- Home
- Forum
- Spelletjes
- Winnen
- Abonnement
- Culinair
- Reizen en Uitgaan
- Beauty
- Boekenclub
- Slim met geld
- Columns
- Testpanel
- Libelle Academy
- Blogs
- Vraag & Aanbod
- Uit het blad
- Nieuwscafé
Forum reacties
Dit onderwerp heeft 50 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 09-05-2010 19:19.
Seksualiteit en geloof
- Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 13:06Joy-joy
Hoi allemaal,
Ik heb dus intussen een hele lieve vriend waar ik me lichamelijk wel toe aangetrokken voel en andersom ook. Elkaar knuffelen doen we dus al. Het probleem is alleen dat ik gelovig ben (streng gelovig opgevoed) en hij niet echt en heb geleerd dat je niet te vroeg aan seks moet beginnen. Nu zei hij laatst al, een beetje uit de gein, dat ik wel mocht blijven slapen en dat het dan vast niet alleen bij slapen zou blijven...Maar dan krijg ik al gewetenswroeging als ik alleen maar denk aan wat mijn ouders daarvan zouden zeggen.
Natuurlijk zal ik dit nog uitgebreid met hem bespreken. Ik wil alleen niet dat hij denkt dat ik hem afwijs.
Wat vinden jullie hiervan en hoe kan ik hier het beste mee omgaan? - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 13:20beschermengelals je gelovig bent kan ik me voorstellen dat er bep. struikelblokken zijn op sexueel gebied. maar...... dit zijn regels die door de kerk geschapen zijn, en waar God je nooit om veroordelen zal dat je sex hebt met je vriend waar je veel van houdt.
God is een God van liefde, en niet van beperkingen als je van iemand houdt.
kijk, als sex op zich staat en je zou het met jan en alleman doen puur voor het genot, dan wordt het een andere zaak. maar dit speelt niet bij jou, dus ik zou me geen zorgen maken . als je van je vriend houdt en hij van jou en jullie verlangen naar elkaar en willen dat laten zien dmv samenleven, dan zul je daar door God nooit over veroordeeld worden.
het zijn juist de mensen en de kerk die in hokjes denken en eigengemaakte regels geschapen hebben onder het mom van geloof.
ik denk eerder dat diegenen die jarenlang jongens misbruikt hebben in de katholieke kerk, wat nu steeds op het nieuws is, een probleem hebben als ze aan gene zijde komen.
zij zullen zich moeten verantwoorden en niet diegenen die vanuit liefde voor elkaar sex gehad hebben, want daar is niets mis mee. - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 13:22RonjaIk denk dat je met hem moet praten, hem moet uitleggen hoe het zit en hoe belangrijk dat voor jou is.
Als jij nog niet toe bent aan seks moet je er zeker nog niet aan beginnen. En leg hem ook uit dat het zeker geen afwijzing is.
En afhankelijk van zijn reactie, zie je dan wel weer verder. - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 13:38puttputt
hoe oud ben je eigenlijk???
maar je zult inderdaad met je vriend moeten praten idd.
Als je geloof zo belangrijk is dan zal je vriend dat moeten respecteren.
zelf heb ik ook altijd gezegd pas sex te willen na mijn huwelijk, maar toen ik op mijn 18e mijn vriend tegen kwam, wist ik dat hij de ware was.en na een maand of 3 ijn we toch bij mekaar blijven slapen.
nu zijn we inmiddels 20 jaar verder.
maar geloof of vriend of ouders , wat jij wilt of niet wil dat is het belangrijkste.
