Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Gezondheid & Psychologie
  4. Bezinning orgaandonatie

Dit onderwerp heeft 28 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 10-11-2011 12:25.

Bezinning orgaandonatie

Ga naar een onderdeel
  1. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Wat als de medici de grenzen steeds verder verleggen, en jij, hersendood, maar toch niet dood, aan de beademing wordt gelegd, (jouw familie vantevoren vraagt, of je orgaandonor was ja of te nee) en je dus eigenlijk, terwijl je nog niet echt dood bent, in je lijf gaat snijden, teneinde een of meerdere organen buit te maken, de dood tengevolgen hebbende???.

Adoeseg wijzigde dit bericht op 01-11-2011 22:25 met 7%
    Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

2. clineke
    Afbeelding van clineke

Volgens mij is dit een groot complot. Zeker weten :bloos:

Ik heb een rood hartje op mijn rijbewijs = Ik ben donor.

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

3. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Ik ben ook donor, maar krijg toch mijn twijfels....

4. apekop
    Afbeelding van apekop

Iemand die hersendood is,is feitelijk niet meer in leven,maar wordt door machines "in leven" gehouden.
    Ik vertrouw erop dat er na mijn dood zorgvuldig met mijn lichaam wordt om gegaan.
    Ik ben geloof ik al 30 jaar geregistreerd als donor en blijf dat ook.

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

5. starrynight1
    Afbeelding van starrynight1

Weet iemand ook tot welke leeftijd je je als donor in kunt laten schrijven?

6. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

quote:
    apekop schreef op 01 november 2011 @ 23:19:
    Iemand die hersendood is,is feitelijk niet meer in leven,maar wordt door machines "in leven" gehouden.
    Ik vertrouw erop dat er na mijn dood zorgvuldig met mijn lichaam wordt om gegaan.
    Ik ben geloof ik al 30 jaar geregistreerd als donor en blijf dat ook.
    Ik zou er ook heel graag op willen vertrouwen..........

7. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Als je hersendood wordt verklaard functioneert 95% van je lichaam nog. Maar omdat je hersenen niet meer functioneren, wordt gesteld dat je geen bewustzijn meer hebt en dus dood bent. Jouw bestaan wordt met deze definitie teruggebracht tot slechts een hersenfunctie en niet meer.

Dood of toch niet?
    Met een EEG kunnen we nooit de diepste lagen van de hersenen meten. Kijk maar naar mensen die een bijna doodervaring hebben gehad: bij hen werd een vlak EEG geconstateerd, complete hartstilstand, geen ademhaling meer en dit enige minutenlang. En toch keerden ze weer terug. (‘Eindeloos Bewustzijn’ – Pim van Lommel).

Uit de medische literatuur (‘Geven en nemen’ – dr. Erwin J.O. Kompanje) is een aantal gevallen bekend van hersendood verklaarde zwangere vrouwen. Zij brachten na enige weken een levend kind ter wereld. Hieruit blijkt dat een hersendode niet dood is. Een dode kan immers geen levend kind ter wereld brengen, zelfs niet met de keizersnede.

Over dit soort gevallen lees je in de voorlichtingscampagnes niets.

Echt dood?
    Op de vraag wanneer iemand echt dood is, kan niemand een antwoord geven. Het hangt er helemaal van af hoe je tegen het leven en de dood aankijkt.

Lees verder over dit onderwerp op: http://bezinningorgaandonatie.nl/index.php?/site/hersendood/

Adoeseg wijzigde dit bericht op 01-11-2011 23:51 met 33%

8. clineke
    Afbeelding van clineke

Voorbeelden genoeg wat "leven" is wanneer je hersenen al "dood" zijn; dat is geen leven en dat hoeft van mij niet. Wanneer mijn hersenen dood zijn is mijn leven wat mij betreft voorbij en mogen ze mijn organen hebben, of mijn lichaam nu technisch echt dood is of niet. Dat is dan toch feitelijk niet meer interessant.

clineke wijzigde dit bericht op 02-11-2011 00:08 met 2%
    "To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous

9. annec66
    Afbeelding van annec66

Ik ben het helemaal met je eens Clineke.

10. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Zorgvuldig met een patiënt omgaan is een vereiste. Er zijn gevallen bekend, dat artsen, bij hersendood toekomstige nabestaanden vragen of ze hart, lever, longen, noem het maar op, mogen verwijderen. Terwijl men in het geheel nog niet overtuigd is van het feit, of hersendood volledig dood, overleden is dus. Dat er mensen onder druk worden gezet is heel erg, al snapt iedereen wel, inclusief ikzelf, dat donoren erg nodig zijn. Men zal het gewenste "product" het liefst uit een nog warm lichaam snijden om zo snel mogelijk over te brengen naar de ontvanger. Maar het is wél een voor mij begrijpelijke zaak, dat men zorgvuldig diend om te gaan met de donor, en daar begin ik nu toch wel een beetje aan te twijfelen. Je bent ook voor een arts een nummer, een prooi ben ik bang. Niet alle artsen zijn altijd integer.
    Een andere kennis van me schrijft in opdracht van justitie boeken en doet onderzoek naarzaken die voor de tuchtcommissie moeten verschijnen. Zij schroomt daarbij niet artsen haarscherp onder de loep te nemen en brengt zodoende zaken aan het licht, die erg schrijnend zijn...
    kijk eens bij Cicero Combria: http://www.youtube.com/watch?v=BVkrHJD24Tk

Adoeseg wijzigde dit bericht op 02-11-2011 09:40 met 7%

11. afra
    Afbeelding van afra

Ik ben geen donor.

Dat heeft niets met Van Lommel te maken.

Wel heeft het ermee te maken dat die organisatie geen antwoord wenst te geven of het het in mijn situatie überhaupt wel zin heeft om mijn organen te doneren. Ik heb die lui eens gebeld en op mijn vragen kon men niet ingaan. Ik moest me maar inschrijven en dan zouden ze wel zien als het op een moment opportuun zou zijn.

Op die voorwaarde sta ik mijn gegevens niet af om die in een of andere database op te laten slaan.

Misschien dat ik te zijner tijd beslis dat mijn hersenen gebruikt mogen worden voor wetenschappelijk onderzoek.

12. gwynette
    Afbeelding van gwynette

Adoeseg, je argument over de zwangere vrouwen die een levend kind ter wereld brachten en dus per definitie niet dood waren snijdt geen hout. Zolang het lichaam bloed en zuurstof door je lichaam pompt, en dat gebeurt zolang die processen kunstmatig in stand worden gehouden met machines, krijgt het kind voedingsstoffen en zuurstof en kan zich in de baarmoeder zich gewoon blijven ontwikkelen, al zijn de hersenen van de moeder al weken dood. Zodra je dan de apparatuur uitzet vervallen al die functies en sterft ook het lijf. Oneerbiedig gezegd is het lichaam van de moeder dan een organische incubator, maar de moeder zelf is er allang niet meer.
    Voor wat betreft de bijna-dood ervaringen: je wordt pas tot donor verklaard als de hersendood definitief is uitgesproken. Dat is NIET hetzelfde als een bijna-doodervaring.
    Dat een donororgaan "het liefst uit een nog warm lichaam moet worden gesneden" - ja dat kan niet anders, anders sterft het af en is niet meer bruikbaar. Maar de lichaamsfuncties die het in stand houden worden kunstmatig verlengd, het is dus niet zo dat jij daar lekker zelfstandig ligt te ademen en dat je hartje nog stevig klopt: de hersenen zijn definitief kapot en zet je de machines uit dan stopt alles.
    Dat artsen niet allemaal integer zijn ben ik met je eens. Maar de meeste wel.
    Natuurlijk heeft een ieder recht op zijn eigen mening en niemand kan een ander dwingen om donor te zijn. Als jij bijvoorbeeld oprecht en van harte gelooft dat jouw ziel, jouw bewustzijn ergens anders zetelt dan in je hersenen en dat er nog bewustzijn is als de hersenen klinisch gezien dood zijn, dan snap ik dat je geen donor wil zijn. Maar het is wel zaak dat iedereen goed weet wat hersendood precies is en de begrippen goed kan scheiden.
    Zelf heb ik al 25 jaar een donorcodicil en ik sta er ook nog achter, al hoop ik natuurlijk dat ik nooit zo ongelukkig ben dat ze ook echt iets aan me hebben als donor.

