- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 58 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 26-11-2011 19:37.
Ook zo moe van de crisis?
- Geplaatst op maandag 14 november 2011 19:55misswinter
Je hebt helemaal gelijk Janneke2. Er zijn inderdaad meer crises. Maar die anderen raken ons niet rechtstreeks dus we besteden er weinig tot geen aandacht aan. En dat is inderdaad egoïstisch. Darfur is ver weg, en de klimaatcrisis, ach daar hebben we toch ook (nog) geen last van. Het is precies dat egoïsme dat ervoor heeft gezorgd dat we nu met een financiële crisis zitten. - Geplaatst op maandag 14 november 2011 20:56rema
Doodmoe, en voor mijn gevoel duurt de crisis al veel langer, het is al begonnen met het invoeren van de euro en die waardeloze ziektekostenverzekering.
Ben heel benieuwd wanneer het eindelijk weer wordt zoals het was, want zoals nu kan het niet doorgaan.rema wijzigde dit bericht op 14-11-2011 20:57 met 2% - Geplaatst op maandag 14 november 2011 21:25misswinter
Ik vrees dat het nooit meer helemaal wordt zoals het ooit was. En dan hebben sommigen het over de terugkeer van de gulden. Zou mooi zijn maar niet realistisch. Las van het weekend in de krant dat dat enkele tientallen procenten van het nationaal bruto product per jaar gaat kosten, wat neerkomt op 200 miljard euro.
- Geplaatst op dinsdag 15 november 2011 16:39apekop
En wie gaan dat betalen???
Juist de gewone burgers..
Maar maak je niet druk,de gulden komt echt niet terug hoor.
Is weer een stemmentrekkersballonnetje van de pvv.Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op dinsdag 15 november 2011 18:05misswinter

Ben het helemaal met je eens apekop. De PVV probeert het volk weer te manipuleren. Maar dit is zo'n ongeloofwaardig voorstel, zelfs voor de PVV. Kan me niet voorstellen dat mensen daar intrappen.quote:apekop schreef op 15 november 2011 @ 16:39:
En wie gaan dat betalen???
Juist de gewone burgers..
Maar maak je niet druk,de gulden komt echt niet terug hoor.
Is weer een stemmentrekkersballonnetje van de pvv. - Geplaatst op dinsdag 15 november 2011 19:46rema
Dat de gulden terug komt geloof ik ook niet, wel denk ik dat we straks verder gaan met alleen de sterkere landen en de euro.
Natuurlijk pas nadat we nog vele miljarden in bodemloze putten gegooid hebben. - Geplaatst op woensdag 16 november 2011 08:51misswinter
Er gaan steeds meer stemmen op voor een aparte munteenheid voor de sterkere landen binnen de Eurozone. Ook de SGP wil nu een onderzoek naar de haalbaarheid daarvan. Maar waar dat dan weer toe zal leiden..... Nee, ik denk niet dat dat de oplossing zal zijn. - Geplaatst op woensdag 16 november 2011 10:11rema
Lijkt mij wel een goed idee, dan hoeft het geld niet meer met vrachtwagens vol naar Brussel of Verweggistan, en kun je de boel weer opbouwen. - Geplaatst op woensdag 16 november 2011 12:13janneke2Ik vermoed, dat de proefballonnetjes "neuro" vooral drukmiddelen zijn.
Manieren om tegen Italie en Griekenland (en in mindere mate Spanje en Portugal) te zeggen:"Gedraag je, of je vliegt er uit."
Om dde moed er in te houden en die malle beelden over bodemloze putten tegen te spreken: de economie van Ierland groeit al weer...
(Onze mede EU landen zijn de grootste afnemers van onze export, dus wij kunne alleen maar groeien -
...en dat schijnt het doel te zijn...-
als zij voorzien zijn van een leuke schep geld.
We storten het dus niet in een bodemloze put, maar geven het via een omweg aan onszelf.)
(Al hoop ik, dat De Jager inmiddels een aantal FIOD mensen aan het werk heeft, die de financieen van Onassis en companen eens doorvlooit. Ik ben het met iedereen eens dat Griekenland een zeevaarders natie is, maar dat zij wij ook, Portugal, Spanje, Great Brittain en noem maar op ook.
