- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 180 reacties, en bestaat uit 8 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 8.
De laatste reactie is geplaatst op 22-02-2012 18:34.
Rutte premier van de rijken?
- Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 12:58misswinter
SP leider Roemer vraagt zich af (interview AD) of Mark Rutte wel de premier van álle Nederlanders is. Als je naar alle bezuinigingen en maatregelen van het kabinet kijkt dan lijkt het er inderdaad op dat de hoogste inkomens er weer het best vanaf komen. Is Rutte écht de premier van de rijken? - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 13:10marijke1
Het ligt eraan hoe je het bekijkt. Rutte kiest voor de economie. Zonder enonomie geen werk en zonder werk geen inkomen.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 14:26rema
Rutte, premier van de rijken?
Het begint er zo langzamerhand wel op te lijken. - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 16:36misswinter
Ben het er mee eens dat de economie belangrijk is en draaiende gehouden moet worden. Maar moet dat dan ten kosten van de zwakkeren in deze samenleving? Die hebben het al moeilijk genoeg lijkt me. Er zijn genoeg mensen in NL die wel wat kunnen missen maar die lijken door dit kabinet te worden gespaard. - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 16:46Lucy45
Mijn ervaring is dat wat voor regering het ook voor het zeggen heeft, de mensen met de laagste inkomens altijd het haasje zijn. De pastoor en de burgemeester zeiden vroeger al tegen elkaar: "Houd jij ze dom, dan houd ik ze arm". Ja, Rutte is in mijn ogen wel degelijk een premier van de rijken. :-( - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 21:28starrynight1
Maar de vvd is toch altijd al de partij van de ondernemers geweest. Dat is nu niet anders. We hebben wel ondernemers nodig die dan de winst kunnen maken, waardoor ze weer werknemers aan kunnen nemen, De verhoudingen kunnen wel eens scheef liggen. Het rottige is tegenwoordig trouwens dat steeds meer ondernemers naar het buitenland vertrekken vanwege de hoge belastingtarieven. ZZP'ers hebben het ook best moeilijk. Begin maar eens een eigen bedrijfje in nederland.. Je zit aan allerlei voorwaardes vast.starrynight1 wijzigde dit bericht op 08-10-2011 21:29 met 0% - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 21:37janneke2quote:misswinter schreef op 08 oktober 2011 @ 12:58:
Is Rutte écht de premier van de rijken?
Ja.
Of de premier van de gezonden. (... omdat wij met ons allen te veel naar de huisarts gingen, moet de huisarts inkomen inleveren. Dus gaan die meer naar et ziekenhuis doorverwijzen - en de praktijkondersteuner ontslaan, die mag naar de ww.)
Of de premier van de korte termijn. (Het nageslacht opzadelen met nucleair afval kan gene kwaad, maar een overheidstekort intijden van crisis - hoei "dat kan echt niet", terwijl dat soort tekorten vaak binne no time weg zijn zodra de economie aantrekt.)
Of de premier van de grote huizenbezitters. (Ik krijg zelf ieder jaar schrik niet 4000 euro terug die ik niet nodig heb. Dat heet nou hypotheekrente aftrek. )
En niet de premier van de Keynesianen.
(Keynes stelt, dat economie een kringloop is en "dat wie kiest voor de economie" dus juist geld in de economie zou moeten pompen. Dat verdient zichzelf terug, zo leert jarenlage ervaringen, in no time als de economie weer aantrekt.)
(Wil je dat niet, dan is dat een politieke keuze en geen economische noodzaak.
In tegendeel, sprak de Keynesiaan.) - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 21:44janneke2
NL is juist een belastingparadijs... voor grotere buitenlandse ondernemingen, Die hebben dus relatief vaak hun europese pied a terre in NL. En dat levert ons geld op.quote:starrynight1 schreef op 08 oktober 2011 @ 21:28:
Het rottige is tegenwoordig trouwens dat steeds meer ondernemers naar het buitenland vertrekken vanwege de hoge belastingtarieven.quote:Begin maar eens een eigen bedrijfje in nederland.. Je zit aan allerlei voorwaardes vast.
