Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Gezondheid & Psychologie
  4. Reumatische aandoeningen (2)

Dit onderwerp heeft 2014 reacties, en bestaat uit 81 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 81.
De laatste reactie is geplaatst op 21-05-2012 10:40.

Reumatische aandoeningen (2)

Ga naar een onderdeel
  1. zwaluw
    Afbeelding van zwaluw

Hier is het nieuwe deel van reumatische aandoeningen. Gefeliciteerd Madelief dat het al zo lang bestaat. Hoe lang eigenlijk?

Ik was vandaag naar de stad om wat dingetjes te kopen. Ik stond op de markt en de marktman was bezig een nieuw batterijtje in mijn horloge te doen. Kom ik er achter dat ik mijn portemonnaie vergeten ben. :? Toen heb ik mijn husby gebeld om te komen betalen. (Hij zat in de bibliotheek.) Ik dacht ik doe mijn inkopen verder bij V en D, daar heb ik een pasje van. Sta ik bij de kassa, bedenk ik dat mijn pasje natuurlijk ook in mijn portemonnaie zit! Ik had van husby wat geleend, maar niet genoeg voor waar ik mee in mijn handen liep. Dus dat moest weer terug. Hoe dom kan je zijn!

Terug naar Reumatische aandoeningen (1).

Moderator1 wijzigde dit bericht op 02-10-2010 17:54 met 7%: Link toegevoegd

2. Madelief s
    Afbeelding van Madelief s

Vijf jaar Zwaluw.
    Volgens mij heette het eerst gewoon reumaforum of topic,
    maar toen moest ik nog naar de reumatoloog.
    Ik opende het topic omdat ik niet begreep dat zo'n man een consult van een uur nodig had en waarom ik van tien jaar alle huisartsenbezoek gegevens mee moest nemen.
    Twee maanden later bleek ik 4 soorten aan reuma verwante aandoeningen te hebben en moest naar een universitair ziekenhuis om echt adequaat geholpen te kunnen worden. Ik dacht dat Eendje toen deze titel had bedacht.Als jij toen ook al "Reumatische aandoeningen" noemde dan snap ik niet wat ik er op tegen had toen, want ik moet toegeven dat het prima is zo.

ps ik vind het niet zo zeer dom om je portemonnee te vergeten . maar van dat pasje is wel suf ja.haha. :hyper:

Tijsje ben je ziek?

Madelief s wijzigde dit bericht op 02-10-2010 17:42 met 7%
    Ik leef mijn leven zo blij als ik kan.Madelief,6 maart2011

3. pootje
    Afbeelding van pootje

Gefeliciteerd met het volgende deel !

Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.

4. OMI64
    Afbeelding van OMI64

Vijf jaar is lang he Madelief maar we gaan er nog een paar jaar aan vast plakken.
    GEFELICITEERD MET HET TWEEDE DEEL ALLEMAAL.

Ouders leren kinderen spreken, kinderen leren ouders zwijgen.

5. pootje
    Afbeelding van pootje

Al weer zo lang??? was dat dezelfde tijd als het hallux topic???pfff gaat die tijd snel!

Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf.

6. tijsje
    Afbeelding van tijsje

Pffff, dat viel nog niet mee, om zoveel terug te moeten lezen. Nee Madelief, ik ben gelukkig niet ziek. Ik was druk met alles en ook met niks, wilde mijn boek uitlezen (gelukt), moest daardoor terug naar de bieb (kost ook tijd) en had ook niet veel zin in te computeren. Daardoor ben ik wel glad vergeten dat je jarig was en ik wilde je nog wel tijdig feliciteren :bonk: Oen die ik ben.

Maar, lieve Madelief: van harte gefeliciteerd met je verjaardag en dat het terugvinden van je twee euro maar symbolisch mag zijn voor dit komende levensjaar!
    Ik hoop dat je een heel fijne dag gehad hebt vandaag met je gezin om je heen.
    Sterkte met de pijn.

Wat een geluk trouwens dat de link die ik onder 'mijn favorieten' had gewoon nog werkte. En Zwaluw: dank je wel voor het mij zo makkelijk maken met de linkjes :duim:
    Jammer dat je je portemonnee vergat en zodoende wat leuke koopjes moest terugleggen. Ga je ze nog halen?

