- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 110 reacties, en bestaat uit 5 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 5.
De laatste reactie is geplaatst op 06-01-2012 20:46.
BRIDGE: Wekelijks probleem (2)
- Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 09:38ModLibelle
Beste forumbezoekers,
Het vorige bridgetopic heeft waarschijnlijk door de migratie een bug opgelopen. De laatste berichten zijn hierdoor verdwenen en nieuw geplaatste berichten verschijnen niet. Helaas.
Daarom is er besloten een nieuw deel aan te maken, een vervolg.
Ton Lucassen zal dus in dit topic verdergaan en u kunt hier weer gewoon reageren.
Excuses voor het ongemak!
Met vriendelijke groet,
Forumteam Libelle.nlModLibelle wijzigde dit bericht op 23-07-2011 09:50 met 8%: LinkAlgemeneVoorwaarden | Forum@Libelle.nl - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 09:42Ton LucassenBridger
Beste forumbezoekers,
Dit topic geeft wekelijks een bridgeprobleem. Elke week een nieuw probleem met de oplossing van het probleem van de week ervoor.
In het andere topic kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Ton LucassenTon Lucassen wijzigde dit bericht op 23-07-2011 09:48 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 09:48Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
Helaas zijn er problemen met het vorige bridgetopic en zijn daardoor de inzendingen verdwenen. Hieronder nog het laatste bridgeprobleem en ik zal hier de oplossing later op de dag voor aandragen.
Groet, Ton Lucassen.
Probleem 126 *
Week 29
Z/Allen♠
♥
♦
♣
♠
♥
♦
♣♠
♥
♦
♣♠V873
♥A92
♦A6
♣V543
West Noord Oost Zuid pas pas 2SA pas 3♦ doublet pas ???
De opening met 2SA wordt gealerteerd en uitgelegd als 6-10 punten en tenminste 5-4 verdeling in de lage kleuren en het antwoord van 3 ruiten geeft voorkeur aan en is niet forcing.
Wat doen we op het doublet op 3 ruiten van partner?E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 18:10Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 126:
Helaas zijn alle inzendingen deze week verloren gegaan.
Daarom alleen mijn idee over dit probleem.
Omdat we weten dat partner voorgepast heeft, zal een manchebod twijfelachtig zijn en kan het nuttig zijn om zo laag mogelijk af te stoppen met onze aardige verzameling.
Ik geef er de voorkeur aan om dus slechts 3 schoppen te bieden, zodat ik partner niet afstraf voor zijn interruptie.
Een extra argument om voorzichtig te zijn, is het feit dat alle kleuren niet bepaald rond zullen zitten.
Probleem 126
Z/Allen♠V873
♥A92
♦A6
♣V543
♠B
♥K85
♦V8742
♣K982♠K964
♥B64
♦KT53
♣B6♠AT52
♥VT73
♦B9
♣AT7
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 18:10Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
Dit topic geeft elke week een nieuw bridgeprobleem. De oplossing wordt een week later gegeven.
In het topic 'Vraag en antwoord' kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
Succes!
Groet, Ton Lucassen.
Probleem 127 **
Week 30
N/Allen♠ABT862
♥A973
♦T84
♣
♠
♥
♦K
♣♠
♥
♦
♣♠7
♥KVT85
♦AB7
♣VBT5
West Noord Oost Zuid 1♠ pas 2♥ pas 4♣ pas 4♦ pas 5♣ pas 6♥ pas pas pas
Een zeer agressieve opening met 1 schoppen met vervolgens een splinterbod van 4 klaveren om korte klaveren met 4-kaart hartensteun te tonen, vormen de basis van deze scherpe 6 harten.
West start met ruiten K.
Maak uw speelplan.Ton Lucassen wijzigde dit bericht op 23-07-2011 18:36 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 29 juli 2011 19:55Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 127:
Om een kans op 12 slagen te hebben, zullen we zeker de schoppens vrij moeten troeven, want anders tellen we slechts 9 troeven en 2 azen voor maximaal 11 slagen.
