- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 367 reacties, en bestaat uit 15 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 15.
De laatste reactie is geplaatst op 13-01-2012 14:35.
Drama Noorwegen
- Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 12:21afra
Je krijgt toch helemaal de rillingen door dat drama in Noorwegen. Nu dachten we hier thuis al direct dat de dader een rechts-extremist zou zijn. Waarom anders zijn aanslag op de 'linkse kerk'.
Eigenlijk had ik nooit een idee van enig rechts-extremisme en neonazisme in de Scandinavische landen. Dat was tot ik de Millennium-trilogie had gelezen. Stieg Larsson (de schrijver) wees op de rol daarvan. Niet alleen in die boeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stieg_Larsson
Nu blijkt dat de dader - Anders -Breivik - aanhanger is van de denkbeelden van Wilders. Niet verrassend is dat Wilders de dader een psychopaat vindt. Geen woord over een mogelijke achterlijke godsdienst.
Je ziet nu wel waar dat haatzaaien toe kan leiden. Bijzonder detail is dat de advocaat van Wilders een crimineel blijkt. Belastingfraude valt onder witteboordencriminaliteit. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 12:58Gizmo
Elke vorm van extremisme en fundamentalisme (links, rechts, moslim, christelijk) lijkt mij niet gezond omdat er daarbij vaak geen ruimte is voor debat en nuance. Fortuin is vermoord door een links extremist, van Gogh door een moslim fundametalist, in Amerika worden bv bomaanslagen gepleegd op abortusklinieken door pro live extremiste en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Overal is rechts extremisme, overal links extremisme zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Ik ben geen fan van Wilders, ik vind het een schreeuwlelijk die op de emoties van de dag teert en regelmatig domme uitspraken doet. Hij is geen rechts extremist, want die hebben oa een hekel aan joden en Wilders is pro-Israel. Een rechts extremist zou dat nooit zijn. Dat de dader een hekel heeft aan moslims wil nog niet zeggen dat Wilders hem heeft geïnspireerd om meer dan 90 mensen te vermoorden, ik vind dat erg kort door de bocht. Zonder Wilders zullen die haat gevoelens tegen moslims er ook zijn, die mensen hebben echt geen Wilders nodig.Gizmo wijzigde dit bericht op 23-07-2011 13:09 met 21%Elke dag is een begin voor de rest van mijn leven. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 13:59Mee
quote:afra schreef op 23 juli 2011 @ 12:21:
Je krijgt toch helemaal de rillingen door dat drama in Noorwegen. Nu dachten we hier thuis al direct dat de dader een rechts-extremist zou zijn. Waarom anders zijn aanslag op de 'linkse kerk'.
Eigenlijk had ik nooit een idee van enig rechts-extremisme en neonazisme in de Scandinavische landen. Dat was tot ik de Millennium-trilogie had gelezen. Stieg Larsson (de schrijver) wees op de rol daarvan. Niet alleen in die boeken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stieg_Larsson
Nu blijkt dat de dader - Anders -Breivik - aanhanger is van de denkbeelden van Wilders. Niet verrassend is dat Wilders de dader een psychopaat vindt. Geen woord over een mogelijke achterlijke godsdienst.
Je ziet nu wel waar dat haatzaaien toe kan leiden. Bijzonder detail is dat de advocaat van Wilders een crimineel blijkt. Belastingfraude valt onder witteboordencriminaliteit.
Is het zo moeilijk om een mening te vormen zonder daarbij alles in de schoenen van Wilders te schuiven ..
Beetje simpel wordt ik van dit soort uitlatingen
Je begint een topic over Noorwegen en haalt er wilders weer bij zonder een goed onderbouwd motief of argumenten..
Vreemd , heel vreemd
En de opmerking dat hij denkbeelden van Wilders aanhangt zijn weer 1 van de vele sprookjes die gelijk de rondte in worden gestuurd
Waarschijnlijker is dat hij Wilders helemaal niet kent
a 23 jul 2011, 12:39
Wie is Anders Behring Breivik?
