- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 22 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 09-10-2010 10:20.
Speklapjeskruiden
- Geplaatst op woensdag 01 september 2010 17:23ikbenbobby
Speklapjeskruiden van Silvo
Ik kan het in Australië niet krijgen en ik wil proberen om zelf de kruiden te mengen. Wie heeft er een busje in de kast staan en kan even kijken wat er precies in zit?
Bedankt!Moderator1 wijzigde dit bericht op 01-09-2010 17:24 met 9%: Oorspronkelijke topictitel toegevoegd\"Eenzaamheid en het gevoel van niet gewenst te zijn, vormen de verschrikkelijkste armoede\". Moeder Teresa - Geplaatst op donderdag 02 september 2010 13:34Boekenwurm
Het is ook in zakjes te koop en ik zal even voor je kijken vandaag of morgen - Geplaatst op vrijdag 03 september 2010 15:37ikbenbobby
Alvast bedankt boekenworm!\"Eenzaamheid en het gevoel van niet gewenst te zijn, vormen de verschrikkelijkste armoede\". Moeder Teresa - Geplaatst op vrijdag 03 september 2010 15:56melisahallo Bobby, ik marineer mijn speklapjes altijd met diverse indische specerijen , wat ketjap en limoensap.
- Geplaatst op vrijdag 03 september 2010 16:32Boekenwurm
Komt ie;
Een zakje is 22 gram; en de ingrediënten staan in deze volgorde ; en voor zo ver ik weet zit er het meest in van wat vooraan staat , en dan in aflopende volgorde zo verder. Dus staat zout vooraan; dan zit dat het meest erin, dan paneermeel, enz. Peterselie dus het minst.
Ingrediënten;
Zout, paneermeel (met tarwe) , smaakversterker: E621,
komijnzaad,korianderzaad,fenegriekzaad, gemberwortel,
kurkuma, plantaardige olie, specerijen, peterselie.
Wat die specerijen zijn is dan zeker geheim?
Klantenservice; Silvo
postbus 64
3350 AB Papendrecht
www.silvo.nl
Fenegriek kun je hier kopen bij een Turkse supermarkt en natuurvoedingswinkels.
Het zijn gele korreltjes/steentjes. - Geplaatst op vrijdag 03 september 2010 22:35Vogelblij
Deze Specerijenrub van AH lijkt er wel op.
In elk geval zou je mengverhouding kunnen gebruiken.
Deze is meer voor gewoon vlees op de BBQ. O jee, er staat nog veel meer als je zoekt op "marinade". Hier is het resultaat van de gevonden mengsels. Ik ga zelf ook eens beter kijken. Ik ken er maar twee van. Hiermee moet het toch wel lukken.
Over het algemeen smaakt kerrie en een beetje ui er altijd wel lekker bij. Voor het geval dat het helemaal niet wil lukken.??? - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 13:53Lammie77
Even voor de duidelijkheid
E 621 is dus Natriumglutamaat, die niet zomaar even te koop is. Wil je dit toch verwerken, kun je het beste slagen bij een toko, die Vse-tin verkoopt.
Alhoewel ik me dan weer afvraag, Of dit de moeite is? Of dat een lief familie lid een doos met een zooitje zakjes opstuurt niet veel gemakkelijker is?Those who forget the past, Are condempt to repeat it! - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 14:01janneke1
Bobby, ik gebruik altijd Verstegen en daar zit in:
75% zout
specerijenkoriander,peper,gember,kurkuma,foelie,karwijzaad,kardemom,komijn,piment,chili,kruidnagel,venkelzaad,uienpoeder en 1,2% kruiden(fenegriek).