Waarom zitten toch AL die steenrijke reders in Griekenland...?) - Geplaatst op woensdag 16 november 2011 13:30ring1
Als al die steenrijke Grieken belasting met terugwerkende kracht moeten betalen, is Griekenland meteen uit de zorgen
ring1 wijzigde dit bericht op 16-11-2011 13:31 met 1% - Geplaatst op woensdag 16 november 2011 17:42misswinter
Die steenrijke Grieken zullen wel weer met rust gelaten worden en het zal wel weer de arme Griek zijn die voor de kosten moet opdraaien. Die krijgen nu al die bezuinigingen door de strot geduwd. Kan me best voorstellen dat ze daar pissig om zijn. - Geplaatst op vrijdag 18 november 2011 09:32Adoeseg
Vergis je niet: in Griekenland ( en de eilanden die erbij horen) wonen veel "steenrijke" niet-Grieken, die daar profiteren van het tot dan toe gunstige belastingklimaat....
De echte rijke Grieken zijn meestal de machthebbers, die zich "verrijken" over de rug van het gewone volk...Ik zie die ouwetjes daar niet erg rijk over komen....Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op vrijdag 18 november 2011 13:42rema
Ik ken hier ook veel arme oudjes, maar die betalen wel riant mee.rema wijzigde dit bericht op 19-11-2011 00:19 met 7% - Geplaatst op zaterdag 19 november 2011 09:58ellon
Er is wel degelijk erge armoede in Griekenland. Veel erger dan hier.
Het is ook geen nieuwtje dat het misging in Griekenland. Dit stuk komt uit begin 2010:
De EU legt Griekenland meer armoede op
7 februari 2010 — Attac, het mondiale netwerk dat reeds tien jaar de neoliberale globalisering niet allleen aan een strenge kritiek onderwerpt maar ook bestrijdt, heeft het besparingsprogramma dat de Europese Unie aan de Griekse regering oplegt, scherp op de korrel genomen. 'Wie de mensen in Griekenland wil helpen, moet de belangrijkste problemen van het land bestrijden namellijk armoede en sociale ongelijkheid. Het kost geld maar het is de moeite waard.'
In de plaats daarvan wil de Griekse regering onder druk van de EU een radicale besparingskoers organiseren met o.a. een aanwervingsstop in de openbare diensten, verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd en loonsvermindering. Allemaal neoliberale maatregelen die de sociale verzorgingsstaat verder uithollen en waar vooral de zwaksten de hoogste tol moeten betalen.
Als Griekenland de beoogde doeleinden dan nog niet bereikt, verlangt de EU boetes. 'Het helpt weinig als een land dat hoge schulden heeft, meer schulden opgelegd krijgt om de straf voor die schulden te betalen'
Zo ontstaat een gevaarlijke vicieuze cirkel die wel beantwoordt aan de logica van de Europese fiscale politiek maar op economisch vlak zinloos is. 'De Griekse bevolking is het slachtoffer van deze politiek. Zij betaalt met nog meer werkloosheid en armoede'.
De houding van de EU herinnert sterk aan de mislukte ontwikkelingspolitiek van het IMF en de Wereldbank in de jaren '80 en '90. Deze instellingen zijn met hun radicaal neoliberale hervormingen verantwoordelijk voor veel armoede en honger in de wereld.
De EU schijnt weinig uit het mislukken van deze politiek te hebben geleerd als ze voor Griekenland naar dezelfde middelen grijpt.
Attac eist dat de zogenaamde non-bailout-clausule (art. 103) van het EU-verdrag wordt geschrapt. Deze clausule verbiedt de EU-lidstaten en vooral de Europese Centrale Bank noodlijdende landen te helpen.
In plaats van deze onzinnige clausule is volgens Attac een algemeen bindend crisismanagement nodig voor alle Europese landen die met een te grote schuldenlast zitten.
Daarom zou de EU haar eigen verdrag moeten verbreken en aan Griekenland onmiddellijk de nodige middelen ter beschikking stellen.