AMSTERDAM - De 32-jarige Noor Anders Behring Breivik is opgepakt en verhoord in verband met de bomexplosie in Oslo en schietdrama op het eilandje Utoya. Twee aanslagen die aan zeker 91 mensen het leven hebben gekost.
http://www.telegraaf.nl/b ... ing_Breivik___.html?p=6,1Mee wijzigde dit bericht op 23-07-2011 14:19 met 22% - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 15:04afra
Mee, lees dit eens: http://www.trouw.nl/tr/nl ... dering-voor-PVV-uit.dhtml - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 15:23Gizmo
als je leest wat hij zegt over Wilders en de PVV is dat hij de PVV wel een echte cultureel conversatieve partij vindt, dat is het enige.
Dit is de daad van een zieke man. Je bent toch gewoon niet goed bij je hoofd als je dit doet, of ben ik nou gek. Net als dat de aanslagen van 11 september zijn uitgevoerd door eens stelletje mensen die totaal van het pad zijn. Dat is ook niet de schuld van de islam.
Wat de advocaat van Wilders ermee heeft te maken geen idee, mijn acountant kan ook wel belastingontduiken zonder dat ik dat weet. Maar dat maakt mijn nog geen crimineel.Gizmo wijzigde dit bericht op 23-07-2011 15:28 met 40%Elke dag is een begin voor de rest van mijn leven. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 15:53Mee
quote:
Handiger is om niet alleen uit te gaan van een qoute van een journalist , die er een opruiende formulering aan heeft gegeven
Het gewraakte piep klein stukje aangehaald door de journalist komt van deze site.
En daarin komt op geen enkele wijze naar voren dat hij aanhanger is van wilders
http://www.document.no/anders-behring-breivik/
Eerst denken dan roepen , zeg ik altijd maarMee wijzigde dit bericht op 23-07-2011 15:54 met 3% - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 16:01apekop
Het halve centrum van Oslo was nog maar net ausradiert of al Qaida lag al op ieders lippen..
Het idee dat een blonde arier zulks op zijn geweten zou kunnen hebben,nee dat gaat te ver.Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 16:17afra
FoxNews wist het gisteravond al: http://www.myfoxphilly.co ... gonc-20110722-kh_14255246
Wonderlijk was hoe snel inderdaad - Apekop - Al Qaeda genoemd werd.
Het wordt tijd dat mensen eens niet meer gedemoniseerd worden. Of ze nu rechts of links zijn. Atheïst, christen of moslim. Laat het kabinet daar nu eens duidelijk in zijn. En niet zoals Verhagen en Donner die het heel normaal vinden dat mensen geen buitenlanders willen. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 16:35marijke1

Toch schijnt het om de één of andere reden voor de hand te liggen dat men denkt dat er een dergelijke organisatie achter zit, hoe kan dat nou?quote:apekop schreef op 23 juli 2011 @ 16:01:
Het halve centrum van Oslo was nog maar net ausradiert of al Qaida lag al op ieders lippen..
Het idee dat een blonde arier zulks op zijn geweten zou kunnen hebben,nee dat gaat te ver.marijke1 wijzigde dit bericht op 23-07-2011 16:43 met 1%Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 16:36Mee
quote:afra schreef op 23 juli 2011 @ 16:17:
FoxNews wist het gisteravond al: http://www.myfoxphilly.co ... gonc-20110722-kh_14255246
Wonderlijk was hoe snel inderdaad - Apekop - Al Qaeda genoemd werd.
Het wordt tijd dat mensen eens niet meer gedemoniseerd worden. Of ze nu rechts of links zijn. Atheïst, christen of moslim. Laat het kabinet daar nu eens duidelijk in zijn. En niet zoals Verhagen en Donner die het heel normaal vinden dat mensen geen buitenlanders willen.
Je bent wel een ster in om uitspraken en gebeurtenissen een draai aan te geven
Beide hebben dat niet gezegd - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 16:49apekop

Misschien niet zo expliciet maar de onderliggende boodschap is duidelijk.quote:Mee schreef op 23 juli 2011 @ 16:36:
[...]
