Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Neuro?

Dit onderwerp heeft 52 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 26-11-2011 19:40.

Neuro?

Ga naar een onderdeel
  1. misswinter
    Afbeelding van misswinter

Wat vinden jullie, moet er een neuro komen en moeten de Noord-Europese landen zich financieel losmaken van de zwakkere zuidelijke EU-lidstaten. De PVV gaat zelfs nog een stapje verder en wil terug naar de gulden. Lijkt allemaal heel mooi, maar is het verstandig en wat gaat het ons kosten? Ben benieuwd naar jullie reacties.

2. rema
    Afbeelding van rema

Om te beginnen had de gulden natuurlijk nooit verkeerd omgerekend mogen worden, en moest er op toegezien worden dat bedrijven geen misbruik maakten van de omrekening.
    Terug naar de gulden zal niet gemakkelijk zijn, want dan nemen ze ons natuurlijk nog een keer te pakken.
    Persoonlijk heb ik wel liever de gulden, maar dan wel eerlijk omgerekend.
    Dit zal inderdaad duur zijn, maar doorgaan met de euro is waarschijnlijk nog veel duurder.
    Het beste idee is misschien nog dat alleen de rijkere landen doorgaan met de euro, en de rest eruit stapt, en het opnieuw probeert als ze hun economie op orde hebben.
    Erg jammer dat we er ooit in zijn getrapt, de landen die niet meedoen hebben een veel betere economie.
    Ik was trouwens vanaf het begin af aan tegen de euro, en ben dat nog.
    Het enige gemak dat we hebben is dat we iets gemakkelijker onze boodschappen in Duitsland af kunnen rekenen, maar tegelijk worden we er elke week weer met de neus op gedrukt dat we in Nederland dus te veel betalen voor de boodschappen, de benzine, de terrasjes.

3. niejel
    Afbeelding van niejel

Ja, en we gaan steeds meer betalen. Kwam ik vorig jaar nog uit met een huishoudbudget van ¤120,00 in de week, nu niet meer. En ik haal nog steeds dezelfde dingen.
    Terug naar de gulden gaat teveel kosten. We wachten weer op een prijzenoorlog van de grootgrutters dan maar.

4. apekop
    Afbeelding van apekop

Terug naar de gulden gaat ons meer geld kosten,denk alleen al wat zo'n operatie gaat kosten..
    Bovendien zal de gulden van 2012 niet dezelfde zijn als die van 2000.

Ik ben helemaal gewend aan de euro,komt ook omdat ik toen ik nog werkte caissiere was.Ik pak ook blindelings de munten,terwijl ik nu nog steeds mensen ermee zie goochelen.

Maar ik vrees dat we wel veel duurder uit zijn met de euro.
    Voorbeeld..een tijdje terug kocht ik 2 felicitatiekaarten.Heel normale..ik was 5,80 kwijt.In 2000 zou ik toch echt geen 12 gulden voor 2 kaarten betaald hebben.

De bloemenman die aan de deur komt vraagt 5 euro voor 10 rozen.
    Sommige dingen zijn misschien wel goedkoper geworden,maar dat zijn niet de dingen die we dagelijks nodig hebben.

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

5. misswinter

Ik kan niet iets bedenken dat daadwerkelijk goedkoper is geworden sinds de euro. Maar misschien is het er wel. Heb wel het idee dat alles duurder is geworden. Terugrekenen doe ik allang niet meer. Heeft geen nut en je schrikt je kapot af en toe. Maar terug naar de gulden heeft ook geen zin. Wat apekop al zegt, de gulden van 2012 zou de gulden van 2000 niet meer zijn. En een Neuro zie ik helemaal niet zitten. Dan wordt straks alles nog duurder. Nee, dat hebben we allemaal al een keer meegemaakt. Ik weet ook niet wat de PVV nu weer wil bewijzen met die terugkeer naar de gulden. Volgens mij is het allemaal maar gemanipuleer. Proberen stemmen te trekken nadat ze onlangs een optater hebben gehad naar aanleiding van dat Mauro debat.

6. nita
    Afbeelding van nita

van mij mag hij terug komen,ik reken nog heel vaak even na wat het zou kosten in guldens en besluit dan vaak om het niet te kopen.

iedere dag een lach

7. marijke1
    Afbeelding van marijke1

De bloemkool waar je nu 2,50 voor betaalt in Euro's kost, als de gulden terugkomt gewoon Hfl. 5,55 en dat half pondje aardbeien van 3,95 kost dan 8,75. Dat zou niemand er voor de komst van de Euro voor hebben uitgegeven maar in al die jaren zijn de prijzen natuurlijk wel verhoogd, dat zou ook gebeurd zijn als we die goeie ouwe Gulden nog hadden.