Valt wel mee. Je moet een BTW nummer aanvragen als je BTWplichting bent.
Je moet je aanmelden bij de KvK. (Dat laatste is een gloedniewe verplichting.) That's all.
Oh, ja, je moet belasting betalen nadat je electronisch aangifte hebt gedaan.
Je hebt geen diploma nodig om te gaan ondernemen.
Binnen datgene wat je gaat doen, graag geen gebeunhaas, svp. (Dat is alleen maar verstandig, dus daarin gelden allerlei wetten, regelgeving etc..) - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 22:04marijke1

Dat is toch het streven van Rutte?quote:janneke2 schreef op 08 oktober 2011 @ 21:37:
[...]
Ja.
Of de premier van de gezonden. (... omdat wij met ons allen te veel naar de huisarts gingen, moet de huisarts inkomen inleveren. Dus gaan die meer naar et ziekenhuis doorverwijzen - en de praktijkondersteuner ontslaan, die mag naar de ww.)
Of de premier van de korte termijn. (Het nageslacht opzadelen met nucleair afval kan gene kwaad, maar een overheidstekort intijden van crisis - hoei "dat kan echt niet", terwijl dat soort tekorten vaak binne no time weg zijn zodra de economie aantrekt.)
Of de premier van de grote huizenbezitters. (Ik krijg zelf ieder jaar schrik niet 4000 euro terug die ik niet nodig heb. Dat heet nou hypotheekrente aftrek. )
En niet de premier van de Keynesianen.
(Keynes stelt, dat economie een kringloop is en "dat wie kiest voor de economie" dus juist geld in de economie zou moeten pompen. Dat verdient zichzelf terug, zo leert jarenlage ervaringen, in no time als de economie weer aantrekt.)(Wil je dat niet, dan is dat een politieke keuze en geen economische noodzaak.
In tegendeel, sprak de Keynesiaan.)Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 13:01Pagan
Juist de ideeen van Keynes zijn verantwoordelijk voor de crisis van nu. De overheden zijn sturend, zie de steeds laag gehouden rente. Er wordt kunstmatig geld gepompt in de economie, allemaal door het principe van de niet zelf redzame economie. Grote overheidstekorten, waardoor onderbesteding en stagflatie ligt op de loer. Dat het huidige beleid staat voor het omlaag brengen of beheersen van de staatsschuld, eigen verantwoordelijkheid en minder bemoeienis van overheid is gewoon de visie van het liberalisme op de economie. Ook het investeringsklimaat omhoog, door bepaalde belastingverlaging past bij deze visie.
Dus wat dat betreft begrijp ik de opmerkingen van Janneke niet, het kabinet voert uit waar ze voor staat en is democratisch gekozen.
En de hypotheekaftrek: als ik jou was zou ik die 4000 euro die je over hebt, teruggeven aan de maatschappij, met de luxe dat JIJ kan bepalen aan wat of wie, zonder dat een overheid bepaalt waar je geld heengaat. Dat is dan weer een stuk vrijheid , dat je hebt verdient met je aftrek."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 14:21misswinter
Dit kabinet is inderdaad democratisch gekozen dus we moeten nu maar zien te leven met de keuze die destijds is gemaakt. Dat dit voor de zwakkeren en zieken in onze samenleving niet zo voordelig uitpakt kon je van te voren zien aankomen. Maar dat is toen gemakshalve gewoon terzijde geschoven. Dat zegt dus wel wat over hoe onze huidige maatschappij in elkaar steekt. - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 14:38Pagan
Een beschaafde maatschappij hoort op te komen voor de echt zwakkeren van de samenleving, ook als er een financiele crisis is. Als je ziet hoe zonder enige visie wordt gesnoeid op gebied van Wajong, PGB, sociale werkplaatsen, de bezuiniging Passend Onderwijs, schaam ik me voor ons land."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 15:31werkende mama
quote:janneke2 schreef op 08 oktober 2011 @ 21:44:
[...]