Je bent wel een ster in om uitspraken en gebeurtenissen een draai aan te geven
Beide hebben dat niet gezegd
Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel.... - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 16:54maryaSchandelijk, dat dit vreselijke gebeuren meteen misbruikt wordt.
Parasieten, sommige media.
En erg genoeg, gaan mensen er nog mee aan de haal ook. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 17:06Gizmo
Het motief is bij mijn weten op dit moment ook onduidelijk, dus of het met haat tegen moslims te maken heeft geen idee? Lijkt mij niet, want dan had hij wel in een moskee of zo tekeer gegaan.Gizmo wijzigde dit bericht op 23-07-2011 17:06 met 0%Elke dag is een begin voor de rest van mijn leven. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 17:38Pagan
quote:apekop schreef op 23 juli 2011 @ 16:01:
Het idee dat een blonde arier zulks op zijn geweten zou kunnen hebben,nee dat gaat te ver.
Zo vreemd wat dat niet hoor, wat mensen trouwens bezielt om zoiets vreselijks op te eisen.
http://www.trouw.nl/tr/nl ... dige-aanslagen-Oslo.dhtml
Jihadisten
Volgens de Amerikaanse krant The New York Times zijn beide aanslagen opgeëist door de de terreurorganisatie Ansar al-Jihad al-Alami (Helpers van de Globale Jihad). De krant baseert zich op uitlatingen van Will McCants, een deskundige die werkt voor een onderzoeksinstituut op het gebied van terrorisme. Ansar al-Jihad al-Alami zou in een verklaring hebben gezegd dat de aanslagen een antwoord zijn op de aanwezigheid van het Noorse leger in Afghanistan. Ook zou de organisatie wraak hebben willen nemen voor niet nader gespecificeerde beledigingen van de profeet Mohammed.
,,We hebben sinds de aanval in Stockholm gewaarschuwd voor meer operaties'', zo citeerde McCants de verklaring van de radicaalislamitische organisatie, die betrokkenheid suggereert bij een bomaanslag in Zweden in december vorig jaar. Ansar al-Jihad al-Alami stelt verder dat er meer aanslagen zullen volgen. De politie in Noorwegen wilde desgevraagd geen commentaar geven op de claim van de extremisten."Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 18:17afra

Lees Verhagen in Trouw: http://www.trouw.nl/tr/nl ... r-buitenlandervrees.dhtmlquote:Mee schreef op 23 juli 2011 @ 16:36:Je bent wel een ster in om uitspraken en gebeurtenissen een draai aan te geven. Beiden hebben dat niet gezegd
Lees de Integratienota van Donner: http://www.rijksoverheid. ... 06/16/integratienota.htmlquote:"Onzekerheid is een levensgroot kenmerk van deze tijd. Blijft Nederland nog wel Nederland als er zoveel buitenlanders bij komen? Blijft mijn buurt wel mijn buurt als er weer een kerk gesloten wordt en er een moskee wordt gebouwd? Waarom passen de nieuwkomers zich niet aan ons aan? Ze pikken toch niet de baan van mijn zoon in? Dit onbehagen is door de traditionele politieke partijen, ook door mijn eigen CDA, lang weggezet als een foutieve reactie op de snelle veranderingen in de wereld. Maar dit onbehagen is begrijpelijk."quote:Integratie is een onderwerp dat vandaag de dag met gemengde gevoelens wordt aangesneden. Europese landen worden geconfronteerd met de weerbarstige gevolgen van decennia van migratie naar en binnen Europa van grote groepen mensen, vaak uit niet-westerse landen. Verschillende politici in Nederland en regeringsleiders in ons omringende landen hebben zich recent uitgesproken tegen een samenleving waarin groepen langs elkaar heen leven. In dat kader wordt in het bijzonder het perspectief van een multiculturele samenleving ter discussie gesteld. Geconstateerd wordt dat het multiculturalisme heeft gefaald omdat anders dan gedacht en verwacht de verschillende etnische en culturele groepen die deel uitmaken van de Europese samenlevingen in de afgelopen decennia niet wederzijds tot elkaar zijn gekomen in een nieuwe eenheid. Culturele verscheidenheid heeft in hun ogen veeleer tot verdeeldheid en op zijn best tot welwillende wederzijdse veronachtzaming geleid.
