- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 221 reacties, en bestaat uit 9 pagina's. U bent momenteel op pagina 6 van 9.
De laatste reactie is geplaatst op 26-12-2010 12:35.
Rondreis West Amerika
- Geplaatst op woensdag 28 juli 2010 21:05frannyb
Nou, we zijn eruit. We gaan vanaf SF eerst naar Fresno, zoeken daar een hotel. Diezelfde dag gaan we nog naar Seqouia NP en rijden via Visalia weer terug naar Fresno. De dag erop gaan we vanuit Fresno naar Yosemite NP (via Mariposa Grove de route zoals in het ANWB-boek) met daarbij 2 of 3 korte trails lopen. Overnachten in Lee Vining. De dag daarna Mono Lake en het andere deel van de 120 (denk niet dat het daar nog Tioga Road heet?) naar Lone Pine. Daar overnachten en de volgende dag naar Death Valley.
Zo komt het voor Death Valley ook wat beter uit want we waren eerst van plan om bij Mammoth Lakes of in Bishop te overnachten en dan de dag er na in één ruk door te rijden tot buiten Death Valley (6,5 uur rijden). Nu kunnen we wat rustiger aan doen en Death Valley wat meer bekijken, voor zover de temperatuur dat toelaat... (leuke off road wegen gezien, goed te doen met 4WD maar ze schijnen er zelfs met RV's overheen te rijden, dus een 4WD moet dan zeker geen probleem zijn). - Geplaatst op donderdag 29 juli 2010 13:05fenja
Nou Franny,het ziet er goed uit.Ik wens jullie een hele fijne reis waar je nog lang op terug kan kijken en dat zullen jullie,zeker weten.Ik vertrek a.s.woensdag,ik ben er helemaal klaar voor.Ik ga nu voor de 6e keer en ik vind het nog altijd geweldig om naar Amerika te gaan. - Geplaatst op donderdag 29 juli 2010 20:20frannyb
quote:fenja schreef op 29 juli 2010 @ 13:05:
Nou Franny,het ziet er goed uit.Ik wens jullie een hele fijne reis waar je nog lang op terug kan kijken en dat zullen jullie,zeker weten.Ik vertrek a.s.woensdag,ik ben er helemaal klaar voor.Ik ga nu voor de 6e keer en ik vind het nog altijd geweldig om naar Amerika te gaan.
Dank je wel alvast (ik mag nog 7 weken voorpret hebben
).
Jij ook een hele fijne vakantie en misschien dat je -als je terug bent- je ervaring nog zou willen delen met me

- Geplaatst op vrijdag 30 juli 2010 10:55fenja
Hallo Franny,we zullen zeker wel wat uitstapjes maken,maar wij gaan hoofzakelijk op familie bezoek.Wij verblijven altijd bij de familie,maar door de jaren heen hebben we al heel veel mooie dingen gezien.Dus zullen we ook deze keer weer wat mooie uitstapjes maken. - Geplaatst op maandag 02 augustus 2010 14:36frannyb
Gaaf hoor, familie in Amerika
- Geplaatst op maandag 02 augustus 2010 15:43clineke
Wel rekening houden dat de meeste mensen hier maar 2 weken per jaar vakantie krijgen en dus waarschijnlijk gewoon moeten werken wanneer er familiebezoek uit Nederland komt. Beter om dan je eigen auto te huren en je eigen uitstapjes te regelen gedurende de tijd dat de familieleden werken overdag. Ook fijn als het bezoek zelf kookt en boodschappen doet, eigen was doet, etc.
"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op maandag 02 augustus 2010 21:33SandiHeerlijk vooruitzicht, Franny. Ik zie dat je offroad wilt gaan in Death Valley, dat hebben wij ook gedaan. Welke wegen heb je in gedachten?
Ken je de Alabama Hills bij Lone Pine? Daar heb je in jouw schema zeker de tijd voor, het is een supermooie plek en heel eenvoudig bereikbaar. - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 13:22nella2
Hoi Franny, hoeveel tijd heb je uitgetrokken voor het Mono Lake?