gwynette wijzigde dit bericht op 03-11-2011 16:15 met 5%

13. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Ik heb sinds 1968 een donorformulier, een beetje versleten maar ik sta ook nog in een register. Vanwege een aandoening zijn niet al mijn reserve-onderdelen bruikbaar maar het is de taak van het ziekenhuis om dat uit te zoeken nadat de stekker eruit is getrokken. Al kan ik er maar een brandwondenpatiënt mee helpen of iemand die een nieuw hoornvlies nodig heeft, mijn ogen zijn niet al te best maar dat heeft een andere oorzaak, aan mijn hoornvlies mankeert niets.

Op het bovenstaande berust copyright©

14. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Het gaat mij er niet om, of mensen tegen orgaan donatie zijn. Zoals reeds gezegd: ik ben al jaren donor. Ik wilde zelfs zo ver gaan mijn lichaam ter beschikking te stellen van de wetenschap: mijn werderhelft denkt daar echter anders over. Omdat ik mijn partner niet in een moeilijk positie wil brengen, heb ik besloten de zaken nog eens goed te herzien. Ik stuitte per ongeluk op de stichting: bezinning orgaandonatie en ben echt geschrokken. Vandaar de plaatsing hier. Ik wil graag meningen horen van anderen. Laten we gewoon als volwassenen met elkaar hierover praten. Ik maak mezelf niets wijs. Ik ben me wel bewust van het feit, dat er zeer veel verschillende meningen zijn. Dat er artsen en wetenschappers zijn, wiens oordelen haaks tegenover elkaar staan. Misschien is het goed nog eens bewuster na te denken, of het zijn van donor wel zo goed is? Of men niet té snel overgaat tot het aanmelden? Ik meldde me jaren terug enthousiast aan, nadat een goede vriend een nieuwe nier aangemeten had gekregen, waar hij toendertijd (even) van opknapte, echter nog 2 keer een nieuwe nier kreeg, wat hoogst uitzonderlijk was en dikke vette mazzel.Heden ten dage slijt hij zijn dagen in een rolstoel en kan niet meer lopen en heeft geregeld last van zijn laatst geplaatste nier. Ik bedoel, niets is zeker!
    Maar dat er gezien de marktwerking, artsen zijn die hun eed een klein beetje minder nauw schijnen te nemen en er vraagtekens worden gezet door mensen van deze stichting, die zich wel degelijk verdiepen in de materie, ben ik een een klein beetje geschrokken en aan het twijfelen gezet!

Adoeseg wijzigde dit bericht op 03-11-2011 22:24 met 0%

15. rema
    Afbeelding van rema

Ik heb eerlijk gezegd een beetje hetzelfde dubbele gevoel, las er ooit al eens een stuk over dat al die halleluja verhalen over mensen die een nieuw orgaan hadden gekregen en opeens alles weer konden lang niet altijd waar was. Veel mensen blijven ook daarna behoorlijk ziek of erger, en ik vind het inderdaad een heel groot punt dat iemand die een orgaan afstaat niet de kans krijgt normaal te sterven.
    Ook wordt er vaak gezegd dat je als je geen donor wilt zijn, je ook geen recht hebt op een orgaan van een ander, maar er zijn ook veel mensen die dat helemaal niet willen, mensen die op een bepaald moment zeggen, genoeg is genoeg, en daar hoor je bijna nooit iets over.

