- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 83 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 4 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 11-02-2012 14:05.
Je kind wordt 18, en dan?
- Geplaatst op woensdag 01 februari 2012 15:24Tinytoo
Hallo,
Roxy, mijn oudste dochter is wel 19 jaar inmiddels.
Ik kan je wel vertellen hoe het hier gaat.
Van vaders krijgt ze niks, geen alimentatie, geen tegemoetkoming in de studie.
Mocht ze het wel krijgen van hem, en hij geeft het niet, dan zou ze haar studie niet kunnen doen.
Ze doet de Hoge School, opleiding laborante.
Aangezien ze nog thuis woont, wat ik ook toesta, anders kan ze ook niet leren zonder al te veel schuld, lukt het haar financieel.
Ze heeft een basisbeurs, lening voor collegegeld en aanvullende beurs.
Ze krijgt iets meer als 400 euro per maand. Daarvan moet ze collegegeld betalen, 132 euro per maand, ze moet 108 CZ betalen, maar krijgt zorgtoeslag, en mij 100 per maand kostgeld.
Van het resterende moet ze de rest van haar schoolkosten betalen en haar kleding en verzorgingsspullen. Ze moest een laptop hebben. Ze moest laborantespullen hebben, en zo tussendoor komt ook nog wel wat.
Het is dus krap maar wel te doen. Ze heeft het zo uitgekiend dat ze na 4 jaar opleiding alles omgezet krijgt naar gift, ALS ZE SLAAGT! Dat gaat ze wel doen, mag ze 5 jaar over doen.
Dan is ze klaar zonder schulden. De OV-kaart krijgen ze wel maar daarvoor wordt maandelijks een bedrag ingehouden op de basisbeurs. Wordt later ook gezien als geschenk bij het halen van de opleiding.
Een andere optie zou zijn om je zoon iets van een rentedragende lening erbij te laten pakken want anders ga je het niet halen vrees ik.
Heb ik nog geluk dat ik nog een jonger kind thuis heb wonen, valt ik niet zo'n bedrag naar beneden maar over 4 jaar zit ik met hetzelfde.
Mijn oudste zou ook uit huis kunnen gaan, krijgen ze een beurs voor uitwonende maar de rest van de leningen ook. Dan zitten ze aan het eind van de rit met schuld. In mijn geval is dat niet voordeliger voor mijn oudste, aangezien ik er nog eentje thuis heb, eentje woont elders.
Maar als je schulden moet gaan maken omdat je zoon nog thuis woont en moet studeren kun je wel het beste kijken naar welke het voordeligste is. Dan zou je het beste bij kunnen lenen bij de duo-groep. Of uit huis gaan..
Erg is het...
Zo ken ik iemand die moet hiervoor naar de voedselbank....kind wat 18+ is en moeder is bezig met stage, met behoud van uitkering.
Beter wordt het er niet op.
Sterkte ermee!Tinytoo wijzigde dit bericht op 01-02-2012 15:26 met 0% - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 16:35roxy
Je kan het inkomen van je vader buiten beschouwing laten, wat mijn zoon ook wil, want zijn vader is echt niet van plan meer te gaan bijdrage dan de alimentatie, een beetje onhandig is dat de een van duo zegt en dat staat ook op de site dat mijn zoon de alimentatie mag houden en dit buiten zijn aanvullende studiefinanciering valt maar nu kregen we toch een schrijven dat we een grosse van de alimentatie moet toe sturen dus kennelijk word het dan wel meegerekend, beetje lastig dat verschillende medewerkers van duo wat anders zeggen. Nu weten we eigenlijk nog niet precies waar we aan toe zijn. Ouder buiten beschouwing laten staat wel weer los van de alimentatie. Oh zie dat ik gelijk soort verhaal hieronder al had geschreven haha nja ik laat het maar even staan.
Zodra ik zekerheid heb hoe alles is verlopen zal ik het hier wel melden wie weet heeft iemand in de toekomst er nog iets aan.
Idd jammer dat ik niet zo heel veel wijzer word werkende mama. En het is heel vreemd er is ook niemand die mij echt volledig kan informeren zelfs de maatschappelijk werker hier niet.
Tiny, Uit huis gaan wonen is geen optie, hij word 18, is nog niet echt zelfstandig, bovendien waar moet hij gaan wonen hahaa, wij wonen tegen Amsterdam aan dus onbetaalbaar.
Zijn ov chip en studie is nog een gift omdat hij mbo 2 doet dat is een geluk voor dit moment bij een ongeluk....
Maar bedankt alle informatie is welkom.. misschien niet voor mij maar wie weet weer voor iemand anders.
En het zal vreselijk moeilijk worden idd, ben er doodnerveus van. Maar het kan niet anders.