NL is juist een belastingparadijs... voor grotere buitenlandse ondernemingen, Die hebben dus relatief vaak hun europese pied a terre in NL. En dat levert ons geld op.
[...]
Valt wel mee. Je moet een BTW nummer aanvragen als je BTWplichting bent.
Je moet je aanmelden bij de KvK. (Dat laatste is een gloedniewe verplichting.) That's all.
Oh, ja, je moet belasting betalen nadat je electronisch aangifte hebt gedaan.
Je hebt geen diploma nodig om te gaan ondernemen.
Binnen datgene wat je gaat doen, graag geen gebeunhaas, svp. (Dat is alleen maar verstandig, dus daarin gelden allerlei wetten, regelgeving etc..)
Het is heel eenvoudig een bedrijf op te richten, alleen wat kleine zelfstandigen zich vaak niet realiseren dat er geen sociaal vangnet is, als je ziek wordt heb je geen inkomsten, geen ziektewet om op terug te vallen, en zelf een verzekering afsluiten is niet te betalen voor een startende ondernemer, geen inkomsten geen geld, en geen recht op een bijstandsuitkering, met een eigen bedrijf is het lastig een huis te huren laat staan te kopen (jaarcijfers van enkele jaren en dan ook nog winstcijfers, eerste vijf jaar maak je nauwelijks winst, mag je blij zijn als je quitte speelt). Je moet zelf voor je pensioen zorgen dit is duur, en wordt dus meestal niet gedaan. Ook je ziektekostenverzekering kost je veel geld. En bij een faillissement is bij kleine zelfstandigen ook vaak prive aansprakelijkheid, een BV oprichten is nl. kostbaar en wordt vaak niet gedaan.
ZZP'er zijn heeft ook nadelen, geen recht op WW, ZKW en zelf zorgen voor een pensioen.
Dus ja het is makkelijk een bedrijfje te starten, lastige in Nederland dat je ineens nergens meer recht op hebt of beschermd wordt. Geen wonder dat 4 op de 5 gestarte bedrijven na 5 jaar niet meer bestaat. - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 22:15ellon
quote:Pagan schreef op 09 oktober 2011 @ 14:38:
Een beschaafde maatschappij hoort op te komen voor de echt zwakkeren van de samenleving, ook als er een financiele crisis is. Als je ziet hoe zonder enige visie wordt gesnoeid op gebied van Wajong, PGB, sociale werkplaatsen, de bezuiniging Passend Onderwijs, schaam ik me voor ons land.
De (krappe) meerderheid heeft voor dit kabinet gekozen, dus hebben we het allemaal maar te slikken. Iedereen kon weten dat CDA en VVD graag met elkaar wilde regeren en beide hadden geen bezwaar tegen het erbij halen van de PVV.
Jammer, maar over drie jaar mogen we weer kiezen en hopelijk wordt er dan weer wat van de schade herstelt.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 22:28marijke1
Het is dit kabinet dat de schade probeert te herstellen. Ik ben het ook niet eens met de wijze waarop dat gaat gebeuren, zeker niet waar het de zwakkeren in de samenleving betreft. Zoals ik al eerder zei, het gaat om de economie, zonder economie geen welvaart, geen werk, meer armoede.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 22:44janneke2quote:Pagan schreef op 09 oktober 2011 @ 13:01:
Juist de ideeen van Keynes zijn verantwoordelijk voor de crisis van nu. De overheden zijn sturend, zie de steeds laag gehouden rente.
???
Mij ontgaat iets.
Er zijn noal hoge rentes in omloop, dagelijks wordt bericht over landen die hun schulden vanwege torenhoge rente niet zelfstandig dreigen te kunne aflossen. Dus "de" rente, die is niet erg laag.
