- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 3083 reacties, en bestaat uit 124 pagina's. U bent momenteel op pagina 89 van 124.
De laatste reactie is geplaatst op 01-05-2012 14:12. Dit onderwerp is gesloten!
Wat eten we vandaag? (6)
- Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 16:05datu
Dank jullie!!!!!
ik heb weleens autowimpers gezien, dus kon er iets bij voorstellen. Grappig.
mmm, die balletjes klinken me zo heerlijk in de oren, Lizan. Fijn dat er nog genoeg is. Toen ik je posting las, had ik zo mijn twijfels of er vandaag nog iets over zou zijn, hahaha.
dinsdag varkensvleesdag???
eh... ik riep maar dat ik ging schaatsen vandaag. Heb net gesprek gehad over/met jongste ergens en toen ik zojuist uit de auto stapte en de wind voelde dacht ik..... nee, toch maar niet meer... Ben ook al wat rillerig... het zal toch niet, he?
Gedoe bij Maria.... sterkte ermee............
hier wordt het boerenkoolstamp zoals ik gisteren al aankondigde. Met spekjes voor de varkensvleesliefhebbers, vegareepjes voor de niet- etcetera en runderrookworst voor de liefhebbers daar weer van.
Ik heb dezelfde lichte sneeuwvlokjes zojuist waargenomen, BW. Van die kriebelsneeuw. - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 16:31clineke

"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 17:27jane
Wat wordt er hier lekker gegeten allemaal.
Datu gefeliciteerd en maak er een mooie dag van.Erg spannend ik duim voor jullie.
Mariaw,erg heftig alles hoop dat de rust gauw weer keert.Fijn om alles even weer bij te praten dat geeft rust ook in je hoofd.
Lieve Julia,ik dacht laat ik even komen koekeloeren.
Maquet,weet je waarom ik het vroeg,daar mij man Indisch is.
Heerlijke hollandse stoofschotel met kip uit de oven.Kippen soep vooraf
Fijne avond allemaal - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 18:12lizan
BW,ik tik dit liggend naast de bank....kookworkshop? manlief? En 'mijn' kookboekje dan??? Gaat hij dat daarna aanpakken?
Ik hoop van harte dat je er de smakelijke resultaten van op je bord zult gaan zien en dat wij daar aan de keukentafel in woorden van kunnen meegenieten! (zo, om maar even een stapel verwachtingen op zijn schouders te leggen
)
Het sneeuwt lichtjes, kriebelsneeuw, allemaal uitdrukkingen die ik als randstedeling niet ken. Maar koud is het hier ook dus ik begrijp volledig dat je het schaatsen hebt overgeslagen Datu. Wat ik me eigenlijk afvroeg, is jouw manlief nou erg aan het trainen voor die elfstedentocht?
De Marokkaanse gehaktballen dan: heerlijk recept dat ik nog ga uittikken en dan hier plaats. Maar het komt erop neer dat je gehakt mengt met allerlei marokkaanse kruiden als ketoembar, djinten, gember, knof, en dan een saus maakt met ook die kruiden maar ook nog kaneel en nootmuskaat en tomaten. Heerlijk, heerlijk, heerlijk. Het recept volgt nog, vandaag een beetje te druk geweest. En dan komt het dus mooi uit dat het eten bijna klaar is.Het beste dat je aan je kinderen kunt geven, is het geschenk van je tijd - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 18:13lizan
oooo BW, of bedoelde je gewoon dat het heel zachtkens aan het sneeuwen was???? Ik las het om de een of andere reden als 'het sneeuwt lichtjes, als in gloeilampjes of zo'. O, o, o Lizan, Lizan
Het beste dat je aan je kinderen kunt geven, is het geschenk van je tijd - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 21:57bond_jamesbond
Mmmmm, wat eten jullie allemaal héérlijk.
Hier had eega mosselen-friet gepland, vanavond: perfect!!!
Keek net ff buiten op de thermometer: - 15°C, en we hebben het nog kouder gehad: - 18°C... Helaas volgt onze warmtepomp dit (zelfs voor CH) extreem koude weer niet, maar gelukkig hebben we in de woonkamer ook een houtkachel...
Ik vind het wel lekker, hoor, die kou, je kunt je erop kleden... en hier rijdt iedereen onder "barre omstandigheden" gewoon "aangepast"... Met hevige sneeuwval rijden ook de 4x4 met kettingen... - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:10lievejulia
datu,hier wil ik je ook nog even feliciteren - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:13bond_jamesbond
Ooowwww, helemaal datu vergeten: gefeliciteerd meidje! And many happy returns of the day.... (hoe zeg je dàt nou op z'n NLs?) - Geplaatst op dinsdag 07 februari 2012 22:28Boekenwurm
Hey Bond
Lizan ik zal de verwachtingen doorgeven.