16. gwynette
    Afbeelding van gwynette

Of je kwaliteit van leven verbetert na een donororgaan is inderdaad een probleem apart. Voor sommige mensen betekent het gewoon een aantal jaar extra die ze anders niet hadden gehad, dat is heel wat natuurlijk. Of je dat al dan niet zou willen is natuurlijk ook al persoonlijk, maar ik vind best dat je mag invoeren dat er een bepaalde wederkerigheid in het hele donorverhaal zit: niet geven dan ook niet ontvangen.
    Hoe dan ook, voor Adoeseg: het kan nooit kwaad om je vroegere beslissingen af en toe tegen het licht te houden van nieuwe informatie en meningen, alles verandert dus dat ook, en wat tien jaar geleden heel verstandig was kan inmiddels weer heel anders liggen. Goed geïnformeerd blijven vind ik alleen maar verstandig!

17. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Rema: herinner jij je Bart nog? Die zag je op een bepaald moment, nadát hij een nieuwe nier had gehad verekken van de pijn! Zo simpel is het niet hoor! En een nier afstaan bij leven; dát geeft ook de nodige problemen. Maar dat er artsen zijn, die mensen (nabestaanden van iemand die hersendood blijkt) onder druk zetten om zodoende de hersendode te kunnen opereren teneinde het lichaam te ontdoen van de benodigde "onderdelen" (zeg ik maar oneerbiedig) ,vind ik een vervelende gedachte. Het gebeurt....

18. rema
    Afbeelding van rema

Ja, ik herinner me Bart nog, hij had een heel zwaar leven, en ik heb grote bewondering voor zijn instelling, zijn vrolijkheid, de manier waarop hij in het leven stond.

Ik vind het ook niet kunnen dat artsen na het overlijden van iemand min of meer dwang uit oefenen tot het afstaan van organen, dat is iets waar je op dat moment echt niet mee bezig bent.
    Ik heb al enkele naasten verloren, vader op heel jonge leeftijd, schoonvader, moeder kort geleden, en je bent zo in shock dat je dat soort vragen echt niet wilt horen.
    Bovendien vind ik als degene die overleden is zich niet geregistreerd had als donor, je er vanuit moet gaan dat hij / zij dat niet gewild heeft, en moet je die vragen dus niet stellen aan de nabestaanden.
    Als de overledene dat wel gewild had, had hij of zij dat wel aangegeven.

19. NTS_Elise
    Afbeelding van NTS_Elise

Mee eens. Nabestaanden belasten met zo'n keuze op zo'n moeilijk moment is echt geen goed idee. Je kunt daarom veel beter zelf een besluit nemen, en dat vastleggen. Dan gebeurt er na je dood wat jij wilt, en hebben de nabestaanden daarover geen zorgen meer.

20. NTS_Elise
    Afbeelding van NTS_Elise

Iedereen heeft recht op een eigen mening over wat er na je dood met je gebeurt. De stichting bezinning orgaandonatie heeft zo hun eigen mening. Wat wel belangrijk is dat er goede informatie wordt gegeven over de medische kant van de donatie. Lees informatie over het vastellen van de hersendood op deze website, donorvoorlichting.nl en bekijk het filmpje waarin een intensivist vertelt hoe zorgvuldig hiermee wordt omgegaan:
    http://www.youtube.com/watch?v=DdMu2woTCZk
    Een arts doet er altijd alles aan om het leven van zijn patiënt te redden. Ze hebben er geen enkel belang bij om iemand te laten doodgaan om iemand anders in leven te houden.

21. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    starrynight1 schreef op 01 november 2011 @ 23:43:
    Weet iemand ook tot welke leeftijd je je als donor in kunt laten schrijven?

Dat kan je hele leven lang. Het is jouw lichaam en jij mag bepalen of je 'stukjes daarvan' later wilt weggeven.

(Twingtig jaar terug was het zo, dat na je 50ste je nieren niet meer werden gebruikt. Denkbaar is die grens opgeschoven, dat weet ik niet.
    Ook al ben je 96 als je dood gaat: brandwondenpatienten zijn erg blij met wat stukken huid van bijv. je benen.)

