- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 30 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 06-02-2012 21:12.
HSP en HSS, hoogsensitiviteit
- Geplaatst op vrijdag 30 juli 2010 19:47Kenau Simons Hasselaer

Waar dan, Mootje? Ik kan alleen de HSP tests vinden, waaronder die van 100 vragen die ik allang gedaan heb, enkele jaren geleden.quote:Mootje schreef op 29 juli 2010 @ 19:34:
Cootjelover: op deze site staat o.a. een HSS-test.
Cornlover: herkenbaar, er last van ondervinden, je wordt er afentoe dóódmoe van... ongewild!SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op zaterdag 31 juli 2010 11:02Cornflower
quote:Kenau Simons Hasselaer schreef op 30 juli 2010 @ 19:43:
Cornflower, ik herken wat je zegt over wat andere mensen (te) vaak zeggen. Trek me er niets meer van aan. Dat zegt nl meer over hen dan over mij en ik weet waar ik aan toe ben. Ik ben bewust een andere woning gaan zoeken en heb geluk: bovenste verdieping in nieuwbouw en dus goed geďsoleerd. Eindelijk kan ik weer gaan lezen en muziek luisteren. Al doe ik dat nog weinig, want ik weet ook dat ik zeker een jaar nodig heb om goed te wennen en te aarden hier. Maar over 4 jaar ben ik 65 en dan is hier alles naar wens ingericht, denk ik. En kan ik lekker onderuit naar muziek luisteren die ik fijn vind.
Ik probeer me er ook niet teveel van aan te trekken. Gelukkig lukt dat steeds beter. Maar ik merk wel dat ik dus niet meer zeg dat ik hooggevoelig ben, juist om de stempel te voorkomen.
Hebben jullie ook moeten leren om 'nee' te zeggen? Sinds ik weet waarom ik steeds zo moe ben, bekijk ik mijn agenda met andere ogen. Halve dagen werken is voldoende, en ik het weekend doe ik rustig aan. Een dagje shoppen in een drukke stad wordt gevolgd door een dagje bijkomen op de bank met een boek of een film.
Wij wonen ook in een nieuwbouwappartement en keken uit naar de goede isolatie, maar dat viel helaas tegen. Wie weet over een paar jaartjes een rustige eengezinswoning met een tuin. Dat laatste lijkt me zo fijn :-) - Geplaatst op zaterdag 31 juli 2010 19:05Kenau Simons Hasselaer
Ik denk dat ik wat woning geluk heb, maar ook wel wat betreft buren. De naaste buren zijn jong, maar hard werkend en hard studerend. Ik hoor ze absoluut niet. De benedenburen zijn wat rumoeriger, maar na wat ik heb meegemaakt de afgelopen 5 jaar, is dit helemaal niks...
Nee zeggen heb ik geleerd. en dat gaat best goed. De verrassing was dat best veel mensen positief reageren. Ze begrijpen meer dan je denkt en ze accepteren meer dan je denkt.
Ik praat er wel over, maar alleen in een situatie waar je met elkaar over dingen praat die er mee te maken kunnen hebben, desnoods zijdelings. Verrassend is dat je dan soms iemand blij ziet worden. Ze herkennen het. Die 5% waar de websites nog over praten geloof ik dan ook allang niet meer. Ik schat toch in dat het zeker om een kwart van de bevolking gaat in meer of mindere mate. En wat het ook is, het is zeer zeker geen schande. Draag je hoofd omhoog. Je mag trots zijn op je HSP. Naast alle negatieve kanten zul je ook de positieve kanten gaan ontdekken. Houden van stilte, echt intens genieten in de natuur of van mooie muziek en veel van de instrumenten kunnen horen die mensen die dit niet hebben, niet kunnen horen. Helemaal in een boek kunnen zitten.
Overigens: bijkomen na een drukke dag moet ik ook. Komende week krijg ik de uitslag van een ECG dat dubieus was. Kans bestaat dat het over moet. Gezien de gebeurtenissen ben ik niet verbaasd. Maar vervelend is het wel.Kenau Simons Hasselaer wijzigde dit bericht op 31-07-2010 19:07 met 8%SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op zaterdag 31 juli 2010 21:02Cornflower
De afgelopen weken en de komende week moet ik - ivm afwezigheid van een collega - wat van haar uren overnemen. Ik heb daar veel moeite mee. Ben niet gewend om fulltime te werken en heb bewust gekozen voor parttime toen ik de baan aannam.
Ik voel mezelf steeds 'drukker in mijn hoofd' worden. Hyperen, noem ik het. Kan er heel weinig bij hebben. Vandaag bijv., ik ben al de hele dag op het randje. Een verkeerde opmerking en ik steiger en het huilen staat me nader dan het lachen. Natuurlijk wist ik - voordat ik akkoord ging met fulltime - al dat het teveel was, maar je moet je collegae toch een beetje tegemoet komen, denk ik dan. Dus oké, dan maar.