De rente die je als prive persoon op je spaarrekenin krijgt is ook niet erg hoog, want in tijden van crisis gaat men doorgaans sparen. Verder hebben een boel banken staatssteun, en bevel om de gewone burgers geen torenhoge rentes te geven, om de economie vooral maar draaiend te houden.
Maar dat dat de reden is, dat we nu (behalve een water-, milieu- en voedsel crisis, ook een euro crsis hebben...? Volgens mij ligt dat aan de hypotheek bubbel die 'klapte'. Die schuld ligt dus bij de banken, niet bij de - inderdaad, sturende - overheid.)
quote:Pagan schreef op 09 oktober 2011 @ 13:01:Er wordt kunstmatig geld gepompt in de economie, allemaal door het principe van de niet zelf redzame economie.
Allemaal...?
Wat versta jij onder 'zelfredzame economie'?
Vermoedelijk, als de verschillende overhden niet hadde ingegrepen, door banken overeind te helpen, hadden we nu een veel diepere crisis dan in de 1930er jare.
Dus ach, op zic is "de" economie idd niet zelfredzaam, dat klopt.
(Of wel - maar dan gaat het zelfreddend vermogen via diepe crises zoals die van de 1930er jaren...). GWB stamelde ooit ontredderd: "The market isn't working properly" - hij vergiste zich The market deed niet, wat GWB wilde, maar de markt zou zich op den duur heus hersteld hebben...
quote:Pagan schreef op 09 oktober 2011 @ 13:01: Dat het huidige beleid staat voor het omlaag brengen of beheersen van de staatsschuld, eigen verantwoordelijkheid en minder bemoeienis van overheid is gewoon de visie van het liberalisme op de economie.
Roerend mee eens.
Een visie.
Geen enkele noodzaak.
quote:Pagan schreef op 09 oktober 2011 @ 13:01:
Dus wat dat betreft begrijp ik de opmerkingen van Janneke niet, het kabinet voert uit waar ze voor staat en is democratisch gekozen.
Eh - wat begrijp je precies niet...?
Dat het kabinet uitvoeert, wat Mark Rutte aankondigde, ("Rechts nederland kan er de vingers bij aflikken") en democratisch is egkozen - dat heb ik allemaal niet bestreden...
quote:Pagan schreef op 09 oktober 2011 @ 13:01:En de hypotheekaftrek: als ik jou was zou ik die 4000 euro die je over hebt, teruggeven aan de maatschappij, met de luxe dat JIJ kan bepalen aan wat of wie, zonder dat een overheid bepaalt waar je geld heengaat. Dat is dan weer een stuk vrijheid , dat je hebt verdient met je aftrek.
Eh - vrijheid, die ik heb verdiend...?
Die verdien ik nou juist helemaal niet, die krijg ik cadeau.
En ja, ik kan die teruggeven aan de maatschapij, door aan goede doelen te geven, dat klopt (en dat doe ik ook), maar daar ging het niet om (ik krijg geld, hoewel ik in de luxe positie verkeer, dat ik dat niet nodig heb). (En ik dus wel rijk ben, maar Rutte niet toejuich. Er zijn andere dingen buiten mijn eigen portemonnaie die ik belangrijker vind...) - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 22:52janneke2quote:misswinter schreef op 09 oktober 2011 @ 14:21:
Dit kabinet is inderdaad democratisch gekozen dus we moeten nu maar zien te leven met de keuze die destijds is gemaakt. Dat dit voor de zwakkeren en zieken in onze samenleving niet zo voordelig uitpakt kon je van te voren zien aankomen. Maar dat is toen gemakshalve gewoon terzijde geschoven. Dat zegt dus wel wat over hoe onze huidige maatschappij in elkaar steekt.
Nou, hier valt wel iets op af te dingen...
Strikt genomen: wij kiezen de 2e kamer.
Daarna wordt er op allerlei manieren onderhandeld - en daar komt dan een kabinet uitrollen.
En hoe t regeeracoord etc. er dan maar uitziet, dat is iets, waar we als kiezers weinig invloed op hebben.
