Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Minderjarige asielzoekers mogen na 8 jaar blijven

Dit onderwerp heeft 213 reacties, en bestaat uit 9 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 9.
De laatste reactie is geplaatst op 21-12-2011 17:14.

Minderjarige asielzoekers mogen na 8 jaar blijven

Ga naar een onderdeel
  1. misswinter
    Afbeelding van misswinter

PvdA en CU willen dat minderjarige asielzoekers na 8 jaar in Nederland mogen blijven. Zo willen ze voorkomen dat er nog meer zaken ontstaan zoals Sahar en Mauro. Voorwaarde is dat ze niet illegaal zijn geweest. De 2 partijen hopen zo een structurele oplossing te bieden aan individuele gevallen die steeds weer in het nieuws komen. Mij lijkt het een goede zaak want nu moet er steeds weer opnieuw worden gekeken naar verschillende gevallen (die vaak heel schrijnend zijn). Beter is het om een en ander goed geregeld te hebben zodat die kinderen niet een politieke speelbal worden. Wat vinden jullie?

2. Mee
    Afbeelding van Mee

3. Mee
    Afbeelding van Mee

4. Marigene
    Afbeelding van Marigene

Misswinter helemaal met je eens.....
    Als je het verhaal van Mauro leest,dat is schrijnend en verschrikkelijk.
    Hij spreekt niet eens meer zijn taal,kent niemand in zijn moederland meer.....
    Het zal je kind maar zijn!
    Niemand vlucht voor zijn lol naar een wildvreemd land,ga jezelf maar na,zouden wij naar een land vluchten waarvan we de taal niet kennen,waar we niemand kennen,als dat niet heeeeeel hard nodig was?
    Op zo,n moment dat ze zo,n kind nog,terug willen sturen,echt dan schaam ik me een Nederlander te zijn, mensonterend en walgelijk!

Oost west thuis best!

5. Mee
    Afbeelding van Mee

Mauro is niet gevlucht die is door zijn moeder op het vliegtuig gezet ...
    En Nederland is te klein om de wereld op te kunnen nemen

6. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    Mee schreef op 25 oktober 2011 @ 12:42:
    Mauro is niet gevlucht die is door zijn moeder op het vliegtuig gezet ...
    En Nederland is te klein om de wereld op te kunnen nemen
    Er zijn nog steeds mensen die zich dat niet realiseren. Die denken dat Nederland van elastiek is.

Op het bovenstaande berust copyright©

7. Marigene
    Afbeelding van Marigene

een moeder zet een kind voor de lol op een vliegtuig naar een vreemd land.....
    dat geloof je toch zelf niet?

Oost west thuis best!

8. Mee
    Afbeelding van Mee

quote:
    Marigene schreef op 25 oktober 2011 @ 13:39:
    een moeder zet een kind voor de lol op een vliegtuig naar een vreemd land.....
    dat geloof je toch zelf niet?

De beweegreden kan je naar raden maar is niet de kern

http://www.telegraaf.nl/b ... _Angolees_moet_weg__.html

Manuel kwam zo'n 8 jaar geleden als 10-jarige jongen naar Nederland als alleenstaande minderjarige asielzoeker, naar verluidt gestuurd door zijn ouders. Sindsdien woont hij bij zijn pleegouders in Limburg, waar hij een ICT-opleiding volgde.
    Zijn moeder verblijft nog steeds in Angola en hij heeft ook contact met haar, aldus het ministerie. „Bovendien is er een opvanghuis in Angola waar alleenstaande minderjarigen adequaat opgevangen kunnen worden”, aldus het ministerie. Daarom kwam hij eigenlijk al nooit in aanmerking voor een tijdelijke verblijfsvergunning.
    Terugkeer naar Angola is vanaf de eerste aanvragen om een vergunning uitgangspunt geweest, licht het ministerie toe. Zijn pleegouders wilden de jongen adopteren, maar de rechter wees ook dat af.

Mee wijzigde dit bericht op 25-10-2011 13:54 met 47%

9. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Mee schreef op 25 oktober 2011 @ 12:21:
    (...) voorstel , gelijk de prullenbak in
    Geeft reden om kinderen bij te maken en de procedures te rekken

Beste Mee,
    je weet niet eens waar je over spreekt. "Procedures rekken" is heel vaak het punt niet. Het debatteert wel makkelijker, als je je eerst eens zou verdiepen in wat er zoal gebeurt, voordat je meteen je 'oordeel' hier neerplempt.
    Op zich spijt het me voor jou, als de telegraaf niet voorziet in dit soort berichtgeving - maar dat kun je als telegraaflezer weten en dus ben je daarvoor verantwoordelijk. (= De beslissing om alleen eenzijdig te kijken IS een beslissing, dus je verantwoordelijkheid.)
    (De telegraaf zet zelf op de voorpagina, dat het nieuws publiceert "uitsluitend in het lands belang". Goed, dat stond er 25 jaar terug. Staat het er nu nog...?)

