Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Libelle Café
  4. Cheers

Dit onderwerp heeft 1762 reacties, en bestaat uit 71 pagina's. U bent momenteel op pagina 51 van 71.
De laatste reactie is geplaatst op 23-05-2012 10:33.

Cheers

Ga naar een onderdeel
  1. KoninginKjong
    Afbeelding van KoninginKjong

Kijk. Ik heb weer hardop zitten lachen. Nootjeschoco en heulen.
    Dat kan bij jullie.
    Maw: ik heb er zin in. In zondag. En in huisje.
    Toe Toet, tell us, aaah toeoeoeoe.

Ja moederfiguur, wat wil je op je zondag voorgeschoteld krijgen? Biefstukreepjes? Filet Americain? Brie? Op toastjes? Door elkaar geprakt en in twee gangen? En een rood wijntje, borstbiertje ernaast?
    Als kids allowed, dan neem ik denk ik Chipmetbrilletje mee. Die is dol op baby's en wij krijgen ze in de buurt niet meer.
    Let op: je baby is wel bezet de hele dag. Alleen al stevig in de kussens zitten met een plankbaby op schoot is voldoende voor een gelukzalige trotse omzichheenkijkglimlach. En loslaten doet ze niet meer.

:idee: Zeg Pimp... als jij dan jouw 4jarige...!!

Ik heb een nieuwe laptop. Zie je hoe mooi die me staat?
    ~draait een rondje~
    Het was een Noodzaakje. Niets deed het meer hier in huis, en solliciteren via een android is best ingewikkeld.
    Dus mocht ik het kopen, van mijzelf. Met de belofte dat ik hierop een boek moet typen....
    Een eerste sollbrief is al niet gelukt, laat staan een boek.

Gisteren nog even een tweede autosleutel bij laten maken, en aan Kman overhandigd als cadeautje voor zijn rijbewijs. Leek me wel zo gepast.
    Kostte wel effe gv%^_@#dme 160 eurootjes, maar dan heb je ook wat. (Geen geld)

~gaat nog een bakkie zetten~

2. KoninginKjong

Chip heeft gedragsproblemen. Ze heeft een contactstoornis.
    Tezamen met haar ongrijpbare en onvoorspelbare stemmingswisselingen zorgt dat voor een vervelende combinatie en obstakels.

In burgermanstermen heet dat spontane verlegenheid bij verschillende situaties.

Dat uit zich bijv in kindjes vanachteren aanvallen.

De oorzaak is wel enthousiast zijn een ander te zien, maar diegene niet recht in de ogen durven aankijken, dus vanachter aan komen lopen, en dan heel hard knuffelen, om nooit meer los te laten, ter goedkeuring en uiten van genegenheid.
    Dat het voor de ander een onverwachte kneiterharde beklemmende aanval in de rug betekent, en daardoor een agressieve reactie terug geeft, dat is best vervelend.
    Voor de aangevallene.
    Maar ook voor Chip.
    Want ze bedoelt het zo goed.

Niets sociaals aan haar gedrag.
    Wel in haar intentie.

Zijn die intenties van Cado er niet Mado?
    Ik ben wel nieuwsgierig naar voorbeelden van je/hem.

Daarnaast vind ik elke week min twee keer putjes in de eindelijk zachtgeworden peren/kiwis. Putjes van een kleutervingertopje groot.
    Of stickers plakken op de deuren.
    Of je voor de zestiende keer omkleden en daarmee je kast overhoop halen.
    Of een hap uit de kaas uit de koelkast nemen.
    Of je gezicht vol zeep en cremes van mama makeuppen. En de wasmachine ook effe.
    Of tóch dat streepje lekker op het tafelblad schrijven. Alweer nog een keer.
    Of toch tegen de achterkant van mijn autostoel trappen. Weer en weer en weer en weer en weer en weer en weer en nou ja je snapthet.
    Of. Of...
    Als ik er ben (of kijk) gebeurt dat niet.
    Als ik er niet ben wel.
    Is dat dan niet luisteren? Of regels overtreden als je je onbespied merkt?
    Of gewoon een kindje dat nog heel veel moet leren?