Oudste had gisteren optreden bij een soort van plaatselijke talentenjacht in een dorp in de buurt. Het was een leuke avond en hij deed het goed al won hij niets. Dat maakte ook niet uit; hij had het naar z'n zin. Er zijn, volkomen onverwachts nog wat opnames gemaakt voor een nieuw tv-programma van Johnny de Mol. Misschien sneuvelt er wel veel op de montagetafel, maar ik zou het wel heel leuk vinden als hij heel even in beeld kwam. Wordt vervolgd...

Liefs voor iedereen.

7. benthe
    Afbeelding van benthe

Zwaluw, zo merk je hoeveel belangrijke spullen in de portemonnee zitten. Je hebt wel mooi je geld in de zak gehouden.

Tijsje, wat leuk die talentenjacht en de opnames. Vertel je ons t.z.t. als er iets wordt uitgezonden?

Hoe dit topic precies heette bij de start, weet ik niet. Daarna is het, meen ik, veranderd in Reuma en aanverwanten. Dat klopt taaltechnisch niet helemaal en misschien heeft Eendje dat destijds opgemerkt. Daaruit kwam toen de oude titel. Deze nieuwe titel is prima, toch?

Zaterdag heb ik mijn eerste middag/avonddienst gedraaid en ik vond het ... vreselijk! We worden allemaal in het diepe gegooid, alles is nieuw, niemand is goed ingelezen (tijdgebrek). En dan al die apparatuur? Inductiekookplaten, pannen die niet werken erop (kom daar maar eens achter als je inductie niet kent), supersonische hoog/laagbaden met spoelsystemen, plafondliftsystemen, deuren met codes, alle telefoontjes, deurbellen en alarmen op de telefoon die je bij je draagt. Dat kameralarm is wel honderd keer afgegaan en dan moet je steeds allerlei codes bellen.
    De apotheek die nog niet goed heeft afgeleverd. We moeten alles in blisters krijgen met een goede deellijst, maar dat was er nog niet. Heel goed opletten dus, met die medicijnen.
    Misschien vind ik het over een tijdje wel leuk, maar nu even niet.

Morgen hebben we een afspraak met de makelaar. We hebben een ander huis gekocht en nu komt dit huis in de verkoop. OhjeeOhjee en dat in deze moeilijke tijd. Soms moet je een risico nemen, dat doen we nu.

8. jippie_
    Afbeelding van jippie_

Benthe, dat is wel even wennen?
    Sterkte met je werk en!!!! heel veel succes met de verkoop van je huis.
    Het is in deze tijd niet zo makkelijk. Er staat ook erg veel te koop hier in de buurt. Ik zou nu niet graag ons huis in de verkoop willen doen.
    Zwaluw, lekker winkelen zonder portemonnaie, ha,ha,ha. Zo houd je de hand lekker op de knip.
    Madelief hoe is het nu met de pijn?

Welterusten meisjes.
    Ik ga nu even met dochter aan de port.

9. hse
    Afbeelding van hse

Oeps, Benthe...dat is inderdaad niet zo'n fijne start.
    Tja, ik had je wel kunnen helpen met de inductietoestanden maar ja,...ik was er niet bij. ;)
    Arme Zwaluw, dat lijkt mij inderdaad niet leuk als je spullen terug moet leggen.
    Ik heb genoten van jullie boek en ben nu begonnen in het boek uit mijn kinderjaren. Echt leuk. Ik geniet dus dubbel van jullie cadeau.
    Eerst van het mooie verhaal en de prachtige platen en nu van een stukje jeugdsentiment.

Allemaal nog een fijne dag.

hse wijzigde dit bericht op 05-10-2010 10:59 met 30%
    gewoon liefs

10. tijsje
    Afbeelding van tijsje

Jeetje Benthe, wat vervelend dat je zo onvoorbereid in het diepe werd gegooid. Dat werkt niet lekker zeg!
    Krijgen jullie nog een evaluatie hiervan?

