- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 288 reacties, en bestaat uit 12 pagina's. U bent momenteel op pagina 12 van 12.
De laatste reactie is geplaatst op 23-12-2011 20:34.
Dilemma: gaan of blijven?
- Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 19:00mariaw
Rellebel; ik ben t met je eens.
Liefde maakt kwetsbaar en voor mijn beleving daardoor afhankelijk. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:26RellebelZeker, Mariaw, liefde maakt kwetsbaar, hoe meer je hebt, hoe meer je kunt verliezen.De een zijn dood is een ander zijn brood.
- Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:29hemelskoekje

Je kunt nog zo afhankelijk zijn maar als je van elkaar houdt en dus lief en leed deelt ben je wel degelijk van elkaar afhankelijk.quote:lana schreef op 23 juli 2011 @ 18:37:
Laten we het simpel houden: Het woord "afhankelijk" hoort niet thuis in een gelijkwaardige respektvolle relatie.Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft... - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:46lana
quote:hemelskoekje schreef op 23 juli 2011 @ 20:29:
[...]
Je kunt nog zo afhankelijk zijn maar als je van elkaar houdt en dus lief en leed deelt ben je wel degelijk van elkaar afhankelijk.
Dat ligt er dan maar net aan, hoe je dat "afhankelijk" zijn gebruikt en zoals we in dit topic hebben kunnnen lezen,van meerdere ervaringsdeskundigen hoe het vooral ook wordt misbruikt...
Ik blijf erbij, dat afhankelijk zijn in een relatie, niet de goede manier is. Wel moet je op elkaar kunnen rekenen, elkaar kunnen vertrouwen, altijd op elkaar kunnen terugvallen, je zorgen kunnen delen, je dromen kunnen toevertouwen en als alles kut is, is hij er....
En dat heeft niets te maken ( in mijn ogen) met afhankelijk zijn.
Je (jonge) kinderen, die zijn afhankelijk.
Je hond, kat, die zijn afhankelijk. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:48lana

Trouwens, de uitspraak is ietwat verwarrend. Wat is het nou?quote:hemelskoekje schreef op 23 juli 2011 @ 20:29:
[...]
Je kunt nog zo afhankelijk zijn maar als je van elkaar houdt en dus lief en leed deelt ben je wel degelijk van elkaar afhankelijk. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 20:50lana
quote:Rellebel schreef op 23 juli 2011 @ 20:26:
Zeker, Mariaw, liefde maakt kwetsbaar, hoe meer je hebt, hoe meer je kunt verliezen.
Dit is iets waar ik mij zeer van bewust ben. Maar als mijn partner om wat voor reden dan ook zou wegvallen, gaat het leven toch gewoon door. Ook voor mij.
Maar kwetsbaarheid en het verlies van je geliefde, heeft niets te maken met "afhankelijk" zijn. - Geplaatst op zaterdag 23 juli 2011 21:02RellebelAls je partner, waar je heel veel van houdt, om wat voor reden dan ook wegvalt, gaat het leven wel door, maar niet gewoon.
Je bent dan iets kwijt, iets verloren, wat nooit meer terugkomt, en dat kan heel veel zeer doen, waardoor je pas goed beseft hoe afhankelijk je van hem was.De een zijn dood is een ander zijn brood. - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 11:18lana
quote:Rellebel schreef op 23 juli 2011 @ 11:37:
Wederzijdse afhankelijkheid.......is dat niet de kern van iedere relatie?
Volgens mij gebruik je een verkeerd woord.
Afhankelijk(heid) staat voor ondergeschikt(heid).
Ondergeschikt zijn in een relatie, lijkt me niet erg comfortabel, gelijkwaardig of liefdevol.Dan ligt de onderdrukking om de hoek.
Zoals meerderen hebben ervaren... - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 12:38RellebelAfhankelijkheid kán ondergeschiktheid zijn, maar hoeft niet.
Als je bv. afhankelijk bent van de praktische zorg van iemand anders, hoeft dat nog niet te betekenen dat je ondergeschikt bent aan diegene.
Net zoals wanneer je afhankelijk bent van de aanwezigheid van je partner als je je kut voelt, dat nog niet hoeft te betekenen dat je ondergeschikt bent aan hem.
En als je als koppel samen ergens een beslissing in neemt, dan ben je ook afhankelijk van de ander zijn mening en wil, anders neem je gewoon zelf de beslissing wel, geheel zelfstandig, zonder rekening te houden met wat de ander vindt, en wil.De een zijn dood is een ander zijn brood. - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 14:15lana
Rellebel, je bent zaken door elkaar aan het gooien.
Afhankelijk zijn van iemands praktische zorg ( zijn/haar steun nodig hebben) heeft niets te maken met een (liefdes) relatie, waar we het in deze discussie over hebben en in die kontekst werd het woord "afhankelijk" ook gebruikt.
Iemands mening respekteren en samen een beslissing nemen heeft alweer niets te maken met een (liefdes) relatie, maar met praktische zaken die je samen oplost.
Ik blijf erbij dat afhankelijkheid ( en in deze kontekst ondergeschiktheid) in een liefdesrelatie niet thuishoort. - Geplaatst op zondag 24 juli 2011 14:33RellebelWat bedoel je met een liefdesrelatie?
Sex hebben met mekaar?
Ook daarin ben je afhankelijk van mekaar.
Je wilt het toch wel graag beiden leuk hebben, dus wat dat betreft ben je afhankelijk van de ander, of die het net zo leuk en lekker vindt als jij.
Zij het misschien met een andere beleving, maar dat maakt niet uit.
Als het je niet uitmaakt of je partner ervan geniet, dan ben je onafhankelijk in deze, geheel en al zelfstandig wel of niet genieten van de liefdesdaad, geen rekening hoeven houden met de ander, zuiver voor jezelf, niet afhankelijk van het sexplezier van je partner in deze.De een zijn dood is een ander zijn brood. - Geplaatst op zaterdag 08 oktober 2011 16:34Vrouw50Hallo Cleo,
Alles goed daar?
groetjes, vrouw - Geplaatst op vrijdag 23 december 2011 17:19ChristalisaHallo Vrouw50, via 2 andere pijlers heb ik gereageerd op je vraag.
Vriendelijke groet,
C. - Geplaatst op vrijdag 23 december 2011 20:34Vrouw50Hoi Christalisa,
Kijk maar even bij je inbox, ik heb je een priveberichtje gestuurd.
groetjes, vrouw
Dit onderwerp heeft 288 reacties, en bestaat uit 12 pagina's. U bent momenteel op pagina 12 van 12.
De laatste reactie is geplaatst op 23-12-2011 20:34.
Dilemma: gaan of blijven?