22. benthe
    Afbeelding van benthe

quote:
    [Adoeseg: ] ...Wij als SBO willen daarom steeds vollediger informatie aan zoveel mogelijk mensen aanbieden...
    Wat/wie is SBO?
    quote:
    [Adoeseg: ]...Eindeloos bewustzijn van Pim van Lommel? Hij heeft plaatsgenomen in de stichting, omdat hij zich als wetenschapper en als arts heeft verdiept in het bewustzijn van de mens...
    In wélke stichting heeft Pim van Lommel plaatsgenomen?

Van Lommel (cardioloog) heeft onderzoek gedaan naar bijna-doodervaringen bij patiënten met een hartstilstand (en dit hebben overleefd). Voor zover ik weet is het geen wetenschappelijk onderzoek.
    Daarnaast: het boek van Van Lommel is de moeite waard.

Beste @Adoeseg, waarom relateer jij dit boek aan het overwegen van orgaandonatie? En wat is jouw (persoonlijke) belang hierbij?

23. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Benthe: Van Lommel heeft plaatsgenomen in de Stichting Bezinning Orgaandonatie.
    Ik heb hier geen persoonlijk belang bij. Ik hoorde enige tijd geleden van deze stichting en het heeft me wakker geschud.

Zoals ik alreeds schreef: heb ik mij al jaren geleden aangemeld als donateur.....

Adoeseg wijzigde dit bericht op 06-11-2011 01:20 met 16%

24. Zazum
    Afbeelding van Zazum

"Autotransplantatie
    Door implantatie van het opgekweekte specifieke celweefsel kunnen slecht werkende organen en weefsels gerepareerd worden. Gebeurt dit met lichaamseigen materiaal (stamcellen verkregen uit beenmerg of navelstrengbloed) dan is er sprake van autotransplantatie. De voordelen van autotransplantatie is dat er geen afstoting plaatsvindt en dus geen afstotingsremmende medicijnen gebruikt hoeven te worden. "

HvNL: http://www.hartvannederland.nl/nederland/groningen/2011/longkanker-na-longtransplantatie/

"groningen

Longkanker na longtransplantatie

Een 27-jarige vrouw uit Groningen is afgelopen week in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) overleden aan longkanker nadat ze eerder een longtransplantatie had ondergaan. Dat stelde een woordvoerster van het ziekenhuis donderdag.

De patiente onderging de transplantatie omdat ze leed aan taaislijmziekte. De kanker is mogelijk het gevolg van medicatie die afstoting van de longen moet voorkomen. Hierdoor vermindert de afweer en neemt het risico op kanker toe, aldus het UMCG.

Hoewel organen die ter beschikking worden gesteld nauwkeurig worden onderzocht, kan nooit helemaal worden uitgesloten dat er een microscopisch kleine tumor in zit, bevestigt het ziekenhuis. De woordvoerster wil niet kwijt wanneer de vrouw de transplantatie onderging en hoeveel later ze kanker kreeg. Bron: ANP"

25. Zazum
    Afbeelding van Zazum

Stamcelonderzoek

Voor mensen die bang zijn om een link aan te klikken: Stamcelonderzoek richt zich op embryo's van hoogstens enkele dagen oud. Deze embryo's bestaan uit stamcellen die als eigenschap hebben uit te kunnen groeien tot ieder ander type cel. Stamcellen zouden dus kunnen worden gebruikt voor het vervangen van menselijk weefsel. Dergelijk onderzoek draagt mogelijk bij aan oplossingen voor ziekten als parkinson en alzheimer. Binnen het Zesde Kaderprogramma voor onderzoek, dat loopt van 2000 tot en met 2006, steunt de Europese Unie stamcelonderzoek.

Onderzoek waarbij menselijke embryo's worden gebruikt wordt door velen gezien als moreel verwerpelijk. Binnen negen lidstaten van de Europese Unie is stamcelonderzoek verboden. Deze landen maken dus ook geen aanspraak op het beschikbare Europese geld hiervoor.

Op 24 juli 2006 stemde de Raad van Ministers i, na een veranderd standpunt van Duitsland, met een onverwacht nipte meerderheid voor het voortzetten van de steun aan stamcelonderzoek in het Zevende Kaderprogramma i (2007-2013). Het Europees Parlement i heeft dit programma in november 2006 goedgekeurd.

