Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Neuro?

Dit onderwerp heeft 52 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 26-11-2011 19:40.

Neuro?

Ga naar een onderdeel
  1. ring1
    Afbeelding van ring1

De SP heeft leuke plannen voor de zorgpremie in Nederland:

Als de plannen van de SP door de Tweede Kamer worden overgenomen, dan gaat 75% van de gezinnen
    in Nederland erop vooruit. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB), dat in opdracht van de SP een
    doorrekening heeft gemaakt van drie varianten van het plan om de ziektekostenpremies meer inkomensafhankelijk
    te maken en beter betaalbaar voor de lage en midden inkomens.

Variant 1: Nominale premie van 400 euro per jaar zonder eigen risico.

Variant 2: Nominale premie van 400 euro per jaar zonder verhoging van het eigen risico in 2012 (eigen
    risico blijft 170 euro, niveau 2011).

Variant 3: Nominale rekenpremie 0 euro zonder eigen risico. Alleen opslag van individuele verzekeraar
    blijft nominaal. Deze opslag wordt gemiddeld gesteld op 150 euro.

Alle varianten zouden direct zonder grote stelselwijziging kunnen worden ingevoerd wanneer een meerderheid
    van de Tweede Kamer daarvoor kiest. De derde variant lijkt sterk op het systeem in Duitsland waar in
    2009 een uniforme inkomensafhankelijke premie is ingevoerd voor alle ziekenfondsuitgaven.
    Het omslagpunt van positieve naar negatieve koopkrachteffecten ligt voor werkende alleenverdieners rond
    65.000 euro, voor werkende tweeverdieners tussen de 80.000 en 90.000 euro en voor werkende alleenstaanden
    rond 45.000 euro.2 Boven het omslagpunt stijgt voor de allerhoogste inkomens geleidelijk het
    negatieve koopkrachteffect.
    Het voorstel leidt tot een veel eerlijkere lastenverdeling en het vervallen van de noodzaak van de zorgtoeslag
    bij doorgerekende varianten (1 en 3). De vaste premies, die bij de lagere inkomens als een molensteen om
    de nek hangen, worden in de doorgerekende varianten drie tot tien maal lager tot circa 30 dan wel 10 euro
    per maand.
    Deze nieuwe manier van premie-heffen bespaart fors op het zinloos rondpompen van geld door de zorgtoeslag
    en het eigen risico; het wegvallen van de bureaucratie en administratieve lasten levert ruim 100 miljoen
    op. Deze besparing is substantieel, gezien het feit dat door het wegvallen van het eigen risico de vraag naar
    zorg zal toenemen; de kosten van die toenemende vraag worden geschat op 100 tot 200 miljoen euro.

http://www.sp.nl/service/ ... 08_rapport_zorgpremie.pdf

ring1 wijzigde dit bericht op 17-11-2011 14:38 met 0%

2. rema
    Afbeelding van rema

Klinkt in ieder geval beter dan die idioterie van tegenwoordig, waar de zieke zwaar de klos is.
    Maar goed, het oude ziekenfonds terug, tegen de premie van toen + inflatie zou ook een goed idee zijn.

3. misswinter
    Afbeelding van misswinter

En nu gaan de tandarts tarieven ook nog een 'los'. Maar alleen als tandartsen er geen misbruik van gaan maken. Dan wordt alles weer teruggedraaid. :kater: Wat een idioterie! Waarom dit experiment! Wat worden we er wijzer van. Denk eerder dat we er weer armer van zullen worden!

4. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    ring1 schreef op 17 november 2011 @ 14:35:
    De SP heeft leuke plannen voor de zorgpremie in Nederland:

Als de plannen van de SP door de Tweede Kamer worden overgenomen, dan gaat 75% van de gezinnen
    in Nederland erop vooruit. Dit concludeert het Centraal Planbureau (CPB), dat in opdracht van de SP een doorrekening heeft gemaakt van drie varianten van het plan om de ziektekostenpremies meer inkomensafhankelijk te maken en beter betaalbaar voor de lage en midden inkomens.

Variant 1: Nominale premie van 400 euro per jaar zonder eigen risico.

Variant 2: Nominale premie van 400 euro per jaar zonder verhoging van het eigen risico in 2012 (eigen
    risico blijft 170 euro, niveau 2011).

