn, dus dat moeten weer dan weer recht zetten.
    Het is lastig, maar in ons geval scheelde het iets van 30 euro per persoon per maand, dus dat was toch wel de moeite waard.

21. misswinter
    Afbeelding van misswinter

Ik ben er ook voor dat het ziekenfonds terug komt. Misschien in een enigszins aangepaste vorm maar van dit huidige systeem moeten we heel snel af. Het wordt alleen maar duurder en we krijgen er steeds minder voor terug. Naar mijn menig is dit huidige systeem een grote mislukking!

22. niejel
    Afbeelding van niejel

Huidige systeem mislukking, inderdaad!
    Ik heb een steeds terugkerend probleem aan m'n rug. De klacht is in de voorgaande 15 jaar 7 keer behandeld door de fysiotherapie aan het eind van de straat. Als je moeite hebt met iedere stap die je zet is dat wel zo handig.
    Nu heeft deze fysio dit jaar geen contract met mijn verzekeringsmaatschappij en moet ik dus naar een ander, of ik moet het gedeeltelijk zelf betalen.
    De fysiotherapeut die de klacht al 7 keer behandeld heeft kent de historie, weet precies hoe de klacht aan te pakken, kan meteen beginnen. Bij een ander gaat er eerst veel tijd zitten in het afnemen van een anamnese, een lichamelijk onderzoek, het maken van een behandelplan, advies vragen bij z'n collega en de schriftelijke verantwoording aan de verzekeringsmaatschappij.
    Ben nu 3 weken bezig maar het schiet nog niet echt op. Ik heb het idee dat het huidige systeem draait om het systeem in stand te houden. Beter zou zijn dat therapeuten alleen bezig zouden zijn met patiënten van hun klachten afhelpen.

23. misswinter
    Afbeelding van misswinter

Moet zelf wegens chronische maagproblemen maagzuurremmers slikken. Die gaan volgend jaar uit het pakket. Tenzij je kunt aantonen dat je chronisch bent en langer dan een halfjaar die medicijnen slikt. Maar o, wacht even, je moet dan toch nog wel eerst even het eerste halfjaar zelf je medicijnen betalen. Zijn ze gek geworden?

Inderdaad, je zou bijna denken dat het huidige systeem alleen is bedoeld om het systeem in stand te houden. De patiënt is alleen maar een vervelende bijkomstigheid.

24. rema
    Afbeelding van rema

Ze zijn inderdaad knettergek geworden, partner en ik slikken alle twee die tabletten, en kunnen absoluut niet zonder.
    Maar voor twee personen betalen zit er ook niet in, we overwegen om nu maar samen te slikken, om de dag. Loopt er steeds één van ons een dag met verschrikkelijk maagzuur rond.
    Vraag me af hoe hij zijn werk nog moet doen zonder, kan zich dan niet eens bukken.
    Misschien is de andere optie, ziek melden tot ze weer vergoed worden, als nu iedereen dat doet wordt het een duur grapje.
    Weet het niet meer, partner loopt ook bij de fysiotherapeut voor twee chronische aandoeningen, wat dan, geen vergoeding, dus elke dag dat je pijn hebt je zelf ook maar ziek melden.
    Achterlijk land, waar verzeker je je dan nog voor?
    En op deze manier moet je dan steeds langer doorwerken?
    En ondertussen onze pensioenen verlagen en het geld met scheppen naar het buitenland, wanneer wordt er eens eentje wakker in Den Haag?

rema wijzigde dit bericht op 21-11-2011 15:54 met 7%

25. apekop
    Afbeelding van apekop

quote:
    amelie1967 schreef op 20 november 2011 @ 17:08:
    [...]

Heb je van je tandarts geen prijsopgave gekregen? Ik heb ook zoiets gekregen en heb toen een prijsopgave gekregen met diverse opties en de kosten daarvan.

Mag ik weten wat jij betalen moest??Is dat lang geleden?

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x