Ik vind, Chip moet gewoon heel veel leren.
    Het grootste ding dat zij moet leren is dat ze niet precies het tegenovergestelde doet dan wat er van haar gevraagd wordt.
    Maar zo is ze geboren. Letterlijk ook nog. Tegenovergesteld.
    Dood en dood en dood en dood en dood en dood en doodvermoeiend, hemelentergend tot op het bot wanhopig irritant.
    En het allerallerergste is (dramamuziekje) ze doet het het meest bij mij.

Als ze mij ziet gaat het mis.
    Bij het ophalen van school moeten de kindjes als ze hun ophalert gespot hebben de juf een handje geven.
    Dat gaat (na 3 maanden niets zeggen in de klas, en 4 maanden géen hand geven) nu goed. Behalve als ik klaar sta buiten.
    Dan trekt Chip een spastische bek, geeft ze achterstevoren nog maar twee vingers aan in de hand van de juf, en zegt ze of geen gedag hardop of baaibaaikoeievlaaiwoehahahahihihihihiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.

Ik kan gaan twijfelen aan bovenste drie dingen. Of ze wel helemaal 100 is.
    Maar voorlopig zie ik het maar als verlegen zijn. En dat je heel slim moet zijn om zo consequent het tegenovergestelde te doen. En dat ze zo enthousiast is als ze mij ziet dat ze van gekkigheid niet weet wat ze moet doen.
    Emo introverte.

Maar dat ik haar het liefst soms in een gesticht zou willen laten nakijken :lol: , ja.
    Het is alleen wel door mijn makke, mijn tekortkomingen (vooral in geduld en) in inventiviteit hoe ermee om te gaan.
    Ik heb er voor alsnog geen officiele hulp bij nodig. Maar nog een jaar of drie dit, en dan ga ik op cursus, want ik trek het niet.
    (Ik doe zelfs nannymethodes for goddess sake! :hamer: en helpt nog niet he :knipoog2: )

Dat ze vanaf een jaar tot zeker 3eneenhalf elke dag, Elke Dag, op de rugleuning van de bank hing en heel hard haar kop stootte, had ik al gezegd ELKE DAG, op HETZELFDE stukje 30cm radius muur, moet ik maar als voorteken zien:
    Dat we beiden nog een Lange Weg te gaan hebben. :gaap:

3. KoninginKjong

Maar maar Toet!
    Nu missen we ook nog een voordracht zondag.
    Publiceer het eens in de mail over Slemp.
    Plieieieieieieies.

Het sneeuwt hier nu ook.
    En mijn meneer moet door de kou.
    Bieden jullie de postbezorgers, glazenwassers en andere buitenwerkers een bakkie aan damens?
    Het wordt erg gewaardeerd.

4. KoninginKjong

Oja. Waarom ik deed schreef.
    Omdat ik echt maar wat aankloot in opvoeding. (Maar wel beslissingen heb genomen van jongs af aan. Schelden mag hier bijv in huis. Als je weet hoe je het spelt en weet wat het betekent. Ook daarin wil ik je best wijzer maken. Maar bij de tweede keer sjit of fok in een zin, draag ik een ander woord aan. Rot, vervelend, niet leuk, supercool, wat dan ook. Kwetsend schelden op de persoon niet. Hoer is no-go, jij bent best een piemel/drol, prima. En ook daar krijg je bij de tweede drolpiemel een alternatief gratis meegekregen.)

En omdat ik me verbaas over de afkorting die Cado heeft gekregen. Betekent die afkorting niet gewoon, rest van kindjes die normaal zijn?
    Wat voor afkorting heb je als je 'normaal' bent?
    (dit is niet lelijk, dit een vraag is omdat ik het niet weet)

5. Desert
    Afbeelding van Desert

Ha, ik was al bezig met een lange slempmail Kjong.
    Dames, u heeft mail. Niet ontvangen? Laat het hier dan even weten.

En ook, poeh, jee. Ik geloof dat de dingen die mijn kinderen doen best meevallen na al jullie verhalen. Dus respect voor jullie, want ik vind het soms al zo vermoeiend.... Hug!

6. KoninginKjong

:duim:

:muziek: weeeeeee... gaaaaaaan.... oooooop Slempweekend
    we gaan op slempweekend
    we gaan op slempweekend
    we gaan op slemp wie kent

weeeeeee... gaaaaaaan.... oooooop Slempweekend
    we gaan op slempweekend
    we gaan op slempweekend
    we gaan op slemp wie kent

weeeeeeee..... gaaaaaaan....oooooop Slempweekend
    we gaan op

nou?