quote:
    Mee schreef op 25 oktober 2011 @ 12:21:En aan de terug keer niet mee te werken

Lees je eens in.
    Veel mensen (ook kinderen) kunnen niet terug. Simpelweg, omdat het land van oorsprong niet meewerkt.
    Wil jij dan terug naar de middeleeuwen...?
    (Iemand vogelvrij verklaren is middeleeuws. In feite praat jij het hier goed, dat iemand statenloos wordt, wat ongeveer hetzelfde is.)
    quote:
    Mee schreef op 25 oktober 2011 @ 12:21:En aan de terug keer niet mee te werkenals men uit geproduceerd is

Vraag: wat is volgens jou 'uitgeprocedeerd zijn'...?
    (Volg je de internationale normen of de interne circulaires van de IND - en welk acht jij belangrijker en waarom precies...?

10. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Er zijn nog steeds mensen die zich dat niet realiseren. Die denken dat Nederland van elastiek is.

Ha - iemand die nog gelooft in het Tsunami sprookje.

Wakker worden svp!

We hebben als vergrijzend land onze menselijke import hard nodig - en helaas voor jou: die menselijke imporrt stagneert.
    (Zelf Geert Wilders is zijn pijlen op iets anders aan het richten - hij moet nu de euro hebben - dat tsumani verhaal is echt niet meer van 2011.)

11. Marigene
    Afbeelding van Marigene

En in de telegraaf heb ik helemaal geen vertrouwen.
    Onze dochter studeerde ooit journalistiek op de universiteit van Groningen , daar moest ze verplicht op 2 kranten geabonneerd zijn, ze mocht zelf weten welke krant als het maar NIET de telegraaf was....
    Kun je net zo goed de story lezen zeiden haar hoogleraren....
    Nu zul je wel zeggen dat het de meest gelezen krant van ~Nederland is, is ook zo maar geen land zo gek op roddels en negativisme als Nederland.....
    ik lig momenteel ziek op bed, en heb er eigenlijk al spijt van hierop gereageerd te hebben, zal ook verder niet meer reageren, maar ik hoop dat jullie ook eens anders,misschien milder zullen denken over je medemens....
    mensen in de heel wereld hebben nl de zelfde rechten, en waarom zouden wij hier mogen wonen, en anderen niet, omdat we hier toevallig geboren zijn, jeetje hebben wij even geluk gehad dan.....

Oost west thuis best!

12. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    Marigene schreef op 25 oktober 2011 @ 14:07:
    (...)
    mensen in de heel wereld hebben nl de zelfde rechten, en waarom zouden wij hier mogen wonen, en anderen niet, omdat we hier toevallig geboren zijn, jeetje hebben wij even geluk gehad dan.....

Eh....
    Volgens internationale verdragen schijnt dit idd zo te zijn.
    Maar da's theorie.

In praktijk kun je als staatsburger van hetzij de EU hetzij de VS het je permitteren, om een groot deel van de rest van de wereld in een economische wurggreep te houden.
    (En deze constatering dateert al van voor de hypotheek/ euro/ banken crisis - maar is sinds 2008 nog harder waar dan daarvoor.)
    (Vandaar mijn motto: schaf de ontwikkelingssamenwerking af, samenmet de tariefbarrieres. Voor Afrika is dat veel gunstiger...)

En deze praktijken wordne vervolgens door een boel "theorieen" goedgepraat...

13. misswinter

Kinderen (zoals bv Mauro) uitzetten kan ik maar op een manier omschrijven: barbaars. Die jongen heeft heel zijn leven hier. Hij doet niemand kwaad, heeft alles op orde, dus wat winnen we erbij om hem terug te sturen naar een land dat hij eigenlijk niet eens kent? In Den Haag moeten sommige politici weer 's een punt scoren, maar om dat nu te doen over de rug van een onschuldige jongen...... Je hebt gelijk Marigene, op zo'n moment schaam ik me ook om Nederlander te zijn.

14. apekop
    Afbeelding van apekop

De Nederlandse regeringen hebben al die eindeloze procedures mogelijk gemaakt,die hebben asielzoekers niet zelf bedacht.
    Ik hoorde Leers zeggen dat hij een wet voorbereidt waarin het mogelijk wordt om een asielaanvraag binnen een week(!!) te behandelen.
    Op welke gronden Mauro hier 8 jaar geleden kwam is niet meer relevant.
    Blijven dus!