ik kan me voorstellen dat als jij zo steng gelovig opgevoed ent, idd bang bent hoe je ouders zullen reageren. - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 13:44tobeornottobe
ik denk dat het geloof in jezelf zit, en als jij vind dat jij er niet aan toe bent, niet doen, behoeft ook geen tekst en uitleg, aan niemand, geen verantwoording naar je ouders toe, het is van jouw, blijft van jouw, zolang als jij het bepaalt, dat is mijn mening.\\\\\\\\\\\\\\\"Vertrouwen is moed en trouw is kracht.\\\\\\\\\\\\\\\" - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 14:05Joy-joy
Ik ben trouwens 32. We kennen elkaar nog niet zo lang. In totaal 4 maanden, waarvan we al twee maanden de deur bij elkaar plat lopen. We hebben in het begin wel afgesproken het rustig aan te doen. Dit wilde hij graag en ik ook. We merken alleen hoe goed we lichamelijk op elkaar reageren. We willen verder allebei gewoon een vaste relatie. - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 14:16marijke1
Eerlijk gezegd vind ik het vreemd dat iemand van 32 bang is voor de reactie van haar ouders. Je bent een volwassen vrouw op een leeftijd waarop een relatie zonder seks op zijn zachtst gezegd niet van deze tijd is. Seks is een onderdeel van de schepping (ik ga ervan uit dat je daarin gelooft), ook al ontdekten Adam en Eva dat pas na het eten van een appeltje. Als god niet wilde dat er voorbehoedsmiddelen werden uitgevonden had hij zuiniger moeten zijn met het uitdelen van hersens.Op het bovenstaande berust copyright© - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 14:56rema
Als hij genoeg van je houdt zal hij je wel begrijpen en rekening met je gevoelens houden, dus praat erover en leg het uit. - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 15:24janneke2quote:Joy-joy schreef op 11 maart 2010 @ 13:06:
Hoi allemaal,
Ik heb dus intussen een hele lieve vriend waar ik me lichamelijk wel toe aangetrokken voel en andersom ook. Elkaar knuffelen doen we dus al. Het probleem is alleen dat ik gelovig ben (streng gelovig opgevoed) en hij niet echt en heb geleerd dat je niet te vroeg aan seks moet beginnen. Nu zei hij laatst al, een beetje uit de gein, dat ik wel mocht blijven slapen en dat het dan vast niet alleen bij slapen zou blijven...Maar dan krijg ik al gewetenswroeging als ik alleen maar denk aan wat mijn ouders daarvan zouden zeggen.
Natuurlijk zal ik dit nog uitgebreid met hem bespreken. Ik wil alleen niet dat hij denkt dat ik hem afwijs.
Wat vinden jullie hiervan en hoe kan ik hier het beste mee omgaan?
Hoi Joy - Joy,
het woordje dat mij opviel (als christen) is 'gwetenswroeging". Een pijnlijk iets.
Maar - een vriend van mij kan snedige opmerkingen maken over 'dat die mensen, die zich zouden moeten schamen (omdat ze de wereld beslist niet positief beinvloeden) dat vaak niet doen - terwijl de meeste mensen met wroeging en schaamte juist die mensen zijn,
die in de wandeling
het hartstikke goed met alles en iedereen voor hebben.
Ik schat in, dat jij "er ook zo eentje bent".
Dat je je ouders geen pijn wilt doen - dat is op zich prima.
En ouders die hun kind in de puberteit goed in de gaten houden en "al te gekke dingen" willen voorkomen, hebben mijn hartelijke instemming.
Maar je bent geen puber meer. De wildste haren (en de heftigste hormoonschommelingen) heb je nu wel achter de rug.
En dat je dan in het kader van een serieuze relatie op gegeven moment ook sexualiteit toelaat in je relatie is denk ik ook alleen maar goed.
(Traditioneel is het huwelijk 'het officiele' moment. Maar eeuwenlang was het huwelijk het moment dat de bruid zwanger werd.
Drama's datje voor in de kerk je excuses moest aanbieden, zijn een 19e eeuwse marteling.
Maar wellicht, dat je opa en oma zo getrouwd zijn...???) - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 16:17Joy-joy
Ik ben inderdaad iemand die het goed met alles en iedereen voor heeft. Dus ook met mijn vriend. Het is wel lastig dat mijn ouders allebei voor dominee hebben geleerd. Ik kan hierover niet echt bij ze terecht. Bij hen is het gewoon geen seks voor het huwelijk, punt. In mijn familie zijn ze allemaal trouwens vrij jong getrouwd. Dat speelt misschien ook wel mee. Ik ken christenen die er fel op tegen zijn om voor het huwelijk met elkaar naar bed te gaan en ik ken christenen die het wel doen. - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 16:48janneke2Hoi Joy - joy,
dat is idd het dilemma van mensen zoals jij en ik: je hebt het met iedereen goed voor - en hebben verschillende mensen verschillende ideeen, gevoelens, noem maar op - en soms ben je dan in een positie, dat als je iedereen de hele waarheid vertelt, dat je dan een aantal mensen pijn doet.