7. Desert
    Afbeelding van Desert

:lol:

8. KoninginKjong

http://www.mscraps.com/forum/images/smilies/smiley1861.gif

9. Mimz
    Afbeelding van Mimz

Morgen ga ik een aantal van jullie lekker zien, tralalalala... Blij om!
    Vandaag maar alvast een voorschotje genomen bij de vjaardag van de Bloesjes, ook fijn. Lekkere meiden zijn dat toch, en wat zijn de verjaardagen bij Bloes toch altijd leuk!

Had ik ook wel even nodig, want ookal begon de dag schitterend met een wandeling door winterwonderland, verliep het begin van de ochtend minder fijn. Bij thuiskomst lag er namelijk een brief op me te wachten. Van mijn vader. De vader waar ik al drie jaar geen contact meer mee heb, tot mijn grote verdriet. Mijn vader, mijn held. Mijn vader, die zo gelooft in de pijnlijke leugens van mijn stiefmoeder. Mijn vader, die ik een geboortekaartje had gestuurd, omdat hij en zijn vrouw opa en oma waren geworden. Ergens hoopte ik dat de geboorte van Muppet het contact weer enigzins zou herstellen, of im ieder geval iets goeds zou brengen. Een vriendelijk woord, een teken van vaderlijke trots, van bloedbandgebaseerde liefde misschien... Dat bracht het niet. Het bracht een briefje. Een kort briefje. Met als aanhef alleen " mimsey" . Reden van het briefje was dat hij mij, mijn kinderen en partner (zonder namen te noemen, zo onpersoonlijk mogelijk) veel geluk wenste, maar dat ieder contact niets goeds kon brengen voor de betrokkenen. Oftewel; rot op met jouw geboortekaartje en laat me met rust, mens. En dat deed pijn. Dat deed zo'n pijn. Hemel, wat voelde ik mij wederom afgewezen. Afgedankt. Alweer. En iedere keer hoop ik dat het niet zal gebeuren, maar gebeurt het toch... En ik kan me er maar niet tegen weren, ergens in mij schuilt dat kleine meisje dat zo graag wil dat haar pappie trots op haar is, dat hunkert naar zijn liefde...maar dat niet krijgt. Gelukkig is er nu die andere man in mijn leven, die me in zijn armen nam en me uit liet huilen. Liet schuilen. Maar nogsteeds voel ik me wat wiebelig.

Lang leve goede verjaardagen dus, en goed gezelschap. Geen betere, fijnere en gezelligere afleiding denkbaar!

10. Herfstrood
    Afbeelding van Herfstrood

*al voelt het niet goed om zomaar in te breken*

Mims, ik wil toch even kwijt dat ik dat heel naar voor je vind.
    Mooi dat je hem toch een kaartje hebt gestuurd, en k*t dat je zo'n reactie terug krijgt.

Ik hoop dat de gezelligheid en liefde die je vast morgen van de cheersers krijgt iets wegneemt van het rotgevoel.
    Dat je je verhaal kwijt kunt, en geniet van het delen van Muppet met anderen, die er wel van genieten en aan jouw dag morgen een mooi randje kunnen geven.

*bloemetje*

Herfstrood wijzigde dit bericht op 05-02-2012 00:07 met 0%

11. KoninginKjong

Wat een verdrietigmakende reactie Mims. Machteloos moet het voelen.
    Toch zegt het me een beetje dat hij wel je in het verleden accepteerde. Wat dat betreft ben je echt niet gek. Je papa was ook je held. Hij hield ook van jou.
    Hij kan alleen niet in de toekomst mee doen.

12. Bent
    Afbeelding van Bent

ach lieve mims, wat naar ......vanmiddag knuffel ik je nog even dubbel!!! GG en KK komen dus mee, met wat eigen speelgoed, helemaal niet raar van die kamer. Tot vanmiddag!!!

13. Dreamer
    Afbeelding van Dreamer

Och Mims wat naar... Dat zo'n mooie lieve warme gevoelige vrouw als jij afgewezen kunt worden/voelen door haar eigenste vader. Onvoorstelbaar.

hier wil LD wel mee en hoewel zij niet veel met de andere kinderen speelt, heb ik de neiging haar wel mee te nemen, aangezien ik dan wat gezelschap in de auto heb. Of gaat Desert alsnog mee? Of kan ik Desert afzetten ergens, waar ze gisteren niet kon komen?