Op het bovenstaande berust copyright©

8. rema
    Afbeelding van rema

Sinds de euro zijn de bakjes aardbeien, kersen, bloemkolen etc. die ik gekocht heb op de vingers van één hand te tellen.
    Ik reken ook vrijwel alles nog om, en dan komen er alleen de hoognodige spullen nog in je mandje.
    Eigenlijk koop ik haast alleen nog maar appels en bananen als fruit, en ook die zijn schrikbarend duur.

9. morgana
    Afbeelding van morgana

quote:
    apekop schreef op 15 november 2011 @ 16:36:

De bloemenman die aan de deur komt vraagt 5 euro voor 10 rozen.

Voor dat bedrag heb je hier ( Australia ) hooguit 1 roos.

10. misswinter

Ik denk niet dat de terugkeer van de gulden al onze problemen in een keer zou oplossen. De gulden wordt nu plotseling een 'gulden' status toebedeeld maar ik denk dat het in de praktijk nog wel 's tegen zou kunnen vallen. Het is vooral de hang naar vroeger, 'toen alles nog goed en geweldig was' die ervoor zorgt dat we nu zo naar de gulden terugverlangen. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn nu zo'n tien jaar verder en de wereld is nu eenmaal niet meer hetzelfde. Terugkijken heeft weinig zin. We moeten vooruitkijken, met de euro.

11. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

We worden, al zou de gulden terugkomen, toch al flink te pakken genomen. Alles wordt steeds ieder jaar flink duurder.
    Dat hebben we allemaal te danken aan die (smerige grijnsmeneer)
    Zalm en consorten, die het gewoon hebben doorgedrukt. Een van de redenen van een hekel hebben en krijgen én houden aan die politici, is dat ze ons alles ongevraagd en zich niets aan trekkend van referenda , door de strot duwen. Geen wonder dat de gewone man (en vrouw) het vertrouwen in de politiek kwijt raakt..

Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

12. ring1
    Afbeelding van ring1

Ik zou ook de gulden wel weer terug willen hebben, al is het alleen maar omdat we dan losgekoppeld kunnen worden van die vreselijke dure EU.
    Als ze nu de salarissen zouden aanpassen, net als de inmiddels verhoogde prijzen (het salaris dus verdubbelen), dan zul je mij niet meer over de euro horen. Daar hadden ze streng op moeten toezien, want bedrijven hebben daar flink aan verdiend. De staat ook met al hun extreme verhogingen.
    Om de neuro mogelijk te maken,kost toch ook weer geld?
    Dus of dat nou een oplossing is. Dan maar weer de gulden.

De PVV heeft gelijk, dat zij het hebben over een mislukt project. Wilders zei iets anders, maar daar kwam het op neer.
    Eindelijk eens een eerlijke mening. Hoor je de andere partijen niet over, want dat durven ze niet uit te spreken.

De economie ligt op z'n gat. En zo wordt maar weer duidelijk dat het niet alleen de crisis is, alhoewel ze dat ons wel willen laten geloven. De mensen houden steeds minder over.

ring1 wijzigde dit bericht op 16-11-2011 10:12 met 1%

13. ring1
    Afbeelding van ring1

De gulden terug gaat ons niets kosten, als je uit de EU zou stappen.
    Zo kruis je 2 uitgaven tegen elkaar weg.

14. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    ring1 schreef op 16 november 2011 @ 10:14:
    De gulden terug gaat ons niets kosten, als je uit de EU zou stappen.

Hm - eerst moet je nieuwe munten etc. maken;
    daarna een stevige logistieke operatie (men denke aan de eerste 2 maanden van 2002)
    - een daarna een NLse economie, die gehinderd wordt door het feit dat er wisselkoersrisico (mooi woord voor wordfeud dan wel scrabble) is. (Want de gulden zou duurder/ goedkoper kunnen worden dan de neuro, etc.)

Pus een enorme imagoschade: handelaars handelen niet graag met mensen die zo onbetrouwbaarzijn, dat ze uit (in dit geval) een goedlopend experiment stappen en het daardoor opblazen.

(Het is momenteel zwaar weer, maar de eurozone is uniek in de wereld: verschillende soevereine landen, die 1 munt gemeenscappelijk hebben en daardoor aan kracht winnen.)