Niet omdat je dat wilt, maar omdat "niet alle neuzen de zelfde kant op staan".
Ik heb ooit besloten, dat ik nu eenmaal houd van veelkleurigheid - en dat bij dilemma's mijn eigen hart en geweten de doorslag geven.
Ooit woonde ik in de buurt van het stadje Katwijk. Streng christelijk, maar sex voor het huwelijk is daar absoluut regel (en eigenlijk ook taboe).
Zelf beschouw ik het huwelijk als een instelling, die in principe bedoeld is, om bescherming te bieden. Sexuele relaties hebben veel kracht, kunnen je dus ook fiks beschadigen - en je kunt er zwanger van raken. Dan zijn afspraken over trouw belangrijk. (En een heleboel toeters en bellen om dat principe heen.)
Ik hoor dus tot egenen die zeggen:Sex magbest voor het uwelijk, maar wees voorzichtig met jezelf...
Balen, dat je niet bij je ouders terecht kunt - terwijl je ook nog eens hun oordeel of wat is het precies vreest... Bij ander latijn: het is goed gebruik, dat het gezin van een huisarts ook een eigen huisarts heeft. (Niet pa of moe of allebei.) - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 18:52teen
Ik vind het meer zorgwekkend dat jij jouw leven laat leiden door je ouders mening.
Er zijn zaken die je ouders niet goed vinden. Die niet hun goedkeuring wegdragen. Daar heb ik inmiddels mee leren leven, het interesseert me niet (meer).
Ik leef mijn leven zoals ik dat wil.
Wat ik wel snap is dat je niet meteen het bed induikt met een man waar je iets voor voelt.
Maar na 4 maanden? Vraag je af wat jij wilt en geniet van het leven!
Je bent geen slecht mens als je nu sex hebt.teen wijzigde dit bericht op 11-03-2010 18:53 met 0%Jehhhhh, laat de balluh, maar valluhhhh..... - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 20:06iones
Een relatie moet vooral op gevoel gebaseerd zijn. Ook op ratio. Maar geloof is heel erg sterk in het uitschakelen van ratio en verantwoordelijkheid bij mensen. Het geloof veroordeelt te veel en legt te veel op. Het verwijdert de mensen van elkaar en van zichzelf.
Probeer dicht bij jezelf te blijven. Niet te veel stil staan bij wat je geloof of andere mensen jou opleggen.
Wat wil jij? dat is wat telt!
Jullie voelen je lichamelijk sterk tot elkaar aangetrokken, en willen serieus met elkaar verder. Wat houdt je nog tegen? Jullie willen gewoon iets wat bijna alle mensen willen! Wat is daar dan mis mee? het is iets heel natuurlijks.
En de natuur is niet verzonnen door mensen, het is gegeven. Gegeven door God als je gelovig bent.
En geloof is door de mens bedacht met alle bekrompenheden erbij.
Ik kan tot slot alleen dit zeggen;
Mensen dit tegen hun gevoel in gaan, die zichzelf verloochenen, houden dit nooit vol, of ze worden stik ongelukkig.iones wijzigde dit bericht op 11-03-2010 20:08 met 41% - Geplaatst op donderdag 11 maart 2010 23:11benthe
quote:(Joy-joy: ) ..Maar dan krijg ik al gewetenswroeging als ik alleen maar denk aan wat mijn ouders daarvan zouden zeggen..
Allereerst vind ik dat jij moet doen wat goed voor je voelt. Ben je nog niet toe aan een seksuele relatie met deze man, dan niet doen.
Dan de gewetenswroeging. Je schrijft dat je 32 jaar bent. Waarom breng je 'gewetenswroeging' direct in verband met jouw ouders? Een onderdeel van het ontdekken/ontwikkelen van je persoonlijke identiteit, is ook jouw seksualiteit. Volgens jouw geloofsleer is een seksuele relatie voorbehouden aan het huwelijk tussen man en vrouw. Maar hoe denk jijzelf daarover?
