- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 12 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 17-09-2010 20:52.
Vijvertje
- Geplaatst op vrijdag 14 mei 2010 10:39miec
Wij hebben twee hele kleine vijvertjes.In de ene hebben we ook wat visjes en nu is mijn vraag, ze zijn pas helemaal schoongemaakt, maar nu alweer behoorlijk troebel.Ik zou het toch wel leuk vinden, om de visjes ook te kunnen zien.Hoe kan ik dat, zonder al te veel fratsen, weer een beetje helder krijgen?
In de ene waar geen visjes in zitten, zou ik eventueel een beetje bleek kunnen doen, maar dat wil ik liever niet, omdat de vogels er ook uit drinken en badderen.Er zitten wel pompjes in, maar geen filter. - Geplaatst op vrijdag 14 mei 2010 10:53marijke1
Door er turf in te doen schijnt het water helder te blijven maar het ligt er dan wel aan waardoor het water troebel wordt.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op vrijdag 14 mei 2010 10:53marijke1

- Geplaatst op vrijdag 14 mei 2010 11:18twinmom_67
Misschien vind je hier iets:
Klik hierSchijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. ! - Geplaatst op zaterdag 15 mei 2010 14:35miec
Bedankt Twin en Marijke.Ik heb hem net maar helemaal leeg en schoongemaakt en nu is hij weer kraakhelder.Niet voor lang ben ik bang, maar ik heb zo eens gelezen op die sites en het is bijna onmogelijk, om je vijver helder te houden.Of je moet voor een kapitaal aan spullen kopen
- Geplaatst op zaterdag 15 mei 2010 19:34frannyb
Het is sowieso heel moeilijk om je vijver helemaal helder te houden. Ook als er verder niks in zou zitten wat het zou kunnen 'vervuilen' lukt dat haast niet.
Wat je zou kunnen doen om het wat helderder te houden/krijgen:
- niet teveel vissen bij elkaar (hun poep maakt het water al heel snel vuil, zeker als de vijver niet al te diep is
- zuurstofplanten erin zetten (zuurstofplanten kunnen het water iets helderder houden)
- constant een luchtpompje aan hebben (of van die 'bubbel'pompjes, ook handig in de winter om een opening in het ijs te houden)
- een kleine filter kopen, liefst met een uv-lamp erin (doordat het water langs de uv-lamp gaat worden de algen erin gedood en wordt het water helderder).
Een filter erin werkt het beste, maar is ook de duurste oplossing... - Geplaatst op dinsdag 10 augustus 2010 17:58kriezel
Hoi Miec, het valt inderdaad niet mee een vijver altijd helder te houden. Vooral bij kleine vijvers is het vaak lastig. Voer je de vissen? Dat zorgt voor extra vervuiling. Tevens betekent het feit dat de vissen gevoerd moeten worden, dat de vijver te klein is om hen te voeden. Dan is het beter om hun aantal kleiner te houden en niet te voeren.
Belangrijk is verder dat de vijver voor ca. éénderde in de schaduw ligt (waterplanten, bomen etc.).
Onze vijver meet 7 x 4,5 m, er zitten zo'n 100 visjes van ca. 6 cm lengte in (goud-ellerlingen - zij eten muggenlarven), die niet gevoerd worden en er in de winter in kunnen blijven. In het voorjaar krijgen zij jonkies, dan zijn het er ca. 300; maar uiteindelijk blijven er elk jaar weer honderd over. Dat schijnt dus het maximale aantal te zijn. Ik had ooit problemen met troebel water, toen werd mij geadviseerd het aantal vissen te verminderen. Bovendien heb ik jaren geleden, toen het water weer eens troebel was, een watermonster naar het tuincentrum gebracht, waarna ik een vloeistof kreeg om in de vijver te gieten. Er gingen vier vissen aan dood, waarschijnlijk waren dat de oudjes. Maar de vijver werd wèl helder. :-)
Het blijft lastig, nu heb ik weer groene algen door een teveel aan regenwater. Scheppen is dus de boodschap. Toch is een vijver leuk en geeft veel voldoening - kikkers, padden, salamanders - allemaal vanzelf gekomen. En de waterlelies doen het dit jaar opperbest, dat maakt veel goed.kriezel wijzigde dit bericht op 10-08-2010 18:01 met 1%: aanvulling - Geplaatst op maandag 16 augustus 2010 16:41Marigene
Mijn oog viel net op dit topic, ne ik kan er helaas niks van zeggen, heb geen vijver...
maar moet toch wel lachen om de vijver van kriezel, lijkt me meer een zwembad! heerlijk joh, dat moet genieten zijn....Oost west thuis best! - Geplaatst op maandag 16 augustus 2010 17:08melle
Een goed evenwicht in een vijver is een kwestie van geduld en een lange adem.
