Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Gezondheid & Psychologie
  4. Libelle brief 32 - Nooit meer mijn oude leven terug

Dit onderwerp heeft 8 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 16-08-2010 23:19.

Libelle brief 32 - Nooit meer mijn oude leven terug

Ga naar een onderdeel
  1. internetredactie
    Afbeelding van internetredactie

De volgende brief stond in Libelle 32.

Nooit meer mijn oude leven terug
    Het is alweer een tijdje terug, toch wil ik graag nog reageren op het artikel ‘In de wachtkamer van de oncoloog’ (Libelle 15). Het hoofdartikel eindigt met de zin: ‘Kuur vijf, nog maar zeven te gaan. Nog even en ze heeft haar oude leven weer terug.’ Die zin bevreemdt mij. Ook al is de kanker genezen, dat oude leven komt wat mij betreft niet terug. In 1983 was ik zelf in behandeling voor de ziekte van Hodgkin en sindsdien ben ik ‘in klinische remissie’. Dat wil zeggen dat er na lichamelijk onderzoek geen klachten meer zijn. Maar nog dagelijks ondervind ik de gevolgen van de bestralingen en chemokuren. Ik heb sterk verminderde longcapaciteit, schildklierproblemen, voortdurend een brandend gevoel in m’n mond, maar het ergst is de chronische hoofdpijn die ik aan de bestraling heb overgehouden. Daar kamp ik inmiddels al dik 26 jaar mee. Uiteraard heb ik van alles geprobeerd, maar niets helpt en ik moet er dus mee leven. Er zijn veel mensen tegenwoordig die de ziekte overleven en daardoor worden geconfronteerd met de gevolgen van de behandeling op lange termijn. Het leven gaat dus niet ‘gewoon’ door na kanker.

Lucia Hogervorst

U kunt hieronder reageren op deze brief.

2. boskonijn
    Afbeelding van boskonijn

Kuur 5 , nog maar 7 te gaan en dan heeft ze haar oude leven weer terug, is een opmerking van iemand die niet weet waarover hij of zij het heeft.
    Bij mijn partner is de operatie nu 4 jaar geleden en de bestralingen 3 jaar , maar ook wij ( ja, ook ik ) ondervinden nog wekelijks de gevolgen van.......
    Ik denk wel dat de techniek verbeterd is na 25 jaar, ik hoor mijn partner nooit over hoofdpijn.
    Sterkte!
    gr, bk.

3. Maartje 44
    Afbeelding van Maartje 44

[quote]boskonijn schreef op 04 augustus 2010 @ 14:14:
    Kuur 5 , nog maar 7 te gaan en dan heeft ze haar oude leven weer terug, is een opmerking van iemand die niet weet waarover hij of zij het heeft.

IK ben het helemaal met je eens. De inpact en de littekens laten sporen achter.Je gaat verder met leven,maar het wordt nooit meer als daar voor.
    Sterkte en liefs Maartje

4. inekek
    Afbeelding van inekek

Inderdaad, ik ben het wel met je eens. Het leven kun je wel gewoon weer oppakken, maar van bijverschijnselen kun je heel lang last houden.
    Ik ging met een goede conditie de chemo's in, ging allemaal prima maar de enorme vermoeidheid die daarmee gepaard gaat! Nu 1 jaar later kamp ik daar helaas nog mee. Ik voel me goed, maar zodra ik wat doe ben ik meteen buiten adem en snel doodmoe. Dus nog steeds niet te veel ondernemen want dan lig ik daarna een week plat. Voor leuke dingen zoals verjaardagen, bioscoop, theater enz. eerst rusten anders trek ik het niet. Ik heb gelezen dat dit wel 1 jaar tot 3 jaar of zelfs langer kan duren. Had gehoopt dat het bij mij sneller zou gaan, maar helaas , je hebt het niet voor het zeggen. Wat bij de een wel lukt, lukt bij de ander niet. Maar de meesten onder ons klagen er niet over, wij willen niet zielig zijn, maar het is er wel!!!

5. Sasbas
    Afbeelding van Sasbas

Ik denk dat je leven niet alleen lichamelijk nooit meer wordt als daarvoor, maar ook geestelijk. Ik heb ruim 5 jaar geleden borstkanker gehad met 5 zware chemo's en bestralingen. Lichamelijk heb ik nog wel iets klachten (o.a. lymfe-oedeem, minder longcapaciteit), maar eigenlijk valt het wel mee. Maar geestelijk heb ik ook een "knauw" gekregen. Bijna iedere dag heb ik wel iets dat ik denk: "oh jee, het zal toch niet teruggekomen zijn of binnenkort terugkomen??".
    @inekek: heb je de cursus herstel en balans al gedaan? Daar hoor ik erg goede dingen over.

