Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Reizen & Vrije Tijd
  4. Schrijven met gevangenen (3)

Dit onderwerp heeft 1126 reacties, en bestaat uit 46 pagina's. U bent momenteel op pagina 24 van 46.
De laatste reactie is geplaatst op 22-05-2012 09:00.

Schrijven met gevangenen (3)

Ga naar een onderdeel
  1. janneke1
    Afbeelding van janneke1

Huh...LIbelle sluiten Dini? Er wordt inderdaad weinig meer gepost, net zoals we minder aanmeldingen hebben van nieuwe schrijvers op Envelopes. Ik denk dat het veel te maken heeft met facebook e.d . Mensen hebben direct contact met hun facebookvrienden over de hele wereld en schrijven dus al veel via facebook op een dag en hebben verder niet veel behoefte meer om gewone brieven te schrijven denk ik. Het is niet anders, Of we nog meelezers hebben weet ik ook niet maar er is in ieder geval nog de mogelijkheid om hier vragen te stellen aan elkaar of wijzigingen in regels e.d

Ja, we moeten de kraan echt dag en nacht laten lopen, kosten vallen wel mee hoor, als de boel kapot vriest zijn we meer kwijt, dat hebben we 1 keer gehad, de leiding loopt langs de brug naar ons schip en 5 graden onder nul kunnen we wel hebben met de isolatie maar daaronder gaat het geheid fout.

Spannend hoor, de Elfstedentocht, ik hoop dat het doorgaat.....

janneke1 wijzigde dit bericht op 06-02-2012 12:09 met 0%
    \"When there is no hope it is incumbent upon us to invent it.\" ~ Albert Camus ~

2. dini
    Afbeelding van dini

Nou, het ijs ziet er niet slecht uit, maar is nog niet op alle plaatsen veilig. Dus als het nu maar blijft vriezen, dan komt het wel goed met die toch, denk ik. En dat is zo leuk, een enorme happening, begint hier op het station al, de rijders die met welkomstorkestjes worden binnengehaald. Was de vorige keren tenminste zo...

Ja, het komt door Facebook, dat denk ik ook. Maar we kunnen niet voor de kat z'n viool blijven schrijven. :D En dus denk ik dat op termijn de boel hier weleens kan doodbloeden.

Nou, het is te hopen voor jullie waterleiding dat de temperaturen dan weer gaan stijgen. Maar na de Elfstedentocht dan.... :D

Post uit Florida vandaag, Nel als je meeleest, iemand daar is je nog niet vergeten, je weet wel wie.... :)

dini wijzigde dit bericht op 06-02-2012 16:14 met 0%

3. janneke1
    Afbeelding van janneke1

Ik volg het op de voet, ze zitten nog met het zuidelijke deel maar het blijft lekker vriezen dus komt vast wel goed.

Ja, na de Elfstedentocht mag het voor mij ook wel weer omhoog :euro:

Wat vinden de rest van de regelmatige schrijvers hier? stoppen of doorgaan met het Libelleforum?

\"When there is no hope it is incumbent upon us to invent it.\" ~ Albert Camus ~

4. dini
    Afbeelding van dini

Goedemiddag. Nou, ik weet het niet hoor, ik hoorde vanmorgen van twee mensen dat it net on giet. Niet doorgaat, omdat het ijs nog niet de vereiste centimeters heeft en omdat het gaat dooien.
    Dus ik heb twijfels, grote twijfels of de tocht wel doorgaat.

De rest van de regelmatige schrijfsters heeft tot nu toe nog niet gereageerd, Janneke, dus ik denk echt dat we wel kunnen stoppen met het forum. Berichtjes neerzetten voor de kat z'n viool is zooooo demotiverend. <:B