Om zowel de schoppens vrij te troeven en er daarna ook nog van te kunnen profiteren, moeten de hartens en schoppens leuk verdeeld zijn.
Hartens 2-2 en schoppens 4-2 of 3-3 zou bv een prettig zitsel zijn.
Beginnen met schoppen naar de A en schoppen getroefd, dan harten K en harten naar de A, dan weer schoppen getroefd en er zijn dan nog twee troef-entrees om eerst de vierde schoppen te kunnen troeven en daarna over te steken om de 5e en 6e schoppen als extra slagen te benutten.
Het hele spel lag als volgt:
Probleem 127
N/Allen♠ABT862
♥A973
♦T84
♣
♠K953
♥B2
♦KV
♣98743♠V4
♥63
♦96532
♣AK62♠7
♥KVT85
♦AB7
♣VBT5
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op vrijdag 29 juli 2011 19:56Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
Dit topic geeft elke week een nieuw bridgeprobleem. De oplossing wordt een week later gegeven.
In het topic 'Vraag en antwoord' kunt u problemen uit uw eigen bridgepraktijk voorleggen, waar ik dan oplossingen voor aan kan geven.
Succes!
Groet, Ton Lucassen.
Probleem 128 ***
Week 31
W/niem♠
♥
♦
♣
♠
♥
♦
♣♠
♥
♦
♣♠KB52
♥KV4
♦K
♣KBT63
West Noord Oost Zuid 1♦ pas pas doublet pas pas 1♥ ??
Nadat we de 1 ruitenopening van tenminste een vierkaart met een doublet heropenen en partner hierop past ten teken van veel ruitens, vlucht oost naar 1 harten.
Hoe nu verder?E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op maandag 01 augustus 2011 10:11Sanberian
Ton, ik zou weer een doublet geven en partner verplichten iets te zeggen. Bij een twee klaverbod zou partner kunnen passen. Sanerian vanaf de boot Noorwegen-Denemarken, - Geplaatst op vrijdag 05 augustus 2011 14:18bridgemateOost heeft geen 6 punten, want Oost past op de 1 ruiten opening van West. Op het doublet van Zuid past Noord, zodat Noord waarschijnlijk ruiten dekking heeft. Ik twijfel na het 1 harten bod van Oost tussen 1 sa of 2 kl. Geen doublet.
- Geplaatst op zaterdag 06 augustus 2011 09:58Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 128:
Sanberian geeft de voorkeur aan een doublet om partner weer wat te laten zeggen, maar in deze situatie heeft partner al een zeer duidelijke uitspraak gedaan door op 1 ruiten doublet te passen, zegt hij dat ruiten troef zijn voorkeur heeft.
We kunnen er gerust vanuit gaan dat partner 5 of 6 ruitens zal hebben en zeker enkele plaatjes in ruiten.
Het is nu zinvoller om een doublet op 1 harten als straf te spelen om te zorgen dat de tegenpartij niet gratis kan vluchten door een ander kleurtje te proberen.
Omdat ik maar een 3-kaart in harten heb en partner mogelijk slechts 1 of 2 is doubleren op 1-niveau geen optie.
Bridgemate stelt voor om 1 SA of 2 klaveren te bieden.
Mijn voorkeur is ook om SA te bieden.
In de praktijk heb ik zelfs 2SA verkozen omwille van mijn mooie klaveren en omdat de lange harten vaan oost waarschijnlijk geen dreiging zullen zijn, omdat oost geen entree ervoor zal hebben.
Partner verhoogde naar 3 SA, wat zelfs met een overslag ging omdat klaveren V nog goed bleek te zitten.
Probleem 128
W/niem♠AT7
♥B
♦VT9432
♣984
♠V986
♥A86
♦AB82
♣A52♠43
♥T97532
♦76
♣V7♠KB52
♥KV4
♦K
♣KBT63
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 06 augustus 2011 09:59Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
Succes!
Groet, Ton Lucassen.
Probleem 129 ***
Week 32
W/Allen♠
♥
♦
♣
♠
♥
♦
♣♠
♥
♦
♣♠AKV
♥V9873
♦A
♣BT83
West Noord Oost Zuid 3♦ pas 3SA ??