Variant 3: Nominale rekenpremie 0 euro zonder eigen risico. Alleen opslag van individuele verzekeraar
    blijft nominaal. Deze opslag wordt gemiddeld gesteld op 150 euro.
    (...)
    Alle varianten zouden direct zonder grote stelselwijziging kunnen worden ingevoerd wanneer een meerderheid
    van de Tweede Kamer daarvoor kiest.
    (...)
    Het voorstel leidt tot een veel eerlijkere lastenverdeling en het vervallen van de noodzaak van de zorgtoeslag
    bij doorgerekende varianten (1 en 3).

http://www.sp.nl/service/ ... 08_rapport_zorgpremie.pdf

Aan zo'n partij heb je tenminste nog eens wat. :cheer:
    Lekker buiten de kaders beginnen met nadenken;
    sociaal voor mensen met een krappe beurs
    en dat gedoe van die zorgtoeslag, daar word ook niemand blij van
    en het kan ook nog relatief snel worden ingevoerd.
    :cheer:

(Iets zegt mij alleen, dat niet de hele 2e Kamer staat te juichen...)

janneke2 wijzigde dit bericht op 17-11-2011 15:52 met 0%

5. apekop
    Afbeelding van apekop

quote:
    misswinter schreef op 17 november 2011 @ 15:45:
    En nu gaan de tandarts tarieven ook nog een 'los'. Maar alleen als tandartsen er geen misbruik van gaan maken. Dan wordt alles weer teruggedraaid. :kater: Wat een idioterie! Waarom dit experiment! Wat worden we er wijzer van. Denk eerder dat we er weer armer van zullen worden!
    Hoe wordt dat nou weer gecontroleerd?
    Toevallig moet ik volgende week en niet voor een controle,maar voor iets dat ik nog niet eerder heb gehad.
    Hoe kan ik nou weten of ik er teveel voor moet betalen?

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

6. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    ring1 schreef op 16 november 2011 @ 15:53:
    quote Janneke2

Massa ontslagen...?
    (...)
    Vanmorgen: cijfers van het CBS: de economie kromp met 0,3%.
    En voor Sinterklaas verwacht metn een ouderwets grote omzet.
    Wie ligt er nou precies op zijn gat...???

Worden die massaontslagen niet meer, omdat consumenten steeds minder gaan uitgeven?
    Gaan die bedrijven daardoor niet op hun gat?

Op zich zou dat kunnen: het consumentenvertrouwen schijnt laag te zijn - maar dat vind ik dus niet kloppen met de Sinterklaasverwachtingen.
    Een krimp van 0,3% maakt economen niet blij, maar "als dat alles is" - accoord, als - vind ik het geen reden om moord en brand te gillen.
    quote:
    ring1 schreef op 16 november 2011 @ 15:53:Kunnen de mensen hun huizen niet meer betalen, omdat andere lasten steeds hoger worden?

Dat zou kunnen.
    Maar het aantal gedwongen huis-uitzettingen daalt alweer (gelukkig maar!!!).
    (Denkbaar mede omdat een hypotheek afsluiten waarbij je meer dan 100% van de waarde van het huis leent uit de mode is.)

quote:
    ring1 schreef op 16 november 2011 @ 15:53:Ik vraag het me af of de Sinterklaasinkopen wel zo hoog zullen zijn.
    Op het nieuws zie ik, dat winkels toch ook wel het idee hebben, dat mensen kritischer zijn met kopen, en meer hun hand op de knip houden.

Klopt: het consumentenvertrouwen - dat dus laag schijnt te zijn.
    (Het schijnt een cijfer te zijn, gebaseerd op een onderzoeksbureau dat weer allerlei mensen bevraagt over financieen, aan- en verkoopcujfers, etc.)

quote:
    ring1 schreef op 16 november 2011 @ 15:53:De economie komt op z'n gat te liggen, omdat mensen niet meer kopen.
    Winkels zien daarom hun omzet dalen.
    (...)
    Al die bedrijven die met consumenten te maken hebben, komen dus diep in de problemen, als iedereen stevig gaat bezuinigen.
    Ook een manier om een land naar de knoppen te laten gaan.

