Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Reizen & Vrije Tijd
  4. Tips gevraagd voor Barcelona!

Dit onderwerp heeft 29 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 23-11-2011 09:11.

Tips gevraagd voor Barcelona!

Ga naar een onderdeel
  1. patriciarocks
    Afbeelding van patriciarocks

Beste forum lezers, dit jaar wil ik een bezoek brengen aan Barcelona. Het lijkt mij een fantastische stad. Nu is er ontzettend veel te doen heb ik al gezien in een boekje. Ik hoopte dat jullie misschien wat leuke aanraders en ervaringen hebben met Barcelona die ik kan gebruiken voor mijn trip!
    Volgens mij kan ik de Ramblas beter vermijden en schijnt fietsen daar ontzettend leuk te zijn!?!!

Ik lees het graag!

Groetjes Patricia.

2. amelie1967
    Afbeelding van amelie1967

Ik ben de stad grotendeels lopend gaan beleven. Ik vond de wijk rond de oude kathedraal sfeervol, maar er schijnen veel zakkenrollers actief te zijn. Sagrada Familia vond ik aan buitenkant spectaculairder dan de binnenkant en de rij voor de ingang was errug lang... (achteraf had ik er spijt van dat ik naar binnen was gegaan, m'n tijd aan wachten had besteed). De visserswijk bij het strand (la Barceloneta) vond ik qua sfeer bijzonder. Die leek tenminste nog wat authenthiek (verder vond ik B enorm toeristisch). Ramblas vond ik afschuwelijk, maar er is een overdekte markt ergens pal achter de Ramblas (mercat de la Boquera heet die geloof ik) die ik spectaculair vond qua aanbod (je moet soms wel een sterke maag hebben...). Verder vond ik de terrasjes op de pleintjes in de minder toeristische gebieden prettig. Parc Guell (Guadi) vond ik leuk, maar enorm toeristisch, druk.

Ik zou niet in de hete zomer gaan, maar in het voorseizoen. Wanneer ga je?

kalm aan en rap een beetje

3. woodie
    Afbeelding van woodie

Hoi Patricia,
    Ik ben in december naar Barcelona geweest en vond het prachtig. De Ramblas hoef je zeker niet te mijden alleen moet je zorgen dat ze niet bij je portomonnee kunnen en we werden geadviseerd om er 's avonds na een uur of 9 niet meer te gaan stappen. Wij (drie 50+ meiden hebben in de zijstraatjes van de Ramblas naar leuke restaurantjes gezocht en gevonden. Die zijn wat authentieker en meestal ook goedkoper dan op de Ramblas zelf. Fietsen lijkt mij geen aanrader. Het verkeer is druk. Veel uitlaatgassen. Er rijden zogenaamde "toeristische bussen" (twee routes) die door heel de stad rijden. Je kunt een kaartje kopen voor een paar dagen en dan kan je opstappen en uitstappen bij elke halte die je maar wil. Je krijgt er "oortjes" bij die je in kunt pluggen en een taal uitzoeken die je het beste verstaat. Engels of Duits waarschijnlijk want Nederlands hebben ze niet. bij iedere halte wordt ook verteld welke bezienswaardigheid er in de buurt is. De Sagrada Familia vind ik persoonlijk een "must" om naar toe te gaan. Inderdaad staat er vaak een dikke rij mensen maar er zijn best veel kassa's dus dat wachten valt best wel mee ( in de efteling moet je soms langer wachten voor je in een attractie kan hihi) en de binnenkant vond ik ook heel indrukwekkend. Het park Guël is ook mooi, wel toeristisch met van die mensen die je van alles willen verkopen maar dat heeft ook wel weer wat. Ik heb er een prachtige ketting gekocht. Je hebt er, bij mooi weer, een prachtig uitzicht op de stad. In April ga ik weer. Ik denk ook dat het voorjaar het mooiste jaargetijde is, als alles net in de knop staat.
    veel plezier in ieder geval.
    groet
    Woodie

4. slangenmens
    Afbeelding van slangenmens

Ook hier een vraag over Barcelona, is het daar goed te doen als je in een rolstoel zit?

