Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Gezondheid & Psychologie
  4. Libelle brief 34 - Leven zonder plichten

Dit onderwerp heeft 2 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 19-08-2010 22:11.

Libelle brief 34 - Leven zonder plichten

Ga naar een onderdeel
  1. internetredactie
    Afbeelding van internetredactie

De volgende brief stond in Libelle 34.

Leven zonder plichten
    Mijn schoonmoeder zei jaren geleden: “Nu moeten we genieten van die kleintjes, straks hebben ze geen zin meer om naar opa en oma te gaan.” Ik zette daar toen mijn vraagtekens bij. Alle kleinkinderen waren dol op ze en het waren ook wel de leukste opa en oma die ik me kon voorstellen. Niks was ooit te gek, alles kon en mocht en ze deden de leukste dingen met ze. Wie zaait die oogst, toch? Maar ik herinnerde me dat ik inderdaad nooit van harte bij mijn oma op visite ging toen ik op de middelbare school zat. Terwijl zij en mijn opa wel echt favoriet waren toen ik klein was. Mijn kinderen gaan nu ook naar de middelbare school en ik zie en weet dat ze het druk hebben.
    Leren, vrienden, sporten, opgroeien. Toch gaan ze allebei bijna elke week een middag naar opa en oma. Mét plezier en zonder enig plichtsgevoel. Ze gaan ook nooit op dezelfde dag van de week, want daar houden opa en oma niet van: “Het moet wel vrijblijvend blijven!” En misschien is dat wel hun geheim. Ze hebben er een kunst van gemaakt om het leven ‘plicht-vrij’ te houden: alles mag, als het maar leuk is.
    Ellen Overdijk

U kunt hieronder reageren op deze brief.

2. cxcdfd
    Afbeelding van cxcdfd

Als kinderen graag en vaak naar opa en oma gaan ligt dat meestal aan de manier waarop hun ouders over de grootouders spreken en met ze omgaan. Als dat liefdevol is houden de kinderen van hun grootouders, als ze regelmatig gemopper horen over hoe ze zijn en leven, zijn kinderen solidair met de ouders en zullen ze niet graag gaan.

3. jippie_
    Afbeelding van jippie_

Wij willen ook helemaal geen druk leggen bij de kleinkinderen. Vroeger kon hier idd ook alles. We hebben wat tenten gebouwd in de kamer.Kuki, je hebt gelijk. Het ligt zeker aan de ouders van de kleinkinderen.
    Maar ook ligt het aan de leeftijd van de kinderen. Onze oudste kleindochter heeft vele vakanties hier doorgebracht, maar nu ze 16 is, is haar belangstelling op andere dingen gericht. Dat begrijp ik ook best. Ook wonen ze te ver weg om eens even aan te komen lopen.
    De kleinzonen vinden het nog altijd heerlijk om hier te komen. Ze worden dan natuurlijk lekker verwend. Daar zijn opa's en oma's toch voor? Deze jongens bellen ook spontaan op, maar dat is anders bij de kleindochters.
    Ik moet zeggen dat onze 2 zonen ook heel verschillend zijn. Ook hun vrouwen en dat speelt natuurlijk ook mee.
    Jongste zoon is getrouwd met een spaanse en die stelt het familiegebeuren heel erg op prijs.

jippie_ wijzigde dit bericht op 19-08-2010 22:12 met 8%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x