Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Actueel
  4. Drama Noorwegen

Dit onderwerp heeft 367 reacties, en bestaat uit 15 pagina's. U bent momenteel op pagina 2 van 15.
De laatste reactie is geplaatst op 13-01-2012 14:35.

Drama Noorwegen

Ga naar een onderdeel
  1. afra
    Afbeelding van afra

Deze meneer omschrijft mijn zorgen heel redelijk: http://www.joop.nl/opinie ... e_zijn_allemaal_schuldig/
    quote:
    Daar gaat het ook niet om. Dat is ook niet het beangstigende van de ontwikkelingen van de laatste jaren. Nee, wat echt zorgen baart is dat de toonzetting, de haat, de onverdraagzaamheid die in de samenleving in brede zin normaal is geworden. Respect voor een andere mening is ver te zoeken. Het verdacht maken van mensen met andere ideeën is immoreel en de samenleving ondermijnend.

Veel erger is de collaboratie van de gevestigde machten. Al dat geneuzel over mislukte multiculturele samenlevingen, premiers die hun samenleving mislukt verklaren, ministers die orakelen over ‘terechte’ angst voor buitenlanders, het opstoken van vuurtjes, het weigeren de samenleving positief te benaderen, dat is het domein van de regeringsleiders in vrijwel alle westerse landen. Het vuur waarmee ze spelen kan de eenzame psychopaat doen denken dat wat hij doet ‘nodig is’, of hij nu Breivik heet, Bouyeri of Van der Graaf. Maar vooral doet het de gewone burgers, of een deel daarvan, vermoeden dat er een immense samenzwering tegen hen plaats vindt, een bedreiging van apocalyptische proporties, waartegen alle maatregelen gerechtvaardigd zijn. Wie haat zaait, ook als hij daarvoor niet veroordeeld wordt, oogst dood en verderf. Wie zich niet te weer stelt tegen de haatzaaiers, inhoudelijk en volgens de afgesproken regels, is daarvoor mede verantwoordelijk.

2. afra
    Afbeelding van afra

quote:
    Adoeseg schreef op 24 juli 2011 @ 13:12:Als je dan ook nog hoort, dat de dader in gesprekken met de politie meent te kunnen beweren, dat hij zijn land wilde "opschonen" of woorden van gelijke strekking, dan denk ik , dat onze regering: lees Rutte en zijn vriendjes, hoognodig een reactie moet geven waarin zij duidelijk stellen zich te distantiëren van extremistisch gedachtengoed.
    Dit kan ik erover vinden: http://nos.nl/artikel/258 ... dvies-voor-noorwegen.html

Of Rutte gereageerd heeft op de moordpartij op het eiland? Verder vind ik met google dat zijn reactie via twitter was. Is dat het? Een bericht in 140 tekens van ons land?

3. ellon
    Afbeelding van ellon

Gek hè, dat het altijd zo akelig stil blijft als er zoiets gebeurt, terwijl er moord en brand wordt geschreeuwd als het om moslimterrorisme gaatr. Is het één minder erg dan het andere. Of zitten ze zich te schamen dat ze aan de sfeer medeschuldig zijn? Per slot van rekening blaat tegenwoordig iedereen ter rechter zijde Wilders na over de islamisering en die afschuwelijke multiculturele samenleving, terwijl hier bij aanslagen het grootst aantal slachtoffers gevallen is door doorgedraaide gekken als Karst. T. en Tristan van der V.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

4. marijke1
    Afbeelding van marijke1

Karst T en Tristan van der V hadden bij hun acties en geheel ander doel voor ogen. Iedere vergelijking gaat mank.

Op het bovenstaande berust copyright©

5. marraga
    Afbeelding van marraga

Ik mag het natuurlijk niet zeggen maar er is maar een manier om met zulke gekken af te rekenen en dat is net als vroeger in Roemenie met die leider en dat schrikt de volgende gek misschien wel af

6. Sandi
    Afbeelding van Sandi

Ik heb het idee dat veel mensen inconsequent reageren. We kennen allemaal nog de term "de kogel kwam van links", en ik proef nu een "de kogel kwam van rechts"-sfeer. Alleen... de mensen die destijds die beschuldiging tegen links niet accepteerden, doen nu precies hetzelfde als wat ze destijds veroordeelden... ze leggen de schuld (deels) neer bij een politieke mening. En de mensen die destijds heel hard de linkse kerk de schuld gaven van de demonisering van Fortuyn, zien nu ineens niet meer dat Wilders heel hard bezig om de linkse politici te demoniseren.

