- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 296 reacties, en bestaat uit 12 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 12.
De laatste reactie is geplaatst op 21-05-2012 23:57.
E-reader en e-book
- Geplaatst op zaterdag 20 november 2010 14:26askimw
Hallo iedereen ,
Op dit moment ben ik op zoek naar de mogelijkheden en onmogelijkheden van een e-book-bibliotheek. Zelf lees ik heel veel boeken , en vind ik de e-reader een toevoeging. Het is nog lastig en duur allerlei boeken te downloaden; en ik wil graag onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om dit mét auteursrechten en al , makkelijker te maken dmv een soort lidmaatschap. Ik weet dat de bieb in Utrecht er al mee werkt, maar volgens mij verder nog niet.
Graag wil ik van de Libelle forumbezoekers horen hoe en wat ze lezen , en op welke manier en waar; wat zouden de voor en nadelen zijn van de bibliotheek in het algemeen en evt. ebook-bieb???
Ben benieuwd , en ik kijk uit naar de reacties. - Geplaatst op zaterdag 20 november 2010 14:59rema
Ik zie vooral voordelen in het gewicht, geen stapel boeken meer van de bieb, maar gewoon even downloaden. Misschien kan dan ook de contributie omlaag, want op den duur is het toch de bedoeling dat boeken op een e reader een stuk goedkoper worden dan gewone boeken.
Verder lijkt het me een uitkomst voor scholen, geen scholiertjes meer met veel te grote en zware rugzakken, maar slechts met een e reader, en in principe kan het dan spotgoedkoop,dus ook vrijwel geen boekengeld meer.
Een ander voordeel vind ik dat je de letters groter kunt zetten, voor mij een uitkomst, dus als de e readers nog een stuk goedkoper worden schaf ik er ook eentje aan, nu vind ik ze nog te duur.
Het nadeel vind ik, dat ik een ouderwets boek in de hand wel zal gaan missen, en ik vraag me af hoe het met tijdschriften gaat, mooie foto's en plaatjes e.d. - Geplaatst op zaterdag 20 november 2010 15:31indira
In onze bibliotheek kun je ook e-books lenen, er is ook een e-reader beschikbaar die uitgeleend wordt. Een mooie manier om eens te kijken hoe het werkt en wat je ervan vindt. En daar was ik blij om, want kort gezegd vind ik het helemaal niks! Klein leesvlak, de ondergrond was grauw grijs en niet zo mooi wit als dat van een boek en daardoor lastig leesbaar. Je kan de letters dan wel vergroten, maar dan blijf je scrollen om een pagina gelezen te krijgen.
In de bieb kon ik me aanmelden voor het lenen van e-books en daarna kon ik vanaf mijn pc thuis, via de website van de bieb, boeken zoeken en downloaden. Het is dan verder hetzelfde als met de gewone boeken, een maximaal aantal boeken per account en een e-book blijft drie weken leesbaar op je e-reader, daarna vervalt het.
Overigens woon ik in een klein gehucht in Zuid-Limburg, maar de bieb maakt onderdeel uit van een grotere organisatie, die dus sinds kort ook de e-books uitleent. Het assortiment is nog niet zo heel groot, zeker niet vergelijkbaar met de gewone boeken, maar het is de bedoeling dat het snel zal toenemen, mede afhankelijk van de animo onder de leden.indira wijzigde dit bericht op 20-11-2010 15:32 met 0% - Geplaatst op zaterdag 20 november 2010 15:51askimw
wat een fantastisch snelle reacties Rema en Indira; dank jullie wel.
Het gewicht van de ereader is heel prettig idd, en je kunt op deze manier op vakantie ook een flink aantal boeken meenemen , zonder dat het in je bagage doorweegt. Maakt niet uit of je in een huisje, tent of met het vliegtuig gaat.