5. Stieneke
    Afbeelding van Stieneke

Hallo Patricia,
    Barcelona vond ik een fantastische stad. Als je gezellig op een terras wilt zitten is de omgeving van de kathedraal aan te raden.
    De bus waarover verderop wordt gesproken is ook echt super. Je stapt in en uit waar je maar wilt.
    De Ramblas was best leuk maar niet spectaculair als je Amsterdam kent. Beetje te vergelijken met Kalverstraat en Nieuwedijk. Veel van die 'standbeelden' etc. Het strand is ook erg leuk en de havens met de grote zeeschepen. Kortom, echte aanrader. Hou je portemonnee op je lijf en geef niets aan bedelaars. Vooral vrouwen met kindertjes zijn echt zielig om te zien maar worden vaak afgezet door een grote Mercedes en 's avonds weer opgehaald, blijft zielig voor de kindjes maar als je geeft hou je de situatie in stand en Barcelona zelf is juist actief om e.e.a. tegen te gaan.
    Veel plezier en mooi weer gewenst

6. Liseth1
    Afbeelding van Liseth1

Beste Patricia,

Wanneer je Barcelona zegt, dan zeg je Gaudi. Het is handig om een dag eerder al toegangskaartjes te kopen voor b.v. het paleis, omdat soms tourgroepen de boel opkopen. Dan sta je geen uren te wachten. Het openbaar vervoer is prima.
    In de vegetarische restaurants kun je rookvrij eten en daarvan wordt ook veel gebruik gemaakt door kantoorpersoneel die er massaal komen lunchen. Wij deden 's ochtends een museum gingen daarna uitgebreid lunchen. De middag in een park of op een bankje bij de haven en op de terugweg op de Boqueria lekkere verse broodjes halen met chorizo of op de Boqueria achterin een heerlijke tortilla eten. Natuurlijk niet vergeten om de tapa's te proberen en op zondag de mensen zien dansen voor de cathedraal.

Slangenmens,
    Een groot deel van Barcelona is te doen met rolstoel. Natuurlijk wel een rolstoelvriendelijk hotel opzoeken.
    Niet alle bezienswaardigheden zijn rolstoelvriendelijk en soms is het even zoeken naar liften. Het centrum van Barcelona is plat. Veel kleine straatjes zijn verkeersvrij (op de vuilniswagen na) en er zijn overal fietspaden. De metro heeft bij een aantal haltes geen liften, tenminste niet de laatste keer dat ik er was.
    Maar bij de toeristeninformatie van Barcelona zelf is men zeer behulpzaam wanneer je mailt en je vragen stelt.
    In park Guëll zijn de meeste paden geasfalteerd, maar sommigen lopen omhoog. Je kunt je het beste met een taxi bij de ingang halverwege af laten zetten, zodat je zo dicht mogelijk bij het deel met de bankjes uitkomt, dan kun je daarna naar beneden gaan en de rest zien, zoals de draak en het leuke huisje bij de hoofdingang. Let op bij de draak zijn trappen, dus eerts van bovenaf bekijken en dan even met een omweggetje naar de onderkant.

veel plezier,
    Liseth

7. NicoletteZW
    Afbeelding van NicoletteZW

Beste Patricia,

Zelf ben ik al een aantal keer in die prachtige stad geweest. De laatste keer heb ik een wandelingenpakket gelopen en een fietstocht gemaakt bij Cruising Barcelona. Dat was echt super leuk en helemaal niet gevaarlijk of eng. Met een Nederlandse gids waren we ruim 3 uur op weg en hebben we ontzettend veel geleerd met veel gezelligheid. Zelf haal ik altijd mijn info van en heb ik ook contact gehad met Ingeborg die de site beheerd. Dankzij haar kwam ik bij restaurantjes en bezienswaardigheden (zoals het fietsen en de wandelingen) die ik de eerste keer in Barcelona nooit gezien of gedaan heb. De Ramblas zou ik even bekijken, maar persoonlijk vind ik dat veel te toeristisch. Het oude centrum is te gek en het strand ook. Wanneer ga je heen? Zelf vind ik de toeristenbus niet zoveel aan. De leuke knusse stukjes slaan ze over omdat ze daar niet kunnen komen. Ik zou jou wel het fietsen aanraden! Verder kun je lekker eten bij Diez. Houd je van museums? Neem anders even een kijkje op de site die ik zei dan kom je er zeker wel uit of mail naar haar zoals ik deed. Succes ermee en veel plezier straks in het mooie Barcelona! (Jalours)