Al zou je idd kunnen zeggen, dat al die mensen die vvd en cda hebben gestemd (en pvv, want de pvv stemtlekker tegen alle verkiezingsbeloftes in hartstikke rechts, wat me niet verbaasd)
idd gemakshalve de beschaving maar even opzij hebben gezet.
(Alsof beschaving iets is, wat je doet als de godheid Economie het toestaat...???) - Geplaatst op zondag 09 oktober 2011 23:06ellon
quote:marijke1 schreef op 09 oktober 2011 @ 22:28:
Het is dit kabinet dat de schade probeert te herstellen. Ik ben het ook niet eens met de wijze waarop dat gaat gebeuren, zeker niet waar het de zwakkeren in de samenleving betreft. Zoals ik al eerder zei, het gaat om de economie, zonder economie geen welvaart, geen werk, meer armoede.
Dit kabinet herstelt de schade die veroorzaakt is door onverantwoordelijke hebzucht van bankiers, beleggers, hypotheekverstrekkers en verzekeringsmaatschappijen. De burger moet de crisis betalen en de grote graaiers blijven graaien. Ze strooien nog steeds met bonussen en hebben het minste last van de bezuinigingen. Zij ontvangen nog steeds een enorme klap geld aan hypotheekrenteaftrek voor hun enorme villa´s. Het zal ze een zorg zijn dat de premie voor hun ziektekostenverzekering iets stijgt, want ze zijn er sinds de invoering van dit stelsel alleen maar op vooruit gegaan.
De economie draait om mensen en wel om alle mensen. Als de portemonnee slinkt en de werkloosheid stijgt, zal de consumptie afnemen en de overheidskosten stijgen ook. Wat je aan de ene kant bezuinigt, veroorzaakt hoge kosten aan de andere kant. Dit kabinet lijdt aan kortetermijndenken en zadelt een volgend kabinet op met nog meer narigheid.De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op maandag 10 oktober 2011 10:09Pagan
quote:ellon schreef op 09 oktober 2011 @ 22:15:
[...]
De (krappe) meerderheid heeft voor dit kabinet gekozen, dus hebben we het allemaal maar te slikken. Iedereen kon weten dat CDA en VVD graag met elkaar wilde regeren en beide hadden geen bezwaar tegen het erbij halen van de PVV.
Jammer, maar over drie jaar mogen we weer kiezen en hopelijk wordt er dan weer wat van de schade herstelt.
Wat mij trouwens verbaasde was dat tijdens de Provinciale Staten verkiezingen niet massaal op de oppositie is gestemd. Ben bang dat nieuwe verkiezingen niet eens ongunstig uit hoeven te pakken voor dit kabinet. Denk dat in het algemeen, veiligheid, immigratiebeleid en meer vertrouwen in rechts om de economie op peil te brengen een grote rol speelt.
Ik vind het helemaal niet erg om zelf te bezuinigen of op bijv. cultuur, als er een crisis is, maar pak geen verstandelijk of lichamelijk gehandicapte mensen of mensen die al op de rand zitten en hard werken."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op maandag 10 oktober 2011 14:30marijke1
Wie van mening is dat democratie bestaat, ik heb al vaker duidelijk gemaakt (ook met een goed onderbouwd voorbeeld) dat democratie niets meer is dan het recht van de sterkste, zit nu opgescheept met dit kabinet. Ik heb er overigens in grote lijnen geen probleem mee, wel met het feit dat de zwakkeren uit de samenleving niet worden ontzien. Participatie is mooi maar van een kale kip kun je geen veren plukken.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 10 oktober 2011 14:53misswinter
Je hebt gelijk marijke1. Participatie is mooi maar van een kale kip kun je niet plukken. Als je ziet hoe erg zieken/ouderen er op achteruit gaan de komende tijd dan is dat schrikbarend. Ken genoeg mensen die in de situatie zitten dat ze geen kant meer op kunnen. Mensen die wel willen werken maar niet kunnen. Alles wordt duurder en aan de andere kant krijgen ze steeds minder geld. Deze mensen zouden juist nu geholpen moeten worden. - Geplaatst op maandag 10 oktober 2011 17:49afra
quote:Pagan schreef op 10 oktober 2011 @ 10:09:
[...]Ik vind het helemaal niet erg om zelf te bezuinigen of op bijv. cultuur, als er een crisis is, maar pak geen verstandelijk of lichamelijk gehandicapte mensen of mensen die al op de rand zitten en hard werken.