5. Mirabilis
    Afbeelding van Mirabilis

Ik lees elke dag met jullie mee op dit forum. Ik kan me goed voorstellen dat het niet meevalt om elke dag berichtjes te plaatsen en dat er niet altijd iets "interessants" te melden is. Toch is het wel belangrijk dat andere mensen kunnen zien dat jullie (wij) dit doen.
    Vanmorgen had ik bij de post een briefje van iemand die ik als deelnemer van de card support group een kaartje had gestuurd, met de vraag of ik met hem wilde schrijven. Deze vraag komt wel vaker naar aanleiding van een kaart.
    Je wordt erg triest van zo'n brief; hij vertelde dat hij niemand heeft, zijn ouders zijn al lang geleden overleden etc. En dan helemaal onderaan nog een klein zinnetje: I have been on the row for 10 years ....
    Wat een eenzaamheid.
    Misschien is er een andere meelezer(es) die met deze meneer wil schrijven? Of misschien zijn er mensen die willen helpen met kaarten sturen? Je merkt dat het de mensen in de gevangenis zo goed doet; het feit dat ze niet vergeten worden!
    Ik hoop dus dat jullie het nog volhouden, op dit forum.
    Hartelijke groet van Marian

6. janneke1
    Afbeelding van janneke1

quote:
    dini schreef op 07 februari 2012 @ 13:39:
    Goedemiddag. Nou, ik weet het niet hoor, ik hoorde vanmorgen van twee mensen dat it net on giet. Niet doorgaat, omdat het ijs nog niet de vereiste centimeters heeft en omdat het gaat dooien.
    Dus ik heb twijfels, grote twijfels of de tocht wel doorgaat.

De rest van de regelmatige schrijfsters heeft tot nu toe nog niet gereageerd, Janneke, dus ik denk echt dat we wel kunnen stoppen met het forum. Berichtjes neerzetten voor de kat z'n viool is zooooo demotiverend. <:B

Ik heb er eens over nagedacht en je hebt gewoon gelijk. Nu kan het nog zijn dat velen 's avonds pas online komen en we weten gewoon niet of we meelezers hebben die er nog iets aan hebben. Er zijn misschien schrijfsters zoals Marian( bedankt Marian dat je de moeite neemt om te reageren!!!!!!!!! ) die er nog wat aan hebben.

Klopt Marian, wij dachten ook altijd dat het belangrijk was dat het onder de aandacht bleef maar uit alles blijkt dat mensen in gevangenissen meer en meer in de vergeethoek geraken. Supportgroepen kunnen geen mensen meer vinden die zich in willen zetten , schrijfsters stoppen massaal mag ik toch wel zeggen omdat ze druk zijn met andere dingen. Nieuwe aanvragen komen nog maar uit 1 hoek en dat is uit de hoek van de gevangenen en niet meer andersom. Dus tja....ik zou willen vragen aan meelezers om net als Marian aan te geven of ze meelezen. Voor degenen die geen libelle account hebben of niet in kunnen loggen kan men een mailtje sturen naar info@envelopesofhope.com. Als dit topic niet meer voorziet in een behoefte en ook niet meer tot hulp is van gevangenen dan denk ik ook dat we beter gewoon kunnen sluiten.

Nee, Elfstedentocht is wikkerdewik, het weer gaat in het weekend veranderen en dat is niet gunstig.....

janneke1 wijzigde dit bericht op 07-02-2012 17:50 met 3%

7. uyltje
    Afbeelding van uyltje

Hi allemaal..

Ik lees heel regelmatig(bijna elke avond) mee op dit forum ,om zeker betrokken te blijven
    met het Wel en Wee van de heren in DR..
    Ik reageer weinig omdat ik het leuker vind om te lezen wat anderen melden.
    Het zou jammer zijn als dit forum zou sluiten ,maar ik kan mij wel vinden in
    jouw visie Dini .Ik zie dat jij er heel veel tijd en energie insteekt :lol:
    grtjes en fijne avond

8. uyltje
    Afbeelding van uyltje

Hallo ..

Ik kan en wil heel graag deze keer bij de Forumdag in Houten aanwezig zijn . :lol:
    Ik kan op beide data> Zaterdag 24 maart en Zaterdag 31 maart a.s.
    grtjes weer

9. MrsBee
    Afbeelding van MrsBee

Dag Allemaal!
    Ik lees ook heel regelmatig en post als ik wat te melden heb.....maar ik kan me voorstellen Dini, dat je op een gegeven moment weer verder gaat met andere dingen, ook al blijf je wel schrijven naar je PPs......en zonder jou wordt het hier dan ook al gauw erg stil!!!

Op 31 maart kan ik misschien ook niet.....ben jarig op 30 maart.......maar we kunnen van de forumdag natuurlijk ook gewoon een beetje een feestje maken(-; Dan vertel ik mijn visite gewoon dat ik er niet ben op de 31ste! Dus als iedereen wél kan op de 31ste......?????