Mijn mening: Ja, het politieke klimaat in Nederland is verhard en dat vind ik heel slecht. En dat ligt aan heel veel dingen, niet alleen aan links en net zo min alleen aan rechts. Maar Wilders is niet schuldig aan wat er in Noorwegen is gebeurd, net zo min als dat de linkse politici destijds schuldig waren.

Jee, dat ik hier ooit nog Wilders zou verdedigen. Niet van harte hoor, ik ben het in heel erg veel opzichten oneens met de man. Maar ik ga niet mee met de suggestie dat hij schuldig is aan het drama in Noorwegen.

7. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Dat wordt volgens mij ook niet expleciet beweerd Sandy. Maar als politicus ben je wél verantwoordelijk voor de stellingen die je inneemt, voor de uitingen die je bezigd. En als die uitingen schadelijk zijn voor s'landsbelang, dan is dat schadelijk voor iedereen. Voor de hele maatschappij.
    Zegt het spreekwoord niet: de kat op het spek binden?
    Mensen die een land vertegenwoordigen, dienen hun afschuw uit te spreken over een gebeurtenis als deze, een duidelijk standpunt in te nemen. (En niet wachten tot na de vakantie, dan is het te laat).
    De Noorse Koninklijke familie liet bij de herdenkingsdienst aan iedereen zien, dat ze er verdrietig om waren, zoiets dwingt respect af.
    Ik ben het helemaal met je eens, dat het politieke klimaat in ons land verhard is en het kan me niet schelen of het van rechts of links komt; dat er hier ook idioten rondlopen, die tot zoiets in staat zouden kunnen zijn, daar ben ik van overetuigd. Er lopen sinds er qua zorg nogal wat schort hier, meer idioten vrij rond, dan jij en ik willen weten. We hadden toch al een schietincident in Alphen laatst? Wat schort er al niet in dit land? Er lopen genoeg gekken rond, die dol zijn op schieten. Er zitten genoeg heren die een oogje dichtknijpen, als iemand een vergunning komt halen, er zijn genoeg rechters, die hun job niet serieus genoeg nemen en lage straffen uitdelen, me dunk, voorwaar geen sinecure....

Adoeseg wijzigde dit bericht op 25-07-2011 00:20 met 34%
    Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

8. Sandi
    Afbeelding van Sandi

Ik vind dat het wel expliciet wordt beweerd, kijk maar eens naar de openingspost van Afra. Daarin staat eerst dat de dader aanhanger is van de denkbeelden van Wilders, en meteen daarachter aan "Je ziet nu wel waar dat haatzaaien toe kan leiden." Afra geeft hiermee m.i. aan dat ze een rechtstreeks verband ziet tussen de woorden van Wilders en het drama in Noorwegen.

Je hebt gelijk dat politici verantwoordelijk zijn voor hun uitingen. Ik zie de huidige politici dus wel degelijk als verantwoordelijk voor de verharding van onze maatschappij. Mede verantwoordelijk, niet alléén verantwoordelijk. De media en de burgers doen net zo hard mee hoor, kijk bijvoorbeeld alleen al naar de manier waarop mensen op internet forums met elkaar omgaan.

Dat mensen inconsequent reageren (even generaliserend gezegd: rechts is nu veel minder verontwaardigd dan bij de moord op Fortuijn en van Gogh; links is nu juist veel meer verontwaardigd), dat is iets wat ik nu heel sterk ervaar en wat ik heel fout vind. Wilders voorop hoor, waar blijft hij nu met al zijn woede en verontwaardiging die hij meteen volop in het nieuws brengt als links eens iets fout heeft gedaan (in zijn ogen dan). De openingspost van Afra is daarom bij mij echt verkeerd gevallen, die komt op mij over als dezelfde selectieve verontwaardiging en negatieve sfeermakerij waarvan ik dus ook Wilders beschuldig.

9. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Okay, dat vind jij en misschien nog wat anderen. Maar ik zie het als een uitermate bezorgdheid, die zij ventileerd. Gezien het feit, dat politici nu stevig de kaken op elkaar houden kan ik me daar in ieder geval wel iets bij voorstellen.
    Ik zie het ook als een mening die je kunt hebben en ga er niet bij voorbaat van uit, dat iemand bewust bezig is met kwaad opzet hier dingen neer te zetten. Dat wordt óók niet beweerd, maar zo zie ik haar posting.
    Dat ieder dit anders kan zien blijkt maar weer. Discussies op papier kunnen idd nogal eens fel worden, doordat men elkaar niet ziet.

10. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

quote:
    marijke1 schreef op 24 juli 2011 @ 17:14:
    Karst T en Tristan van der V hadden bij hun acties en geheel ander doel voor ogen. Iedere vergelijking gaat mank.

Het doel mag dan verschillend zijn, de kogels waren niet minder dodelijk, evenals de auto. (Weet jij wat het doel van Karst T. was? Dat is ook speculatief!)
    Ben overigens blij dat de Noorse rechter deze onverlaat en gestoorde idioot géén podium gunt, om publiekelijk "zijn inzichten" uit te leggen. Dat zou voer voor andere idioten van zijn kaliber kunnen zijn.
    M.i. Mogen alle regeringen alle adressen in het bezit van wapens zijnde, huis voor huis uitkammen. Dan maar géén recht van het hebben van wapens in je huis.

Adoeseg wijzigde dit bericht op 25-07-2011 10:01 met 4%

11. afra
    Afbeelding van afra

Het is van mijn kant inderdaad een kwestie van bezorgdheid. En verwarring. Natuurlijk is Wilders niet schuldig. Hij heeft de trekker niet overgehaald. Maar ik denk wel dat hij bijdraagt aan de sfeer. Duidelijk is ook dat hij zich profileert en daardoor aanhangers krijgt.

Zorgwekkender vind ik het dat de politiek in Nederland zich zo richt op GW en zijn partij. Liever met die partij dan dat die partij tegen zou zijn. Dat verontrust me.

Lees eens over Eurabië: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurabia
    De Noorse schutter was daar ook aanhanger van: http://www.eenvandaag.nl/weblogs/post/33412

12. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Ik kan me goed voorstellen hoe dat voelt; heb dezelfde bezorgdheid Afra

13. ellon
    Afbeelding van ellon

Wat ik me uit de tijd van de moord op Fortuyn herinner, is een ware hetze tegen alles wat links was. Dat zie ik in dit geval helemaal niet. Niemand die iets roept over VVD of VVD-aanhangers. Iedereen kan nog gewoon openlijk rechts zijn. Er worden ook geen kogels verstuurd aan rechtse bewindslieden en er worden geen rechtse bewindslieden bedreigd, zoals dat toen wel gebeurde bij linkse bewindslieden. De vergelijking gaat dus wel degelijk mank.

De politieke sfeer in inderdaad verhard en niet in het minst door het populisme van de laatste jaren. Hoe makkelijker politici ferme taal uitslaan, hoe erger de reacties in de samenleving. Dat stemt toch wel tot nadenken.

De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats

14. apekop
    Afbeelding van apekop

Geert Wilders heeft op twitter zijn afschuw geventileerd over @deze gewelddadige,zieke geest@ en zijn medeleven met de slachtoffers en nabestaanden betuigd.

Het is te hopen dat er zoiets als TBS bestaat in Noorwegen,anders kan de moordenaar over 21 jaar weer vrij komen.
    Blijkbaar kent men daar geen levenslang...

Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....

15. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Misschien als die meneer Wilders hardop voor een microfoon tegen een verslaggever zijn afschuw had betuigd, dan had ik heel misschien nog wel eens kunnen zeggen: zo, da's de eerste die zich roert, wie volgt? Ik wet dat alleen de jonge jeugd maar twitterd, ik zou niet weten hoe het moet, laat staan dat ik een Msn aan de praat krijg....

16. ellon
    Afbeelding van ellon

Dat getwitter is inderdaad irritant. Alsof de hele wereld de hele dag op zijn telefoon of laptop twitter bij zit te houden. Bij de politici loopt het helemaal uit de klauwen. Alles moet op twitter 'geventileerd' worden in een heel krap zinnetje.

17. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Het schijnt nog sneller te gaan dan wel ander bericht dan ook. Boeien! Ze kunnen véél beter open kaart spelen door te praten in een microfoon, die een wakkere journalist ze onder de neus wrijft; bovendien neem je dan een openlijk standpunt in.Maar het zijn volgens mij marionetten daar in Den Haag....ik heb nog niet veel zinnigs gehoord van welke politicus dan ook, Eigenlijk zouden ze uit solidariteit met de Noren hun vakantie moeten afbreken en symphatie betuigen.

18. apekop
    Afbeelding van apekop

Ik twitter ook niet,kwam er toevallig op door een zoekactie,overigens heeft GW diezelfde uitspraak gedaan voor de NOScamera...