Ik ga zeker laten weten als ik meer weet over uitzending, beloofd.

Ik vind het echt goed van je dat je de knoop hebt doorgehakt en je hart hebt gevolgd met de aankoop van het huis dat je zo graag wilde hebben :duim: gefeliciteerd! Heb vertrouwen in de verkoop van je huidige huis. Misschien is dat nu juist weer het droomhuis van iemand anders!

Zo Jippie, jij zat nog laat aan de borrel, haha. Even de dag ;) doornemen, nietwaar?

Hse, ik ben blij dat je zo geniet van je mooie boek. We kunnen Madelief dus goed om een boodschap (lees;boek) sturen :D

Madelief, was het zondag gezellig?

11. zwaluw
    Afbeelding van zwaluw

Ja, Tijsje ik ga mijn aankopen toch nog een keer halen. Als ik weer in de stad kom.
    Tja ik had goed door dat ik geen geld bij me had, behalve de kleine lening van husby, maar ik dacht er niet aan dat mijn pasjes in diezelfde vergeten portemonnaie zitten.
    Quote Jippie: "Zo houd je de hand lekker op de knip." Ja, maar wel heel erg streng.
    Benthe wat een vervelend begin van je werk. Gefeliciteerd met je nieuwe huis! Waarom viel je op dit huis? De ligging, of is het groter, mooier?
    Hse, fijn dat het boek mooi is.

.....

Morgen komt kleinzoon weer. Hij is 2 weken op vakantie geweest. Op zijn Blog staat dit: [...]waren prima plekken om van voor het ontbijt tot na het avondeten, buiten te spelen. Jammer genoeg hield weer niemand het lopen zo lang vol als ik. Leuke spelletjes waren lopen, lopen, lopen, [...] Ik liep in de Franse supermarkt met mijn eigen winkelkarretje die handig op mijn hoogte is. Ik loop dan stevig door naar de benodigdheden, net zoals papa altijd doet. Met benodigdheden bedoel ik bijv. m&m's, hondenvoer, (wellicht een mooie aanleiding om de bijbehorende hond uit te zoeken). Wel kreeg ik veel bekijks, misschien omdat ik in Frankrijk verder weinig 1-jarigen heb zien winkelen.

Moderator1 wijzigde dit bericht op 11-12-2010 00:38 met 41%: Oproep verwijderd

12. jippie_
    Afbeelding van jippie_

Zwaluw, wat een leuk verhaal over je kleinzoon.
    Hij is wel lekker zelfstandig,hoor. Spreekt hij ook al frans?
    Mijn zusje belde vanavond of er nog nieuws is over het zwangere vrouwtje. Ze heeft nog een wipstoeltje en eventueel ook kleertjes. Is er nog wat nodig?
    Hse, ik vind het heel erg leuk om te lezen dat het boek zo goed in de smaak valt. madelief kan je om een boodschap sturen,he?
    Hartstikke goed van haar!

13. zwaluw
    Afbeelding van zwaluw

quote:
    jippie_ schreef op 05 oktober 2010 @ 23:33:
    Spreekt hij ook al frans?
    Mijn zusje belde vanavond of er nog nieuws is over het zwangere vrouwtje. Ze heeft nog een wipstoeltje en eventueel ook kleertjes. Is er nog wat nodig?

Nog een stukje uit kleinzoons blog: 'In Frankrijk heb ik iedereen gedag gezegd. Ik spreek dus al een woordje over de grens (allo!). '
    Vanmorgen heb ik boekjes met hem gelezen. Hij heeft nu echt voorkeur voor sommige boekjes. Er is er een van tijgertje, die zoekt zijn moeder. Dus bij elke bladzijde roept kleintje 'mama?' En op de laatste bladzijde ziet hij haar. Dan is tijgertje zó blij, en kleintje ook. Dit boekje wil hij wel 20 keer achter elkaar lezen.
    Het zwangere mevrouwtje is nu hoogzwanger, moe en dik. Ze blijft het liefste thuis en doet 's morgens en 's middags een dutje. De dokter heeft gezegd dat ze er rekening mee moet houden dat de baby eerder komt. Ze heeft nog geen wipstoeltje, dus dat is heel welkom.
    Heb je de site van de hondenschool bekeken? Heel goedkoop hier in mijn dorp.