Wij waren er niet zo kapot van en zijn er hooguit een uurtje geweest. Wel heb je de ghost town Bodie vlak bij het Mono Lake. Misschien leuk om te combineren? Je kan daar niets hoor, niet eten, drinken of slapen, het is een echte ghost town. Maar wel heel leuk om er een kijkje te nemen. De weg er naartoe is al een hele belevenis. "Perfect road for a rental" volgens manlief, haha. Hij zou er z'n eigen auto niet aan wagen.
Kijk anders eerst even op www.bodie.com Wij vonden het er leuk.
Ben best wel jalours op je, maar goed, we gaan ook weer, w.s. voorjaar 2012. Heb er nu al zin in, haha. - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 16:58frannyb
quote:Sandi schreef op 02 augustus 2010 @ 21:33:
Heerlijk vooruitzicht, Franny. Ik zie dat je offroad wilt gaan in Death Valley, dat hebben wij ook gedaan. Welke wegen heb je in gedachten?
Ken je de Alabama Hills bij Lone Pine? Daar heb je in jouw schema zeker de tijd voor, het is een supermooie plek en heel eenvoudig bereikbaar.
In Death Valley wilden we in ieder geval de Twenty Mule Team Canyon-weg (bij Zabriskie Point) nemen. Er zijn nog veel meer dirt roads/off roads, maar het ligt ook aan de auto die we krijgen. Als die high clearence (goed geschreven??) heeft kunnen we meerdere wegen nemen. Waarschijnlijk zien we wel welke we nemen, want we wilden ook wel stukjes gaan lopen als de temperatuur het toelaat.
Alabama Hills kenden we nog niet! Leuk! We vroegen ons al af of er iets te doen was in de omgeving van Lone Pine. Zouden we al redelijk vroeg in Lone Pine zijn, kunnen we dat wel gaan doen. - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 17:04frannyb

In principe hebben we niet echt een tijd uitgetrokken voor Mono Lake. Als we het niks vinden gaan we gewoon verder, inderdaad naar Bodie. Dan naar Bishop. Daar schijnt een Nederlandse bakker te zitten, dus daar wilden we wel even gaan kijken. En dan naar Lone Pine. Hoogstwaarschijnlijk daar dan de Alabama Hills van Sandi (quote:nella2 schreef op 03 augustus 2010 @ 13:22:
Hoi Franny, hoeveel tijd heb je uitgetrokken voor het Mono Lake?
Wij waren er niet zo kapot van en zijn er hooguit een uurtje geweest. Wel heb je de ghost town Bodie vlak bij het Mono Lake. Misschien leuk om te combineren? Je kan daar niets hoor, niet eten, drinken of slapen, het is een echte ghost town. Maar wel heel leuk om er een kijkje te nemen. De weg er naartoe is al een hele belevenis. "Perfect road for a rental" volgens manlief, haha. Hij zou er z'n eigen auto niet aan wagen.
Kijk anders eerst even op www.bodie.com Wij vonden het er leuk.
Ben best wel jalours op je, maar goed, we gaan ook weer, w.s. voorjaar 2012. Heb er nu al zin in, haha.
) aandoen. Als Mono Lake ons dus tegen zou vallen, hebben we altijd nog iets anders wat we die dag kunnen gaan doen. - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 18:33fenja

Geen zorgen Clineke,we hebben zelf een auto en mijn tante is 80 jaar dus die werkt niet meer.Wij verwennen haar als we daar zijn.Het is zo'n ontzettend lief mens(zij is Hollands) ze woont alleen en is al weken verheugd dat wij weer komen.En zij hoeft ons niet mee te nemen,wij nemen haar overal mee naar toe. Ook koken we zelf of nemen haar mee uit eten.We worden ook vaak bij haar kinderen gevraagt.Zij hoeft niks te doen voor ons, wij doen alles voor haar,dat is ze ook dubbel en dwars waard!quote:clineke schreef op 02 augustus 2010 @ 15:43:
Wel rekening houden dat de meeste mensen hier maar 2 weken per jaar vakantie krijgen en dus waarschijnlijk gewoon moeten werken wanneer er familiebezoek uit Nederland komt. Beter om dan je eigen auto te huren en je eigen uitstapjes te regelen gedurende de tijd dat de familieleden werken overdag. Ook fijn als het bezoek zelf kookt en boodschappen doet, eigen was doet, etc.
- Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 18:44clineke

Prima Fenja! Dan zijn jullie welkome gasten. Ik zei het alleen even omdat het nogal eens een probleem is met anderen
"To love a person is to learn the song that is in their heart, and to sing it to them when they have forgotten." - Anonymous - Geplaatst op dinsdag 03 augustus 2010 20:20nella2
Leuk hoor - Geplaatst op woensdag 04 augustus 2010 11:02SandiTwenty Mule Team Canyon is een hele goede keus, Franny. Je hebt dan echt het gevoel dat je op de maan bent beland, schitterend is het daar. En die route is heel goed te doen, niet al te moeilijk. Een andere mooie offroad route is die door Titus Canyon, maar die moet je echt alleen maar doen als je een auto met high clearance hebt. En eerst informeren naar de conditie van de weg, er kunnen behoorlijk slechte stukken in zitten. Weet je dat je autoverzekering niet geldig is op een onverharde weg? Als je stukken rijdt zal je alles zelf moeten betalen!
- Geplaatst op donderdag 05 augustus 2010 13:56frannyb
quote:Sandi schreef op 04 augustus 2010 @ 11:02:
Twenty Mule Team Canyon is een hele goede keus, Franny. Je hebt dan echt het gevoel dat je op de maan bent beland, schitterend is het daar. En die route is heel goed te doen, niet al te moeilijk. Een andere mooie offroad route is die door Titus Canyon, maar die moet je echt alleen maar doen als je een auto met high clearance hebt. En eerst informeren naar de conditie van de weg, er kunnen behoorlijk slechte stukken in zitten. Weet je dat je autoverzekering niet geldig is op een onverharde weg? Als je stukken rijdt zal je alles zelf moeten betalen!
Titus Canyon heb ik mijn man ook over gehoord, dat die hem heel gaaf leek. Hij had er ook een filmpje over gezien, maar die weg is inderdaad vrij pittig en daar hebben we dus zeker een auto met high clearance voor nodig. Vandaar dat we eerst maar eens kijken wat voor soort auto we uiteindelijk krijgen (waarschijnlijk wel een auto met high clearance, want we hebben niet de goedkoopste keuze genomen, maar je weet het nooit natuurlijk) en dan kijken wat goed uitkomt en kan.
We weten dat de autoverzekering op zulke wegen niet geldig is en mochten we schade rijden, dat die voor eigen rekening is. Gelukkig hebben we op vakantie met een huurauto nog nooit schade gereden (hoewel, vorig jaar op Bali toch wel een kras aan de zijkant tegen de onderkant aan, maar dat was alleen zichtbaar als je op een bepaalde manier naar de auto keek, het autoverhuurbedrijf heeft er niks van gezegd/gezien, tja verkeerd gereden en op een groffe grindweg uitgekomen die met een 4WD én hc wel te doen was geweest, maar we hadden een gewone personenauto en dat ging wat minder goed...
). - Geplaatst op vrijdag 06 augustus 2010 00:38fenja
Hallo Franny,hier even een klein berichtje vanuit California.Ben maar blij dat je je reis (met tussenstop) hebt veranderd.Omdat wij met vertraging zijn vertrokken vanaf Schiphol,konden wij in Houston de volgende vlucht niet meer halen en kregen we een latere vlucht,want maar goed was achteraf.Wij hadden eigenlijk ook maar 1,5 uur tussen de 2 vluchten,nou dat hadden we dus echt niet gered.Je hebt daar echt langere tijd nodig,het is er inmens groot.Ik denk dat we alleen al 1,5 uur hebben gelopen overal naar toe en dan komt het wachten voor de koffers en het opnieuw inchecken nog erbij.Dit was voor ons ook de eerste keer dat we in Houston een tussenlanding hadden,maar we weten nu dat daar die tijd echt te kort is. Ik dacht, ik stuur snel een berichtje dat je goed hebt gedaan om het te veranderen. Het zal je veel stress besparen. - Geplaatst op vrijdag 06 augustus 2010 01:53Sebastopolquote:
Californie mis ik ook, het is een van de beste plekjes op deze aardbol en de keren dat ik er geweest ben, daar denk ik met veel plezier aan terug.
In september ga ik eens naar een ander stukje van de USA namelijk Memphis Tenessee en van daar uit ga ik de horizon achterna, weet nog niet welke richting ik uit zal gaan.