Maar ondervind nu de consequenties: dit is meteen de laatste keer. Wie weet moet ik volgende keer inderdaad maar gewoon mijn mond open doen en vertellen waarom fulltime teveel voor me is. Wie weet heb je gelijk
Cornflower wijzigde dit bericht op 31-07-2010 21:04 met 0%: correctie - Geplaatst op zaterdag 31 juli 2010 22:28Kenau Simons Hasselaer
Zie inbox.SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op maandag 02 augustus 2010 20:16uyltje
Hoogsensitiviteit!
Ik ben mij aan het verdiepen in de term Hoogsensitiviteit en
zoek mensen die hier bekend mee zijn/ervaring mee hebben.
Welkom om te reagerenModerator1 wijzigde dit bericht op 03-08-2010 23:28 met 9%: Dit is een verplaatst bericht - Oorspronkelijke topictitel toegevoegd - Geplaatst op maandag 02 augustus 2010 20:57Pagan
"Beledigingen zijn de argumenten van hen, die ongelijk hebben." - Geplaatst op maandag 02 augustus 2010 23:35benthe

@Uyltje, hoever ben jijzelf met het 'verdiepen'? Met andere woorden: ik ben nieuwsgierig naar jouw eventuele beweegredenen, belevingen en ervaringen.quote:uyltje schreef op 02 augustus 2010 @ 20:16:
Ik ben mij aan het verdiepen in de term Hoogsensitiviteit en
zoek mensen die hier bekend mee zijn/ervaring mee hebben.
Welkom om te reageren - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 10:27Kenau Simons Hasselaer
Toch jammer dat er niet meer gereageerd wordt. Wat mij betreft mag het topic worden afgesloten.SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 10:32Mootje
quote:Kenau Simons Hasselaer schreef op 30 juli 2010 @ 19:47:
[...]
Waar dan, Mootje? Ik kan alleen de HSP tests vinden, waaronder die van 100 vragen die ik allang gedaan heb, enkele jaren geleden.
Hoi Kenau,
Op deze website staan enkele links naar tests waaronder deze t.b.v. HSS.~ If you are talking behind my back, you are in a good position to kiss my ass ~ - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 11:18amelie1967
Ik ontdek dat er op dezepijler nog een topic is over HSP en HSS. Het wordt wat verwarrend zo, vind ik.Moderator1 wijzigde dit bericht op 03-08-2010 23:30 met 0%: Topics zijn samengevoegdkalm aan en rap een beetje - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 11:23Mootje
Moderator: ik heb totáál geen idee waarom je mijn posting van zojuist verwijderde; ik liet nl. aan de topicopener zien dat er bij Gezondheid al een dergelijk topic met dit onderwerp staat:
http://forum.libelle.nl/forum/list_messages/51854
Mag dat ook al niet meer, medeforummers helpen?~ If you are talking behind my back, you are in a good position to kiss my ass ~ - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 14:10Kenau Simons Hasselaer
Zoiets wordt ook wel dare devils genoemd. Niets voor mij dus.
Evaluatie van de High Sensation Seeker test
Je bent wat meer beschouwend van aard, ingesteld op overweging. Je leidt het liefst een kalm leven. Je neemt geen grote risico's en je wil alles in één keer goed doen. Je leven is overzichtelijk en regelmatig. Je bent geen sensation seeker. Pas wel op dat je niet te teruggetrokken gaat leven. unquote
Voor dat laatste hoef ik niet bang te zijn. Druk genoeg met alle afspraken nalopen en vrienden ontvangen.SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op woensdag 04 augustus 2010 18:24Kenau Simons Hasselaer

En weer is 't zo dood als een pier, hier.quote:Kenau Simons Hasselaer schreef op 03 augustus 2010 @ 10:27:
Toch jammer dat er niet meer gereageerd wordt. Wat mij betreft mag het topic worden afgesloten.SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op zondag 08 augustus 2010 10:32Cornflower
Daar ben ik weer. Aan het bijkomen van een drukke periode. Vandaag heb ik eindelijk het idee dat ik weer aanwezig ben
Meditatie, ja, ik kan het eens proberen. Heb 't eens geprobeerd, maar te snel opgegeven, denk ik. Het klinkt wel als iets wat een positief effect kan hebben. Al zal een rustige omgeving daarbij ook wel helpen.
Over het algemeen ervaar ik niet zoveel hinder van hooggevoeligheid op persoonlijk gebied, zolang ik maar in de gaten houd dat ik niet teveel dingen inplan, rekening houdt met de tijd die ik nodig heb om bij te komen. Dan gaat alles prima. Al snappen sommige mensen niet 'dat je niet even op visite kunt komen als je die dag toch thuis zit te niksen'.
Toevoeging: Kenau Simons, ik ben juist blij met je tips over meditatie in mijn inbox!
Cornflower wijzigde dit bericht op 08-08-2010 10:33 met 6%: toevoeging - Geplaatst op zondag 08 augustus 2010 13:36Kenau Simons Hasselaer
Dankjewel. Graag gedaan.