14. Madelief s

Hè,hè, eindelijk weer internet.
    Gertine dank voor je lieve kaart. Ik ben ook blij dat ik jou ken!.
    Benthe ze hadden jullie wel eerst een dag zonder kinderen mogen laten wennen aan alles,zeg!
    Verder reageer ik vandaag liever niet. Morgenmiddag krijg ik de tens en het pijnkastje .Ik ben benieuwd.

15. joek
    Afbeelding van joek

Madelief, wat naar dat je zoveel pijn hebt. Heel veel sterkte!

Ja, Benthe, heb ik je aangestoken? Als je echt het huis van je dromen ziet, moet je gewoon de stap wagen.
    De verkoopprijs niet te hoog inschatten, je eigen huis netjes opknappen en wat meubels de deur uit doen....dan raak je je huis kwijt. Zeker met deze regering, want de aftrek blijft voorlopig wel.

Zwaluw, wat een leuk verhaal van je kleinzoon. Ik was het aan het lezen, en ik dacht nog: ze heeft toch nog niet zo'n oude kleinzoon?!?

Tijsje, hoe is het met huis van je schoonmoeder?

16. Madelief s

Lieve Zwaluw wa heb je me geweldig verwend!!!! Wat Lief!!! en ook nog zo'n mooie kaart erbij.Dankjewel hoor, ik ben er heel blij mee.
    Even verklappen hoor.Ik kreeg van Zwaluw over de post net toen we uit het ziekenhuis kwamen,en ik was er helemaal stil van,het prachtige tuindagboek van Marjolein Bastin. o.a.Vol madeliefjes :cheer:

D.M.V.pleisters waarin electroden, waaraan elektrische snoertjes die via mijn rug over mijn schouder weer naar beneden lopen en daar verbonden zijn aan een soort mobieltje in mij broekzak, kan ik zelf stroompjes sturen naar de pijnlijke zenuwen in mijn onderrug. 5 maal per dag drie kwartier.Daarmee hopen we een dee; van de pijn te kunnen doen afnemen .maar...............zei de nurse practisioner,denk eraan,het is geen therapie,het neemt de oorzaak niet weg, en de pijn bestaat al heel lang dus zal hij zeker niet gauw verdwenen zijn.Ach het is beter iets dan niets.
    Nooit geschoten altijd mis nietwaar?.

Ik vind het dapper om een huis te durven te kopen als je je oude huis nog niet verkocht hebt.Daar is lef en moed en een hoop positiviteit voor nodig.Daar hou ik van.Nu ben ik moe.Ik hoop dat we elkaar de 20ste zullen zien Tijsje!. Is Cinnemon al aan het vliegen???

17. OMI64
    Afbeelding van OMI64

Madelief dat is een heel stukje electronica die ze op jou hebben aan gebracht en het ook nog zelf kunnen bedienen. Ik hoop dat het succes heeft. Veel sterkte ermee.
    Ik weet niet of Ninemon al weer thuis is. Ze zal zich dan vast wel melden. Wat was het toch leuk om elkaar te ontmoeten.
    Benthe ik hoop dat je huis heel snel verkocht wordt Wanneer kunnen jullie in het nieuwe huis Fijn dat je toch hebt kunnen kiezen je wilde het zo graag hebben.
    Ik heb niet zo veel te melden dus verder groetjes voor allemaal.

18. tijsje
    Afbeelding van tijsje

Oh Zwaluw, wat geestig dat blogje van je kleinzoon. (en wat kan zijn mama leuk schrijven ;) ). Ik zie het voor me: zo'n menneke dapper stappend in zo'n enorme supermarché.

Er was deze week weinig te struisvogelen (of juist veel, 't is maar hoe je het bekijkt); ik was moe, moe, moe en nog eens moe. Vandaag ging het wel weer, maar om nou te zeggen dat ik over een hek spring :nee:

Joek, de openhuizenroute daar doet schoonmoeder deze (ene) keer aan mee. Kost ook geld hè. Ik heb er niet te veel verwachtingen van. Haar huis is geen starterswoning en er moet veel aan gebeuren. Ik vrees dat het best wel eens lang kan gaan duren.