Ik hou van Valentijnsdag! En stuur iedereen kaarten!!! John krijgt er een paar, en mijn PP Renaldo en Sylvia ook een. Mijn cardsupportman ook! Verder mijn vriendin waar ik altijd logeer in Pontiac, Mijn moeder en de kinderen die niet thuis wonen! Er zijn best veel vriendschaps Vday kaarten tegenwoordig vind ik!

Voor mijn PP Renaldo heb ik een hele leuke, er staan 2 schaapjes op in een big hug en dan Friends!!! erboven......maar één schaapje heeft zo'n tekstwolkje en zegt....where does he have his wallet??? Grappig!!! En binnenin staat alleen Happy Valentine's Day!
    Fijne avond!!

10. fini
    Afbeelding van fini

Hallo allemaal,

Dini, ik begrijp je helemaal.Er wordt weinig gepost en ook ik heb bijna nooit iets te melden of ik zou in herhaling moeten vallen, maar het lijkt me wel heel raar als het forum er niet meer zou zijn..
    Ik ben bang als dit forum gesloten wordt, de forumdagen ook tot het verleden behoren en dat zou toch jammer zijn.

Marian, bedankt voor de reactie en.......ik weet hoe het voelt als je weer eens een verzoek krijgt om penvrienden te worden en je kunt er geen gehoor aan geven. Ik voel me altijd een tijdje schuldig en hoop dat ze snel een penvriend vinden.
    Ook heb ik vaak een verzoek gekregen van iemand met een stay en dat is vaak nog moeilijker om nee te zeggen. Ik laat ze wel altijd weten waarom ik niet in ga op hun verzoek.
    Sterkte.

Fijne avond.

11. free
    Afbeelding van free

Ik hoop niet dat dit forum gaat sluiten en dat we de forumdagen moeten missen. Ik zal mijn best doen om wat vaken te posten.
    Dini je zet de berichtjes echt niet voor de kat zijn viool. :duim:

12. fini
    Afbeelding van fini

Hallo allemaal,

Is iedereen in de gelegenheid op ons treffen de 24e MAART ???

:bye:

fini wijzigde dit bericht op 08-02-2012 10:34 met 1%

13. free
    Afbeelding van free

Voor mij geen probleem 24 maart. Dan rijden de treinen inmiddels hopelijk ook weer zonder vertraging!!!!!!!!!!

14. dini
    Afbeelding van dini

Goedemorgen, ik zou een kaarsje neerzetten maar die meneer heeft een stay, dus nog tijd van leven.
    Natuurlijk wil ik ook niet dat dit topic gaat sluiten, maar het is net als bij verenigingen en clubs, als er maar een paar zijn die de kar moeten trekken, dan houdt het op een gegeven moment op.
    Ik vind het schrijven niet eens zo'n groot probleem, maar ik wil ook graag weten hoe met JULLIE penpals gaat, en met de correspondenties. Ik wist bijvoorbeeld dankzij Mieke dat John een cellie heeft en hoe dat is, leven in een tweepersoons cel. Mieke wist waar leuke sites te vinden zijn met postpapier, goedekopere zegels te kopen, en nu weer Valentijnskaarten. (Ik had trouwens een leuke Valentijnsstempel gekocht met Happy's Valentijnsday, die hebben jullie helemaal niet gebruikt op de vorige forumdag)
    Als ik een vraag heb over post en wat dan ook, is er meestal wel iemand die me daarop een antwoord kan geven. Ik bedoel, die wás er. Er zijn veel leden verdwenen in de loop der jaren. Janneke gaf het al aan, men heeft het te druk met andere zaken.
    Dit forum is altijd een openbaar podium geweest. Het is nu tien jaar geleden dat ik hier bij kwam, en we kregen aandacht voor de toestanden in de gevangenissen. We hebben vooral ook bemiddeld , verscheidene jaren. Dat is over, brieven schrijven is "uit".
    En de gevangenen zijn daar de dupe van. Hoe vaak hoor ik niet van penpals dat ze niets van hun familie horen, terwijl ik weet dat familielid wel veel op internet zit,. Want ik krijg uitnodigingen voor Facebook, ik zie ze op MSN, ik krijg regelmatig doorstuurmails van familie van een penpal. Maar zoals ik al zei, een brief schrijven kost blijkbaar te veel moeite. En dat merk je hier dus ook, de enkele nieuweling die zich de afgelopen jaren meldde, bleef ook weer weg. Maar goed dat gebeurde voor een correspondentie tot stand kwam, want een brief krijgen van een gevangene die door zijn penpal in de steek is gelaten, raakt altijd. Die hoop op een bericht, dat wachten....