Wat biedt u?E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 06 augustus 2011 17:45Sanberian
Mijn antwoord is doublet. Sanberian - Geplaatst op woensdag 10 augustus 2011 12:35bridgemateIk ga ook voor doublet, we hebben 4 vaste slagen, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat mijn partner op mijn doublet reageert en dan 4 harten biedt, omdat we nog in de eerste biedronde zitten.
- Geplaatst op zaterdag 13 augustus 2011 11:18Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 129:
Sanberian en Bridgemate kiezen beiden voor een doublet.
Dit is zeker de meest flexibele benadering, omdat het toch nog alle ruimte voor partner laat om te kiezen uit passen of met een lange kleur wel te bieden.
Het bezwaar kan zijn, dat 3Sa misschien niet down gaat als partner besluit te passen, want het is niet zo waarschijnlijk, dat hij/zij precies harten K meebrengt.
Zoals de ruitens zitten, kan ik mijn ruiten A niet een keer ophouden en zal de leider wel 6 slagen in ruiten gaan maken, voordat ik mijn hartens vrij kan spelen.
In de praktijk was een redder met 4 harten X -2 de beste actie geweest.
Probleem 129
W/Allen♠754
♥BT5
♦943
♣V974
♠BT2
♥6
♦KVT8762
♣52♠9863
♥AK52
♦B5
♣AK6♠AKV
♥V9873
♦A
♣BT83
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 13 augustus 2011 11:18Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
Succes!
Groet, Ton Lucassen.
Probleem 130 *
Week 33
W/niem♠
♥
♦
♣
♠
♥
♦
♣♠AV75
♥KB5
♦KV973
♣B♠
♥
♦
♣
West Noord Oost Zuid pas pas 1♦ 2♣ pas 3♣ ??
Wat biedt u als oost?Ton Lucassen wijzigde dit bericht op 13-08-2011 11:19 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op woensdag 17 augustus 2011 11:01Sanberian
Ton, ik blijf de laatste weken consequent en bied "Doublet". Niemand kwetsbaar bij Kl-contract moet mijn partner uitkomen. Als partner nog iets heeft kan hij altijd nog naar 3 Ruiten. Sanberian - Geplaatst op vrijdag 19 augustus 2011 15:40bridgemateIk verwacht dat de punten 20-20 zitten. Misschien heeft mijn partner ook nog een paar kla. mee, maar ik bied zelf 3 ruiten en laat het niet aan mij partner over.
- Geplaatst op vrijdag 19 augustus 2011 18:24WeKa
Ik bied 3 schoppen in de hoop dat partner een 4kaart meeheeft, anders moet hij maar naar 4 ruiten. Passen wil ik niet en doubleren vind ik hierbij gevaarlijk. - Geplaatst op zaterdag 20 augustus 2011 10:00Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 130:
Drie verschillende keuzes dit keer.
Het doublet waar Sanberian voor kiest heeft ook duidelijk mijn voorkeur, omdat dit partner alle vrijheid geeft om te passen met klaveren, ruitens te steunen met ruitens of 3 hoog te bieden met een lange harten of schoppenkleur.
Als we 3 schoppen bieden , vertellen we wel die 4-kaart en 5 of meer ruitens, maar partner wordt naar 4 ruiten gedwongen als hij minder dan 4 schoppens heeft en ik vind mijn hand duidelijk niet sterk genoeg om het 4-niveau te spelen met een partner die op 2 klaveren geen bod had.
In de praktijk maken NZ makkelijk 3 klaveren, maar een ruitencontract zal minder dan 9 slagen opleveren en we moeten al hopen niet gedoubleerd te worden, want 2 down ligt op de loer.
Het hele spel lag:
Probleem 130
W/niem.♠BT62
♥A962
♦8
♣T852
♠943
♥T743
♦AB4
♣974♠AV75
♥KB5
♦KV973
♣B♠K8
♥V8
♦T652
♣AKV63
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 20 augustus 2011 10:01Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
Succes!