groetjes
Jannekejanneke1 wijzigde dit bericht op 04-09-2010 14:04 met 0%\"When there is no hope it is incumbent upon us to invent it.\" ~ Albert Camus ~ - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 14:05janneke1
nou ja zeg, mijn bericht past niet in de kolom, ik zie dat het doorloopt tot in de pijlerlijst
\"When there is no hope it is incumbent upon us to invent it.\" ~ Albert Camus ~ - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 14:08janneke1
ik probeer het nog een keer;75%zout, specerijen(koriander,peper,gember,kurkuma,foelie,karwijzaad,kardemom, komijn,
piment,chili,kruidnagel,venkelzaad)uienpoeder en 1,2 %kruiden(fenegriek)
Geen smaakversterkers verder.janneke1 wijzigde dit bericht op 04-09-2010 14:09 met 7%\"When there is no hope it is incumbent upon us to invent it.\" ~ Albert Camus ~ - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 14:09marian38
Ik gebruik altijd kipkruiden op mijn speklapjes. Naar een idee van mijn moeder omdat zij dat ook altijd doet.BEGIN DE DAG MET EEN LACH - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 17:08dalton

Volgens mij mag je geen etenswaren naar Australië sturen, die worden allemaal vernietigd vanwege allerlei besmettingsgevaar volgens mij. (kijk maar naar bordercontrol op tv, daar worden dat soort dingen allemaal in beslag genomen)quote:Lammie77 schreef op 04 september 2010 @ 13:53:
Even voor de duidelijkheid
E 621 is dus Natriumglutamaat, die niet zomaar even te koop is. Wil je dit toch verwerken, kun je het beste slagen bij een toko, die Vse-tin verkoopt.
Alhoewel ik me dan weer afvraag, Of dit de moeite is? Of dat een lief familie lid een doos met een zooitje zakjes opstuurt niet veel gemakkelijker is? - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 20:39Vogelblij
Als ik zo de samenstelling van kerrie-poeder bekijk dan komt dat een aardig eind in de richting. Zie uit wikipedia hierna:
De samenstelling van kerriepoeder varieert sterk. In elk geval zitten in kerriepoeder de volgende specerijen:
* gember, ook wel djahé genoemd
* kardemom
* koriander, ofwel ketoembar
* kruidnagel, ofwel tjenkeh
* kummel, ofwel karwij
* kurkuma of koenjit, dat de sterke gele kleur van kerrie veroorzaakt
* komijn, het Indonesische djinten
* zwarte peper
In varianten van kerrie kunnen onder meer ook de volgende ingrediënten toegepast worden:
* anijs
* foelie
* kaneel
* cayennepeper of andere scherpe pepersoorten
* fenegriek
* nootmuskaat
* zwart mosterdzaad
* maanzaad
* venkel
O ja, mosterd is ook lekker bij speklapjes. Dat aangevuld met andere specerijen en je komt aardig in de buurt van Silvo, maar dan echt van Bobby.??? - Geplaatst op zaterdag 04 september 2010 21:07Vogelblij
quote:Boekenwurm schreef op 03 september 2010 @ 16:32:
Komt ie;
Een zakje is 22 gram; en de ingrediënten staan in deze volgorde ; en voor zo ver ik weet zit er het meest in van wat vooraan staat , en dan in aflopende volgorde zo verder. Dus staat zout vooraan; dan zit dat het meest erin, dan paneermeel, enz. Peterselie dus het minst.
Ingrediënten;
Zout, paneermeel (met tarwe) , smaakversterker: E621,
komijnzaad,korianderzaad,fenegriekzaad, gemberwortel,
kurkuma, plantaardige olie, specerijen, peterselie.
Wat die specerijen zijn is dan zeker geheim?
Klantenservice; Silvo
postbus 64
3350 AB Papendrecht
www.silvo.nl
Fenegriek kun je hier kopen bij een Turkse supermarkt en natuurvoedingswinkels.
Het zijn gele korreltjes/steentjes.quote:janneke1 schreef op 04 september 2010 @ 14:01:
Bobby, ik gebruik altijd Verstegen en daar zit in:
75% zout
specerijenkoriander,peper,gember,kurkuma,foelie,karwijzaad,kardemom,komijn,piment,chili,kruidnagel,venkelzaad,uienpoeder en 1,2% kruiden(fenegriek).
groetjes
Janneke
Dat 75% zout of natriumglymide (????) dat zit niet in kerrie-poeder.
In mijn busje kerrie-poeder 50 gram van AH zit:
Koriander, kurkuma, komijn, fenegriek, zwarte peper, venkel, anijs en cayennepeper.