Madelief, ik hoop van harte dat je iets zult hebben aan de tens. Je hebt gelijk dat je het probeert, maar ik lees dat je ook realistisch bent.
    Ik hoop ook dat we elkaar de 20e zullen zien. Da's al best gauw hè.
    Daar is zo'n mooi gezegde voor; ijs en wederdienende ;)
    Wat lief van Zwaluw, zo'n mooi cadeau.

Omi, hoe is het met je zieke kleindochter? Ik heb haar al wel eens gezien op school hoor.

Jippie, wat lief van jou dat je zo bezig bent voor de zwangere Tibetaanse. Nu maar hopen dat de laatste loodjes goed gaan en de bevalling ook.

19. gertine
    Afbeelding van gertine

madelief heel veel sterkte met je kastje ik hoop dat je er veel aan hebt
    ik vind het ontzettend lief van zwaluw zo'n prachtig tuindagboek en nog vol madeliefjes
    trouwens die ik van jou heb gehad bloeien nog steeds

och tijsje moe moe moe moe heeft dat een oorzaak? of gewoon te veel gedaan

sol omnibus lucet

20. Madelief s

Onderstaand artikel stond in de nieuwsbrief Ziekenhuis .nl die ik toegestuurd krijg per mail.

Reumapatiënt gebaat bij vroege diagnose

Patiënten met beginnende reuma zijn veel beter af als ze binnen twaalf weken na het begin van de klachten behandeld worden. Dat blijkt uit onderzoek van dr. Annette van der Helm en collega's van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC), dat is gepubliceerd in het tijdschrift Arthritis and Rheumatism. Om die reden is de afdeling Reumatologie van het LUMC afgelopen september begonnen met een inloopspreekuur voor mensen met gewrichtspijn.

De onderzoekers keken bij een groep van 1.650 patiënten met gewrichtsontstekingen hoeveel tijd er verstreek tussen het ontstaan van de klachten en de start van de behandeling door een reumatoloog. Bij slechts 31 procent van deze groep patiënten was die termijn onder de twaalf weken. Bij een subgroep van 600 patiënten met reumatoïde artritis onderzochten de LUMC'ers welke effecten een latere start van de behandeling had op het verloop van de aandoening. Die effecten bleken aanzienlijk. Patiënten die binnen twaalf weken na het ontstaan van de klachten behandeld werden, hadden na zes jaar bijna de helft minder schade aan de gewrichten. Bovendien hadden ze bijna twee keer zoveel kans om in een zogenoemde medicijnenvrije remissie te komen, dat wil zeggen: zelfs zonder gebruik van medicijnen geen last meer te hebben van de ziekte.

Ziekte en behandeling
    Bij reuma en aanverwante aandoeningen ontstaan er ontstekingen in de gewrichten die pijnlijk zijn en tot gewrichtsschade kunnen leiden. De afgelopen vijftien jaar is er veel veranderd in de behandeling van reuma. De geneesmiddelen tegen reuma die het ziekteverloop beïnvloeden (DMARD's), zoals methotrexaat en infliximab, verminderen de ontstekingen effectief en bij een deel van de patiënten verdwijnt de reuma zelfs, vooral wanneer de behandeling direct gestart wordt.

Vertraagde diagnose
    Van alle patiënten met een gewrichtsontsteking heeft de groep patiënten met reumatoïde artritis de meeste vertraging tussen de eerste klacht en het eerste bezoek aan de reumatoloog. Dit komt vooral doordat de klachten bij deze groep vaak sluipend of geleidelijk beginnen. Vaak zijn zowel de patiënt als de huisarts niet direct gealarmeerd. Daarnaast zit de gewrichtsontsteking veelal in de kleine gewrichten van handen en voeten. Ontsteking in deze gewrichten is vaak subtiel en, zeker in een vroeg stadium, moeilijk te herkennen.

