Forum reacties

1. Libelle
  2. Forums
  3. Libelle Café
  4. Majesteit, ook namens ons...

Dit onderwerp heeft 967 reacties, en bestaat uit 39 pagina's. U bent momenteel op pagina last van 39.
De laatste reactie is geplaatst op 22-05-2012 13:04.

Majesteit, ook namens ons...

Ga naar een onderdeel
  1. springbokkie
    Afbeelding van springbokkie

Ik vrees dat het een Anglicisme is en komt van metal fatigue af. Metal fatigue veroorzaakt bijvoorbeeld dat vleugels van vliegtuigen afvallen en dergelijke.
    Als je een ijzertje vaak buigt dan breekt het, dat is matriaal-moeheid.

Ik vind het stukje over het kabinet ook zo goed Missie. Ik snap niet dat mensnen zomaar accepteren dat er miljoenen van de zorg af gaan. Zorg die iedereen zo hard nodig heeft, waar jaren voor gestreden is door nobele mensen.
    Dat gezwam over "ontwikkelingshulp moet, want dan genereren wij orders vanuit die landen." Nou echt niet!!! Het stimuleert corruptie, onderdrukking van de allerarmsten en nooit een gezonde economie in die landen.
    De Mugabe's gaan naar dure ziekenhuizen in Singapore en de rest crepeert. Ze hebben landgoederen en privé golfbanen in landen die blij zijn met hun zwart geld en doen een oogje dicht voor hun mensenrechtenbeleid.

springbokkie wijzigde dit bericht op 02-05-2012 09:17 met 8%
    Always be yourself - life's too short to be anyone else.

2. missmarple
    Afbeelding van missmarple

:duim: :love:

3. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

quote:
    springbokkie schreef op 02 mei 2012 @ 09:15:
    Ik vrees dat het een Anglicisme is en komt van metal fatigue af. Metal fatigue veroorzaakt bijvoorbeeld dat vleugels van vliegtuigen afvallen en dergelijke.
    Als je een ijzertje vaak buigt dan breekt het, dat is matriaal-moeheid.

Ik vind het stukje over het kabinet ook zo goed Missie. Ik snap niet dat mensnen zomaar accepteren dat er miljoenen van de zorg af gaan. Zorg die iedereen zo hard nodig heeft, waar jaren voor gestreden is door nobele mensen.
    Dat gezwam over "ontwikkelingshulp moet, want dan genereren wij orders vanuit die landen." Nou echt niet!!! Het stimuleert corruptie, onderdrukking van de allerarmsten en nooit een gezonde economie in die landen.
    De Mugabe's gaan naar dure ziekenhuizen in Singapore en de rest crepeert. Ze hebben landgoederen en privé golfbanen in landen die blij zijn met hun zwart geld en doen een oogje dicht voor hun mensenrechtenbeleid.

Het is juist OM die Mugabe's in die landen, dat het roer om moet in de ontwikkelingslanden met ontwikkelingshulp! Structurele hulp bieden, dus géén voedsel brengen, waarvoor de mensen al jaren generatie op generatie op hun hurken netjes in de rij op gaan zitten wachten: ontwikkelingshulp kan zoveel méér zijn! Zaden brengen, boeren helpen land te verbouwen, waterputten aanleggen, wc bouwen, klinieken bouwen ( allemaal met de bevolking en in overleg met de stamhoofden, zodat ze zich betrokken voelen) de mensen op die manier hun eigenwaarde terugggeven. Dát kan ook ontwikkelingshulp zijn. Nóóit geld geven, mensen dingen opnieuw leren. Microkredieten. Dat soort zaken!
    En áls er dan eindelijk vrouwen zijn, die met behulp van microkrediet wat ontwikkeld hebben: verkoop je het hier, als fairtrade artikel; dus ja, het loont wel degelijk ! En als er dan boeren zijn, die weer weten wat het is om hun stukje land te bewerken en hun eigen voedsel te verbouwen: dan loont het echt!
    Dus in die zin is ontwikkelingshulp prima!

Kiss slowly, laugh insanely, live truly, and and forgive quickly, (Paul Coelho)

4. springbokkie

Adoeseg dàt doort ontwikkelingshulp werkt, maar dat is niet wat de regering doet.

Leuke naam, trouwens: Indisch?

5. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Indisch vriendinnetje zegt het altijd als stopwoordje!