Van Conimex heb ik een potje 35 gram Ve-tsin (mono-natriumglutmaat) staan en dat smaakt en ziet er uit als zout.
Volgens mij is het met al deze informatie niet zo moeilijk om zelf een mix te maken. Volgens mij kan je zelfs op diverse kerrie-mengsels googlen voor de verhoudingen. Zoals dit bijvoorbeeld: In kerrie moeten minstens zeven specerijen voorkomen waaronder : cayennepeper, wat de scherpte bepaalt, kurkuma, wat de typische kleur geeft, verder : komijn, koriander, kaneel, piment, kardemom, kruidnagel, gember, venkel, foelie, mosterdzaad, peper, fenegriek ... Het is interessant om zelf eens te proberen om met behulp van afzonderlijke specerijen een kerriemengsel samen te stellen.
Kerriepoeder moet eerst gefruit worden in vetstof voordat het zijn volledig aroma kan afgeven. Bij de bereiding van een verse "curry" wordt ook ui, knoflook en gember gebruikt.
Ik vind het Silvo-mengsel en dat van Verstegen heel erg op kerriepoeder lijken met dan nog wat toevoegingen. Ik ken een recept met spek en oesterzwammen (maar champignons kan ook) en met een lente-uitje (of sjalotje) en kerriepoeder gebakken is het heerlijk.
EDIT: Verstegen heeft volgens mij heerlijke mixen zonder zout in afzonderlijke buisjes in een doosje. Die voor vis zijn in elk geval heerlijk.Vogelblij wijzigde dit bericht op 04-09-2010 21:21 met 7%??? - Geplaatst op zondag 05 september 2010 10:36ikbenbobby
Leuk om zoveel reacties te zien. Ik ga expirementeren. Het enige wat ik niet in huis heb is fenegriekzaad. Ik had ook geen idee wat dat in het engels is dus ik heb het opgezocht. Het is fenugreek seed. Daar heb ik ook nog nooit van gehoord,
Maar ik ga van de week is bij supermarktkruiden kijken.
Mijn moeder stuurt wel regelmatig dingen op en de dozen worden bijna altijd opengemaakt en gecontroleerd. Er is nog maar een keer voorgekomen dat er iets uitgehaald is. Dat was een cakemix, maar verder, koffie, drop, hagelslag, oliebollenmix komt allemaal zonder problemen door de douane heen.
Nogmaals bedankt!\"Eenzaamheid en het gevoel van niet gewenst te zijn, vormen de verschrikkelijkste armoede\". Moeder Teresa - Geplaatst op zondag 05 september 2010 18:20Boekenwurm
Wat ik nou niet snap; is , dat als iemand specifiek vraagt om de samenstelling van Silvo , dat er dan allerlei kruidenmengsels voorbij komen.
Lijkt me lief bedoelt; maar was niet de vraag.
Ik wilde je zelf al een zakje opsturen, maar ik schrok van de portokosten.
Net boven de 20 gram zou dat 1,90 kosten buiten Europa.
Ik had nog een visioen dat jij mij dan een heerlijke Australische mix zou terugsturen..
, maar zo kan het ook.
En kun je zelf aan de gang.
Dat fenegriek is hier in NL dus niet in de supermarkt te koop, maar wel bij natuurvoedingswinkels, en bij een Turkse super. Dille en kamille had het ook, maar wegens gebrek aan belangstelling zijn ze er mee gestopt vertelden ze mij laatst, toen ik kwam om een nieuw zakje.
Ik hoop dat het je lukt, en anders moet je moeder je maar bevoorraden.
Ik kan me best voorstellen dat je soms snakt naar een ouderwets smaakje, van vroeger!Boekenwurm wijzigde dit bericht op 06-09-2010 13:18 met 0% - Geplaatst op zondag 05 september 2010 23:10Vogelblij
quote:Boekenwurm schreef op 05 september 2010 @ 18:20:
Wat ik nou niet snap; is , dat als iemand specifiek vraagt om de samenstelling van Silvo , dat er dan allerlei kruidenmengsel voorbij komen.
Lijkt me lief bedoelt; maar was niet de vraag.
Ik wilde je zelf al een zakje opsturen, maar ik schrok van de portokosten.
