Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Ook zo moe van de crisis?

Dit onderwerp heeft 58 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 3 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 26-11-2011 19:37.

Ook zo moe van de crisis?

Ga naar een onderdeel
  1. apekop
    Afbeelding van apekop

Dan moeten we weer naar de stembus en krijgt Wilders nog meer stemmen..in een land waar de ontevredenheid hand over hand toeneemt.
    Ik droom wel 's eng en in mijn droom krijgt Wilders 80 zetels.. <8o

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

2. niejel
    Afbeelding van niejel

80 ?
    Dat is wel een echte nachtmerrie!

3. ellon
    Afbeelding van ellon

We hoeven helemaal niet naar de stembus als Wilders breekt met dit kabinet. Hij is namelijk helemaal geen onderdeel van het kabinet en steunt ze in ruil voor zaken die hij ingevoerd wil hebben. Trekt hij zijn steun terug, dan bestaat het kabinet alsnog uit de oorspronkelijke twee regeringspartijen en kunnen ze het gedoogakkoord openbreken om een andere gedoogpartner binnen te halen. Dan ben je ook nog niet van dit gedoe af.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

4. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Het Parool.nl vanmorgen:

Jürgen Stark © reuters

De eurocrisis heeft zich verspreid van de periferie naar de kern van de eurozone. Ook economieën buiten Europa worden erdoor geraakt. Dat zei Jürgen Stark, vertrekkend hoofdeconoom van de Europese Centrale bank (ECB), vandaag tijdens een toespraak in Dublin.
    'Dit zijn zeer moeilijke tijden. De schuldencrisis heeft zich opnieuw geïntensiveerd en verspreidt zich naar andere landen, waaronder de zogenaamde kernlanden. Dit is een nieuw fenomeen', aldus Stark. 'De schuldencrisis beperkt zich niet tot Europa, de meeste ontwikkelde economieën staan voor grote problemen met hun staatsschuld.'

Tot de kernlanden van de muntunie worden de landen gerekend met de hoogste kredietstatus. Dat zijn Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Finland en Luxemburg.

Volgens Stark zorgt de schuldencrisis voor een zwakke economische groei in het huidige kwartaal. 'Gebaseerd op onze meest recente informatie voorzien we geen economische verzwakking op lange termijn, maar een mindere periode. We moeten onszelf niet een recessie in praten.' (Redactie )

Nou hoor je het ook eens van een kundig mens. We worden een crisis ingel.ld!

Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

5. misswinter
    Afbeelding van misswinter

80 zetels voor Wilders zou inderdaad een nachtmerrie zijn :stoom:

6. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Adoeseg schreef op 22 november 2011 @ 10:04:
    Het Parool.nl vanmorgen:

Jürgen Stark © reuters
    (...)

Nou hoor je het ook eens van een kundig mens. We worden een crisis ingel.ld!

...terwijl het niet nodig, is, onszelf/ elkaar een recessie aan te praten!

Vijf dagen terug in Trouw: een economische prof over zijn vakgenoten.
    1) Ze hebben geen benul van geschiedenis: er wordt bijv. geen les gegeven over het hoe en waarom van de grote depressie van 1933, na de beurskrach van 1929.

(Even weer rustig doorademen...)

2) Daarna vertelde hij, over hoe economische modellen in elkaar zitten: men gaat uit evan een bperkt aantal partijen, die beschikken over alle kennis en daarna rationele beslissingen nemen.
    Accoord: dat leerde ik ook in 4 Atheneum...
    MET de kanttekening, "dat economie eigenlijk psychologie is"
    en dat een mode een vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid is.
    ...en nou geloof ik grif, dat de modellen van wie econometrie-prof is ingewikkelder zijn dan die sommetjes die je op het VWO leert -
    maar de basis van al die modellen is een moeras.

- Het aantal partijen kan oplopen tot laten we zeggen 7 miljard.
    - Per definitie niemand heeft echt overzicht (somigen weten dat, anderen negeren het)
    - en mensen handelen zelden rationeel, zeker als er gevoelens van "dit gaat fout" de kop opsteken.

Het pleidooi van deze econoom luidde, dat nuchtere boerenwijsheid aan de orde was en dat men het beste er aan deed, om Keynes te volgen (die had tenminste goed nagedacht over de depressie in de 1930er jaren en het had gewerkt bij eerdere crises...).

janneke2 wijzigde dit bericht op 23-11-2011 12:34 met 0%

7. starrynight1
    Afbeelding van starrynight1

Maar Janneke, zit ik dan zo verkeerd dat ik denk dat iedereen van de beurskrach in 1929 weet en dat daar achteraan The New Deal kwam??

8. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    starrynight1 schreef op 23 november 2011 @ 23:20:
    Maar Janneke, zit ik dan zo verkeerd dat ik denk dat iedereen van de beurskrach in 1929 weet en dat daar achteraan The New Deal kwam??

...nou, als gezegd, ik moest naar adem happen.

En op zich: de woorden ken ik donders goed, maar de precieze inhoud van de New Deal (er was iets met werkverschaffing enzo) ken ik niet goed.
    En dat is nou precies, waarvan ik vind, dat een econoom in deze tijd kaas gegegeten moet hebben:
    hoe belangrijk is het "begrotingstekort"
    hoe zwaar weegt de staatsschuld,
    wat heeft een economie nodig qua export
    of qua "consumentenvertrouwen"
    hoeveel geld moeten de verschillnede banken n kas hebben,
    etc.

(Hoe dat allemaal zit mbt. de new deal weet ik dus niet - maar ik zou toch hopen dat een econoom daar in elk geval over heeft nagedacht.)

9. starrynight1
    Afbeelding van starrynight1

Natuurlijk is de toestand van de vorige eeuw niet vergelijkbaar met de crisis nu. Prognoses laten wel altijd zien dat er eenmaal in de zoveel tijd een crisis ontstaat. Ook wel logisch en voor elk land/continent toepasbaar. Ook nu is voor de een zijn dood de ander zijn brood (china-india). Mensen blijven altijd mensen, corrupt en hebberig zodat de boel een keer over de kop gaat. Sommige mensen hebben deze crisis wel voorspeld, maar daar is niet naar geluisterd (verdrag van Maastricht). Ook de financiële problemen met hypotheken waren niet zo moeilijk om te voorspellen, dat kon ik zelfs nog wel. Mensen die lenen en overwaardes als te besteden lolletjesgeld zien, zijn niet goed bij hun hoofd geweest. Sorry hoor. Maar de pensioenen die ondergebracht werden in beleggingen was een kwalijke zaak. Het geld van de mensen die gespaard hebben verkwanselen noem ik dat. Vervolgens de ouderen de schuld geven dat ze het geld van jongeren afpakken.

starrynight1 wijzigde dit bericht op 26-11-2011 19:45 met 13%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x