6. springbokkie

Aha :duim: :D
    Soedah!

springbokkie wijzigde dit bericht op 05-05-2012 21:41 met 23%

7. missmarple

Lieve beste Majesteit,

Ik zag U gisteren op tv bij de herdenkingsdienst op de Dam. Ik was trots op U. Prins Willem en Maxima deden het ook heel mooi. U zong het "Wilhelmus" heel goed mee....sommige mensen deden wat met de lippen bewegen maar kenden de tekst niet neem ik dan maar aan.
    Iets snap ik niet in die tekst, neem nou het eerste couplet:...of ja "iets" ik snap een heleboel niet in de tekst.

Wilhelmus van Nassouwe - 1e strofe -
    ben ik, van Duitsen bloed,
    den vaderland getrouwe
    blijf ik tot in den dood.
    Een Prinse van Oranje
    ben ik, vrij onverveerd,
    den Koning van Hispanje
    heb ik altijd geëerd.

Het klinkt heel kasteelachtig. Zo ook de woorden die ik van-de-week in de krant zag staan "Het heeft Hare majesteit de Koningin behaagd.....".Pats-boem dat zijn woorden die binnen spatten. Heerlijk om te lezen dat het U heeft "behaagd" om Jantje Piet of Kleuske een lint uit te reiken of tot ridder te slaan.....maar wie is nou die koning van Hispanje?

Ik ga slapen, mijn nachtpon heb ik al aan en mijn tanden zijn ook al gepoets. Welterusten,doeiiiii

missmarple wijzigde dit bericht op 06-05-2012 00:05 met 0%

8. springbokkie

Missie heb je geen geschiedenis gehad op school? Of leerden ze jullie dat juist niet? De Spanjolen hebben flink huisgehouden in Limburg en Brabant.

9. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

:?

10. missmarple

Het Wilhelmus (pas sinds 1932 het volkslied van Nederland) is geschreven tussen 1568 en 1572 (waarschijnlijk in de zomer van 1570). De auteur is waarschijnlijk Marnix van St. Allegonde, alhoewel sommigen beweren dat het Coornhert is geweest. De muziek is afkomstig uit Frankrijk, waar hij door Franse soldaten werd bedacht tijdens de belegering van de stad "Chartres" ten Zuiden van Parijs. Het is een naamdicht (of: acrostychon). Dat wil zeggen dat de eerste letters van elk couplet een naam of woord vormen. In het geval van het Wilhelmus is dit: Willem van Nassov

De Tachtigjarige oorlog
    De hoofdpersoon van dit lied, Willem van Oranje, werd in 1533 geboren in het Duitse graafschap Nassau. Op 11 jarige leeftijd erfde hij van zijn neef René van Chalon het prinsdom Oranje in Frankrijk. Karel V was in die tijd niet alleen koning van Spanje, maar ook heer der Nederlanden en keizer van het Duitse Rijk. Hij bepaalde dat Willem der erfenis alleen in ontvangst mocht nemen als hij zou worden opgevoed in Brussel. Zo kwam Willem van Oranje naar de Nederlanden. Omdat Karel V niet alleen heer der Nederlanden, maar ook koning van Spanje was moest Willem hem dus eren.

In 1555 droeg Karel V de regering over de Nederlanden over aan zijn zoon Filips II. Hem eerde Willem aanvankelijk ook, tot er grote problemen kwamen tussen deze Filips en de adel in de Nederlanden. In 1568 begonnen de Nederlanden een opstand tegen hun landsheer die uiteindelijk tachtig jaar zou duren.

In 1579 werden de zeventien Nederlanden door de Unie van Atrecht en de Unie van Utrecht in twee delen verdeeld. De Unie van Utrecht vormde een soort grondwet voor de de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, die bestond uit: Gelderland, Holland, Zeeland, Utrecht, Friesland, Overijssel en Groningen. De vergadering van de Unie of Staten-Generaal was samengesteld uit afgevaardigden van deze zeven gewesten. Het gewest Drente had wel een eigen bestuur, maar was niet geheel soeverein en stuurde geen afvaardiging naar de Staten-Generaal.

In 1581 werd Filips II door de Staten-Generaal niet meer als landsheer erkend. (Acte van Verlatinghe)

Bij de Vrede van Münster in 1648 erkende Spanje de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, de scheiding was definitief bevestigd.

11. missmarple

quote:
    springbokkie schreef op 06 mei 2012 @ 19:36:
    Missie heb je geen geschiedenis gehad op school? Of leerden ze jullie dat juist niet? De Spanjolen hebben flink huisgehouden in Limburg en Brabant.
    hihihi...ik wist het dat ik uitleg of antwoord op het stukje zou krijgen hihihi terwijl ik niet echt op antwoord zat te wachten. Tis dat ik bedoelde "wie is die koning van Hispanje nou eigenlijk?". Wij staan korter bij koningin Juliana en haar moeder koningin Wilhelmina dan bij iemand uit het jaar 1533. Iemand die in Limburg heeft "huisgehouden" zoals je zegt.Moeten we die eren?