Het kabinet deelt deze onvrede over de multiculturele samenleving.
Hoe je het ook wendt of keert, we zullen het toch allemaal samen en met elkaar moeten doen.
Het motief van de dader? Hij zal tegen de Arbeiderspartij zijn. Daar was de bom in Oslo en op het eiland was het kinderkamp van die partij. Een boosheid tegen links wellicht? - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:42Mee
.ModLibelle wijzigde dit bericht op 29-07-2011 09:55 met 99%: persoonlijke aanval verwijderd - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:44Adoeseg
Nog geen uur geleden werd er op tv gesuggereerd, dat de dader een handlanger zou kunnen hebben; men is dit aan het onderzoeken..
Laten we nu geen vinger gaan wijzen naar elkaar? Ieder mag toch zijn eigen mening hier ventileren?Adoeseg wijzigde dit bericht op 23-07-2011 20:46 met 28%Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:44Mee
quote:apekop schreef op 23 juli 2011 @ 16:49:
[...]
Misschien niet zo expliciet maar de onderliggende boodschap is duidelijk.
Welke onderliggende boodschap ?
Het zijn uitspraken die aan duidelijkheid niets te wensen over lieten
Zat voor mij geen onderliggende boodschap in
Gewoon recht op de man af zeggen /afvragen hoe het is en voor staat - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:46Mee
quote:Adoeseg schreef op 23 juli 2011 @ 20:44:
Nog geen uur geleden werd er op tv gesuggereerd, dat de dader een handlanger zou kunnen hebben; men is dit aan het onderzoeken..
Inderdaad, dat hebben getuigen op het eiland verklaard
Hopelijk , als het zo is , hebben ze hem/haar snel te pakken - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 21:02Adoeseg
quote:Mee schreef op 23 juli 2011 @ 20:42:
Precies zoals ik al eerder op heb gemerkt , je bent een ster in verdraaien van uitspraken en gebeurtenissen ..
Je opening posting met het zwarte pieten richting Wilders en terloops naar zijn advocaat
En halverwege met de uitspraken van Donner en Verhagen
In het algemeen opmerkingen die niets van doen hebben met het onderwerp, het drama in Noorwegen
Maar meer met het ventileren van je persoonlijke ongenoegen
Helaas....vind dat onder stemmingmakerij vallen
Ik kan me de reactie van Afra wel voorstellen, en van apekop ook.Zij zijn niet diegenen, die aan stemmingmakerij doen. Als het erop aan komt, moeten we daarvoor bij de media zijn.
Bovendien: In Oslo zelf waren de mensen in de eerste instantie zelf ervan overtuigd, dat er misschien een attack van terroristen was gepleegd en later was men enigszins (hoe vreemd het ook kllinkt) opgelucht, dat het een knettergekke Noor is geweest....Adoeseg wijzigde dit bericht op 23-07-2011 21:03 met 0%Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 22:12Mee
Die opluchting kan ik mij goed voorstellen en heb je het krantenartikel van Pagan gelezen ?
Paar berichten eerder - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 08:29ellon
De dader gebruikte dezelfde retoriek als Wilders hier gebruikt: schoppen tegen alles wat naar links riekt, de multiculturele samenleving afwijzen en voorstander van het behoud van de christelijke waarden van zijn samenleving. Dat klinkt nogal behoorlijk overeenkomstig en daarbij was hij een bewonderaar van Wilders en de PVV.
Ook een slappe hap van Wilders om via een berichtje op Twitter deze aanslagen te veroordelen, terwijl hij moord en brand schreeuwt op tv als er iets te roepen valt over een burkaverbod of linkse hobby's.