14. madootje
    Afbeelding van madootje

Och lieve Mims. Wat onvoorstelbaar moeilijk om te moeten ervaren hoe je vader zich door zijn vrouw laat lijden in plaats van de lieve mooie jij te zien waar hij met recht trots op zou zijn. Gelukkig kan ik vanmiddag mijn armen om je heen slaan voor een stevige knuffel. En als dat niet werkt heb ik eten bij me *grijns*. De bosbessenmuffins staan klaar en de tweede lading mini quiches staat in de oven. Nu maar hopen dat jullie honger hebben en dat het een beetje te eten is. *nog meer grijns*. Ludo komt met me mee en hij heeft er helemaal zin in.

Ik weet ook nog niet wat ik van de diagnose van Cado vind. Ik geloof best dat zijn gedrag opvallend is vergeleken met leeftijdsgenoten. Dat geeft school ook wel aan (los van de verhalen van de andere ouders, maar op basis van de extra observaties) en ook het UMC vergelijkt het met gedrag wat andere kinderen van dezelfde leeftijd laten zien. De tijd zal leren wat gewoon een fase was en wat toch meer. We zijn er verder ook niet verdrietig of vreselijk bezorgd om. We zijn wel wat gewend zullen we maar zeggen. :knipoog2:

15. Dreamer
    Afbeelding van Dreamer

Oké, ik ga nu weg. LD gaat mee, vooral voor mijn gezelligheid en met de belofte zich bij de kinderen te voegen ;-)

Ben wat laat, heb mn fototoestel bij me, dus jullie zien me wel verschijnen :lol:

16. KoninginKjong

Warm bad.
    En snel weer!

17. Dreamer
    Afbeelding van Dreamer

Ennnn Desert... vertel, wat heb je gewonnen?? :)

Was leuk, gezellig, voor herhaling vatbaar (over een máánd!)
    En er was geen eens een maan te zien, op de terugweg. Echt balen!

18. Lilianzerotwo
    Afbeelding van Lilianzerotwo

Volgens mij kon ik de warmte voelen stralen tot hier :)

Toet is ziek las ik ergens? Gaat het een beetje beter, liefie?

Iedereen goed in en uit treinen gekomen? Ik moet morgen weer, ben benieuwd hoe dat zal gaan. Of niet gaan. Afijn - daar ben ik dus benieuwd naar.

19. Desert
    Afbeelding van Desert

Ik was uiteindelijk gewoon hele weekend thuis inderdaad:

http://www.vrouwonline.nl ... log/10055/vervelende-gast

Gelukkig zie ik jullie over een maandje! Joehoe!

Gefeliciteerd met jarige pubers en niet-pubers!

En Hug wat betreft stomme vaders en moeilijke kindjes enzo. Geheel niets met elkaar te maken, maar de hug is hetzelfde. Groot!

20. bloes
    Afbeelding van bloes

Eindelijk bijgelezen. Hard zitten lachen om gehemelte massage. Jullie ideeën voor de omgang met pubers ter harte genomen. Vanavond maar eens met MM gaan bespreken, die heeft nl vanmorgen een briefje met een dringende oproep op het bureau van Oudste gelegd. :tong:

Ik vind het loslaten van de orde op haar kamer een hele lastige. Ze kan nl geen huiswerk meer maken in die klerezooi dus gaat ze beneden leren. Alhoewel: leren is niet het goede woord. Ik zit al beneden te werken en kan me geen 3 seconden concentreren als zij beneden huiswerk maakt. "Mama, moet je dit zien!" "Jongste houd je kop!" "Waar is mijn pen?! Oh hier. Waar is mijn rekenmachine?! Ik kan um echt niet vinden en dan kan ik wiskunde niet maken! Help me dan mama!" enz enz.

Dus hup Stink-puber naar boven. Maar daar staat tegenwoordig mascara waar eerst de pennen stonden. En waar het rekenmachine is weet ze nog steeds niet. Dus komt ze naar beneden, het probleem weer bij mij leggen. Zucht...