Wie zou je nou wijs kunnen maken, dat dat niets kost....?

15. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    ring1 schreef op 16 november 2011 @ 10:11:
    De economie ligt op z'n gat. En zo wordt maar weer duidelijk dat het niet alleen de crisis is, alhoewel ze dat ons wel willen laten geloven. De mensen houden steeds minder over.

Massa ontslagen...?
    Gierende inflatie...?
    Vervierdubbeling van huisuitzettingen...? (Okee, er zijn meer mensne die "een regeling" vragen ivm. de hypotheek, maar dat zijn al beztters - en tot gedwongen verkoop komt het steeds minder.)

Vanmorgen: cijfers van het CBS: de economie kromp met 0,3%.

En voor Sinterklaas verwacht metn een ouderwets grote omzet.

Wie ligt er nou precies op zijn gat...???

16. rema
    Afbeelding van rema

Die verwachting kon weleens zwaar tegenvallen.

17. ring1
    Afbeelding van ring1

quote Janneke2

Massa ontslagen...?
    Gierende inflatie...?
    Vervierdubbeling van huisuitzettingen...? (Okee, er zijn meer mensne die "een regeling" vragen ivm. de hypotheek, maar dat zijn al beztters - en tot gedwongen verkoop komt het steeds minder.)

Vanmorgen: cijfers van het CBS: de economie kromp met 0,3%.

En voor Sinterklaas verwacht metn een ouderwets grote omzet.

Wie ligt er nou precies op zijn gat...???

Worden die massaontslagen niet meer, omdat consumenten steeds minder gaan uitgeven?
    Gaan die bedrijven daardoor niet op hun gat?

Kunnen de mensen hun huizen niet meer betalen, omdat andere lasten steeds hoger worden?

Ik vraag het me af of de Sinterklaasinkopen wel zo hoog zullen zijn.
    Op het nieuws zie ik, dat winkels toch ook wel het idee hebben, dat mensen kritischer zijn met kopen, en meer hun hand op de knip houden.

De economie komt op z'n gat te liggen, omdat mensen niet meer kopen.
    Winkels zien daarom hun omzet dalen.
    Auto's worden bijv. minder verkocht, autobranche in de problemen.
    Mensen gaan minder op vakantie, vakantieparken in de problemen.
    Stacaravan verkopen, want staangeld is ook niet meer te betalen, camping in de problemen.
    Al die bedrijven die met consumenten te maken hebben, komen dus diep in de problemen, als iedereen stevig gaat bezuinigen.
    Ook een manier om een land naar de knoppen te laten gaan.
    Dit land gaat op z'n gat ook door de economische toestanden binnen z'n eigen grenzen en dat komt omdat de uitgeknepen consument nog maar weinig gaat uitgeven.
    Dan begrijp ik die krimp wel.

ring1 wijzigde dit bericht op 16-11-2011 15:54 met 0%

18. ring1
    Afbeelding van ring1

quote:
    janneke2 schreef op 16 november 2011 @ 14:14:
    [...]

Hm - eerst moet je nieuwe munten etc. maken;
    daarna een stevige logistieke operatie (men denke aan de eerste 2 maanden van 2002)
    - een daarna een NLse economie, die gehinderd wordt door het feit dat er wisselkoersrisico (mooi woord voor wordfeud dan wel scrabble) is. (Want de gulden zou duurder/ goedkoper kunnen worden dan de neuro, etc.)

Pus een enorme imagoschade: handelaars handelen niet graag met mensen die zo onbetrouwbaarzijn, dat ze uit (in dit geval) een goedlopend experiment stappen en het daardoor opblazen.

(Het is momenteel zwaar weer, maar de eurozone is uniek in de wereld: verschillende soevereine landen, die 1 munt gemeenscappelijk hebben en daardoor aan kracht winnen.)

Wie zou je nou wijs kunnen maken, dat dat niets kost....?

En wat kost de EU dan wel niet? Miljarden.
    Beter dus daar maar eerst mee stoppen. Scheelt ff.
    Jee, wat zal Nederland een hoop geld overhouden,

19. ring1
    Afbeelding van ring1

Ik vind er niets unieks aan, Janneke, ik heb er alleen maar last van.

20. apekop
    Afbeelding van apekop

Geld stinkt!
    Of het nou een gulden of een euro is..