Tot slot jouw partner. Kan hij begrip opbrengen voor dit standpunt? Kun jij je voorstellen dat dit misschien moeilijk voor hem is, temeer omdat hij een volwassen man is en misschien verlangt naar een volwassen relatie. Seksualiteit is voor veel (volwassen) mensen een belangrijk onderdeel van hun leven.
Misschien kun je dit standpunt van jouw kerk/geloof, ten aanzien van seksualiteit, in een ander kader plaatsen en meer tijds-gerelateerd zien. In eerdere jaren trouwden mensen jong en werd daarom hun seksuele relatie uitgesteld tot na het huwelijk. Pas dan was er een basis voor de gevolgen ervan (kinderen). - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 12:59amelie1967
Jij bent zelf gelovig? En wat zijn je eigen standpunten omtrent sex voor het huwelijk? Ik begrijp heel goed dat je rekening houdt met je ouders, maar dit gaat jezelf aan en je vriend. Misschien trouw je wel niet, maar blijf je wel tot de dood jullie scheidt gelukkig met je huidige vriend? Ik ben geen voorstander van met bijbelteksten slaan, maar er staat toch ook in de bijbel dat je beter kunt liefhebben, dan te branden van verlangen? Praat er met je vriend over en leg uit hoe je hierover denkt, wat je twijfels zijn. Laat je niet overrompelen door je vriend, maar ook niet door je ouders. Maak zelf de keuze.
Succes.
PS: ik ben gelovig en had sex voor m'n huwelijkkalm aan en rap een beetje - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 13:35janneke2quote:iones schreef op 11 maart 2010 @ 20:06:
Maar geloof is heel erg sterk in het uitschakelen van ratio en verantwoordelijkheid bij mensen. Het geloof veroordeelt te veel en legt te veel op. Het verwijdert de mensen van elkaar en van zichzelf.
Ik geef volmondig toe, dat dat soort mensen bestaat,
of dat er kerken etc. bestaan, die denken dat geloof "zo moet".
Voor mij is geloof totaal niet in strijd met ratio.
Geloof betekent voor mij oa. het streven naar een rechtvaardige wereld - nou, daar kun je je ratio volop in kwijt, hoor.
En in die zin is geloof ook niet "in strijd met mijn verantwoordelijkheid" maar is daar veel eerder de basis van.
(Nee, ik heb geen godsbeeld, dat god de hele tijd over mijn schouder kijkt, of ik niet stout ben. Ik denk, G-d heeft wel betere dingen te doen.)
Nou is 'een rechtvaardige wereld' net niet een wereld waarin Janneke het leuk heeft -
maar een wereld waarin heel vele mensen, liefst iedereen, inclusief Janneke het leuk hebben.
Het is dus net niet alleen maar puur genieten (= leve mijn lol en de rest barst maar),
maar genieten en geloven kan volop. - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 16:46pake_rinse
Je wijst hem toch gewoon af, waarom dat moeilijker maken dan het is?
Als jij vindt/denkt dat bij jouw geloof geen sex voor het huwelijk past is dat gewoon zo, dan kies je voor je geloof ipv voor hem, omdat dat belangrijker voor je is.
Probleem is alleen dat als hij niet gelooft hij zich niet kan inleven in jouw positie, hij heeft jouw overtuiging niet.
Geloof je trouwens in iets bijbels of in je ouders?Iedereen is uniek, behalve ik. - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 17:12Joy-joy
hm..hoe ik er zelf over denk. Ik vind het heel belangrijk om elkaar trouw te zijn en echt voor elkaar te kiezen. Hij weet dat en vind dat zelf ook belangrijk. Seks zou ik dus ook niet te vlug willen doen. Hij respecteert mij daarin wel. Hij heeft nog nooit iets gedaan waar ik het niet mee eens was. Hij staat trouwens niet afkerig tegenover het geloof. Hij heeft wel een hele andere opvoeding gehad dan ik. - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 18:18beschermengeljoy joy leef jij voor je ouders en/ of voor de kerk ?
