Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Werk & Studie
  4. Libelle brief 35 - Nergens terecht

Dit onderwerp heeft 4 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 29-10-2010 22:24.

Libelle brief 35 - Nergens terecht

Ga naar een onderdeel
  1. internetredactie
    Afbeelding van internetredactie

De volgende brief stond in Libelle 35.

Nergens terecht
    Hierbij wil ik graag reageren op het artikel over ZZP’ers (zelfstandigen zonder personeel) in Libelle 21. Weer wordt er gesproken over de minder aantrekkelijke aspecten van ZZP’er zijn, zoals de collectieve sociale zekerheid. Er wordt gezegd dat dat zo duur is, maar voor andere bedrijfstakken is het net zo duur en die kunnen ook nergens
    terecht. Mensen die een bedrijf runnen, zoals een winkel zonder personeel of een agrarisch bedrijf moeten ook zelf zorgen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

En hun pensioen wordt ook niet geregeld. Kun je dit allemaal niet betalen – of wil je dat niet – dan is dat je eigen risico. Je moet er niet vanuit gaan dat de overheid het wel zal regelen. Je wilt graag als ondernemer worden gezien, handel daar dan ook naar. 
    J. Baltus

U kunt hieronder reageren op deze brief.

2. Tineke1412
    Afbeelding van Tineke1412

Het zijn van ZZP-er is niet erg aantrekkelijk. Mijn echtgenoot heeft anderhalf jaar lang aan de weg getimmerd, met als resultaat, nul,nul!
    En maar netwerken en maar hopen op opdrachten. Een arbeidsongeschiktheidsverzekering was erg duur, die heeft hij niet afgesloten, een aansprakelijkheidsverzekering, ook niet te betalen, uurtarieven die drastisch naar beneden zijn geschroefd, je houdt er niets aan over. Gelukkig heeft hij sinds 1 maand weer een vaste baan, je weet niet hoe gelukkig ik daarvan werd. Weer regelmaat, geld wat iedere maand binnenkomt. Ik vind het prima zo.
    Tineke

3. janneke2
    Afbeelding van janneke2

Eh - wie zegt, dat ZZP'ers "graag" ondernemen?
    Vaak gaat het om bijv. werkende moeders, die van hun bedrijf niet de ruimte krijgen om zelf hun tijd in te delen.
    Dan kan een eigen bedrijfje starten zin hebben.

Maar ook voor wie "graag ondernemer is": bedenk wel, dat je bepaalde faciliteiten niet hebt, die je in loondienst wel had/ kunt hebben. (Pensoien, ziektegeld, arbeidsongeschiktheid.)
    Niet zelden zie je, dat ZZP'ers 'onder de marktprijs duiken' - maar dat dat simpelweg "kan" omdat ze bezuinigen op dit soort zaken.
    Een vorm van oneerlijke concurrentie.

En: in de SER gaan er stemmen op, om deze dappere ondernemers die weinig bescherming hebben op de arbeidsmarkt, op een of andere manier "te bedanken" voor hun durf, ijver en doorzettingsvermogen, want daar spint ons alle economie wel degelijk goed garen bij...

(Want "de ondernemer" die hoofd is van een grote of middenbedrijf heeft een buffer. Als het slecht gaat, ontsla je je werknemers. En vaak heeft men ook meerdere buffers: veel productiemiddelen, belastingvoordeel, koopsompolissen etc.
    Als ZZP-er: gaat het slecht dan zul je je huis moeten verkopen oid.)

4. janneke2
    Afbeelding van janneke2

quote:
    [b] de collectieve sociale zekerheid. Er wordt gezegd dat dat zo duur is, maar voor andere bedrijfstakken is het net zo duur en die kunnen ook nergens terecht.

Tja - is de collectieve sociale zekerheid duur?

Och - de ziektekosten stijgen jaarlijks. In geld uitgedrukt is het duur.

Maar economie gaat wat mij betreft over mensen. Als je kijkt, hoeveel zorg we kunnen verlenen (en hoeveel zorg eignelijk nodig is, maar "nog" niet betaald kan worden) dan denk ik: dat geld wordt goed besteed.
    Die sociale zekerheid is helemaal niet duur, die maakt het leven een stuk aangenamer. Dat heb ik er graag voor over...

5. werkende mama
    Afbeelding van werkende mama

quote:
    internetredactie schreef op 26 augustus 2010 @ 11:09:
    De volgende brief stond in Libelle 35.

Nergens terecht
    Hierbij wil ik graag reageren op het artikel over ZZP’ers (zelfstandigen zonder personeel) in Libelle 21. Weer wordt er gesproken over de minder aantrekkelijke aspecten van ZZP’er zijn, zoals de collectieve sociale zekerheid. Er wordt gezegd dat dat zo duur is, maar voor andere bedrijfstakken is het net zo duur en die kunnen ook nergens
    terecht. Mensen die een bedrijf runnen, zoals een winkel zonder personeel of een agrarisch bedrijf moeten ook zelf zorgen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering.

En hun pensioen wordt ook niet geregeld. Kun je dit allemaal niet betalen – of wil je dat niet – dan is dat je eigen risico. Je moet er niet vanuit gaan dat de overheid het wel zal regelen. Je wilt graag als ondernemer worden gezien, handel daar dan ook naar. 
    J. Baltus

U kunt hieronder reageren op deze brief.

Zeer kort door de bocht door J. Baltus, een ZZP'er is meestal iemand die bij een reorganisatie, faillissement op straat is komen te staan, en door meestal zijn/ of haar leeftijd (45+) niet meer aan een baan in loondienst komt, of door een werkende moeder die haar uren niet afgestemd krijgt op de schooltijden van haar kinderen, dit zijn niet de mensen met het grote geld, en waar voor zichzelf beginnen een hele grote maar noodzakelijke stap is, dan kun je meestal de hoge premie's voor arbeidsongeschiktheid, pensioen e.d. niet betalen, Ook hun ziektekostenverzekering stijgt door het werkgeversgedeelte wat ook voor hun rekening komt via de belastingdienst. Tel daarbij op de kosten die het opstarten van een bedrijf met zich meebrengen, en de normale risico's dan mag je als overheid best coulant zijn naar deze durvers!
    Iemand die ervoor kiest om te werken en niet zijn handje op te houden, die verdient steun en hulp. (net als die alleenstaande werkende ouder!)