SAMUEL TAYLOR COLERIDGE: Wat in de politiek met angst begint eindigt meestal in dwaasheid. - Geplaatst op zondag 08 augustus 2010 19:52cootjelover
quote:
oei, sorry luitjes, dat ik hier een hele poos niet meer geweest ben. ik zit op téveel forums, vrees ik.
ik ga es even kijken naar die hss test.
als het goed is krijg ik vanaf sept/okt alimentatie. (ben nl alleenstaand moeder) dan kan ik wellicht 28 uur blijven werken. zónder alimentatie móet ik wel fulltime werken, vrees ik. ik hoop nog es werk te vinden dat ik goed kan volhouden. (momenteel zit ik in een begeleidende baan, met behoud van uitkering, maar dat kan niet zo blijven natuurlijk, ik moet weer in een reguliere baan zien te komen, nou ja, beetje ingewikkeld verhaal, sorry)
fijn dat we hier kunnen bomen over hsp/hss.alles staat of valt met respect voor elkaar...... - Geplaatst op zondag 08 augustus 2010 19:59cootjelover
[quote]Kenau Simons Hasselaer schreef op 03 augustus 2010 @ 14:10:
Zoiets wordt ook wel dare devils genoemd. Niets voor mij dus.
Je bent wat meer beschouwend van aard, ingesteld op overweging. Je leidt het liefst een kalm leven. Je neemt geen grote risico's en je wil alles in één keer goed doen. Je leven is overzichtelijk en regelmatig. Je bent geen sensation seeker. Pas wel op dat je niet te teruggetrokken gaat leven. unquote
je ráád het niet!!! ik heb precies dezelfde uitslag... is deze test door meerderen gedaan? wellicht ís er maar één uitslag?? of moet je, om hss te zijn, alles met "zeer mee eens" beantwoorden?
nou ja, ik wilde toch die test doen, omdat ik me erin herkende, in de beschrijving bedoel ik. dat je aan de ene kant rust wilt en nieuwe dingen eng vind... aan de andere kant vind je snel dingen saai en wil je constant verandering....alles staat of valt met respect voor elkaar...... - Geplaatst op zondag 08 augustus 2010 21:18squireltje
Ik kreeg ook dezelfde uitslag van de test.
Dus zeg het maar !!!.
Je bent wat meer beschouwend van aard, ingesteld op overweging. Je leidt het liefst een kalm leven. Je neemt geen grote risico's en je wil alles in één keer goed doen. Je leven is overzichtelijk en regelmatig. Je bent geen sensation seeker. Pas wel op dat je niet te teruggetrokken gaat leven.Ik ben ik en niemand anders - Geplaatst op zondag 08 augustus 2010 23:09jippie_
ha,ha,ha, ik ook!!! Strange toch? - Geplaatst op zondag 08 augustus 2010 23:28benthe
Gut, ik ben ook zo, zegt de test .... - Geplaatst op woensdag 11 augustus 2010 09:49Cornflower
Misschien die test niet al te serieus nemen. Als iedereen dezelfde uitslag krijgt is dat op z'n zachtst gezegd: vaag. - Geplaatst op woensdag 18 januari 2012 12:13Pieternel2011
Hoogsensitief
Ik zoek info over bovengenoemd onderwerp, ook wel hooggevoeligheid genoemd. De site hooggevoelig.nl vind ik te zweverig, ik zoek praktische info, ben niet van dat nieuwe-tijds-denken, ben gewoon snel overprikkeld, schrik van harde geluiden en voel stemmingen van mensen haarscherp aan. Gewoon overgevoelig dus. Wie helpt met praktische tips? Muziek aan op de achtergrond helpt me geluiden van de kinderen te blokkeren, en ik ben gelukkig vaak alleen, maar dan nog. Een van de kinderen heeft het ook nogal.ModLibelle wijzigde dit bericht op 22-01-2012 22:19 met 2%: Dit is een verplaatst bericht | Oorspronkelijke topictitel toegevoegd - Geplaatst op woensdag 18 januari 2012 13:45ModLibelle
Beste Pieternel 2011,
Welkom op het Libelle forum!
Er bestaat echter al een soortgelijk topic: HSP en HSS, hoogsensitiviteit. Jouw (dit) topic zal daar binnenkort aan worden toegevoegd.
Met vriendelijke groet,
Forumteam Libelle.nlModLibelle wijzigde dit bericht op 18-01-2012 13:45 met 0%AlgemeneVoorwaarden | Forum@Libelle.nl - Geplaatst op maandag 06 februari 2012 21:12ees
Pieternel,
Er zijn best goede boeken over hsp waar ik heel veel aan heb gehad. Ik hou ook totaal niet van zweverig.
Ik vind het aardig lastig om hooggevoelig te zijn. Al heb ik van jongs af aan het toch wel een plaatsje heb kunnen geven. Mijn dochter is het ook, maar die heeft er heel erge moeite mee. Het leven is voor haar erg zwaar.
Hopelijk kan je een beetje je weg in deze drukke wereld vinden.
Dit onderwerp heeft 30 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 06-02-2012 21:12.
HSP en HSS, hoogsensitiviteit