ModLibelle wijzigde dit bericht op 02-05-2011 18:37 met 2%

8. Kitty 58
    Afbeelding van Kitty 58

Hoi Patricia,

Barcelona is een super stad! Wat je niet mag missen, is Parc Guell. Een hele bijzondere plek. Wel behoorlijk heuvelachtig. Het gebied bij de haven is heel gezellig. Veel winkels en restaurantjes. De prijzen zijn best te doen. Iedereen probeert je zijn restaurant in te praten; vervelend, maar je kunt het ook gebruiken om korting of gratis drank te krijgen. Verder vind ik het heerlijk om gewoon rond te lopen, zo rondom het centrum. Zonder direct plan, kom je steeds leuke of bijzondere dingen tegen. Alle toeristische plekken zijn gemakkelijk te bezoeken met de rode toeristenbussen. Vrij duur, maar wel een gemakkelijke manier om alles te zien. De fonteinen, die enkele keren per week in de avond te zien zijn, zijn werkelijk prachtig; ook hangt er dan een hele gezellige sfeer. Op je portemonnee letten is in iedere stad een must! Ik vond het op de Ramblas geen probleem. Wel géén bloemen kopen bij de bloemenvrouwtjes; er wordt vaak gewaarschuwd dat zij bij bendes horen die het op je portemonnee gemund hebben. In de metro en op de treinstations is het heel goed oppassen geblazen!! In de drukte duwen ze tegen je aan (of iemand houdt je aan de praat) en je geld is verdwenen...Ik hou ook altijd mijn geld en mijn bankpasjes gescheiden. Heb ik altijd iets over, mocht het gestolen worden. Of ik stop wat geld in mijn bh; ook een veilige plek.
    Veel plezier en groetjes,
    Kitty

9. Gitte76
    Afbeelding van Gitte76

Barcelona is een hele leuke stad, maar we zijn twee keer bijna beroofd. Oppassen dus!

It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession of a good fortune, must be in want of a wife. (Jane Austen)

10. SAFANJA
    Afbeelding van SAFANJA

hoi Kitty
    dankjewel voor de tip
    mn loopmaatje Ineke en ik
    zijn van plan om volgend jaar mei,naar barcelona te gaan
    niet om te wandelen hoor maar gewoon lekker weg
    en alles te bekijken

11. askimw
    Afbeelding van askimw

Barcelona is een prachtige stad; voor mij in dit topic hebben veel mensen het al gezegd en ik sluit me hier bij aan; wat je wel of niet leuk vind is natuurlijk smaakgevoelig, maar Gaudi is daar natuurlijk bijna een must. "Palau musica Catalana" vond ik heeeel erg mooi, maar ook eigenlijk alles van Gaudi. We hebben ook het Pablo Picasso museum bezocht ; dat vond ik ook indrukwekkend. Ramblas vond ik best leuk hoor, maar idd na 22 uur een beetje engig. Om lekker en goedkoop te eten kun je beter idd in de zijstraatjes terecht en dan even goed de uithangborden vergelijken, een meter scheelt zo een gratis dessert :koffie:

12. hemelskoekje
    Afbeelding van hemelskoekje

Als je naar BCN gaat moet je richting Gracia gaan. Je kunt het lopen of je pakt de metro. Vroeger was het een klein dorpje wat tegen BCN ligt maar tegenwoordig is het een gedeelte v Bcn geworden. Het is een oud en gezellig gedeelte met leuke winkeltjes en gezellige terrasjes.

Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft...