je bent nu 32 en het is denk ik wel eens tijd dat je voor jezelf / jouw gevoel gaat leven .
het is toch niet meer van deze tijd dat je als 32 jarige op goedkeuring van je ouders zit te wachten ? wilde je het eigenlijk vertellen als je intiem met je vriend zou zijn ?wat als ze het afkeuren ? voel jij je dan als een bestraft kind en ga je luisteren naar hun oordeel ?
is de mening van je ouders belangrijker dan te kiezen voor jezelf ?
je zegt ook :Ik vind het heel belangrijk om elkaar trouw te zijn en echt voor elkaar te kiezen. dan moet je het wel een kans geven .
en daar hoort ook sex bij.
verder proef ik veel onzekerheid bij je. je bent bang voor.... als dit of als dat. allemaal vragen die je bij jezelf oproept en de antwoorden bij voorbaat al invult, zonder dat je ook weet of het ook echt zo gebeuren zal.
waarom ga je niet eens gewoon je gevoel volgen ? je bent geen slecht mens als je intiem bent zonder getrouwd te zijn. eerder een normaal mens zoals ieder ander.
ik vermoed zo dat je nog erg veel problemen zult krijgen in je leven als jij je leven laat leiden door anderen, of dat nu je ouders zijn of de kerkelijke regels. waar ben je zelf in dit hele verhaal ? om over je vriend nog maar niet te spreken. ik vind het knap dat hij zo in jouw beleving meegaat en zijn gevoel opzij zet. maar of hij dat nog lang vol zal houden ?
naast jouw leven kun je best je geloof aanhouden maar alles bekijken vanuit het geloof en vergeten te leven is een in mijn ogen verkeerde keuze.
waar ben je eigenlijk precies bang voor ? vraag je dat eens af.. ik denk dat je je zo mee laat slepen door je eigen gecreerde angsten dat je bedenkt wat zou kunnen gebeuren maar niet eens gebeuren zal in werkelijkheid.
en je wilt niet te vroeg aan sex beginnen ? 32 is al een hoge uitzondering. dus te vroeg zul je zeker niet zijn.
dan bedenk ik me nog dat elke ouder wil dat zijn kind gelukkig is.
jouw ouders willen jou ook vast gelukkig zien, of denk je dat de kerkelijke regels boven jouw geluk gaan bij hen ? in dat geval wist ik wel wat ik dan zou doen.
heus het wordt tijd dat je jouw leven gaat leiden.beschermengel wijzigde dit bericht op 12-03-2010 18:30 met 37% - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 18:38lakota
32 En nog geen seks gehad hebben omdat je bang bent voor de reactie van je ouders? Vertel je het dan?
Aan hen? je bent NIEMAND verantwoord behalve JEZELF.En nu samen met je vriend.
Ik kan alleen maar achter de mensen staan hier die zeggen ga voor JOU denken.Niet voor wat je ouders willen of de kerk,of je geloof.
God is een god van liefde.Die zal NOOIT iemand vertellen wat te doen.Die verantwoording heb je altijd ZELF,JIJ en jij alleen.
Iedereen heeft zijn eigen denken en gedachten ,jij dus ook.Dat MAG.Daar heb je RECHT op.
Woon je nog thuis, dan zou ik je sterk aanbevelen een eigen leven te gaan zoeken,met een eigen woning!
je schuldig voelen kan ik goed begrijpen vooral in het kader van "kerk".Maar, het geeft totaal geen meerwaarde aan je leven en hoe jullie samen zijn en je voelen tegenover elkaar.
Dit is leven.Dit is uitvinden ,ontdekken wat je wel en niet fijn vindt.Ook in relatie tot anderen ,met name je vriend.
Ga voor wat JOUW hart je zegt.Hij lijkt me een aardige man die veel rekeing houdt met jou geviel.Dat zegt veel over hem.
Vroeger trouwde meisjes zodra ze een kind konden baren.later werd dat iets anders.De maatschappij is gegroeid. Soms lijkt het te snel te gaan,maar in jou geval zeker niet.
Iedere gemeente ,ieder land iedere kultuur heeft zijn normen en waarden. Natuurlijk wil je erbij horen en erin passen.Maar in iedere kultuur moet je ook een keer volwassen worden en je eigen beslissingen leren maken over je eigen gevoels leven.