Maar de USA is een heerlijk land om te zijn, ik kom er graag.
Vriendelijke groet van SebastopolEen leven zonder liefde is geen leven - Geplaatst op vrijdag 06 augustus 2010 14:19frannyb
Fenja,
Leuk dat je even reageert!
Ja, als ik dit zo lees ben ik zeker blij dat we de vlucht om hebben geboekt. Het zal zeker stress schelen (ik ben toch al zo'n stresskip op zulke momenten...), nu zullen we gewoon tijd genoeg hebben en misschien nog een beetje op ons gemak kunnen doen na alle rompslomp.
Jij nog een hele fijne vakantie toegewenst, geniet er van! - Geplaatst op woensdag 11 augustus 2010 22:21dini
Voor degenen die plannen hebben om naar Amerika te gaan:
VS negeert EU met tax op afgeven privédata
Gepubliceerd: Dinsdag 10 augustus 2010
Auteur: René Schoemaker
Morrend kijkt het Europees Parlement toe hoe het Amerikaanse congres Europese burgers laat betalen voor het verplicht leveren van privédata bij reizen naar de VS. De wensen van de EU zijn genegeerd.
Vanaf 8 september moeten Europeanen 14 dollar betalen om hun eigen reisgegevens in te vullen op het Electronic System for Travel Authorization (ESTA). Deze overdracht van privégegevens voor het Visa Waiver Program is verplicht. De registratie om de Verenigde Staten in te komen, is dan voor twee jaar geldig waarna nieuwe invoering tegen het dan geldende tarief verplicht is.
VVV
De opbrengst gaat naar een nieuw in te stellen Corporation of Travel Promotion, een soort toeristenbureau. Dat VVV-achtige bedrijf moet juist zorgen dat het aantal bezoekers aan de Verenigde Staten flink gaat toenemen. President Barack Obama ziet daarin een mogelijkheid om 40.000 banen te creëren. Daarnaast verwacht de federale regering een toename aan belastinginkomsten van 321 miljoen dollar per jaar.
Nederlandse (ex-)Europarlementariërs zijn woedend over het eenzijdige besluit van het Amerikaanse congres. Jeanine Hennis-Plasschaert, voormalig Europarlementariër voor de VVD en onder meer bekend vanwege haar jarenlange gevecht tegen de eenzijdige dataoverdrachten van Europees financieel verkeer naar de Verenigde Staten (SWIFT), noemt het besluit van het Amerikaans congres ‘waanzin’.
'Eenzijdige houding'
Hennis: “Ik vecht al zo lang tegen die eenzijdige houding over privacyzaken vanuit de Verenigde Staten. Nog vorige maand kwamen Europarlementariërs en congresleden bijeen in Spanje en toen werd het voor sommige Amerikaanse congresleden pas duidelijk dat we hier grote problemen mee hadden. Maar onze argumenten komen niet aan, ze zien de Europese tegenwerpingen als triviaal.”
ESTA zou juist het reizen naar de Verenigde Staten makkelijker maken vanuit Europa, plus dat er bij aanvang de belofte was dat het gratis zou blijven. “Die grens is nu overschreden en we weten allemaal wat er gebeurt als er eenmaal besloten is ergens geld voor te vragen. Het is verleidelijk dat te verhogen als je als overheid meer geld denkt nodig te hebben”, zegt Hennis.
VS gebruikt verdeeldheid EU
Volgens Sophie in ‘t Veld, Europarlementariër namens D66, hebben de lidstaten van de Europese Gemeenschap de Amerikaanse privacytucht aan zichzelf te danken. “De verdeeldheid van de lidstaten is zo groot, daar maakt de VS gebruik van. Ze spelen ons tegen elkaar uit, het is eigenlijk chantage.” Het Europees Parlement voert daarin een verloren strijd, zegt ze. “Het probleem ligt bij onszelf.”
Beide politici zien niets in een tegenmaatregel, zoals Amerikanen laten betalen voor het reizen naar Europa. Die optie is binnen het Europees Parlement al geopperd. In 't Veld en Hennis-Plasschaert noemen dat een stap terug. “Het opnieuw invoeren van visa is niet de bedoeling achter de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt. Dan gaan we terug in de tijd.”