13. annebeth59
    Afbeelding van annebeth59

Ik heb ook heel leuke herinneringen aan Barcelona, ben er met mijn dochter geweest toen ze geslaagd was voor VWO. Ik wil toch even een lans breken voor de Ramlas, overdag in het zonnetje is het daar heel leuk toeven op een terrasje, de drankjes zijn er duur, maar het is daar net een circus, dat zich daar langs de terrassen verplaatst. Acrobaten, levende standbeelden, muzikanten, fantastisch! Natuurlijk komen ze allemaal langs met de pet, en sommigen denken dat ze er met 1 keer kopje duikelen al geld voor krijgen, maar het merendeel is geweldig om te zien.
    Wat mij betreft hoort de Ramlas ook echt bij een uitstapje naar Barcelona!

vandaag is een mooie dag

14. hemelskoekje

Persoonlijk vind ik de Ramblas het minst leuke van BCN. Het is er toeristisch en het heeft weinig met de Spaanse cultuur te maken. Buiten at is het er duur en proberen ze de toeristen de centen uit de zak te trekken. Het eten is er rondweg goor en de drankjes zijn niet te betalen.

Als je bij de Corte Ingles doorloopt (Port Angel) dan loop je het oude gedeelte in van BCN en dan kom je leuke steegjes binnen, antiekwinkeltjes, gezellige restootjes, leuke terrasjes en dan zie je waar de gewone BCN-ers ook naar toe gaan. Het is het oudste gedeelte van BCN.

15. hemelskoekje

quote:
    Gitte76 schreef op 20 februari 2011 @ 20:46:
    Barcelona is een hele leuke stad, maar we zijn twee keer bijna beroofd. Oppassen dus!

Beroven doen ze overal. Als je nagaat dat BCN 5x zo groot is als Amsterdam dan is dat ook niet vreemd.

Gewoon je knip uit je achterzak halen en in je voorbroekzak doen, géén tas op de grond zetten als je een terrasje pakt en op je hoede wezen... Nooit buiten pinnen maar binnen en de deur op de grendel doen. Dat is daar de gewoonste zaak van de wereld.

16. annebeth59

De Ramblas is ontzettend toeristisch! Maar dat komt goed uit, want ik ben een toerist.

vandaag is een mooie dag

17. hemelskoekje

´T is maar waar je van houd, vandaar de tips ;)

18. annebeth59

En zo is het maar net!http://i475.photobucket.com/albums/rr120/Angelintown/Smiley%20diversen/th_top.gif

vandaag is een mooie dag

19. dimormar
    Afbeelding van dimormar

Barcelona moet je gewoon ondergaan. Een heerlijke stad. De Sagrada vond ik heel mooi, geen lange rijen getroffen. Wij waren er in maart.
    Parc Guëll, ook prachtig, dan nog het huis van Gaudi, Casa Mila, zo mooi allemaal. De oude stad moet je ook bezichtigen, ook daar vind je een Arc de Triomph. Mooie straatjes, huizen. Maar wij werden daar gewaarschuwd voor zakkenrollers..... gelukkig nergens last van gehad en mijn vriendin en ik liepen toch echt met dure camera's.
    Op de Ramblas wel iets leuks beleefd met een living statue, die had humor en deed echt wat voor zijn geld. Wil ik er een foto van maken, loopt er net iemand langs...... toch mooi dat het "beeld" zijn kunstje nog een keer deed, en mij een zoen op mijn hoofd gaf. Die overdekte markt bij de Ramblas is mooi.
    Wij hebben 2 dagen de"hop on hop off bus" genomen, ideaal. Je komt overal. Bij dat kaartje krijg je een boekje met kortingbonnen.
    O.a voor de Sagrada.... o ja en wat echt een bezoek waard is, het fort, bij de haven, daar kan je met een kabelbaan naar toe, met de kortingsbon uit het boekje. Je hebt vanaf het fort " Castel de Montjuic" een schitterend uitzicht over de stad.

Castel de Montjuic

http://farm5.static.flickr.com/4147/5158573119_6f782030e8_b.jpg

Het uitzicht vanaf het fort.
    http://farm5.static.flickr.com/4127/5174819887_4be98706ff_b.jpg

Casa Mila
    http://farm5.static.flickr.com/4066/4585161362_85ab259a4d_b.jpg

Arc de Triomph

http://farm5.static.flickr.com/4137/4849653543_51dec7ce23_b.jpg

dimormar wijzigde dit bericht op 01-07-2011 20:34 met 11%

20. hemelskoekje

Ciutat Vella (de oude stad) moet je idd niet overslaan maar in de zomer is de geur bijna niet te harde (riool). De overdekte markt in de Rmablas (La Boqueria) is ruim opgezet, heeft alles en is tot een uur of 13h open maar wél erg toeristisch en dus heel erg prijzig. De spanjaarden zélf gaan er niet naar toe dus dat zegt al genoeg. Bovendien is het dé plaats waar de meeste zakkenrollers zijn.

