- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Columns
- Slim met geld
- Testpanel
- Uit het blad
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Libelle Academy
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 236 reacties, en bestaat uit 10 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 10.
De laatste reactie is geplaatst op 21-05-2012 15:07.
Zwitserland
- Geplaatst op zaterdag 22 mei 2010 23:19Boekenwurm
Is iemand wel eens in Zwitserland op vakantie geweest?
Is het echt zo'n duur land als beweerd wordt?
En ; Lauterbrunnen ; is dat echt zo spectaculair? - Geplaatst op zaterdag 22 mei 2010 23:37marijke1
't Is best duur, de Zwitserse Frank is een keiharde munt. Ik heb er ooit een week gekampeerd, waar precies weet ik niet meer, ergens in het Franstalige deel, het is zo'n 25 jaar geleden maar toen vond ik het al duur. Drie jaar geleden waren we een paar dagen in Zürich. Buiten de deur eten in Nederland is niet echt voordelig maar voor een simpele lunch waren we gemiddeld 35 Frank per persoon kwijt.
De laatste koersen:
Huidige koers EUR/CHF
Laatste koers 1,44
Bied koers 1,44
Laat koers 1,45
Verschil 0,01
% Verschil 0,59
Open 1,44
Slot (vorige handelsdag) 1,44
Hoogste dagkoers 1,44
Laagste dagkoers 1,44
Hoogste jaarkoers
Laagste jaarkoers
Volume 0
Volume vorige handelsdag 0
Laatste notering 23:20:050
Het laatste deel van dat koeterwaals begrijp ik niet, ik ben geen rekenwonder waar het koersen betreft.marijke1 wijzigde dit bericht op 22-05-2010 23:37 met 0%Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op zaterdag 22 mei 2010 23:58lievejulia
bw,even aan james vragen die weet daar meer van,ik ben ook ooit in zwitserland geweest maar toen was het al heel duur wel heel mooi - Geplaatst op zondag 23 mei 2010 16:55beschermengellieve boekenwurm , nu kan ik even reageren op jouw vraag. wel zo fijn nu jij voor mij ook zoveel moeite doet op het forum decubitis.
zwitserland ben ik vorig jaar nog geweest met de camper en is schitterend. een erg schoon land, mooie bergen , maar heel erg duur met alles.
tanken was duur, uit eten, eigenlijk alles. wij zijn op weg naar het meer van annecy in frankrijk dus over een stuk zwitserland gereden.
de mensen zijn erg gastvrij. de natuur overweldigend.
vergeet ook het vignet niet als je de grens overgaat met zwitserland.
dat is verplicht.
ik hoop dat je genoeg weet en anders hoor ik het wel. hartelijke groten, be. - Geplaatst op zondag 23 mei 2010 23:25ladyrunnerIk ben 24 jaar geleden in Zwitserland geweest en ja toen was het ook al duur !!!!! maar heeeeeel mooi zodat ik altijd een keer terug wilde en dat gaat as zondag dus ook gebeuren. Wij gaan naar Meijringen, we hebben daar een hotel, half pension en een drie dagen pas voor het openbaar vervoer incl een dag naar de Junfraujoch hier (in Nederland) gekocht. Ik heb er heel veel zin.
Als ik terug komt zal ik je vertellen hoe duur het was.
groetjes Ladyrunner - Geplaatst op dinsdag 25 mei 2010 11:33bond_jamesbond
Hé, boekenwurm. Ik woon in franstalig Zwitserland (die Westschweiz). Zwitserland heeft een prachtige natuur (van Heidilandschappen in b.v. La Gruyère of Franches Montagnes tot woeste, ruige berglandschappen in Wallis of Graubünden; verder ook veel water, meren o.a. in Ticino). Ook verschillende steden zijn de moeite van een bezoek waard! Verder kun je hier over het algemeen heerlijk eten.
Zoals anderen al zeiden, Zwiterland is duur – vooral momenteel met de zwakke Euro! Ik denk dat je gemiddeld wel tot een 25% meerkost moet rekenen. Een voorbeeld uit het dagelijks leven: allersimpelste doodgewoon brood (500 gr) = CHF 2,30 / tube merktandpasta 75 ml = CHF 4,90 / 1 kg braeburn appels = CHF 4,25 / Soft, gerecycleerd WC-papier, 12 rollen = CHF 7,40 / Pizza margherita in een zeer goede pizzeria = CHF 14,--
Wat de gastvrijheid betreft, kun je geluk of pech hebben – soms zijn de mensen bij het onbeschofte af!