Marian, jij schreef over de eenzaamheid, en reken maar dat de meeste mannen zich heel vaak eenzaam voelen. En daarom heb ik er zo'n moeite mee als een pp dan zomaar stopt.

Maar zoals ik al zei, er moet op het forum wel iets zijn om te reageren, we kunnen niet op de solotoer gaan, een forum moet levendig zijn.
    Als het forum verdwijnt, zullen, zoals Ineke al aangaf , waarschijnlijk ook de forumdagen verdwijnen. En dat zou heel erg jammer zijn. Waar vind je zo'n leuke groep, waar kun je zo heerlijk onbevangen over dit schrijven met gevangenen praten, zonder oordeel, zonder op je hoede te hoeven zjin voor een sneer of ongenuanceerde opmerkingen?
    Maar wel een forumdag organiseren terwijl er maar een paar leden regelmatig posten, dat vind ik eigenlijk niet kunnen.

Olga, ik hoop ook niet dat het forum na al die jaren gaat sluiten. Zoveel meegemaakt, zoveel gevangenen hebben baat gehad bij dit topic, en nog, want ontdanks dat er mensen zijn die gemakkelijk stoppen met een correspondentie zijn er gelukkig anderen die wel trouw blijven schrijven.

Hoe het met het forum zal gaan is dus nog even afwachten. Gisteren was ik echt zo ver dat het maar moest sluiten. Anderen hebben nog niet gereageerd, dus we wachten nog even hun reacties af.
    Maar zoals mijn pp Joshua altijd zei: "all has a beginning, all has an end." Als er niet meer wordt gepost, dan valt er niets meer mee te lezen, niet meer te reageren,
    .
    Marian, Gemma, Ineke, Mieke,Janneke, Olga, dank voor jullie reacties We wachten af.... :) En o ja Ineke, mocht het doorgaan, ik kan wel, de 24ste :)

15. uyltje
    Afbeelding van uyltje

Goedenmiddag allemaal

Word 24 maart a.s. nu de 'Definitieve' Forumdag-datum ??? :|
    Ik loop ver achter met mijn PP-post ,én de Valentine Cards ppff
    Dat word schrijven.schrijven .schrijven :lol:
    fijne dag allen

16. MrsBee
    Afbeelding van MrsBee

Voor mij komt 24 maart ook uit!

Ik begrijp je helemaal Dini, maar jammer is het wel....

Wat bemiddelen betreft, ik ben dat eigenlijk altijd aan het doen met mensen die ik ontmoet via postcrossing of swapbot en ik heb net een nieuwe duitse PP gevonden voor één van John's vrienden...

Met oud en nieuw waren mijn kleindochters hier hebben ze samen post gemaakt voor "opa John" . Gisteren kregen ze post terug, en een foto erbij. Marie-Elise was erg blij en zei: Ach ...opa John wordt al een beetje oud, hij heeft al een baard, O Nee, een snor!

Ik begrijp je helemaal hoor Dini, misschien zijn we ipv een open forum meer aan een eigen forum too op Envelops?? Of moeten we een faceboek site aanmaken??

Josua heeft gelijk, maar misschien is het tijd voor iets anders.....en is dat ook een mooi onderwerp voor de volgende forumdag? Hoe gaan we verder met onze groep??? Op dit Topic of op een andere manier???

Fijne dag allemaal!!!

17. uyltje
    Afbeelding van uyltje

Goedenmorgen allen

Ik ben ook voor een eventueel 'eigen' Forum op Envelopes :lol:
    Het blijkt toch wel belangrijk om te blijven contacten/updaten over het Wel en Wee van de PP's
    Ieder heeft dan de 'vrijheid' te melden waar zij behoefte aan heeft en het komt niet op een paar personen neer ,tenslotte hebben wij het allemaal even druk met ons 'Overseas ' Life..???? o.a. :lijstje: :koffie: haha
    Fijne dag .............