Ben al op mijn manier aan het bezuinigen, geen verwarming overdag aan brrrrrr koud maar het is niet anders, pas tegen 5en gaat hij aan. Zo min mogelijk reizen. De tandarts wilde gelukkig meewerken aan een hm hoe moet ik het noemen, rekening vast indienen al is de behandeling pas na zijn 18e dus zou hij al snel aan zijn eigen bijdrage 220 gaan komen incl ziekenhuis bezoek wat er helaas ook aan gaat komen, zelf heeft hij natuurlijk helemaal niks en hoe ik 2x 220 bij elkaar binnen een korte tijd bij elkaar moet gaan schrapen zou ik echt niet weten. En aflossen vind ik ook zo'n tegenvaller dan is je zorgkostenpost iedere maand alsnog zo hoog.... Ben al naar een veel goedkopere verzekering gegaan. 9 keer fysiotherapie ik kan mijn ene arm bijna niet meer bewegen maar durf niet naar de fysio bang dat er wellicht nog iets komt waarbij ik het echt heel erg nodig heb. En bovendien hoe later in het jaar de 220 eigen bijdrage hoe beter dan kan het van het vakantiegeld, maar ook dat is niet zo heel veel.
Ik val ook nog eens buiten alle potjes aangezien ik net boven de bijstandsgrens zit, zo viel ik buiten een gemeente voorziening omdat ik er 10 euro boven zat, schiet allemaal lekker op.
Overigens mag ik ook hopen dat vader niet in ene kuren krijgt en de alimentatie stopt hoor dan word het weer een gang naar de rechter wat toch ook weer geld kost en hoelang gaat dat weer duren man man wat een stress....
Werkende mama uiteraard moet vader gewoon betalen en dat laten we ook zo hoor al zouden ze het van zijn aanvullende beurs aftrekken ik vind dat hij ook verantwoordelijk is voor zijn kind dus hij kan bijdrage, het is alleen zo verwarrend word het nu wel of niet van die aanvullende beurs afgetrokken.......roxy wijzigde dit bericht op 08-02-2012 16:39 met 7%Luctor et emergo - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 18:51werkende mama
Balen roxy dat twee medewerkers van DUO twee verschillende meningen geven, en je daar dus niets aan hebt, kan de school informatie geven of zoiets als de consumentenbond? Er moeten toch veel mensen in dezelfde situatie zitten? - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 18:57gelukkigezeeuw
hoe gaat het roxy? ik vind zelf ook dat er veel veranderd als ze 18 worden. ik vond het iig niet leuk. kinderbijslag vervalt, en idd, niet iedere jongere kan leren en/of werken!! momenteel betaal ik de zorgverzekering voor mijn dochter, maar dat is best moeilijk. maar jouw zoon gaat een opleiding doen, dus heeft recht op studiefinanciering, neem ik aan. en idd zorgtoeslag, dat is ongeveer 70 euro per maand.
succes en sterkte!!vergeet gisteren, leef vandaag en zie uit naar morgen!! - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 20:12Tinytoo
Hallo,
Roxy, over dat zorgkostengedoe zitten meer mensen zich kopzorgen te maken.
Ik weet inmiddels dat je door je zorgverzekeraar 10 keer 22 euro mag laten afschrijven per maand. Dus je betaalt dan in 10 maanden. Het is erg, ik weet het. Zit met hetzelfde. Ben niet van plan om het ziekenhuis weer in te gaan zoals vorig jaar.
Nouja, jammer als ik je niet heb kunnen helpen, maar je ziet dat je niet alleen bent. Ik kan hier ook wel weer wat uithalen. Lees ik rustig mee en als ik iets weet wat nuttig is dan laat ik het wel weten.
Groetjes - Geplaatst op woensdag 08 februari 2012 22:17roxy
Idd je kan het in tienen betalen maar als je dan denkt ik neem een goedkope ziektekosten verzekering en daarbij komt nog eens die 20 euro betaal je per maand nog rond de 135 euro ziektekosten dat is toch haast niet op te brengen voor die jongere, je hoopt maar dat je kind niets gaat mankeren maar mijn zoon heeft al een aantal operaties achter de rug. Nu maar hopen dat het dit eindelijk eens goed gaat.
Bij jou Tiny gaat het om een hogere opleiding dan mijn zoon mbo 2 is nog een gift hoger moet je idd voor lenen en terug betalen als je het niet haalt, dat is heel beroerd he als je kind al zo jong misschien met een schuld komt te zitten. Het word er allemaal niet beter op! Maar je weet nooit wie er wat aan je informatie heeft alleen maar prettig als er veel gereageerd word.