Wij hebben nu een dijk van een vrouw op de troon zitten, koningin Beatrix. En toch word zij niet genoemd in het lied omdat het lied geschreven is tussen 1568 en 1572. Dat is geschiedenis wat in boeken hoort te staan...nu hebben we koningin Beatrix in levende-lijve...moeten we wachten tot dat er in het jaar 2580 iemand zingt dat hij koningin Beatrix altijd heeft geeerd?

Ik vind het Wilhelmus mooi, maar verruil de woorden "koning van Hispanje" maar voor "mooie koningin zonder franje".

12. springbokkie

Wauw wat een stuk geschiedenis!

Ik weet wel van Alva z'n bril en zo, en dat er in Brabant en Limburg veel Spaans bloed zit in de bevolking vanwege de 80-jarige oorlog.
    Van Alkmaar's ontzet en Leiden's ontzet vanwege de feesten.
    Poehee Missie chapeau!

springbokkie wijzigde dit bericht op 09-05-2012 18:48 met 0%

13. missmarple

quote:
    springbokkie schreef op 08 mei 2012 @ 22:03:
    Wauw wat een stuk geschiedenis!

Ik weet wel van Alva z'n bril en zo, en dat er in Brabant en Limburg veel Spaans bloed zit in de bevolking vanwege de 80-jarige oorlog.
    Van Alkmaar's ontzet en Leiden's ontzet vanwege de feesten.
    Poehee Missie chapeau!
    O Ja??? Serieus? Hebben veel Brabanders en Limburgers Spaans bloed? Olé..... Si
    Vandaar dat ik wel eens met een rode theedoek over het fietsstuur langs de weilanden fiets. :D

14. missmarple

Lieve beste Majesteit,
    Ik heb vandaag de Koekoek gehoord. Het klonk meteen een beetje zomers in Nederland. Maar de hele middag dat koekoekgeluid....tjonge jonge. Later hoorde ik een duif een soort koekoek/duif-geluid maken....nou spreek ik niet de taal-der-duif, maar een keer kort, twee keer lang en dan nog een keer kort lijkt op een geheimcode en betekend zoiets als "Koekoek, nou is het wel mooi geweest hoor". Behalve de komma dan hé, die heb ik er tussen gezet.
    Majesteit, Ik wens U een fijne nachtrust, welterusten. Doekoek Doeidoei

15. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Lieve Majesteit,
    snapt U Missm nou nog? i.p.v. blij zijn dat de koekoek nog te horen is!
    Het wordt echt een zeldzaamheid hoor. Ik denk dat U erg blij word, als U de koekoek hoort!!

16. niejel
    Afbeelding van niejel

:lol:
    Je snapt het echt niet he Adoeseg? Alles is tegenwoordig maakbaar, dus de natuur moet dat ook worden.
    :idee: Knopje op die koekoek/duif dan kan hij aan en uit. Schakelaartjes voor het weer, regen aan of uit en een koordje aan de zon dan kan hij net zoals de lamp uit als jij dat leuk vindt. ;).

17. Adoeseg
    Afbeelding van Adoeseg

Of....je neemt een koekoeksklok..... :duim:

18. missmarple

quote:
    Adoeseg schreef op 10 mei 2012 @ 11:05:
    Lieve Majesteit,
    snapt U Missm nou nog? i.p.v. blij zijn dat de koekoek nog te horen is!
    Het wordt echt een zeldzaamheid hoor. Ik denk dat U erg blij word, als U de koekoek hoort!!
    antw MM: Koekoek - Cuculus canorus .Zeldzaamheid: vrij algemeen.
    Wel zeldzaam zijn de Kuifkoekoek en Geelsnavelkoekoek.

Ik vind het geluid echt zomers, daar kan geen koekoekklok tegen op. Ook een aan en uit schakelaartje zijn flut in de "wereld van de natuur".
    Bij ons 'in Limburg en Brabant' is de koekoek GEEN zeldzaamheid gelukkig...daar koekoekt de koekoek zelfs met een zachte G.

Onze lieve beste Majesteit geniet vast van de roep van de koekoek...zolang het maar niet tijdens de twee minuten stilte op de dam gebeurd...want dan is het "de damschreeuwerkoekoek". :D

missmarple wijzigde dit bericht op 10-05-2012 22:44 met 11%

19. springbokkie

Damschreeuwkoekoek. Een nieuwe soort zeer zeldzaam.

Hier hoor ik de koekoek ook regelmatig.
    Vroeger had ik een collega met die achternaam en hij was ook koekoek hoor! Hij had Asperger en was een zeer lastige man.