Nederland is al langere tijd voorstander van dit type onderzoek en stemde voor. Er werd nog een kleine aanpassing gedaan in de voorwaarden voor subsidieverstrekking: het EU-geld (in totaal 250 miljoen euro) mag niet direct worden gebruikt voor het produceren van menselijke embryo's. In de praktijk betekent dit dat er vanaf 2007 weinig zal veranderen ten opzichte van het huidige programma.

EU-wetgeving kent restricties op stamcelonderzoek. Zo verbiedt zij het klonen van mensen, of onderzoek dat invloed kan hebben op de genetische erfelijkheid van de mens. Ook mogen menselijke embryo's niet worden geproduceerd om alleen te worden gebruikt voor onderzoek. In Nederland is het wel toegestaan om embryo's die overblijven na in vitro fertilisatie te gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek.

In de VS werd in augustus 2006 een doorbraak behaald in het onttrekken van stamcellen uit embryo's. Waar het embryo voorheen niet meer levensvatbaar was na de behandeling, zou het embryo nu in leven kunnen blijven. Het ethische dillema rondom het vroegtijdig afbreken van leven voor onderzoeksdoeleinden kan daarmee vervallen.
    Inhoudsopgave van deze pagina:

Argumenten in de discussie

Meer informatie

1.
    Argumenten in de discussie

Hieronder staan een aantal veel gehoorde argumenten, waarbij bijna altijd wel kanttekeningen te maken zijn. Dat maakt de discussie boeiend, maar een oordeel niet eenvoudiger. Europa is wikken en wegen.

Tip: Na het lezen van de argumenten kunt u zelf Uw reactie geven.

Als de EU kan bijdragen aan het uitroeien van dodelijke ziekten, dan weegt dat zwaarder dan de ethische bezwaren ertegen

Medische behandeling met stamcellen kan mogelijk ziekten als parkinson en alzheimer voorkomen of genezen. Daarnaast zijn vele toepassingen denkbaar voor patiënten die weefsel verliezen. Zo zouden hartspiercellen kunnen worden vervangen na bijvoorbeeld een hartaanval. Toepassing van stamceltechnologie kan zo levens redden.

De EU steunt alleen stamcelonderzoek dat geen risico's oplevert voor de erfelijke genetische code van de mens (zoals klonen)

Er zijn verschillende toepassingen van stamceltechnologie. Zo kunnen stamcellen worden gebruikt om hartspiercellen of ander weefsel te produceren. Een andere toepassing is het reproductief klonen. Hierbij worden dieren of mensen gemaakt uit stamcellen.

Lidstaten die stamcelonderzoek verbieden betalen nu indirect mee aan onderzoek dat ze zelf niet willen uitvoeren

In negen EU-lidstaten geldt op dit moment een verbod op stamcelonderzoek. Een aantal andere lidstaten, waaronder Nederland, hebben restricties ingesteld. Voor de periode 2007-2013 wordt 250 miljoen euro uitgetrokken om te worden toegewezen aan stamcelprojecten in lidstaten waar geen verbod van toepassing is. Dit bedrag is uiteindelijk onderdeel van de begroting van de Europese Unie, waaraan alle lidstaten van de Europese Unie bijdragen.

Het ontnemen van leven van embryo's voor onderzoek is een stap in de richting van totaal gebrek aan respect voor het leven

Wanneer stamcellen worden onttrokken aan een embryo, dan is dit niet meer levensvatbaar. Een potentieel leven is hiermee beëindigd. Of een embryo als een levend wezen kan worden beschouwd, staat ter discussie. Als dat wel zo is, dan lijken de morele bezwaren voor de hand te liggen: een onschuldig leven wordt beëindigd. Binnen onze westerse maatschappij wordt dat strikt gezien als moreel verwerpelijk beschouwd.

.....

ModLibelle wijzigde dit bericht op 29-11-2011 13:24 met 99%: Oproep verwijderd

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x