Bron: www.mo.be
Die onmiddellijke steun is toen niet gegeven met alle gevolgen van dien.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op maandag 21 november 2011 14:00janneke2quote:rema schreef op 18 november 2011 @ 13:42:
Ik ken hier ook veel arme oudjes, maar die betalen wel riant mee.
Het percentage blijkt mee te vallen, maar die 2 of 3% op de armoedegrens - het blijft akelig.
Maar arm in NL of niet: meebetalen is wel de maniet om als NL een rijk land te blijven.
(Al vind ik zelf, dat de zwaarste lasten niet op deze schouders horen - maar een rechts kabinet denkt helaas niet zo.) - Geplaatst op maandag 21 november 2011 15:34misswinter
Dit kabinet is er heel duidelijk in: de zwaarste lasten rusten op de schouders van degenen die het minst kunnen dragen. Dat krijg je met zo'n rechtse regering. Hopelijk houdt Wilders woord en breekt 'ie echt binnenkort met dit kabinet. Dan doet 'ie tenminste ook nog 's wat goeds.misswinter wijzigde dit bericht op 21-11-2011 15:34 met 18% - Geplaatst op maandag 21 november 2011 16:41apekop
Dan moeten we weer naar de stembus en krijgt Wilders nog meer stemmen..in een land waar de ontevredenheid hand over hand toeneemt.
Ik droom wel 's eng en in mijn droom krijgt Wilders 80 zetels..
Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op dinsdag 22 november 2011 09:51niejel
80 ?
Dat is wel een echte nachtmerrie! - Geplaatst op dinsdag 22 november 2011 10:02ellon
We hoeven helemaal niet naar de stembus als Wilders breekt met dit kabinet. Hij is namelijk helemaal geen onderdeel van het kabinet en steunt ze in ruil voor zaken die hij ingevoerd wil hebben. Trekt hij zijn steun terug, dan bestaat het kabinet alsnog uit de oorspronkelijke twee regeringspartijen en kunnen ze het gedoogakkoord openbreken om een andere gedoogpartner binnen te halen. Dan ben je ook nog niet van dit gedoe af.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op dinsdag 22 november 2011 10:04Adoeseg
Het Parool.nl vanmorgen:
Jürgen Stark © reuters
De eurocrisis heeft zich verspreid van de periferie naar de kern van de eurozone. Ook economieën buiten Europa worden erdoor geraakt. Dat zei Jürgen Stark, vertrekkend hoofdeconoom van de Europese Centrale bank (ECB), vandaag tijdens een toespraak in Dublin.
'Dit zijn zeer moeilijke tijden. De schuldencrisis heeft zich opnieuw geïntensiveerd en verspreidt zich naar andere landen, waaronder de zogenaamde kernlanden. Dit is een nieuw fenomeen', aldus Stark. 'De schuldencrisis beperkt zich niet tot Europa, de meeste ontwikkelde economieën staan voor grote problemen met hun staatsschuld.'
Tot de kernlanden van de muntunie worden de landen gerekend met de hoogste kredietstatus. Dat zijn Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Finland en Luxemburg.
Volgens Stark zorgt de schuldencrisis voor een zwakke economische groei in het huidige kwartaal. 'Gebaseerd op onze meest recente informatie voorzien we geen economische verzwakking op lange termijn, maar een mindere periode. We moeten onszelf niet een recessie in praten.' (Redactie )
Nou hoor je het ook eens van een kundig mens. We worden een crisis ingel.ld!Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op dinsdag 22 november 2011 10:30misswinter
80 zetels voor Wilders zou inderdaad een nachtmerrie zijn
- Geplaatst op woensdag 23 november 2011 12:31janneke2quote:Adoeseg schreef op 22 november 2011 @ 10:04:
Het Parool.nl vanmorgen:
Jürgen Stark © reuters
(...)
Nou hoor je het ook eens van een kundig mens. We worden een crisis ingel.ld!
...terwijl het niet nodig, is, onszelf/ elkaar een recessie aan te praten!