Klopt.
    Om die reden ben ik Keynes-iaan en tegen allerlei IMF maatregelen.
    Keynes vindt, dat als "de" economie slecht gaat, de overheid (of wie dan ook, maar iemand moet het doen) geld in de economie moet pompen, zoadat het consumentenvertrouwen hoger wordt, mensen blijven kopen en daarmee de bedrijven overeind houden.

(Idem dito geldt voor het bestaan van uitkeringen: omdat je als ontslagen werknemer nog steeds je huur kunt betalen, de bakker en de melkboer, blijft er nogal wat overeind. Honderd jaar terug moest je of bij familie of bij de kerk aankloppen en anders was het stelen geblazen...)

(Rechtse partijnen smalen dan over "Sinterklaas spelen" en geven het geld liever rechtstreeks aan de bedrijven. Anno 1980 werd er toen fiks in machines geinvesteerd, volgenden massa ontslagen en een diepe economische crisis. Geef mij Keynes maar.)

En het IMF gelooft heilig in het verkopen van overheidsdiensten aan "het bedrijfsleven" (in praktijk: aan het rijke deel van de EU of de VS). Zodat wij er als rijke europeanen rijker van worden en reken maar niet, dat je vanuit Duitsland erg efficient - pak m beet - de vuilnisophaaldienst van Athene kunt regelen. (Dus de service gaat op haar gat.)

7. rema
    Afbeelding van rema

Hoe stellen ze zich dat eigenlijk voor met die tandartsen, altijd hoor je en lees je dat er een tandarts tekort is, dat je blij mag zijn dat je er eentje hebt, en dat je niet zomaar veranderen kunt van tandarts, en dan kun je nu opeens gaan waar je wilt?
    Nu zijn er opeens genoeg tandartsen?
    Of worden alleen de hoogste bieders nog geholpen?
    Wij hebben trouwens een goede tandarts, en ik moet er niet aan denken dat ik voor een behandeling naar een vreemde tandarts moet.
    De enkele keren dat ik voor nood naar een ander moest zijn erg slecht bevallen.
    En dan te bedenken dat we in het verleden een zeer goede tandartszorg hadden, vooral voor kinderen, om te voorkomen dat ze een slecht gebit kregen, en dan moet je nu eens kijken..
    Wat glijdt dit land toch af.

8. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    ring1 schreef op 16 november 2011 @ 15:58:
    En wat kost de EU dan wel niet? Miljarden.
    Beter dus daar maar eerst mee stoppen. Scheelt ff.
    Jee, wat zal Nederland een hoop geld overhouden,

Ja - maar een bedrijf maakt een kosten baten analyse.
    Niet alleen een kosten analyse.

De EU plus deelname aan de munteenheid leveren ook op - en ook dat zijn miljarden.

Als Rotterdamse: de havan is een belangrijke motor voor de NLse economie. Maar een haven die buiten de EU ligt - EN buiten de munteenheid - nu, dan kan je ook naar Antwerpen of Hamburg varen, dat scheelt bakken aan wiselkoersrisico en douane formulieren en noem maar op... (Want bijn aalles wat in Rotjeknor aan wal komt, is bestemd voor het achterland.)
    (Voor Schopholl geldt hetzelfde.)
    En het westland en de veiling (men verhandelt in Aalsmeer ook spullen uit het voormalige oostblok en wat al niet) staan niet te juichen als we uit de euro& EU zouden stappen. (Dan worden ze een locale veilig, of overgenomen door iets, wat nu een broekkie is in Frankfurt...)

9. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Kortom: de neuro is net zo'n slecht plan als terug naar de euro!

Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

10. ring1
    Afbeelding van ring1

Je bedoelt de gulden, Adoeseg?

We zijn het eens, Janneke.

11. ring1
    Afbeelding van ring1

quote:
    janneke2 schreef op 17 november 2011 @ 16:15:
    [...]

Ja - maar een bedrijf maakt een kosten baten analyse.
    Niet alleen een kosten analyse.

De EU plus deelname aan de munteenheid leveren ook op - en ook dat zijn miljarden.