Ook opvallend is, is dat de bomaanslag in Oslo griezelig overeenkomt met de aanslag die Timothy McVeigh pleegde in Oklahoma. McVeigh was tegen rassenmenging, christelijk en rechtsextremist. Hij plaatste een vrachtauto vlakbij een regeringsgebouw en blies de zaak op. Hij werd ook in de buurt gearresteerd. 168 doden en honderden gewonden...De natuur is een wonder. Een miljoen jaar geleden wist nog niemand, dat de mens een bril zou dragen en toch staan onze oren op de goede plaats - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 11:51afra
Ik verdraai geen woorden van Verhagen, ik citeer zijn woorden:quote:"Het onbehagen moet ook het onbehagen zijn van een volkspartij als het CDA. Een groot deel van de mensen die PVV stemden, zijn onze mensen. Ik wil niet blind zijn voor de onvrede in de samenleving, voor de onzekerheid van de mensen. Mensen zoeken rust, stabiliteit en overzicht. Overzicht waar constant door vooral de progressieve elite met veel dedain als 'burgerlijk en bekrompen en spruitjeslucht' op afgegeven werd."
"De katholieke sociale leer uit de negentiende eeuw, heeft veel waarden in zich. Het subsidiariteitsbeginsel geeft iedere mens, ieder persoon een taak, een persoonlijke verantwoordelijkheid. Dat mensen hun onvrede niet moeten uiten door te wijzen naar anderen, maar de samenleving zelf moeten helpen inrichten."
Voor christen-democratische politici bepleit Verhagen een 'afstandelijke nabijheid' onder de mensen. Zoals vroeger een kapelaan: gezaghebbend, maar toch in de buurt. "We moeten er zijn voor de mensen voor wie het allemaal te snel gaat."
Welke CDA-kiezers stemmen nu PVV? Dat gebeurt in Limburg. In de provincie van Verhagen. Waar kwam de kapelaan langs? Idem dito. Over welk Nederland heeft hij het? Niet over mijn Nederland.
En Mee, voor mij geldt net als voor jou: vrijheid van meningsuiting.
Ik maak me zorgen om het huidige gedoogkabinet. Rechts-extremisme wordt salonfähig gemaakt door twee partijen die samen gekozen zijn door een minderheid van de kiezers. Sinds een aantal jaren schijnt Nederland joods-christelijk te zijn.
En nu is het heel stil in Den Haag. Met een terroristische aanslag door moslims is dat wel anders. Nu het een terroristische aanslag is van een bevlogen christen, hoor je niemand. En natuurlijk is dit terrorisme. Het gaat immers om een politieke aanslag. - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 13:12Adoeseg
idd Afra, En Mee, deug ik nu ook niet, omdat ik de opluchting aanhaalde, die sommige Noren via korte gesprekken weergaven?
Naarmate regeringen uitingen doen, zoals onze regering dat tegenwoordig meent te moeten doen, staan er, vrees ik, steeds meer fanatieke gekken op om dat te bestrijden op een extremistische manier. Immers: een regering die dingen beweerd, voelen zij aan als een legitieme manier om toe te slaan? Als je dan ook nog hoort, dat de dader in gesprekken met de politie meent te kunnen beweren, dat hij zijn land wilde "opschonen" of woorden van gelijke strekking, dan denk ik , dat onze regering: lees Rutte en zijn vriendjes, hoognodig een reactie moet geven waarin zij duidelijk stellen zich te distantiëren van extremistisch gedachtengoed..idd de onderliggende dreigingen zijn maar al te duidelijk. Voor hen die goed leest...Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho) - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 13:27afra
Dit filmpje doet me aan een ander filmpje denken: http://www.nrc.nl/nieuws/ ... ifest-van-anders-breivik/
Dit onderwerp heeft 367 reacties, en bestaat uit 15 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 15.
De laatste reactie is geplaatst op 13-01-2012 14:35.
Drama Noorwegen