Maar ik vrees met grote vreze.
Dan ben ik nog eerder de gene die groots en culinair van zich gaat laten horen, want ik werd vandaag gevraagd om een recept voor te lezen bij de lokale radio.
Zat ik dus weer naast de stoel en nu van schrik...
Kom maar door met die HHH ballen.
Graag graag graag...
En ja; het sneeuwde hier een ietsje.
Ik dacht nog; is dat nou echt plattelands; het sneeuwt hier lichtjes(zou zo maar kunnen want volgens meneer spreek ik dat wel aardig
( 20 voor 12 is volgens hem ook boers..... al kan ik elke week wel een artikel of boek tonen waarin ze dat ook zeggen, maar dat is dat volgens hem weer vertaald door een plattelander.
) , afijn hoe kwam ik hier ook weer op;
O ja
, lichte sneeuwval ; dat hoor ik toch ook op het journaal?
En niet alleen op de lokale radio
Boekenwurm wijzigde dit bericht op 08-02-2012 13:15 met 2% - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 09:43lizan
Ja hoor BW, je hebt gelijk, ik las het gewoon helemaal verkeerd. Beetje ´licht´ in het hoofd van de drukke dag was ik misschien
Wow, wat leuk dat ze je voor de radio gevraagd hebben. Ga je het doen? En met welk recept?
De HHH ballen
komen later vandaag door hoor, het recept althans....moet nu eerst wat werken.
Ha die Bond, wij hebben dus zwitserse temperaturen hier. Gister wandelde ik met -12 op de thermometer, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt hoor. Maar ik hou op zich ook wel van kou, precies wat je zegt, goede jas aan, sjaal om en stevige wandelschoenen en wie doet mij wat!
Wat het vandaag wordt, weet ik nog niet. Ik wil eigenlijk voor twee dagen koken, want morgen ben ik de hele dag naar een congres. Dan heb ik savonds geen zin meer om te koken, weet ik nu al. Spannend ook wel, voor het eerst sinds ik ziek was weer echt een hele dag op pad voor mijn werk, ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen. En dan ook nog met het OV, duimen dat het morgen allemaal soepeltjes rijdt!
Tot later, dan plaats ik het recept en weet ik vast ook wat ik ga koken.Het beste dat je aan je kinderen kunt geven, is het geschenk van je tijd - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 13:19Boekenwurm
Ik lees het nog eens over Lizan; maar ja; als ik eerlijk ben en je neemt het leterlijk dan sneeuwt het inderdaad (gloei)lampen
Of LED ? waar ik nog geen fan van ben.
Wat voor congres heb je? Leuk.... weer een opgaande lijn.
Ik denk dat ik voor tante Maria ga
Eten; linzenschotel met bleekselderij en tomaat.
Stoofpotje.
't Is er weer voor. - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 14:49lievejulia
deze lijkt ook heel erg lekker,linzenpannetje met lamsvlees of spruitjesschotel met pasta en kalkoen,ik zit aan de koffie en koken&genieten - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 15:49datu
grappig, BW!
ik ga voor een witte groentensaus met tonijn met pasta. Manlief eet niet mee vandaag. Maar zijn zus wel!
Verjaardag gisteren was verder heel bedaard. Jongste en ik vieren het zondag.... mits er geen Tocht komt natuurlijk...... - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 16:11lizan
BW, wat spreek je deze week in raadselen voor me...tante maria???
Congres gaat over pubers, helemaal in mijn straatje, algemeen deel en naar een aantal workshops. Ik hoop er veel kennis, inspiratie en wie weet wel nuttige contacten op te doen. Heb er echt zin in!
Het eten wordt de hoisinvarkensvlees-noedelschotel met peultjes en paprika. Oei, maar nu zit ik dus in de keuken met laptop op de bar omdat mijn recept daar in zit, maar het recept van laatst moet ik nog steeds uittikken.....komt eraan, later....
Het beste dat je aan je kinderen kunt geven, is het geschenk van je tijd - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 16:45hse

Dit recept trekt mij wel aan...spruitjesschotel maar ook die van Boekenwurm met het stoofpotje: linzenschotel met bleekselderij en tomaat.quote:lievejulia schreef op 08 februari 2012 @ 14:49:
deze lijkt ook heel erg lekker,linzenpannetje met lamsvlees of spruitjesschotel met pasta en kalkoen,ik zit aan de koffie en koken&genietengewoon liefs - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 17:04mariaw
Bond we hebben hier dit weekend - 22 gehad.......... heavy vorst (om in bepaalde termen te blijven !!)
Vanmiddag dan eindelijk geschaatst. Was fijn en bijzonder mooi met zon en niet teveel wind.