Ik had nog een visioen dat jij mij dan een heerlijke Australische mix zou terugsturen..
, maar zo kan het ook.
En kun je zelf aan de gang.
Dat fenegriek is hier in NL dus niet in de supermarkt te koop, maar wel bij natuurvoedingswinkels, en bij een Turkse super. Dille en kamille had het ook, maar wegens gebrek aan belangstelling zijn ze er mee gestopt vertelden ze mij laatst, toen ik kwam om een nieuw zakje.
[afbeelding]
Ik hoop dat het je lukt, en anders moet je moeder je maar bevoorraden.
Ik kan me best voorstellen dat je soms snakt naar een ouderwets smaakje, van vroeger!
Ik vind alle reacties zeer zinvol.
Silvo heeft namelijk een kerrie-mengsel met veel zout in die zakjes voor speklapjes zitten.
Verstegen heeft ook zo'n kerrie-mengsel voor speklapjes en daar staan de ingrediënten op die niet genoemd zijn.
Jammer, dat die informatie niet door iedereen wordt opgepikt.
Het scheelt ook nog in de prijs.
Gewoon informatie krijgen wat ook lekker is bij speklapjes geeft goede informatie. Bobby vroeg namelijk om de inhoud omdat ze het zelf wilde maken. Ik hoop dat het hiermee lukt.
Bobby, smakelijk eten!!
EDIT: Kijk eens naar ingrediënten van kerrie-mengsels in de winkel en dan zul zien dat ook zijn met fegeneriek er in. Dat gekochte kerrie-mengsel zou je als basis kunnen gebruiken en kunnen aanvullen met zout en uien bijvoorbeeld. Eventueel ook peterselie wat in Silvo ook zit.Vogelblij wijzigde dit bericht op 05-09-2010 23:14 met 7%??? - Geplaatst op zondag 05 september 2010 23:21Vogelblij
P.S.: Het is heel leuk en spannend om zelf mixen te maken. Het geeft veel voldoening, want het is zelf gemaakt. Het is heel leerzaam en je ontwikkelt je smaak en het maakt een creatieve kok van je. Na verloop van tijd kan je zelf lekkere mixen verzinnen.??? - Geplaatst op dinsdag 07 september 2010 16:50ikbenbobby
quote:Boekenwurm schreef op 05 september 2010 @ 18:20:
...Ik wilde je zelf al een zakje opsturen, maar ik schrok van de portokosten.
...
Ik heb al zitten denken wat ik je terug kan sturen. Een zakje australische bush dukkah misschien? Of een klein potje Vegemite, persoonlijk miste ik Tim Tams het meest toen ik na een australische periode weer in Nederland woonde maar manlief deed een moord voor Vegemite.
En nog even terzijde, ik ben blij met alle reacties, ik ga de Silvo kruiden zelf proberen te imiteren maar alle andere ideeen zijn ook welkom.ikbenbobby wijzigde dit bericht op 07-09-2010 16:52 met 10%\"Eenzaamheid en het gevoel van niet gewenst te zijn, vormen de verschrikkelijkste armoede\". Moeder Teresa - Geplaatst op donderdag 09 september 2010 01:02silvia
Wat ook heel lekker is op speklapjes, en ander varkensvlees, wat zout en peper, en insmeren met mosterd! - Geplaatst op donderdag 09 september 2010 12:06Vogelblij
quote:silvia schreef op 09 september 2010 @ 01:02:
Wat ook heel lekker is op speklapjes, en ander varkensvlees, wat zout en peper, en insmeren met mosterd!
Ja, dat hoort bij mijn standaard-uitrusting.
Ook lekker bij knakworst en zuurkool en kaas. Zelfs i.p.v. boter bij een broodje visstick (ik ga zo meteen eten.)??? - Geplaatst op zaterdag 09 oktober 2010 10:18Hancoola
De chinese 5 spicesmix komt aardig in de buurt. - Geplaatst op zaterdag 09 oktober 2010 10:20Hancoola
En, Ras El Hanout een Marrokaanse kruidenmix is ook errrug lekker.
Dit onderwerp heeft 22 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 09-10-2010 10:20.
Speklapjeskruiden