Werkende mama je word er inderdaad niet goed van als je de ene keer dit hoort en de andere keer wat anders ggrrr...
GZ, Ik zou de ziektekosten van mijn zoon echt niet kunnen betalen hoor met mijn 500 euro minder het word al super moeilijk om rond te komen vanaf volgende maand.
Vraag me trouwens ook af tot wanneer je de ouderkorting krijgt en het kind gebonden budget krijg je dat met terugwerkende kracht dus nog wel in de maand dat je kind 18 word of niet iemand enig idee? Ik weet bv dat kinderbijslag achteraf word betaald.
Bedankt voor jullie berichtjes.Luctor et emergo - Geplaatst op zaterdag 11 februari 2012 13:01Sannetjee
hoi Roxy,
Ik las dit bericht enkele dagen geleden en toen kon ik het toch onder geen een pijler vinden..maar ik heb het gevonden. Hoe is het nu met je?
inderdaad verandert er een hoop als je 18 bent, niet alleen voor jou maar ook voor je zoon. Ik ben inmiddels 'al' 21 maar weet nog goed dat het bij ons thuis ook een hoop gedoe heeft gegeven.
Studiefinanciering is iets bijzonders. Als je 18 word in het jaar dat je gaat studeren (MBO) dan hoef je dat schooljaar inderdaad geen schoolkosten te betalen (afgezien van excursies en dergelijke, collegegeld hoeft dus niet) Onder de 18 aan een MBO studie beginnen? Je krijgt inderdaad geen ov kaart, die krijg je pas als je 18 bent of HBO of universitair studeert. Ik was 17 toen ik HBO begon dus ik kreeg hem op mijn 17e vanwege dat HBO. Studiefinanciering qua MBO weet ik eigenlijk voor de rest vrij weinig vanaf. Ik krijg de uitwonende basisbeurs omdat ik op mijzelf woon en die bedraagt 266 euro per maand ongeveer. Inwonend krijg je een stuk minder en ook daar word weer onderscheid gemaakt tussen MBO en HBO/universitair. Het is natuurlijk ook zo dat MBO opleidingen qua collegegeld goedkoper zijn dan een HBO/universitaire studie. HBO-ers betalen dit jaar bijvoorbeeld ruim 1700 euro collegeld terwijl MBO studenten een 1000 euro betalen ongeveer.
Bij het vaststellen van een beurs wordt er gekeken naar inkomsten van beide ouders. Indien je zoon geen contact heeft met zijn vader en deze niet meebetaald aan de studie kan je zoon aanvragen om de inkomsten van vader buiten beschouwing te laten. Dit is wel een heel gedoe. Ik heb het toendertijd zelf ook overwogen maar het bleek dat je een psychologische verklaring nodig had en een brief waarin de vader schreef dat hij niet mee betaalde aan de studie met handtekening. Het was in ieder geval een heel gedoe. Ik betaal sinds mijn 17e mijn studie zelf. Een hoop geld inderdaad en sinds mijn 18e ben ik uit huis gegaan. Ik krijg geen geld van mijn moeder maar wel sindskort nog alimentatie. Het is geen enorme vetpot maar ik kan leuk leven. Ik kan kopen wat ik wil (ik stap namelijk niet, vind ik teveel geld) ik kan naar het theater wanneer ik dat wil, ik kan om kleren.. Ik werkte altijd ongeveer 15 uur naast mijn studie/stage.. Druk ja maar eigenlijk ook heel leuk. Was altijd bezig.. (nu wel ff anders nu ik gestopt ben met mijn studie in het afstudeerjaar)
Let wel op dat de belastingdienst de inkomsten (vanuit werk) mee rekent bij jouw inkomen als je bijvoorbeeld huurtoeslag en dergelijke aanvraagt.. (hierover bericht de belastingdienst niet maar dit doen ze wel! let dus goed op als hij gaat werken)
Als je 500 euro per maand achteruit gaat (ik weet natuurlijk niet hoeveel je overhoud, maakt ook niets uit, maar tis geen vetpot zeg je) dan zou je kunnen overwegen je zoon gewoon te laten werken naast studie.
Je schrijft over bazen die moeilijk doen om mensen aan te nemen die niet zo flexibel zijn. Ik werk in een supermarkt en laatst vroegen we expres alleen maar mensen die op zondag konden ivm opening zondag. Er zijn nog genoeg werkgevers die kijken naar de kwaliteit ipv de kwantiteit. Je moet alleen de wil laten zien om te werken en werk willen accepteren. Daarnaast is het altijd goed om werk te hebben, al is het maar een paar uurtjes omdat je dan ook via de werkgever deels verzekerd bent ofzo toch?