Nu ga ik boerenkool met spekkies en rookworst maken.
Vanavond weer naar mijn moeder.
Ik ben moe....... - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 17:47lizan
Een echte winterse dag voor jou dus Mariaw, met schaatsen en boerenkool. Hoe is het met je moeder nu?
Op tijd je nessie in!
En hier het beloofde recept. Schrik niet van de ingredienten, veel ervan staat al in je kast!
Marokkaanse gehaktballetjes
Zet eerst de saus op en laat die zachtjes pruttelen.
Maak dan de gehaktballetjes en leg die in de saus en laat ze een ruim een half uurtje zachtjes garen (dat kan heel zachtjes op het fornuis of in de oven op 180 C). Als de balletjes gaar zijn, schep dan een paar handen spinazieblaadjes erdoor.
Voor de saus:
2 uien, fijngesneden
3 tenen knoflook, geraspt
1 groene peper, zonder zaadjes fijngesneden (had ik niet, ik heb er wat harissa in gedaan)
2 kaneelstokjes
2 tl kurkuma
1 tl. Komijnpoeder
(als je raz al hanout hebt zou ik daar ook gewoon een lepeltje van bij doen)
500 ml kippenbouillon
2 blikjes tomatenblokjes
Halve winterpeen in blokjes
Handje rozijnen (heb ik niet gedaan, hou daar niet zo van)
Bak de ui op een zacht vuur in wat olijfolie zo’n kwartiertje tot hij zacht is. Voeg dan de knoflook, groene peper, kaneelstokjes, kurkuma, komijn (en evt raz al hanout) toe en bak 2 minuten.Voeg dan de tomatenblokjes toe, de bouillon, de wortel en de rozijnen. Laat de saus pruttelen terwijl je de balletjes maakt.
Voor de balletjes:
Kilo gehakt (runder of half om half)
Broodkruim
1 a 2 eitjes
1 ui geraspt
4 el gehakte korianderblaadjes
1 tl. Geraspte gember
Teen knoflook, geraspt
1 tl kurkuma
Halve tl cayennepeper
Halve tl kaneelpoeder
Halve tl geraspte nootmuskaat (of gemalen)
2 el fijngehakte korianderblaadjes
Zeezout, zwarte peper
Vermeng het gehakt en draai er kleine gehaktballetjes van. Leg ze in de saus en laat ze rustig garen.
Erg lekker met brood of couscousHet beste dat je aan je kinderen kunt geven, is het geschenk van je tijd - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 19:31clineke
Nou geen schaatsen hier hoor, het komt af en toe onder nul 's nachts maar overdag blijft het een graad of 10-15 en dat zint me wel.
Tante = Tia (Spaans) Tia Maria is toch zo'n koffielikeur?
Bedankt voor het recept, Lizan. De rundergehakt van gisteren was teveel dus gisteren werd het gehaktbrood met aardappelen en sperciboontjes. De andere helft ga ik vanavond op zijn maroccaans maken dan, met quinoa. Toe maar weer eens Macintosh appelen. Ben dat appel/peer/citrus/banaan seizoen zat."To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 19:40Boekenwurm
Helemaal goed Clineke...
Ik spreek soms een beetje versluierd Lizan; omdat ik wel eens bang ben dat ik anders te herkenbaar word..
Ik had ooit een collega die toen we het eens over het forum hadden pochte dat ze me zo gevonden zou hebben als ze me zou zoeken...
Dus stel; ik vertel dit op het werk.... en ze googelt op die koffielikeur en op forum, hebbes
Dus vandaar de tante...
Veel plezier morgen.
Clineke; soms is het niet eenvoudig om uit het seizoen te eten.
Maar ja nu aardbeien ... ook niet te eten vaak
Mariaw; tijdig op de rem meidje!
Galoppeer jezelf niet voorbij....
Klinkt makkelijk...
Hse; mail voor recept.
- Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 23:20Muquet
Datu, prettige verjaardag zondag nu wordt het niet overschaduwd. Wel jammer dat het niet doorgaat, ik hou wel van dat gedoe, waarschijnlijk omdat ik de tocht 2 x gevaren heb en toen 15 en 18 was en daar heb leren feesten.
Gisteren lekker met dochter in Meijendal gewandeld, ik was blij dat ik een extra shawl had om voor mond te doen. Het was er heel mooi maar ook heel koud.
Vandaag huishoudelijke activiteiten gedaan nu ik de thuishulp niet meer heb ga ik het nu weer plannen wanneer wat te doen. Ik heb het 10 jaar niet hoeven doen, behalve extra dingetjes maar altijd met het idee dat er over 2 weken weer iemand zou komen. Het is weer even wennen dus.