Bron:Webwereld.NL - Geplaatst op woensdag 11 augustus 2010 22:28dini
Op Webwereld zijn inmiddels reacties binnengekomen op deze regel. We moeten dus betalen om onze privé gegevens te leveren, het is eigenlijk wel heel raar. Een van de tips was om voor 8 september het Esta formulier in te vullen en zorgen dat je de toestemming binnen hebt, dan hoef je die 14 dollar niet te betalen. Maar hoe lang van te voren mag je dat doen, eigenlijk? Maria, weet jij dat?
Een andere tip was heel flauw: niet meer naar Amerika gaan. Maar om dat nu om 14 dollar te laten.... dacht het niet, hè?
- Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 00:15frannyb
Dini, gelukkig hebben wij het Esta formulier meteen ingevult toen we de reis geboekt hadden (volgens mij kun je dat formulier alleen invullen als er (vlucht)gegevens bekend zijn, hoewel we stonden te kijken van hoe makkelijk het ging en de snelheid van akkoord....), wij hoeven (als het goed is... je weet maar nooit) dus geen 14 dollar pp meer te betalen.
Wat ik er van vind zal ik maar niet zeggen....frannyb wijzigde dit bericht op 12-08-2010 00:16 met 2% - Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 08:58dini
Dus je kunt het gerust een tijdje van te voren doen, Franny? Het hoeft dus niet kort tevoren? Ik ga nameljik eind van dit jaar naar Florida, en ik zou het dus nu kunnen doen?
Obama wil met dit geld werkgelegenheid creëren. Een nobel streven, maar meer landen kampen met grote werkloosheid, en daar hoeft niemand dit bedrag te betalen, plus zo'n Esta form in te vullen. Er zijn ook landen waar men bij verschillende grensposten moet betalen om er over te mogen, maar dat heeft een andere naam: corruptie.
Dit moeten we maar aanvaarden. Ik ben benieuwd of alles per september wel op rolletjes loopt. De laatste keer dat ik naar Amerika ging hebben we ook zo'n Esta formulier ingevuld. Maar in het vliegtuig kwam de stewardess met de beruchte groene douane formuliertjes aanzetten want Esta , dat werkte nog niet. En die groene dingen dat was altijd zo'n gedoe....dini wijzigde dit bericht op 12-08-2010 08:59 met 0% - Geplaatst op donderdag 12 augustus 2010 12:47frannyb
Dini, als je al een vlucht hebt geboekt, kun je dat Esta formulier gewoon invullen. Hebben wij ook zo gedaan en tot nu toe niet gehoord/gemerkt dat het niet goed is ofzo.
Die groene (en witte?) formulieren krijg je in het vliegtuig ook, daar moet je óók nog alles op invullen. - Geplaatst op vrijdag 13 augustus 2010 12:22dini
Okee, dan ga ik dat zo snel mogelijk regelen. Krijg je die groene en witte formulieren nog steeds? Ik dacht juist dat dat van de baan nu ESTA er door is. Ik haat die dingen, er gaat altijd van alles op mis.... - Geplaatst op woensdag 25 augustus 2010 22:23fenja
Even een berichtje van mij.Wij zijn eerder terug gekomen omdat mijn schoonzus op de 3e dag een zwaar auto ongeluk heeft gehad in amerika.
dus de vakantie was meteen over.Zij heeft daar in het ziekenhuis gelegen en afgelopen vrijdag kreeg ze toestemming om te vliegen en de verzekering heeft alles geregeld en maandag zijn we teruggevlogen.Ze zal nog een hele tijd nodig hebben om te herstellen,maar we gaan zeker nog een keer terug.
En Dini,voor een esta aanvraag hoef je niks te betalen,dat is gratis,op internet kan je het formulier zo invullen en uitprinten.Het blijft 2 jaar geldig,
tenzij je een nieuw paspoort krijgt,want dan moet je het opnieuw aanvragen omdat je dan een ander nummer in je paspoort hebt.
Dit onderwerp heeft 221 reacties, en bestaat uit 9 pagina's. U bent momenteel op pagina 6 van 9.
De laatste reactie is geplaatst op 26-12-2010 12:35.
Rondreis West Amerika