Het probleem zit ook grotendeels bij mij. Ik háát ongeordendheid in mijn leven. Ben ook bijna nooit iets kwijt, ook al is mijn huishouden geen geoliede machine. Ik háát het als er overal rotzooi is en ik heb de grootste moeite met haar reacties daarop. Ze gaan er onrustig van doen, schreeuwen en schelden. En nu sms-t ze me dat ze weer een Gele Kaart heeft. Zucht.

Maar weer even werken dus, dat kan over een uur niet meer.

21. Desert
    Afbeelding van Desert

Knuft Bloes maar even virtuuel, binnenkort doen we het in het eggie mop!

Ik heb twee kindjes thuis. Meis al sinds zondag echt ziek, maar gelukkig stukken beter ondertussen en Jongste had zo'n kuchnacht vannacht dat ie vanochtend ook mocht blijven liggen.
    Ik dacht, daar werk ik wel omheen. Maar twee dagen om ziek kind(eren) heen te werken lukt niet echt natuurlijk, dus verschoof ik wat werk naar vanavond en ga ik vrijdag geen vrij hebben, maar werken. Opgelost. Ik belde de gastouder af en speelde zelf maar gastouder :-)
    Dus smeerde ik broodjes (blij dat Meis weer wat eet en binnenhoudt!), zette potten thee, schilde appeltjes, bracht een maand of drie/vier oud papier op tijd naar de stoep, deed een afwas van drie dagen, knuffelde kindjes, draaide een wasje en meer van dat soort dingen. Heel anders dan mijn usual dinsdag.
    Werkstress negeer ik maar even. Ongestoord werken komt later wel weer.......

Sterkte pubermoeders. Tot gauw!!!

22. KoninginKjong

Ik moet naar bed.
    Ik wil nog typen.
    Maar men laat mij sommeren.

23. bloes
    Afbeelding van bloes

Ik las al elders dat Mief haar dag niet heeft en ik heb um ook niet. Dus wil degene die de dag wél heeft zich melden hier?

Oudste is gisteren weer uit de klas gestuurd vanwege grof taalgebruik. Daar reageerde ze heel nonchalant en stoer op en kwam thuis vertellen hoe belachelijk het wel was. Ze krijgt dus straf op school. Vervolgens krijg ik een conflict met haar, terwijl ze haar papa aan de telefoon heeft. Ze werd zo kwaad dat ze begon te schelden, weer iets met kuthoer en kutwijf en verder allemaal dingen die ik graag wil vergeten. Ik pakte haar telefoon uit haar handen en sommeerde haar naar boven te gaan om af te koelen. Jongste zat er verbaasd naar te kijken. Maar ze beende de deur uit, zonder jas en zonder foon en fietste weg. Slik. Dat liet ik aan haar vader weten, en vroeg of hij me wilde informeren als ze bij hem of zijn ouders was aanbeland. Ik belde wat vriendinnetjes, daar was ze niet. Na een half uur belde de vaderfiguur, ze was bij hen. Hij vond dat ze maar eens eerst tot rust moest komen en sneerde iets over mijn aandeel in dit gebeuren. Daarna liet hij weten dat ze daar bleef die nacht en dat hij wel even haar spullen kwam halen. Ik ben het daar niet mee eens: ze heeft een conflict met mij en moet dat met mij goedmaken. Haar uit de wind houden door haar zooi op te halen en bij je te houden helpen daarbij volgens mij geen snars. En toen begin hij weer met kritiek op hoe ik haar aanpak en dat hij bij het gesprek wil zijn dat ik vandaag met haar zal hebben. Heel zinvol lijkt me dat..
    Enfin, ze is nu w.s.s op school, de mentor is op de hoogte en belt me vanmiddag terug.

En ik weet even niet meer wat ik moet doen. Ze moet leren dat ze niet meer zo idioot tekeer moet gaan als ze boos is en dat ze me niet mag uitschelden. Ook wil ik haar graag leren dat je conflicten oplost met degene waar je dat conflict mee hebt. Maar als ik niet uitkijk jaag ik haar regelrecht in de armen van de Zogenaamde Goede Vader en steekt ze haar middelvinger naar mij op. Lekker dan.

Dus als er nog wijze opmerkingen zijn dan hoor ik dat graag.