Vijf dagen terug in Trouw: een economische prof over zijn vakgenoten.
1) Ze hebben geen benul van geschiedenis: er wordt bijv. geen les gegeven over het hoe en waarom van de grote depressie van 1933, na de beurskrach van 1929.
(Even weer rustig doorademen...)
2) Daarna vertelde hij, over hoe economische modellen in elkaar zitten: men gaat uit evan een bperkt aantal partijen, die beschikken over alle kennis en daarna rationele beslissingen nemen.
Accoord: dat leerde ik ook in 4 Atheneum...
MET de kanttekening, "dat economie eigenlijk psychologie is"
en dat een mode een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid is.
...en nou geloof ik grif, dat de modellen van wie econometrie-prof is ingewikkelder zijn dan die sommetjes die je op het VWO leert -
maar de basis van al die modellen is een moeras.
- Het aantal partijen kan oplopen tot laten we zeggen 7 miljard.
- Per definitie niemand heeft echt overzicht (somigen weten dat, anderen negeren het)
- en mensen handelen zelden rationeel, zeker als er gevoelens van "dit gaat fout" de kop opsteken.
Het pleidooi van deze econoom luidde, dat nuchtere boerenwijsheid aan de orde was en dat men het beste er aan deed, om Keynes te volgen (die had tenminste goed nagedacht over de depressie in de 1930er jaren en het had gewerkt bij eerdere crises...).janneke2 wijzigde dit bericht op 23-11-2011 12:34 met 0% - Geplaatst op woensdag 23 november 2011 23:20starrynight1
Maar Janneke, zit ik dan zo verkeerd dat ik denk dat iedereen van de beurskrach in 1929 weet en dat daar achteraan The New Deal kwam?? - Geplaatst op donderdag 24 november 2011 18:34janneke2quote:starrynight1 schreef op 23 november 2011 @ 23:20:
Maar Janneke, zit ik dan zo verkeerd dat ik denk dat iedereen van de beurskrach in 1929 weet en dat daar achteraan The New Deal kwam??
...nou, als gezegd, ik moest naar adem happen.
En op zich: de woorden ken ik donders goed, maar de precieze inhoud van de New Deal (er was iets met werkverschaffing enzo) ken ik niet goed.
En dat is nou precies, waarvan ik vind, dat een econoom in deze tijd kaas gegegeten moet hebben:
hoe belangrijk is het "begrotingstekort"
hoe zwaar weegt de staatsschuld,
wat heeft een economie nodig qua export
of qua "consumentenvertrouwen"
hoeveel geld moeten de verschillnede banken n kas hebben,
etc.
(Hoe dat allemaal zit mbt. de new deal weet ik dus niet - maar ik zou toch hopen dat een econoom daar in elk geval over heeft nagedacht.) - Geplaatst op zaterdag 26 november 2011 19:37starrynight1
Natuurlijk is de toestand van de vorige eeuw niet vergelijkbaar met de crisis nu. Prognoses laten wel altijd zien dat er eenmaal in de zoveel tijd een crisis ontstaat. Ook wel logisch en voor elk land/continent toepasbaar. Ook nu is voor de een zijn dood de ander zijn brood (china-india). Mensen blijven altijd mensen, corrupt en hebberig zodat de boel een keer over de kop gaat. Sommige mensen hebben deze crisis wel voorspeld, maar daar is niet naar geluisterd (verdrag van Maastricht). Ook de financiële problemen met hypotheken waren niet zo moeilijk om te voorspellen, dat kon ik zelfs nog wel. Mensen die lenen en overwaardes als te besteden lolletjesgeld zien, zijn niet goed bij hun hoofd geweest. Sorry hoor. Maar de pensioenen die ondergebracht werden in beleggingen was een kwalijke zaak. Het geld van de mensen die gespaard hebben verkwanselen noem ik dat. Vervolgens de ouderen de schuld geven dat ze het geld van jongeren afpakken.starrynight1 wijzigde dit bericht op 26-11-2011 19:45 met 13%
Dit onderwerp heeft 58 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 26-11-2011 19:37.
Ook zo moe van de crisis?