Vandaag wilde ik kippelevertjes eten in een wrap en daar restje blauwe kaas en wat rauwe andijvie in verwerken, maar helaas weer verkeerd pakje uit de vriezer gehaald, het was gewoon stoofvlees. Ook lekker met de andijvie maar niet waar ik me op verheugd had.
Ik heb ooit een flinke zak marocaanse kruiden in Frankrijk gekocht met hele fijne zachte smaak, mar met jullie recept zal ik het ook eens zelf maken. - Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 00:37clineke
Lizan, big hug from Gerrit. De maroccaanse ballen waren heerlijk! Ik had er een pietsie ongezoete kokos door gedaan. Had geen rozijnen maar wel gedroogde cranberries, dus die gebruikt, hetgeen ook prima smaakte. De rest van het recept netjes gevolgd
Ik heb het recept opgeslagen. Maak ik zeker vaker!"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 13:54datu
Muquet: leuk dat je hem gevaren hebt, ben ik zelf nooit aan toegekomen...
zondag vieren we onze verjaardagen met vrienden en familie. Ik heb zojuist een appeltaart gebakken en de tweede lading worstenbroodjes. Tenminste, dat was de bedoeling, kwam er iets te laat achter dat jongste gisteren een blik soldaat had gemaakt. Dus 10 broodjes en verder wat rookworsthapjes gefabriceerd....
eten vanaaf wordt een kliekjesverzameling met pasta, vrees ik!
lizan; recept is ook hier opgeslagen. Wie weet maak ik het ook nog voor zondag... - Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 14:34lievejulia
ik zit mijn tijd een beetje te verdoen
linzenpannetje met lamvlees
voor 4 personen
2 kleinen uien
2 teentjes knoflook
5 kardemompeulen
3 pimentkorrels
1 kruidnagel
1/2 tl komijnzaad
4 el olie
evt.chilivlokken
150 gr berg of pardinalinzen[natuurvoedingswinkel]
150 gr rode linzen
1/2 bosje koriander
500 gr lamsfilet
zout en peper
evt kaneel
vijzel
pel en snipper de uien en de knoflook,maal de kardemompeulen,de pimentkorrels,de kruidnagel en het komijnzaad fijn in een vijzel
verhit 2 el olie in een pan.fruit de uien en de knoflook,voeg het kruidenmengsel en de chilivlokken toe bak al roerend cia 1 min. mee
sproei de berglinzen af en voeg ze met 750 ml water toe aan de pan,breng het geheel aan de kook en gaar in ca.30 min.op laag vuur.spoel de rode linzen af.voeg de linzen ca.10 min.voor het einde van de kooktijd toe en laat ze meegaren
was de koriander en pluk op wat om te garneren na de blaadjes van de takjes.dep eventueel het vlees droog en snijd het in blokjes.verhit 2 el olie in een pan en bak het vlees rondom 2-3 min.breng op smaak met zout en peper
voeg de koriander toe aan de linzen.breng op smaak met zout,peper en kaneel,neem het vlees uit de pan en schep het op de linzen,blus het bakvet af met wat water en giet het eroverheen.ganeer met de rest van de koriander.lekker met turks brood - Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 17:09pippoo
Gisteren belde zus en mam ligt in het ziekenhuis aan het
infuus, want ze is totaal utgedroogd en heeft ook geen eet-
lust meer. Hetzelfde euvel als anderhalf jaar geleden. Ook
moet ze onderzoekjes ondergaan, maar dat moet dan onder
narcose gebeuren, want anders kan ze dit niet aan.
Ik heb een opkikker kaartje naar haar gestuurd.
Gisteren op het werk heb ik bami met groenten en ei gegeten.
Straks komt zoon eten en maak ik roergebakken kip, met kerrie
en basilicum. Dit heb ik al zo lang niet gemaakt. We eten het
met rijst.
Morgen gaan lief en ik een beauty dagje doen, want heb nog
bonnen en de geldigheid loopt eind van de maand af, dus dat
zou zonde zijn.maak iemand blij met een lach. - Geplaatst op donderdag 09 februari 2012 17:38clineke
Klinkt naar, Pippoo, het beste met je mam!
Julia, dat lijkt me ook heel lekker. Lam vind ik het smakelijkst van de barbecue, flink gekruid en met veel knof, of in zo'n stoofpotje.
Voor ons vanavond kabeljouw a la HK vis ovenschotel. Toe banaan met yoghurt maar weer
"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous
Dit onderwerp heeft 3083 reacties, en bestaat uit 124 pagina's. U bent momenteel op pagina 89 van 124.
De laatste reactie is geplaatst op 01-05-2012 14:12. Dit onderwerp is gesloten!
Wat eten we vandaag? (6)