20. Moonlight 281
    Afbeelding van Moonlight 281

Ik hoorde de koekoek gisteren nog in het bos: vind het nog steeds een leuk geluid tussen alle vogelgeluiden.
    De spechten zijn bezig hun territorium af te bakenen: dat doen ze door héél snel en langdurig de "klopgeluiden" te maken, dus dan zijn ze niet bezig om een nest uit te hakken in een boom zoals ik altijd dacht, dit heb ik pas geleden nog gelezen.

Een leuk verhaal over "koekoek": in een wachtkamer werd iedere patiënt naar binnen geroepen door de assistente door de achternaam op te noemen. Ze keek dan om het hoekje de wachtkamer in en zei de naam van diegene die aan de beurt was.
    Zo kwam ze om het hoekje kijken en zei "koekoek": iedereen moest lachen maar er bleek dus iemand te zijn met de achternaam "Koekoek". :lol:
    Snappen jullie 'm?

Ik ga mijn winterjas aandoen om te gaan wandelen, het is helemaal bewolkt hier, geen zon te zien en brrrrrrrrr.

Roeli, zit je al aan het gebak?

21. missmarple

Lieve beste Majesteit,
    Ik hoorde zo straks iets op het nieuws...is het waar? Van Laurentien en die vis?
    Dat Laurentien de steur terug brengt....Wat heeft Laurentien met de steur te maken? Waarom was hij weg? waar was die vis al die tijd gebleven? Wou Laurentien die steur in de pan bakken en dan op een broodje doen? Of was Laurentien juist de redder van de steur? Fijn dat Laurentien de steur terug heeft gebracht. Heeft ze de glibberigge vis zelf in het water uitgelaten? Over hoeveel steuren gaat het? Heeft Laurentien die allemaal handmatig in het water gezet?
    Wat een vragen hé? Morgen komt Boer zoekt vrouw weer op tv. Gelukkig.
    Ik wens U een fijne moederdag!! Welterusten. doeiii

22. springbokkie

Moon, dat was een leuke anecdote over Koekoek.

Missie ik heb op TV gezien hoe ze de steur te water gelaten hebben. Hopelijk gaat het beter met 'm dan met de otters die ze in de Ooijpolder bij Nijmegen uitgezet hebben.

springbokkie wijzigde dit bericht op 13-05-2012 20:25 met 0%

23. missmarple

appeltjes van Oranje, pruimpjes van de bomen, Sinterklaas mag komen...

24. springbokkie

Hopelijk wordt het lekker warm zodat de pruimpjes lekker zoet rijpen.

25. missmarple

Lieve beste Majesteit,
    Afgelopen zondag is Robin Gibb gestorven aan darmkanker op 62-jarige leeftijd. Ik draaide vroeger en ook nu nog geregeld graag een plaatje van The Beegees. Gestorven nog voordat hij met pensioen kon gaan. Op die leeftijd hoop je toch nog te genieten van de iets-oudere-dag. Tenminste als men geen last krijgt van lichaamlijke ongemakken en lastige bazen tot de 67-ste verjaardag. Hoopt men nog samen met Charles Aznavour te zingen "Yesterday when I was young". Een tijdje geleden was "young" vooral bezig om de spieren stevig te trainen zodat de borsten en billen niet zouden gaan hangen als ze 62 zou worden. Met strakke billen en borsten kan men evengoed last hebben van een slap oorvlies, tranende ogen, spataderen, een slappe sluitspier, een hangbuik of weet ik veel wat er allemaal op het pad-van-de-oude-dag kan komen. Victoria Beckham houd haar huid jong (?) met schapenplacenta op haar gezicht te smeren....schapenplacenta dus. De decadente behandeling kost 400 euro onthult "The Sun". Volgens die krant is Victoria vast klant bij de kliniek van dokter Harold Lancer....en volgens die dokter word er alleen placenta van Nieuw Zeelandse schapen gebruikt. Die schapen 'wonen' ver van de bewoonde wereld. Dus een schaap wat nog nooit een face-lift heeft ondergaan, nooit een sportschool van binnen of buiten heeft gezien, nog nooit van een donorcodicil heeft gehoord, nog nooit een ijsje heeft gegeten, een schaap dat nog nooit een euro heeft bekeken, of radio heeft geluisterd en nog nooit een disco heeft bezocht is goed voor de huid van een wereldse-ster.
    knak.......ik geloof dat mijn klomp breekt...
    Ik zal een kaarsje opsteken voor Robin en zijn familie.
    doeiiii

missmarple wijzigde dit bericht op 22-05-2012 13:25 met 28%

x
duurt nog: 24:00:00
€54.95
€29.95
x x