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

21. daniquevs
    Afbeelding van daniquevs

Wilders mag dan een duidelijke, eigen mening hebben, zonder meer, maar of die mening nu onzin is daar hoor je niemand over. Bij Wilders is elke uitspraak gericht op Nederland en zogenaamde Nederlandse waarden, maar iedere volwassene is het geloof in sprookjes toch inmiddels wel kwijt. Het is zo makkelijk om langs de zijlijn als gedoger van alles te roepen, wanneer wordt deze man eens gewoon creatief en geloofwaardig. Constructief heb ik hem nog nooit gezien, natuurlijk scoort hij als hij zegt dat hij de gulden terugwil en natuurlijk zal de uitslag van een referendum hem gelijk geven, maar is nu echt iedereen die ja zegt op de gulden zo goed op de hoogte van de economie of volgt men blindelings de hardst schreeuwende...

Wel grappig dat hij nu komt met middelen als een referendum, het grote idee van D'66. Moest hij daar ooit niet heel weinig van hebben??? Zo zie je, politici zijn ras opportunisten. Allemaal.

daniquevs wijzigde dit bericht op 16-11-2011 16:51 met 0%

22. misswinter

Politici zeggen maar net wat op dat moment in hun straatje past. Of ze er de vorige keer nou tegen waren dat maakt niet uit. Als het op dit moment goed uitkomt dan zullen ze met net zoveel gemak het stokpaardje van een andere partijk overnemen. Ook al waren ze daar eerder op tegen.

Ik ben het eens met janneke2 dat uit de euro stappen ons alleen maar meer geld gaat kosten en niemand ons meer als betrouwbaar zal zien. Bovendien zal het een stuk lastiger worden om handel te drijven met andere landen.

23. rema
    Afbeelding van rema

Die handel mag best iets minder, minder vrachtwagens op de weg, en ik hoef niet steeds naar Duitsland om mijn Hollandse tomaatjes, Hollandse paprika, Hollandse komkommer etc. in te kopen.
    Eerst wordt het allemaal naar Duitsland getransporteerd, vervolgens gaan massa's Nederlanders het daar weer ophalen omdat de prijzen daar een stuk lager liggen, wat een kolder allemaal.

24. ellon
    Afbeelding van ellon

Misschien moet Wilders uit zijn geheime geldlaatje dan maar het ombouwen van pinautomaten, parkeermeters en alle andere electronische betaalwijzen gaan betalen. De hele santekraam in supermarkten moet weer omgezet worden en we moeten weer rekening gaan houden met wisselkoersen. Wordt pinnen in het buitenland ook weer extra duur en sta je weer in de rij om guldens in euro's om te wisselen als je een dagje naar België of Frankrijk wil. Hè ja, daar hebben we zin in.

Het maakt ook zo weinig uit of je een euro of gulden in je portemonnee hebt zitten. De meeste goederen die we kopen, zijn geïmporteerd en moeten in guldens omgerekend worden. Dat de eurocrisis aan de euro te wijten is, is een fabeltje. Ook als we nog guldens hadden gehad, hadden we landen als Griekenland en Italië moeten steunen. Niet uit naastenliefde, maar omdat het handelspartners zijn. Als je investeringen hebt in één van die landen, wil je die ook niet in rook op zien gaan.

Overigens: een royale flatscreen tv kost een paar honderd euro. Een ouderwetse bak met vierkant scherm kostte veel duurder. Een wasmachine van een redelijk merk heb je tegenwoordig al voor ¤ 350,-. Daar had je vroeger het goedkoopste apparaat voor en dan spreken we ook nog eens over 10 jaar geleden. Een laptop of pc is tegenwoordig redelijk betaalbaar. Vroeger betaalde je voor een eenvoudige pc toch al minstens 2500 gulden. Dat vergeet iedereen voor het gemak.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

25. rema
    Afbeelding van rema

Nee, maar alle ellende is wel met het omrekenen van de euro begonnen, we konden veel minder kopen voor ons geld, en met één inkomen werd het heel moeilijk rondkomen.
    Toen werd ons prima ziekenfonds omgeruild voor een waardeloze en onbetaalbare ziektekostenverzekering, en als klap op de vuurpeil die zogenaamde euro crisis.
    En het zal best dat een flatscreen of wasmachine goedkoper zijn geworden, maar daar heb je niets aan, ik had liever dat eten en ziektekostenpremie een stuk goedkoper waren.
    Hoe vaak koop je een tv? Eénmaal in de 15 jaar, en dan nog is het geen eerste levensbehoefte, je kunt best zonder, maar je kunt niet zonder eten, en zonder zorg.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x