18. dini
    Afbeelding van dini

Goedemorgen allemaal, Mieke,via postcrossing heb ik voor een Duitse mevrouw bemiddeld, die mijn naam gekregen had van een Envelopes of Hope schrijfster en die schrijfster had Envelopes of Hope weer gevonden via dit forum als ik het goed heb. Dus dit forum heeft een waardevolle functie.Of gehad. Die Duitse mevrouw en haar penpals zijn blij met elkaar.
    Leuk dat je kleindochters er ook zo bij betrokken zijn, Mieke.

Een forum op Envelopes is niet aan de orde. Omdat dit forum openbaar is, mensen hier ook per toeval terecht kunnen komen, en geïnteresseerd kunnen raken is dit een beter podium. Daarbij komt dat wij geen tijd hebben om een forum te "onderhouden". We hebben het al druk genoeg met schrijven, proberen te bemiddelen,. En ook advies geven, vragen te beantwoorden van schrijfsters hoort daarbij. Als je wist hoe lang sommige telefoongesprekken kunnen duren, hoeveel mailtjes over en weer kunnen gaan.... Het vreet tijd. Hebben we er voor over, maar een forum onderhouden, dat wordt teveel.
    Vooral Janneke doet trouwens veel op sites, ze heeft Envelopes, nog Binnen de Muren, en onderhoudt ook nog een andere website.

Facebook is wat mij betreft geen optie, het werd me gisteren ook via de mail al voorgesteld. Maar Facebook vind ik eng. Ik ben er een middag op geweest maar toen hoorde ik op Radar en las ik in CompuiterIDee over hun privacybeleid, en dat Big Brother gedoe daar hou ik niet van, en ook niet dat je er zo moeilijk uit kunt komen.
    Het is aan de ene kant een pracht medium, aan de andere kant, nee. Ik was heel even lid, kreeg berichtjes van kennissen die vroegen hoe het met me ging, en hoewel dat goed bedoeld was, dacht ik toen wel: als jullie dat echt interesseert dan haddenjullie me wel eerder eens gemaild. En al dat ontvrienden waar je dan over hoort. Zijn die "vriendschappen" dan gebakken lucht? Maar het belangrijkste aspect voor mij is dus dat volgen dat Facebook doet. Vind ik niet leuk.

Joshua hoeft niet gelijk te hebben. :) Althans niet wat het forum betreft.
    Gisteren kreeg ik ook een mailtje van iemand die zelf geen computer heeft. Ze leest op haar werk mee, maar kan niet inloggen. Ze was geschrokken dat het forum misschien zou sluiten. Want, schreef ze:
    "Het zou echt jammer zijn omdat juist deze site ons samenbrengt. "

Ja, deze site heeft ons samengebracht, maar ik heb nu het gevoel alsof die band alleen maar even wordt aangehaald als er een forumdag in aantocht is. Aan de ene kant een goed ding: we willen elkaar blijven zien. Aan de andere kant: zoals ik gisteren al zei, een forum moet levendig blijven. Als er geen leven meer in zit, dan houdt het een keer op. Maar het zou doodzonde zijn.

Dit topic op een andere manier? Is een optie. Heeft iemand ideeën?

Fijne dag allemaal....

19. fini
    Afbeelding van fini

Hallo allemaal,

Goed plan.... om het over het voortbestaan van dit topic te hebben op de forumdag.
    Dus als de anderen ook even willen laten weten of de 24e maart schikt.....

Fijne dag.

20. janneke1
    Afbeelding van janneke1

Hoi allemaal

we denken allemaal mee Dini :) een paar meningen mis ik nog maar die komen misschien nog.

Nee, een forum op Envelopes is voor mij ook echt geen optie. De mogelijkheid om met elkaar in contact te blijven is al jaren dit topic en is makkelijk post en leesbaar. Facebook ben ik ook niet voor eerlijk gezegd. Ik kan het ook even niet volgen. Want als mensen hier niet posten zouden ze dat toch ook niet doen op Facebook of Envelopes?????