Leg een vijver als het kan niet zo, dat hij de hele dag zon krijgt. Zon=alg.
Als je de vijver hebt aangelegd vul je hem bij voorkeur met kraanwater, grondwater is niet geschikt. Dan héél veel zuurstofplanten erin en die de kans geven hun werk te doen. Kiep er een emmer slootwater bij, zo ent je meteen de benodigde bacteriën. Daarna kunnen, na een aantal weken, de andere planten erbij.
Als dat allemaal floreert, dan ga je eens aan vissen denken.
Vuistregel: ongeveer 20 cm vis per 1000 liter water. Doe je er meer in, dan gaan je vissen met hun ontlasting de vijver overbemesten en krijg je onherroepelijk algvorming.
Kies bij voorkeur voor oppervlaktevissen (bv goudwindes of shubunkins), zeker geen kois, want die ploegen als boeren je vijvergrond los.
Voer alleen als het water warmer is dan een graad of 10 en nooit meer als de vissen in een paar minuten kunnen opeten.
Bleek? Dat is misdadig voor je planten... bovendien werkt dat ook maar tijdelijk.
Voor Miec: ik denk dat het niet haalbaar is een kleine vijver helder te houden. Je kunt het proberen door er heel veel zuurstofplanten in te gooien, maar dan nog winnen je vissen het.
Wat je zou kunnen doen is om de paar weken de helft van het water vervangen door vers water. - Geplaatst op donderdag 02 september 2010 20:43Sterin
Ik heb een paar vijvertjes, maar dan zonder vissen...
De kleinste is een emaille schaal/ bak..die op zich best helder lijkt te blijven... heb er een paar oppervlakte plantjes in..en wat drijvende dingetjes.. (een natuurlijke overloop- door al die regen)
Maar het lijkt of er watervlooien inzitten, en andere friemelbeestjes..
Helaas drinken de honden er wel es uit...(lijkt me minder gezond-jakkie). Kan dat dat er spontaan watervlooien in komen? Ik heb alleen kraanwater erin gedaan...Blijf bij jezelf, maar denk ook aan anderen... - Geplaatst op donderdag 02 september 2010 21:02twinmom_67
Ik denk eerder dat het muggenlarven zijn.
Ik heb dat in een teil waar water in staat en je ziet van die kleine friemeltjes er in zwemmen soort mini wurmpies.
twinmom_67 wijzigde dit bericht op 02-09-2010 21:03 met 19%Schijn bedriegt soms zozeer dat je zou willen dat mensen, net als verpakte levensmiddelen, voorzien waren van een etiket met de ingredienten. ! - Geplaatst op vrijdag 17 september 2010 20:03Sterin

Zouden dat echt muggen larven zijn? Volgens mij zijn dit regenwater beestjes... k'weet het anders ook niet.quote:twinmom_67 schreef op 02 september 2010 @ 21:02:
Ik denk eerder dat het muggenlarven zijn.
Ik heb dat in een teil waar water in staat en je ziet van die kleine friemeltjes er in zwemmen soort mini wurmpies.
[afbeelding]
Blijf bij jezelf, maar denk ook aan anderen... - Geplaatst op vrijdag 17 september 2010 20:52auk
[quote]Sterin schreef op 17 september 2010 @ 20:03:
[...]
Zouden dat echt muggen larven zijn? Volgens mij zijn dit regenwater beestjes... k'weet het anders ook niet. :?[/quote
Op de foto staan muggenlarven, zien ze er zo uit in je schaaltje? Dat is niet gevaarlijk voor de hond hoor, die drinken al eeuwen uit sloten en plassen.
Dit onderwerp heeft 12 reacties, en bestaat uit 1 pagina.
De laatste reactie is geplaatst op 17-09-2010 20:52.
Vijvertje