Het word druk voor je zoon maar er moet ook worden gekeken naar het financiele plaatje.. ik neem aan dat je zoon niet alles van je krijgt?
En anders kijken jullie de beginperiode van school ff aan en beslissen dan of hij gaat werken.
Succes en alsjenog vragen hebt hoor ik het wel.. - Geplaatst op zaterdag 11 februari 2012 13:48roxy
He Sanne, Met mij gaat het wel redelijk goed hoor, mijn labrador is mijn grote "redding" hij trekt mij echt door het leven heen waardoor ik alles toch beter aan kan, klinkt misschien vreemd maar het gaat met mij op mijn financiële zorgen na stukken beter, maar ja wie heeft geen financiële zorgen tegenwoordig haast he.
Mijn zoon heeft al een baantje hoor, sinds januari werkt hij weer. Op de donderdag en de zaterdag, hij werkt bij een kledingzaak vind supermarkt echt drama dus als het niet echt hoeft dan staat hij liever in een kledingzaak ook geen vetpot maar dat vind hij leuker dus prima.
"Hij" loopt ook de echo dus dat zijn inkomsten. Hoe het allemaal precies zit met de belasting dienst moet ik nog uitzoeken, pffff die studiefin regelen is al een vreselijk gedoe. Voor een chaoot als ik erg zwaar. En anders leg ik maandelijks bv 10 euro weg als ik dan terug moet betalen heb ik in ieder geval wat.
Inmiddels heb in ontdekt dat mijn zoon geen aanvullende beurs krijgt omdat zijn alimentatie hoger is dan de aanvullende beurs. Ik moet wel alle papier regelen ivm ov chip en omdat hij dan makkelijker kan aanvragen als hij bv strx 21 is geen alimentatie meer krijgt maar nog wel wil leren.
Moet de beschikking hebben van de rechtbank over de alimentatie maar daar is heel moeilijk aan te komen 3 rechtbanken verder ben ik er nog niet achter waar ik die vandaan moet halen grrrrrrrrr....
Zijn vader word idd buiten beschouwing gelaten omdat hij geen kontakt heeft daarvoor hebben we de nodige papieren van huisarts en mentrum.
Ik ben alleen een beetje dom geweest, ik heb nooit de jaarlijkse indexering toegepast op de alimentatie waardoor mijn zoon nu natuurlijk minder krijgt dan waar hij recht op heeft. Dus ik ga maandag even een wetswinkel bellen om te vragen of ik dat vanaf dit jaar mogelijk nog iets terug werkende kracht kan gaan toepassen. Ieder tientje is nu meegenomen.
Ziektekosten moet mijn zoon 44 zelf bijbetalen dat moet hij doen van zijn 70 euro stagevergoeding. En dan eventueel zijn sportschool en mobiel, en kleding. En verder zullen we moeten kijken. Ik probeer mezelf maar een beetje kalm te houden voordat ik er teveel van in paniek raak.
Ik vraag me wel af vanaf wanneer ik het kindgebondenbudget en alleenstaande ouder bedrag niet meer krijg, deze maand al niet of volgende maand niet, kinderbijslag is nl met terugwerkend kracht. En dan tja dan word het sappelen maar ik ga ervoor, ik heb een leuk huisje, leuke zoon die goed bezig is met zijn opleiding en een superhond, uiteraard ook mijn poezen zijn mij lief als ze nu maar niet ziek worden he pffff. Jim is gelukkig verzekerd dus dat is in ieder geval al iets...
Overigens doet mijn zoon mbo 2 en dat is dan allemaal nog een gift incl ov chip thank god!!
Zo te lezen ga jij ook stukken beter he?roxy wijzigde dit bericht op 11-02-2012 14:00 met 1%Luctor et emergo - Geplaatst op zaterdag 11 februari 2012 14:05Sannetjee
he Rox,
Over kindgebonden budget enzo kan ik je niets vertellen, heb ik geen verstand van. Wel goed dat het nu zoveel beter gaat met je zoon! Jij klinkt ook al stuk beter..Fijn dat je Jim toen hebt genomen.. is zeker ook al groot geworden!
Met mij lijkt het allemaal heel goed maar momenteel is het weer drama. Ik ben pas gestopt met school (zat in mijn afstudeerjaar) en ga nu fulltime werken voor zolang ik dat trek.. Daarnaast heeft mijn vriend het uitgemaakt vd week dus het is drama. Maar ik doe mn best..
Succes met alles en ik blijf lezen ;-)
Dit onderwerp heeft 83 reacties, en bestaat uit 4 pagina's. U bent momenteel op pagina 4 van 4.
De laatste reactie is geplaatst op 11-02-2012 14:05.
Je kind wordt 18, en dan?