Als je nog specifieke vragen hebt, stel ze maar… wie weet, heb ik een antwoord of suggestie.
bond_jamesbond wijzigde dit bericht op 25-05-2010 11:35 met 0% - Geplaatst op dinsdag 25 mei 2010 11:48bond_jamesbond
O, en een liter benzine 95 = CHF 1,68 momenteel. - Geplaatst op dinsdag 25 mei 2010 11:52bond_jamesbond
... en het auto-vignet (CHF 45,--) heb je alleen nodig als je van de autosnelweg gebruik wil maken. - Geplaatst op dinsdag 25 mei 2010 13:46Boekenwurm
Marijke; ik begrijp zelfs het bovenste deel van het koeterwaals niet
Maar ik maak vaak zelf een verdeelsleutel en bewaar dat papiertje in de portomonee. Althans ; zo liep ik altijd in Frankrijk , maar dat hoeft nu niet meer met de euro.
Het klinkt allemaal niet goedkoop nee; maar meneer BW is helemaal enthousiast
Over Lauterbrunnen dan , en zelf had ik over Wallis ook gelezen dat het zo mooi is; en wat Italiaanse invloeden heeft? Of haal ik nu weer 2 ANWB artikelen door elkaar.. 
Dat wordt dus weer met een mud aardappelen op de trekhaak afreizen als ik alles zo lees... , ik zie me al gaan..
Vakantie mag best wat kosten maar als de dagelijkse boodschappen al de pan uitreizen qua normaal eten met voldoende groenten en fruit; dat zou jammer zijn.
Ladyrunner; veel plezier alvast!
BE; van dat tolvignet wist ik; we kwamen er wel eens doorheen op weg naar Frankrijk of zo; en
voor dat kleine puntje Zwitserland probeerden we dan een 2e handsje op de kop te tikken.
Later las ik dat die wegen en tunnels natuurlijk met gevaar voor eigen leven aangelegd werden en ik had er namelijk op het Italiëforum een vraag over gesteld en toen kreeg ik dus een stel met deze mening over me heen en de anderen begrepen het volledig en deden het ook zo...
Nu is het wel zo; als je er echt op vakantie gaat dan betaal je zo'n vignet liever dan dat je 1x een paar uur door ZW moet .
Bond; kun je iets zeggen over de temperaturen in augustus? 2e helft..
EN met name 'snachts? Maar dat zal wel afhangen van waar je zit en hoe hoog denk ik zo?
We gingen altijd naar het buitenland voor het mooie weer want kleine caravan en de laatste jaren alleen met luifel voor het gemak.
Maar meneer hier is helemaal dol; dus ik denk dat we maar gewoon gaan; en als we wegvriezen dan rijd ik door naar Frankrijk ofzo...
- Geplaatst op woensdag 26 mei 2010 14:27katozn4Zwitserland is prachtig! Wij zijn voornamelijk in Wallis geweest, het is daar echt schitterend. En ja, Zwitserland is wel wat duurder maar dat is ook maar net hoe je zelf met je financiën omgaat. Wij huren meestal een chaletje of mobile home op een camping omdat dat voor de kids het prettigst is. maar als je maar met z'n 2tjes bent google je gewoon naar een betaalbaar appartement. En wat je daar uitgeeft voor boodschappen of uitjes, ligt natuurlijk helemaal aan jezelf.
Gebied rond de Aletschgletsjer en de Matterhorn is echt adembenemend mooi. Maar wij zijn dan ook echte bergliefhebbers. - Geplaatst op woensdag 26 mei 2010 14:41marijke1
BW, ook in Zwitserland vind je de Aldi en de Lidl alhoewel in de gemiddelde supermarkt de prijzen ook wel meevallen, ze zijn hoger dan hier maar het gaat maar om een paar weken, dan voel je dat prijsverschil niet zo. Je kunt ook vlak vóór de grens nog wat boodschappen doen in Duitsland.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op woensdag 26 mei 2010 18:54Boekenwurm
Ik heb wat prijzen omgerekend en dat viel me nog mee.
Of we doen het niet goed maar de prijs van benzine ligt onder die van NL.
We zijn toch op dieet; en er zijn daar in de natuur zat houtjes om op te bijten..
- Geplaatst op woensdag 26 mei 2010 19:19pootje
BW Ik ben helemaal zwitserland gek. En echt duur is het niet valt er mee. Men is daar erg gericht op biologisch, en daar betaal je voor. Wat wel gek is, is dat kaas daar erg duur is en vlees. Dingen voor persoonlijke hygiene zijn weer erg goedkoop.