24. Pimpel256
    Afbeelding van Pimpel256

Ach jemig Bloes!! :( Geen wijze woorden, wel een hele dikke knuffel. Wat ontzettend moeilijk, zeg...
    Ben het met je eens, dat ze conflict met jou op moet lossen, maar misschien is even rust voor jullie beiden (afkoelen) niet verkeerd?
    Gats, wat moeilijk, pubers...
    Kus!!

25. KoninginKjong

Wat vervelend zeg.
    Even afgaand op je weinige woorden en grote situatie, hierbij commentaar:

De situatie met ex is er natuurlijk wel een om volledig door puub gebruik van de maken. Zou ik ook doen als ik 13 was. (Done)Heerlijke plek om op die strenge oneerlijke rotmoeder te vloeken waar de deur open voor staat... SCORE! (met Fret).

Wat ik me afvraag, waarom krijg jij een conflict met haar terwijl ze aan de lijn met papa zit? Wat was er nou zo dringend dat het op dat moment ruzie moest worden?
    Ze was al overduidelijk op en over grenzen aan het lopen, in een zeikbui. Voor mij ligt een wegloopscene erg voor de hand.

Daarnaast, die kamer he, dat ga je niet winnen. Net als andere dingen. Sommige zaken zijn het gewoon niet waard om zoveel energie en commentaar in te steken. Zij is dat minipopje niet meer. Zij is niet jij met een allergie voor chaos. Sterker nog, ze is niet alleen niet jij, en ook al was dat wel zo, ze wil jou niet eens zijn.
    En heeft tegelijkertijd nóg meer bevestiging van goed bezig nodig. Dus daar zul je het in moeten zoeken.

Wat kunt doen in mijn ogen is een beetje liefdevol de deur open zetten, het gezellig maken en zorgen dat er altijd een gesprek kan plaats vinden, heel vaak zeggen dat je trots bent en van haar houdt, en op niet al te veel speerpunten hameren (een stuk of 4 zoals groente en fruit eten, huiswerk maken, hond uitlaten, douchen om niet te vervuilen).
    Weinig uitleggen, veel vasthouden, wat geestelijke afstand nemen en consequent zijn in grote gevechten (detailgelul echt niet aan beginnen. Sokken zijn detailgelul.). En vaak een pauze inlassen. Ipv de nanny-time-out, neem je zelf lekker een time out.

Ze weet heus wel ergens dat het niet klopt wat ze doet.
    Zij kan er alleen barweinig aan doen momenteel. Aan dat lelijke hekserige negatieve zuigende gedragsinstelling.
    Jij wel aan je eigen houding. (Een pmsje daar gelaten)

Niet dat je alles hoeft te pikken hoor. Zeker niet. Maar een bepaalde opmerking lokt wel een bepaalde reactie op. Maar zoals daar is, het contact met pap.
    Nogmaals, jouw allergie is de hare niet. Sterker nog, ook al is hij nog zo lullig bij tijd en wijlen tegen haar, hij is haar vader.
    Jij houdt toch ook van jou vader? Zo is ex voor haar.
    Stel je voor dat de bouwbuur tegen jou lelijke dingen over hem zegt/uitstraalt. Daar wordt je toch opstandig van?

Herinner je je de NEEfase nog?
    Hielp het toen tegen haar te praten tijdens zo een driftbui, aan armpjes mee te sleuren, strenger worden, te eisen dat ze haarboterham op at/kleurtjes in de doos moest doen?
    Of hielp het beter door haar te laten, en er (vooral voor jezelf) niet zoveel aandacht aan te besteden? En dan bij weer aanspreekbaarder het gezellig samen aan te pakken?

Daarbij zou ik de strijd op school daar laten liggen. Niet nog eens thuis daar een preek en straf bij doen (ik weet niet of je dat doet hoor). Daar worden dezelfde algemene waarden gepredikt als thuis. Zie het als een versterking van jou, maar dan in haar eigen wereld.
    Als er maar genoeg mensen zeggen dat je je op een bepaalde manier moet gedragen, gebeurt dat ook wel. Uiteindelijk. Ooit.

Het blijft opvoeden en vooral toch ook maar weer enorm loslaten. En leren.

Kut he?

Kus voor de superfotografe.

(Hier en daar moet een smiley, maar ik kan ze niet openen)

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x