Die bezuinigingen op cultuur hebben als gevolg dat veel bibliotheken sluiten. Dat leidt tot banenverlies, maar het zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat kinderen minder boeken zullen lezen. Het zorgt voor meer aanspraak op uitkeringen.
Volgens de plannen verdwijnen ook theatergezelschappen en orkesten. Hoe zit dat met werkgelegenheid? Zeker is dat het leidt tot banenverlies en meer uitkeringen. En dat niet alleen voor die culturele gezelschappen, maar ook voor de horeca.
Ik moet dit kabinet overigens nog betrappen op de eerste maatregel die de economie bevordert. Het zou te prijzen zijn als er iets gebeurt aan de woningmarkt. Maar die blijft door het beleid op slot zitten. En ook hier geldt: verlies van werkgelegenheid. De hele bouwsector ligt op zijn gat. Van architect, aannemer, bouwvakker tot bedrijven die al de bouwmaterialen maken.
Ondanks alles blijft de HRA gehandhaafd wat zorgt voor te hoge prijzen van koopwoningen. En nu vertikt minister Donner om in Brussel te pleiten voor een hogere huurgrens voor sociale huurwoningen. Gevolg van al dat beleid is dat niemand meer verhuist.
En kijk ook eens hoe de crisis wordt aangepakt. Niet dus. - Geplaatst op maandag 10 oktober 2011 17:57afra
quote:marijke1 schreef op 10 oktober 2011 @ 14:30:
Wie van mening is dat democratie bestaat, ik heb al vaker duidelijk gemaakt (ook met een goed onderbouwd voorbeeld) dat democratie niets meer is dan het recht van de sterkste, zit nu opgescheept met dit kabinet. Ik heb er overigens in grote lijnen geen probleem mee, wel met het feit dat de zwakkeren uit de samenleving niet worden ontzien. Participatie is mooi maar van een kale kip kun je geen veren plukken.
Sorry Marijke, maar wat een geneuzel is dit.
Dit kabinet hebben we te danken aan 1 zetel verschil bij de Tweede Kamerverkiezingen. Daardoor kon Rutte aan de slag met het CDA = de grote verliezer van de verkiezingen. We zitten opgescheept met een in naam minderheidskabinet. Immers de derde partij heeft wel de macht maar neemt geen verantwoordelijkheid.
Van VVD en CDA kon je bij voorbaat verwachten dat ze zwakkeren niet zouden ontzien. Rutte heeft zijn plannen voor de bijstand al eerder bedacht. Empathie is niet iets waarmee hij behept is.
Rutte heeft ons 400.000 banen beloofd. Tot nu toe gaat het alleen om groeiende werkloosheid. Ook omdat Rutte staat voor een kleine overheid. Maar ook doordat winstgevende bedrijven mensen mogen ontslaan en die kosten mogen afwentelen op de maatschappij. - Geplaatst op maandag 10 oktober 2011 19:00marijke1
Afra, de essentie ontgaat je.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op maandag 10 oktober 2011 20:02amelie1967
Die hypotheekrenteaftrek moeten ze nu hoognodig eens gaan afschaffen. Te beginnen met huizen boven de 5 ton. Dan schieten we tenminste wat op!kalm aan en rap een beetje
Dit onderwerp heeft 180 reacties, en bestaat uit 8 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 8.
De laatste reactie is geplaatst op 22-02-2012 18:34.
Rutte premier van de rijken?