Ik vind juist het lezen prettiger, omdat het sherm niet schittert zoals bij een compu, maar dat is wel een beetje afhankelijk vaqn welke ereader je gebruikt. - Geplaatst op maandag 22 november 2010 08:04askimw
Verder geen dames (of misschien heren) die ervaringen hebben met het lenen van ebooks??? - Geplaatst op dinsdag 23 november 2010 07:42askimw
De bibliotheek hier leent ook ereaders uit, maar dat is nog in een soort startfase lijkt wel; je kunt een ereader lenen voor 1 week , waar de bieb dan 7 boeken op heeft gezet. Het uitlenen gaat, omdat de ereader zo duur is zeggen ze, voor een deel handmatig en de boeken die er op staan mag/kun je niet zelf kiezen. Ben al 2 keer wezen praten hoe het anders en eenvoudiger zou kunnen............zucht. - Geplaatst op dinsdag 23 november 2010 16:19indira
askimw, Heb je mijn antwoord op je privé bericht nog gelezen?
Je zou je bibliotheek de links van de site die ik je gegeven heb eens kunnen geven, misschien dat ze daar wat wijzer van worden. - Geplaatst op woensdag 24 november 2010 07:58askimw
Hallo Indira, ik had je antwoord idd nog niet gelzen ; goed dat je me er zo even op wees; ik dacht dat ik dan een melding zou krijgen , was nog even een gepuzzel waar ik mijn ingekomen berichten kon openen. Maar is gelukt; dankjewel ik ben er al driftig mee aan de slag. - Geplaatst op woensdag 29 december 2010 20:17Johana2
Zijn die boeken die je leent van de bieb e pubs?
Ik ben sinds kort in het bezit van de Nook reader en ben er zoooo blij mee. - Geplaatst op donderdag 30 december 2010 15:02askimw
hier in de bibliotheek llen je ereader en de daarop staande 10 ebooks en dat zijn idd e pub - Geplaatst op zondag 02 januari 2011 16:17Johana2
Bedankt! - Geplaatst op maandag 17 januari 2011 23:47was10De e-reader is inderdaad heel licht en makkelijk mee te nemen maar ze zijn belachelijk duur. Ga je straks in de vakantie met een e-reader van driehonderd euro of meer bij het zwembad zitten of aan het strand liggen? Een alternatief is de Dwarsligger. Een handig boekje in een formaat dat de helft is van de pocket, heel licht door het gebruik van dun papier en er komen steeds meer titels op dit formaat uit. Echt een aanrader en veel beter dan op dit moment de e-reader. Het aantal titels die op e-formaat beschikbaar zijn is nog beperkt, de apparaten zijn nog niet echt heel goed op de Apple I-pad na maar die heeft weer als nadeel dat hij heel erg spiegelt. Dus ik zou er nog maar eens over nadenken. Wacht een paar jaar dan zijn de apparaten veel beter en waarschijnlijk ook goedkoper.
gr
Wilma - Geplaatst op dinsdag 18 januari 2011 08:04askimw
Klopt idd was10 ; maar de slag begint al; er zijn nu al goedkopere apparaten te krijgen en ook de verschillende "I-pad -achtigen ", die je ook kunt gebruiken al e-reader, maar nog meer mogelijkheden hebben, komen in lichtere en goedkopere vorm nu al op de markt.
De dwarsligger is idd een goed alternatief om mee te nemen op vakantie. Blijft natuurlijk dat je op een e-reader wel een hele stapel boeken ( of dwarsliggertjes) in één keer mee kunt nemen, terwijl het gewicht in je koffer niet verandert. - Geplaatst op maandag 07 februari 2011 12:04tveenHallo.
Het is al even gelden dat je een berichtje plaatste over e-readers. Sinds vorg jaar ben ik ook in het bezit van een e-reader. Het is inderdaad heel handig voor vakantie, maar ook thuis lees ik veel. Het nadeel is dat het scherm klein is en een grijze achtergrond heeft. Inmiddels zijn er vast betere e-readers te koop. Ik heb er inmiddels iets van 300 boeken op staan en wissel veel uit met mijn broer.