Wallis is erg mooi, maar Graubunden is ook mooi maar op een andere manier. Tessina daar zijn we nooit geweest. Het italiaanse deel zeg maar. Het is om te kamperen nog al duur hebben we gemerkt. Graubunden en Wallis zijn veel goedkoper.
Marijke de Lidl en aldi zijn niet overal te vinden, dat valt erg tegen. De Coop vind je wel overal.
BW als je meer informatie wil hoor ik het wel van je. Ik heb nog wel wat tips voor je.Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op donderdag 27 mei 2010 13:47Boekenwurm
Die tips kan ik dan beter bij die kop
bespreken. 
- Geplaatst op donderdag 27 mei 2010 13:55pootje
oja.... was ik al weer vergeten BW, maar lijkt me een goed idee!!!Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op donderdag 27 mei 2010 14:00marijke1
Da's waar Pootje maar ze zijn wel te vinden in de stedelijke gebieden. De laatste paar jaar kom ik eens per jaar in Zürich, bij iemand op bezoek als we op wintervakantie zijn.Soms komen we ook in Basel. Heb daar wel Aldi of Lidl gezien.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op donderdag 27 mei 2010 14:49pootje
Ze zitten vooral in het Noorden van zwitserland,En bij de grote plaatsen en niet in het bergrijke deel. En aangezien wij meestal hoog in de alpen zitten is het snel een km of 80 rijden voor je boodschappen. En dan kun je het beter bij de plaatselijke winkels halen.
En ik neem een aantal dingen gewoon mee. En dat scheelt ook.Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op donderdag 27 mei 2010 14:55Boekenwurm
Toch die mud aardappels op de trekhaak? - Geplaatst op donderdag 27 mei 2010 15:01pootje

trek mijn hele gangkast leeg....en de bieb...en de schuur... We huren altijd een bus....
pootje wijzigde dit bericht op 27-05-2010 15:05 met 16%Als je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op vrijdag 28 mei 2010 09:23marijke1
Vergeet de gootsteen niet
.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op vrijdag 28 mei 2010 12:13Boekenwurm
Je denkt toch niet dat we dat kostelijke aardappelnat weggooien?
Daar blender ik een supervoedzame shake van; met een takje edelweiss
, kruidenbitter en 1 gekookte aardappel
Boekenwurm wijzigde dit bericht op 28-05-2010 12:14 met 2% - Geplaatst op vrijdag 28 mei 2010 12:31marijke1
Als je die mud piepers meeneemt kun je wel iedere dag racletten. Raclettekaas vind je in Ch te kust en te keur, met een paar grote potten tafelzuur kom je wel een week door en verder heb je alleen nog wat vleeswaren nodig. Vergeet dan je gourmetset niet.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op vrijdag 28 mei 2010 12:43Boekenwurm
Nee sorry; die blijft thuis want anders kan de sjoelbak niet mee!
We hebben overigens een skottelbraai; al jaren.
In het begin waren we een bezienswaardigheid op campings; tot aan de campingbaas aan toe kwam kijken en
en.
Lekker buiten koken ; ik hoef niet in een snoeihete caravan te zitten; en je kunt ook slank koken doordat je als het ware veel wokt.
Klein gasbrandertje ernaast voor pasta of rijst; wijntje er bij
- Geplaatst op vrijdag 28 mei 2010 12:45pootje
lekker hoor, kan me er nu al weer op verheugen
lekker koken, slapen in de tent
En die kruidenbitter die doet het hem hoor BWAls je de wereld wil verbeteren, begin bij je zelf. - Geplaatst op vrijdag 28 mei 2010 12:53sueann

Ik was in augustus in Chur. Mooi zonnig, zeer warm. Overdag 30 graden. Hotelkamer waarschijnlijk 35 graden. Kon niet in slaap komen van de warmte. Heb uiteindelijk toch kort geslapen en werd versteend wakker bij een graad of 7.quote:Boekenwurm schreef op 25 mei 2010 @ 13:46:
Bond; kun je iets zeggen over de temperaturen in augustus? 2e helft..
EN met name 'snachts? Maar dat zal wel afhangen van waar je zit en hoe hoog denk ik zo?
Ik ben wel vaker in 's Zwitserland geweest. Dit was de enige keer in Graubunden en de enige keer met dit grote termperatuurverschil.
Je moet bij bergen even kijken op welke helling je wil zitten: zonzijde of schaduwzijde. Ze weten beide te overdrijven.
Dit onderwerp heeft 236 reacties, en bestaat uit 10 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 10.
De laatste reactie is geplaatst op 21-05-2012 15:07.
Zwitserland