Groet, Ton Lucassen.
Probleem 131 *
Week 34
W/Allen♠
♥
♦
♣
♠
♥
♦
♣♠
♥
♦
♣♠
♥AVB985
♦AVB86
♣AB
West Noord Oost Zuid pas pas pas ??
Wat opent u als zuid?
1 harten, 2 klaveren (semiforcing in uw afspraken) of 2 ruiten (manche forcing in uw afspraken), of misschien 4 harten?Ton Lucassen wijzigde dit bericht op 20-08-2011 10:01 met 0%E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 20 augustus 2011 14:35WeKa
Ik bied 2 ruiten mancheforcing. Er zit misschien wel 6 harten of 6 ruiten in, maar partner weet nu in ieder geval dat ik een manche in handen op. - Geplaatst op zaterdag 20 augustus 2011 21:13bridgemateIk ga voor 2 kl.
- Geplaatst op zondag 21 augustus 2011 11:03Sanberian
Ton, in dit geval zou 4Kl azen vragen goed helpen en zou ik kunnen stoppen op 4 Harten, maar bij ons ons is azen vragen 4 Sans. Partner weet dan dat ik heel sterk ben. Heeft hij geen aas bied ik 5 Harten. Dan weet partner mijn kleur. Heeft hij wel punten dan kan hij alsnog doorbieden. SanberianSanberian wijzigde dit bericht op 22-08-2011 19:51 met 23% - Geplaatst op zaterdag 27 augustus 2011 12:13Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
De oplossing van probleem 131:
Drie verschillende keuzes.
Sanberian zou liefst met 4 klaveren azenvragen beginnen, maar dit is onnodig voortvarend, omdat we nog niet weten of we in harten of in ruiten willen spelen.
Azenvragen kan altijd nog, hoewel dit met een renonce niet optimaal zinvol is, maar eerst moeten we een troef vaststellen en daarvoor is het noodzakelijk dat we in ieder geval de beide kleuren kunnen bieden zonder het risico dat partner onderweg mag passen.
We willen tenslotte tenminste 4 harten proberen al hebben we geen garantie dat we dat zullen halen tegenover een singelton harten en 2 kleine ruitens.
Daarom is 2 ruiten m.f. prima, maar ook 2 klaveren s.f. werkt uitstekend, maar wel onder de voorwaarde, dat partner na 2 klaveren - 2 ruiten - 2 harten nog een keer moet meebieden, opdat ik een tweede kleur kan tonen, als ik die mocht hebben.
Een argument om toch met 1 harten te beginnen is, dat er een goede kans bestaat dat de tegenpartij stevig met schoppens mee gaat bieden en hoe sneller we dan onze eerste kleur in beeld hebben hoe gemakkelijker het op hoog niveau zal zijn om simpel onze tweede kleur na te bieden.
De kans bestaat dat OW al in 4 schoppen zitten als ik weer aan de beurt kom: bv. 2 klaveren - 2 schoppen - pas 4 schoppen - ??
Het hele spel:
Probleem 131
W/Allen♠B862
♥742
♦T9
♣VT62
♠KV943
♥T
♦54
♣K9743♠AT75
♥K63
♦K732
♣85♠
♥AVB985
♦AVB86
♣AB
Groet, Ton.E-mail: lucassenbridge@hotmail.com - Geplaatst op zaterdag 27 augustus 2011 12:13Ton LucassenBridger
Beste bridgers,
Succes!
Groet, Ton Lucassen.
Probleem 132 **
Week 35
N/niem♠
♥
♦
♣
♠
♥
♦
♣♠
♥
♦
♣♠V652
♥AT976
♦973
♣2
West Noord Oost Zuid 1♣ pas 1♥ pas 1 SA pas ??
Wat doet u als zuid?E-mail: lucassenbridge@hotmail.com
Dit onderwerp heeft 110 reacties, en bestaat uit 5 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 5.
De laatste reactie is geplaatst op 06-01-2012 20:46.
BRIDGE: Wekelijks probleem (2)