Tot nu toe zijn er dan een stuk of 7 die dit topic in de lucht willen houden. Als ik even snel tel is dat in pricipe Dini, Olga, Ineke, Marian, Gemma, Mieke, ikke , een meelezeres die Dini hier noemt en de rest heeft geen mening gegeven dus neem ik aan dat ze geen belang meer hebben bij het voortbestaan van het Libelle topic. Of nog niet op het forum zijn geweest om wat voor reden dan ook. Van meelezers heb ik verder geen berichten gekregen dus die hebben we waarschijnlijk niet, of bijna niet.

Ja, hebben jullie het er maar over op de forumdag. Ik vind alles prima,zolang we het niet vermengen met Envelopes.

janneke1 wijzigde dit bericht op 09-02-2012 12:32 met 1%

21. dini
    Afbeelding van dini

Je hebt helemaal gelijk Janneke, doorgaan op een andere topic op Facebook of Envelopes heeft geen zin, want inderdaad, als er hier weinig wordt gepost zal het elders ook niet gebeuren.

Iemand zei tegen me, dat het komt door de wintertijd dat er weinig wordt gepost, maar dat is natuurlijk niet zo. Dan ligt het straks aan het voorjaar, in de zomer aan het mooie weer, in de herfst aan herfstdipjes, en dan zijn we weer in de winter.... Nee, aan de seizoenen ligt het niet, de rek is er gewoon uit, denk ik.

Ik weet het dus ook niet meer.

In elk geval wel iemand blij gemaakt vandaag met buitenlandse postzegels. Onze voormalige huisarts kwam langs, hij mocht zelf Thaise en Amerikaanse postzegels van de enveloppen knippen, hij vindt ze prachtig. Post van meer dan tien jaar oud zat er tussen.
    Maar ik schrijf dan ook ruim elf jaar, en het forum bestaat geloof ik alweer tien jaar, de tijd gaat snel.

22. MrsBee
    Afbeelding van MrsBee

We kunnen 24 maart ook feestelijk het topic afsluiten.....aan alles komt een end!

23. dini
    Afbeelding van dini

Is het afsluiten dan een feestje waard???

Nee, daarvoor is het me te dierbaar geweest, ik heb veel meegemaakt in het begin. er is hier heel veel geschreven, er is geknokt tegen vooroordelen, we hebben ons verzet tegen ongenuanceerde meningen. En we hebben ook prachtige reacties gehad, en veel bemiddeld. Als het topic afgesloten wordt dan wordt het zeker voor mij geen feestelijke afsluiting.

24. fini
    Afbeelding van fini

Lieve,lieve Dini, niet zo somber meis.
    Zou het op afsluiten uitdraaien,vind ik dat evenmin een feestje waard,maar er kan wel gevierd worden wat het topic voor ons en vele anderen heeft betekend.
    Ik heb veel steun,begrip en raad van jullie gekregen en niet te vergeten fantastiche vrouwen leren kennen.
    En stiekem hoop ik dat ik ook een bescheide bijdrage heb kunnen leveren.
    Maar ik spreek nu alsof het topic gesloten gaat worden en daar ga ik helemaal niet van uit.
    De postings staan op een heel laag pitje,maar wie weet wat de toekomst brengt.

Voor nu....een fijne voortzetting van de avond.

25. janneke1
    Afbeelding van janneke1

getsie de getsie, ik word er depri van. Ik stel voor dat we het gewoon laten bestaan, ook al wordt er 10 dagen niet gepost en zijn we nog maar met een paar geinteresseerden over. Wat kan het eigenlijk schelen. Dan denken we maar dat er gewoon niets te melden is, wat ook vaak het geval is trouwens, maar als we het sluiten is het definitief voorbij, terwijl de echte die- hards toch altijd blijven bestaan gelukkig want anders hadden we ook allang niet meer gecorrespondeerd, onze insteek blijft hetzelfde. En dat is en blijft het lot van mensen die gevangen zitten. Het is ZO gemakkelijk om eraan te beginnen maar om dingen te continueren is echt niet eenvoudig.

Dini, je moet niet het gevoel hebben dat je de kar nog langer moet trekken, laat de kar maar eens gaan en als we terugkijken is er genoeg voorgevallen op dit topic maar we bestaan nog steeds. Fora met honderden leden zijn allang opgeheven zoniet het libelleforum. Die geven niet op, toch ? :cheer:

janneke1 wijzigde dit bericht op 10-02-2012 01:34 met 5%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x