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

15. Mee
    Afbeelding van Mee

De wereld is groot en zit bomvol lieve kindertjes die moederziel alleen zijn. Ja, we zouden ze allemaal wel aan onze borst willen drukken om ze gelukkig te maken. En we hebben een asielsysteem dat zo in elkaar zit dat iedereen in de wereld in principe hierheen kan komen, waarna we een procedure starten en waarna iemand uiteindelijk in veel gevallen uitgeprocedeerd raakt en dan toch niet uitgezet kan worden.
    En dan hebben we media en advocaten die de meest zielige gevallen eruit lichten, een tranentrekkend verhaal produceren en uiteindelijk weten we hoe het zal aflopen. Want Leers wil niet meemaken dat Maura of Sahar of Syit op het vliegtuig gezet zal worden naar het verschrikkelijke land waar ze vandaan komen, en dat cameraploegen die aaibare hoopjes zullen volgen, met een fijn muziekje eronder. Tot het moment dat ze terug moeten naar die gruwelijke kille wereld waarin ‘de rest’ leeft.

http://www.joost-niemolle ... d-ik-van-dit-asielbeleid/

http://www.trouw.nl/tr/nl ... -pakt-vaak-mild-uit.dhtml

16. Mee
    Afbeelding van Mee

quote:
    misswinter schreef op 25 oktober 2011 @ 16:21:
    Kinderen (zoals bv Mauro) uitzetten kan ik maar op een manier omschrijven: barbaars. Die jongen heeft heel zijn leven hier. Hij doet niemand kwaad, heeft alles op orde, dus wat winnen we erbij om hem terug te sturen naar een land dat hij eigenlijk niet eens kent? In Den Haag moeten sommige politici weer 's een punt scoren, maar om dat nu te doen over de rug van een onschuldige jongen...... Je hebt gelijk Marigene, op zo'n moment schaam ik me ook om Nederlander te zijn.

En hoe omschrijf je dan een moeder die haar 9 jarig zoontje op het vliegtuig zet , met zoek het daar maar verder alleen uit..
    Moederliefde, heldin , vrouw van de toekomst of een schoft ??
    Uiteraard mag je de benaming zelf invullen , geef alleen wat voorbeelden

17. apekop
    Afbeelding van apekop

Er zijn wanhopige moeders die hun kind te vondeling leggen,in de hoop dat 't op tijd gevonden wordt en dat het in een veilig nest tercht komt.
    Weet jij de beweegreden van Mauro's moeder??
    Elk gered kind is er één...."wie één mens redt,redt de hele mensheid"

apekop wijzigde dit bericht op 25-10-2011 17:03 met 0%
    Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

18. misswinter

De daden van de moeder kun je die jongen niet aanrekenen. Ik weet niet wat haar redenen destijds waren. Maar ze zal deze zeer ingrijpende beslissing niet zo maar hebben genomen.

19. Pagan
    Afbeelding van Pagan

Ik vind het vreselijk dat procedures zo lang kunnen duren, dat kinderen hier jaren wonen, zelfs geboren worden en op school zitten en dan nog uit Nederland weg moeten. Dus niet alleen voor kinderen die hier zonder ouders komen.
    En dat verhaal van Mauro vind ik mensonterend, natuurlijk moet zo'n jongen hier kunnen blijven.
    Wat ik wel even dacht, ik hoop niet dat zo'n wet aanleiding voor ouders is om kinderen in hun eentje hierheen te sturen. Het lijkt me heel traumatisch voor een kind als je "weggestuurd" wordt, hoe goed de bedoeling van de ouders ook mag zijn.

"Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben."

20. marijke1
    Afbeelding van marijke1

quote:
    janneke2 schreef op 25 oktober 2011 @ 14:07:
    [...]

Wakker worden svp!

We hebben als vergrijzend land onze menselijke import hard nodig - en helaas voor jou: die menselijke imporrt stagneert.
    (Zelf Geert Wilders is zijn pijlen op iets anders aan het richten - hij moet nu de euro hebben - dat tsumani verhaal is echt niet meer van 2011.)
    Die menselijke import, zoals jij dat zo denigrerend noemt, vergrijst net zo snel.

Op het bovenstaande berust copyright©

21. Mee
    Afbeelding van Mee

quote:
    janneke2 schreef op 25 oktober 2011 @ 14:07:
    [...]

Wakker worden svp!

De menselijke import stagneert niet
    En als we het over sprookjes hebben is het wel het verhaal dat die hard nodig is om de vergrijzing op te vangen

22. werkende mama
    Afbeelding van werkende mama

quote:
    Mee schreef op 25 oktober 2011 @ 18:58:
    [...]