21. dimormar
    Afbeelding van dimormar

Gewoon je waardepapieren en geld onder je kleding dragen.
    Liefs geen tassen dragen. Dan vraag je om bestolen te worden.

22. hemelskoekje

Idd, beter géén tas te dragen en niet uit de muur pinnen maar gewoon in de bank. Het geld en/of waardevolle papieren kan je ook gewoon in je voorbroekzak doen.

23. PaulB
    Afbeelding van PaulB

Beste Patricia.
    Ik ken dat daar vrij goed.
    De ramblas vermeiden zou ik niet zeggen.
    De overzetboten liggen daar vlak bij,dus mensen hebben vrije tijd om daar te wandelen.
    1 . als beziens waardigheid is het een aanrader ;tal van kunstenaars en kleine standjes zijn daar.Ik ben zelf beroepskunstenaar en ik kan van sommige noch bijleren. Boven is er een groote overdekte markt.
    Ik heb daar het mooiste aanbod van alles gezien ,vooral vis echt de moeite.
    2.Oppassen !! ze spelen daar dat spelleke met die drie doosjes draaien op de grond. je ziet met gemak waar het bolletje onderzit.Dus winnen is simpel
    Je ziet er kerels geld opzetten en ze winnen.
    Vrij eenvoudig.maar het is een bende.
    U doet het ook .onmiddelijk word u aangepord om er meer op te zetten.
    Je speeld en verliest.Ze nemen ook het geld uit je handen voor je zelf beslist.en dan stuiven ze uit mekaar in ster vorm. en je kan niets doen. --Nooit geld uithalen.!!! Ik heb dit zien gebeuren ,hij was een paar briefjes van 50 kwijt.

Ik heb daar ook ene zien sleuren aan een handtas. maar die vrouw was op de parking. ze stond achter mij. ik was er een plezierboot aan het overzetten en wij zouden beurtelings de ramblas doen.
    Ze liepen dus ook weer verspreid waardoor het niet opvalt.
    Wij waren nog maar 50 Meter weg en het was al mis.
    Haar been was toevallig in de schermutseling door de riem geraakt.
    Ze was haar tas niet kweit.
    Het is niet om U bang te maken .maar toch op uw hoede zijn.

.

3 Veiligheid. zorg dat ze op geen enkele mannier aan je centen kunnen.ze lopen vermomd als onschuldige toerist.Het zijn bendes die samen een klein beetje uit mekaar wandelen zij hebben contact maar je ziet dat niet.
    Er is wel veel politie maar ze kunnen het ook niet al zien.
    Wel gaan.. maar wees voorzichtig. handtas onder de arm beetje gesloten houden en zo. en de mannen portefuile in de voor broekzak. niet achter.
    ZO Je weet he elementaire.
    Vr. Gr. Paul Boonaert-Kluisbergen.

ModLibelle wijzigde dit bericht op 15-07-2011 11:23 met 3%: oproepje verwijderd

24. hemelskoekje

Nou Paul, dit klinkt allemaal wel héél erg negatief. Je zou er bijna niet door naar BCN gaan :?

25. promise-af
    Afbeelding van promise-af

Aanraders zijn iig: Parc Guel, Mont Juic(de fonteinen op vrijdag- en zaterdagavond), Palau de la Musica Catalana(overigens Niet van Gaudi maar wel prachtig!), Cituadella Parc, Passei de Gracia en Casa Battlo(het mooiste Gaudi-huis.En als je van mode houdt: Desigual, Stradivarius en Berschka zijn mijn favoriete winkels! Mijn dochter woonde in 2009 een half jaar in Barcelona voor haar studie(in de wijk naast de Arc de Triomph(ja, die is ook in Barca!) en heeft ons te voet alle mooie plekjes laten zien. Ik ben er in maart en juni 2x 5 dagen geweest. Barcelona heeft mijn hart gestolen en ik ben er nog lang niet uitgekeken! Veel plezier!

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x