Hoe zou de dader aan een politieuniform zijn gekomen?
    Dat kun je toch maar niet zo in een dumpshop scoren,lijkt me.

apekop wijzigde dit bericht op 25-07-2011 23:42 met 27%

19. afra
    Afbeelding van afra

In dit commentaar kan ik me wel vinden: http://nos.nl/artikel/259 ... tisch-over-euleiders.html

Maar ook, hoe vinden jullie deze column: http://www.elsevier.nl/we ... eisoleerde-psychopaat.htm ?

Als ik dan op tv de beelden uit Noorwegen zie. Het stille protest met al die rozen.

afra wijzigde dit bericht op 26-07-2011 10:49 met 9%

20. willy1944
    Afbeelding van willy1944

Geen spijt,geen spijt sprak hij
    Hij is de liefde kwijt
    O wat erg,verschrikkelijk denk ik dan
    voor deze man
    die nu 30 jaar wordt gesloten
    achter tralies,
    hopenlijk vindt hij dan toch de Liefde
    Alles heeft een rede,
    de wraak wordt beantwoord met
    zielepiet, de mensen zongen op 't plein
    een liefdeslied
    voor hun doden....

Oslo 23/24072011

21. ellon
    Afbeelding van ellon

Een rare draai aan de trieste werkelijkheid. Pas in het laatste stukje van zijn column komt hij er op om het rechts extremisme te noemen, want dat is het natuurlijk gewoon en niet een door de politieke islam geïslamiseerde daad van een psychopaat.

22. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Wanneer je welbewust een boerderij begint, om kunstmest te verkrijgen, waarmee je uiteindelijke doel was een bom te maken en vervolgens kickt op wapens, uniformen en al bij elkaar weet te krijgen, je uitslooft om een manifest in elkaar te flansen, dan denk ik niet psychopaat, maar welbewust berekend figuur, die hoe dan ook in the picture wil komen "als de man die het gedaan heeft". Geen zielepiet, een ijskoude killer. En er nog trots op is ook. Van God los.
    Daar helpt geen schietgebedje tegen....

23. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

quote:
    willy1944 schreef op 26 juli 2011 @ 11:31:
    Geen spijt,geen spijt sprak hij
    Hij is de liefde kwijt
    O wat erg,verschrikkelijk denk ik dan
    voor deze man
    die nu 30 jaar wordt gesloten
    achter tralies,
    hopenlijk vindt hij dan toch de Liefde
    Alles heeft een rede,
    de wraak wordt beantwoord met
    zielepiet, de mensen zongen op 't plein
    een liefdeslied
    voor hun doden....

Oslo 23/24072011

Wat is er erg voor deze man? 30 jaar achter tralies?
    Mag hij van mij elke dag een flinke aframmeling krijgen (maar dat heb ik niet gezegd, alleen geopperd), voor al die doden die hij op zijn geweten heeft...
    Alles heeft een reden? Die schietpartij heeft een reden? Jawel, meneer wil beroemd worden! Goddank gunde de rechter hem geen publiek en werd alles achter gesloten deuren behandeld. Ja, we zullen die anderen met hun ideologie ook ff voeden....
    Wraak wordt beantwoordt met zielepiet? Hoe bedoel je? Dat de ouders van de omgekomen kinderen zielig zijn? Nogal wiedes.
    We hoeven God er niet bij te halen om te weten, dat meneer ernstig fout zit....

24. ModLibelle
    Afbeelding van ModLibelle

Beste forumbezoekers,

Off-topic berichten verwijderd. Van jullie wordt verwacht on-topic en met respect voor elkaars mening te reageren.

Met vriendelijke groet,
    Forumteam Libelle.nl

AlgemeneVoorwaarden | Forum@Libelle.nl

25. apekop
    Afbeelding van apekop

Ik snap iets niet..
    Breivik was een groot bewonderaar van Wilders,maar hij schreef ook dat hij wel lid wilde worden van al Qaeida.
    Zijn manifest stuurde hij naar de Duitse neonazi's,die nou niet bepaald pro-Israel en joden zijn.
    En dat is Breivik juist weer wel...
    Maar goed,misschien moet je een gek ook niet willen begrijpen.

Tegelijkertijd is er een discussie gaande over semi-automatische wapens.
    Het schijnt zo te zijn dat er hier helemaal niet duidelijk is,wie zo'n wapen bezit.De registratie is een puinhoop.
    Of zou dat niets uitmaken..ook zonder vergunning is er langs illegale weg wel aan zo'n wapen te komen,lijkt me.
    En stel dat alles volgens strenge richtlijnen verloopt,dan nog kan iemand de kolder in zijn kop krijgen.

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x