Dit is JOU tijd.
Niet die van je ouders.Die hebben in hun tijd gedaan wat ze wilden.de kerk is een orgaan van regels ,gemaakt door mensen.
Lang lang geleden , die vaak geen toepassing meer hebben op het leven van vandaag.
Mensen hebben die regels gemaakt.Niet God.
Lieve meid , ga voor je relatie en de liefde.Liefde is alles wat we hebben. - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 19:56beschermengelik hoor net op het journaal over het misbruik in de kerk wat tientallen jaren plaatsvond. en de reactie van diezelfde kerk die al die jaren meeging.. niet over praten... dan is het er ook niet ?
diezelfde kerk legt de mensen regels op ? dan zou je toch mogen veronderstellen dat misbruik van kinderen daar absoluut niet in thuis hoort. zwaar hypocriet !
zou voor mij ook een reden zijn het geloof op mijn manier toe te passen naast en in mijn eigen leven.
geloof is niet aan kerkelijke regels gebonden. eerder aan hoe je het zelf in je leven toe wilt passen, vol goede bedoelingen.
levenin goedheid voor anderen en jezelf. dat is echt geloven.beschermengel wijzigde dit bericht op 12-03-2010 19:57 met 0% - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 19:59amelie1967
quote:pake_rinse schreef op 12 maart 2010 @ 16:46:
Als jij vindt/denkt dat bij jouw geloof geen sex voor het huwelijk past is dat gewoon zo, dan kies je voor je geloof ipv voor hem, omdat dat belangrijker voor je is.
Ik denk dat er ook een combinatie mogelijk is: in het kader van je geloof geen sex hebben voor het huwelijk en hierover communiceren met de partner die wie weet zich schikt en je standpunt respecteert.
Probleem is alleen dat als hij niet gelooft hij zich niet kan inleven in jouw positie, hij heeft jouw overtuiging niet.
Met elkaar respecteren kun je een eind komen. Inleven kan niet iedereen, maar velen kunnen het gelukkig wel.
Geloof je trouwens in iets bijbels of in je ouders?
Misschien wel in allebei? Wie zal het zeggen. Het is mogelijk.kalm aan en rap een beetje - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 20:05amelie1967
Beschermengel: heden ten dage bestaan er gelukkig ook kerken die je niet van alles opleggen en je juist zelfbeschikking gunnen. Daar is iedereen gewoon zelf verantwoordelijk voor zijn/haar daden.
(maar dit weet je waarschijnlijk allang)kalm aan en rap een beetje - Geplaatst op vrijdag 12 maart 2010 20:42beschermengelhoi amelie, ik geloof.. maar ben niet verbonden aan een kerk.
ik geloof in een god en in engelen. maar laat me niet leiden door de bijbel . ik pas het geloof toe op mijn manier in mijn leven.
daaronder versta ik hulp bieden aan anderen, klaarstaan voor zwakkeren, liefde geven en ontvangen etc., emotie delen met anderen, maar ook verantwoording nemen over mijn leven.
ik volg mijn gevoel en emotie.
mooi dat er ook kerken zijn die je vrij laten. daar kan ik me goed in vinden. - Geplaatst op zaterdag 13 maart 2010 09:31Joy-joy
Ik woon gelukkig op mezelf, dat scheelt. En hij ook. We hebben het wel al een keer gehad over samen op vakantie gaan. Als ik daaraan denk voel ik me direct een stuk vrijer omdat ik dan niet direct de volgende dag mijn ouders weer zie. Ik kan heel moeilijk iets voor mijn ouders verborgen houden.
Ik geloof wel wat er in de bijbel staat, maar ik probeer het ook in de context van die tijd te zien. Vaak waren er wel redenen voor bepaalde regels die nu niet meer zo spelen. Maar dit onderwerp vind ik lastig.
Dit onderwerp heeft 50 reacties, en bestaat uit 3 pagina's. U bent momenteel op pagina 1 van 3.
De laatste reactie is geplaatst op 09-05-2010 19:19.
Seksualiteit en geloof