Hij kent nog iemand van marktplaats. Nu mag je niet meer e-books aanbieden op marktplaats dus dan moet je meer betalen. Wat ik een goed idee vind om e-books te kunnen lenen bij de bieb. Als ik alle boeken heb uitgelezen ga ik daar eens kijken.
Inmiddels lees ik ook weer gewone boeken; die ruiken nl. zo lekker en het leest iets prettiger.
Succes verder. - Geplaatst op zondag 13 februari 2011 15:00xScorpio
Je kon er zo ongeveer op wachten, e-books kunnen nu nét zo makkelijk worden gekraakt als de OV-chipkaart.
Iedere nieuwe (verbeterde) beveiliging zal op een gegeven moment weer gekraakt worden, want zo gaat dat nu eenmaal tegenwoordig. Waarschijnlijk slaat niet iedereen achterover van verbazing, maar wat gaat er gebeuren?
Gaan de 'normale boeken' weer in de lift en leven de gewone boekwinkels weer op of worden de e-books zó goedkoop, dat het kraken niet meer de moeite waard is?
Hier kun je er meer over lezen: http://www.ereaders.nl/01 ... rlijk_eenvoudig_te_krakenxScorpio wijzigde dit bericht op 13-02-2011 15:01 met 0% - Geplaatst op dinsdag 29 maart 2011 07:28morgana
Sinds gister heb ik een e-reader. Ik ben er erg blij mee, heb er al 2 boeken op gelezen. Mijn man heeft meteen 650 boeken van het internet gehaald. Ongeveer 200 boeken hiervan zijn van nederlandse schrijvers. Wat ik erg leuk vind omdat ik niet in NL woon, dus boeken bestellen is duur. Verder is er nu bezig een file binnen te komen van 90.000 engelse boeken. Dan hoef ik van mijn leven nooit weer een boek te kopen of te lenen. Ik heb mijn e- reader in Amerika besteld, het is een model van Sony wat hier niet te koop is. Mijn e reader is iets groter als een pocketboek, het scherm is niet klein, het leest echt heel prettig. - Geplaatst op zondag 26 juni 2011 21:56conxita32
Sinds kort heb ik ook een e reader. Ik vind het een geweldige uitvinding. helemaal nu je dus oook heel veel boeken via internet kunt downloaden. dat kan bij deze dus ook. heb er al een kleine 300 boeken op staan. Ik vind het scherm juist prettig lezen en fijn om er buiten mee in de zon te zitten. Ik hoed geen leesbril meer op, want de leegrootte is instelbaar. Zelfs per boek.
Ik heb veel actuele boeken erop staan.
Gekregen via mijn zwager die ze voor niks dowload via internet.
iemand nog belangstelling voor ruilen van titels???
Ik vind het van de computer op de reader zetten een makkie. Echt een aanrader en hij is iets groter dan een a 5 je.
merk begint met een S en eindigt op G en dan E60.mens durf te leven - Geplaatst op maandag 27 juni 2011 13:10askimw
Wat leuk die enthousiaste reacties; ik heb mijn ereader al een jaar en dat is dus echt te merken,want de nieuwere modellen kunnen wel iets meer. Maar ik lees er heel veel op en vind het erg prettig in bed; ik kan met één hand bedienen en vasthouden; ik ben onlangs aan mijn linker schouder geopereerd ( waardoor het voor mij nog belangrijker is alles met één hand te kunnen). In het ziekenhuis was het ook een uitkomst, zeker toen mijn linkerarm nog in een gill christ zat. Ook de verpleegkundigen waren allemaal heel belangstellend; een e-reader is blijkbaar zoiets waar iedereen wel van gehoord heeft , maar nog niet echt bekend mee is.Ik heb op mijn ereader een mapje gemaakt "eerst te lezen"; en de andere boeken laat ik op de pc staan. Als de reader opgeladen moet worden, wat bij mij maar eens in de paar weken is, wissel ik weer boeken om en gooi degenen die ik gelezen heb in een ander mapje "al gelezen". - Geplaatst op maandag 27 juni 2011 18:27conxita32
Hee dat is ook een oplossing. Maar bij mij kleurt de lijn onder de titel van het boek zwart als ik het gelezen heb end an kan ik het verwijderen uit de reader. heb ze wel allemaal in de computer staan. Altijd handig.