De menselijke import stagneert niet
    En als we het over sprookjes hebben is het wel het verhaal dat die hard nodig is om de vergrijzing op te vangen

Ons land blijft asielzoekers trekken, veel mensen denken hier het paradijs te vinden, of dit de groep is die je wilt hebben om je vergrijzing op te vangen betwijfel ik, dan zou je je regels zo moeten instellen dat je precies de mensen die je nodig hebt een verblijfsvergunning geeft. Kinderen zoals Sahar en Mauro kun je wel goed gebruiken, volgen een opleiding zijn volkomen geïntegreerd en vinden hun plek in de maatschappij wel. Hoger opgeleiden zal ook geen probleem zijn, die kunnen de Nederlandse taal leren, als je al diploma's hebt is het eenvoudiger om nog meer diploma's te halen en komen makkelijker aan het werk, komen uiteindelijk ook in beter betaalde banen waardoor ze geen gebruik meer hoeven te maken van subsidie's en toeslagen, en draaien na een paar jaar mee in de maatschappij. Van hun kinderen kun je verwachten dat die integreren een opleiding volgen en afmaken, en zo heb twee generatie's die inderdaad kunnen bijdragen tegen de vergrijzing.

Maar wat moet je met een grote groep die op je voorzieningen uit zijn, op leeftijd zijn, niet gezond zijn, analfabeet zijn, in het thuis land geen onderwijs hebben genoten, voor die groep is het heel moeilijk Nederlands te leren, immers als je in je moederstaal al niet kunt lezen en schrijven zie dan maar een buitenlandse taal te leren. Waar het leven in het thuisland zo afwijkt van het leven in Nederland waar cultuur en gewoonte's enorm afwijken, voor de kinderen van deze groep is het ook veel moeilijker om te integreren in ons land, thuis wordt er in de moederstaal gesproken waardoor ze al beginnen met een taalachterstand, ouders kunnen niet meehelpen met huiswerk, zien het nut er niet van in, in deze gezinnen is vaak armoede, wat zorgt voor zorgen en frustratie's, kinderen voelen zich thuis niet begrepen en daarbuiten ook niet, deze groep levert uiteindeijk geen bijdrage tegen de vergrijzing, deze groep drukt nog meer op je voorzieningen.

In Zwitserland is het vreemdelingen beleidt veel strikter, wil je in Zwitersland gaan wonen, dan zal je eerst moeten zorgen voor een baan, je bankrekening moet een bepaald saldo hebben anders kom je er niet in. Dit geldt ook voor Australië, waar naar ik meen ook zelfs nog een leeftijdsgrens geldt, tenzij je een vette bankrekening hebt en je komt rentenieren ;) in dat geval mag je overal wonen. In Amerika moet je een zogenaamde green card hebben, anders mag je ook niet blijven.

23. marya
    Afbeelding van marya

quote:
    misswinter schreef op 25 oktober 2011 @ 16:21:

Hoe noem je dan het op het vliegtuig zetten door zijn moeder ? Is dat niet barbaars ?
    Of ga je er van uit, dat dat alleen uit nobele motieven is gebeurd.

Ik ben het wél eens met het onmogelijk maken van steeds maar weer bezwaar kunnen aantekenen. 8Jaar is te lang.

24. misswinter

Ik ga nergens van uit. Ik weet niet wat haar beweegredenen waren. Misschien heeft ze wel niet uit nobele motieven gehandeld. Maar daar kan die jongen niets aan doen.

25. morgana
    Afbeelding van morgana

quote:
    werkende mama schreef op 25 oktober 2011 @ 21:58:
    [...]

In Zwitserland is het vreemdelingen beleidt veel strikter, wil je in Zwitersland gaan wonen, dan zal je eerst moeten zorgen voor een baan, je bankrekening moet een bepaald saldo hebben anders kom je er niet in. Dit geldt ook voor Australië, waar naar ik meen ook zelfs nog een leeftijdsgrens geldt, tenzij je een vette bankrekening hebt en je komt rentenieren ;) in dat geval mag je overal wonen. In Amerika moet je een zogenaamde green card hebben, anders mag je ook niet blijven.
    WM, er is een groot verschil tussen mensen die emigreren of mensen die als vluchteling een land binnenkomen. Wanneer je naar NL wilt emigreren zijn de eisen ongeveer hetzelfde als voor Australia, behoorlijk streng. Je moet wat geld hebben, een goede opleiding, waarmee je makkelijk werk kan vinden in het nieuwe land, niet ouder zijn als 40 ( tenzij je heel veel geld hebt), opgebouwde werkervaring enz enz. Er zijn zoveel dingen waar dan naar wordt gekeken. Voor vluchtelingen gelden hele andere regels.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x