6. guido
    Afbeelding van guido

Beste Lucia,

Misschien dat mijn ervaring je een beetje kan helpen. Ik werd geraakt door je verhaal vandaar dat ik me heb laten registeren.
    Twee jaar geleden werd bij mij prostaatkanker geconstateerd, ik ben hiervoor geopereerd en vervolgens zeven weken lang elke dag bestraald Aanvankelijk ging het best goed met mij en ik dacht dat ik mijn oude leven weer op kon pakken. Tot de vermoeidheid toesloeg. Ik kwam nergens meer toe, sliep soms wel 12 tot 13 uur per dag en was alsmaar moe. 's Middags om een uur of vijf ging bij mij echt het licht uit. En zat ik op de bank te wachten tot ik naar bed mocht. Verschillende reguliere en alternatieve artsen bezocht er werd een tekort aan vit. b12 geconstateerd, ik kreeg direct een aantal injecties, het hielp niet. Ik heb homeopathische middelen gebruik, het gaf een kleine opleving. Niets hielp ik bleef maar zo moe.
    Tot ik van de zomer een boek las van een Iraanse arts. Die verklaart daarin hoe vele lichamelijke kwalen kunnen verergeren doordat we te weinig water drinken. IK heb zijn advies opgevolgd en drink nu voor elke maaltijd twee glazen water en twee uur na de maaltijd nog een glas. Omdat je door het vele drinken veel moet plassen adviseert hij ook om elke dag 3 tot 4 gram zeezout te gebruiken.
    Ondanks dat ik erg kritisch was, ik had al zoveel geprobeerd heb ik zijn advies opgevolgd. Na twee dagen kon ik al duidelijk merken dat het beter met me ging, na twee weken was ik nagenoeg de oude weer.
    Toen mijn dochter vlak daarna op bezoek kwam riep ze uit: "Pa, wat is er met jou aan de hand, je lijkt wel tien jaar jonger." En zo voel ik me ook. Gewoon door geen koffie en geen alcohol meer te gebruiken en water te drinken.
    Het boek heet simpelweg "Water, je bent niet ziek, je hebt dorst."
    Het heeft mij van mijn vermoeidheid, van mijn hoofdpijn en van mijn maagzuur afgeholpen.
    Ik zou zeggen probeer het, wellicht helpt het jou ook om de kwalen wat dragelijker te maken

7. turky
    Afbeelding van turky

Nooit meer mijn oude leven terug daar ben ik het helemaal mee eens.Zelf heb ik in 2007 kanker gekregen,ik heb hiervoor 15 bestralingen ondergaan.Hierdoor ben ik weer op nieuw in de overgang gekomen,waar ik nog dagelijks last van heb,tevens heb ik mij nooit meer gevoeld zoals voor de kanker.En ja je leven is nooit meer als voor de kanker.
    Gelukkig ben ik 2x per jaar onder controle en tot nog toe gaat het goed met mij,en is de kanker weg.
    Ik heb mijn leven weer opgepakt en geniet.

8. dollar
    Afbeelding van dollar

Lucia je hebt gelijk hoor ik kreeg in Juli 2003 eierstok kanker sep, geopereerd en 6 chemo kuren daarna controle.Maar je blijft toch wel moe.Dan denk je alles is goed maar mooi niet,Sep 2010 zes jaar later Borstkanker 18 keer bestralen,4 chemo om de 3 weken daarna 12 weken achter elkaar maar nog steeds erg moe, nu moet ik nog 20 keer om de twee weken,maar was wel 6 weken uit gesteld mijn hart pomp funcie was te laag,Dat mijn moeheid blijft,en ook de angst dat het niet over gaat want vermoeidheid is niet leuk.En ook nog lijmfe-oedeem krijg je er ook gratis bij.Dus je oude leven komt nooit meer terug.Groetjes Ina

9. dimormar
    Afbeelding van dimormar

Lucia, je hebt helemaal gelijk, het leven wordt na kanker nooit meer hetzelfde. Mijn man kreeg in 2006 keelkanker, er volgden 35 bestralingen.... 6 weken lang ieder dag naar het ziekenhuis, op vrijdag zelfs twee keer. Daarbij 2 maal chemo. Dit heeft al een impact op je lichaam en geest.
    Maar goed de tumor was weg...... tot 14 maanden later bij een controle de keel wel erg rood leek..... jawel.... weer een tumor, net zo groot als de vorige..... nu kon alleen nog maar het strottenhoofd verwijderd worden.... dat was op 15 januari 2008. Gelukkig gaat het nu goed, alleen die vermoeidheid..... dat houdt geloof ik nooit op. Mijn man is dan ook volledig afgekeurd voor zijn werk. Door zijn handicap, want dat is het wel zo'n stoma.... en de vermoeidheid kon hij zijn creatieve werk en het contact met klanten niet meer doen.
    Dus het leven weer "gewoon" oppakken, vergeet het maar.

dimormar wijzigde dit bericht op 16-08-2010 23:20 met 0%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x