Bron: LUMC
    geplaatst op 7-10-2010
    Advertentie

Madelief s wijzigde dit bericht op 08-10-2010 14:17 met 2%

21. tijsje
    Afbeelding van tijsje

quote:
    och tijsje moe moe moe moe heeft dat een oorzaak? of gewoon te veel gedaan
    Eh, dat heet fibromyalgie Gertine :gaap:

Madelief, interessante uitkomst van een interessant onderzoek. LUMC is niet ver bij mij vandaan. Gelukkig kom ik er niet zo vaak :)

22. Madelief s

Maar je weet het nu hè Tijs, bij de minste gewrichtsklachten.Go!!!
    Sterkte met de moeheid en de fibro. Ik ben vandaag uitgenodigd voor de griepprik in November. Wat gaat die tijd toch snel.Verleden jaar heb ik alleen de mexicaanse genomen en prompt heb ik fikse griep gehad met hemelvaart, dus ik neem hem wel.

23. OMI64
    Afbeelding van OMI64

Tijsje ik heb het gehoord van kleindochter. Maar vandaag was ze er weer???? Dus je hebt haar nu gezien Lijkt niet op haar oma. Meer op haar vader.Vervelend dat je zo moe bent Probeer het weekend een beetje bij te komen kan niet altijd natuurlijk Maar het is het proberen waard.sterkte ermee.
    Interresant stukje Madelief van het LUMC Mijn beide dochters worden daar behandeld voor reuma. Maar ze zijn niet zo gek op fybro patienten. Ik heb ook weer een uitnodiging voor de griep prik gehad Ik neem hem ook maar weer Hoewel ik in januari wel de griep heb gehad. Maar eerst moet mijn verkoudheid over zijn.
    fijn weekend allemaal.

24. zwaluw
    Afbeelding van zwaluw

Madelief fijn dat je het mooi vindt.
    Hoe gaat het met je pijnkastje?
    Goed artikel over reuma. De inhoud is me eigenlijk wel bekend. Het probleem is dat zowel de arts als de patient in de eerste weken niet aan reuma denkt, zeker niet als de patient jong is, maar aan een blessure.
    Joek kleinzoon is nog heel jong, maar kan al doen alsof hij groot is. En dat zonder tekst, Die vult zijn moeder in. Ja, ze schrijft heel grappig.
    Ik heb nog nooit een griepprik genomen en doe dat nu denk ik ook niet. Alleen vorig jaar de Mexicaanse prik gehaald, maar dat bleek eigenlijk overbodig, toch?
    Ik heb gisteren veel gelopen en gestaan, dus vandaag blijf ik maar binnen. Jammer van het lekkere weer. Ik gebruik mijn tijd nuttig om een praatje voor te bereiden dat ik donderdag moet houden voor het Sociaal Platform van mijn dorp over vluchtelingen. Ik heb de tekst uitgeschreven en die wil ik nu uit mijn hoofd leren.
    Gisteren was ik naar een concert van Denise Jannah. Dat was genieten. Wat een leuke vrouw en wat een stem!
    Fijne zondag allemaal.

25. joek
    Afbeelding van joek

Zwaluw, we zijn vandaag weer door je mooie dorpje gereden. Wat pittoresk is alles toch daar!
    Ik haal mijn griepprik wel. Ik wil gewoon liever niet ziek worden, daar heb ik geen tijd voor. Hoewel mijn laatste griep van mijn 18de dateert en ik de griepprik nog maar een paar jaar neem. Maar goed, ik kan geen ziekte gebruiken.

Vandaag dus heerlijk motorgereden. Voor de laatste keer voor de winterstop waarschijnlijk. Nog lekker even in het zonnetje op een leuk dorpspleintje gezeten met een cappuccino erbij. Heerlijk.

Madelief, hoe gaat het nu met de Tens? Klopt het dat deze helemaal ingeregeld moet worden op jou persoonlijk? Ik hoop dat je er veel baat bij hebt.

Tijsje, dankzij open huis hebben wij ons huis toch redelijk snel verkocht. Uiteraard zijn er toch elke keer weer kosten aan verbonden, maar als je dan het huis wat sneller verkoop is het misschien de moeite waarde.
    Zijn er bezoekers geweest?

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x