Als Rotterdamse: de havan is een belangrijke motor voor de NLse economie. Maar een haven die buiten de EU ligt - EN buiten de munteenheid - nu, dan kan je ook naar Antwerpen of Hamburg varen, dat scheelt bakken aan wiselkoersrisico en douane formulieren en noem maar op... (Want bijn aalles wat in Rotjeknor aan wal komt, is bestemd voor het achterland.)
    (Voor Schopholl geldt hetzelfde.)
    En het westland en de veiling (men verhandelt in Aalsmeer ook spullen uit het voormalige oostblok en wat al niet) staan niet te juichen als we uit de euro& EU zouden stappen. (Dan worden ze een locale veilig, of overgenomen door iets, wat nu een broekkie is in Frankfurt...)
    Dat risico is er inderdaad wel.

12. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

quote:
    ring1 schreef op 19 november 2011 @ 16:19:
    Je bedoelt de gulden, Adoeseg?

We zijn het eens, Janneke.
    de gulden idd. Was een beetje moe

13. misswinter

Ik gruw af en toe gewoon van de maatregelen die in dit land worden genomen. Alle zekerheden die we ooit in dit land hadden zijn de afgelopen jaren een voor een bij het vuilnis gezet. Je kunt je afvragen waar het heen gaat. Terug naar de gulden is geen oplossing, invoering van de Neuro ook niet. Dat geeft alleen maar nog meer onzekerheid en zal ongetwijfeld nog meer kosten met zich mee brengen. En het leven is al zoveel duurder geworden.

14. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

We hebben met z'n allen voor deze regering gekozen he?

15. niejel
    Afbeelding van niejel

Niet met z'n allen, de meerderheid. En zo gaat dat in een democratie!
    Dat de keus van de meerderheid achteraf voor veel mensen niet de juiste was, dat had de meerderheid niet voorzien.
    Ik wel, hoor dus ook niet bij die meerderheid.

niejel wijzigde dit bericht op 21-11-2011 11:26 met 0%

16. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Misschien heeft de meerderheid alleen maar op populisten gestemd? En niet goed nagedacht over de consequenties?

17. niejel
    Afbeelding van niejel

Dat denk ik ook, en nu zitten wij met de gebakken peren.

18. misswinter

Nee, we hebben zeker niet met z'n allen voor deze gedoogconstructie gekozen. Maar we zitten nu wel met z'n allen met de gevolgen ervan. Ik behoor overigens ook niet tot die meerderheid.

19. rema
    Afbeelding van rema

De euro idioterie is anders niet ingevoerd door dit kabinet.

20. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Adoeseg schreef op 21 november 2011 @ 10:32:
    We hebben met z'n allen voor deze regering gekozen he?

Regerings partijen plus gedoogpartners hebebn samen 51% in de 2e Kamer.
    Dat is een meerderheid - maar of nou alle VVD stemmers en alle CDA stemmers zo blij zijn met dit kabinet....???

21. misswinter

quote:
    janneke2 schreef op 22 november 2011 @ 21:10:
    [...]

Regerings partijen plus gedoogpartners hebebn samen 51% in de 2e Kamer.
    Dat is een meerderheid - maar of nou alle VVD stemmers en alle CDA stemmers zo blij zijn met dit kabinet....???
    Ik denk het niet. De achterban van beide partijen (en met name het CDA) laat vaak genoeg merken het er niet mee eens te zijn. En ook prominente partijleden zoals Van Agt en Lubbers laten dit vaak blijken.

22. apekop
    Afbeelding van apekop

Ik vermoed dat vvd en cda er vreselijk veel spijt van hebben,dat ze zo dom zijn geweest om met de pvv in zee te gaan.
    Wilders gooit steeds meer z'n kont tegen de krib en zal dat blijven doen..

23. misswinter

En nu laat Bolkenstein weer van zich horen in het AD. Volgens hem is een opsplitsing van de Euro 'onvermijdelijk'. Is die man niet allang met pensioen? Denk niet dat de economie er gebaat is dat er telkens van die oudere 'partijprominenten' zo nodig hun zegje moeten doen.

24. apekop
    Afbeelding van apekop

Ach ja..soms krijgen de oude pluchetijgers last van een oprisping!
    En die moet er dan uit..tenslotte gaan de maagzuurremmers uit het basispakket!

25. misswinter

quote:
    apekop schreef op 26 november 2011 @ 18:37:
    Ach ja..soms krijgen de oude pluchetijgers last van een oprisping!
    En die moet er dan uit..tenslotte gaan de maagzuurremmers uit het basispakket!
    :lol:

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x