Ik merk op mijn werk ook dat veel mensen de reader niet kennen. Dus ik zit ook altijd lekker uitleg te geven.
Vanmiddag hoorde ik dat Suzanne Vermeer een man is die is overleden. Heel jammer,w ant ik vond het fijne boeken die ik ook alle 5 op de reader heb staan. Zijn echte naam ben ik vergeten. Ga wel even googelen om te kijken of zijn eigen boeken ook dezelfde stijl zijn.Die wil ik dan ook wel hebben. geen idee waarom hij onder een vrouwennaam schreef.mens durf te leven - Geplaatst op dinsdag 05 juli 2011 10:27aadm
Leve de e-reader. Vooral voor mensen zoals mijn vrouw en ik die met de motor met vakantie gaan en dus beperkte bagageruimte hebben. Jammer dat wat oudere boeken niet als e-boek beschikbaar zijn.
Hoewel, het veel gezochte boek uit de vijftiger jaren "De Incabruid" is inmiddels wel als e-boek beschikbaar. Daar zullen veel mensen blij mee zijn: E-boek: De Incabruid - Geplaatst op dinsdag 05 juli 2011 13:02conxita32
Hoi Kijk eens bij bol.com en dan bij gratis e readers. Daar staan veel oudeboeken bij. Zo heb ik alleen op de wereld gekregen en onder moeders vleugels en het vervolg op eigen wieken. prima te lezen al is het taalgebruik erg ouderwets.mens durf te leven - Geplaatst op dinsdag 05 juli 2011 13:11hemelskoekje

Paul Goekenquote:conxita32 schreef op 27 juni 2011 @ 18:27:
Vanmiddag hoorde ik dat Suzanne Vermeer een man is die is overleden. Heel jammer,w ant ik vond het fijne boeken die ik ook alle 5 op de reader heb staan. Zijn echte naam ben ik vergeten.Droom wat je niet doet en doe wat je niet durft... - Geplaatst op dinsdag 05 juli 2011 14:14Marigene
Ik lees mijn boeken ook digitaal maar dan via de iPad.
Lekker groot scherm en je kunt zelf een lettertype kiezen,de achtergrond scherpte instellen enz.....
Ik vind het heerlijk lezen....
Een " nadeel" van de iPad is dat je niet in de zon kunt gaan zitten lezen,maar ik moet zeggen dat doe ik toch niet....
Wel savonds lekker lang buiten lezen,als het al lang donker is.....
Inderdaad ook om mee op vakantie te nemen super handig......Oost west thuis best! - Geplaatst op dinsdag 05 juli 2011 14:32pieternel1
Ik lees ook via de Ipad en na de sony e-reader bevalt dit nog beter.
Je kunt er wel mee in de zon lezen als je de Ipad onder een goede hoek zet. Alleen niet te lang want dan raakt hij oververhit en moet je hem een poos af laten koelen."Live in each season as it passes; breathe the air, drink the drink, taste the fruit, and resign yourself to the influences of each." ~Henry David Thoreau - Geplaatst op dinsdag 05 juli 2011 16:03apekop
Ik moet niet aan een E-reader denken!!
Een boek is een vriend,die moet je in je handen voelen,eraan kunnen snuffelen..een mooi plaatsje in de kast geven.
Gaan jullie maar met de tijd mee, ik kom later wel....
Dit onderwerp heeft 296 reacties, en bestaat uit 12 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 12.
De laatste reactie is geplaatst op 21-05-2012 23:57.
E-reader en e-book